Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ReadyNas Ultra

84 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 oktober 2010 - 13:29

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 0





Hej
Någon som har köpt sig en Netgear ReadyNas Ultra än och testat hur dom funkar?

Jag letar efter en NAS som jag kan använda i många år och inte tar slut i första taget.
Ska lägga in Foton (raw), Musik (flac) och Bluray filmer så funderar på versionen för 6st HDiskar
då jag inte vill stå om ett år och känns att jag måste byta NAS igen.

Jag kommer endast köra MAC men det borde inte vara några problem?
Tänkte då inte MAC skriver till NTFS?

Mvh Anton

#2

Postad 10 oktober 2010 - 13:30

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 734 inlägg
  • 0
Ingen som har lagt några extra kronor på en NAS och testat dessa?
känns ganska prisvärda ändå.

#3

Postad 11 oktober 2010 - 18:25

Persu235
  • Persu235
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Jag kör en ultra-4. Otroligt rapp får 90MB/s (720Mb/s)till den vid läs och ca 60(420Mb/s) vid skriv vilket är fullt acceptabelt med ett otrimmat gigabit utan jomboframes påslaget.

Den kör inte ntfs utan extf3/4 med lvm vilket gör att man istort bara behöver en dator med rätt linux kärna för att kunna läsa data från diskarna om själva lådan går sönder. Skall vara hyfsat komplicerat men görbart.

Iom att det är en linux maskin på x86 arkitekturen så kan du ladda ner och köra det mesta du skulle vilja ha på en server på denna lilla låda. Jag backar tex upp ett par av mina kataloger till Amazon s3 automatiskt varje dag.

Min frus mac har inga problem att komunicera med den.

#4

Postad 29 december 2010 - 09:57

motif
  • motif
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 0
Jag hade en Pioneer Pro Edition och förde över 3,51 GB på 42 sek... över nätverket, var inne på köpa en Ultra 6 men ser att 4,5 GB tar 1,38 sek vilket det står att detta är extremt snabbt, vilket borde klaras på 1 minut med PRO.
Så då var ju Pioneer Edition ÄNNU snabbare ?!

#5

Postad 14 januari 2011 - 15:40

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Håller på med att initiera min splittans nya Ultra 2. Har också en gammal Duo. Ser precis likadan ut som Duon.
2990kr på Webhallen...

Jag länkar till den, tillfälligt(?), om Hr trådskapare vill ha med den i sitt första inlägg.


Redigerat av Tompa123, 19 januari 2011 - 17:11.


#6

Postad 15 januari 2011 - 16:48

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0
Jag beställde en Netgear ReadyNAS NV+ RND4000 från netonnet i torsdags men avbeställer den idag.
Tror nämligen att Ultra 4 RNDU4000 är "da shit". Kändes bara fel att köpa nåt med tre år på nacken, Ultrans läs/skrivprestanda verkar vara vida överlägsen NV+ plus en massa annat godis, WakeonLAN, mycket bättre plattform och processor mm. Trots drygt det dubbla priset tror jag inte att jag ångrar att satsa på Ultrafyran istället ;)

Tompa123 din uppfattning om Ultra2 så här långt? Persu235 verkar ju vara skitnöjd med sin ultrafyra!

Redigerat av Spiritwalker, 15 januari 2011 - 16:53.


#7

Postad 17 januari 2011 - 17:56

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0

[----]

Tompa123 din uppfattning om Ultra2 så här långt? Persu235 verkar ju vara skitnöjd med sin ultrafyra!

Kan bara hålla med Persu235. Har också en ReadyNas Duo. Rena traktorn jämförelsevis med Ultra2'an.

#8

Postad 21 januari 2011 - 10:31

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0
Har funderat ett tag på att gå mot NAS, och tycker att ReadyNas Ultra plus för sex diskar verkar rätt framtidssäker.

Så en korkad fråga, kan man återanvända sina gamla diskar i denna NAS ?
(1 st 600GB, 1 st 1 TB, 1st 1,5 TB och en 2 TB) ??

#9

Postad 21 januari 2011 - 10:33

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Här kan du se vilka diskar som stöds.

http://www.readynas.com/?page_id=82

#10

Postad 22 januari 2011 - 08:31

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0

Här kan du se vilka diskar som stöds.

http://www.readynas.com/?page_id=82


Ok, tänkte mer på om burken får spader om man petar in fyra diskar som alla har olika storlekar ?

#11

Postad 22 januari 2011 - 20:05

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Ok, tänkte mer på om burken får spader om man petar in fyra diskar som alla har olika storlekar ?

Nä med Netgears raid-x ska det såvitt jag vet inte spela nån roll hur du blandar olika storlekar. Det är ju det som är lite själva ponägen med det.

Under förutsättning att de diskar du vill köra med stöds enligt listan förstås.

Läs mer om x-raid här: http://www.readynas.com/?p=214

Redigerat av masse70, 22 januari 2011 - 20:12.


#12

Postad 15 februari 2011 - 11:10

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0

Nä med Netgears raid-x ska det såvitt jag vet inte spela nån roll hur du blandar olika storlekar. Det är ju det som är lite själva ponägen med det.

Under förutsättning att de diskar du vill köra med stöds enligt listan förstås.

Läs mer om x-raid här: http://www.readynas.com/?p=214


Forskat vidare lite och man kan blanda olika storlekar, men när man kör i Raid så begränsas man av storleken på den minsta hårddisken. Så om jag petar in mina 600GB, 1TB, 1,5 TB och 2TB i Raid, så blir totala utrymmet i NASen 4x600GB.

Så det får bli enbart 2TB hårddiskar m.a.o. La just en beställning på Ultra 6.

#13

Postad 27 februari 2011 - 09:17

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0

Så det får bli enbart 2TB hårddiskar m.a.o. La just en beställning på Ultra 6.


Underbar maskin. Men jag har lite problem med ReadyNas remote ?
Någon som har tips på konfiguration som krävs i NAS för att man ska kunna se sin Media share via ReadyNas remote ?

#14

Postad 05 mars 2011 - 15:34

virot
  • virot
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Forskat vidare lite och man kan blanda olika storlekar, men när man kör i Raid så begränsas man av storleken på den minsta hårddisken. Så om jag petar in mina 600GB, 1TB, 1,5 TB och 2TB i Raid, så blir totala utrymmet i NASen 4x600GB.


Tja, såg precis tråden, men eftersom alla Ultror kan köra X-RAID2 så stämmer inte det längre att man begränsas av minsta disken, se följande länk: http://www.readynas.com/?p=656

Redigerat av virot, 05 mars 2011 - 15:34.


#15

Postad 09 mars 2011 - 10:29

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0

Tja, såg precis tråden, men eftersom alla Ultror kan köra X-RAID2 så stämmer inte det längre att man begränsas av minsta disken, se följande länk: http://www.readynas.com/?p=656


Sant, det ska fungera att lägga till de mindre i X-RAID2.

Men jag lyckades hitta annan anvädning för 1,5TB HDD, behåller 1TB USB som den är, och tryckte in 2TB USB i NASen.
600GB ska jag använda som separat fotografi backup som ska förvaras på annan adress (fysisk backup.)
(Så enkelt det var att motivera att köpa på sig några 2TB HDD extra... :)

#16

Postad 29 maj 2011 - 22:49

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Tja!

Klurar på en readynas ultra 2.

Hur fungerar det med usb-anslutningarna? Tänkte mig att koppla dit en 2tb-disk att ha en del slask på, så slipper man fylla de interna med film och sånt...e de bara koppla in en extern disk på usb2 eller usb3 åsså komma åt det på samma vis som de interna ?

#17

Postad 01 juni 2011 - 10:36

SkoGajs
  • SkoGajs
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Tja!

Klurar på en readynas ultra 2.

Hur fungerar det med usb-anslutningarna? Tänkte mig att koppla dit en 2tb-disk att ha en del slask på, så slipper man fylla de interna med film och sånt...e de bara koppla in en extern disk på usb2 eller usb3 åsså komma åt det på samma vis som de interna ?


När du kopplar in en USB-disk på ReadyNASen så hamnar den under listan av shares. Du kan dela ut den därifrån med det protokoll du önskar.

/S

#18

Postad 02 juni 2011 - 14:32

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

När du kopplar in en USB-disk på ReadyNASen så hamnar den under listan av shares. Du kan dela ut den därifrån med det protokoll du önskar.
/S


Yepp, det fungerar kanon( har en readyNAS ultra sen några dagar). Att tänka på är att med NTFS-filsystem som mina två USB-diskar så blir prestandan ungefär halverad på filöverföring. Formaterade om den ena till Ext3 och då kan jag föra över filer med 35-40Mbyte/s mot omkring 20Mbyte/s med NTFS. Har tydligen att göra med att NASen arbetar med ext3 och det blir jobbigt med NTFS.

Är riktigt impad över hur bra det fungerar hittils, rappheten och de hastigheter jag får är alldeles tillräckliga.

Redigerat av AAKEE, 02 juni 2011 - 14:33.


#19

Postad 09 juli 2011 - 19:11

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0
Kan någon hjälpa mig att skapa mappar/utdelningar som är lösenordsskyddade/kräver autentisering?

På min gamla nas, lacie network space, så var det hur enkelt som helst:
Lägg till användare-> "klick", ange hur stort hdd-utrymme anv. får->"klick", ange lösenord->"klick".
Därefter var det bara att "ansluta nätverksenhet" i explorer och logga in med användare och lösenord så hade var och en sin egen mapp på nasen.

Med min nya Readynas ultra så lyckas jag inte hur jag än försöker.
Jag lägger till konto för användare i säkerhetsmenyn, med angivet hdd-utrymme.
Ingen nätverksenhet dyker upp när jag letar.
Jag gör nya utdelningar och försöker koppla användare till den nya utdelningen, då kan det dyka upp en ny utdelning i explorer, men jag lyckas inte på något vis komma in i den...

Kan någon förklara hur jag ska göra?
Har läst igenom hela instruktionsboken utan att bli klokare :)

#20

Postad 17 juli 2011 - 19:37

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0

Kan bara hålla med Persu235. Har också en ReadyNas Duo. Rena traktorn jämförelsevis med Ultra2'an.


Hur är ready nas ultran rent ljudmässigt (fläkt och disk ) i direkt jämförelse med ready nas duo? Undrar nämligen då jag hade en duo tidigare men lämnade tillbaka den då den är på tok för högljudd.

Mvh Jon

#21

Postad 18 juli 2011 - 12:46

John999
  • John999
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Kan någon hjälpa mig att skapa mappar/utdelningar som är lösenordsskyddade/kräver autentisering?

På min gamla nas, lacie network space, så var det hur enkelt som helst:
Lägg till användare-> "klick", ange hur stort hdd-utrymme anv. får->"klick", ange lösenord->"klick".
Därefter var det bara att "ansluta nätverksenhet" i explorer och logga in med användare och lösenord så hade var och en sin egen mapp på nasen.

Med min nya Readynas ultra så lyckas jag inte hur jag än försöker.
Jag lägger till konto för användare i säkerhetsmenyn, med angivet hdd-utrymme.
Ingen nätverksenhet dyker upp när jag letar.
Jag gör nya utdelningar och försöker koppla användare till den nya utdelningen, då kan det dyka upp en ny utdelning i explorer, men jag lyckas inte på något vis komma in i den...

Kan någon förklara hur jag ska göra?
Har läst igenom hela instruktionsboken utan att bli klokare :)


Antingen har du fel lösenord i Windows kopplat mot användaren (kontrollpanelen autentiseringsuppgifter).
Eller så har du fel inställningar i din utdelning, inte det bästa svaret sorry för det men enda utvägen är nog att ta reda på mer själv se http://www.readynas.com/kb/faq

#22

Postad 26 juli 2011 - 13:08

Slatan
  • Slatan
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Kan någon hjälpa mig att skapa mappar/utdelningar som är lösenordsskyddade/kräver autentisering?

På min gamla nas, lacie network space, så var det hur enkelt som helst:
Lägg till användare-> "klick", ange hur stort hdd-utrymme anv. får->"klick", ange lösenord->"klick".
Därefter var det bara att "ansluta nätverksenhet" i explorer och logga in med användare och lösenord så hade var och en sin egen mapp på nasen.

Med min nya Readynas ultra så lyckas jag inte hur jag än försöker.
Jag lägger till konto för användare i säkerhetsmenyn, med angivet hdd-utrymme.
Ingen nätverksenhet dyker upp när jag letar.
Jag gör nya utdelningar och försöker koppla användare till den nya utdelningen, då kan det dyka upp en ny utdelning i explorer, men jag lyckas inte på något vis komma in i den...

Kan någon förklara hur jag ska göra?
Har läst igenom hela instruktionsboken utan att bli klokare :)


Fick du det att funka med mapparna? Jag har samma problem

#23

Postad 26 juli 2011 - 14:56

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0
Ja, det fungerade nu idag faktiskt.
Vi köpte en ny dator och när jag installerade den så gjorde jag samtidigt en ny användare i nasen.

Jag gick in under>Säkerthet>Konton för användare och grupp. Där skapade jag en ny användare med anv.namn, lösenord och en kvot.
Då dök den upp i nätverket som en egen enhet, bara att ansluta med användaruppgifterna.
Varför det inte fungerade förut vet jag inte.
Jag har fortfarande en användare vars enhet inte dyker upp i nätverket.

Enda skillnaden mellan de två är att den som fungerar och syns i nätverket bara har 20GB i kvot, den som inte fungerar har 100GB.

#24

Postad 05 augusti 2011 - 14:34

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Inte en Ultra .. men en Pro 6 har jag skaffat.
Den är otäckt snabb. Skickar filer till den i över 100MB i sekunden. Hur nice som helst.



#25

Postad 13 augusti 2011 - 11:26

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0
Finns det någon rss-läsare för readynas?
Jag söker en addon som automatiskt söker av och laddar ner ex. P3-dokumentär eller andra podcasts.

#26

Postad 14 oktober 2011 - 21:46

han med husvagnen
  • han med husvagnen
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0
Finns det någon som kan verifiera om det går att köra ReadNas Ultra med Spotify och SqueezeServer/Box.

Native plugin eller Triodes spelar väl inte så stor roll...

Och vad är det för skillnad på Ultra och Ultra +, tex ReadyNAS Ultra 6 RNDU6000 jmft med ReadyNAS Ultra 6 Plus RNDP600U-200 förutom de c:a 1500:-?

Redigerat av han med husvagnen, 14 oktober 2011 - 21:49.


#27

Postad 15 oktober 2011 - 17:08

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

  • 1 482 inlägg
  • 0
På ultra+ så är det dual-core processor.

Redigerat av JockeJ, 15 oktober 2011 - 17:09.


#28

Postad 19 oktober 2011 - 08:01

sjostrand
  • sjostrand
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0

På ultra+ så är det dual-core processor.

Det är det även på Ultra i det nämnda fallet. Dual core Atom på Ultra 6 och Dual core Pentium på Ultra 6+.

#29

Postad 19 oktober 2011 - 18:53

han med husvagnen
  • han med husvagnen
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

På ultra+ så är det dual-core processor.

Det är det på bägge, det verkar bara vara datakapaciteten, att Ultra Plus orkar skyffla 110Mbps mot 90Mps för Ultra, men det verkar sitta samma 1.6GHz Atom i dem...

#30

Postad 03 november 2011 - 21:22

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0
Skaffat ReadyNAS Ultra 4 som jag matat med 4x1TB Western WD10EARX i x-Raid2 (raid 5 på 4 diskar). Kör Äkta gigabit nät med cat6 kablage och jumboframes. Får 100MB read och 65MB write över CIFS i windows och ytterligare lite högre över AFP i MacOS. Fungerar grymt bra som DLNA stream server till min iPhone/iPad och HTPC, kör trådlös backup av min Macbook pro till TimeMachine som är inbyggt i ReadyNAS. ISCSI-prestandan är fenomenal och jag kör flera virtuella hårddiskar mot ReadyNAS. Tyst, sval och drar knappt 40 watt i full drift.

#31

Postad 08 november 2011 - 13:49

SkoGajs
  • SkoGajs
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Det är det på bägge, det verkar bara vara datakapaciteten, att Ultra Plus orkar skyffla 110Mbps mot 90Mps för Ultra, men det verkar sitta samma 1.6GHz Atom i dem...

Ultra6 – 1.66 GHz Atom D510 (dual core)
Ultra6 Plus – E2160 1.8Ghz CPU (dual core)

Enligt - http://home.bott.ca/webserver/?p=499

#32

Postad 06 februari 2012 - 20:54

Unregistered659652ad
  • Unregistered659652ad
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Funderat starkt på en Ultra 4 RNDU4000, är dock helt ny inom det här med nas så har ett par frågor.

Fungerar det att koppla nasen till en accespunkt, typ denna https://www.prisjakt...kt.php?p=371211 för att kunna komma åt nasen via det trådlösa nätverket?
Finns det möjlighet att browsa innehållet på nasen, främst musik i detta fallet, med en ipad för att sen spela upp musiken från ipaden till en förstärkare med airplay? Hade varit skönt att kunna använda paddan för att styra all musik, både filer på hårddisk och spotify.

MVH David

#33

Postad 07 februari 2012 - 09:17

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Funderat starkt på en Ultra 4 RNDU4000, är dock helt ny inom det här med nas så har ett par frågor.

Fungerar det att koppla nasen till en accespunkt, typ denna https://www.prisjakt...kt.php?p=371211 för att kunna komma åt nasen via det trådlösa nätverket?
Finns det möjlighet att browsa innehållet på nasen, främst musik i detta fallet, med en ipad för att sen spela upp musiken från ipaden till en förstärkare med airplay? Hade varit skönt att kunna använda paddan för att styra all musik, både filer på hårddisk och spotify.

MVH David

Ja. Trådlöst nät kan precis samma saker som ett trådat nät (minus att det är lite långsammare). Angående browsande så får du kolla på vad Netgear erbjuder för appar, alternativt om den erbjuder iTunes server.

Å andra sidan, om du redan har ett trådlöst nät så kommer du redan åt NASen via det om du kopplar den med kabel till routern. Enda anledningen till att skaffa en AP är om man inte vill placera den nära routern eller dra långa sladdar.

#34

Postad 07 februari 2012 - 20:04

Unregistered659652ad
  • Unregistered659652ad
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Tack för svar!
Efter lite googlande såg jag att den kan agera itunes-server för musik :)

Ja det är placering av router jag funderar på, kommer i mitt nya boende (ska ta över föräldrahemmet) ha ett dedikerat biorum på övervåningen samt ett tvåkanalssystem med airplay-reciver på första våning.
I dagsläget är en nätverkskabel dragen direkt från fibermodemet på första våning till den andra våningen fast i ett annat rum än det tänkta biorummet.
Funderar på att låta nasen och routern stå tillsammans i det rum kabeln är dragen till och sen via en accespunkt ge hembioreciever, bluray, boxee samt tv tillgång till nätverket.
Tanken är att sen styra stereosystemet mha en ipad där jag kommer åt mina musikfiler på nasen samt kan köra spotify direkt till recievern.
Låter denna setup vettig eller har jag tänkt helt galet nånstans?

MVH David

#35

Postad 21 oktober 2012 - 12:26

Dasken
  • Dasken
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Tjena!
Jag håller på att installera min ultra 4
eftersom jag har 4 olika stora diskar så köra jag i raid 0 för att jag inte ska tappa utrymme. Nu har jag en fråga? Utökas utrymmet som en ända stor disk när jag kör i 0? för det finns ju bara en mediamapp! Är det bara att fylla på i mediamappen? fylls det på i resterande diskar när disk 1 är full? Eller måste jag göra nån sorts konfigoration i webbinterfacet?

#36

Postad 21 oktober 2012 - 16:28

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Tjena!
Jag håller på att installera min ultra 4
eftersom jag har 4 olika stora diskar så köra jag i raid 0 för att jag inte ska tappa utrymme. Nu har jag en fråga? Utökas utrymmet som en ända stor disk när jag kör i 0? för det finns ju bara en mediamapp! Är det bara att fylla på i mediamappen? fylls det på i resterande diskar när disk 1 är full? Eller måste jag göra nån sorts konfigoration i webbinterfacet?

Eftersom du har olika stora diskar skulle jag inte rekommendera RAID 0. RAID 0 sprider ut blocken över diskarna, i praktiken block 1 på disk 1, block 2 på disk 2, o.s.v. och sen block n+1 på disk 1, block n+2 på disk 2 om du har n diskar. Det betyder också att diskarna behöver vara lika stora, eftersom den inte kommer att kunna "hoppa över" en disk när just den tar slut. Istället bör du köra JBOD (Just a Bunch Of Disks), som i praktiken bara klistrar ihop diskarna efter varandra till en stor volym. Då går det bra med olika stora diskar.

Nu ska man också vara medveten om att oavsett vilken av dessa varianter du väljer så kommer du tappa all din data om en disk går sönder. Normalt kär man därför RAID 1 (för två diskar) eller RAID 5 (för tre eller fler) för att kunna tappa/ersätta en disk utan att förlora data. Men som sagt, det kostar dig utrymme. Normalt finns det också någon specialvariant (har för mig att Netgear kallar sin för X-RAID eller nåt) som är som RAID 5, fast anpassat för olika stora diskar. Beroende på hur olika diskarna är så förlorar man olika mycket utrymme.

För att svara på resten av dina frågor: När volymen väl är skapad (oavsett variant) så kan du räkna med den som om det vore en stor hårddisk bara. I RAID 0 och RAID 5 sprider den ut data över diskarna, i JBOD börjar den med en disk och fyller sedan på den tills det är dags för nästa. Men det är inget du behöver bry dig om.

#37

Postad 21 oktober 2012 - 17:51

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Jag rekommenderar inte att köra något annat än x-raid, Man tappar ju till stor del poängen då tycker jag?

#38

Postad 22 oktober 2012 - 07:22

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Tjena!
Jag håller på att installera min ultra 4
eftersom jag har 4 olika stora diskar så köra jag i raid 0 för att jag inte ska tappa utrymme. Nu har jag en fråga? Utökas utrymmet som en ända stor disk när jag kör i 0? för det finns ju bara en mediamapp! Är det bara att fylla på i mediamappen? fylls det på i resterande diskar när disk 1 är full? Eller måste jag göra nån sorts konfigoration i webbinterfacet?


Du kan ju skapa hur många mappar och shares du vill ifrån admin panelen. Jag hade INTE kört raid 0, jag kör själv X-raid2 på 4 diskar och prestandadn är super.

#39

Postad 13 november 2012 - 23:39

Unregistered449e0c31
  • Unregistered449e0c31
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Jag håller på att installera min nya readyNAS ultra 4.
Satte i 2st 3TB diskar och satte igång.
Nu så vill jag lägga till 2st 2TB diskar som jag har.

Vad händer då om man kör Xraid2?
Läste just att i instruktionerna så måste man lägga till lika stora diskar eller större.
Måste jag göra en factory reset och montera alla diskarna och börja om?

#40

Postad 14 november 2012 - 16:24

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Jag håller på att installera min nya readyNAS ultra 4.
Satte i 2st 3TB diskar och satte igång.
Nu så vill jag lägga till 2st 2TB diskar som jag har.

Vad händer då om man kör Xraid2?
Läste just att i instruktionerna så måste man lägga till lika stora diskar eller större.
Måste jag göra en factory reset och montera alla diskarna och börja om?


Du kan sätta i de diskarna också, det ska inte vara några problem alls. Xraid2 kommer automatiskt utöka volymen och redundansen.

#41

Postad 09 december 2012 - 22:59

Kartano
  • Kartano
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Tjena!
Köpte nyligen en Ultra 4 som jag konfigurerat under helgen. Har några frågor!
Jag upplever inte riktigt de hastigheter som ni beskriver men ni kanske alla kör med kabel till datorn!?

-Jag har 2x2tb diskar i den i xraid2 läge. Speglar den allt innehåll från den ena disken eller kan jag exkludera mappar som jag inte vill spegla?

-När jag streamar film till tvn så laggar det ganska mycket, även till datorn. Surfar trådlöst med 25mb/s
tycker det borde räcka?
Vissa filmer bryter den helt efter några minuter och det går inte att fortsätta kolla på den.

-Om jag loggar in i admin inställningarna från min mac som jag konfigurerat allt ifrån så står det att det är inloggningen är krypterad, men inte från min PC, finns det några inställningar för kryptering?

Tack på förhand!
/Mathias

#42

Postad 11 december 2012 - 14:37

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Tjena!
Köpte nyligen en Ultra 4 som jag konfigurerat under helgen. Har några frågor!
Jag upplever inte riktigt de hastigheter som ni beskriver men ni kanske alla kör med kabel till datorn!?

-Jag har 2x2tb diskar i den i xraid2 läge. Speglar den allt innehåll från den ena disken eller kan jag exkludera mappar som jag inte vill spegla?

-När jag streamar film till tvn så laggar det ganska mycket, även till datorn. Surfar trådlöst med 25mb/s
tycker det borde räcka?
Vissa filmer bryter den helt efter några minuter och det går inte att fortsätta kolla på den.

-Om jag loggar in i admin inställningarna från min mac som jag konfigurerat allt ifrån så står det att det är inloggningen är krypterad, men inte från min PC, finns det några inställningar för kryptering?

Tack på förhand!
/Mathias


1: Du kommer inte få samma prestanda på 2 speglade diskar som du får på 4 diskar i xraid2. Det är ungefär 3 gånger så hög skriv/läs prestanda över 4 diskar som det är över 2 speglade diskar.

2: xraid2 på 2 diskar (raid 1) speglar allt rakt av, du kan inte välja bort mappar eller filer, då kallas det inte för raid.

#43

Postad 14 december 2012 - 14:04

tomas_we
  • tomas_we
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0
Hej. Har nyligen införskaffat en Readynas Ultra 4 som jag håller på att installera. Jag har satt in 3 diskar i den, 2 st 2TB samt en 1TB. Läser lite här om alla möjliga Raidar o termer jag blir helt konstig av. Fattar inte så mycket och har läst massa guider men får inte till det med min konstellation.

På min nas står det att jag bara har 1836GB tillägligt! Varför är det så? Jag har ju stoppat in 5TB i den! Visst att den ska köra Xraid2 så den ska spegla men den tredje disken borde väl utöka volymen?



Konfiguration: RAID-nivå X-RAID2, 3 diskar Status: Redundant

RAID-diskar: Postad bild Postad bild Kanal 1 : Seagate ST2000DL003-9VT166 [1863 GB] Postad bild 927 GB tilldelad Postad bild Kanal 2 : Seagate ST2000DL003-9VT166 [1863 GB] Postad bild 927 GB tilldelad Postad bild Kanal 3 : Seagate ST31000533CS [931 GB] Postad bild 927 GB tilldelad


#44

Postad 16 december 2012 - 07:46

cwolf
  • cwolf
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0
Nu är jag inte duktig på just xraid men det verkar riktigt om man ser till raid i allmänhet. Eftersom du har en 1TB-disk så används bara 1TB av de andra också. 3 diskar på 1TB styck minus en disk paritet blir 2TB, vilket är det du får ut. Hade alla diskar varit 2TB så hade du fått ut 4TB (läs svaret med reservation att netgear kör någon specialare, Detta är iaf hur en vanlig raid5-lösning funkar)

#45

Postad 16 december 2012 - 11:04

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0
Är det XRAID2 så ska den kunna hantera olika stora diskar, den pusslar ihop RAID 5 och RAID 1 till en stor volym. Alltså borde du få ut 3 TB, inte bara 2 TB. Exakt varför du bara får ut 2 TB vet jag inte, det är lite märktligt.

#46

Postad 29 december 2012 - 03:12

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

  • 375 inlägg
  • 0
Hej, jag är sugen på at köpa min först nas och det lutar åt en Readynas ultra 4. Jag lyckas inte hitta vilken hd-storlek som mest den klarar av?
Undrar även om det är någon speciell hd som rekommenderas. Sett att Western Digital, släppt speciella Nas-diskar men som kostar lite mer än andra sata 3.5".
Tack på förhand

//Daniel

#47

Postad 30 december 2012 - 00:53

e-lite
  • e-lite
  • Veteran

  • 1 799 inlägg
  • 0

Hej, jag är sugen på at köpa min först nas och det lutar åt en Readynas ultra 4. Jag lyckas inte hitta vilken hd-storlek som mest den klarar av?
Undrar även om det är någon speciell hd som rekommenderas. Sett att Western Digital, släppt speciella Nas-diskar men som kostar lite mer än andra sata 3.5".
Tack på förhand

//Daniel

Du kan köra ända upp till 4x3TB diskar. Rekommenderas att du använder diskar av 24/7 Raid kvalité, till exempel Western Digital Red NAS-diskar.Lista med kompatibla diskar hittar du här (klicka i ReadyNas Ultra 4): http://www.readynas.com/?page_id=82

Redigerat av e-lite, 30 december 2012 - 00:57.


#48

Postad 30 december 2012 - 12:56

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Du kan köra ända upp till 4x3TB diskar. Rekommenderas att du använder diskar av 24/7 Raid kvalité, till exempel Western Digital Red NAS-diskar.Lista med kompatibla diskar hittar du här (klicka i ReadyNas Ultra 4): http://www.readynas.com/?page_id=82

Klarar den 3 TB borde den även klara 4 TB? Den jobbiga gränsen går ju strax över 2 TB.

#49

Postad 28 januari 2013 - 10:00

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

  • 3 086 inlägg
  • 0
Vad gäller när man kör raid 0 på en Ultra 2. Ska man köra två stycken diskar a´2 tb eller en stor på 4 tb. Jag vet att all data försvinner om man skapar en stor enhet, vilket ju är en nackdel. Finns det då egentligen någon fördel att köra allt som en stor disk?

#50

Postad 28 januari 2013 - 18:09

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

  • 4 217 inlägg
  • 0

Vad gäller när man kör raid 0 på en Ultra 2. Ska man köra två stycken diskar a´2 tb eller en stor på 4 tb. Jag vet att all data försvinner om man skapar en stor enhet, vilket ju är en nackdel. Finns det då egentligen någon fördel att köra allt som en stor disk?

Utrymmet och prestandan. Men i övrigt är det mest minus, ja. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.