Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

"Panikattack"? Eller vad är det frågan om?

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 oktober 2013 - 13:54

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0
Tjo!

Vänder mig till The internet;) innan jag söker hjälp annorstädes!

För ca: ett halvår sen upplevde jag något märkligt! (som fortsatt efter det)

På jobbmöte/konferans modell mindre (ca:10Pers) så kör man ju ofta lite "mingel" och presenterar sig/lekar mm.

Då hände det första gången, lite likt folk som är rädda för tex sprutor eller blod, jag blir helt svimfärdig, hjärtat rusar och jag hastigt ursäktar mig och drar in på toa för att lugna mig själv! ytterst jobbigt fenomen!

Nu är detta ingen isolerad händelse, har varit likadant i olika grader sen dess (kanske 10 tillfällen) Känner inte att jag själv jagar upp mig innan, utan helt glömt bort det från gång till gång så var gång så efter nån sekund det dragit igång tänker jag wtf. inte nu igen... allt är precis som vanligt innan detta och inget jag haussar upp mig själv om!

Är 35, har alltid varit en stjärna på dessa möten mm. aldrig varit rädd för sådana situationer, utan mer briljerat och trivts väldigt mycket mao, bra självförtoende!

Så det är en gåta för mig att det blir såhär, kan inte komma på en enda orsak till varför, är varken blyg, tillbakadragen eller andra sociala minusegenskaper!

Någon med erfarenhet likt detta? Plötslig social fobi, utan andledning!?

Panikattack??

Kan säga att vid varje tillfälle efter några minuter efter jag lugnat mig så är allt som vanligt igen, jag fungerar precis som jag alltid gjort!

Tack för att du tog dig tid att läsa!

#2

Postad 23 oktober 2013 - 14:04

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Det är väl inget ovanligt att vara nervös inför att hålla tal eller att presentera sig i stora sammanhang. Speciellt om man själv vill göra ett gott intryck och det är något som betyder mycket för en.

Det man kan fundera kring är väl varför det har börjat innebära svårigheter för dig nu, eftersom du tidigare som du själv skriver inte alls har haft något problem med detta.

Har det hänt något vid ett tididgare tillfälle i sådana här sammanhang? Att det inte gick så bra som du velat, eller att du känt att du "gjort bort" dig på något sätt? Sådana saker kan ibland bli som en fix ide och vara svåra att släppa, eftersom man är rädd att det skall hända igen. Får du de här känslorna bara vid dessa tillfällen, eller händer det annars också? Har det hänt något i ditt liv för övrigt, kris, sorg, stress eller något annat som kan vara en utlösande faktor tror du?

Symptonen låter annars som någon form av ångest.

Redigerat av genstruktur, 23 oktober 2013 - 14:12.


#3

Postad 23 oktober 2013 - 14:18

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Jag tycker att det låter som en panikattack. Av en okänd anöedning för dig så får du hjärtklappning, lite andnöd och kan blinskakig eller tvårt stt stå upp med bra balans. Det kan ha och göra med situationen, att du undermedvetet oroar dig för att underprestera mot ditt vanliga jag ex.

Ta kontakt med sjukvården så kan ni inöeda samtal mot denna åkomma, om det är det det är frågan om. Det är inte omöjligt att dom vill ta lite tester för att utesluta andra saker också. Därefter får duniaf samtalshjälp, och får man tag i problemet innan det hinner ta fart på allvar så finns det chans för snabb återhämtning.

#4

Postad 23 oktober 2013 - 15:52

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Det är väl inget ovanligt att vara nervös inför att hålla tal eller att presentera sig i stora sammanhang. Speciellt om man själv vill göra ett gott intryck och det är något som betyder mycket för en.

Det man kan fundera kring är väl varför det har börjat innebära svårigheter för dig nu, eftersom du tidigare som du själv skriver inte alls har haft något problem med detta.

Har det hänt något vid ett tididgare tillfälle i sådana här sammanhang? Att det inte gick så bra som du velat, eller att du känt att du "gjort bort" dig på något sätt? Sådana saker kan ibland bli som en fix ide och vara svåra att släppa, eftersom man är rädd att det skall hända igen. Får du de här känslorna bara vid dessa tillfällen, eller händer det annars också? Har det hänt något i ditt liv för övrigt, kris, sorg, stress eller något annat som kan vara en utlösande faktor tror du?

Symptonen låter annars som någon form av ångest.


Hej!

Har aldrig hänt något negativt i dessa sammanhang, verkligen mer tvärtom! dessa situationer har alltid varit mitt "paradnummer"

Jag tycker att det låter som en panikattack. Av en okänd anöedning för dig så får du hjärtklappning, lite andnöd och kan blinskakig eller tvårt stt stå upp med bra balans. Det kan ha och göra med situationen, att du undermedvetet oroar dig för att underprestera mot ditt vanliga jag ex.

Ta kontakt med sjukvården så kan ni inöeda samtal mot denna åkomma, om det är det det är frågan om. Det är inte omöjligt att dom vill ta lite tester för att utesluta andra saker också. Därefter får duniaf samtalshjälp, och får man tag i problemet innan det hinner ta fart på allvar så finns det chans för snabb återhämtning.


Jo, lite "vård" kanske behövs! märkligt hur kroppen(psyket) bara kan flippa ur såhär! till synes utan anledning!

#5

Postad 23 oktober 2013 - 16:08

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det är inte så märkligt egentligen, många tror att det är en rest från fight or flight-eran då vi skulle göra oss redo för att fly eller slåss mot hotet. Då vi sällan, om en någon gång alls befinner oss i sådana situationer så blir systemets on-knapp felaktig. Det innebär att systemet kan sättas igång i situationer som egentligen inte är hotande för liv och hälsa. Detta eftersom systemet inte används.

Så, lite terapi eller börja hoppa fallskärm.
Skämt åsido, lite samtalshjälp samt ev undersökningar för att utesluta annat kan vara bra för dig. Panikångest är inget att skämmas över och det är inte alls farligt. Däremot så upplever majoriteten som får dessa attacker ett extremt obehag, och det kan säkert jämföras med att du helt enkelt inte kan lokalisera hotet.

#6

Postad 23 oktober 2013 - 16:23

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Okej.

Men precis som Zartok säger ovan så är det bästa att ta kontakt med sjukvården så att man kan få det utrett vad det beror på. Det kan nog beror på en del olika saker. Dels en del fysiska som kan vara bra att utesluta, och delivs som redan nämnts olika former av ångestsyndrom och panikattacker.

Redigerat av genstruktur, 23 oktober 2013 - 16:27.


#7

Postad 29 oktober 2013 - 16:10

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

  • 2 573 inlägg
  • 0
Har haft ett par mycket liknande episoder som jag tolkat som just åt hållet panikattack (om än något sansad antar jag - mer att jag vill fly situationen). En av dem strax efter det att min far dött den andra på en tillställnning ett par år senare. Tror att stress (och då speciellt om det är samtidigt både privat och på jobbet) och isamband med lite sömn har triggat igång mina "attacker". Tror att motion har hjälpt mig och det är väl aldrig fel oavsett...

#8

Postad 29 oktober 2013 - 21:37

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
motion kan säkerligen hjälpa endel, om inte annat eftersom det i teorin faktiskt kan trigga delar av ett latent fight och flight-system som är ur balans.

det viktiga är först och främst att veta vad det är samt att känna till att det inte är farligt. det näst viktigaste är att få hjälp mot det, så att det inte eskalerar, det kan vara enormt handikappande.

#9

Postad 03 november 2013 - 17:17

Unregistered4085fea2
  • Unregistered4085fea2
  • Forumräv

  • 645 inlägg
  • 0
Hej Mikolino :rolleyes: Om du tar några mediciner så kan det vara en biverkning av dessa.Statiner kan ge dessa biverkningar såsom simvastatin som är mot högt kolesterol. Stress i samband med dålig kondition och traumatiska händelser och högt blodtryck eller blodtrycksfall.Blodsockernivå kan också påverka. Du kan ha kol. Läkarbesök rekommenderas.Detta är mina tankar kring detta. Mvh blueeayess

Redigerat av Unregistered4085fea2, 03 november 2013 - 20:36.


#10

Postad 24 juni 2014 - 04:23

Unregistered4085fea2
  • Unregistered4085fea2
  • Forumräv

  • 645 inlägg
  • 0
Mikolino
Hur har det gått med dina symtom har du fått reda på varför?

#11

Postad 21 juli 2014 - 19:29

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0

Mikolino
Hur har det gått med dina symtom har du fått reda på varför?


Tjo! mjo lite halvt om halvt (går ju inte så fort inom landstinget) Verkar som allt beror på dåligt tryck i motorn (hjärtat). har blivit bättre sen jag iaf, fick en halv diagnos! biverkningarna likt spöken börjar försvinna nu när jag vet vad det handlar om! :)

#12

Postad 21 juli 2014 - 19:40

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Jag tycker också att det låter som det har med blodtrycket att göra. Kanske dax att kolla upp detta hos läkaren? Det skadar ju inte att kolla iaf så slipper man sitta och oroa sig. Istället får man veta direkt :)

Edit: Missade ditt senaste inlägg :)

Redigerat av Unregistered2294, 21 juli 2014 - 19:42.


#13

Postad 21 juli 2014 - 23:13

ssoep
  • ssoep
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Led och lider av samma symtom som från din första post, det började i slutet på 90-talet.
När första läkaren (2005 kanske) talade om att det troligen var panikångest gick det nästan över.
Men även i dag även när jag vet var det är så är det fortfarande väldigt obehagligt.
Tror inte mycket på blodtrycket, köp en mätare så kan du hålla koll själv.
Det som triggar igång kan vara kaffe och nikotin prova att låta bli det några dagar och se om det blir någon skillnad.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.