Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp om biorummets storlek/väggar

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 oktober 2020 - 14:09

Unregisteredf5853b23
  • Unregisteredf5853b23
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Har ett oönskat innerhörn i det tilltänkta biorummet. Det är tyvärr ett bärande innerhörn som sticker in, se bild och de utsuddade strecken. Är det viktigt/kritiskt för ljudet att jag bygger om så att rummet får fyra hörn, som de tydliga strecken?

 

Jag hade tänkt mig Procella P6, och det övriga prylarna, på den nivån.



#2

Postad 30 oktober 2020 - 14:14

Unregisteredf5853b23
  • Unregisteredf5853b23
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

bilden

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregisteredf5853b23, 30 oktober 2020 - 14:16.


#3

Postad 30 oktober 2020 - 17:58

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
.

Redigerat av aperitif, 30 oktober 2020 - 18:01.


#4

Postad 31 oktober 2020 - 08:04

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
Du kanske kan utnyttja hörnet ut ur ett akustiskt perspektiv om du placerare duken på en annan vägg. Kan dock medföra att du måste flytta dörren till rummet.
Kontakta en akustiker för konsultation.

Du kan även prova posta på studio forum för hjälp som ett första steg. Finns många duktiga där. Eller på gearslutz.com forum, ännu fler duktiga personer.

https://www.studio.s...ge-och-akustik/

Redigerat av niklasmagnus, 31 oktober 2020 - 08:08.


#5

Postad 31 oktober 2020 - 10:33

Unregisteredf5853b23
  • Unregisteredf5853b23
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Tack! 



#6

Postad 20 november 2020 - 17:54

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Kanske en korkad idé, men du kan inte flytta bak den främre väggen till jämns med det där hörnet? Då skulle hörnet "försvinna", men rummet bli mindre.

 

Hur har du tänkt med din IB, ska det vara öppet något i väggen bakom? Nu vet jag inte vad du ska ha för element, men för att de ska uppfatta utrymmet som "oändligt" ska volymen bakom vara minst 10*Vas*antal element. På bilden ser utrymmet ut att vara in minsta laget.



#7

Postad 20 november 2020 - 19:23

Jonas_GBG2
  • Jonas_GBG2
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

På vilket sätt är hörnet dåligt?



#8

Postad 20 november 2020 - 21:43

Unregisteredf5853b23
  • Unregisteredf5853b23
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Erik_N:
Jo, jag är rädd att rummet blir i minsta laget om jag flyttar in väggen... Har typ förlikat mig att bygga om husgrunden för att få till fyrkantigt rum och en 30cm djup baffelvägg. Jag skall ändå göra en utbyggnad av grund och betongvalv, så jag får nog till det i den svängen. Kul att du såg min båda inlägg. 😀. Man ser inte så bra på den här bilden, men bakom baffelväggen så är det ett mindre förråd. Jag kan dock hålla upp dörrarna till hobbyrum och ev gym. Tänkte köra med 4st AE IB15HT 4ohm. Sneglar på Behringer NX4-6000 med varje sub via miniDSP 2x4 på var sitt förstärkarsteg. Eller är det bättre att köra två steg och parallellkoppla 8ohm:ar istället. Tänkte att jag kan göra fler inställningar när jag kör varje element på var sin egen lina.

Undrar också om 860w är nog per AE IB15HT?

Jonas_GBG2:
Det blir en nära reflektion från hörnet. Också knasig möblering.

#9

Postad 21 november 2020 - 11:04

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Ja, det kan ju bli trångt om rummet blir för litet. Å andra sidan kommer duken närmare sittplatserna så då upplevs bilden som större. :)

Vill du göra dig besväret så blir det säkert enklare att gå vidare med rummet om ett hörn inte "sticker in".

 

Har du möjlighet att ha öppet till ett rum bakom så ska det väl inte bli något problem med volymen där.

 

Jag har inte så bra koll på olika element, men de där är väl populära till IB. Jag har två BMS 18N862.

 

miniDSP är väl också populärt, jag har en billigare variant med en EQ från Behringer. Det viktiga är att man har nån form av separat EQ för subben.

 

IB kräver egentligen inte så mycket effekt (jämfört med lådor) så den effekten ska säkert räcka.

 

Mina element är också 4 ohm och jag hade tänkt köra dem på varsin kanal på slutsteget. Mitt slutsteg har möjligheten att mata en signal in och få samma på bägge kanalerna ut. Det visade sig dock att gain-rattarna ändå justerade kanalerna separat. Den som hjälpte mig ställa in grejerna tyckte då det var bättre att seriekoppla elementen och bryggkoppla slutsteget, för att inte riskera olika signalstyrka till elementen

Med det sagt så funderar jag lite på vad du menar med att göra olika inställningar för elementen?

 

 



#10

Postad 21 november 2020 - 16:56

Unregisteredf5853b23
  • Unregisteredf5853b23
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

tack tack.

 

Spännande, intressant och otroligt gratifying med IB. Bästa basen man kan få till lägsta pris. Svårslagen kombination. Jag längtar att dema för vänner och bekanta, en vacker dag. Ser redan ansiktsuttrycken framför mig. På samma gång häpna, förstummade och upprymda. Måste vara najs att ha det sovandes i kåken, redo att närsomhelst skicka vem som helst till nirvana, medelst några enkla knapptryckningar! Jag blir avundsjuk när jag tänker på din IB utrustade HT. 

 

Nåväl, det blir tyvärr ett bra tag innan jag kan titulera mig med både IB och HT. Först måste jag flytta till det nya huset (nästa helg). Sedan bygga ut det med uppmurning och valvgjutning (bygglov finns redan). I den fasen passar det att också mura upp och göra poolen. Det för också med sig att frugan blir glad och ger mig en sk. "konto insättning" som jag kan behöva göra uttag från vad det lider. Alltid bra att ligga på plus, om man säger så. Sedan blir det att gräva ut källaren och göra markisolerad + värme i plattan. 

 

Efter allt det så kommer HT projektet. Planeringen om den, och dialogen här, ger mig också välbehövd energi att flitigt jobba på med allt det som föregår. Vore kanske kul att dela med sig här och få råd längs vägen. Började min "karriär" med att bygga Prelude och Cresendo ur Elektroniktidningen (tror jag att den hette). Sedan har det blivit ett antal bilstereobyggen genom åren. Har väl inte jättekoll på HT, så att all expertis emottages tacksamt.

 

Det tar mig till min fundering om att ha varje element på egen lina. Jag vet att vibrationselimineringen är det man ytterst vill ha när man gör en IB manifold och då skall ju båda elementen ha exakt samma signal, och det blir väl så jag kommer att köra i slutändan. Kanske, dock, trots basfällor i tak/vägg hörn och i vägg/vägg hörn får jag omöjliga toppar och dalar i REW (mät programmet heter väl så?). Då tänkte jag att jag kunde prova att trixa lite, elementen emellan, i förhoppning att göra kurvan aningen rakare. Slutar troligen med att jag behöver en bak sub. Det var iaf så jag tänkte. Tack för din fråga.

 

Funkar det bra att göra en IB utan att använda speciellt framtaget element, eller så är BMS 18N862 det? Det jag spanat in är ju aningen dyrt, mest eftersom man verkar behöva köpa det från USA? Jag kommer nog ha Procella P6 eller ICE S8.1 i baffelväggen, så jag behöver en IB som kan möta underifrån. Tror därför att AE IB15HT är bättre än FI IB315v2.


korrigering: exakt samma signal i motfas 



#11

Postad 21 november 2020 - 17:07

Unregisteredf5853b23
  • Unregisteredf5853b23
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

exakt samma signal i motfas på det viset jag tänkt bygga IB manifolden under bioduken, enligt ritningen. 

Bifogad fil(er)



#12

Postad 21 november 2020 - 20:50

EkMg
  • EkMg
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0

Nåväl, det blir tyvärr ett bra tag innan jag kan titulera mig med både IB och HT. Först måste jag flytta till det nya huset (nästa helg). Sedan bygga ut det med uppmurning och valvgjutning (bygglov finns redan). I den fasen passar det att också mura upp och göra poolen. Det för också med sig att frugan blir glad och ger mig en sk. "konto insättning" som jag kan behöva göra uttag från vad det lider. Alltid bra att ligga på plus, om man säger så. Sedan blir det att gräva ut källaren och göra markisolerad + värme i plattan.

Efter allt det så kommer HT projektet. Planeringen om den, och dialogen här, ger mig också välbehövd energi att flitigt jobba på med allt det som föregår. Vore kanske kul att dela med sig här och få råd längs vägen. Började min "karriär" med att bygga Prelude och Cresendo ur Elektroniktidningen (tror jag att den hette). Sedan har det blivit ett antal bilstereobyggen genom åren. Har väl inte jättekoll på HT, så att all expertis emottages tacksamt.

Det där låter lite som min resa ungefär. Vi flyttade in i vårt nuvarande hus våren 2012. Ungefär tusen projekt senare är det nu äntligen dags att dra igång biobygget på allvar. Alltid är det något annat projekt som har högre prioritet (och även om det nog är förståndigt och riktigt så är det jobbigt att inte få sparka igång bion på riktigt).
Löses enklast genom att göra allt som kan tänkas vara aktuellt på en gång, SEN får man bygga biorum

#13

Postad 22 november 2020 - 11:19

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Elementen från BMS som jag använder är egentligen inte avsedda för IB, men har ändå egenskaper som gör dem lämpliga för detta. För att de ska funka krävs dock en EQ.

Han som hjälpte mig förklarar detta mer utförligt i första inlägget i den här tråden: http://www.component...showtopic=11636

Han kommenterar det även i min tråd här: http://www.component...e=2#entry199496

 

Samma person hade byggt en IB tidigare och förklarar väldigt bra allmänt om IB här: http://www.component...?showtopic=8072

Han har även en tråd om sitt senaste biorum, utan IB, som kan ge dig en del andra tips inför bygget: http://www.component...ic=16324&page=1

 

Tyvärr har han slutat helt med att delta i diskussioner på forum.

 

Jag vet inte vad elementen från AE kostar, men de från BMS är inte precis billiga. BMS kommer från Tyskland och har återförsäljare även i Sverige. I serien Extended Low med magneter av neodymium finns även 15-tummare: http://www.bmsspeake...ium_exteded_low

 

 



#14

Postad 26 november 2020 - 17:44

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

bilden

Har själv samma problem i min biograf eftersom jag har en stor öppenspis i våningen ovanför. Löste det genom att bygga en vägg med liggande OBS och gippsskivor. Så de 2,5 meter längst bak smalnar av väggen. Längst fram står OBS och gipsskivorna på högkant. Salongen blev alltså sexkantig. Det lilla prånget längst bak som blev ca 1,2 meter smalare har jag byggt till som en lite högre VIP loge med lite skönare stolar. En 120 cm hög vägg till främre delen av salongen där pöbeln kan sitta och titta på filmen. 



#15

Postad 26 november 2020 - 21:15

Unregisteredf5853b23
  • Unregisteredf5853b23
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Låter intressant. Kanske bara jag, men har lite svårt att hänga med hur du fixat och byggt. En enkel teckning skulle nog funka.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.