Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Crossover Till Jamo D 870 ?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 maj 2021 - 23:44

Mikeman 1961
  • Mikeman 1961
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Hej

Är det någon som försökt sig på att uppdatera Crossover till Jamo 870 D ?

Eller som vet hur man får tag på specen till dem?

 

Och vet nån om det är någon ide att försöka sig på detta inbillar mig att det kunde

förbättra ljudet något om man bytte ut till nyare och bättre ?? 

Eftersom 870D har ju några år på nacken numera... Tacksam för svar och tips.

 

Mvh Mike C



#2

Postad 22 maj 2021 - 09:38

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 0

Filtret till diskant/mellanregister är ingen idé att ge sig på. Det är bra komponenter som håller länge. 

 

Här är en intressant jämförelse av motstånd t ex (de vita standard-motstånden anses vara dåliga av en del audiofilurer):

https://www.audiosci...-audible.12162/

 

Till basen är det spolar med järnkärna och elektrolytkondensatorer. Ingen stor nackdel för ljudet direkt, men framförallt kondingarna åldras, så det kan vara läge att byta efter 20+ år. Tveksamt om det ger någon ljudmässig förbättring dock, om det inte är dålig kvalitet på kondingarna. D870 (och stativaren D830) är ju ovanligt välbyggda för att vara Jamo. Seas-konstruktioner med Excel-element och gedigna kabinett med sandfylld baffel osv, men det vet du säkert redan. ;)



#3

Postad 22 maj 2021 - 14:24

Mikeman 1961
  • Mikeman 1961
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Hej

Tackar så mycket för svar.

Såg länken och med mitt begränsade kunnande förstod jag att det inte var stor ide att byta ut det.

Jag blev bara nyfiken för att jag kollade på  Utube en kanal som heter GR Research där han snackar sig varm för Diy 

han påstår att alla Crossowers i retail högtalare är totalt skräp och kostar högst en 50 lapp även i dyra högtalare och att skillnaden med dom delarna han rekommenderar Blir skillnad i ljud som natt och dag. 

 

Han visar upp före o efter mätningar och skillnaden är stor men frågan är om det hörs ??

kollade även en länk som hade D870 som hade bytt ut diskanten på till https://www.hifikit....-millenium.html som sa det var dom bästa pengar han lagt på sin hifi.

 

Jag är egentligen nöjd med mina Jamo och tycker också att dom är ovanligt välbyggda : ) Trögdrivna dock Driver med en Marantz SR 8012 Men hade velat istället för att köpa nya i samma prisklass som D870 kostade nya... Uppdatera dessa kanske med modernare element osv men det gäller ju hitta någon som sysslar med sånt och det kanske blir lika dyrt som att hitta nya och bättre högtalare?  Älskar B&Ws lite finare högtalare men dom kostar ju bra mycket mer:

Några tips om vettig lösning ?? 

 

Sorry det blev ju en halv Bibel ;) Men du var den enda som orkade svara ;) Det ångra du nog nu Haha.. 

Men du verkar otroligt kunnig kollat en del av dina inlägg.. Så ifall du orkar tipsa och svara skulle jag vara otroligt tacksam.

 

Mvh Mike C



#4

Postad 22 maj 2021 - 15:41

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Jag får utslag av dom som generaliserar rakt av :(

Men visst finns det mycket skräp ute och oftast har valen tagits av en anledning.

 

 

Dina D870 är från en tid då man lade krut på det mesta och dom håller hur bra som helst än idag.

Låt dom vara säger jag.



#5

Postad 22 maj 2021 - 18:15

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 004 inlägg
  • 0

Jag blev bara nyfiken för att jag kollade på  Utube en kanal som heter GR Research där han snackar sig varm för Diy 

han påstår att alla Crossowers i retail högtalare är totalt skräp och kostar högst en 50 lapp även i dyra högtalare och att skillnaden med dom delarna han rekommenderar Blir skillnad i ljud som natt och dag. 

 

Man ska alltid ta sådana uttalanden med en stor nypa salt.

 

Ser man bara till komponentkostnad så stämmer 50kr per högtalare ofta, men det är hur filtret är konstruerat som till störst del avgör hur det låter, inte om det är dyra komponenter eller inte.

 

Det finns de som tittar på ett filter, ser en liten spole och drar slutsatsen att den är underdimensionerad. Vad de inte inser är att konstruktören har använt den för att kompensera efter en större spole i signalvägen. Det krävs då inte en stor spole helt enkelt, och det kommer inte att ge någon förbättring att byta ut den.

 

Byte av komponenter kan ge klart hörbar skillnad, men gör man större förändringar kan man inte veta om det blir bättre eller sämre, utan att ha tillgång till alla mätningar som gjordes när högtalaren konstruerades, och sen själv göra egna mätningar för att verifiera det.

 

Att förenkla och generalisera tyder dessvärre på okunskap. Sen är det såklart alltid trevligt att se påkostade kvalitetskomponenter i dyra högtalare.



#6

Postad 22 maj 2021 - 19:49

Mikeman 1961
  • Mikeman 1961
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Hej

Tusen tack Ageve Och Johan b-lund för svar... :)

 

Jag är nog för okunnig för att ge mig på att själv börja pilla loss saker i högtalaren.

Fast det varit kul att testa löda lite och så... Dom får duga ett tag till helt enkelt 

Men tack för eran input alltid roligt att lära sig något nytt.

 

Har varit här sen 2007 tror jag att det var men plötsligt gick min profil inte att logga in på 

Skrev till prisjakt som det numer heter, men dom sa bara osis du har varit inaktiv mer än ett par månader

så vi hittar inte din gamla profil längre var ju synd hade velat spara en massa inlägg osv nå men inget att göra.

Mvh Mike C





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.