Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför skär sig diskanten i sweetspot?

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 februari 2017 - 19:15

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Sitter man långt utanför sweetspotten så låter de hur rent som helst på maxade ljudnivåer, Känns som att jag kan öka volymen nästan de dubbla! Dock låter de mycke lägre, men ljudet är bättre! Är de mina öron som inte hänger med eller vad? Akustiken gör väl inte att dem ljusa tonerna låter skit?

#2

Postad 17 februari 2017 - 19:38

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Jo akustiken påverkar hela frekvensregistret. En tröst för dig är att höga frekvenser är lättare att absorbera, då det ofta räcker med tjockare tyger eller lite mattor.

#3

Postad 17 februari 2017 - 19:39

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Svårt att svara på utan mer info. Har du någon akustikbehandling av väggar eller möbler, bokhyllor etc. som täcker så du inte har bara kala väggar? Hur är högtalarna riktade i förhållande till sweetspot?



#4

Postad 17 februari 2017 - 19:42

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Jasså, känns som att jag kan spela hur mycke mer som helst om man flyttar sig några meter, vadå ska jag fixa tjockare mattor till golvet och hänga tyg efter väggarna?

#5

Postad 17 februari 2017 - 19:51

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Är högtalarna riktade mer från dig när du flyttar dig några meter? Saknar du matta kan det vara idé att skaffa. Likaså om du har kala väggar, speciellt vid sidoväggarnas första reflex och om du har kal vägg bakom, nära lyssningspositionen, så bör detta åtgärdas med absorbent. 



#6

Postad 17 februari 2017 - 20:29

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Jasså, känns som att jag kan spela hur mycke mer som helst om man flyttar sig några meter, vadå ska jag fixa tjockare mattor till golvet och hänga tyg efter väggarna?

Det bildas stående vågor och blir noder, där ljudet blir starkare. Det kan skilja väldigt mycket från en punkt, till en annan bara någon decimeter bort. Det skulle sannolikt få bättre effekt med fler mattor, snarare än om du byter ut mattor med standardtjocklek till tjockare, om det nu handlar om de högsta frekvenserna.
Vad har du för golv och väggar?

Redigerat av hampestampe, 17 februari 2017 - 20:30.


#7

Postad 17 februari 2017 - 20:45

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Onkyo rz900 förstärkare, jbl es100 frontare och hela es paketet! Dock bara i 2 kanals jag märkt detta! Rummet är sämsta tänkbara med 3 väggar och vänster är öppen mot hela huset typ! Har bara 1 matta under vardagsrumsbordet som täcker hyffsat mycket! På högra väggen är ett stort fönster med gardiner, bakre väggen hänger en stor tavla med tavelhylla! Och förstås surroundhögt.

#8

Postad 17 februari 2017 - 20:57

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Onkyo rz900 förstärkare, jbl es100 frontare och hela es paketet! Dock bara i 2 kanals jag märkt detta! Rummet är sämsta tänkbara med 3 väggar och vänster är öppen mot hela huset typ! Har bara 1 matta under vardagsrumsbordet som täcker hyffsat mycket! På högra väggen är ett stort fönster med gardiner, bakre väggen hänger en stor tavla med tavelhylla! Och förstås surroundhögt.


Okej. Kan du dämpa "första" reflexen? Om du sitter i sweetspot och ber en kamrat föra en spegel längs väggen och stannar upp när spegeln befinner sig i den position där du ser högtalaren/diskantelementet. I den positionen är det önskvärt att något absorberande material eller något diffuserande. Du kan göra likadant med golv och tak, men det är kanske inte lika enkelt att åtgärda på ett diskret sätt i taket.

#9

Postad 17 februari 2017 - 21:54

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0

Okej. Kan du dämpa "första" reflexen? Om du sitter i sweetspot och ber en kamrat föra en spegel längs väggen och stannar upp när spegeln befinner sig i den position där du ser högtalaren/diskantelementet. I den positionen är det önskvärt att något absorberande material eller något diffuserande. Du kan göra likadant med golv och tak, men det är kanske inte lika enkelt att åtgärda på ett diskret sätt i taket.


Tack ska prova imorgon! De känns som att man ska kunna vrida på mer utan ljusa toner skär sig! Är ett jäkla bastryck, dock tror jag de går att vrida på mera😋

#10

Postad 18 februari 2017 - 00:04

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Sen känns de riktigt skumt när man har hög volym, sitter man i soffan så låter de öronbedövande högt, går jag 2 meter åt sidan så kan man prata med vanlig samtalston med varann och höra vad man säger bra! Hur in i skogen kan de vara såna skillnader? Tycker att man borde få skrika åt varann i hela huset(öppen planlösning). Man måste sitta exakt på sweetspotten för att få de ljud jag vill ha! Rör man på skallen så försvinner bastrycket märkbart...

Redigerat av Unregistered6091989c, 18 februari 2017 - 00:05.


#11

Postad 18 februari 2017 - 23:53

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Sen en annan mysko grej😋, har sånt sinnessjukt bastryck i köket, alla glas bara hoppar och faromkring! Skåpdörrarna till ett städskåp rör på sig som en svängdörr! Går de att få denna basen att spela där vars de är tänkt så hade de blivit ett enormt mycke mer tryck! Köket ligger i andra ändan av huset och är en toalett i vägen...antar att de är för att jag saknar vänsterväggen?

#12

Postad 19 februari 2017 - 00:31

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0
Varför skriker du?

#13

Postad 23 februari 2017 - 18:28

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Öppen planlösning är inte direkt en optimal förutsättning med tanke på basåtergivning. Det är väldigt svårt att få till det bra helt enkelt. Med bra menar jag bra i mer än endast en liten punkt. Många baslådor och EQ är vägen att gå om man vill göra någonting åt det.

 

Att du tycker diskanten skär sig när du sitter i sweetspot tycker jag är svårare att förklara. Att dämpa förstareflexer kommer antagligen inte hjälpa, men det kan hjälpa att få en mer precis ljudbild.

 

Jag tror att du får jobba med att ändra invinklingen på högtalarna, alltså antingen vrida dem så att de pekar mer eller mindre mot sweetspot.

 

När man lyssnar "on axis" (typ i sweetspot) lyssnar man mest på högtalarens tonkurva i den punkten, men när man lyssnar en bit bort från sweetspot och ljudet har fått studsa en del i väggar innan det når en kan man istället prata om energikurva som avgörande för hur det låter. Tonkurvan är det man mäter med en mikrofon i en punkt, medan energikurvan är typ medelvärdet för alla tonkurvor i alla riktningar (alltså oändligt många och därför omöjlig att mäta). Eftersom diskanten är mer riktad än basen kommer det vara mindre energi i diskanten totalt om tonkurvan i sweetspot är rak. Du kanske helt enkelt föredrar lite svagare diskant? För mycket ljud runt 3000 Hz kan vara jobbigt att lyssna på när man spelar starkt.

 

Det blev lite snurrigt, men du kanske fick ut någonting av det ändå...





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.