Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tillverka egna högtalarkablar

349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 juli 2007 - 22:12

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 1
* Officiell Tråd - EKK *

Redigerat av Unregistered1022, 22 april 2010 - 00:51.


#2

Postad 19 juli 2007 - 22:16

FiRREN
  • FiRREN
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0
Dum fråga kanske, med spelar det någon roll vilka färger man tvinnar?

#3

Postad 19 juli 2007 - 22:19

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Dum fråga kanske, med spelar det någon roll vilka färger man tvinnar?

<{POST_SNAPBACK}>

börja med brun och vit så får du ett överlap av ledarna

#4

Postad 19 juli 2007 - 22:23

FiRREN
  • FiRREN
  • Lärjunge

  • 444 inlägg
  • 0
Vad menas med överlapp av ledarna? :D

#5

Postad 19 juli 2007 - 22:25

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Mycket bra initiativ x-12.

Perfekt för alla som vill ha en kabel som i princip är gratis och duger till konfigurationer i alla prisklasser.

Hade jag varit admin skulle jag satt denna tråd som klistrad :D

Redigerat av Martin, 19 juli 2007 - 22:27.


#6

Postad 19 juli 2007 - 22:37

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
jo det skulle behövas lite fler klistrade trådar i gör det själv delen .
det skulle under lätta för många medlemmar då dom söker på något som inte finns sen skulle många trådar inte behövas då det finns lathundar att tillgå.
satt själv och funderade på om det skulle vara möjligt att göra en del för dom som vill bygga sin egen basmodul men det kommer att bli ganska mycket i den delen i så fall.

#7

Postad 19 juli 2007 - 23:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

jo det skulle behövas lite fler klistrade trådar i gör det själv delen .
det skulle under lätta för många medlemmar då dom söker på något som inte finns sen skulle många trådar inte behövas då det finns lathundar att tillgå.
satt själv och funderade på om det skulle vara möjligt att göra en del för dom som vill bygga sin egen basmodul men det kommer att bli ganska mycket i den delen i så fall.



Jo det kommer det att bli, men det e ju en mycket smart tanke ! att hjälpa dom som vill komma igång men inte riktigt känner sig ha kunskapen eller bara behöver råd m.m.

#8

Postad 21 juli 2007 - 11:36

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
bra initiativ, men krympslang och strumpa då? :)

Redigerat av Unregistered46a10d28, 21 juli 2007 - 11:37.


#9

Postad 21 juli 2007 - 11:41

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Det är ju ännu en fördel med EKK

Den är redan klar .. behövs inte mycket mer :)

RB

#10

Postad 23 juli 2007 - 22:30

Wersch
  • Wersch
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
varför vill ni använda entrådig koppar ledare till högtalarkabel? det verkar ganska dumt...hade hellre använt FK i så fall, FK är alltså fåtrådig koppar ledare...men till en högtalare är det inte heller ultimat eftersom högtalaren rör sig och då ska det vara en anslutningskabel, eftersom kopparn annars lätt slits sönder

#11

Postad 23 juli 2007 - 22:43

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

varför vill ni använda entrådig koppar ledare till högtalarkabel? det verkar ganska dumt...hade hellre använt FK i så fall, FK är alltså fåtrådig koppar ledare...men till en högtalare är det inte heller ultimat eftersom högtalaren rör sig och då ska det vara en anslutningskabel, eftersom kopparn annars lätt slits sönder

<{POST_SNAPBACK}>

ekkn den håller

#12

Postad 23 juli 2007 - 22:52

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
X-12: Kan du inte lägga till Elfas/Classes eller biltemas artikelnummer oxå... :D Bra initativ... jag skall prova detta.

Jag har sätt nån guide nån stans (LTS kanske det var?) Där de hade en EKK-kabel tror jag - Fast med en "låda på magen". Vad/hur påverkar den där lådan (med massa motstånd i?)?

EDIT: Japp det var LTS jag hade läst om den:
Länk. Någon som provat bygga en sån här då?

//Loofy

Redigerat av Unregistered42611, 23 juli 2007 - 23:11.


#13

Postad 30 augusti 2007 - 08:03

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0
Kort fråga.. Har köpt EKK 4x1,5 på biltema. Den var ju jävulskt tjock och jag ska dra mina under två dörrar (höger + vänster).
Skadar det något att ta bort det yttre vita höljet på ekk-kabeln, då det är ganska tjockt?
Har alltså köpt på biltema och den kabeln har först ett tjockt vitt plastlager, och sedan ytterligare ett litet lager inuti och efter det kommer ekk-kablarna med sitt skydd också..

#14

Postad 31 augusti 2007 - 11:27

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Ledarna ska ligga ihop men inte vara tvinnade hela vägen (försämrar de elektriska egenskaperna) så det blir lite svårt att uppnå om du plockar bort skalet. Eventuellt kan du ju prova med att ta bort skalet och bunta in ledarna i en kabelstrumpa men då är vi ute på okänd mark.

Redigerat av Unregistered1197, 31 augusti 2007 - 11:28.


#15

Postad 31 augusti 2007 - 18:41

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Ledarna ska ligga ihop men inte vara tvinnade hela vägen (försämrar de elektriska egenskaperna) så det blir lite svårt att uppnå om du plockar bort skalet. Eventuellt kan du ju prova med att ta bort skalet och bunta in ledarna i en kabelstrumpa men då är vi ute på okänd mark.

<{POST_SNAPBACK}>


Ok, såg att "innerskalet" bara var något tunnt plasthölje, så jag låter allt vara som det är och följer X-12:s guide till hur man gör :(

#16

Postad 05 september 2007 - 07:32

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0
Har nu kört med mina EKK-kablar ett tag och visst låter det lite bättre, trots dåliga högtalare. Men tyvärr så väger nog inte denna ljudförbättring upp nackdelarna med denna kabel. Tjock som fan, väldigt otymplyg att jobba med (kör även biampat, med dubbla kablar ut till högtalaren) o.s.v.
Får nog inhandla några 4 mm-högtalarkablar istället. Bör nog låta ungefär lika bra.

#17

Postad 27 september 2007 - 09:04

Jory89
  • Jory89
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Sen kan man ju alltid sprätta ut höljet å fyrfläta den.. =)
Se på svalander.se för instruktion hur man gör de

#18

Postad 30 september 2007 - 10:45

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Sen kan man ju alltid sprätta ut höljet å fyrfläta den.. =)
Se på svalander.se för instruktion hur man gör de

<{POST_SNAPBACK}>

och då har man tappat det som är det fina med ekk att inte öka induktansen i kabeln vilket sker vid fyrfläta.

#19

Postad 27 oktober 2007 - 15:31

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Någon här som kan förklara varför denna EKK är bättre och gärna förklara varför dne gör det den gör.

I mina ögon är det bara en delvis tvinnadkabel (>_<')

#20

Postad 27 oktober 2007 - 15:49

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Den gör ingenting. Det är det som är bra med den ;)

#21

Postad 28 oktober 2007 - 07:51

Anton_Olsson
  • Anton_Olsson
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Finns det en anledning till att det ska vara EKK? Känns smidigare om man hade kunnat använda RKK.

#22

Postad 28 oktober 2007 - 10:35

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
RKK är flerkardelig...

#23

Postad 28 oktober 2007 - 11:43

Anton_Olsson
  • Anton_Olsson
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

RKK är flerkardelig...

Ja...
Varför är det en nackdel?

#24

Postad 28 oktober 2007 - 12:57

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Hela idén är att det är bättre med 1 kadel

#25

Postad 28 oktober 2007 - 15:48

Anton_Olsson
  • Anton_Olsson
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0

Hela idén är att det är bättre med 1 kadel

Ahaa :P

#26

Postad 29 oktober 2007 - 10:27

BulanS
  • BulanS
  • Användare

  • 227 inlägg
  • 0
Vad är nyttan med att tvinna sista decimetern på kabeln?

Vad blir skillnaden om man istället bara kör kabeln rakt in i högtalaren?

#27

Postad 22 november 2007 - 12:36

K_arlstrom
  • K_arlstrom
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

EDIT: Japp det var LTS jag hade läst om den:
Länk. Någon som provat bygga en sån här då?

//Loofy


Bara jag som tänker på att det endast är frekvenser långt över det hörbara som verkar påverkas av den där lådan ? :)

#28

Postad 22 november 2007 - 13:41

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0

Bara jag som tänker på att det endast är frekvenser långt över det hörbara som verkar påverkas av den där lådan ? :)

PRECIS!!!!!!!!!!!!

Du har fattat anledningen till att den finns.

Redigerat av GrodanB, 22 november 2007 - 13:41.


#29

Postad 23 november 2007 - 09:19

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0

Bara jag som tänker på att det endast är frekvenser långt över det hörbara som verkar påverkas av den där lådan ? :D

PRECIS!!!!!!!!!!!!

Du har fattat anledningen till att den finns.


Och den gör då vad ?

#30

Postad 23 november 2007 - 09:44

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Den ser till att hålla impedansen konstant (8 Ohm) över det hörbara området. Så inte du har en extremt låg impedans i 40KHz som drar effekt ur din förstärkare till ingen nytta.

#31

Postad 23 november 2007 - 14:29

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Ahh, bra att ha låda alltså :D

#32

Postad 02 december 2007 - 17:29

Unregisteredc1cd533f
  • Unregisteredc1cd533f
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Det finns ju en massa olika varianter av kabel, jag antar att man inte behöver fler än 4 ledare. Men spelar tjockleken någon roll för ljud och liknande.
Ni som använder dessa kablar vilken tjocklek har ni?


/J

#33

Postad 05 december 2007 - 17:00

Lind07
  • Lind07
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Nordberg, tjockleken spelar roll både beroende på vilket avstånd du har från högtalare respektive förstärkare och det har även betydelse för basen sägs det. Jag kör med 4x1,5mm EKK från biltema. Lödat på banankontakter och det fungerar alldeles utmärkt!

:mellow:

#34

Postad 15 december 2007 - 12:23

Unregistered5eeb5689
  • Unregistered5eeb5689
  • Användare

  • 229 inlägg
  • 0
Om man ska göra ca 2m högtalarkabel av 4G1,5 ekk ska man då använda 2 ledare till varje eller ska jag bara köra med en. Jag tänkte hur inpedansen kommer påverkas om jag kör med två ledare. Enligt LTS så ska det ju vara såhär:

Det är hur lång kabel som behövs mellan slutsteg och
högtalare som avgör vilken variant av EKK just du skall
ha. För att inte bromsa strömmen bör kabeln vara
grövre ju längre den är. Också att tänka på är att när
det börjar bli långt får induktansen större betydelse och
att ha flera korskopplade kardeler kan vara ett bra sätt
att få ner induktansen på.
Följande är en måttstock som ger ungefär samma
resistans och induktans:
– 1 m, 2 x 0.4 mm² EKUA
– 4 m, 2 x 1.5 mm² EKK
– 7 m, 2 x 2.5 mm² EKK
– 8 m, 4 x 1.5 mm² EKK korskopplade
– 14 m, 4 x 2.5 mm² EKK korskopplade

Redigerat av Unregistered5eeb5689, 15 december 2007 - 12:24.


#35

Postad 16 december 2007 - 14:11

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Om man ska göra ca 2m högtalarkabel av 4G1,5 ekk ska man då använda 2 ledare till varje eller ska jag bara köra med en. Jag tänkte hur inpedansen kommer påverkas om jag kör med två ledare. Enligt LTS så ska det ju vara såhär:

Det är hur lång kabel som behövs mellan slutsteg och
högtalare som avgör vilken variant av EKK just du skall
ha. För att inte bromsa strömmen bör kabeln vara
grövre ju längre den är. Också att tänka på är att när
det börjar bli långt får induktansen större betydelse och
att ha flera korskopplade kardeler kan vara ett bra sätt
att få ner induktansen på.
Följande är en måttstock som ger ungefär samma
resistans och induktans:
– 1 m, 2 x 0.4 mm² EKUA
– 4 m, 2 x 1.5 mm² EKK
– 7 m, 2 x 2.5 mm² EKK
– 8 m, 4 x 1.5 mm² EKK korskopplade
– 14 m, 4 x 2.5 mm² EKK korskopplade

gör som bilderna på sidan 1 även vid kortare avstånd induktancen är ändå inte mätbart tillverkarna mäter inductancen vid 1 kilometer kabel.

#36

Postad 30 december 2007 - 13:57

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0
Enligt Svalander så är PVC förkastligt som isolering när det gäller audiokabelage.
http://www.svalander...r/isolering.htm

Sen skriver han också att högtalarkabel SKA flätas för att få en lägre induktans!?Om jag har förstått det han skriver så beror det på att kablarna ligger korsade så att det inte kan byggas upp en induktans!
http://www.svalander...ablar/flata.htm

Det här med kablar verkar vara en riktig härva,trassligt värre.....

#37

Postad 30 december 2007 - 18:03

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Enligt Svalander så är PVC förkastligt som isolering när det gäller audiokabelage.
http://www.svalander...r/isolering.htm

Sen skriver han också att högtalarkabel SKA flätas för att få en lägre induktans!?Om jag har förstått det han skriver så beror det på att kablarna ligger korsade så att det inte kan byggas upp en induktans!
http://www.svalander...ablar/flata.htm

Det här med kablar verkar vara en riktig härva,trassligt värre.....

nja varför öka induktamsen i kabeln genom att fläta den det låter bara dumt det blir lättare en induktans vid flätade kablar
men han andvänder pvc i sina färdig flätade då har man dubbelt budskap

#38

Postad 30 december 2007 - 18:20

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0

Enligt Svalander så är PVC förkastligt som isolering när det gäller audiokabelage.
http://www.svalander...r/isolering.htm

Sen skriver han också att högtalarkabel SKA flätas för att få en lägre induktans!?Om jag har förstått det han skriver så beror det på att kablarna ligger korsade så att det inte kan byggas upp en induktans!
http://www.svalander...ablar/flata.htm

Det här med kablar verkar vara en riktig härva,trassligt värre.....

nja varför öka induktamsen i kabeln genom att fläta den det låter bara dumt det blir lättare en induktans vid flätade kablar
men han andvänder pvc i sina färdig flätade då har man dubbelt budskap

Induktans uppstår väl i spolar och kablar som ligger parallelt inte om dom korsar varandra!?Jag hittade bara lackerade EK-kablar på hans sida,dom kablar som var plastisolerade var det Polyeten eller Teflon i?!

#39

Postad 30 december 2007 - 18:25

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Enligt Svalander så är PVC förkastligt som isolering när det gäller audiokabelage.
http://www.svalander...r/isolering.htm

Sen skriver han också att högtalarkabel SKA flätas för att få en lägre induktans!?Om jag har förstått det han skriver så beror det på att kablarna ligger korsade så att det inte kan byggas upp en induktans!
http://www.svalander...ablar/flata.htm

Det här med kablar verkar vara en riktig härva,trassligt värre.....

nja varför öka induktamsen i kabeln genom att fläta den det låter bara dumt det blir lättare en induktans vid flätade kablar
men han andvänder pvc i sina färdig flätade då har man dubbelt budskap

Induktans uppstår väl i spolar och kablar som ligger parallelt inte om dom korsar varandra!?Jag hittade bara lackerade EK-kablar på hans sida,dom kablar som var plastisolerade var det Polyeten eller Teflon i?!

personligen så skiter jag fulständigt i vad han kränger för kablar och sen hela iden med ekk är att andvända den med sitt vita plasthölje och endast tvinna ändarna .

#40

Postad 30 december 2007 - 18:45

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Mmmm... och om du jämför Josef Svalanders råd med LTS råd så ser du att de alltid har direkt motsatt uppfattning om allt. Fast det finns ju lite konflikter och historik bakom det, såvitt jag förstår.

Själv har jag testat att köra med både flätad och naturell EKK och kan nog säga att naturell låter mer öppet än den flätade. Då slipper man också eländet med att fläta den, som inte är helt enkelt med så styva ledare.

Endera dagen kommer jag säkert att testa någon av Svalanders konstruktioner också.

#41

Postad 30 december 2007 - 19:42

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

  • 421 inlägg
  • 0

Mmmm... och om du jämför Josef Svalanders råd med LTS råd så ser du att de alltid har direkt motsatt uppfattning om allt. Fast det finns ju lite konflikter och historik bakom det, såvitt jag förstår.

Själv har jag testat att köra med både flätad och naturell EKK och kan nog säga att naturell låter mer öppet än den flätade. Då slipper man också eländet med att fläta den, som inte är helt enkelt med så styva ledare.

Endera dagen kommer jag säkert att testa någon av Svalanders konstruktioner också.

Då har du ju nästan testat Svalanders konstruktion,var det lack eller Pvc-isolering!?
Det är väldigt intressant att läsa LTSs något ljumna artiklar om Hifi-tidningar och Svalander!

#42

Postad 30 december 2007 - 20:34

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Mmmm... och om du jämför Josef Svalanders råd med LTS råd så ser du att de alltid har direkt motsatt uppfattning om allt. Fast det finns ju lite konflikter och historik bakom det, såvitt jag förstår.

Själv har jag testat att köra med både flätad och naturell EKK och kan nog säga att naturell låter mer öppet än den flätade. Då slipper man också eländet med att fläta den, som inte är helt enkelt med så styva ledare.

Endera dagen kommer jag säkert att testa någon av Svalanders konstruktioner också.

Då har du ju nästan testat Svalanders konstruktion,var det lack eller Pvc-isolering!?
Det är väldigt intressant att läsa LTSs något ljumna artiklar om Hifi-tidningar och Svalander!

https://www.minhembi...showtopic=84309
annar så finns canare och belden som tillverkar bra kablar med en massa fina isolerings matrial
om man inte vull brottas med ekk.

Redigerat av Unregistered1022, 30 december 2007 - 20:43.


#43

Postad 01 februari 2008 - 17:22

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Jag har idag köpt 10 meter EKK- light 4G 1,5 på Clas Ohlson. 129 kr för 10 meter och det är klart överkomligt pris tycker jag. Jag fick den sista rullen i min butik.

Jag har klippt tlll och skalat så det är klart. Nu väntar jag bara på fjädrande banankontakter som t ex Svalander säljer i sin shop. Men jag har beställt på ett annat ställe billigare.

Nu har jag Supra Ply 3.4 och jag fixar till EKK- kablar mest för att jag vill prova om det blir någon skillnad. Hör jag ingen skillnad till det bättre så får jag väl spara EKK- kabeln till någon framtida extra stereo- anläggning. Jag kan inte direkt påstå att jag är missnöjd med Supra- kabeln men vet inte om den passar min anläggning förrän jag har provat något annat.

Jag försöker komma ihåg att rapportera sen vad jag tycker om ljudet.

#44

Postad 01 februari 2008 - 19:43

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Om du inte hör någon skillnad är det ju ett väldigt gott betyg med tanke på att 10 meter supra ply kostar 690:- jämfört med 129:- för EKK :)
Ska springa iväg och köpa en 25-metersrulle själv, pga ommöblering. Mina Xindak får åka ut på hifimagasinet ;)

edit: blir nog 50 meter på biltema så man har lite att ta utav :D

Redigerat av Martin, 01 februari 2008 - 19:47.


#45

Postad 01 februari 2008 - 21:48

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Jag har för länge sen gått en elutbildning och kopplat EKK och andra ledningar. Men det var ett tag sen jag höll i en sådan, kapade och skalade. Jag hade glömt hur pass gedigen den är och ledarnas tjocklek. Det ser ut som en "riktig" högtalarkabel.

Tycker inte att den är speciellt stel jämfört med andra tjocka kablar som t ex Supra Trico digitalkabel.

Det är väl inte direkt simpelt att skala en EKK om man aldrig har gjort det förut. Med en skarp kniv (som man bör använda) är det lätt hänt att skala igenom ända ner till ledarna när ytterhöljet ska bort. Metod för att slippa skära in i ledarnas isolering är att böja kabeln för att lättare se hur djupt man skär. Att böja gör också att höljet lättare spricker upp. Man ska ha en ytterst skarp "hobbykniv" med utbytbara rakbladsvassa blad. Och vara lätt på handen. Hellre skära löst flera gånger än att pressa och gå för djupt.

Det kan vara lönt att testa på en liten stump innan man går på det som är slutprodukten så att säga.

Det är ju inte så dyrt så 50 meter är ju realistiskt att köpa. Kan tänka mig att man får lite mängdrabatt.

Men om det ska vara de längderna är det väl lite grövre kabel som behövs!?

Redigerat av Ritsch, 01 februari 2008 - 21:51.


#46

Postad 13 februari 2008 - 21:34

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Nu har jag lödat fast fjädrande bananer på mina EKK och värmt på krympslang. Det blev snyggt och lödningarna ser också helt okej ut. Inte direkt några proffslödningar men lodet är blankt och har flutit ut bra och det kanske räcker långt så.

Jag har inte kopplat in än och lyssnat. Återkommer senare med rapport och en bild på hur de ser ut.

#47

Postad 14 februari 2008 - 16:04

Ritsch
  • Ritsch
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0
Här kommer en bild på min kabel. Det som syns är ena änden med fjädrande banankontakter. De är inköpta på www.conrad.se och märket är "Inakustik" (tyskt). Kostade ca 14 kr styck. Bra kvalitet.

Jag köpte även krympslang på samma ställe och satte på, inget märkvärdigt. Rödmarkeringen är en bit av en plugg (för skruvar) som jag tryckt in under en extra bit krympslang.

Jag har inte lyssnat så mycket men det är i alla fall inte sämre ljud än med Supra Ply 3.4 som jag haft ett bra tag. Basen har blivit bättre med EKK, det kan jag höra redan nu. Så jag behåller de här EKK- kablarna ett tag och lyssnar mer.

Bifogad fil  EKK.jpg   33,8K   25 Antal nerladdningar

Redigerat av Ritsch, 14 februari 2008 - 16:23.


#48

Postad 15 februari 2008 - 14:15

Unregistered4755cdea
  • Unregistered4755cdea
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Tyckte det va väldigt kul att hitta den här tråden då man är student och det blir mycket billigare me ekk, men..
Jag var och tittade i olika affärer och priset ligger på ungefär 129 spänn metern. Men jag hittade en svart kabel som heter EKKj vilket som jag förstod va jordkabel, men funkar det? Det är 7 gånger snyggare med svart kabel anser jag.

#49

Postad 15 februari 2008 - 14:25

Hellgun
  • Hellgun
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0

Tyckte det va väldigt kul att hitta den här tråden då man är student och det blir mycket billigare me ekk, men..
Jag var och tittade i olika affärer och priset ligger på ungefär 129 spänn metern.


Det var dyrt med tanke på att du får 10-25 m på Biltema för 129:-
EKK på Biltema

Finns på Clas Ohlson för liknande pris också tror jag.

#50

Postad 15 februari 2008 - 14:29

Unregistered4755cdea
  • Unregistered4755cdea
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Ja skrev fel! 129 för 10 meter =D



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.