Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Metalliskt eko i lägenhetsrum, hjälp!

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 mars 2016 - 19:43

Vizuka
  • Vizuka
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Hej, jag vet inte om jag la denna tråd på rätt del av forumet men hittade ingen mer passande del utav forumet för detta.

 

Mitt problem är att jag nyss flyttat in i en ny lägenhet och ett utav rummen verkar ha ett ganska så irriterande metalliskt eko som verkar studsa mellan gipsväggen och betongväggen, ekot är väldigt irriterande då det är ett väldigt hårt eko och det svarar väldigt bra på röster, vilket gör det irriterande att kolla på filmer/serier med mina högtalare eftersom så fort någon pratar i serien så kan jag höra ekot väldigt bra.

Jag har kollat efter något ljudabsorberande material men allt jag har sett verkar vara absurt dyrt. Finns det inte något billigare alternativ?

 

Ekot hörs också extremt bra när man klappar med händerna eller knäpper fingrarna, jag har hört att just denna sorters eko kallas för "Klappeko" eller på engelska "Flutter Echo".

Skulle det hjälpa att bara sätta upp en stor tavla på ena väggen (gipsväggen)? Skulle det räcka för att göra ekot lite lägre?

 

Laddade upp en video på YouTube för att demonstrera ekot, dock så visar inte videon hur högt det egentligen är då jag spelade in med mobilen och ni kommer antagligen få höja ganska rejält och lyssna genom hörlurar om ni ska höra det.

https://www.youtube.com/watch?v=PBri0y_-g_U

 

Laddade upp några bilder på hur mitt rum ser ut också om det hjälper:

 

http://i.imgur.com/6aZJ2j8.jpg?1 Denna bild visar sidan med betongvägg.

 

http://i.imgur.com/gtOxPpi.jpg?1 Detta är sidan med gipsvägg.

 

Jag har just nu inga mattor eller liknande i rummet men planerar på att skaffa en sån också.

Ifall det hjälper så kan jag lägga till att både golvet och taket också är betong.

 

Är tacksam för alla svar jag kan få! 


Redigerat av Vizuka, 16 mars 2016 - 19:44.


#2

Postad 17 mars 2016 - 06:16

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
Lite fladdereko. Går att få bort med lite tyg och möbler.

#3

Postad 17 mars 2016 - 07:15

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Fladder eko kan vara ett aber att få bort, har man tur så hjælper det med møbler men allt som oftast har man kvar zooner dær det fortsætter att eka.

Ett enkelt sætt och som oftast kan ta udden av det ær att sætta något mjukt i hørnen.

Alltså uppe i sjælva "spetsen", enkelt test ær med en polare som trycker upp en kudde med ett kvastskaft medans du sjælv klappar.

 

Anledningen till att den løsningen ofta fungerar ær att hørnet agerar som en reflektor.

Før kunde man køpa små trekantiga kuddar som man fæste i hørnen o dessa fungerade ganska bra men kunde ha varit større.

 

Har du jæmt eko i rummet eller ær det værre på vissa stællen?

 

*edit*

Jag hittar inte dom mindre kuddarna, dom gørs nog inte længre.

Men Primacoustic har en større modell som egentligen sæljs som en basfælla.

http://www.primacous...com/cumulus.htm

http://www.musicians...-trap--set-of-2


Redigerat av johan b-lund, 17 mars 2016 - 07:33.


#4

Postad 17 mars 2016 - 21:38

Vizuka
  • Vizuka
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Fladder eko kan vara ett aber att få bort, har man tur så hjælper det med møbler men allt som oftast har man kvar zooner dær det fortsætter att eka.

Ett enkelt sætt och som oftast kan ta udden av det ær att sætta något mjukt i hørnen.

Alltså uppe i sjælva "spetsen", enkelt test ær med en polare som trycker upp en kudde med ett kvastskaft medans du sjælv klappar.

 

Anledningen till att den løsningen ofta fungerar ær att hørnet agerar som en reflektor.

Før kunde man køpa små trekantiga kuddar som man fæste i hørnen o dessa fungerade ganska bra men kunde ha varit større.

 

Har du jæmt eko i rummet eller ær det værre på vissa stællen?

 

*edit*

Jag hittar inte dom mindre kuddarna, dom gørs nog inte længre.

Men Primacoustic har en større modell som egentligen sæljs som en basfælla.

http://www.primacous...com/cumulus.htm

http://www.musicians...-trap--set-of-2

Ekot är högre i vissa ställen i rummet, är som högst ganska långt in i rummet. Tänkte försöka köpa ett par tavlor och kolla om det hjälper, även en matta för golvet. 

 

Sedan om inte det fungerar kan jag testa hörngrejen :)



#5

Postad 18 mars 2016 - 05:01

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Ekot är högre i vissa ställen i rummet, är som högst ganska långt in i rummet. Tänkte försöka köpa ett par tavlor och kolla om det hjälper, även en matta för golvet. 

 

Vanliga tavlor hjälper tyvärr inte mycket men matta är bra. Du behöver köpa absorberande tavlor från exempelvis sounds of science men du kommer billigare undan med några kvadratmeter Basotect från schaumstofflager som även går lätt att sätta i taket (självhäftande versionen). Jag skulle ta åtminstone 6 plattor basotect och sätta dem en bit ifrån varandra på två icke motstående väggar samt i taket. Eller om du fixar en bra matta, sätt alla på väggarna. Ännu billigare blir det om du tillverkar själv av Knauf markskiva som du täcker med nåt valfritt luftgenomsläppligt tyg eller fiberduk.

 


Redigerat av Unregistered77a7e886, 18 mars 2016 - 05:34.


#6

Postad 18 mars 2016 - 06:06

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Lås er inte på væggarna nu bara ;)



#7

Postad 18 mars 2016 - 08:22

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

samt i taket.



#8

Postad 18 mars 2016 - 08:51

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

 

samt i taket.

 

Læser før snabbt.....

 

*edit*

till Ts, Innan du køper en massa grejer, kolla med kudtricket.

Det fungerar inte att slænga upp saker lite random utan det måste sitta på rætt stælle.

Som du kanske har mærkt stiger ekot i frekvens det ær før att vågorna rør sig ut med ytorna o kommer nærmare hørnen.

Då minskar avståndet mellan ytorna o det går uppåt i frekvens.

 

Ljud studsar som sagt, ibland kan tex en stol i ett hørn ta bort en del fladder eko.

En gång flyttade jag bort ett vanligt skrivbord o fladder ekot som kom var helt fruktansvært så det fick flytta tillbaka.


Redigerat av johan b-lund, 18 mars 2016 - 10:14.


#9

Postad 20 mars 2016 - 07:54

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Så länge det finns plana ytor som ljudet kan studsa på så uppstår lätt klappeko. Tänk biljardbollar som studsar, eller tänk på orsak och effekt så kommer du till slut få bort det.



#10

Postad 22 mars 2016 - 13:29

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Så länge det finns plana ytor som ljudet kan studsa på så uppstår lätt klappeko. Tänk biljardbollar som studsar, eller tänk på orsak och effekt så kommer du till slut få bort det.

 

Ja, fast betoningen bör vara på "parallella" ytor. Reflektioner mellan parallella ytor är väl närmast definitionen för "flutter echo", så det är där man måste börja i detta fall.

 

What is “Flutter Echo”?

“Flutter Echo” is a rapid series of echoes, originating in reflection between two parallel surfaces.

flutter.jpg



#11

Postad 22 mars 2016 - 14:26

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

En sak som framhäver fladder eko är om man tex har behandlad främre och bakre vägg men inte sidoväggarna.

Kan vara så att din gipsvägg kan vara medskyldig.



#12

Postad 07 maj 2016 - 08:40

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

  • 1 191 inlägg
  • 0
Då jag själv också haft problem med eko i mitt rum på 24kvm och betongtak, tog jag hjälp av en akustikfirma som vanligtvis jobbar med konferensmiljö och kontor hos företag. Så dem satte upp 60x60 skivor i hela taket, det blev en dramatisk skillnad. Hela rummet blev så mycket mysigare och trevligare att vara i nu. Sen att ljudet blev mycket tydligare och renare, främst i basen, var ju det som var viktigast. Men att det blev riktigt snyggt och att jag nu kan sätta downlights i taket blev en ren bonus.

Redigerat av Graziano, 07 maj 2016 - 08:44.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.