Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dolby Atmos + Windows 10

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 december 2024 - 19:17

bece
  • bece
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Hej hej!

Jag har en gammal HTPC med en i3-3240, minns ej vad det är för moderkort men använder det integrerade grafikkortet hur som helst, som jag har kopplad till en (kanske lika gammal) Onkyo-reciever av modell TX-SR607 via en HDMI-kabel.
Recievern vidareförmedlar sedan bilden via en inbyggd HDMI-switch till en projektor och på ljudsidan är det en 5.1-uppsättning av högralare.

Jag blev för inte så länge sedan varse att man ska kunna få surroundljud när man streamar media, exempelvis från SVT Play och Max, genom sin PC och att nyckeln till detta skulle vara Dolby Atmos.
Jag gick ut på Microsoft Store och köpte Dolby Access och trodde därefter i min enfald att jag bara var några klick ifrån att åtnjuta.

Jag börjar med att högerklicka på ljud-ikonen nere vid klockan på skrivbordet och väljer Högtalarkonfiguration -> Dolby Atmos for Headphones.
När jag startar appen Dolby Access så ser jag följande:

1.png

Jag klickar då på Dolby Atmos for home theatre.

2.png

Jag får då meddelandet "Configuration failed" och klickar då på "Go to settings":

3.png

Tidigare idag när jag var inne i inställningarna nedan så fanns valet "Dolby Atmos for home theatre" där att välja för första gången. När jag då valde det så såg det först bra ut, recievern hade ställt om sig till TrueHD men inget ljud spelades upp. Jag gjorde därefter en omstart och då var valet "Dolby Atmos for home theatre" återigen borta.

4.png

Jag har testat med att låta inställningen vara kvar på "Dolby Atmos for headphones", men när jag går in i högtalarkonfigurationen och väljer 5.1 så låter det både ur höger och vänster front när jag väljer någon av surroundhögtalarna i testläget. Jag har inte heller sett att recievern automatiskt ställt om sig till något vettigt när den står inställd på "Dolby Atmos for headphones",

5.png

Vad göra? Är det någon av min hårdvara som ställer till det?

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  1.png   291,32K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  2.png   282K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  3.png   148,31K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  4.png   80,84K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  5.png   226,18K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av frollic, 14 december 2024 - 18:24.

Postad 14 december 2024 - 22:02

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5 140 inlägg
  • 0

Din Onkyo TX-SR607 har ingen Dolby Atmos avkodning. Den försöker med Dolby TrueHD för den är bärare av Dolby Atmos men när inget finns som kan spela upp Dolby Atmos avslutar den där och kan inte gå vidare.

Vad du håller på med är egentligen en teknisk omöjlighet och det är därför du får alla problem.

Postad 15 december 2024 - 07:38

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2 094 inlägg
  • 0

TS verkar i och för sig inte vara ute efter just Dolby Atmos utan vanligt 5.1-ljud. Det kräver inte något tilläggspaket från Microsoft utan finns inbyggt i Windows sedan länge.

Postad 15 december 2024 - 10:07

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5 140 inlägg
  • 0

Nja. Det är "Dolby Atmos for headphones" TS försöker få igång och i den miljö som finns är det omöjigt att få igång den.

Postad 16 december 2024 - 10:09

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 472 inlägg
  • 0
För Dolby Atmos for Headphones krävs inte något speciellt stöd i receivern eftersom rendering och HRTF-simulering görs på datorn som sedan skickar ut resultatet i PCM 2.0.

Men för Dolby Atmos for Home Theater krävs förstås stöd i receivern om det ska fungera.

Att receivern först visade Dolby TrueHD beror nog på att den misstolkade signalen den fick. TrueHD skickas inbäddat i en Dolby MAT-container (Metadata Enhanced Audio Transport).

Med Dolby Atmos har MAT-containern utökats till version 2.0 som utöver TrueHD även stödjer objektbaserat ljud i okomprimerad PCM för innehåll skapat i realtid, exempelvis spel.

När Dolby Atmos for Home Theater är aktivt skickar Windows ut systemljudet i MAT 2.0, men en receiver som inte har stöd för Dolby Atmos uppfattar det som en MAT-container utan användbart innehåll. Den kan dock felaktigt visa TrueHD ändå eftersom den utgår från att Dolby MAT betyder TrueHD.

(Dolby TrueHD, Dolby Digital Plus och Dolby AC-4 används bara för förinspelat material. Vid uppspelning när Dolby Atmos är aktivt i Windows kan materialet antingen skickas över orört eller kodas av och skickas ut som Dolby MAT 2.0.)

Redigerat av Zacabeb, 16 december 2024 - 10:12.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Tyg på subwoofer
    DPC
    2025-01-26 16:07:11
  • Vy bakåt i salongen, nu med Camiratyg i taket
    DPC
    2025-01-26 16:04:53
  • Lillgunde
    2025-01-23 22:33:43
  • Lillgunde
    2025-01-23 22:33:09
  • Deluxe Deco Paramount
    emifog
    2025-01-23 08:23:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.