Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Akustikreglering i min betongbunker till lägenhet

1 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 maj 2017 - 11:55

jinithin
  • jinithin
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Akustiken i mitt vardagsrum är så skrattretande dåligt att man kan höra ekot av om man klappar i en sekund. Har tänkt att göra någonting åt detta nu men är osäker på hur jag ska gå till väga.

Vet om att det är viktigt att få bort den första reflektionen ifrån högtalarna, men detta kan bli svårt då soffan är skjuten emot väggen, så det är lätt att ljudet blir konstigt om man dämpar precis över soffan.

Har ni några förslag på hur jag kan lösa akustiken? Ska jag istället för att dämpa första reflektionen (över soffan), diffusera den?
Bör jag skaffa dämpning bakom högtalare (går detta när det finns ~15cm till godo bakom högtalare)?

Tänk gärna även på att detta är ett vardagsrum och inte ett dedikerat lyssningsrum, så sambon inte går i taket när man monterar dämpning i hela vardagsrummet :D

 

Bifogar lite halvkassa bilder på vardagsrummet.

http://imgur.com/a/gQHDI



#2

Postad 18 maj 2017 - 11:38

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Du har för många kala ytor. Att bara dämpa förstareflexen kommer antagligen inte göra så värst stor skillnad.

 

Du behöver en mycket större matta, lite hyllor med massa böcker/filmer/skivor/prylar på väggarna. När du väl har fått ner efterklangen i rummet en del kan du tjäna på att dämpa bort förstareflexen för att få en tydligare ljudbild.

 

Dessutom är de mer destruktiva förstareflexerna de som är på samma vägg som högtalarna och på sidoväggarna. Reflexer som kommer bakifrån spelar inte lika stor roll.

 

Lycka till :)


Redigerat av Unregisteredb2bcb2c1, 18 maj 2017 - 11:39.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.