Hej hej!
Jag har en gammal HTPC med en i3-3240, minns ej vad det är för moderkort men använder det integrerade grafikkortet hur som helst, som jag har kopplad till en (kanske lika gammal) Onkyo-reciever av modell TX-SR607 via en HDMI-kabel.
Recievern vidareförmedlar sedan bilden via en inbyggd HDMI-switch till en projektor och på ljudsidan är det en 5.1-uppsättning av högralare.
Jag blev för inte så länge sedan varse att man ska kunna få surroundljud när man streamar media, exempelvis från SVT Play och Max, genom sin PC och att nyckeln till detta skulle vara Dolby Atmos.
Jag gick ut på Microsoft Store och köpte Dolby Access och trodde därefter i min enfald att jag bara var några klick ifrån att åtnjuta.
Jag börjar med att högerklicka på ljud-ikonen nere vid klockan på skrivbordet och väljer Högtalarkonfiguration -> Dolby Atmos for Headphones.
När jag startar appen Dolby Access så ser jag följande:
Jag klickar då på Dolby Atmos for home theatre.
Jag får då meddelandet "Configuration failed" och klickar då på "Go to settings":
Tidigare idag när jag var inne i inställningarna nedan så fanns valet "Dolby Atmos for home theatre" där att välja för första gången. När jag då valde det så såg det först bra ut, recievern hade ställt om sig till TrueHD men inget ljud spelades upp. Jag gjorde därefter en omstart och då var valet "Dolby Atmos for home theatre" återigen borta.
Jag har testat med att låta inställningen vara kvar på "Dolby Atmos for headphones", men när jag går in i högtalarkonfigurationen och väljer 5.1 så låter det både ur höger och vänster front när jag väljer någon av surroundhögtalarna i testläget. Jag har inte heller sett att recievern automatiskt ställt om sig till något vettigt när den står inställd på "Dolby Atmos for headphones",
Vad göra? Är det någon av min hårdvara som ställer till det?
Bifogad fil(er)
Redigerat av frollic, 14 december 2024 - 18:24.