Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Akustiktak i vardagsrum

31 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 januari 2016 - 14:18

Slim_
  • Slim_
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Håller på att renovera vardagsrummet, där en del av rummet kommer vara för filmtittande. Soffan kommer placeras 4 m från främre väggen se bifogad bild för mått på rummet.

 

Har nu kommit till val av tak så undrar nu om man ska passa på att satsa på någon form av akustiktak, kan sänka ner 100mm från befintligt tak.

 

Men till problemen, ecophon sombra hade troligen varit ett bra alternativ, men kan inte ha ett svart tak i vardagsrummet då det kommer att bli för mörkt, vill inte heller ha delat tak utan ett enhetligt i hela rummet. Finns det några andra bra alternativ?

 

Har kollat runt lite på "vanliga" akustiktak men om man ser på dämpningen så börjar det inte hända så mycket innan 250hz i bästa fall, är det risk att man överdämpar de högre frekvenserna? Är som sagt även vardagsrum så kan inte gå lös med massa akustikskivor på väggarna för att dämpa lägre frekvenser. :D

 

Är gipsväggar och ett hårt ekgolv i rummet så ekar på bra om man klappar i rummet nu, blir troligen bättre med lite möbler sen.

 

Så tips på akustiktak som inte är svarta med bra dämpning för film och musik. Eller om jag ska satsa på ett vanligt gipstak?

 

 

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  v-rum.png   30,13K   0 Antal nerladdningar


#2

Postad 12 januari 2016 - 22:39

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Aj aj. Kommer du sitta mitt i rummet så brukar bas låta sämst/lägst där. Vänta med var du ska sitta tills ljudet är på plats. Den delen där du ska visa bild bör du ha så mörk du kan. Kanske du kan hitta akustik-tak som har mörkgrå nyans om du inte vill ha svart. Personligen hade valt svart tak om jag skulle projicerat bild, men du får inte glömma väggar och golv. De behöver inte nödvändigtvis vara svarta, men de bör vara icke-reflekterande.

 

Om du kan, så satsa stenhårt på att slänga upp basabsorbenter. Först och främst för att de kräver mest planering. Kolla "gör det själv", eller satsa på färdiga produkter. Här är det viktigt att du inte mesar. Det går inte att få bra basåtergivning med tygbitar uppslängda i ett hörn. Du måste ha riktigt stora mojänger för att tämja bas. Har du tur så kanske rummet storlek kommer göra basproblemen mindre. Du får kolla med olika akustikprogram eller rådfråga en akustiker.

 

Helst av allt vill jag se funktion före form. Satsa inte på produkter som är snygga, utan som kommer göra ljudet bra. Det kommer du tacka dig själv för. Få bort alla andra som vill bestämma hur ljud och utseende ska vara under byggnadstiden.. :)


Redigerat av Unregistered1fef72f3, 12 januari 2016 - 22:43.


#3

Postad 13 januari 2016 - 07:14

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Placering mitt i vardagsrummet har jag levt med i sju år. Blev aldrig riktigt nöjd med basen. När jag möblerade om och spelade längs med kortsidan föll bitarna på plats däremot.

#4

Postad 13 januari 2016 - 07:25

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Trebban är inne på rätt spår och vill du ha en bra balans så brukar 3/4 avstånd vara lagom.

Personligen sätter jag helmholtz/kvartsvågsrör före basabsorbenter pga effektiviteten medans basabsorbenter är mer bredbandiga.

 

Sök efter REW och plocka hem det, på sista fliken har du en rumssimulator där kan du se vad som händer när du flyttar runt saker och ting.

 

http://www.hunecke.d...eigenmodes.html

Här kan du se hur resonanserna ligger i ett rum, slå in dina rumsmått.

Vita fält är utsläckning, mörka är resonanser, du kommer ha en fläskig resonans vid 21hz vilket kan vara lite kul men förbaskat svår att fixa om man inte gör det med en peq



#5

Postad 13 januari 2016 - 09:40

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Det är snarare någonstans kring 40-talet Hz han kan få en kraftig topp om han sitter mitt i rummet. Vid 21 Hz sitter han i en utsläckning mitt i rummet. Troligen rör sig moderna om något lägre frekvenser än de som poppar ut i något räkneprogram, eftersom han har eftergivliga gipsväggar. 



#6

Postad 13 januari 2016 - 10:01

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Det är snarare någonstans kring 40-talet Hz han kan få en kraftig topp om han sitter mitt i rummet. Vid 21 Hz sitter han i en utsläckning mitt i rummet. Troligen rör sig moderna om något lägre frekvenser än de som poppar ut i något räkneprogram, eftersom han har eftergivliga gipsväggar. 

Helt rätt, jag tog förgivet att han kommer flytta bak lyssningspositionen :ph34r:



#7

Postad 13 januari 2016 - 14:26

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Lite synd att bli av med lågbasen (21 hertz) om han sitter i mitten. Men det kanske går att lösa med flera subwoofrar?



#8

Postad 13 januari 2016 - 14:33

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Det är nog vi som är nerdiga som låter återgivningen bestämma vart man sitter :)



#9

Postad 13 januari 2016 - 19:47

Slim_
  • Slim_
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Tack för all input.

 

Soffan går att flytta både bak och framåt så ska testa att experimentera i REW. Grått tak hade funkat, men man ställer inte till det för sig om man tar ett som är designat för att dämpa främst tal? Har bara sett akustiktak i andra färger som är designade för kontor och affärer.

 

Golvet är mörkt och väggarna grå/lila matta så bör inte störa, därför jag kommer hoppa över ett svart tak, hade det bara varit filmtittande i rummet hade det inte varit några problem. Så kan inte gå all in på att prioritera bara ljud och bild, så lösningarna får bli så bra det går inom vissa gränser.

 

Har en minidsp till subbarna så kan trycka ner eventuella toppar där.



#10

Postad 13 januari 2016 - 20:43

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Grått tak hade funkat, men man ställer inte till det för sig om man tar ett som är designat för att dämpa främst tal? Har bara sett akustiktak i andra färger som är designade för kontor och affärer.

 

Så vitt jag vet är det just bara färgen som skiljer. Det är inget magiskt med de tak som sätts upp i hembion. De dämpar också bara mellanregister och uppåt. Något annat är de på tok för tunna för.



#11

Postad 13 januari 2016 - 21:52

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Jag satte inte ett svart akustiktak i vardagsrummet för några år sen och jag tycker att det funkar bra. Var lite skeptisk innan och visst är det lite mörkt, men ihop med grå väggar så blev det bra. Har fått förvånansvärt många positiva omdömen från personer som inte är intresserade av bild och ljud, även av motsatt kön.

 

Jag vet egentligen inte hur mycket nytta taket gör för ljudet, men det känns väldigt behagligt att vara i det lite dämpade rummet. Kommer inte ihåg nu vad Ecophon rekommenderar men jag tror 100 mm sänkning är i minsta laget. Jag sänkte taket från 252 cm till 227 cm och tycker att det är helt OK.

 

Den grå kulör jag har (S6000-N) upplevs inte som jättemörk i dagsljus, men när man släckt ner känns det helt svart. Finns lite bilder i mitt galleri, och ännu fler i en tråd på Component.



#12

Postad 13 januari 2016 - 22:04

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Ha gärna option på att fylla tomrummet mellan tak och innertak med isolering.

Ta det stegvis och där är mycket att hämta!



#13

Postad 17 januari 2016 - 13:44

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
Jag hade inte valt akustiktak i ett vanligt rum, endast vid flerkanallyssning, eller vid höga bullernivåer i mellanregistret.

#14

Postad 18 januari 2016 - 08:08

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Tack för all input.

 

Soffan går att flytta både bak och framåt så ska testa att experimentera i REW. Grått tak hade funkat, men man ställer inte till det för sig om man tar ett som är designat för att dämpa främst tal? Har bara sett akustiktak i andra färger som är designade för kontor och affärer.

 

Golvet är mörkt och väggarna grå/lila matta så bör inte störa, därför jag kommer hoppa över ett svart tak, hade det bara varit filmtittande i rummet hade det inte varit några problem. Så kan inte gå all in på att prioritera bara ljud och bild, så lösningarna får bli så bra det går inom vissa gränser.

 

Har en minidsp till subbarna så kan trycka ner eventuella toppar där.

Grått och lila låter inte så illa. Se bara till att färgerna inte reflekterar så är du hemma (ha ha)..


Jag hade inte valt akustiktak i ett vanligt rum, endast vid flerkanallyssning, eller vid höga bullernivåer i mellanregistret.

Det finns snygga akustiktak. Problemet är att man snor lite av höjden på taket bara. Eller så sätter man upp snygga diffussorer i taket. Det finns många spännande utseenden på dem.



#15

Postad 29 januari 2016 - 09:52

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
Akustiktak riskerar att ta bort för mycket klang, vid tvåkanalslyssning, inkl överdämpa övre frekvensregister.

#16

Postad 29 januari 2016 - 13:15

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0

Lite synd att bli av med lågbasen (21 hertz) om han sitter i mitten. Men det kanske går att lösa med flera subwoofrar?

 

jag sitter själv i mitten av mitt rum och det kommer inte vara någon dipp vid 21hz direkt, men där emot under 15hz kan det bli rejäla dippar, kan gissa på under 13-14hz kommer det bli svårt att få output.

 

så att ner till 15hz är inga problem med så klart ganska kraftiga basar.



#17

Postad 29 januari 2016 - 13:27

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

jag sitter själv i mitten av mitt rum och det kommer inte vara någon dipp vid 21hz direkt, men där emot under 15hz kan det bli rejäla dippar, kan gissa på under 13-14hz kommer det bli svårt att få output.

 

så att ner till 15hz är inga problem med så klart ganska kraftiga basar.

Men det beror ju på din panelabsorbent bakom dig. I ett obehandlat rum som är 7,8 m långt kommer det vara en dipp runt 22 Hz i mitten av rummet, förutsatt att alla baslådor är placerade i ena änden av rummet. Sen beror det på väggarnas massa och styvhet om det blir några resonanser som kommer ge förstärkningar och utsläckningar i basen. I ditt fall så har de ju väldigt hög massa vilket ger påverkan för lägre frekvenser.



#18

Postad 29 januari 2016 - 13:54

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Ett förslag:

För att kunna sitta lite var du vill i rummet och ändå få bra bas skulle jag satsat på 4 eller 6 baslådor: 2 fram och 2 bak eller 4 fram och 2 bak. De bakre ska spela i motfas och vara fördröjda med ca 22,9 ms. (Fördröjningen i sekunder = avståndet mellan bakre och främre väggen delat med ljudets hastighet)

 

Principen är en lite förenklad variant av double bass array och går ut på att släcka ut reflektionen från väggen bakom en. Med så många baslådor kommer du billigast undan om du bygger egna och driver dem med ett steg med inbyggd dsp. Jag har ett inuke nu3000 dsp och driver de främre basarna med ena kanalen och de bakre med den andra. Funkar finfint. 

 

Gör du inte så får du antingen bygga rejäla helmholtzabsorbenter, flytta dig från mitten av rummet för att hitta en ok plats (men då är risken stor att basen bara är ok i just den platsen), eller stå ut med ojämn bas där vissa frekvenser saknas helt. :)

 

En bra basåtergivning gör mycket för ljudet. Annars skulle jag bara fyllt på med så mycket hyllor, andra möbler och prylar som möjligt i rummet, för ljudets skull. Diffust är alltid trevligt. Välj en tygsoffa istället för en av skinn. Täck så mycket av golvet som möjligt med en tjock matta. Att sätta in ett akustiktak tycker jag känns som en åtgärd man inte gör bara sådär. Man kan ju åstadkomma liknande effekt med en stor matta på golvet, och den är inte lika permanent ifall man inte skulle gilla hur ljudet påverkas.



#19

Postad 29 januari 2016 - 14:05

dac83
  • dac83
  • Forumräv

  • 797 inlägg
  • 0

Men det beror ju på din panelabsorbent bakom dig. I ett obehandlat rum som är 7,8 m långt kommer det vara en dipp runt 22 Hz i mitten av rummet, förutsatt att alla baslådor är placerade i ena änden av rummet. Sen beror det på väggarnas massa och styvhet om det blir några resonanser som kommer ge förstärkningar och utsläckningar i basen. I ditt fall så har de ju väldigt hög massa vilket ger påverkan för lägre frekvenser.

 

om man provar att simulera i REW så är det lite gränsfall när man sitter precis i mitten och flyttar man bara halv meter framåt är problemet borta, i mitt fall så är den bakre panel absorbeten som förstärker runt 17-18hz istället.



#20

Postad 29 januari 2016 - 14:31

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

om man provar att simulera i REW så är det lite gränsfall när man sitter precis i mitten och flyttar man bara halv meter framåt är problemet borta, i mitt fall så är den bakre panel absorbeten som förstärker runt 17-18hz istället.

Ok, du har såklart bättre koll på ditt rum än vad jag har, men jag tror nog att dämpningen du har påverkar såpass mycket att du inte kan dra några slutsatser för hur rum generellt beter sig utifrån hur ditt eget rum beter sig.

 

Nej, problemet löser man inte så enkelt. Vad som händer om man flyttar en halvmeter längre fram inte att problemet försvinner utan att reflektionen från bakre väggen fördröjs mer i tiden jämfört med direktljudet vilket leder till att utsläckningarna och topparna flyttar sig nedåt i frekvens. De är fortfarande lika starka om väggen reflekterar lika mycket ljud för alla frekvenser (vilket den antagligen inte gör, men det är någonting man inte kan veta om man inte mäter på plats).



#21

Postad 07 maj 2016 - 21:12

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
>>>Slim

Då jag själv haft problem med eko i mitt rum på 24kvm och betongtak, så tog jag hjälp av en lokal akustikfirma som vanligtvis jobbar med konferensmiljö och kontor hos företag. Så dem satte upp vita 60x60cm skivor i hela taket, som byggde ned ca 8cm. Själva skivan var 2cm, finns 4cm också men det riskerar att dämpa för mycket i ett vanligt vardagsrum. Detta blev iaf en dramatisk skillnad. Hela rummet blev så mycket mysigare och trevligare att vara i. Sen att ljudet blev mycket tydligare och renare, främst i basen, var ju det viktigaste. Men att det blev riktigt snyggt och att jag nu kan sätta downlights i taket var en ren bonus ;) Så kolla med en akustikfirma och hör med dem, är ett tips. Ska man ändå sänka taket för att tex sätta in lampor, kan detta vara ett alternativ till gipstak, och som sagt finns i vitt istället för svart ;)

Redigerat av Graziano, 07 maj 2016 - 21:15.


#22

Postad 07 maj 2016 - 21:34

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 1

>>>Slim

Så dem satte upp vita 60x60cm skivor i hela taket, som byggde ned ca 8cm. Själva skivan var 2cm, finns 4cm också men det riskerar att dämpa för mycket i ett vanligt vardagsrum.

 

Sen att ljudet blev mycket tydligare och renare, främst i basen, var ju det viktigaste.

 

Nej. Basen har du inte påverkat med 2 cm akustikskiva.



#23

Postad 07 maj 2016 - 22:35

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Nej. Basen har du inte påverkat med 2 cm akustikskiva.

Johodå! Den kan mycket väl dämpa bra ner till strax under 500 Hz med lagom flödesmotstånd och luftspalt. Och med dämpning ner mot 500 Hz så är man nere och snuddar på översta basregistret och vips påverkar det hur man uppfattar basen som helhet.



#24

Postad 07 maj 2016 - 23:22

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 1

Ok, vill du kalla 500Hz för bas så visst. Jag tycker nog ändå att det är långsökt att kalla 2cm akustikplattor för basfällor ;)



#25

Postad 08 maj 2016 - 07:50

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
>>> Loco.spk

Du får gärna komma till mig och lyssna ;) Sen har jag inte kallat 2cm akustikplattor för basfällor hörru ;) Men för helheten har det gjort en grymt skillnad i basen! Alltså, innan hade jag vid klapptest ett vansinnigt eko och taket var den stora boven då den reflekterar så stor yta. Vid paralella ytor så ska en av dem dämpas och i vanligast fall blir det ju då taket då man sällan dämpar ett helt golv. Nu är det inte alls det eko som tidigare vilket har resulterat i en mycket mer kontrollerad bas, så jo jag har reducerat bort bummelbasen jag hade innan. Luftspalten på 6cm mot taket har gjort sitt också.

Redigerat av Graziano, 08 maj 2016 - 07:53.


#26

Postad 08 maj 2016 - 08:21

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0
Basen blir ofta tydligare när man får styr på dom övre registren, övertoner ni vet.
:)

#27

Postad 08 maj 2016 - 10:33

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
>>> johan b-lund

Precis, allt blir klarare

Kan dessutom tillägga, att när jag lånade hem endel akustikplattor, bl.a Vicoustic, och satte runt om på väggarna, gjorde dem ingen skillnad alls

Redigerat av Graziano, 08 maj 2016 - 10:33.


#28

Postad 08 maj 2016 - 23:39

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

Givetvis kan stora mängder porösa material minska eko, även lägre frekvenser. Även om det i princip blir obefintligt i det lägre basregistret. Nu behöver det inte vara så att det för tillfället fanns märkbara problem i det lägre basregistret i den givna situationen.


Redigerat av Isaac, 08 maj 2016 - 23:39.


#29

Postad 09 maj 2016 - 09:31

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 1

Jag kunde kanske varit tydligare för det verkar som om jag blivit missförstådd. Mitt inlägg var egentligen bara till för att förtydliga att basfrekvenser INTE påverkas av 2cm akustikskiva (beroende på vad man klassar som bas d.v.s.). Detta för att någon som läser tråden och inte är så insatt skulle få för sig att problem i basområdet skulle kunna avhjälpas på detta vis.

 

Att det kan bli (och i detta fallet har blivit) skillnad högre upp i frekvens som i sin tur upplevs som förbättrad bas är jag helt med på.



#30

Postad 09 maj 2016 - 16:02

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag kunde kanske varit tydligare för det verkar som om jag blivit missförstådd. Mitt inlägg var egentligen bara till för att förtydliga att basfrekvenser INTE påverkas av 2cm akustikskiva (beroende på vad man klassar som bas d.v.s.). Detta för att någon som läser tråden och inte är så insatt skulle få för sig att problem i basområdet skulle kunna avhjälpas på detta vis.

 

Att det kan bli (och i detta fallet har blivit) skillnad högre upp i frekvens som i sin tur upplevs som förbättrad bas är jag helt med på.

 

Jag kunde kanske varit tydligare för det verkar som om jag blivit missförstådd. Mitt inlägg var egentligen bara till för att förtydliga att basfrekvenser INTE påverkas av 2cm akustikskiva (beroende på vad man klassar som bas d.v.s.). Detta för att någon som läser tråden och inte är så insatt skulle få för sig att problem i basområdet skulle kunna avhjälpas på detta vis.

 

Att det kan bli (och i detta fallet har blivit) skillnad högre upp i frekvens som i sin tur upplevs som förbättrad bas är jag helt med på.

Ganska intressant hur vi uppfattar saker och ting ibland. Sitter man däremot i en rumsmode eller har allmänt bumligt rum så visst kan det uppfattas som lite bättre men för att komma tillrätta med basen behovs då andra åtgärder.

PEQ fungerar alla dagar i veckan men inget slår det "manuella" sättet, men dom flesta av oss är för lata när Peq:n väl är inrattad ;)

eller har man dåligt med plats för kvartsvågrör eller helmholts.

 

En liten historia från då jag var ung och musicerande, alla som har hört ett trumset live vet hur jävligt och högt det kan låta.

Vi satte reglar på 75 och 100 på väggarna o sen kädde det med hålad masonit.

Vips så lät det skräpiga trumsetet som det var live spelning och basgitarren gav nästan shockpulser genom kroppen.



#31

Postad 09 maj 2016 - 18:50

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Det är dessutom skitsvårt att stämma trummor efter lokal. Speciellt bastrumman som innan lät som en kanon, kan helt plötsligt låta som en astmasjuk ekorre. Största skillnaden är dock att lära musiker att spela dynamiskt. Man behöver inte spela så hårt på trummor och cymbaler som man tror. Dessutom har jag fått lära mig att ett trumset låter helt annorlunda från publiken sett. Det är väldigt lätt att stirra sig blind på hur det låter när man sitter bakom dem själv.



#32

Postad 09 maj 2016 - 19:23

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Det är dessutom skitsvårt att stämma trummor efter lokal. Speciellt bastrumman som innan lät som en kanon, kan helt plötsligt låta som en astmasjuk ekorre. Största skillnaden är dock att lära musiker att spela dynamiskt. Man behöver inte spela så hårt på trummor och cymbaler som man tror. Dessutom har jag fått lära mig att ett trumset låter helt annorlunda från publiken sett. Det är väldigt lätt att stirra sig blind på hur det låter när man sitter bakom dem själv.

Nu ær jag ingen trummis men vet att det ær flera faktorer som påverkar mycket.

Hur hårt spænda ær cymbalerna, med/utan underskin, nylon/træ topp på pinnarna och givetvis hur hårt man slår och var man slår.

 

Det vi gjorde var helt enkelt att "døda" rummet i dom øvre frekvenserna vilket var en befrielse på bla trumljudet.

Trummor låter ganska hårt redan på moderata nivåer och drar man på så kan man dæmpa rummet hur f-n man vill det kommer låta hemskt.

Innan vi gjorde uppreglingen så hade vi alltid øronproppar och efteråt kærde alla utan.

 

Precis som om man akustikreglerar dær hemma så ska man vara færsiktig med nivåerna før man kan spela langt høgre innan øronen varnar!!


Redigerat av johan b-lund, 09 maj 2016 - 19:23.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.