Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JVC´s 2019 års 4K projektor modeller: DLA-N5, N7, NX9

519 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
JVC DLA-N5 (Projektorer) 2 0 (0) 69 990:-
JVC DLA-N7 (Projektorer) 18 10 (3) 89 990:-
JVC DLA-NX9 (Projektorer) 0 0 (0) 199 900:-
1 relaterade trådar

Postad 21 juni 2020 - 11:54

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 2 758 inlägg
  • 1

Jag tog aldrig  Jag tycker n7 är så nära n9 i cr att det vore galet att köpa n5 som ger en halvering av kontrast så priset motiverar det extra 20000 kr det innebär.

Av just denna anledning ska man titta på prylarna, inte basera sina inköp på att läsa om dem och framförallt ta tillverkarnas specifikationer med en nypa salt. Jag har haft N5 & N7 i butiken och kalibrerat dem båda och kunde i praktiken knappt särskilja dem åt, när det kommer till Kontrast/svärta. Så i min värld är det lika galet att lägga de 20’ extra på nästan ingenting.

NX9 däremot ger ett ganska bra prestandakliv, men också ett större hål i plånboken.

Men ta inte mitt ord på det, åk och titta och bilda dig en egen uppfattning. Hör av dig till butiken innan bara så du kan få arrangerat en visning med kunnig personal på plats.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Postad 22 juni 2020 - 01:00

Marquee
  • Marquee
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Av just denna anledning ska man titta på prylarna, inte basera sina inköp på att läsa om dem och framförallt ta tillverkarnas specifikationer med en nypa salt. Jag har haft N5 & N7 i butiken och kalibrerat dem båda och kunde i praktiken knappt särskilja dem åt, när det kommer till Kontrast/svärta. Så i min värld är det lika galet att lägga de 20’ extra på nästan ingenting.

NX9 däremot ger ett ganska bra prestandakliv, men också ett större hål i plånboken.

Men ta inte mitt ord på det, åk och titta och bilda dig en egen uppfattning. Hör av dig till butiken innan bara så du kan få arrangerat en visning med kunnig personal på plats.

Snällt av dig att svara. Trodde man kunde ta JVC:s cr på stort allvar men nu inser jag att också de behöver tas med lite salt. Ska absolut ta mig ner till Hembiobutiken din butik ligger tyvärr lite för långt bort. :)

Nädå, jag fortsätter läsa om n5 och n7 och nu när ni vet lite om min historia om lön hit och dit så kan man ana att Julafton kommer med en JVC äntligen. Bort med CRT-lagret. Emellertid är det superintressant ifall JVC hunnit annonsera n6, n8 och nx10 då? För gör dem det måste jag tänka om givetvis för en n8 borde då på nytt ta oss till över 100,000 cr. Men till viket pris? JVC verkar bli dyrare och dyrare.. 

****************************************************************************************************************************

Det är sorgesamt att behöva läsa sånt här. Från Avforums test.

https://www.avforums...or-review.15860

The N7 uses a 265W lamp and has a claimed brightness of 1,900 lumens, which is the same as our previous X7500 reference projector. The brightness appears comparable, but the contrast performance isn't as good as the earlier generation. The N7 has a claimed contrast performance of 80,000:1, while the X7500 has a claimed contrast ratio of 130,000:1. The best we measured the N7 at is about 70,000:1, which is fairly close to JVC's claimed numbers, but we immediately noticed that the contrast wasn't quite as good as the X7500.

Redigerat av Marquee, 22 juni 2020 - 01:26.

Postad 22 juni 2020 - 07:27

macman
  • macman
  • Beroende

• 1 005 inlägg
  • 2

Det intressanta är ju vilken kontrast du får ut i ditt rum. Så sluta hänga upp dig på siffror och åk och titta i stället.

Det är ju den totala upplevelsen som är det intressanta.

Postad 09 juli 2020 - 01:34

Marquee
  • Marquee
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 1

Jag tänker inte ens åka och titta utan köpte en N7 till 16% ikväll.. tittat på många videor på Youtube och de rättfärdigar den högre kostnaden över en N5 så jag tänker inte snåla för jag kommer ha denna i flera år och vill inte komma gråtandes senare att "jag borde".. Nä, jag kommer hänga upp mina mörkläggningsgardiner nu och köpa fler för att stänga ute delar av lägenheten som ännu har vitt tak. Jag kommer viga mitt liv till att överamortera första året så det inte ska svida så hemskt nästa sommar. 

https://www.youtube....FS_Kue3gfaTF1XU

https://www.youtube....ZPfaiO2kTn4vi10

Tack gode Gud för semestern som börjar nu till helgen! Ska komma ikapp lite med filmer jag ännu inte sett tänkte jag.

4K, baby!  :)

Postad 09 juli 2020 - 09:46

martiin82
  • martiin82
  • Lärjunge

• 490 inlägg
  • 1

Du lever verkligen för din hemmabio, hoppas du blir nöjd.

(Jag ska erkänna att jag blir smått provocerad över vissa delar i ditt ekonomiska resonemang men inser att jag har absolut ingenting med det att göra. Kanske har du rätt, man lever bara en gång - kör)

Postad 09 juli 2020 - 09:55

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 2

ok, hoppas du blir nöjd, eller ja det lär du nog bli, men någon skillnad kommer du inte se, speciellt när du inte har ett kolsvart rum. Synd du inte lyssnade på Marcus som gav dig goda råd.

En rabatt hade du säkert kunna förhandla till dig på en N5 också.

"Snällt av dig att svara. Trodde man kunde ta JVC:s cr på stort allvar men nu inser jag att också de behöver tas med lite salt. Ska absolut ta mig ner till Hembiobutiken din butik ligger tyvärr lite för långt bort."

Synd du inte lyssnade på dig själv heller...

Redigerat av Karamasha, 09 juli 2020 - 09:55.

Postad 09 juli 2020 - 17:36

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 5 983 inlägg
  • 0

Grattis!

Men som flera påpeka så lär du absolut inte se någon skillnad på den och N5. 

Postad 09 juli 2020 - 21:54

Marquee
  • Marquee
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Har ni sett videon där han jämför 5 och 7an? Han har vit vägg framtill men resten ser vi inte men knallsvart är det inte. Som sagt känns tryggare med en 7a utifall jag får ordning på rummet så man kan mejsla fram det allra sista. Åtminstone kan jag alltid jämföra mot min oled hur svärtan är. Avskiljningsgardiner mot 2 dörrposter måste till först. The Rock har kö på sina jvc annars hade jag kunnat köpa av honom lika gärna.

Postad 09 juli 2020 - 22:48

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

• 1 232 inlägg
  • 0
Hand plockad panel optik en extra iris mer kontrast mer ljus och färg filter som nx9.

Klart det är skillnad annars hade man aldrig gjort den. Har jämfört själv båda och är stor skillnad

Postad 10 juli 2020 - 00:20

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 2 758 inlägg
  • 0

The Rock har kö på sina jvc annars hade jag kunnat köpa av honom lika gärna.

Kö? Vi har dem inte i lager i butiken nu över sommaren, men det är 1-2 dagars leveranstid i nuläget från distributören.

Postad 10 juli 2020 - 00:26

Marquee
  • Marquee
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Tack för lite positiv feedback över mitt val. Handplockade linser och lite mera ljus räknas också.. :)

Jag tror vi lägger det till handlingarna att jag inte åkte och titta men min bil skar i motorn förra veckan så kan inte så enkelt bara dra. 

Vad vill ni att man ska göra med en i1 Display Pro då? Jag har en sån ouppackad men anar det är mycket kunskap bakom ett bra resultat. 

Postad 10 juli 2020 - 00:28

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 2 758 inlägg
  • 0

Hand plockad panel optik en extra iris mer kontrast mer ljus och färg filter som nx9.

Klart det är skillnad annars hade man aldrig gjort den. Har jämfört själv båda och är stor skillnad

Självklart kan det skilja mellan olika exemplar och möjligen är det en större procentuell chans att man får en skarpare optik på en N7. Det var ingen sebar skillnad på den punkten på de två exemplar jag jämförde av N5 och N7.

Någon mätbar skillnad i ljusflöde fanns det inte heller på dem när de var kalibrerade och den skillnad som möjligen fanns i svärta skulle jag säga var försumbar. Färgfiltret är det svårt att få någon praktisk nytta av då man tappar ganska mycket av värdefullt ljus som man behöver för att överhuvudtaget kunna visa HDR med ok prestanda.

Maskinerna är lite olika förinställda när de kommer ur kartong. Tittade du på dem mot varandra i samma rum, på samma duk och kalibrerat?

/Marcus

Redigerat av Marcus_TheRock, 10 juli 2020 - 00:29.

Postad 10 juli 2020 - 00:28

Marquee
  • Marquee
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Kö? Vi har dem inte i lager i butiken nu över sommaren, men det är 1-2 dagars leveranstid i nuläget från distributören.

Okej, förlåt. Jag missförstod vad som avsågs. Jag ville inget illa mot dig. 

"N7 är just nu bristvara och det är kö med okänd leveranstid. Kontakta oss för senaste status. Det går bra att kostnadsfritt ställa sig i kö för så snabb leverans som möjligt."

Redigerat av Marquee, 10 juli 2020 - 00:30.

Postad 10 juli 2020 - 00:37

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

• 2 758 inlägg
  • 0

Okej, förlåt. Jag missförstod vad som avsågs. Jag ville inget illa mot dig.

"N7 är just nu bristvara och det är kö med okänd leveranstid. Kontakta oss för senaste status. Det går bra att kostnadsfritt ställa sig i kö för så snabb leverans som möjligt."

Ojdå, ja det var verkligen gammal information från vår sida. Det har jag nog glömt att jag hade skrivit sedan jag la in dem när de kom. Tokigt:-)

/Marcus

Postad 10 juli 2020 - 09:11

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

• 727 inlägg
  • 0

Man ska förstås inte underskatta den psykoligiska effekten av att rättfärdiga sitt köp - oavsett vilka paramterar som styrt. Generellt litar jag mer på min handlare sedan många år - The Rock - samt mina egna ögon än reviews och tankar skrivet av vem som helst på nätet. Vi ser de pskyogiska effekterna tydlgt i Arcam-tråden, från båda sidor. Fyrkantig fullständig tro på mätresultat - och som jag fyrkantig upplevelse av att Arcam är grym baserat på att äga processorn. Sanningen kanske ligger någonstans mitt i mellan. 

N5 är en ruskigt bra projektor. Jag har den själv. På de allra flesta parametrar slåt den min föregående Sony VW-520 rätt rejält - svärta, ljusttryck, kontrast är rejält mycket bättre. Också hantering av HDR gör att jag med lätthet väljer UHD-version över blu-ray, också pga Atmos förstås.

Jag har ganska stor erferanhet av projektorer och sätt rätt så många, och jag skulle nog tror att mörkare rum, med exempelvis mörkare väggfärg och/eller dukbyte märkbart skulle ge större skillnader än att lägga 20 000 kr mer för en N7. Jag har förutsättningen för N7, men efter kort koll så släppte jag det direkt.

Läsa är bra. Att förlita sig på seriösa hembiobutiker och sina egna ögon är ett ännu bättre alterantiv

Postad 10 juli 2020 - 20:07

Marquee
  • Marquee
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Man ska förstås inte underskatta den psykoligiska effekten av att rättfärdiga sitt köp - oavsett vilka paramterar som styrt. Generellt litar jag mer på min handlare sedan många år - The Rock - samt mina egna ögon än reviews och tankar skrivet av vem som helst på nätet. Vi ser de pskyogiska effekterna tydlgt i Arcam-tråden, från båda sidor. Fyrkantig fullständig tro på mätresultat - och som jag fyrkantig upplevelse av att Arcam är grym baserat på att äga processorn. Sanningen kanske ligger någonstans mitt i mellan. 

N5 är en ruskigt bra projektor. Jag har den själv. På de allra flesta parametrar slåt den min föregående Sony VW-520 rätt rejält - svärta, ljusttryck, kontrast är rejält mycket bättre. Också hantering av HDR gör att jag med lätthet väljer UHD-version över blu-ray, också pga Atmos förstås.

Jag har ganska stor erferanhet av projektorer och sätt rätt så många, och jag skulle nog tror att mörkare rum, med exempelvis mörkare väggfärg och/eller dukbyte märkbart skulle ge större skillnader än att lägga 20 000 kr mer för en N7. Jag har förutsättningen för N7, men efter kort koll så släppte jag det direkt.

Läsa är bra. Att förlita sig på seriösa hembiobutiker och sina egna ögon är ett ännu bättre alterantiv.

**************************************************************************************************************************

Jomen det har jag,  har själv målat mina väggar i en dov mörklila/brun nyans. Ihop med en fyrkant om 4x4 m i taket med svart färg. Golvet om 4x4 m har svarta filtkvadrater så bara mörkläggningsgardinerna kvar att sätta upp. Men ska köpa 2 till för dörrposterna som saknar dörr för det är egentligen bara öppna avdelare om kanske 2,5 m vardera som man går igenom. Lägenheten är formad med öppen planlösning som i ett L och där lång möter kort bildas en fyrkant som sagt.

Nädå, jag har ett mörkt rum redan men ska dubbla upp med rullgardiner + gardinerna. Det borde utesluta allt ljus tror jag. Mitt beslut står kvar och tror en N7 kan gräva lite djupare med ovan sagt. 

Redigerat av Marquee, 10 juli 2020 - 20:14.

Postad 10 juli 2020 - 20:28

Marquee
  • Marquee
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Från det ena till det andra är jag intresserad om Sony kan matcha någon JVC nuvarande gällande sotsvärta? Kan t ex en Sony VPL-VW760ES spöa en N7? Eller krävs en ännu dyrare Sony för det? 

Det är bara en fråga och då många här har erfarenhet med många high end-modeller vore det intressant vad konkurrenten Sony kan göra med SIN teknik jämte JVC.

För den som bryr sig så är min Abyss-tag tagen mitt i natten på vintern med min CRT och persienner. Det går inte att se var vägg och frame skiljs åt. Det är något hypnotiserande med scener som har mycket svärta men också ljus i sig och vill så klart veta hur en JVC kommer att se ut jämte. Mer detaljer i en JVC hoppas jag på och det tog f ö b bara över natten att få hit den. Posten kommer på måndag. 

Om ni frågar mig vad jag är ute efter så är det äntligen att få naturtrogna färger med en JVC men så klart även svärtan alla längtat efter sen CRT. Jag tror att vi är vid den nivån nu att man bara accepterar vad en JVC kan leverera.

Bara ljus kan göra en OLED bättre och anser TV:n färdigutvecklad med det. Köpte 2019 års modell.

Redigerat av Marquee, 10 juli 2020 - 21:49.

Postad 10 juli 2020 - 22:52

GriffDeLaGriff
  • GriffDeLaGriff
  • Mästare

• 3 128 inlägg
  • 0
Jag nöjde mig med JVC-350 efter min Barco808. Den hade inte helt lika bra djup-känsla, sånn som att man känner att man kan gå inn i bilden som en CRT, inte riktigt lika bra svärta och lite felaktiga färger, men skärpan på BluRay var haksläpp, så den lilla storleken, motoriserad zoom/shift, slippa värma, slippa convergens, inga halos eller streaking att jobba med osv så allt i allt satt jag ganska nöjd. Tror den kostade 50k då? (köpte faktisk båda av Henry i UK).

Jag tror du totalt sett blir happy, det är nog mest 3d känslan som den inte klarar helt men summa sumarum väger det nog över.

Redigerat av GriffDeLaGriff, 10 juli 2020 - 22:53.

Postad Igår, 23:45

Marquee
  • Marquee
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

När CRT shines! Nedanför bilens vänsterhjul ser man faktiskt dukkant och film. Svart som fan likafullt med persienner.  

Beat-this-Digitals.jpg

Redigerat av Marquee, Igår, 23:46.

Postad Idag, 01:39

Filmsamlaren1
  • Filmsamlaren1
  • Mästare

• 2 532 inlägg
  • 0

Vad är det för CRT du har plåtat? Har själv sett Barco 1209 och Sony 1271 in action på senare år, kanske någon till. Känns som att man måste högt upp i projektorklass och lägga ner mycket tid innan CRT projektor blir värt besväret idag. Åtminstone för annat än 15KHz och diverse äldre grafiklägen från datorer eller spelkonsoler... :)

Redigerat av Filmsamlaren1, Idag, 01:39.

2 användare läser detta ämne

1 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

johang88
Prisjakt © 2000 - 2020 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.