Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Digital Copy

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 juni 2008 - 18:16

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Vad tycker ni om Digital Copy?
Jag har 3 filmer som erbjuder en Digital Copy version när man köpt en blu-ray disc.
För er som inte vet:
Filmbolagen erbjuder köparen att få möjligheten att kunna ladda ner vissa köpta filmer till sin dator och portabla enhet
- iPod och PlayFor Sure märkta enheter som har stöd för DRM-filer - i digital version.

Lösningarna är dock lite olika: :D
FOX: JUMPER
Den digitala versionen ligger på en extra disc och filmen går att ladda ned en (1) gång till sin dator
och en (1) gång till en portabel enhet som är märkt med "PlayForSure" samt iPod som nämnts tidigare.
Sätt i DC skivan i din dator, se till att du har Internetanslutning, välj iTunes eller Windows Media Player,
fyll i koden (som står på en lapp som ligger inne i blu-ray fodralet) i rutan som dykt upp på datorskärmen,
därefter kollas koden av mot en server och nedladdningen startar.
PC versionen ligger på mellan 1GB - 1.5GB. Den portabla versionen ligger på cirka 350MB
När nedladdingen är gjord är koden förbrukad och kan inte användas igen.
Skivan med Digital Copy versionen förblir låst om man inte kan uppge någon ny kod.

LIONSGATE: THE EYE
Samma sak där. Digital Copy ligger på en extra disc.

WARNER: 10.000 B.C
Står inget om Digital Copy på omslaget...
Men när man öppnar blu-ray fodralet så står det en adress till deras specialsite för Digital Copy.
Där kan man signa upp sig för info om Hidef släpp m.m, trycker sedan på NEXT och får info hur man ska gå till väga.
På lappen som följer med Blu-ray utgåvan står även Digital Copy koden som man ska uppge på iTunes eller om man vill ha tillgång till windows media versionen.
Jag provade idag och fick besked att koden inte är aktiv för närvarande och det har med att göra att 10.000BC ska släppas först i morgon.
Jag fick hem den från HDMS för ett par dagar sedan.
När filmen officiellt är släppt så ska koden börja fungera enligt iTunes iallafall:
"The code is not yet in use", CinemaNow har dock texten: "Not longer availiable" (?)
Tänker kolla igen de närmaste dagarna.
Skillnaden med Warners lösning (som jag alltså inte kunnat testa ännu)
är att man slipper ha en extra disc som bara kommer att ligga och skräpa, när man väl använt koden.

Olika lösningar alltså: Skicka med en Digital Copy skiva vs. filmen finns på nätet.

Jag gillar idén av Digital Copy. :blink:
Skönt att kunna ladda ned lagligt köpta filmer till sin laptop och plocka med sig på resan.
Filmerna går INTE att kopiera, flytta etc, av naturliga skäl!
Men att ändå kunna ha en portabel version, oavsett om den är tankad till en liten bärbar enhet eller en laptop,
så visar det på en flexibilitet och lite nytänkade från filmbolagens sida!
Jag uppskattar att när jag köper en Blu-ray film, så kan jag även få filmen i bärbar version också.
Hoppas att fler och fler Blu-ray filmer kommer säljas med denna "paketering". :D

Det som är bra med FOX och LIONSGATES lösning är att det går jättesnabbt att få in filmen i enheten/datorn,
så fort koden är verifierad.

Om Warners version, som jag ska testa (och hoppas att den ska funka) innebär att filmen laddas ned till datorn och inte bara spelas upp via streaming, så slipper man ha en disc som ligger skräpar.

Filmen "Juno" har väl också en Digital Copy version har jag för mig....

Vad tycker ni om Digital Copy i samband med nya blu-ray släpp?
Tror ni på idén?

OBS: Filmerna har (än så länge) inga undertexter i sin Digital Copy version.

Redigerat av crest, 24 juni 2008 - 05:27.


#2

Postad 23 juni 2008 - 18:55

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Jämfört med hur effektivt och smärtfritt piratkopior distruberas så tycker jag Digital Copy lösningen är förlegad. Men bättre än inget...
Dock har vi något som kallas "Kopiering för privat bruk" i Sverige vilket inte respekteras.

Edit: Kanske bör förtydliga vad jag menar. Hänvisar till Justitiedepartementets fina och tydliga förklaring:

Får man kringgå kopieringsskyddet på t.ex. en cd-skiva för att göra en kopia för privat bruk?
Nej. Skälet till detta är att förbudet mot att kringgå kopieringsskydd i sådana fall skulle bli verkningslöst; alla skulle då kunna hävda att de endast kringgår kopieringsskyddet för att ta kopior för privat bruk.

Trots att kringgående för privat bruk inte är tillåtet enligt de nya reglerna anser regeringen att det är viktigt att det även i fortsättningen ska vara möjligt att kopiera för privat bruk. Det kan också konstateras att hittills har tekniska åtgärder använts i viss mån, men inte på något sätt så att de hindrat all kopiering för privat bruk. Det finns en stor mängd cd-skivor där kopieringsspärrar överhuvudtaget inte används. Dessa kan förstås även fortsättningsvis kopieras för privat bruk. När det gäller cd-skivor som har kopieringsskydd finns ändå vissa möjligheter till kopiering för privat bruk. Enligt uppgift från skivbolagens företrädare förekommer också att kopieringsspärrade cd-skivor innehåller en möjlighet att göra t.ex. en kopia till en mp3-spelare.


Redigerat av Unregistered577c6879, 23 juni 2008 - 19:00.


#3

Postad 23 juni 2008 - 19:10

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Visst kan det kännas lite sent uppvaknande av filmbolagen, men jag uppskattar att när jag köper en Blu-ray film och de har "paketerat" med en schysst kopia "to-go" så köper jag gärna blu-ray discen som antingen har en DC skiva i fodralet eller erbjuder en nedladdning.

Det som är tråkigt med det hela är att man inte ens får ladda ner DC filmen till fler än en dator.
Går min laptop sönder eller jag köper en ny, så kommer jag inte längre åt den filmsamling som jag har portablet och som jag betalat för...
Man borde åtminstone kunnat få installera filmerna 2-3 ggr iallafall.

Men... Om jag ser att en blu-ray film säljs i Sverige som standard Blu-ray medan den amerikanska dessutom erbjuder en DC version, så kommer jag att köpa den amerikanska utan tvekan.

Frågan är om paketeringen Blu-ray/Digital Copy kommer locka folk/intressera folk genom att "fresta" med:
"Köp denna blu-ray film, så får du en schysst kopia till datorn/din iPod på köpet." ?

#4

Postad 23 juni 2008 - 22:53

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0
Jag köpte den amerikanska utgåvan av Juno men det gick inte att ladda ned Digital Copy från iTunes om man var bosatt i Sverige. Helt värdelöst med andra ord, jag har ju betalat för filmen oavsett var jag bor... :)

Redigerat av HD-Ready, 23 juni 2008 - 22:55.


#5

Postad 24 juni 2008 - 03:29

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Du kunde inte ladda in Windows Media Player versionen då?

När det gäller Jumper och The Eye, så valde jag att köra in WMP versionerna och det var inga som helst problem.

Jag fick samma besked som du fick efter att ha valt iTunes och valde därför det andra alternativet och då gick det hur bra som helst.

HD-Ready: Testa med Windows Media Player versionen och rapportera hur det går.
Följ bara instruktionerna och se till att du har senaste Windows Media Player installerad i din dator och att du har installerat certifikatet för DRM filer. DRM licens hittar du här!

Info från: FOX: Digital Copy

När det gäller 10.000BC så återkommer jag med info när koden blir aktiv.

Redigerat av crest, 24 juni 2008 - 04:59.


#6

Postad 24 juni 2008 - 05:46

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Tydligen så funkar 10.000 B.C koden endast för de som bor i USA enligt det finstilta på CinemaNow sidan. (?)

När det gällde Jumper och The Eye som ligger på fysiska skivor så kunde man iallafall ladda in Windows Media Player versionen, oavsett var i världen man bor, medan iTunes var spärrad för Nordamerika.

Dom har väl gjort skillnad på att om det är är koppling till Internetbutiker (iTunes och CinemaNow) så finns det begränsningar men inte när det gäller ta dra ner exemplaret från den fysiska skivan och verifiera koden (hos Fox: Jumper, och Lionsgate: The Eye) från filmbolagens egna servrar.

Vore kul och få veta hur det går för HD-Ready om han kan dra ner sin Digital Copy av Juno för WMP så som det gick att göra med mina andra två titlar.


EDIT:
Nu har jag fått ner Windowsmedia versionen av 10.000 B.C. Koden som fanns på lappen i Blu-ray förpackningen fungerade bra.
Jag surfade till nedladdningstället med en amerikansk ip-adress - :) -istället för min vanliga
svenska och det var bara att skriva in koden från Blu-ray utgåvan och dra ner Digital Copy versionen som är på 1.06GB

Warner Digital Copy för 10.000 B.C

Redigerat av crest, 24 juni 2008 - 11:31.


#7

Postad 24 juni 2008 - 11:37

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

EDIT:
Nu har jag fått ner Windowsmedia versionen av 10.000 B.C. Koden som fanns på lappen i Blu-ray förpackningen fungerade bra.
Jag surfade till nedladdningstället med en amerikansk ip-adress - B) -istället för min vanliga
svenska och det var bara att skriva in koden från Blu-ray utgåvan och dra ner Digital Copy versionen som är på 1.06GB

Sneaky bastard B)
Nice, låter intressant :)

#8

Postad 24 juni 2008 - 11:46

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Hehe... Många siter/tjänster i USA släpper bara in amerikanska ip-nummer.
Då är det ju smidigt att med några få knapptryckningar byta från svensk till amerikansk ip-adress. :)

Redigerat av crest, 24 juni 2008 - 11:46.


#9

Postad 24 juni 2008 - 17:15

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Du kunde inte ladda in Windows Media Player versionen då?


Har inte provat det, vet inte ens om den funkar på min iPod och jag ville inte slösa bort min kod på något som jag inte kan använda. Men det kanske inte funkar så? :)

Iofs spelar det ingen roll nu när jag ändå inte kunde ladda ned iPod-versionen så jag kan lika gärna testa WMP...

#10

Postad 24 juni 2008 - 17:39

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0
Det var inga problem att dra hem WMP-versionen av Juno, dock är bilden helt fuckad... :)

Bifogad fil  Clipboard01.jpg   29,34K   0 Antal nerladdningar

#11

Postad 24 juni 2008 - 18:00

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Det var inga problem att dra hem WMP-versionen av Juno, dock är bilden helt...

Jaha :)

#12

Postad 24 juni 2008 - 22:20

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
HD-Ready: Tråkigt att det blev störningar.
Tack och lov så har jag inga problem med Jumper, The Eye och inte heller med nedtankade 10.000BC.
Jag har inte kollat igenom hela filmerna i dessa versioner ännu, utan hoppat fram och tbx och kollat, men på den bild som du lagt upp så verkar det vara strul från början? (öppningscenen ser det ut som, eller liknar den....)

Har du kollat att du har senaste tillstånden/licenserna? (kolla på ett tidigare inlägg med länk för att uppdatera.)
Kolla att du har senaste versionerna av VMP ( version 11) och DRM skyddet.

#13

Postad 25 juni 2008 - 00:23

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0
Tyvärr är det likadant under hela filmen och jag har uppdaterat allt som går. :)

Känns ju som att det är själva avkodningen som strular och inte DRM... Någon codec som saknas kanske?

Redigerat av HD-Ready, 25 juni 2008 - 00:25.


#14

Postad 25 juni 2008 - 16:25

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

  • 2 231 inlägg
  • 0
Någon som kan ge ett exempel på hur man fixar en amerikansk IP-adress om jag ska fixa detta när jag kommer hem?

#15

Postad 25 juni 2008 - 16:49

crest
  • crest
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Jag PM:ar dig så vi inte kommer långt ifrån Topic i den här tråden och börjar diskutera ip-adresser. :)

#16

Postad 30 juli 2008 - 07:52

p_tre
  • p_tre
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Hej på er.

Jag regisatrerade ett amerikanskt användarnamn på Itunes USA, och valde ingen betalning. sedan var det bara att logga in med mitt amerikanska användarnam. Fungerade iallafall på RAMBO.

P_tre

#17

Postad 04 mars 2017 - 12:20

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Väcker liv en gammal tråd. Någon här som någonsin utnyttjat Digital Copy-versionen via flixter?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.