Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Källarbio - riv- och byggbilder av drue

32 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 november 2017 - 19:44

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0
Kommentarer till Källarbio - riv- och byggbilder av drue

#2

Postad 18 november 2017 - 19:44

GRÄVMASKIN
  • GRÄVMASKIN
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Många timmars jobb men kommer vara värt det i slutändan.

#3

Postad 18 november 2017 - 20:57

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Roligt jobb har själv gjort detta jobb med min källare i badrum och trvättstuga.. inget roligt jobb. Därför gjorde jag det inte i bio delen, orrar mig lite men men.. kul att se att du är på gång med din bio dröm. Själv har jag nu kommit lite längre och börjat med det roliga. Lycka till! Peter

#4

Postad 18 november 2017 - 21:52

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0

Många timmars jobb men kommer vara värt det i slutändan.

 
Är lite av en tumme-mitt-i-handen-människa men jag tänkte att riva saker kan jag ju åtminstone göra :)

 

Roligt jobb har själv gjort detta jobb med min källare i badrum och trvättstuga.. inget roligt jobb. Därför gjorde jag det inte i bio delen, orrar mig lite men men.. kul att se att du är på gång med din bio dröm. Själv har jag nu kommit lite längre och börjat med det roliga. Lycka till! Peter

Har funderingar på att göra liknande jobb med groventré/tvättstuga/pannrum men då får nog någon annan göra det här också.

#5

Postad 20 november 2017 - 11:13

TLA
  • TLA
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Jäklar vilken insats! Ska bli kul att följa, kör hårt!

#6

Postad 22 november 2017 - 16:12

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0

Jäklar vilken insats! Ska bli kul att följa, kör hårt!

Jotack, det har gått åt lite ork. Men det känns gött att det är på plats! Nu är det bara själva bygget kvar då...



#7

Postad 24 november 2017 - 12:09

FinnSmirre
  • FinnSmirre
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Detta blir att följa! :)

#8

Postad 25 november 2017 - 07:33

farna
  • farna
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Oj vilket jobb! Bra jobbat! Kommer garanterat följa utvecklingen.

#9

Postad 26 november 2017 - 07:52

Unregistered62eb339a
  • Unregistered62eb339a
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
ska bli roligt att följa detta ,en riktigt gedigen start!

#10

Postad 26 november 2017 - 20:08

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0
Nu blir det nästan lite jobbigt här med pressen att folk håller koll på en :o Ska göra mitt yttersta för att inte göra er besvikna!

#11

Postad 27 november 2017 - 08:38

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Fasen vad kul. Härlig insats i kåken. Brutalt skön idé med IKEApåsarna.

#12

Postad 02 december 2017 - 09:50

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0
Seriöst förarbete! Låt byggbilderna flöda! Gillar även förslag på biostolar, finns förstås i fler färger också? :-) Kommer bli grymt med XTZ Cinema surrar.

#13

Postad 02 december 2017 - 16:01

Unregistered19000b19
  • Unregistered19000b19
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Hur mycket tid har du lagt ner och hur mycket tid kommer det ta totalt tror du?

#14

Postad 03 december 2017 - 15:53

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0

Fasen vad kul. Härlig insats i kåken. Brutalt skön idé med IKEApåsarna.

Brutalt var ordet :D

Seriöst förarbete! Låt byggbilderna flöda! Gillar även förslag på biostolar, finns förstås i fler färger också? :-) Kommer bli grymt med XTZ Cinema surrar.


För den lite sportigare finns också snow racer-modellen ;) Kommer bli toppen med högtalarna, är bara så SJUKT sugen på att koppla in och börja lyssna!

Hur mycket tid har du lagt ner och hur mycket tid kommer det ta totalt tror du?

Oj, svårt att säga. Har mestadels varit helg och enstaka kvällar, utspritt över många månader. Men säg hittills 20-30 arbetsdagar (om man räknar på en gubbe) + hantverkarnas tid för isolering och gjutning.

Redigerat av drue, 03 december 2017 - 15:53.


#15

Postad 12 december 2017 - 15:35

Unregistered5bfb3089
  • Unregistered5bfb3089
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Härligt med ett ordentligt projekt! Jag kommer följa!..

#16

Postad 28 december 2017 - 11:50

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Nää tillbaka med 50 (eller 30 om du tycker 50 är för mycket) cm isolering. Du kommer inte ångra dig. Det blir enorm skillnad i basen.

 

Tillägg: Extra effektivt blir det om du sätter en dörr i öppningen mellan dämpmaterialet och väggen.


Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 28 december 2017 - 11:52.


#17

Postad 28 december 2017 - 13:50

Unregistered87b6d139
  • Unregistered87b6d139
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Följer detta :)
Håller själv på att planera bio rum i källaren .:)

#18

Postad 28 december 2017 - 14:31

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0

Nää tillbaka med 50 (eller 30 om du tycker 50 är för mycket) cm isolering. Du kommer inte ångra dig. Det blir enorm skillnad i basen.

 

Tillägg: Extra effektivt blir det om du sätter en dörr i öppningen mellan dämpmaterialet och väggen.

Du verkar ju väldigt nöjd med din lösning, så det lutar åt att fortsätta där. Angående den: spelar det någon roll hur väggen är konstruerad på baksidan? Antar att man inte ska täcka in den med skivor, men den behöver heller inte ha några ribbor antar jag? Blev för övrigt inspirerad av dig nu att försöka klämma in projektorn i väggen som du har gjort... dags att skissa igen. Använde du någon särskild typ av isolering för att fylla utrymmet?

 

Följer detta :)
Håller själv på att planera bio rum i källaren . :)

Oh, pressen ökar. Om det inte har framgått tydligt nog; ta planeringen på allvar och gör det ordentligt. Så slipper man ångesten jag nu upplever :)



#19

Postad 28 december 2017 - 16:59

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Kul bygge, men känns som om teknikskåpet ställer till det för dig dels för bakre stolsrad men speciellt för höger högtalare. Jag skulle nog lägga allt antingen under duken eller på vänster väg framme vid duken. Men du kanske inte vill minska duken med ca 60 cm. Eller varför inte ha den på andra sidan av bakvägen så att du passerar stapeln när du går in i rummet så slipper du ha besvärande ljus från förstärkare osv eller ha det som du nu har ritat men byt plats på höger bak högtalare och tekniksåpet så högtalaren sitter mer åt höger vägg. Då kommer du kanske åt att sätta in en skiva tex när du sitter i mittenstolen i bakre rad. Bara några tankar... lycka till med bygget, tänk bara på hur du vill ha det och hur du använder dina saker. Just ja.. Ska du göra en projruta så projen sitter på andra sidan väggen? Peter

#20

Postad 29 december 2017 - 00:33

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0

Kul bygge, men känns som om teknikskåpet ställer till det för dig dels för bakre stolsrad men speciellt för höger högtalare. Jag skulle nog lägga allt antingen under duken eller på vänster väg framme vid duken. Men du kanske inte vill minska duken med ca 60 cm. Eller varför inte ha den på andra sidan av bakvägen så att du passerar stapeln när du går in i rummet så slipper du ha besvärande ljus från förstärkare osv eller ha det som du nu har ritat men byt plats på höger bak högtalare och tekniksåpet så högtalaren sitter mer åt höger vägg. Då kommer du kanske åt att sätta in en skiva tex när du sitter i mittenstolen i bakre rad. Bara några tankar... lycka till med bygget, tänk bara på hur du vill ha det och hur du använder dina saker. Just ja.. Ska du göra en projruta så projen sitter på andra sidan väggen? Peter

Är inte riktigt med på hur du menar att jag skulle vilja ha surr bak placerade - mer utåt sidoväggarna? Tror de sitter hyfsat bra enligt dolbys rekommendationer där de sitter i skissen. Möjligt att de egentligen skulle vinklas något mer mot lyssnarposition, men då de förmodligen kommer lira i tri-pol-läge så spelar det nog inte så stor roll som jag förstår det.

 

Har funderat på att ha tekniken framtill också, men misstänker att ytan under duken i sinom tid kommer upptas av fler subbar. Och då är det trist att ha all rördragning för kablar anpassad till att vara framme i rummet :) 

 

Projektorn ska nog få ett litet hål i väggen att sitta i är tanken. Ska ladda upp en reviderad skiss nu där den är med.



#21

Postad 29 december 2017 - 03:57

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 1
Det är lätt att låsa sig i sina egna tankar, själv hade jag nog 4-5 lösningar innan jag bestämde mig. Jag åtkom till samma lösning hela tiden som jag sen valde. Men det du nu valde i sista skisen blir bra tycker jag, nog bästa valet för dig. Jag hade en liknade lösning men fick prioritera bort skåpet för att få plats med slitsen för ventilationen, tyckte det var viktigare. På den yta jag har på knappt 15 m2 så tror jag knappast jag behöver mer än två stubbar i fram så jag kan ha min elektronik i mitten under duken. Kör på... och lycka till med bygget ska bli kul att följa. Peter

#22

Postad 30 december 2017 - 09:17

Michael Olsson
  • Michael Olsson
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Bra, så här skall det byggas! Jag har själv en liknande lösning :), kolla gärna i mitt album...

Det är extremt mycket jobb att göra ett så här stort jobb, men det är det väl värt när du väl är klar

Jag skulle skippa den bakre väggen helt! Kör med draperi om du nu vill avdela, ljuddämpning... det är de låga frekvenserna som är problemet här.

Alternativt, kör också teknikskåpet direkt under projektorn, med 4K får du snabbt problem med kabelängder. Gör detta som en stor stolpe, kanske 80 cm bred, då kan du också fästa de bakre högtalarna enkelt på denna. Du vill också kunna komma åt kablarna, men också kunna styra med fjärr... sätt en "dörr" på stapeln ut mot rummet, och öppet/draperi bakåt.

Ett biorum skall du visuellt avnjuta också, alltså när bara led-lister osv är tända, om du stänger in det minskas effekten. Det blir också snabbt varmt i ett litet rum, 4-5 pers... projektorn, förstärkarna....... du vill ha volymen!

Har du någon mekanisk ventilation?

Det är inte "fel" att när du stålreglar, göra väggen lite sned, alltså typ 5 cm luft framme vid duken och kanske 15 bak vid stolarna, du vill i en källare hjälpa till att få basen att studsa bort och undvika stående vågor. Den "dämpningen" ger mer än den bakre väggen! Tänk också från start nu på att bygga för 7.1.4... jag ser inte atmos i din lösning nu...





#23

Postad 30 december 2017 - 11:26

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Du verkar ju väldigt nöjd med din lösning, så det lutar åt att fortsätta där. Angående den: spelar det någon roll hur väggen är konstruerad på baksidan? Antar att man inte ska täcka in den med skivor, men den behöver heller inte ha några ribbor antar jag? Blev för övrigt inspirerad av dig nu att försöka klämma in projektorn i väggen som du har gjort... dags att skissa igen. Använde du någon särskild typ av isolering för att fylla utrymmet?

Jag använde knauf spaceslab eftersom den verkade ha relativt låg luftflödesmotstånd (låg = ca 5 kPa*s/m2  = bra när det handlar om tjocka lager och att dämpa bas) och att den fanns tillgänglig. Annars är isover piano bra för ändamålet av samma anledning.

 

På baksidan ska väggen vara genomsläpplig för att den ska funka, men det spelar inte så stor roll om man klär den med ribbor eller inte. Ribborna är mest för att de inte ska bli helt dött på reflektioner inne i själva rummet.



#24

Postad 31 december 2017 - 00:29

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0

Bra, så här skall det byggas! Jag har själv en liknande lösning :), kolla gärna i mitt album...

Det är extremt mycket jobb att göra ett så här stort jobb, men det är det väl värt när du väl är klar

Jag skulle skippa den bakre väggen helt! Kör med draperi om du nu vill avdela, ljuddämpning... det är de låga frekvenserna som är problemet här.

Alternativt, kör också teknikskåpet direkt under projektorn, med 4K får du snabbt problem med kabelängder. Gör detta som en stor stolpe, kanske 80 cm bred, då kan du också fästa de bakre högtalarna enkelt på denna. Du vill också kunna komma åt kablarna, men också kunna styra med fjärr... sätt en "dörr" på stapeln ut mot rummet, och öppet/draperi bakåt.

Ett biorum skall du visuellt avnjuta också, alltså när bara led-lister osv är tända, om du stänger in det minskas effekten. Det blir också snabbt varmt i ett litet rum, 4-5 pers... projektorn, förstärkarna....... du vill ha volymen!

Har du någon mekanisk ventilation?

Det är inte "fel" att när du stålreglar, göra väggen lite sned, alltså typ 5 cm luft framme vid duken och kanske 15 bak vid stolarna, du vill i en källare hjälpa till att få basen att studsa bort och undvika stående vågor. Den "dämpningen" ger mer än den bakre väggen! Tänk också från start nu på att bygga för 7.1.4... jag ser inte atmos i din lösning nu...

Har funderat på att skippa väggen faktiskt, men blir problematiskt med surr back-kanalerna och mörkläggning. Det kombinerat med att kontorsdelen av rummet inte ska bli mörkt eller så gör att jag kör vidare på väggtanken.

Idag finns ett ventilationshål i främre delen av rummet + liten ventil i fönstret. Men jag har plan på att ta upp ett till hål i kontorsänden av rummet och där sätta en fläkt som drar ut luften lite hela tiden, med möjlighet att slå på mer när rummet ska hårdanvändas.

Och jodå, jag drar slag för atmos och planerar att köra 7.1.4 redan från början. Har bara inte ritat in det än :)

  

Jag använde knauf spaceslab eftersom den verkade ha relativt låg luftflödesmotstånd (låg = ca 5 kPa*s/m2  = bra när det handlar om tjocka lager och att dämpa bas) och att den fanns tillgänglig. Annars är isover piano bra för ändamålet av samma anledning.
 
På baksidan ska väggen vara genomsläpplig för att den ska funka, men det spelar inte så stor roll om man klär den med ribbor eller inte. Ribborna är mest för att de inte ska bli helt dött på reflektioner inne i själva rummet.

Toppen, ska kolla upp de där. Då ska man bara börja räkna med vilka volymer man behöver :)

#25

Postad 15 januari 2018 - 20:31

Unregisteredd27f924d
  • Unregisteredd27f924d
  • Beroende

  • 1 130 inlägg
  • 0
Ser riktigt bra ut...

#26

Postad 15 januari 2018 - 22:19

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0

Ser riktigt bra ut...


Ojdå, det var fint beröm från en gigant och förebild bland alla biobyggen här inne!

#27

Postad 19 januari 2018 - 00:19

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0
bara en tanke när jag såg din animerade ritning: Alla projektorer låter då de kräver fläktar. När du nu har en kontorsdel bakom din bio, ska du då inte placera projektorn bakom hemmabiorummet? Den blir då synlig i kontoret men är det inte schysst att helt slippa fläktljud inne i bion?

#28

Postad 19 januari 2018 - 15:49

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0

bara en tanke när jag såg din animerade ritning: Alla projektorer låter då de kräver fläktar. När du nu har en kontorsdel bakom din bio, ska du då inte placera projektorn bakom hemmabiorummet? Den blir då synlig i kontoret men är det inte schysst att helt slippa fläktljud inne i bion?

Det var planen från början, också mycket pga att jag trodde mig behöva kastavståndet för projektorns skull. Men sedan har jag märkt att de flesta modernare projar fixar min storlek på 4,5 meters avstånd + att ljuset riskerar bli för klent om man skjuter på 5-6 meter. Det i kombination med att projektorn i taket på kontoret skulle täcka det enda fönstret i kontoret gör att den får sitta i väggen :)

Ska labba med att bygga någon slags ”front” för projektorhålet som är lagom stort för linsen men täcker resten, så att allt ljud (förhoppningsvis) smiter ut bakvägen in i kontoret istället. Vi får väl se hur det blir med den saken i praktiken dock...

#29

Postad 28 januari 2018 - 08:59

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0
Bra jobbat, det går snabbt framåt! Kommer energidrycken räcka till nästa helg undrar man..? :-)

#30

Postad 28 januari 2018 - 23:47

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0

Bra jobbat, det går snabbt framåt! Kommer energidrycken räcka till nästa helg undrar man..? :-)

Ja, det går verkligen undan när man kör på lite. Skönt att det närmar sig att börja sätta upp teknik :)

Mja, det är knappt alltså. Särskilt som jag råkade dra hammaren i en burk idag som exploderade över golv och reglar. FEST!

#31

Postad 29 januari 2018 - 18:04

partajare
  • partajare
  • Mästare

  • 3 282 inlägg
  • 0

Bra jobbat, kul att få följa!



#32

Postad 29 januari 2018 - 18:31

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0
Jag kan ha fel, men du gillar Redbull?

#33

Postad 30 januari 2018 - 00:28

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0

Bra jobbat, kul att få följa!

 
Tack! 

Jag kan ha fel, men du gillar Redbull?

Du kan ha rätt, men jag väljer att åberopa femte tillägget. Det kan man väl göra som svensk också?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.