Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kemikalieskatt slår stenhårt på konsoler

188 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 20 september 2016 - 21:13

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Fast vi kommer ju undan om vi importerar. Tyska marknaden är ju den som är bäst lämpad för det och flera butiker säljer till Sverige. Gäller även i viss mån brittiska marknader. Den här skatten äter ju upp fraktkostnaden direkt, så det är ju ett alternativ.

Det enda kruxet är om något börjar jäklas. Ja, samt att pengar försvinner från landet. För min egen del så skiter jag i det sistnämnda numera, så det gäller att bara importera hållbara produkter :)

#52

Postad 20 september 2016 - 21:43

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlägg
  • 0
Ja bättre att säga som det är.
En extraskatt för att mata in i det gigantiska svarta hål som slukar pengar

#53

Postad 20 september 2016 - 23:43

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0
Kul förslag....

Nu är iofs de ovanliga numera med ex en HDD/dvd recorder hade fått det jobbigt.

320:- inspelningsavgift (räknat per GB med maxtak just 320:-)
+320:- kemikalieavgift (räknat per kilo...)
+moms == 800:- i extra skatt utöver den moms som utgår på själva hårdvaran.

:facepalm

#54

Postad 21 september 2016 - 07:42

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4 194 inlägg
  • 0

Fast vi kommer ju undan om vi importerar. Tyska marknaden är ju den som är bäst lämpad för det och flera butiker säljer till Sverige. Gäller även i viss mån brittiska marknader. Den här skatten äter ju upp fraktkostnaden direkt, så det är ju ett alternativ.

Det enda kruxet är om något börjar jäklas. Ja, samt att pengar försvinner från landet. För min egen del så skiter jag i det sistnämnda numera, så det gäller att bara importera hållbara produkter :)

 

Klurat lite mer på detta och med tanke på ovanstående (att import kringgår detta) får mig att inse att...det kanske ändå inte är så genomtänkt. 



#55

Postad 21 september 2016 - 08:20

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Du menar skatten? Nej, den är inte genomtänkt eftersom en del av det uttalade syftet aldrig kommer ske, att det sker beskattning oavsett om produkten har flamskyddsmedel eller inte eller att den slår orimligt hårt på vissa lite billigare produkter.

Eftersom det sker en beskattning även på produkter som inte innehåller denna typ av blandningar så kan man säga rakt av att det inte handlar om att få någon att köpa andra produkter.

Och hur ska det påverka Sony, ms eller något annat företag i vår bransch? Sverige är en helt för liten marknad. Ser företagen en dipp på 10% här så skiter dom i det utan dess like. Plus att det kan finnas människor med samma moral som mig, köpa från utlandet för att om inte annat demonstrera mot skatten.

Men nog om det, jag har en intressant fråga:

Om man köper en scorpio via tyska mediamarkt, kan man gå in till svenska mediamarkt om produkten går sönder inom garantitiden eller är det ryska avdelningen som gäller?

#56

Postad 21 september 2016 - 08:23

Unregisteredb3599d3b
  • Unregisteredb3599d3b
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0

Hade det inte vart bättre att ge en skattelättnad för de företag som börjar använda mindre hälsoskadliga medel istället, om det nu va den tänkta orsaken till skatten?



#57

Postad 21 september 2016 - 08:29

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 1

Men man måste ju få loss pengar för att kunna göra viktiga satsningar, typ den här:

 

 

 

I regeringens budget lovar man krafttag mot digitala upphovsrättsbrott. Bland annat ska 80 miljoner kronor gå till information om immaterialrätt och upphovsrätt. Man ska också undersöka möjligheten till den nya brottsrubriceringen ”grovt upphovsrättsbrott”.

 

http://www.dn.se/kul...om-upphovsratt/


Redigerat av jaQoB, 21 september 2016 - 08:37.


#58

Postad 21 september 2016 - 08:32

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 3

Om man köper en scorpio via tyska mediamarkt, kan man gå in till svenska mediamarkt om produkten går sönder inom garantitiden eller är det ryska avdelningen som gäller?


Låter märkligt, köpa i tyskland, reklamera i ryssland. Fy fan vad jobbigt för tyskarna.

#59

Postad 21 september 2016 - 08:53

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Ja bättre att säga som det är.
En extraskatt för att mata in i det gigantiska svarta hål som slukar pengar

Jo, så tänkte jag också men samtidigt sänks tex reklamskatten. Skatten på annonser i tidningar sänks från 3 till 2,5%. Minus 20 miljoner i skatteintäkter 2017.

Förvirrande faktiskt.

 

Edit: Energiskatten på datorhallar sänks. Minus 250 miljoner. Förvirrande...


Redigerat av Buddypresley, 21 september 2016 - 08:56.


#60

Postad 21 september 2016 - 09:03

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

  • 2 517 inlägg
  • 0

Lagringsmedieskatten från copyswede, detta och de 80 miljonerna till upphovsrättsbranchen hade jag verkligen inte förväntat mig. Jag har alltid gillat att Sverige är ett teknologistarkt land men är rädd att man skadar den självbilden vilket i värsta fall kan slå hårt på lång sikt.

 

Varför gör man datorer dyrare? Om något borde man avskaffa skatt/moms på dem, de är ju verktygen för att utvinna vår tid/framtidens guld och olja. 

 

Stolligheter!


Redigerat av Unregistered6fb5a100, 21 september 2016 - 09:04.


#61

Postad 21 september 2016 - 09:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Låter märkligt, köpa i tyskland, reklamera i ryssland. Fy fan vad jobbigt för tyskarna.

Det var en fråga, man kan ju köpa en sak i Luleå och reklamera den i Malmö exempelvis :)

Redigerat av Zartok, 21 september 2016 - 09:06.


#62

Postad 21 september 2016 - 09:07

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 895 inlägg
  • 0

Jo, så tänkte jag också men samtidigt sänks tex reklamskatten. Skatten på annonser i tidningar sänks från 3 till 2,5%. Minus 20 miljoner i skatteintäkter 2017.

Förvirrande faktiskt.

 

Edit: Energiskatten på datorhallar sänks. Minus 250 miljoner. Förvirrande...

Inte speciellt. Sänkta skatten för datorhallar är pga facebooks serverhall. Lägre annonsskatter är också något som gynnar storföretagen. varför är det 2.5 % och inte 25 % för övrigt? 



#63

Postad 21 september 2016 - 10:05

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

  • 737 inlägg
  • 1

Det här är en ganska underlig skatt (för er som orkar läsa igenom det jag skriver!).

 

Vi kan börja med ITA2 avtalet! Det har länge funnits ett ITA avtal om data- och telekomvaror som säger att dessa ska vara tullfri. Det ska alltså inte finnas några tullavgifter som fördyrar handel med de typen av produkter. Detta gäller för att länder som är WCO medlemmar, dvs nästan alla länder som finns.

 

I år kom man dessutom överens om en utökning ITA2 som omfattar väldigt många fler elektronikprodukter, vilket också omfattade många konsumentprodukter (t ex videokameror). På sikt ska dess produkter bli tullfria.

 

Skatten vi nu har beslutat (och som utretts av Kemikalieinspektionen under rätt lång tid) riktar sig enbart mot konsumentprodukter och syftet är en miljöavgift för farliga kemikalier i hemelektronik. Det är som jag förstår det inte specifikt flamskyddsmedel men däremot kemikalier som ofta ingår i flamskyddsmedel.

 

Att sätta en sådan skatt på viktinnehållet av kemikalien är väldigt svårt så det blir istället vikten på varan som gäller, en större vara innehåller normalt mer av kemikalierna än en liten.

 

Men, hur passar det här in i ITA2 avtalet? Vi har kommit överens om att ta bort tullavgifterna på massor av elektronik, och nu lägger Sverige nationellt till en extra skatt. Knappast något de producerande länderna kommer att uppskatta kan man gissa.

 

Nästa sak jag funderar över är hur den här skatten ska hanteras EU-mässigt. Det finns ett antal punktskatter i Sverige och de har två olika sätt att hanteras vid handel inom EU. Alkoholskatt, energiskatt och tobaksskatt finns i alla EU-länder och hanteras via Skatteverkets elektroniska EMCS system. Det betyder att en tobaksvara som köps i Tyskland skickas oskattad till Sverige med ett dokument (ett EMCS) och skattas sedan här. Vid import (alltså från utanför EU) tar antungen Tullverket ut skatten eller så skjuts den upp och hanteras av Skatteverket via EMCS, men den ska hanteras redan vid förtullningen.

 

Men om vi istället tar t ex skatten på datamedia (kopieringsavgiften på t ex hårddiskar) så är den helt nationell punktskatt. Det finns ingen sådan i andra EU-länder, i alla fall inte i alla. Den skatten hanteras inte alls vid importen dvs Tullverket tar inte ut någon sådan skatt och det finns inte heller någon EMCS hantering av den. Den typen av skatt hanteras direkt vid försäljningen av varan till konsument, inte vid införseln av varan.

 

Ok, så vad spelar det för roll då? Ganska mycket faktiskt för oss som konsumenter! Om den kommer att hanteras som kopieringsskatten, vilket är troligt, så kan du som konsument köpa din elektronikpryl i t ex Tyskland (precis som Zartok skriver) och inte betala någon kemikalieskatt, eftersom de inte har en sådan skatt. En spelkonsoll skulle då bli 400 kronor billigare. Plus att lägre moms kan göra skillnaden ännu större. Det går att göra redan nu med t ex hårddiskar och på det sättet slippa avgiften.

 

Resultatet för en konkurrensutsatt hemelektronikbransch som dessutom har otroligt låga vinstmarginaler kan bli ödesdiger. Om det helt enkelt är alltför enkelt och alltför stor vinst att köpa i ett annat EU-land så kan det vara svårt att fortsätta med verksamheten i Sverige.

 

Det finns ett ”men….” i detta. Det finns en skattergel som säger att om man säljer över ett visst belopp som distansförsäljning till Sverige ska man ta ut svensk moms och det kanske skulle kunna gälla även för kemikalieskatt. Det skulle innebära att stora tyska återförsäljare kanske måste ta ut skatten trots allt. Men, eftersom Storbritannien avser lämna EU skulle man fortfarande kunna köpa varorna därifrån och kunna ta in dem privat utan kemikalieskatt.

 

Så, den här skatten kan i ett värsta scenario vara en ren dödsstöt för vår hemelektronikbransch. Är det så smart? Och kommer det verkligen att ha någon reell skillnad på miljön, som ju är avsikten?



#64

Postad 21 september 2016 - 10:26

Unregisteredf6ea3cff
  • Unregisteredf6ea3cff
  • Veteran

  • 2 097 inlägg
  • 0

Plus att det kan finnas människor med samma moral som mig, köpa från utlandet för att om inte annat demonstrera mot skatten.



Om man köper en scorpio via tyska mediamarkt, kan man gå in till svenska mediamarkt om produkten går sönder inom garantitiden eller är det ryska avdelningen som gäller?

 

Jag köper nästan alla mina fysiska kopior av konsolspel via ebay.co.uk och gjort i åratal. Jag benchmarkar med prisjakt dock. Men att köpa en konsol utomlands kan ju innebära supportproblem som du skriver och därför skulle jag nog vara beredd att lägga den extra pengen i Sverige för att slippa fundera. Jag lär ju iofs sitta med min nuvarande PS4 till nästa generation misstänker jag, så det dröjer innan det är dags att köpa ny konsol. Ny PC är närmare förestående, men då lär det nog bara bli delar som byts ut som var för sig väger under 3kg.


Redigerat av Unregisteredf6ea3cff, 21 september 2016 - 10:39.


#65

Postad 21 september 2016 - 11:06

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 989 inlägg
  • 0

Ny PC är närmare förestående, men då lär det nog bara bli delar som byts ut som var för sig väger under 3kg.

Under ett kg måste de väl väga, annars läggs det på 120 kr + moms.

 

Intressant, så om man köper en hel dator så får man lägga på 400 spänn (+ monteringsavgift). Om man köper delarna löst så kan man slippa undan det helt. Försäljningen av färdiga datorer på väg nedåt?

 

Kollade precis, ett GTX1080 med emballage väger 1,7 kg. Och utan emballage? Det är något de får skriva framöver så man vet om det ligger över gränsen, men ser inte jättebra ut. Eller räknas inte ett grafikkort som hemelektronik? Borde göra.

 

Edit: Förresten, 80 miljoner för att INFORMERA allmänheten om att det är olagligt att ladda ner. Är de roliga på något sätt? De tror inte alla vet det redan? Älskar när mina surt förvärvade pengar förvaltas vettigt.


Redigerat av Zoiler, 21 september 2016 - 11:08.


#66

Postad 21 september 2016 - 11:44

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0
10000 kr för ett par stödstrumpor...

#67

Postad 21 september 2016 - 11:50

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

10000 kr för ett par stödstrumpor...


helt sjukt hur man kan komma undan med sådant som företag :-(

#68

Postad 21 september 2016 - 11:57

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1
Det här med nedladdning och 80 miljoner, det kändes ju också saftigt. Visst rör det oss som hänger här också, men kanske mer pc-masterrace tänker jag. Och cinemaofiler. Eller vad det nu heter.

Men jag tror att alla vet att det är olagligt att ladda hem redan, så jag håller med Zoiler på den också, det känns som slöseri med pengar.

... fan, leta efter riktiga brottslingar istället för att springa lobbyisters ärenden med skattepengar.

#69

Postad 21 september 2016 - 14:56

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

helt sjukt hur man kan komma undan med sådant som företag :-(

Felet ligger hos den tjänsteman som godkände avtalet. Om jag kunde hitta en storköpare av stödstrumpor och som dessutom kunde tänka sig att köpa de till kraftigt överpris skulle jag sadla om.



#70

Postad 21 september 2016 - 15:05

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Felet ligger hos den tjänsteman som godkände avtalet. Om jag kunde hitta en storköpare av stödstrumpor och som dessutom kunde tänka sig att köpa de till kraftigt överpris skulle jag sadla om.


kommunen måste väl ta det billigaste offerten?
Men de lilla jag läst så var de väl kryphål där.leverantören kunde få "slut" på varan och sedan välja ersättning själva och ökadedå från 200kr som der var avtalat till 10.000kr paret och kommunen kan inte göra ett skit åt det?

#71

Postad 21 september 2016 - 15:40

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

kommunen måste väl ta det billigaste offerten?
Men de lilla jag läst så var de väl kryphål där.leverantören kunde få "slut" på varan och sedan välja ersättning själva och ökadedå från 200kr som der var avtalat till 10.000kr paret och kommunen kan inte göra ett skit åt det?

Låter i så fall som ett skitdåligt avtal. Jag skulle inte skriva under det.

Måste kommunen välja det billigaste? Det låter inte så klokt.

Redigerat av Unregisterede32cf070, 21 september 2016 - 15:42.


#72

Postad 21 september 2016 - 15:48

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0

Om det är likvärdiga produkter, väl?



#73

Postad 21 september 2016 - 15:50

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Låter i så fall som ett skitdåligt avtal. Jag skulle inte skriva under det.

Måste kommunen välja det billigaste? Det låter inte så klokt.

Jo så är det med allt. Lagen om offentlig upphandling eller nåt sådant heter den. tvingar kommunen att alltid ta det lägsta priset som någon lämnar offert på som har allt det kommunen söker.

 

Därför vi inte får köpa YES diskmedel t.ex på jobbet utan måste köpa via leverantören som har PLS eller nåt skitmärke. Vi får inte köpa några varor som ingår i något av avtalen av något annat märke.


Redigerat av SKIBBE, 21 september 2016 - 15:50.


#74

Postad 21 september 2016 - 15:55

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Nu orkade jag inte läsa 50% av tråden, men var det inte något kryphål som gjorde att man kunde få ner denna kostnad beroende på hur mycket kemikalier det faktiskt var i produkten?

 

Läste det nånstans, minns inte var.



#75

Postad 21 september 2016 - 16:03

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 1
Skit i era j*vla stödstrumpor nu, det här är elektronik!

Ja, det gick att få ner skatten om vissa blandningar inte fanns men även om ingen av kemikalierna som ska beskattas finns i produkten så kommer skatten fortfarande att utkrävas, med upp till 75% rabatt.

Det är det som är det orimliga. Argumentet att vi ska välja salladsblad som elektronik faller direkt eftersom skatten fortfarande tas ut. Då handlar det ju inte om att vi ska välja något mer miljövänligt eller vad fan det nu är dom påstår.

Det är bara en ren skatt som dom har sett att dom kan införa. Skitvärdelöst.

#76

Postad 21 september 2016 - 16:39

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 1

Skit i era j*vla stödstrumpor nu, det här är elektronik! ...

Men, hur ska de annars ha råd med strumpor om de inte får beskatta elektroniken? :(

Redigerat av Unregisterede32cf070, 21 september 2016 - 16:39.


#77

Postad 22 september 2016 - 11:38

Unregisteredf6ea3cff
  • Unregisteredf6ea3cff
  • Veteran

  • 2 097 inlägg
  • 1

Men jag tror att alla vet att det är olagligt att ladda hem redan, så jag håller med Zoiler på den också, det känns som slöseri med pengar.

 

Det är ju för fan dags att göra det kriminellt att strössla skattepengar på bullshit.



#78

Postad 22 september 2016 - 11:53

simulacra
  • simulacra
  • Mästare

  • 3 147 inlägg
  • 0

Det jag inte fattar är varför man inför en skatt på alla produkter oavsett vad produkter innehåller, om en produkt är BFR-fri så finns det väl inga kemikalier att beskatta?



#79

Postad 22 september 2016 - 12:20

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 3

Detta kanske är nåt som MuppPartiet fick igenom...



#80

Postad 22 september 2016 - 13:24

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0
Punktskatter handlar om att driva in mer pengar till offentlig sektor genom svepskäl. Annars skulle tobakskatten vara öronmärkt för att behandla cancerpatienter, bensinskatt för att utveckla sol, vind o vattenkraft, energiskatt för att folk ska välja miljövänligare alternativ osv.

#81

Postad 22 september 2016 - 23:26

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 1

Detta kanske är nåt som MuppPartiet fick igenom...

 

Haha, troligtvis ja. Gustav frigolit...

 

Fast den förra regeringen var inte mycket bättre på denna punkten iaf.

 

En Iphone blir mellan 15 och 20 kronor dyrare om den innehåller riktigt giftiga flamskyddsmedel, säger Centerledaren Annie Lööf.

http://www.di.se/pla...blir-en-iphone/

 

Uppenbarligen orkade hon inte ens titta på Apples hemsida innan hon uttalade sig. iPhone har inte haft några farliga flamskyddsmedel sedan slutet på 2008.

 

http://www.apple.com...onment/answers/



#82

Postad 23 september 2016 - 09:49

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlägg
  • 0

Ren och skär idioti och det sista som behövs är väl ännu fler anledningar för folk att importera och gynna utlänska leverantörer istället för de svenska. Kommer ju inte göra något som helst för miljön heller men för sveriges sämsta minister blir det ju iaf ytterligare en låtsatssatsning de kan slå sig på bröstet för...



#83

Postad 23 september 2016 - 13:38

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

  • 737 inlägg
  • 2

 

Uppenbarligen orkade hon inte ens titta på Apples hemsida innan hon uttalade sig. iPhone har inte haft några farliga flamskyddsmedel sedan slutet på 2008.

 

 

Ja, och Samsung är ännu bättre, de har inte bara skippat flamskyddsmedlen, för att bevisa att det inte finns börjar deras telefoner brinna av sig självt! Där kan man tala om avsaknad av flamskyddsmedel!!



#84

Postad 23 september 2016 - 13:53

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 989 inlägg
  • 0

Ja, och Samsung är ännu bättre, de har inte bara skippat flamskyddsmedlen, för att bevisa att det inte finns börjar deras telefoner brinna av sig självt! Där kan man tala om avsaknad av flamskyddsmedel!!

:D

 

Fast den förra regeringen var inte mycket bättre på denna punkten iaf.

 

En Iphone blir mellan 15 och 20 kronor dyrare om den innehåller riktigt giftiga flamskyddsmedel, säger Centerledaren Annie Lööf.

 

 

Dock är den procentuella prisskillnaden för avgiften rätt stor... 20 kr på en iphone vs 400 kr på en Xbox 360.


Redigerat av Zoiler, 23 september 2016 - 13:55.


#85

Postad 23 september 2016 - 15:24

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0

Ja, och Samsung är ännu bättre, de har inte bara skippat flamskyddsmedlen, för att bevisa att det inte finns börjar deras telefoner brinna av sig självt! Där kan man tala om avsaknad av flamskyddsmedel!!

 

Haha... 

 

Inför en batteribrandskatt så försvinner problemet.



#86

Postad 23 september 2016 - 15:30

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 1

Det var en fråga, man kan ju köpa en sak i Luleå och reklamera den i Malmö exempelvis :)


Skickade faktiskt ett mail och frågade.

Hej Johan
Det kan man göra. Glöm inte kvittot bara.
Har du några frågor eller funderingar? Återkom gärna till oss så hjälper vi dig så gott vi kan.

Ha en fortsatt trevlig dag och välkommen åter!



Med vänlig hälsning,
Rickard
Media Markt Kundservice
www.mediamarkt.se


Market: Göteborg Bäckebol
Hej, har en allmän fråga. Om man köper en vara i ett tyskt varuhus, kan man då reklamera den i Sverige alternativt lämna in den här för garantiärenden?

#87

Postad 23 september 2016 - 18:06

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det fungerar!
Gubbs, vi kan köpa vår elektronik via tyska mediamarkt och vara trygga med att kunna lämna in dom i Sverige om det blir något fel!

Vi har lurat systemet!

#88

Postad 26 juni 2017 - 08:11

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

  • 5 006 inlägg
  • 0

Bara några dagar kvar nu innan den börjar gälla.

 

https://www.skatteve...8eb8fd1f3c.html



#89

Postad 26 juni 2017 - 08:29

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Hur mycket dyrare blir en mobiltelefon? 15 kr...?



#90

Postad 26 juni 2017 - 09:47

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Hur mycket dyrare blir en mobiltelefon? 15 kr...?

Då hela förpackningens vikt räknas, inte bara telefonens vikt, så handlar det troligtvis om en hundralapp där med.

Men kom ihåg, beställer man via företag som har sina lager utanför Sverige så kommer man undan denna idiotskatt!

Redigerat av Zartok, 26 juni 2017 - 09:50.


#91

Postad 26 juni 2017 - 15:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 3

Klockrent sätt att ta död på de svenska butikerna.



#92

Postad 26 juni 2017 - 15:35

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Då hela förpackningens vikt räknas, inte bara telefonens vikt, så handlar det troligtvis om en hundralapp där med.

 

Från skatteverkets hemsida:

 

Skatten beräknas på varornas vikt utan emballage och är 8 kronor per kilo för vitvaror och 120 kronor per kilo för övrig elektronik. Skatten begränsas till maximalt 320 kronor per vara, så att en vara inte ska få en oproportionerligt hög skatt.



#93

Postad 26 juni 2017 - 15:35

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 678 inlägg
  • 0

Då hela förpackningens vikt räknas, inte bara telefonens vikt, så handlar det troligtvis om en hundralapp där med.
Men kom ihåg, beställer man via företag som har sina lager utanför Sverige så kommer man undan denna idiotskatt!

Vad har du fått det ifrån,att hela förpackningen räknas?

Skatten beräknas på varornas vikt utan emballage och är 8 kronor per kilo för vitvaror och 120 kronor per kilo för övrig elektronik. Skatten begränsas till maximalt 320 kronor per vara, så att en vara inte ska få en oproportionerligt hög skatt.
Fast å andra sidan så när det gäller svensk skattemyndighett så är inget otroligt,vi är väl det enda land i världen som får betala moms på skatten.(energiskatten är momsbelagd)

Redigerat av Askungen, 26 juni 2017 - 15:41.


#94

Postad 26 juni 2017 - 15:41

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 989 inlägg
  • 0

Hur mycket dyrare blir en mobiltelefon? 15 kr...?

 

Så här beräknar ni skatt för en mobiltelefon som väger 145 gram: 0,145 kg x 120 kronor = 17,40 kronor.



#95

Postad 26 juni 2017 - 16:42

ryst
  • ryst
  • Forumräv

  • 908 inlägg
  • 0

Sen vet vi ju inte vilket flamskydd konsollen har heller. Kan ju även vara 90% rabatt om den är rätt miljöklassad. Komma undan den helt verkar man alltså inte kunna göra även om man saknar miljöfarliga skydd :blink:



#96

Postad 27 juni 2017 - 07:49

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Så en pryl som väger 10 kg så blir det 10x120kr = 1200kr ??

Känns som det kommer bli onödigt dyrt med förstärkare i framtiden.



#97

Postad 27 juni 2017 - 07:54

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

  • 2 231 inlägg
  • 0
Max 320 kr per vara som tur är.

#98

Postad 27 juni 2017 - 08:02

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Är det inte max 320:- o sen moms på det, så max 400:- som man får betala?



#99

Postad 27 juni 2017 - 09:21

ryst
  • ryst
  • Forumräv

  • 908 inlägg
  • 0

Är det inte max 320:- o sen moms på det, så max 400:- som man får betala?

ja



#100

Postad 27 juni 2017 - 10:09

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0

Enbart i Sverige, så det här lär väl få tillverkarna att tänka om!!!!!!

 

/sarkasmen dryper ifrån mig just nu/ :P

 

Tur att de inte satte skatten högre, vilket jag trodde, men iaf.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.