Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projektor för både film (stor bild) och vanlig TV (mindre bild)?

34 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 november 2019 - 10:47

AnteGun
  • AnteGun
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Hej alla,

 

Noob här med lite frågor. Tänkte ta klivet till proja och har en stor fin vägg att lägga upp det på men allra helst vill jag då kunna slänga ut TV'n. Frugan säger dock att hon absolut inte vill se Helgmålsringning från Åmål (TV) i 150-tums format utan då kunna växla ned till mer normalt TV-format typ 60/70 tum.

 

Jag är riktigt sugen på en Ultra Short Throw som jag ställer på TV-bänken hela vägen framme vid väggen, kan jag uppnå storleksförändringen beskrivet ovan med hjälp av mjukvara (knapptryckningar) eller måste jag då flytta projektorn lite fram/tillbaka för att ändra storleken på projektionsytan? 

 

Nästa fråga, avståndet från soffa till vägg är cirka 5 meter. Tänkte att jag då kan köra upp till 150 tum men väggen självt är bara 270cm bred och 240cm hög, där får jag ju inte in 150 tum om jag räknat rätt. Har läst en del om dukar och kommit fram till att jag nog hellre kör direkt på vägg. Har inga problem med att gipsa, spackla och måla helt slätt med specialfärg. Måste jag då "bestämma ett mått" eller ställer jag bara projan på maximalt avstånd så att bilden projiceras inom måtten för bredd och höjd? 

 

Och en sista fråga, har idag ett boxerkort i en CA-modul i TV'n. Skulle vilja kunna köra alltifrån vanlig TV till filmer från laptop (HDMI) till PS4 och helst även Wii (komponent RGB) på min proja. Helst vill jag även kunna ta ut ljud till något trevligt ljudsystem också lite längre fram. Vad ska jag ha? En digitalbox fattar jag som kan ta CA-modulen och mata ut HDMI men vad kan ha flera HDMI in och till och med komponent RGB? (Wii) Är det en HTPC jag ska ha där eller finns det annat som är smartare?

 

Stort tack på förhand för hjälp!!

 

//Ante



#2

Postad 17 november 2019 - 11:19

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0
Kan du inte ha automatisk duk som du rullar ner framför en tv du sätter på väggen? Låter onödigt att slösa projektor på att få ”liten” bild.

#3

Postad 17 november 2019 - 11:36

AnteGun
  • AnteGun
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Kan du inte ha automatisk duk som du rullar ner framför en tv du sätter på väggen? Låter onödigt att slösa projektor på att få ”liten” bild.

Jo, det var min initiala tanke, men sen såg jag att Ultra Short Throw's "kräver" ramspänd eller annan fast yta och inte gör sig så bra på rullad duk. Fördelen med att köra på vägg och inte duk är ju också att jag inte är begränsad till ett visst mått (om jag fattat det rätt) utan bestämmer själv helt vilket storlek jag vill se något på.



#4

Postad 17 november 2019 - 17:18

AnteGun
  • AnteGun
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Efter 8 timmars googling har jag hittat svar på mina 2 första delar, ber däremot fortsatt om svar på denna bit om någon klok vet?

 

Och en sista fråga, har idag ett boxerkort i en CA-modul i TV'n. Skulle vilja kunna köra alltifrån vanlig TV till filmer från laptop (HDMI) till PS4 och helst även Wii (komponent RGB) på min proja. Helst vill jag även kunna ta ut ljud till något trevligt ljudsystem också lite längre fram. Vad ska jag ha? En digitalbox fattar jag som kan ta CA-modulen och mata ut HDMI men vad kan ha flera HDMI in och till och med komponent RGB? (Wii) Är det en HTPC jag ska ha där eller finns det annat som är smartare?



#5

Postad 17 november 2019 - 23:39

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0
En receiver ör det nog som du behöver. Koppla in allt till den och sen en HDMI till projjen. Osäker på vilka receivers som har komponent numera.

#6

Postad 18 november 2019 - 14:57

AnteGun
  • AnteGun
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

En receiver ör det nog som du behöver. Koppla in allt till den och sen en HDMI till projjen. Osäker på vilka receivers som har komponent numera.

Tack för svar! Har hittat en speciell Wii Komponent > HDMI konverterare så behöver inte längre en receiver som stödjer Komponent. Har kikat lite på receivers men det verkar vara en djungel... Någon som kan tipsa om en som kan ta CA-modul? (Boxer)

 

Tack!



#7

Postad 18 november 2019 - 15:07

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Du kopplar digitalboxen in i receivern, vilken du ska ha får du nog gå och kika själv, alla tycker olika. jag gillar Marantz :)



#8

Postad 18 november 2019 - 15:29

AnteGun
  • AnteGun
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Du kopplar digitalboxen in i receivern, vilken du ska ha får du nog gå och kika själv, alla tycker olika. jag gillar Marantz :)

Tack! Fast fråga på den: varför vill jag koppla in en digitalbox till receivern? Då måste jag ju sedan koppla in receivern till projektorn? Vad har jag då vunnit på att inte koppla digitalboxen direkt till projektorn och sedan ljud ut till receivern?

 

Inser också att jag snurrat till det, jag ska ju inte ha en digitalbox med plats för CA-modul utan bara en med kortplats, visst? CA-modul är ju för att peta direkt i en TV om jag fattat det rätt?

 

Jag är med på att en bra receiver mycket handlar om tycke och smak, tror säkert jag kan hitta något bra där. Mina utmaningar är mer kring just digitalboxen som alltså ska funka med ett boxerkort. Finns det något tips där?

 

Tack!!



#9

Postad 18 november 2019 - 19:02

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Alltså har du ingen butik inom ett antal mil? Du är ju helt lost på allt runt detta, det klarnar nog om du kan få det demat eller visat. Du säger att det där med projektorn har du svar på, är inte så säker på det jag... vilken projje har du kikat på? Säger allt i välmening för annars kommer du kasta en massa pengar i sjön.



#10

Postad 18 november 2019 - 19:09

Pretorian
  • Pretorian
  • Forumräv

  • 772 inlägg
  • 0
Blu Ray - Wii - Box - LaserDisc
Alla källor kopplar du med HDMI till receivern.
Sen behöver du endast en HDMI till projektorn.

#11

Postad 19 november 2019 - 10:28

Danneq
  • Danneq
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Vilken budget har ni?

Ultra short throw-projektorer kostar från ca 11 000 kr. De kan för det mesta komma upp i 100-120 tums storlek maximalt. De flesta ultra short throw verkar brukar ligga i spannet ca 80-100 tum.

Du ska kunna ändra på storlek genom zoom och även genom att flytta projektorn eller bänken den står på men det är nog svårt att kunna skifta mellan t.ex. 70 och 150 tum. Om det räcker med ca 80 för TV och 100 för film ska nog ultra short throw fungera. Det går nog också med en vanlig projektor men med ca 5 meters avstånd så är jag inte säker på hur pass mycket den projicerade bilden kan skiftas i storlek.

Projector central har en sida där du kan beräkna avstånd för olika modeller: https://www.projecto...culator-pro.cfm

 

Du kan också se ungefär hur stor bild du får med dina mått. Med 270 cm bredd så ser det ut som att du kan få upp till 122 tum. (270 cm bred och ca 152 cm hög bild)

 

Jag testade med Epson TW7400 som exempel (en bra hemmabioprojektor som ligger på lite över 20 000 kr).

Med zoom på max kan du från 5 meter komma upp i 165 tum. På minimum blir det runt 80 tum.

Den billigare modellen TW5650 blir det max 170 tum respektive 104 tum.

Optomas projektorer är ofta prisvärda och många som börjar med projektorer skaffar en Optoma (mina två första projektorer var Optoma). De är inte lika bra som mer dedikerade hemmabioprojektorer men ofta har de en bra bild och är ljusstarka. Så de kan klara av att fungera som TV.

Det går även att få ultraHD projektorer från Optoma rätt så billigt (ej äkta UHD utan så kallas "pixel shift", som du kan läsa på om). Exempelvis Optoma UHD40 säljs för lite under 13 000 kr. Den finns inte med på Projector central men den borde inte skilja sig alltför mycket från UHD50 som finns med. Där blir den projicerade bilden mellan 187 tim på max och 142 tum på minimal zoom på 5 meter. Det funkar nog inte så bra för er eftersom Optoman måste placeras närmare för att projicera en mindre bild.

Sony har bra hemmabioprojektorer och HW45ES kostar från ca 19 000 kr. Här kan du på 5 meter få en bild mellan 166 och 104 tum.



#12

Postad 19 november 2019 - 10:44

AnteGun
  • AnteGun
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Ett genuint tack till er som svarat och vill hjälpa mig!! Ja, detta är nytt för mig men riktigt jäkla kul!

 

Har precis beställt en Mi Laser Projector - 150" från Webhallen, den är dock restad och ska komma in i början av December. Har som sagt ett Boxer-kort som idag sitter i en CA-modul i nuvarande TV'n. Detta Boxer-kort skulle jag vilja kunna koppla in mot Projektorn också och klurar därför på digitalbox för detta? Har ägt en gammal Dreambox för 15 år sedan men ska det verkligen behöva vara så avancerad/dyr utrustning bara för att koda av signalen?

 

Äger ingen receiver ännu men ska förstås införskaffa en sådan också. Jag tror jag börjar fatta att man vill koppla allt till receivern och sedan bara en HDMI mellan receiver och projektor. Behöver inget för komponent(Wii) som jag skrev initialt då jag hittade en komponent>HDMI konverterare.

 

Beklagar alla idiot-frågor, ogillar att ställa dem men alternativet är att vara fortsatt ovetande... Har absolut läst på en hel del men ganska mycket att ta in när man börjar från ruta 1.

 

Tack!!



#13

Postad 19 november 2019 - 11:06

Danneq
  • Danneq
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Då skrev jag långt svar i onödan.   :P

 

 

Jag har en billig digitalbox som jag köpte på Tradera för lite under 200 kr med frakt. Utan kortplats men den funkar bra då jag är nöjd med gratiskanalerna.

Du borde kunna hitta t.ex. en äldre Humax HD-box på Tradera för ett par hundra. Eller om du köper en nyare. Sagemcom kan du köpa på Elgiganten för lite över 1000 kr.
 

Den har rätt så dåliga omdömen överallt så jag skulle nog hellre försöka hitta en begagnad Humax HD eller HD2-box. På Tradera kan de kosta upp till 500 kr begagnat för modellerna utan hårddisk. Humax HD/HD2 är äldre men har bra betyg på t.ex. Prisjakt och verkar fortfarande vara efterfrågade jämfört med nuvarande utbud som t.ex. Sagemcom...

Projektorn du valde verkar vara bra för ditt behov. Bara genom att flytta den ca 40 cm närmare väggen/skärmen kan bilden minskas från ca 150 tum till ca 70.

Tillägg: Sedan är det ju inte kattskit att det är en laserprojektor och att lamptiden (eller vad det nu kallas för laseprojektorer) är ca 25 000 timmar vilket är rejält mycket mer än projektorer med lampor.

 

Tillägg 2: En auktion på Tradera för en Humax BXR HD2 där det ledande budet just nu ligger på 100 kr.

 


Redigerat av Danneq, 19 november 2019 - 11:16.


#14

Postad 19 november 2019 - 13:42

AnteGun
  • AnteGun
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Jag lyfter på hatten och bugar Danneq!!



#15

Postad 19 november 2019 - 15:04

freggz
  • freggz
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Om du kör med vanlig projektor och ska minska ner storleken så minskas inte bilen i centrum utom troligtvis i ett av övre hörnen ( Sony vänster ) så då måste du ställa om shiftlins upp/ner och vänster/höger varje gång, kanske går att ställa in med linsminne ( äger ingen sån maskin själv ) praktiskt sak att missa annars.



#16

Postad 19 november 2019 - 16:32

AnteGun
  • AnteGun
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Tack freggz, jag tror du har rätt. Bilden kommer inte minskas som när man zoomar in/ut, mer troligt hamnar projektionsytan längre ned ju mindre bilden blir när jag skjuter projektorn närmare väggen. Jag kommer få prova mig fram och se vad som funkar. Vem vet, kanske det blir "Helgmålsringning från Åmål" i 150 tum!! :-)

 

Om du kör med vanlig projektor och ska minska ner storleken så minskas inte bilen i centrum utom troligtvis i ett av övre hörnen ( Sony vänster ) så då måste du ställa om shiftlins upp/ner och vänster/höger varje gång, kanske går att ställa in med linsminne ( äger ingen sån maskin själv ) praktiskt sak att missa annars.



#17

Postad 19 november 2019 - 16:52

AnteGun
  • AnteGun
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

@Danneq, kikade lite på de boxar du nämner, om jag läser och förstår rätt så klarar de upp till Full HD men dock inte 4K. Utan att fullt ut fatta tänker jag att jag då kommer ha en projektor med stöd för 4K men en box som aldrig kommer leverera det och därmed gå miste... Eller är det så att det i princip inte finns några sändningar i 4K ändå så det spelar ingen roll? 



#18

Postad 19 november 2019 - 17:12

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

@Danneq, kikade lite på de boxar du nämner, om jag läser och förstår rätt så klarar de upp till Full HD men dock inte 4K. Utan att fullt ut fatta tänker jag att jag då kommer ha en projektor med stöd för 4K men en box som aldrig kommer leverera det och därmed gå miste... Eller är det så att det i princip inte finns några sändningar i 4K ändå så det spelar ingen roll?


Det finns inga 4k-kanaler i marknätet. Det är endast via satellit. Så det spelar ingen roll.

#19

Postad 19 november 2019 - 17:18

AnteGun
  • AnteGun
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Det finns inga 4k-kanaler i marknätet. Det är endast via satellit. Så det spelar ingen roll.

 

Tack, då har jag lärt mig lite till!



#20

Postad 19 november 2019 - 18:19

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Hoppas du läst på ordentligt om projektorn och är införstådd i sidoeffekterna av DLP-tekniken.

#21

Postad 20 november 2019 - 09:34

Danneq
  • Danneq
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Har för mig att SVT kör i 720p och andra kanaler som kör HD kör 1080i.

Angående DLP så ska det nog inte vara några problem för er. Jag har haft Optoma DLP-projektorer som är rätt så ljusstarka och har aldrig haft någon som klagat eller sagt nåt, även om jag själv lagt märke till en av de speciella effekter som DLP producerar (RBE). Det är inte ens alla som ser det och även om jag såg det främst i scener där det var stor kontrast så störde det mig inte. Grådaskig svärta störde mig mer så jag köpte ett ND2-filter. Sådana används av fotografer för att få ner ljusinsläpp då de fotograferar och att de ska kunna t.ex. fotografera snölandskap eller liknande utan att det blir bländande vitt. På en projektor minskar ND2-filter på ljusutsläppet och förutom att det gjorde bilden mörkare och svärtan bättre, så försvann även RBE.
Numera har jag en 3LCD-projektor och där finns inte RBE.

Ha det så kul med er nya projektor och berätta gärna om dina intryck!


Redigerat av Danneq, 20 november 2019 - 09:37.


#22

Postad 20 november 2019 - 10:55

AnteGun
  • AnteGun
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Jag är införstådd med att DLP innebär risk för RBE men förstår också att folk är olika känslig för detta. Om och hur vi kommer uppleva det tänker jag att jag helt enkelt får märka när vi väl har den hemma och testar. Intressant med ett ND2-filter, det skulle ju kunna vara ett alternativ OM vi ser RBE och tycker att det stör. Klurar på hur det skulle funka på en UST som ju inte har en rund lins men det kanske finns... Let's cross that bridge if/when...

 

Nu ska jag bara införskaffa digitalbox och receiver! :) Och förstås dra ny el, RJ45, koax-kabel och tomslang för högtalarkabel och sen sätta OSB, gips, spackla, grundmåla, måla specialfärg men sen ska jag njuta!

 

Ang receiver, ser att "Hemmabio-anläggningar" finns lite överallt med 5.1 eller vad man nu vill ha. Om jag förstår er rätt så är sånt för korpen-ligan och att jag hellre ska investera i en riktig receiver, inte bara en Blueray med inbyggd receiver och färdigt högtalarpaket? I ärlighetens namn äger jag inte en enda Blueray-skiva så jag har noll användning för en sådan. Är jag inne på rätt spår här?

 

Tack!!



#23

Postad 20 november 2019 - 12:01

Danneq
  • Danneq
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

ND2-filter funkar bra på en vanlig projektor, eftersom det är anpassat till en kameralins. Som du skriver så har ju en ultra short throw-projektor inte samma konstruktion. Mina Optoma var lite äldre årsmodeller så svärtan kanske är bättre nu för tiden på DLP. Det kan också skifta mellan olika tillverkare.



#24

Postad 21 november 2019 - 09:41

AnteGun
  • AnteGun
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Finns här någon som vill ge mig lite stöd i denna:

 

"Ang receiver, ser att "Hemmabio-anläggningar" finns lite överallt med 5.1 eller vad man nu vill ha. Om jag förstår er rätt så är sånt för korpen-ligan och att jag hellre ska investera i en riktig receiver, inte bara en Blueray med inbyggd receiver och färdigt högtalarpaket? I ärlighetens namn äger jag inte en enda Blueray-skiva så jag har noll användning för en sådan. Är jag inne på rätt spår här?"

 

Tack.



#25

Postad 21 november 2019 - 11:26

Danneq
  • Danneq
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Har ni inga DVD-filmer heller? Om inte och ni bara kör streamat eller digital TV så behövs det inte en hemmabioanläggning med Blu ray-spelare.

Jag har tyvärr inte koll på vad det finns för utbud nu. Kör på en receiver jag köpte 2005. En Panasonic SA-XR55. Den har inga HDMI-ingångar men jag kopplar allt ljud dit. Fruktar den dag den packar ihop då jag verkligen gillar den. Relativt kompakt jämfört med andra receivers och låter rätt så bra både för musik och film.

Jag har läst lite recensioner om den projektor du köpt och många tycker att den har bra inbyggda högtalare. Om allt går igenom den så ska det väl funka?

3 HDMI-ingångar ska ju räcka till PC, PS4 och Wii (det finns komponent till HDMI-konverterare på CDon för runt 300 kr).

Det ser ut som att "audio output" på projektorn är för coaxialkabel och sedan finns det en utgång för optisk kabel så du ska kunna koppla ljudet vidare. Exempelvis coaxial till en subwoofer. Eller till ett par aktiva högtalare så att det inte behövs en receiver.

 

 

Tillägg: kan vara lättare att hitta aktiva högtalare med optisk ingång än subwoofers (de har oftare coaxial ingång). Så med subwoofer skulle det nog bli optisk kabel till ett par aktiva högtalare och sedan coaxial kabel till subwoofer.

Exempel på aktiva högtalare från Elgiganten: https://www.elgigant...are-dm-40-svart

 

I exemplet från Elgiganten så ska det räcka med coaxial in på vänster högtalare och sedan drar du bara högtalarkabel från den vänstra till den högra högtalaren.

Tillägg 2: om du vill köra 5:1 så behöver det så klart en receiver. Men det borde som sagt kunna gå att koppla in två aktiva högtalare. Kanske även en subwoofer om den har en ingång för optisk kabel. Så då borde du kunna få ut ljud genom projektorns högtalare + 2 aktiva högtalare + kanske en subwoofer. Helt utan någon receiver.


Redigerat av Danneq, 21 november 2019 - 12:20.


#26

Postad 21 november 2019 - 14:42

AnteGun
  • AnteGun
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Har ni inga DVD-filmer heller? Om inte och ni bara kör streamat eller digital TV så behövs det inte en hemmabioanläggning med Blu ray-spelare.

Jag har tyvärr inte koll på vad det finns för utbud nu. Kör på en receiver jag köpte 2005. En Panasonic SA-XR55. Den har inga HDMI-ingångar men jag kopplar allt ljud dit. Fruktar den dag den packar ihop då jag verkligen gillar den. Relativt kompakt jämfört med andra receivers och låter rätt så bra både för musik och film.

Jag har läst lite recensioner om den projektor du köpt och många tycker att den har bra inbyggda högtalare. Om allt går igenom den så ska det väl funka?

3 HDMI-ingångar ska ju räcka till PC, PS4 och Wii (det finns komponent till HDMI-konverterare på CDon för runt 300 kr).

Det ser ut som att "audio output" på projektorn är för coaxialkabel och sedan finns det en utgång för optisk kabel så du ska kunna koppla ljudet vidare. Exempelvis coaxial till en subwoofer. Eller till ett par aktiva högtalare så att det inte behövs en receiver.

 

 

Tillägg: kan vara lättare att hitta aktiva högtalare med optisk ingång än subwoofers (de har oftare coaxial ingång). Så med subwoofer skulle det nog bli optisk kabel till ett par aktiva högtalare och sedan coaxial kabel till subwoofer.

Exempel på aktiva högtalare från Elgiganten: https://www.elgigant...are-dm-40-svart

 

I exemplet från Elgiganten så ska det räcka med coaxial in på vänster högtalare och sedan drar du bara högtalarkabel från den vänstra till den högra högtalaren.

Tillägg 2: om du vill köra 5:1 så behöver det så klart en receiver. Men det borde som sagt kunna gå att koppla in två aktiva högtalare. Kanske även en subwoofer om den har en ingång för optisk kabel. Så då borde du kunna få ut ljud genom projektorns högtalare + 2 aktiva högtalare + kanske en subwoofer. Helt utan någon receiver.

 

Glimrande, tack återigen för detaljrikt och superbra svar! Nä, kör bara TV, streamat och *host host*, från "nätet". Jo, jag läste också att den inbygga högtalaren i denna projektor var ovanligt bra så logiskt sett kanske den skulle räcka riktigt långt. Men nu är det ju inge kul att vara logisk, då får jag ju inte handla några leksaker alls... :rolleyes:

 

Bra högtalare du länkar till, blir nog en riktigt stark kandidat! Här kommer en till korkad fråga dock: kan jag verkligen mata ljudet ut som du beskriver i ditt tillägg? Dvs nyttja både de inbyggda högtalarna samtidigt som jag använder 2 olika "portar", koax och optisk? I min värld måste man välja vilken port som matar ut. Tänk en laptop som du spelar upp ljud på ur de inbyggda högtalarna och sen petar in en 3,5mm i hörlursuttaget då går ju allt dit. Funkar en projektor annorlunda här?

 

Tack!!



#27

Postad 21 november 2019 - 20:02

Danneq
  • Danneq
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Du kan ha rätt rörande outputs. Jag har ju bara erfarenhet av receivers och Blu ray- och DVD-spelare som ofta har flera outputs (ofta en dedikerad subwoofer-output) och har det som mina referensramar. Det kan ju vara begränsat på projektorn men då misstänker jag att det är begränsat i mjukvaran. Har aldrig använt en projektor, TV eller liknande som har ren Android som mjukvara. Så jag skulle pröva mig fram (det förutsätter att du har möjlighet att låna subwoofer eller något liknande och testa). Det kan ju också vara så att de koaxiala och optiska utgångarna fungerar som 3,5mm på en dator. Så i värsta fall får du välja mellan det inbyggda ljudet och det du kan få med de två utgångarna...

Ett par aktiva högtalare kan dock vara intressant i första hand. Subwoofer är kul för film och kanske musik men lite onödigt för vanligt TV-tittande. Jag har en äldre Sony-subwoofer från slutet av 90-talet som jag köpt begagnat. Den kan dåna på rätt så rejält men den kommer bäst till sin rätt när det är action eller science fictionfilmer. Ett drama eller en komedi känns den överflödig för så då brukar jag inte ens slå på den...



#28

Postad 05 december 2019 - 23:17

AnteGun
  • AnteGun
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Vill bara återrapportera att projektorn kom igår och jag är supernöjd!! Tyst, fin och busenkel att komma igång med. Bilden är allt jag hade önskat och lite till! Ser inget RBE. Min enda utmaning har varit min vägg där jag tydligen var kass på att spackla fint så har fått göra om den biten ett par gånger. Ljudet är riktigt bra, kommer klara mig bra tag på det inbyggda tills jag växlar upp till riktiga grejer. Den står just nu på TV-bänken men jag kikar på att få upp den i taket. Anledningen är att jag vill ha maximal storlek på ytan (150 tum) och då behöver den vara 50 cm från väggen och så djup är inte min TV-bänk. Bilden hamnar även lite väl högt när den projicerar uppåt så från taket kommer nog bli bra.

 

Hittade även en hyfsad receiver till slut, fick bli en Xoro. Inget underverk men den funkar.

 

Nu är jag på jakt efter ett takfäste med en skena så jag kan skjuta den fram och tillbaka för att uppnå lämplig storlek för det jag tittar på. Hittar väggfästen som kan det men ännu ingen takskena. Om någon sett en tar jag gärna emot tips!

 

Tack för all hjälp från er med mina frågor, uppskattas genuint!



#29

Postad 06 december 2019 - 10:02

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Har du testat att du blir nöjd när bilden är 150" också? Det krävs en del för att en projektor ska klara den storleken med vettig bild. Allt är ju relativt vem som tittar såklart. Kul att du är nöjd!!



#30

Postad 06 december 2019 - 10:40

AnteGun
  • AnteGun
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Har du testat att du blir nöjd när bilden är 150" också? Det krävs en del för att en projektor ska klara den storleken med vettig bild. Allt är ju relativt vem som tittar såklart. Kul att du är nöjd!!

Väggen är 270cm i bredd så jag når inte riktigt 150' men kanske 140' eller liknande. Har testat några Bluerayfilmer som blev hur bra som helst. Dock var det inte lika sexigt att titta på nyheterna i den storleken men man kanske vänjer sig... Det här är min första projektor så jag har ju egentligen inga referensramar kring huruvida detta är bra eller inte men jag är supernöjd iaf.



#31

Postad 06 december 2019 - 12:47

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0
Om väggen är 270 bred så har du max 122" om duken går från kant till kant.

#32

Postad 06 december 2019 - 13:33

AnteGun
  • AnteGun
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Om väggen är 270 bred så har du max 122" om duken går från kant till kant.

Du har säkert helt rätt! Då har jag nog bara testat 122' med andra ord.



#33

Postad 06 december 2019 - 14:09

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Du har säkert helt rätt! Då har jag nog bara testat 122' med andra ord.

 

 

Bara...   :D



#34

Postad 10 december 2019 - 09:03

Danneq
  • Danneq
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

Kul att du är nöjd med projektorn!



#35

Postad 21 december 2019 - 09:54

Truckerhate
  • Truckerhate
  • Lärjunge

  • 376 inlägg
  • 0
Skoj följa en nybörjare som går all in
Även om jag tycker du borde börjat med att besöka en hemmabiobutik för tips och råd.

Tycker du borde satsa på en ordentlig receiver med bra högtalare då ljudet betyder mycket för en film.
3 hdmi-ingångar är kanske i minsta laget? Tänk tv-spel, Apple-tv, digitalbox så går det snabbt med hdmi.

Satte själv en tv bakom projektorduken för att bara använda projektorn till film, spel med mera men har inte använt tvn en enda gång, du vänjer dig snabbt vid den stora bilden

Redigerat av Truckerhate, 21 december 2019 - 10:08.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.