Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

683 s2 Har säkert tagits upp ett par gånger redan

117 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 februari 2020 - 15:24

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Hej jag har ett par b&w 683 s2 som är cirka 5 år gamla och skulle vilja ha lite råd och tips, under denna tiden har spolarna blivit krökta i mellanregistert, även nyligen basen så det har blivit ett dyrt kapitel, nu är det som sagt bra igen, men hur undviker jag bäst detta, förstärkaren är nad c375bee, har aldrig spelat så dom distat,
Tycker jag har spelat högt och det kan ha varit i långa perioder, men har aldrig skruvat upp över gränsen, förstärkaren kan ju varken vara för klen eller för stark tycker jag, eller är spolarna så klena på dessa högtalare, eller så är felet mitt helt enkelt, har googlat på det och hittar inget, man bör kanske undvika att spela för länge när man kör högre volymer, för vet att det värmer upp spolen, tack på förhand

#2

Postad 23 februari 2020 - 16:50

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 0

Det enda jag kan säga är att jag aldrig har hört talas om liknande problem.

 

Gissar på att du spelar så att förstärkaren klipper, och/eller på maxnivå under långa perioder. Då värms magnet och talspole upp, och när limmet smälter är det tack och godnatt med elementet. I det läget är magneten så varm att du bränner dig om du rör den.

 

Har under många år drivit 683 (första versionen) med ett Rotel RB-1080. Driver också 804s med Rotel RB-1590 (uppmätt runt 500W i 8 och och 850W i 4 ohm i tester).

 

Kanske är det något fel på din förstärkare? Har sett några NAD där kondensatorerna i nätdelen sväller t ex. Vad använder du för källa till uppspelning?

 

Vad lyssnar du på för typ av musik, och på vilken volym? Är det bra mastringar eller dynamikkomprimerat? Har du mätt med ljudtrycksmätare?


Redigerat av Ageve, 23 februari 2020 - 17:16.


#3

Postad 23 februari 2020 - 20:32

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ja det skulle vara intressant att veta vad högt innebär i detta fall.

NAD brukar vara rejält byggda just vad effekt anbelangar så 2*150W borde betyda att de finns effekt så det räcker att driva det mesta.
Dina B&W är på 8Ohm och har en känslighet på 89dB så de verkar inte vara problematiska att driva. Men jag ser inte att det står i specen hur mycket effekt de klarar kontinuerligt.

 

Kan ju möjligen också vara som Ageve är inne på något fel på din förstärkare, men lite nyare grejer borde kanske stänga av sig om det är så eller så borde man höra om signalen klipps.

 

Du bör nog först fastställa vad som är fel så du kan åtgärda detta om det skulle vara din förstärkare. Är det inget fel så skall du förmodligen ha en annan högtalare som kan spela så högt som du önskar.

 



#4

Postad 23 februari 2020 - 23:31

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 0
Rekommenderad maxeffekt är ”200W into 8 ohms on unclipped programme”

Dvs mer än vad NADen levererar. Har drivit föregångaren 683 med RB-1080 i 13 år nu. Har spelat så att steget blir över 60 grader varmt utan några som helst problem.

Men en klippt/distad signal är som sagt skadlig för högtalarna, framförallt om man spelar det på hög nivå under lång tid.

Redigerat av Ageve, 23 februari 2020 - 23:36.


#5

Postad 24 februari 2020 - 09:14

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
När högtalarna var nya körde jag från iPhone/iPad via aux kabel,
Var kanske under 1-2 år sen köpte jag sonos connect streamer och spelade endast musik via denna, men sen tog de bort möjligheten att spela musik från ditt eget biblotek. Förra året köpte jag dragonfly red, kör den med min iPad, och tycker det ger det bästa ljudet hittils, körs mycket med tidal hifi, men händer att man spelar MP3 filer från biblioteket

Vilken musik som spelas kan variera från dag till dag, oftast har jag på måndag och tisdagar endast haft bakgrundsmusik på medel volym för det mesta, de första 3 åren så har de dock pressats hårt alla dagar i veckan. de andra dagarna så kan det dock bli allt från rock, pop till elektroniskt, drar mest på fredag-söndag, vet ej hur bra min db mätare är, men den visar typ 85-90 db i lyssningposition 2 meter från högtalarna och då har jag volymratten satt på kl 9, kl 12 är det maxvolym och därefter händer inget mer, händer man drar till kl 10 och sällsynta fall 11, men jag har aldrig tyckt det låtit illa, tycker högtalarna spelar högt nog, och har inte hört ljudet brutit up de gånger jag pressat högtalarna, frågan är mer ska man undvika spela på dessa volymer längre stunder i taget, planen är någon gång under året att investera en mer påkostad förstärkare, rotel ra-1592, musical fidelity m6si och hegel h190, men hegeln har samma effekt i 8ohm som min nad, h390 har 2x250 watt i 8ohm men den kostar för mycket för mig frågan är om den hegeln räcker den bör väl inte var för klen

Angående felet, så tror jag mest på att hög volym långa stunder har varit boven, kan ha varit så mkt som 2 timmar hög volym per dag i sträck, har dock aldrig distat av vad jag kan höra, hade det börjat dista eller ljudet spruckit upp hade man garanterat hört det och så klart sänkt volymen

Redigerat av Andreas3200, 24 februari 2020 - 12:17.


#6

Postad 24 februari 2020 - 12:28

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 0
Vid 1w effekt spelar de 90dB SPL på 1m avstånd.

1w: 90dB
2w: 93dB
4w: 96dB
8w: 99dB
16w: 102dB
32w: 105dB
64w: 108dB
128w: 111dB
256w: 114dB

Det är då en ensam högtalare, så med 200w kan man spela runt 110dB SPL med 2st (på 2-3 meter avstånd).

Men det betyder såklart inte att man ska spela en risig dynamikpressad inspelning på den volymen i flera timmar...

Mäter du genomsnitt eller peak SPL?

Redigerat av Ageve, 24 februari 2020 - 12:30.


#7

Postad 24 februari 2020 - 12:33

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Har nog varit genomsnitt db men kan ha fel sen är det inte säkert att den mäter rätt men hur som helst Tacksam för svar, har tittat i förstärkaren men kan inte se något fel,
Men sen och andra sidan begriper man inte mycket vad man ska titta efter,

Redigerat av Andreas3200, 24 februari 2020 - 12:35.


#8

Postad 26 februari 2020 - 09:10

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Har gått med ett b&w grupp på Facebook, och ser att rätt många matchar 683 s2 med rotel ra1592, och ska enligt de själva vara bra matchning för högtalarna, ägaren till en sån rotel hade haft nad c368, och påstod att skillnaden var enorm, står Mellan den och h190, hegeln är den som blir absolut lättast att lyssna på, frågan är
Vilken kommer passa bäst och matcha bäst med högtalarna, av vad förstått så är hegeln bättre baslontroll, och enligt ljud och bild så är den snäppet vassare

#9

Postad 26 februari 2020 - 09:49

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

enligt ljud och bild

Enligt alla utom ljud och bild ska man inte lyssna på ljud och bild ;)

 

Du har inte funderat på andra högtalare? Du har haft ganska mkt trassel med dem nu.



#10

Postad 26 februari 2020 - 12:07

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Enligt alla utom ljud och bild ska man inte lyssna på ljud och bild ;)

Du har inte funderat på andra högtalare? Du har haft ganska mkt trassel med dem nu.

Japp tyvärr har jag haft det, felet är dock helt mitt, har pressat dom för hårt var mest de 2 första åren de gick nästan på Max 2 timmar per dag, och det tar nog kål på spolarna, jag upplever att högtalarna kan spela högt, och högt nog för mina behov, nu när dom funkar igen så tycker jag de spelar jättebra, men vill inte hamna på samma bana igen, kanske dags att uppgradera till en mer kompent förstärkare, har aldrig hört någon med liknade problem på dessa högtalare,


man får tankar ibland om andra högtalare, jag gillar som sagt ljudet i b&w, och frågan är om det är bättre att uppgradera högtalarna istället och ta förstärkaren efter, men då är man kvar med nad c375bee och den kan mycket möjligt hamna i underkant vid bytet, sen så ska man uppgradera får man ju en klass uppåt, köper ju inte en högtalare i samma kvalitet klass, för att göra uppgraderingen värt det, så får man nog upp i klassen 30-50k har lyssnat på b&w 702 s2 några gånger och tycker ljudet tilltalar mig, och de har mycket av det 683 saknar, som bättre botten och mer högupplöst ljud, inte för 683 gör bort sig, då jag tycker de har bra detaljer i mellanregistert, men man kan ju ibland önska lite mer djup i basen,

Redigerat av Andreas3200, 26 februari 2020 - 12:16.


#11

Postad 26 februari 2020 - 16:19

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 0

Har gått med ett b&w grupp på Facebook, och ser att rätt många matchar 683 s2 med rotel ra1592, och ska enligt de själva vara bra matchning för högtalarna, ägaren till en sån rotel hade haft nad c368, och påstod att skillnaden var enorm

 

Ja, RA-1592 är RB-1582 (samma steg som RB-1080 under skalet) kombinerat med ett bra försteg. Byggs förövrigt i samma fabrik som dina högtalare eftersom Rotel ingår i B&W-koncernen sedan början på 80-talet.



#12

Postad 26 februari 2020 - 17:09

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ja vad du skall välja att satsa pengar på beror ju på hur högt du tänker spela i framtiden.
Om du med dina högtalare höjer effekten från 150 till 200W så kommer det inte att ha någon jätte stor inverkan på upplevd ljudeffekt men förmodligen på högtalarnas livslängd oavsett vilken förstärkare. Vill du spela högt så det känns på riktigt kanske du skall satsa på något annat t.ex.

https://www.hembiobu...ipsch-rf-7-iii/

 

Dessa har en känslighet på 100dB och klara 250W kontinuerligt och 1000W i topparna.

Då kan du sitta hos grannen och lyssna.



#13

Postad 26 februari 2020 - 17:25

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Om du nu skall lägga 30k för en H190. Varför inte se på följande kombination.
Marantz NA6006 + Anthem MCA225

Om du gillar det brittiska finns Spendor som jag själv hade kunnat tänkt mig. Billigaste golv modell ligger på runt 20k.

#14

Postad 26 februari 2020 - 17:42

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 0
Japp, NA6006 är bra. Den hade några buggar i mjukvaran ett tag men det verkar vara löst nu.

#15

Postad 26 februari 2020 - 21:45

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Ingen av de produkterna finns i närheten där jag bor, tyvärr verka just hifivärden vara så otroligt begränsad om man bor i Skåne, om jag bara hade möjlighet att höra roteln på hifiklubben och jämföra med hegel, för just nu känns det som rotel ra 1592 vs hegel h190,
Kan lyssna på rotel i Malmö ljudupplevelser men så omständigt då jag sällan varit i Malmö eller hittar så värst bra där, har heller inga positiva besök på just ljudupplevser när jag besökte butiken när det låg i ystad, tycker om hifiklubben i Kristianstad, perfekt stad att köra till med, eftersom hegeln finns på hifiklubben har jag mycket lättare att få höra den, tycker Skåne hade kunnat haft fler hifibitiker omkring som du har i Göteborg och Stockholmsområdet

Redigerat av Andreas3200, 26 februari 2020 - 21:45.


#16

Postad 27 februari 2020 - 07:19

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 0
Köpte mitt RB-1590 på Malmö Hificenter.

De har flyttat in till centrum nu, och har mindre butik så det kanske inte finns i lager. De hade större butik vid hamnen innan (på väg mot Limhamn).

Att hitta i Malmö är ju enkelt. Att hitta en parkeringsplats är en annan sak. ;)

Redigerat av Ageve, 27 februari 2020 - 07:20.


#17

Postad 27 februari 2020 - 07:41

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0

Köpte mitt RB-1590 på Malmö Hificenter.

De har flyttat in till centrum nu, och har mindre butik så det kanske inte finns i lager. De hade större butik vid hamnen innan (på väg mot Limhamn).

Att hitta i Malmö är ju enkelt. Att hitta en parkeringsplats är en annan sak. ;)

Malmö Hificenter finns tyvärr inte kvar alls i Malmö längre. De har dock butik i centrala Helsingborg, men då utan Malmö i namnet :)



#18

Postad 27 februari 2020 - 09:05

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Köpte mitt RB-1590 på Malmö Hificenter.

De har flyttat in till centrum nu, och har mindre butik så det kanske inte finns i lager. De hade större butik vid hamnen innan (på väg mot Limhamn).

Att hitta i Malmö är ju enkelt. Att hitta en parkeringsplats är en annan sak. ;)


Japp just parkeringsplats är ett himla problem, och vid ljudupplevelser ser där inte ut att vara några bra ställen att ställa sig på alls, Kristianstad är mycket bilvänligare har aldrig några problem att hitta parkeringsplats när jag bruka besöka hifiklubben där

#19

Postad 27 februari 2020 - 09:15

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Har du ingen bra butik för förstärkare är det ingen fara. Det finns öppet köp och andra fina regler som konsument. Lås dig ej in på bara hifiklubben. Högtalare kan det vara fint att få lyssna. Ofta blir det ändå lite gissning till sist efter man har lyssnat.
Om du vill ha din Rotel. Varför inte slå till.

Redigerat av Buddaz12, 27 februari 2020 - 09:22.


#20

Postad 27 februari 2020 - 12:16

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Har du ingen bra butik för förstärkare är det ingen fara. Det finns öppet köp och andra fina regler som konsument. Lås dig ej in på bara hifiklubben. Högtalare kan det vara fint att få lyssna. Ofta blir det ändå lite gissning till sist efter man har lyssnat.
Om du vill ha din Rotel. Varför inte slå till.

Det är inte så att jag låser mig in på just hifiklubben, anledningen är så att de är lättare att komma till för min del, hade det varit fler ljudbutiker just där i närheten hade jag lätt kunnat titta in där med,
Kommer inte köpa något olyssnat, inte ens på öppet köp, vill ha möjligheten att lyssna på produkten hemma med mina högtalare, förstärkare bli ju ofta lättare att låna hem än högtalare, då högtalare kan bli bökiga att lasta in i bilen, och finns risk för stötskador, hur som helst behöver mina b&w mycket pulver för att blomstra, tror en strömstark förstärkare som lämnar minst 150 watt per kanal 8 ohm är att föredra till dessa högtalare, speciellt om man vill kunna spela högt, och gärna en förstärkare som klarar dipparna till 3 Ohm

Redigerat av Andreas3200, 27 februari 2020 - 12:17.


#21

Postad 27 februari 2020 - 15:00

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Det är inte så att jag låser mig in på just hifiklubben, anledningen är så att de är lättare att komma till för min del, hade det varit fler ljudbutiker just där i närheten hade jag lätt kunnat titta in där med,
Kommer inte köpa något olyssnat, inte ens på öppet köp, vill ha möjligheten att lyssna på produkten hemma med mina högtalare, förstärkare bli ju ofta lättare att låna hem än högtalare, då högtalare kan bli bökiga att lasta in i bilen, och finns risk för stötskador, hur som helst behöver mina b&w mycket pulver för att blomstra, tror en strömstark förstärkare som lämnar minst 150 watt per kanal 8 ohm är att föredra till dessa högtalare, speciellt om man vill kunna spela högt, och gärna en förstärkare som klarar dipparna till 3 Ohm

Det klarar de flesta effektsteg som är bra byggd. 150w tror ej de behöver. Tippar mer på att du skall ha kvalitet bakom. Vad du skall ha får du själv bestämma.

#22

Postad 27 februari 2020 - 16:05

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Det klarar de flesta effektsteg som är bra byggd. 150w tror ej de behöver. Tippar mer på att du skall ha kvalitet bakom. Vad du skall ha får du själv bestämma.

Nja dom behöver effekt för att blomstra. Även kvalitetförstärkare bör ligga på 100 watt och över om du vill kunna spela högt med just dom högtalarna annars kommer du bara riskera att förstärkaren klipper, och det vet vi hur mycket det skadar högtalarna, finns en anledning varför folk driver dom med 200 wattare från rotel och dylikt. Jag har lärt mig den svåra vägen att mycket effekt är mycket bättre för högtalarna, än lite effekt, bara för förstärkaren har 2x250 watt i 8 Ohm betyder inte att man använder hela effekten,


kommer endast leta efter en integrerad förstärkare just för att jag har begränsad utrymme och gärna med minst samma effekt som min nad c375bee, och just i prisklassen 30k så är hegel h190, rotel ra1592, och musical fidelity m6si, hegeln blir lättast att lyssna på för mig, då det är den enklaste vägen dit, och inte kommer ha strul med parkering, och samt så har redan klubben b&w, så det blir enklast och få höra hegeln i butik hur den presterar med b&w, kommer dock att slita mig iväg till ljudupplevlser för roteln, men tillåter dom inte hemlån så kan det bli jobbigt, tycker själv att ljudupplevser har ett brett utbud på förstärkare, vilket klubben inte har. Tycker dock inte min senaste besök på ljudupplevelser var positivt, de hade inte ens några prylar inkopplat,

Tillbaka till uppgraderingen det kommer nog tyvärr inte kunna ske
Från sommaren tråkigt nog, ett bilköp har tyvärr fördröjt det hela, annars hade jag nog redan kollat eller köpt något redan

Redigerat av Andreas3200, 27 februari 2020 - 18:55.


#23

Postad 06 mars 2020 - 12:08

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Hej igen upplevde basen nu lite efter jag bytar och spelar cirka en månad, precis som dom var lite bumliga, men spände skruvar i basarna för det var vad säljaren på hifiklubben i Kristianstad rekommenderade efter 100 timmar, och puff problemet löst, det var nog vibrationsljud som kom från basarna det visade sig också vara skruvarna som släppt en del, och det skapar ett himla oljud tycker jag,

Angående min nad c375bee om det är fel på den eller ej, men den verkar fullt frisk, säljaren testade även på andra högtalare i butik och kunde inte hitta något fel,

Och angående felet som jag fick så är nog den största felet på att jag har spelat komprimerad musik på hög volym under väldigt lång tid, tror inte förstärkaren har klippt, högtalarna har aldrig haft någon hörbar dist, även om jag spelar bra när Max av vad naden leverar, den är en beast om man får säga så, också på tanke på att den kostade endast 11k kör mest tidal hifi nu med dragonfly red kopplat med adapter till iPad, och så vit jag vet så ska komprimerad musik vara farligare för högtalaren om man spelar på höga volymer länge,

Som i helhet har högtalarna gett mig otroliga upplevelser under de 5 år jag ägt dom, det negativa om man ska vara petig är att man kunde önska lite mer djupbas, just för viss musik, mest märkbart vid eletronisk musik, högt har dom inga problem att spela tycker jag, du får ingen öronbedövande volym, men en väldigt hög volym ändå tycker jag så man kan uppleva musik på ett bra sätt, har inte märkt dom spruckit upp alls eller tappat karaktär när jag pressat dom, ljudkvaliten kan ju säkert bli bättre om du går upp en klass men de spelar fint med rätt material tycker jag, och man får det som förväntas av prislappen, ska dock försöka undvika att samma sak händer igen, ska snacka lite med säljaren i Kristianstad och se hur man bör göra på bästa sätt, nya högtalare blir det ju inte på ett par år, men dom som är intressanta för mig är främst,
B&w 702 s2 44k
Dynaudio evoke 50 50k
Focal aria 948 runt 40k

Finns så många så kan inte nämna alla, problemet med dynaudio är den låga känsligheten, focal har ganska hög känslighet, alla 3 har impendens svängningar till 3 ohms


Åter till förstärkare så är det just
Hegel h190
Musical fidelity m6si
Rotel ra1592

Som är intressanta vill inte offra effekt av vad jag har idag

Redigerat av Andreas3200, 06 mars 2020 - 13:16.


#24

Postad 27 mars 2020 - 09:16

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Kanske lite sent att ta upp detta nu när tråden dött av lite.
Men jag är faktiskt lite missnöjd hur basen presterar sen jag byte dom, låter inte alls rappa som dom gjorde förut när högtalarna var nya, låter mer bumliga. på något konstigt sätt, kanske mer inspelning krävs men det tycker jag inte ska behövas efter 2 månader tid, Känns tråkigt att behöva åka iväg igen, blir inte klok på detta alls.

#25

Postad 27 mars 2020 - 13:45

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Kanske behöver spela lite överbasig rapdunk sä elementen släpper till ordentligt👍

#26

Postad 03 april 2020 - 05:51

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Det är säkerligen mer inspelning som behövs. Var på klubben i onsdags. Man får ge det lite tid, men är det inte på top efter april månad får man åka och kolla som man inte gjort nåt galet, skulle aldrig bytat basarna själv känns det som

#27

Postad 05 april 2020 - 00:49

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
kör du med samma förstärkare nu som när du tyckte basen lät rapp? Är högtalarna placerade på samma ställe som då? Sittpositionen samma? De behövs så enormt lite för att man ska få en förändring i ljudet! Kan du tänkas ha ändrat från 12db oktav till 24db i stärkaren? Hos mig blir de stor skillnad på basen om jag ändrar från 24db till 12db! Med 12db får man en flackare kurva och basen upplevs rätt bra mycke mer! Typ som en loudness knapp! Jag kör på 24 för tycker de blir för mycke bas, plus att antagligen ska den vara på 24 när högtalarens filter är 24db! Fast basfattig musik tycker jag de låter bättre med 12db även fast de nu blir fel👍

#28

Postad 06 april 2020 - 09:55

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

kör du med samma förstärkare nu som när du tyckte basen lät rapp? Är högtalarna placerade på samma ställe som då? Sittpositionen samma? De behövs så enormt lite för att man ska få en förändring i ljudet! Kan du tänkas ha ändrat från 12db oktav till 24db i stärkaren? Hos mig blir de stor skillnad på basen om jag ändrar från 24db till 12db! Med 12db får man en flackare kurva och basen upplevs rätt bra mycke mer! Typ som en loudness knapp! Jag kör på 24 för tycker de blir för mycke bas, plus att antagligen ska den vara på 24 när högtalarens filter är 24db! Fast basfattig musik tycker jag de låter bättre med 12db även fast de nu blir fel👍



Japp samma förstärkare Har ingen sån funktion på min nad c375bee, har omplacerat högtalarna lite, flyttat ut från väggen står cirka 70-80’cm från vägg och lika mycket till sidovägg, öppnar upp både diskant och mellanregister, bättre bas blev det, det gjorde jag innan jag bytade element, sittplatsen är samma 2 meter från högtalarna och högtalarna står 2 meter emellan varandra, ska prova med mer inspelning, aluminum basarna verkar kräva väldigt lång inspelningstid, så mkt som 100 timmar kan krävas för att de ska låta rappa och optimala.
Kan inbilla mig kanske men tycker de redan spelar snäppet bättre i basen, sen 2 veckor tillbaka, får se hur de låter i slutet på månaden, annars får hifiklubben titta på det, dom kan forfarande vara lite styva i basen man kan också se det då där är väldigt lite konrörelse i basen. 😎

Redigerat av Andreas3200, 06 april 2020 - 09:56.


#29

Postad 06 april 2020 - 13:44

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Enligt säljaren till ref2k så skulle de vara 250 tim inspelningstid.. De tror jag dock är lite överdrift!

#30

Postad 11 april 2020 - 14:18

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Enligt säljaren till ref2k så skulle de vara 250 tim inspelningstid.. De tror jag dock är lite överdrift!

Det låter lite sjukt det är typ 4-5 månader för min del att nå sån inspelningstid, men 100-150 timmar är nog ingen omöjlighet med aluminiumbasar, det är lite konstigt med förstärkaren, högtalarna presterar betydligt bättre efter förstärkaren stått igång cirka 1,5-2 dagar, det har ju inte varit så förut, förstärkaren är kanske lite sliten
Har även låtit Högtalarna spela nattetid för att skynda på inspelningsprocessen

Redigerat av Andreas3200, 11 april 2020 - 14:20.


#31

Postad 15 april 2020 - 06:10

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Var inne på klubben igår och testa högtalarna får får se var mitt missnöje ligger, högtalarna spelar som dom ska där, nu är jag förvirrad på riktigt, man han nämnde något att min dragonfly red även kan ge problem, alternativ 2 är om någon kondensator bråkar i förstärkaren, för utesluta ytterligare ett fel köpte jag en signalkabel för min dragonfly red, såg även att förstärkaren stöder som lägst 4 Ohm, och högtalarna kan dippa ner till 2,9 ohm

Redigerat av Andreas3200, 15 april 2020 - 06:11.


#32

Postad 15 april 2020 - 11:41

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Var inne på klubben igår och testa högtalarna får får se var mitt missnöje ligger, högtalarna spelar som dom ska där, nu är jag förvirrad på riktigt, man han nämnde något att min dragonfly red även kan ge problem, alternativ 2 är om någon kondensator bråkar i förstärkaren, för utesluta ytterligare ett fel köpte jag en signalkabel för min dragonfly red, såg även att förstärkaren stöder som lägst 4 Ohm, och högtalarna kan dippa ner till 2,9 ohm

 

En frisk NAD C 375BEE klarar 2ohm utan problem skulle jag säga. Iaf dynamiskt inte kontinuerligt. 

Finns med i dynamiskt last t.o.m

2 x 250 watt i 8 ohm (dynamisk effekt – IHF)
2 x 410 watt i 4 ohm (dynamisk effekt – IHF)
2 x 600 watt i 2 ohm (dynamisk effekt – IHF)
 
Tydligen rätt känslig på ingångsnivån 0.45v 200mA för att få full effekt? Inte så att din källa överstyr förstärkaren? 

Redigerat av TijY, 15 april 2020 - 11:47.


#33

Postad 15 april 2020 - 12:31

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Säkert NAD maskinen som är dåligt byggd. Om det är bra byggt klarar det ner mot 1Ohm.

#34

Postad 15 april 2020 - 13:21

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Får man inte rätt på det så får ju antligen dragonfly eller förstärkare in på felsökning, problemen börja ju ändå lite just när jag började använda dragonfly red, men det kan ju låta bra men långt ifrån alltid känns det som, det är just i basregistert det låter lite fel, medan diskant och mellanregister låter precis som det ska, elementen är garanterat friska då de är nästan rent nya, för att utesluta dragonfly så ska jag testa spela musik några dagar till en vecka på sonos och se vad resultat blir, om ingen skillnad så får man göra en längre felsökning på förstärkaren, och det kan ju bli en ganska hög kostnad kan jag tro

Redigerat av Andreas3200, 15 april 2020 - 13:23.


#35

Postad 15 april 2020 - 13:25

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Säkert NAD maskinen som är dåligt byggd. Om det är bra byggt klarar det ner mot 1Ohm.

Har svårt att tro speciellt många förstärkare skulle klara det för runt 10k,

Nu blev det galet mobilen hängde sig så man råka skicka samma post 2 gånger.

Får man inte rätt på det så får ju antligen dragonfly eller förstärkare in på felsökning, problemen börja ju ändå lite just när jag började använda dragonfly red, men det kan ju låta bra men långt ifrån alltid känns det som, det är just i basregistert det låter lite fel, medan diskant och mellanregister låter precis som det ska, elementen är garanterat friska då de är nästan rent nya, för att utesluta dragonfly så ska jag testa spela musik några dagar till en vecka på sonos och se vad resultat blir, om ingen skillnad så får man göra en längre felsökning på förstärkaren, och det kan ju bli en ganska hög kostnad kan jag tro

Redigerat av Andreas3200, 15 april 2020 - 13:31.


#36

Postad 15 april 2020 - 13:30

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Har svårt att tro speciellt många förstärkare skulle klara det för runt 10k,

Får man inte rätt på det så får ju antligen dragonfly eller förstärkare in på felsökning, problemen börja ju ändå lite just när jag började använda dragonfly red, men det kan ju låta bra men långt ifrån alltid känns det som, det är just i basregistert det låter lite fel, medan diskant och mellanregister låter precis som det ska, elementen är garanterat friska då de är nästan rent nya, för att utesluta dragonfly så ska jag testa spela musik några dagar till en vecka på sonos och se vad resultat blir, om ingen skillnad så får man göra en längre felsökning på förstärkaren, och det kan ju bli en ganska hög kostnad kan jag tro

 

Jag med, men många kör C275 till basmoduler och annat svårdrivet i bryggkopplat eller stereo. 

Så länge du kör musik så klarar den 2ohm så 2.9ohm ska absolut inte vara några problem.

 

Är väl mest värmeutveckling och strömförsörjning man inte kör kontinuerliga testlaster i 2ohm. 
Testa sänka volymen från din dragonfly lite. 

 

Att utesluta dacen är ju lätt fixat. 


Redigerat av TijY, 15 april 2020 - 13:33.


#37

Postad 15 april 2020 - 16:19

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Ok tack ska prova det med. Dragonfly ger ju ändå ett bättre ljud i det övre registret😃 än sonos connect streamern gör, om man nu får rätt på basen så kan man vara nöjd😎

Redigerat av Andreas3200, 15 april 2020 - 16:19.


#38

Postad 15 april 2020 - 18:24

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Jag tycker rent spontant att dina krav verkar ganska stora när du kör med en mobil dac. Den klarar det kanske helt fint, men jag har läst flera kommentarer om att den inte riktigt håller måttet för seriös lyssning.

Har du inte möjlighet att lyssna på vanligt cd-ljud för att utvärdera? Det känns som att det är så mycket annat som kan påverka från en telefon eller padda...hur bra är kvaliteten på den streamade musiken, hur bra är utgången på mobila enheten, mobila daccen osv. Med en cd rätt inn så eliminerar du mycket av detta vid felsökning.

Jag rekommenderar en Henry Dac om du hittar en begagnad. Eller en shiit audio.

Redigerat av Demon Slayer, 15 april 2020 - 18:25.


#39

Postad 15 april 2020 - 19:38

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 0

Den lilla D/A-omvandlaren har ju inbyggd hörlursförstärkare. Den är tänkt att användas till lurar...



#40

Postad 15 april 2020 - 20:10

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Jag tycker rent spontant att dina krav verkar ganska stora när du kör med en mobil dac. Den klarar det kanske helt fint, men jag har läst flera kommentarer om att den inte riktigt håller måttet för seriös lyssning.

Har du inte möjlighet att lyssna på vanligt cd-ljud för att utvärdera? Det känns som att det är så mycket annat som kan påverka från en telefon eller padda...hur bra är kvaliteten på den streamade musiken, hur bra är utgången på mobila enheten, mobila daccen osv. Med en cd rätt inn så eliminerar du mycket av detta vid felsökning.

Jag rekommenderar en Henry Dac om du hittar en begagnad. Eller en shiit audio.

Köpte den som tillfällig lösning då inte sonos stödjer musik från biblioteket från iPhone/ipad, har tidal hifi så streamar den musik som finns där, de låtar som inte finns spelar jag från mitt eget bibliotek. Cd äger jag inga tyvärr, verken spelare eller skivor,
Sen hur bra en xbox one eller ps4 är vet jag ej, men säkert inget speciellt. När jag kört på min dragonfly dac så har jag kört via en adapter till ipad, ger mycket bättre ljud, problemet verkar ju vara att den kladdar till ljudet ibland i de lägre registerna, men kan inte säga det till 100 % från jag har gått tillbaka och använt sonos streamern några dagar till en vecka först, men båda låter annorlunda, sonos låter inte riktigt lika bra i diskant och mellanregister, kan kanske ha med att göra att den inte stöder hifi på tidal, tack för tipsen kommer kolla upp det,


Den lilla D/A-omvandlaren har ju inbyggd hörlursförstärkare. Den är tänkt att användas till lurar...

Japp har förstått det, men man tänkte att den kanske skulle funka ok till förstärkaren med, men ska det vara såna problem i de lägre registerna om det är den nu som orsakar det, så är det inte roligt, det är ju lite synd för den spelar de övre registerna bra och när det väl funkar så låter det jättebra tycker jag man får testa lite med sonos ett par dagar och sen gå tillbaka och se om det är dacen som bråkar,

Redigerat av Andreas3200, 15 april 2020 - 20:15.


#41

Postad 15 april 2020 - 20:36

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Dragonfly Red trycker ju ut 2.1V, hur hanterar NAD’en det?

Du har ju spelat sönder basarna en gång redan, det är inte så att din Drakfluga är orsaken?

#42

Postad 15 april 2020 - 20:41

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Hur blir det om du kör direkt från pad til stereon? En del ipads har väl ren output utan att gå igenom volymkontrollen. Tror @Ageve har koll på detta.

 

Man ska ju såklart kunna spela musik från olika källor och det ska kunna låta ok, men från min erfarenhet så skiljer kvaliteten ganska mycket på Spotify och Tidal även om man har premium abbonemang. Jag har iallafall flera CDs och LPs som jag alltid kontrollerar mot om något låter konstigt och det går säkert att hitta inspelningar på f.eks Tidal som är godkännt bra att kontrollera mot. På Spotify f.eks finns en del Hi-Fi playlists där man helt plötsligt får en låt från Lisa Ekdahl med sjukt mycket bas i, och så spelar man en klassisk låt som nästan saknar bas så jag bara menar att det är skillnader i inspelningarna och detta blir ofta mera tydligt med streamingtjänskter av 2 grunder: 1. All musik är komprimerad (Tidal HiFi ska vara lossless men vi har ju ingen kontroll på kedjan) 2. Man hoppas mera runt mellan oilika låtar/skivor.

 

Jag har igentligen ingen koll på Sonos, men ska inte den stödja Airplay? Jag kan tycka att det blir lite onödigt extrautstyr att måste använda mobila enheter. På sikt borde du kunna få streama alla format direkt inn i din mediastreamer.

 

Ett alternativ kan ju vara att låna en streamer av HifiKlubben (om dom är villiga til detta) som du kan streama allting til utan den extra ipaden och se hur det funkar, då slipper du tänka på DAC också? Eller kan det vara idè att ha all musik på nätverket? Jag vet inte om itunes tillåter att man laddar ner allt och jag vet inte heller om du har möjligheterna att sätta upp detta men jag skulle iallafall försöka dra mig mot färre steg i kjedjan på sikt.



#43

Postad 15 april 2020 - 21:13

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Hur blir det om du kör direkt från pad til stereon? En del ipads har väl ren output utan att gå igenom volymkontrollen. Tror @Ageve har koll på detta.

Man ska ju såklart kunna spela musik från olika källor och det ska kunna låta ok, men från min erfarenhet så skiljer kvaliteten ganska mycket på Spotify och Tidal även om man har premium abbonemang. Jag har iallafall flera CDs och LPs som jag alltid kontrollerar mot om något låter konstigt och det går säkert att hitta inspelningar på f.eks Tidal som är godkännt bra att kontrollera mot. På Spotify f.eks finns en del Hi-Fi playlists där man helt plötsligt får en låt från Lisa Ekdahl med sjukt mycket bas i, och så spelar man en klassisk låt som nästan saknar bas så jag bara menar att det är skillnader i inspelningarna och detta blir ofta mera tydligt med streamingtjänskter av 2 grunder: 1. All musik är komprimerad (Tidal HiFi ska vara lossless men vi har ju ingen kontroll på kedjan) 2. Man hoppas mera runt mellan oilika låtar/skivor.

Jag har igentligen ingen koll på Sonos, men ska inte den stödja Airplay? Jag kan tycka att det blir lite onödigt extrautstyr att måste använda mobila enheter. På sikt borde du kunna få streama alla format direkt inn i din mediastreamer.

Ett alternativ kan ju vara att låna en streamer av HifiKlubben (om dom är villiga til detta) som du kan streama allting til utan den extra ipaden och se hur det funkar, då slipper du tänka på DAC också? Eller kan det vara idè att ha all musik på nätverket? Jag vet inte om itunes tillåter att man laddar ner allt och jag vet inte heller om du har möjligheterna att sätta upp detta men jag skulle iallafall försöka dra mig mot färre steg i kjedjan på sikt.

Via sonos connect streamern så är ipad liksom bara kontrollen till att välja musik och lägga till i spelaren av vad jag tror iallafall,
Ipad är bättre än iPhone som direkt källa till förstärkaren, har både Spotify och tidal, tycker tidal låter bättre i de flesta fallen iallafall.
Har en äldre enhet av sonos så där finns ingen AirPlay. Och som du säger så kan en del inspelningar skilja stort, vissa kan låta lite mer instängda, kanske inte så vanligt men det finns,

Sen vad gäller dragonfly, vet jag inte om det skulle vara skadligt för förstärkaren eller högtalarna tycker inte den borde vara det iallafall,

I med att jag planerar ett annat förstärkareköp så känns inte någon ny streamer aktuellt från jag vet vilken förstärkare det blir, då en del nya brukar ha bättre grejer inbyggt, men en nas är ju ett alternativ om det inte är för dyrt, ska nu först testa iallafall med sonos spelaren för musik, och upplever jag inget fel här så kan man direkt konstatera att felet ligger på trollsländan

Redigerat av Andreas3200, 15 april 2020 - 21:23.


#44

Postad 15 april 2020 - 21:24

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Nu har jag som sagt ingen koll på Sonos, men om du använder Dragonfly så spelas ju musiken ifrån padden? Det är inte säkert att detta är tokfel, jag bara tänker hur man kan minimera kvalitetsförluster. Kanske någon annan kan chippa in med tips då jag inte använder Itunes annat än til min ipod i bilen och på resor.


En annan sak du kan testa är ju att låna en DAC av någon bara för att se om det är den.



#45

Postad 15 april 2020 - 21:26

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 0

En del ipads har väl ren output utan att gå igenom volymkontrollen. Tror @Ageve har koll på detta.

 

Det är 9 år sedan iofs, men mätte iaf på en iPod Touch 4G, och signalnivån var ungefär den samma som från en Denon DVD-1930.

 

https://www.minhembi...=281296&hl=ipod



#46

Postad 15 april 2020 - 21:28

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Så det betyder att man ska kunna köra aux utan problem?



#47

Postad 15 april 2020 - 21:29

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Nu har jag som sagt ingen koll på Sonos, men om du använder Dragonfly så spelas ju musiken ifrån padden? Det är inte säkert att detta är tokfel, jag bara tänker hur man kan minimera kvalitetsförluster. Kanske någon annan kan chippa in med tips då jag inte använder Itunes annat än til min ipod i bilen och på resor.

En annan sak du kan testa är ju att låna en DAC av någon bara för att se om det är den.

sonos connect spelaren ska även ha inbyggd dac, kanske ingen avancerad, men där är något av nåt slag, det är just därför jag tänkte testa med den spelaren några dagar, har inte använt den sen höstas när jag köpte min dragonfly,

#48

Postad 15 april 2020 - 21:30

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Ja testa gärna flera dagar innan du byter tillbaka.



#49

Postad 15 april 2020 - 21:30

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 0

Så det betyder att man ska kunna köra aux utan problem?

 

 

Med Apples produkter ja.



#50

Postad 15 april 2020 - 21:36

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Angående volym nivån är det ungefär samma med både sonos spelaren och dragonfly red, med ipad blir det något lägre men på iPhone blir det på tok för lågt, nu har jag ju en äldre förstärkare så nu står det inget om db på volymkontrollen men på kl 9 vilket är drygt halva effekten skulle jag tro, sen kan volymen skilja beroende på vilken låt man spelar, genomsnitt är det runt 80-85 db på denna nivån 2 meter ifrån högtalarna, spelar jag på ipad blir jag tvungen att höja till kl 10 för samma nivå, på iPhone så behöver jag vrida ända till Max som är kl 12 för att nå samma nivå



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.