Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Cinemaskopelinser

1 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 augusti 2019 - 16:46

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Någon som har koll på om det finns något företag i Sverige som säljer cinemaskop linser.

På nätet hittar jag två typer av linser. Den gamla typen med runda slipade linser och den nyare typen med två plana snedslipade glasskivor. Är det någon kvalitets skillnad på bilden. Verkar som om den typen av lins med två fyrkantiga glasskivor även används på kommersiella biografer.

 

https://hometheaterr...ystem-reviewed/

Vet inte om denna typ behåller bredden och minskar höjden på bilden?

 

https://www.prweb.co...rweb2449484.htm Den här typen verkar behålla höjden på bilden men ökar bredden. Inte direkt någon lågpris variant.



#2

Postad 20 augusti 2019 - 17:39

ingvar
  • ingvar
  • Lärjunge

  • 438 inlägg
  • 0

Jag hade en Prismasonic lins av den typ som komprimerar bilden på höjden, jag tror att den hette V700 eller något liknande.

 

Prismasonic började med relativt enkla linser till vettiga priser men blev med tiden allt dyrare. Nu ser jag inga priser på deras hemsida så jag vet inte hur läget är nu. Jag handlade direkt från dem.

 

Lösningen med vertikal kompression fungerar men den är opraktisk, det är bättre att ha en lins som sträcker bilden i sidled i stället. Anledningen är att det då blir mycket enklare att hantera bortmaskning av den del av duken som inte blir belyst.

 

Med en sträckande lins har man bara en gardin på vardera sidan som dras in vid visning av 16:9 material.

 

Men en vertikal kompressionslins skulle man behöva maskera över och underkant vid 21:9 material. Alternativt om man kan justera bilden nedåt så att underkant i bild matchar underkant på duk så kan man ha en rullgardin som maskar överkanten. Oavsett  lösning så blir det mer pyssel att få att fungera än att bara ha en ridå som justeras till aktuell bredd.

 

En annan sak att tänka på är att skärpan blir inte längre perfekt med linsen så det funkar mindre bra med textad film. Det kan dock vara ett problem bara för enklare linser som den jag hade, det vet jag inte säkert; Top of the line linser har jag ingen erfarenhet av.

 

Mvh,

 Ingvar





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.