Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Frågor angående gjutrörs helmholtz

3 svar till detta ämne helmholtz
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 september 2017 - 22:57

Unregisteredf3fcbabc
  • Unregisteredf3fcbabc
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Har en rumsnod på 49 hz i min betongbunker och tänkte försökte bygga gjutrörs helmholtzar, eftersom det är billigare än varitunes. och verkar vara smidigare än att bygga egna stora lådor.

 

Har hittat gjutrör som är både 40cm omkrets och 60, samt 2.5m i längd, vilket är exakt höjden i mitt rum. Eftersom jag har så litet rum, 3.5 x 3.5 x 2.5m. så tänkte jag försöka få in ett,flera,rör på längden så jag utnyttjar hela arean för röret.

 

Jag har räknat ut med en exel fil som cirkulerade på nätet gällande helmholtzar o rör, men i denna kan man inte skriva in längden på röret, eller ändra storleken på porten, och jag kan bara få till ett helmholtz rör som blir ca 1.5 meter på den givna frekvensen. när jag vill ha 2.5 meter...

 

Är det någon som har nån kalkylator eller liknande för detta ändamål? Jag vill alltså räka ut helmholtz på en cylinder samt ändra port storleken.

 

Ni som byggt helmholtz av rör, hur har ni gjort dessa täta i ena änden? ska man satsa på en cirkel av plywood o sen täta? kanske ha betong i botten? så den står stabilt? betongen borde täta eller?

 

MVH



#2

Postad 05 september 2017 - 21:43

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Helmholtzresonansen bestäms av port och djup.
Verkningsgraden är beroende av kammarens totala volym, styvheten på konstruktionen påverkar verkningsgraden, motresonanser och även grundresonansen. Q-värdet avgörs av mängden/typen "dämpmaterial".
Beroende var "dämpmaterialet" ligger an påverkas frekvensen och verkningsgraden. Ex.vis kan dämpning i mynningen ge större effekt, dämpning mer inne i kammaren kan istället ge upphov till mindre motresonanser etc.

 

Porten/portarna skall alltid ligga vid rumsresonansernas tryckmaxima. Ligger den i ett hörn måste rörlängden kompensera för det.

 

Täta så bra som möjligt, hög akustisk impedans.



#3

Postad 05 september 2017 - 22:01

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

http://www.mh-audio....rs.asp#showcalc

 

Glöm ej bort axiala, tangentiala och oblique noderna.


Redigerat av Isaac, 05 september 2017 - 22:17.


#4

Postad 05 september 2017 - 22:30

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Har en rumsnod på 49 hz i min betongbunker och tänkte försökte bygga gjutrörs helmholtzar, eftersom det är billigare än varitunes. och verkar vara smidigare än att bygga egna stora lådor.

 

Har hittat gjutrör som är både 40cm omkrets och 60, samt 2.5m i längd, vilket är exakt höjden i mitt rum. Eftersom jag har så litet rum, 3.5 x 3.5 x 2.5m. så tänkte jag försöka få in ett,flera,rör på längden så jag utnyttjar hela arean för röret.

 

Jag har räknat ut med en exel fil som cirkulerade på nätet gällande helmholtzar o rör, men i denna kan man inte skriva in längden på röret, eller ändra storleken på porten, och jag kan bara få till ett helmholtz rör som blir ca 1.5 meter på den givna frekvensen. när jag vill ha 2.5 meter...

 

Är det någon som har nån kalkylator eller liknande för detta ändamål? Jag vill alltså räka ut helmholtz på en cylinder samt ändra port storleken.

 

Ni som byggt helmholtz av rör, hur har ni gjort dessa täta i ena änden? ska man satsa på en cirkel av plywood o sen täta? kanske ha betong i botten? så den står stabilt? betongen borde täta eller?

 

MVH

Excel arket du har är allt du behöver :)

Ett kvartvågsrör avstäms mot rumsmoden den ska ta, så längden kan man inte göra mycket åt för den blir vad den blir.

Längden på röret ändras inte för att man minskar/ökar diametern på röret, dock minskar effektiviteten med smalare rör o låga frekvenser.

ESL på Hififorum.nu som har gjort filen förklarar det bra i texten.

.

 

 

Tips för inför bygge är att bygga in teleskopfunktion.

Spänn fast ett tygstycke som en trumskinn över mynningen.

Du kommer att få testa en del med fyllnadsgraden med, så det är ett evigt tejpande innan man har hittat rätt.

Testa olika placeringar mellan tryck/fartmaxima.

Det är mycket jobb och dom är inte sååå effektiva, jag lyckades själv med att ta ner en mod 9db med 3 rör o det tog ett par dagar innan jag var nöjd.

Tex lite fyllnad ökar effektiviteten men då tar den också väldigt smalbandigt, så malt att det låter konstigt.

 

 

Lycka till :)






Även taggad med helmholtz

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.