Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Konstruktion av baffelvÀgg

51 svar till detta Àmne baffelvÀgg
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 oktober 2016 - 11:19

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlĂ€gg
  • 0

TÀnker bygga en baffelvÀgg mot en yttervÀgg som Àr uppbyggd av trÀreglar och bestÄr av panel+vindduk+20cm isolering+ÄngspÀrr. Funderar lite pÄ konstruktion av baffelvÀgg dÀr jag utgÄr ifrÄn tvÄ varianter:

 

1. SÀtta OSB+Dubbelgips och dÀrefter bygga baffelvÀggen som ocksÄ klÀs med dubbelgips och MDF.

2. Bygga baffelvÀggen direkt efter ÄngspÀrr och klÀ med dubbelgips och MDF

 

Variant 1 kommer förstÄs att minska ljud utanför byggnaden dock har jag inga nÀrliggande grannar. Variant 2 ger mig en tjockare baffelvÀgg med mer isolering.

 

Vad tror ni Àr bÀst ur ett akustikperspektiv? HÄrd vÀgg bakom baffelvÀggen eller endast isolering?

 

ÅngspĂ€rren borde inte stĂ€lla till nĂ„gra problem eller? 



#2

Postad 01 oktober 2016 - 11:44

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 956 inlĂ€gg
  • 0

Min Àr byggd 60cm framför befintlig yttervÀgg som har tvÄ fönster. Jag satte gips direkt pÄ fönsterna och fixade ventilation utifrÄn in i utrymmet och Àven ventilation mellan utrymmet och sjÀlva biorummet.

Mina högtalare Àr inte direkt smÄ sÄ jag byggde "lÄdor" in i vÀggen som jag sen stÀllde högtalarna i. Viktigt Àr att ha vibrationshÀmmande fötter och att sjÀlva hÄlet i vÀggen Àr sÄ nÀra högtalarna mÄtt det bara gÄr. Jag har 5mm tillgodo vilket kÀnns Ok.

Hela utrymmet mellan baffelvÀgg och yttervÀgg Àr full med löst packad isoleringen och allt man hör utanför vid Extremt höga nivÄer Àr ett svagt muller.

Men andra ord Àr baffelvÀggen akustiskt tÀt och isolerar högtalarna framsida ifrÄn baksidan.

Jag har ingen ÄngspÀrr eller liknande och dÀr Àr inga probs med fukt.

 

Beroende pÄ hur stora dina högtalare Àr sÄ kanske du kommer undan med att sÀtta en hylla pÄ baksidan för högtalarna att stÄ pÄ.

Men jag kan tveklöst rekommendera att bygga in sÄ som jag gjorde.

Minns jag rÀtt sÄ har jag gips - OSB - Reglar - OSB - gips, givetvis Àven rejÀlt isolerat mellan OSB - Reglar - OSB lagret.

Att bara sÀtta vÀgg pÄ framsidan men inte pÄ baksidan lÄter som en dÄlig idé.

 

Utrymmet bakom isolerade jag löst packat för att plocka upp det sista av ev lÄgfrekvent lÀckage.

Du hittar lite pix i mitt galleri.

 

*edit*

Lecablocken som högtalarna stÄr pÄ stÄr lÄdorna som jag byggde in i vÀggen pga den höga vikten.

 

HÀr Àr en bild pÄ varianten med en hylla pÄ baksidan

29565d1297293111-thx-style-baffle-walls-

 

Och hÀr Àr med lÄdor inne i vÀggen dÀr man sen stÀller sina högtalare

4099758862_8f5d2a3759.jpg


Redigerat av johan b-lund, 01 oktober 2016 - 12:06.


#3

Postad 01 oktober 2016 - 18:39

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlĂ€gg
  • 0

Ser grymt stabilt ut, sen har du ju vÀldigt rejÀla högtalare ocksÄ :-)

 

LÀser man instruktionerna frÄn Procella sÄ poÀngterar de att man endast ska bygga en hylla för högtalarna och inte en lÄda, gissar att du Ästadkommer samma effekt genom att ha "ventilation mellan utrymmet och biorummet"?



#4

Postad 01 oktober 2016 - 18:50

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 956 inlĂ€gg
  • 0

Jag misstÀnker att dom skriver sÄ dÄ baffelvÀggen kommer sÄ pass nÀra den befintliga att dom blir som en vÀgg istÀllet för tvÄ.

Beroende pÄ modell sÄ behöver du inte ens bygga en hylla utan reglarna duger utmÀrkt som hylla.

 

Innan jag hade gjort nÄgot Ät ventilationen sÄ fick jag kondens pÄ rutorn, efter ventilationen sÄ försvann det men jag satte gips pÄ just in case

 

 

*edit*

VentilationshÄlen Àr tvÀrtysta och man kan inte höra nÄgot (har Àven mÀtt) ljud överhuvudtaget.

Jag vill tro att extralÄdorna betyder en hel del dÀr och Àven den löst packade isoleringen.


Redigerat av johan b-lund, 01 oktober 2016 - 20:33.


#5

Postad 01 oktober 2016 - 19:32

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlĂ€gg
  • 0

Är vĂ€l inga jĂ€ttebra bilder men min vĂ€gg Ă€r byggd mot en innervĂ€gg sĂ„ blir lite som en lĂ„da..högtalarna stĂ„r pĂ„ en liten MDF hylla.

Min vÀgg Àr ganska enkel med OSB ->gips -> MDF -> Ecosound plattor

 

Bifogad fil  vĂ€gg klar.jpg   113,66K   4 Antal nerladdningar



#6

Postad 01 oktober 2016 - 20:26

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 956 inlĂ€gg
  • 0

Om det Àr Procella du har siktet pÄ dÄ blir det Àven ett ganska enkelt att bygga :)



#7

Postad 01 oktober 2016 - 21:06

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlĂ€gg
  • 0

Nej tyvĂ€rr rĂ€ckte inte budgeten till Procella, kommer köra med XTZ Cinema serien som jag ocksĂ„ gillar skarpt. Kan hĂ€mta mycket inspiration kring baffelvĂ€ggar frĂ„n Procella dock.. 



#8

Postad 01 oktober 2016 - 21:09

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 956 inlĂ€gg
  • 0

Dom Àr ju ocksÄ relativt grunda :)

Ska du anvÀnda subs frÄn samma serie?

Dom Ă€r bredare baktill sĂ„ dĂ€r fĂ„r det göras nĂ„gon sorts specialare. 



#9

Postad 01 oktober 2016 - 21:32

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlĂ€gg
  • 0

japp, har en 1x12 idag men kommer nog köpa en till innan bion Àr klar :-)

 

FÄr ha lite större öppning och tÀta runt framkant pÄ subben, har Àven funderat pÄ att lÄta dem sticka ut utanför liv pÄ baffelvÀggen och tÀcka dem med ett ramverk med högtalartyg eller liknande. Synd att behöva offra 50cm av lÀngen pÄ rummet nÀr frontarna endast Àr 22cm djupa.



#10

Postad 02 oktober 2016 - 05:20

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 956 inlĂ€gg
  • 0
Du kommer inte sakna 50 cm, jag lovar!
Rita gÀrna upp var du har dina reglar, ta bilder innan den klÀs.
En vacker dag sÄ kanske du kommer att göra nya hÄl och dÄ Àr det bra att veta vart allt Àr.

#11

Postad 02 oktober 2016 - 08:31

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlĂ€gg
  • 0

Du har sĂ€kert rĂ€tt, skillnaden mellan djupet pĂ„ frontarna och sub:en Ă€r ju dessutom bara 28cm. Ska provmontera duk och projektor och testa storlek pĂ„ bild kontra avstĂ„nd till duk nĂ€r jag kommit lite lĂ€ngre fram i bygget.  



#12

Postad 26 oktober 2016 - 11:20

Mastermind
  • Mastermind
  • Amatör

  • 60 inlĂ€gg
  • 0

Hej Ă€r det lönt att bygga baffelvĂ€gg om man inte tĂ€nker sĂ€tta ljudtransparent duk ? 

 

Har funderat pÄ att sÀtta in golvhögtalare i vÀggen vid senare tillfÀlle (tror jag fÄr bÀttre tryck vid musik dÄ) till en början kommer det bli det som finns (Q acoustics 2020i)+ deras center och XTZ 10" bas

 

Centern kommer i mitt fall komma lĂ„ngt ner pĂ„ vĂ€ggen dĂ„ jag tĂ€nker sĂ€tta stor duk 16:9 som gĂ„r lĂ„ngt ner pĂ„ vĂ€ggen har 235 cm i takhöjd i kĂ€llaren 

 

NĂ„gra tips att ge mig lönar det sig att bygga baffelvĂ€gg eller "rĂ€cker" det med att sĂ€tta absorbenter o fĂ„ liknande effekt. 

 

BetongvĂ€ggar i hela rummet ca 30 kvm bio rum 



#13

Postad 26 oktober 2016 - 14:52

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlĂ€gg
  • 0

BaffelvÀgg har visa ljudmÀssiga fördelar, men kan inte förstÄ varför du inte vÀljer en ljudtransparantduk om du ÀndÄ ska lÀgga tid & pengar pÄ att bygga en baffelvÀgg, kÀnns som det Àr ett ganska seriöst projekt dÄ. Har du vÀl byggt in högtalarna pÄ "fel" platser sÄ blir det svÄrt att Àndra sig i framtiden.



#14

Postad 21 december 2016 - 13:36

Mastermind
  • Mastermind
  • Amatör

  • 60 inlĂ€gg
  • 0

Ljudtransparentduk Ă€r sĂ„ ofantligt dyrt tycker jag billigaste 120" ligger pĂ„ 35000 pĂ„ prisjakt. 



#15

Postad 21 december 2016 - 14:07

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 956 inlĂ€gg
  • 0

Eller sÄ köper man Spandex eller liknande :)

Visst det Àr ingen "riktig" duk men rÀcker VÀldigt lÄngt!



#16

Postad 21 december 2016 - 14:13

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 956 inlĂ€gg
  • 0

Hej Ă€r det lönt att bygga baffelvĂ€gg om man inte tĂ€nker sĂ€tta ljudtransparent duk ? 

 

Har funderat pÄ att sÀtta in golvhögtalare i vÀggen vid senare tillfÀlle (tror jag fÄr bÀttre tryck vid musik dÄ) till en början kommer det bli det som finns (Q acoustics 2020i)+ deras center och XTZ 10" bas

 

Centern kommer i mitt fall komma lĂ„ngt ner pĂ„ vĂ€ggen dĂ„ jag tĂ€nker sĂ€tta stor duk 16:9 som gĂ„r lĂ„ngt ner pĂ„ vĂ€ggen har 235 cm i takhöjd i kĂ€llaren 

 

NĂ„gra tips att ge mig lönar det sig att bygga baffelvĂ€gg eller "rĂ€cker" det med att sĂ€tta absorbenter o fĂ„ liknande effekt. 

 

BetongvĂ€ggar i hela rummet ca 30 kvm bio rum 

Har inte sÀtt din frÄga innan.

Att tÀcka vÀggen med isolering eller liknande Àr Inte samma sak som en baffelvÀgg.

Och dÀr finns inte nÄgon direkt mening med att dÀmpa en baffelvÀgg heller för den delen,

 

IdÚn med baffelvÀgg Àr att förhindra högtalaren till att bli rundstrÄlande vilket den blir vid en viss frekvens beroende pÄ storlek.



#17

Postad 11 januari 2017 - 15:55

Mastermind
  • Mastermind
  • Amatör

  • 60 inlĂ€gg
  • 0

Som procella skirver i sin beskrivning med ljudabsorberande material lĂ€ngst fram Ă€r inte sĂ„ viktigt jag skulle kunna bygga vĂ€ggen och sen gips lĂ€ngst fram o sen bygga egen duk med spandex ? 

 

NĂ„gra tips pĂ„ vilket tyg och vart man kan hitta det, gjort lite sökningar men urvalet verkar begrĂ€nsat. 



#18

Postad 11 januari 2017 - 22:11

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlĂ€gg
  • 0
Betr. Procella och ljudabsorberande material: -the surface layer must be covered with material that is acoustically absorbent and completely black, with an additional thickness of 1 - 1.5”"

#19

Postad 12 januari 2017 - 06:24

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 956 inlĂ€gg
  • 0

Ni fÄr frÄga Procella vad dom baserar det pÄstÄendet pÄ för jag kan inte förstÄ meningen med det.

 

Spandex brukar kallas för Elastan eller Lycra i Sverige, (Sök annars pÄ badklÀder tyg eller liknande kombo)

Det man hittar pÄ Spandexworld i Usa Àr pÄ 25% men jag har bara hittat 7-10% hÀr hemma men det har fungerat bra.

Jag köpte mitt tyg pÄ Stoff & stil och tyget Àr Jersey och pÄ 7% Elastan.

 

 

Det vill inte ha blankt utan matt och ett lager silver (grÄtt) sen ett lager vitt ovanpÄ.

Det gÄr att strÀcka ganska mycket men risken Àr att kommer se streck i ljusa scener om man strÀcker för mycket sÄ var lite varsam.

Vet att det finns en butik nÄgonstans i landet som sÀljer tyg till badbyxor med högre % Elastan men jag vill fingra pÄ tygerna innan köp.



#20

Postad 12 januari 2017 - 06:55

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 204 inlĂ€gg
  • 0

BaffelvĂ€gg har visa ljudmĂ€ssiga fördelar, men kan inte förstĂ„ varför du inte vĂ€ljer en ljudtransparantduk om du Ă€ndĂ„ ska lĂ€gga tid & pengar pĂ„ att bygga en baffelvĂ€gg, kĂ€nns som det Ă€r ett ganska seriöst projekt dĂ„. 

 

En ljudtransparent duk svÀljer dock en del ljus sÄ det beror ju pÄ vad man prioriterar ocksÄ.

 

 

Spandex brukar kallas för Elastan eller Lycra i Sverige, (Sök annars pÄ badklÀder tyg eller liknande kombo)

Det man hittar pÄ Spandexworld i Usa Àr pÄ 25% men jag har bara hittat 7-10% hÀr hemma men det har fungerat bra.

Jag köpte mitt tyg pÄ Stoff & stil och tyget Àr Jersey och pÄ 7% Elastan.

 

Är det verkligen vĂ€rt att krĂ„ngla med sĂ„dant nĂ€r riktigt ljudtransparent dukmaterial inte kostar mer Ă€n nĂ„gra tusenlappar för en hel duk? Bl.a. Morgan T hĂ€r pĂ„ forumet har ett vettigt som inte kostar skjortan.



#21

Postad 12 januari 2017 - 18:58

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 956 inlĂ€gg
  • 0

En ljudtransparent duk svÀljer dock en del ljus sÄ det beror ju pÄ vad man prioriterar ocksÄ.

 

 

 

Är det verkligen vĂ€rt att krĂ„ngla med sĂ„dant nĂ€r riktigt ljudtransparent dukmaterial inte kostar mer Ă€n nĂ„gra tusenlappar för en hel duk? Bl.a. Morgan T hĂ€r pĂ„ forumet har ett vettigt som inte kostar skjortan.

Det har jag inget bra svar pÄ, eller dÄligt heller för den delen.

Jag var nyfis pÄ konceptet helt enkelt.

Ram plus tyg handlar om rena kaffepengar o resultatet var klart över förvÀntan sÄ den stannar.



#22

Postad 13 januari 2017 - 01:33

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 204 inlĂ€gg
  • 0

DĂ„ förstĂ„r jag dig precis. Jag hade tyvĂ€rr varit för lat idag och inte vĂ„gat chansa utan gĂ„tt pĂ„ ett "riktigt" material istĂ€llet  :blush:

Annat var det för runt 10 Är sedan nÀr jag lade (minst) en vecka pÄ att testa olika fÀrger, utspÀdningsgrader, och rollers för att mÄla den perfekta duken pÄ spÄnskiva. Hade jag fakturerat mig sjÀlv för de timmarna sÄ hade det nog inte varit sÄ prisvÀrt lÀngre. Kul var det dock.



#23

Postad 04 februari 2017 - 13:49

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlĂ€gg
  • 0
Om man inte har högtalare som Àr tÀnkta att montera i baffelvÀgg (tex procella), vinner man nÄt större pÄ att ha baffelvÀgg eller kan man lika gÀrna köra en falsk vÀgg med bara reglar pÄ cc60 bakom den ljudtransparenta duken?

#24

Postad 04 februari 2017 - 18:33

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 956 inlĂ€gg
  • 0

Om man inte har högtalare som Àr tÀnkta att montera i baffelvÀgg (tex procella), vinner man nÄt större pÄ att ha baffelvÀgg eller kan man lika gÀrna köra en falsk vÀgg med bara reglar pÄ cc60 bakom den ljudtransparenta duken?

Bra frÄga :)

 

Om högtalaren har baffelstegs kompensation i filtret dÄ Àr det nog ingen bra idé.

Men det Àr inte sÄ lÀtt att avgöra om sÄ Àr fallet, dock tror jag man mÄste upp ganska rejÀlt i prisklass.

Hur (hemskt) det skulle bli vĂ„gar jag dock inte sia om, en dip vid sjĂ€lva baffelstegsfrekvensen blir det.

Och högtalare med ett gÀng basar pÄ rad lider inte lika mycket av problemet som högtalare med ett element per register.

 

Sen Ă€r det ganska stor skillnad mot att trycka upp en högtalare mot en vĂ€gg som Ă€r half space eller 2 pi mot att montera in den i en vĂ€gg. Egentligen Ă€r montering i vĂ€gg "Ă€kta" half space

Som jag skrev innan sÄ vill man förhindra ljudet frÄn att bli rundstrÄlande o dÄ gÄr högtalaren djupare.

 

Bilder pÄ problemet.

Vol36_Dec08_Boundaries_BookshelfLoudspke

 

 

JÀmför dom röda kurvorna ovan och under :)

 

Vol36_Dec08_Boundaries_BoundaryInterfere

 

 

 

KÀlla och lÀsvÀrda lÀnkar

http://www.prosoundt...t-loudspeakers/

https://www.trueaudio.com/st_spcs1.htm

http://arqen.com/aco...y-interference/


Redigerat av johan b-lund, 04 februari 2017 - 19:05.


#25

Postad 05 februari 2017 - 12:38

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlĂ€gg
  • 0
Ok, tack för uttömmande Svar!

Hela botten pÄ vÀggen mÄste dock vara öppen dÄ de 4 subbarna precis fÄr plats dÀr. FrÄgan Àr om det pÄverkar LCR om det Àr öppet i botten eller Àr det viktiga att det Àr "vÀgg" runt LCR bara?

#26

Postad 05 februari 2017 - 13:45

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 956 inlĂ€gg
  • 0

Vilka högtalare Àr det som vi pratar om?

Hel vĂ€gg Ă€r bĂ€st, men högtalarens baffel blir ju en del av vĂ€ggen!

SÄ tÀck allt du kan o lÄt högtalarna fylla hÄlen sÄ resultatet blir en hel vÀgg.

 

Ett par viktiga saker,

Högtalarna ska helst stÄ pÄ nÄgot mjukt tex SD fötter om dom inte Àr förstora.

Högtalarna fÄr absolut inte röra vid vÀggen men samtidigt vill du ha sÄ liten springa som möjligt. (typ 5mm runt om)

Om du kan, klÀ Àven insidan av vÀggen med OSB skiva som ett minimum.

PÄ fronten sÄ kör med OSB eller Plywood (runt 20mm) och sedan gips pÄ det.

VÀggen i sig ska givetvis fyllas med isolering beroende pÄ hur du bygger sÄ fyll alla tomma utrymme med isolering.

 

 

Och gör INTE typ bara sĂ„ hĂ€r o bara slĂ€ng ett skivor utanpĂ„!

10175157_630043163801105_648668992_n.jpg

 

Utan bygg lÄdor som högtalarna kan stÄ i och fyll upp allt med isolering.

Isoleringen i vÀggen ska packas relativt hÄr medan tomma utrymmen bakom ska ha löst packat.

 

 

Om högtalarna inte Àr sÄ djupa sÄ kan ju den riktiga vÀggen agera baksida pÄ sjÀlva baffelvÀggen :)

DÄ rÀcker det med bredare reglar för att rama in högtalarna sen isolerar du upp allt.

Se Jolts post en bit upp


Redigerat av johan b-lund, 05 februari 2017 - 13:47.


#27

Postad 05 februari 2017 - 14:08

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlĂ€gg
  • 0
Högtalarna Àr av modellen större. Har pratat med han som designat den och han sÀger de funkar bra i baffelvÀgg.

Bifogad fil(er)



#28

Postad 05 februari 2017 - 17:42

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 956 inlĂ€gg
  • 0
Subsen bestÀmmer djupet och jag hade lagt ner extrajobbet för att bygga lÄdor för LCR att stÄ i :)

#29

Postad 05 februari 2017 - 17:47

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 956 inlĂ€gg
  • 0
SÄg att du bor i Anderslöv sÄ hojta om du behöver tips o trix eller annan hjÀlp dÄ jag ocksÄ Àr skÄning

#30

Postad 05 februari 2017 - 19:20

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlĂ€gg
  • 0
Tack detill var vÀldigt Schysst! Jag kanske skickar meddelande senare.

#31

Postad 05 februari 2017 - 19:48

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 956 inlĂ€gg
  • 0

Om du inte redan har tittat i mitt galleri sÄ gör dÄ sÄ fÄr du ett hum om hur det kan byggas.

Vill minnas min vÀgg lite mer Àn 60cm ut och jag byggde lÄdor som var högtalare stÄr i och det tomma utrymmet Àr fyllt med isolering.

Den bakre vÀggen Àr en yttervÀgg och innan kunde det dundra pÄ ganska rejÀlt nÀr man spelade och idag Àr det tvÀrtyst :)



#32

Postad 08 februari 2017 - 19:03

raptorjr
  • raptorjr
  • LĂ€rjunge

  • 438 inlĂ€gg
  • 0

Vad Àr fördelen med att ha lÄdor till högtalarna? Fyller man inte allt med isolering ÀndÄ?



#33

Postad 26 februari 2017 - 21:03

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlĂ€gg
  • 0
FrÄga: Bygger baffelvÀggen nu. Spelar det nÄgon roll om subbarna inte ligger jÀmnt med ytterkant vÀgg utan ligger 2.5 cm in i vÀggen? Har plÄtregel pÄ golv och funderar pÄ om man kan slippa klippa bort framkanten pÄ den.

Bifogad fil(er)


Redigerat av greveriff, 26 februari 2017 - 21:07.


#34

Postad 26 februari 2017 - 22:36

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 204 inlĂ€gg
  • 0

FrÄga: Bygger baffelvÀggen nu. Spelar det nÄgon roll om subbarna inte ligger jÀmnt med ytterkant vÀgg utan ligger 2.5 cm in i vÀggen? Har plÄtregel pÄ golv och funderar pÄ om man kan slippa klippa bort framkanten pÄ den.

 

Spelar ingen roll.



#35

Postad 27 februari 2017 - 07:11

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 956 inlĂ€gg
  • 0

Vad Àr fördelen med att ha lÄdor till högtalarna? Fyller man inte allt med isolering ÀndÄ?

Man vill inte att nÄgot ströljud överhuvudtaget ska leta sig in bakom vÀggen.

Den löst packade isoleringen har man dÀr för att den ska absorbera den djupaste basen.

Extra lÄdorna tar inte sÄ lÄngt ner i frekvens.

 

TÀnk dig du stÄr utanför ett hus dÀr stereon stÄr o dundrar pÄ och sÄ öppnar du en liten glipa pÄ ytterdörren.


FrÄga: Bygger baffelvÀggen nu. Spelar det nÄgon roll om subbarna inte ligger jÀmnt med ytterkant vÀgg utan ligger 2.5 cm in i vÀggen? Har plÄtregel pÄ golv och funderar pÄ om man kan slippa klippa bort framkanten pÄ den.

Annars kan du vÀl lyfta upp dom en bit?



#36

Postad 27 februari 2017 - 11:28

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlĂ€gg
  • 0

 


Annars kan du vÀl lyfta upp dom en bit?

 

Nu ska du inte vara sĂ„n, det Ă€r ju jobbigt ;) . 


Redigerat av greveriff, 27 februari 2017 - 11:28.


#37

Postad 27 februari 2017 - 11:37

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 956 inlĂ€gg
  • 0

Ja visst Àr jag :lol:



#38

Postad 27 februari 2017 - 21:29

raptorjr
  • raptorjr
  • LĂ€rjunge

  • 438 inlĂ€gg
  • 0

Man vill inte att nÄgot ströljud överhuvudtaget ska leta sig in bakom vÀggen.

Den löst packade isoleringen har man dÀr för att den ska absorbera den djupaste basen.

Extra lÄdorna tar inte sÄ lÄngt ner i frekvens.

 

TÀnk dig du stÄr utanför ett hus dÀr stereon stÄr o dundrar pÄ och sÄ öppnar du en liten glipa pÄ ytterdörren.

 

Det förstĂ„r jag. Men Ă€r inte det mer beroende av att öppningen i vĂ€ggen, dĂ€r högtalaren tittar ut, ligger helt kant i kant runt hela högtalaren utan glipor? Än att det finns en lĂ„da bakom vĂ€ggen? Finns det inga glipor kan inget ljud smita igenom bakom vĂ€ggen.

 

Som sagt, ingen stor grej att bygga en lÄda, bara tÀnkte att en lÄda kan förstÀrka eventuella vibrationer som man inte fÄr bort med fötter till högtalarna. Det blir ju som en trumma.



#39

Postad 27 februari 2017 - 22:42

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 956 inlĂ€gg
  • 0

Det förstĂ„r jag. Men Ă€r inte det mer beroende av att öppningen i vĂ€ggen, dĂ€r högtalaren tittar ut, ligger helt kant i kant runt hela högtalaren utan glipor? Än att det finns en lĂ„da bakom vĂ€ggen? Finns det inga glipor kan inget ljud smita igenom bakom vĂ€ggen.

 

Som sagt, ingen stor grej att bygga en lÄda, bara tÀnkte att en lÄda kan förstÀrka eventuella vibrationer som man inte fÄr bort med fötter till högtalarna. Det blir ju som en trumma.

En glipa som Àr sÄ liten det bara gÄr vill man ha men inget av vÀggen (eller lÄda) för röra högtalaren.

Det ska till ganska stora grejer för att "lÄdan" ska agera trumma och tror man att risken finns dÄ kan man alltid regla upp den utanför.

 

En högtalare lÄter inte bara frÄn elementet, och visst det Àr kanske overkill att bygga in men varför inte göra det ordentligt.

Jag har 2 fönster bakom min vÀgg och jag hade dom öppna innan jag satte fast bakstyckena pÄ "lÄdorna" och jag blev förvÄnad av hur mycket som hördes.

Efter jag hade satt fast dom minskade nivÄn rejÀlt dÀrav mitt rÄd.

 

Om det hade varit hörbart eller mÀtbart lÄter jag vara osagt, jag ville avskilja famsida/baksida sÄ mycket det bara gick.

Idag Àr det mer eller mindre tyst förutom pÄ extrema nivÄer dÄ ett svagt mullrande hörs vilket jag tror kommer igenom vÀggen i sig.



#40

Postad 12 mars 2017 - 15:48

Mastermind
  • Mastermind
  • Amatör

  • 60 inlĂ€gg
  • 0
har kommit en bit i mitt bygge men blir inte riktigt klok pÄ hur högt jag ska sÀtta fronthögtalarna. huvudet i soffan Àr pÄ ca 95 cm. bilden pÄ duken kommer gÄ frÄn 56 cm frÄn golvet o sluta 216 cm dÀr ifrÄn. lÀst nÄn stans om att de ska vara 2/3 av dukhöjden. dÀremot kommer högtalaren en bit ovanför höjden pÄ örat dÄ om det sitter ca 95 över golvet. gÄr man efter 2/3 upp pÄ dukhöjden ÀndÄn

#41

Postad 12 mars 2017 - 16:53

Bubben141
  • Bubben141
  • LĂ€rjunge

  • 300 inlĂ€gg
  • 0

har kommit en bit i mitt bygge men blir inte riktigt klok pÄ hur högt jag ska sÀtta fronthögtalarna. huvudet i soffan Àr pÄ ca 95 cm. bilden pÄ duken kommer gÄ frÄn 56 cm frÄn golvet o sluta 216 cm dÀr ifrÄn. lÀst nÄn stans om att de ska vara 2/3 av dukhöjden. dÀremot kommer högtalaren en bit ovanför höjden pÄ örat dÄ om det sitter ca 95 över golvet. gÄr man efter 2/3 upp pÄ dukhöjden ÀndÄn

160cm dukhöjd altsÄ, maffigt!
Titta framförallt pÄ vad tillverkaren av dina högtalare anger. Atmos sÀger 2/3 av dukhöjd, THX 5/8 av dukhöjd. MEN, de sakerna skall inte tas ur sitt sammanhang. NÀr man utgÄr frÄn dessa riktlinjer sÄ har man ocksÄ tagit hÀnsyn till dukhöjd, dukbredd, tittavstÄnd, stolshöjd, antal rader, salongens lutning osv. Som du förstÄr blr det vÀldigt beroende av vilken typ av bio du bygger. Ska du bara ha en sittrad, utan lutning eller podie i rummet sÄ kommer 2/3 av dukhöjd att bli onödigt högt...eller inte. Det beror pÄ dukstorlek och hur högt över golvet den börjar.
BÀttre dÄ att utfÄ frÄn just dina högtalare istÀllet för generella riktlinjer.

#42

Postad 13 mars 2017 - 11:02

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 956 inlĂ€gg
  • 0

Jag gillar att ha mellan reg ungefÀr mitt I bild o dÄ kommer diskanten pÄ den övre halvan.

Vi har ganska exakt samma mÄtt pÄ duk o höjd och det fungerar ypperligt I mina öron.



#43

Postad 03 april 2017 - 11:49

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlĂ€gg
  • 0

Har en fundering till: Jag börjar bli klar med baffelvÀggen men ska sÀtta dit hyllan som högtalarna ska stÄ pÄ. Eftersom vÀggen ska dÀmpas med 50mm, ska man lÄta hyllplanet sticka ut 50mm? Dvs ska högtalarna ligga kant i kant med dÀmpmaterialet eller med gipset? Eller sÀtter jag hyllplanen kant i kant med gipsen och lÄter högtalaren skjuta ut 5 cm?


Redigerat av greveriff, 03 april 2017 - 12:09.


#44

Postad 03 april 2017 - 14:20

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 956 inlĂ€gg
  • 0

Jag tror det gör det samma faktiskt.

Ska du 50mm tjock dÀmpning pÄ yttersidan?

Varför?

*nyfis*



#45

Postad 03 april 2017 - 14:44

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlĂ€gg
  • 0

Det hÀr med att dÀmpa baffelvÀggar har jag förstÄtt som lite tveksamt, tanken med en baffelvÀgg Àr ju att högtalaren strÄlar i en halvsfÀr och du dÀrmed fÄr en viss förstÀrkning pga detta, minns inte den exakta siffran, 3dB kanske? Det andra Àr att det inte blir nÄgot "steg" i signalstyrka vid den frekvens dÀr baffeln tar slut sÄ att sÀga, det som man försökter kompensera med "baffel step compensation" i en vanligt högtalare. (Höga frekvenser beter som som en halvsfÀr, lÄga gÄr runt bakom högtalaren typ, desto större baffel desto lÀgre frekvens intrÀffar detta vid).

 

BÄda dessa effekter försvinner ju om du dÀmpar (tillrÀckligt mycket) pÄ framvÀgen, eftersom en dÀmpad vÀg och en icke-existerande vÀg i nÄgon mÄn Àr samma sak. (om dÀmpningen Àr effektivt Ànda ner till 0 Hz, vilket den sÄklart inte Àr i praktiken)



#46

Postad 03 april 2017 - 14:47

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlĂ€gg
  • 0
Har hört motsatsen men har ingen erfarenhet av det. Vet att procellas modell Àr att dÀmpa den och jag pratade med en akustik-kikke idag som var för att göra det.

#47

Postad 03 april 2017 - 15:02

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlĂ€gg
  • 0

Högtalaren skall va jag vet vara i höjd med gipset/vÀggen o sen kommer dÀmpmaterialet sticka utanför



#48

Postad 03 april 2017 - 19:31

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlĂ€gg
  • 0

Har hört motsatsen men har ingen erfarenhet av det. Vet att procellas modell Àr att dÀmpa den och jag pratade med en akustik-kikke idag som var för att göra det.

Jag kan tÀnka mig att Àven om sjÀlva "baffelvÀggs" konceptet gÄr förlorat sÄ finns det mycket att hÀmta i form av akustik för rummet som helhet i att Àven dÀmpa framvÀggen.

 

Högtalaren skall va jag vet vara i höjd med gipset/vÀggen o sen kommer dÀmpmaterialet sticka utanför

Det lÄter rimligast tycker jag ocksÄ, för dÄ blir det ju som en stor baffel för de frekvenser som inte dÀmpas bort, dvs lÀgre frekvenser dÄ man knappast klÀr vÀggen i 1m mineralull, och det Àr vÀl frÀmst för basfrekvenser baffelvÀggen gör skillnad ÀndÄ.



#49

Postad 03 april 2017 - 20:16

johan b-lund
  • johan b-lund
  • MĂ€stare

  • 2 956 inlĂ€gg
  • 0

Jag kan tÀnka mig att Àven om sjÀlva "baffelvÀggs" konceptet gÄr förlorat sÄ finns det mycket att hÀmta i form av akustik för rummet som helhet i att Àven dÀmpa framvÀggen.

 

 

Om vi har vanliga högtalare stÄende pÄ golvet sÄ finns det stor vinst i att dÀmpa.

Med en baffelvÀgg sÄ finns det inga reflexer för högtalarna blir aldrig rundstrÄlande.

Det Àr inget i sjÀlva baffelvÀgskonceptet som gÄr förlorat men det Àr lite som att elda för krÄkorna.

 

Om man har vĂ€ldigt högt RT60 sĂ„ pĂ„verkar det nog lite men dĂ„ Ă€r det lĂ„ngt bĂ€ttre att behandla vĂ€ggen bakom soffan.

DÀmpning pÄ baffelvÀggen fÄngar reflexerna som studsar tillbaka frÄn den bakrevÀggen sÄ det ger sig sjÀlvt att det inte pÄverkar sÄ mycket vid soffan.


Redigerat av johan b-lund, 03 april 2017 - 20:17.


#50

Postad 03 april 2017 - 21:27

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlĂ€gg
  • 0

Om vi har vanliga högtalare stÄende pÄ golvet sÄ finns det stor vinst i att dÀmpa.

Med en baffelvÀgg sÄ finns det inga reflexer för högtalarna blir aldrig rundstrÄlande.

Inga direkta reflexer menar du sÀkert, för ljud som redan studsat pÄ nÄgon annan vÀg i rummet kan ju mycket vÀl studsa pÄ frontvÀggen, eller för den delen ljud frÄn surround-/bakhögtalare om det Àr ett biorum.






Även taggad med baffelvĂ€gg

0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.