Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ib bas fundering

60 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 februari 2019 - 10:10

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Hej alla glada!
Jag har börjat fundera på att göra ett ib bygge (infinity baffel)
Men jag undrar om där finns någon i eller runt Skåne,
som har möjlighet att mäta rummet först för att se om möjligheten finns .

Tacksam för svar :) mvh anton

#2

Postad 20 februari 2019 - 10:21

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Har du tillräckligt med stort utrymme för "lådan"?

Är svaret Ja så är det bara att köra på, eller vad säger ni som har IB ?



#3

Postad 20 februari 2019 - 11:00

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 516 inlägg
  • 0

Min rådgivare inför bygget tyckte att man skulle mäta före bygget, för att se om rummet var lämpligt. Jag vet tyvärr inte vad det är som kan gå fel. Han menade att generellt så vill man ha sin (sina) IB i främre delen av rummet. Mätningarna hemma hos mig visade att det funkade längs hela främre väggen, med viss förstärkning i hörnen. Det som avgjorde den exakta placeringen hos mig var att jag ville få in den under bänken och sen var den gick in mellan golvbjälkarna.

 

En fördel med att mäta innan var att vi redan då visste att rummet ger upphov till rätt kraftiga pucklar vid c:a 40 resp. 80 Hz. Det behövs därmed en EQ för att skapa notchfilter som tar ner pucklarna. EQ är dock ändå ett måste med de element jag har, då de måste tvingas upp i botten för att ge infrabas.

 

Mätning efteråt för att justera in subben, och basen i resten av systemet, ser jag som absolut nödvändigt.

 

Här står det lite om mätningarna innan bygget hos mig: http://www.component...=17#entry171936

Skrollar man ner har han som mätte kommenterat lite själv och bl.a. skrivit.

 

Som Erik redan nämnt så medgav rummet möjlighet till mycket jämn och fin basåtergivning långt ner i infraområdet samtidigt som variationerna mellan sittplatserna hölls väldigt liten. Tillsammans med väl tilltagen volym i källaren så ser jag det som en kanonförutsättning för en lyckad IB-implementation enligt min bedömning.

 

Mätningar och justering efter står det lite om här: http://www.component...=16382&p=201793

 

Som jag skrivit flera gånger tidigare så rekommenderar jag att läsa dessa två trådar innan man börjar.

http://www.component...?showtopic=8072

http://www.component...showtopic=11636

 

 



#4

Postad 20 februari 2019 - 11:37

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Jag har ett rum under som ska agera låda eller så blir det vinden så plats mässigt är det inga problem.

Men vill inte såga hål i taket eller golvet innan jag vet om det kan bli bra:)

Tack jag har redan läst alla era trådar ( där jag fick min inspiration ifrån) .

#5

Postad 20 februari 2019 - 11:42

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 714 inlägg
  • 0

Det handlar väl egentligen bara om att hitta en bra placering för ib-subben, så att man inte sågar håll på fel ställen.

 

Så ta en befintlig subwoofer, (låna av en kompis om du inte har någon), skaffa en mätmikrofon (umik-1 är populär) och ladda ner REW. Mät sedan upp frekvenssvar i lyssningposition för alla tänkbara placeringar av din IB, förhoppningsvis finns det en eller flera som ger ett hyfsat bra svar.

 

Kan dock bli lite lurigt att testa med en subwoofer i taket, får hitta en lång kompis med starka armar ;)

 

Om du har ett nästan helt rektangulärt rum så kan du kanske chansa och bara simulera i room simulator (i REW), kan du också lättare testa vad som skulle hända om du instället för en bygger flera IB's. Ska de sitta i taket upp mot vinden känns det som att det bör vara en intressant möjlighet för att få jämnare bas i rummet.



#6

Postad 20 februari 2019 - 12:01

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Jo lite så är det väl, men betalar hellre någon som kan och har mätutrustning.
Blir jobbigt att lyfta mina basar för tillfället 👍hehe

#7

Postad 20 februari 2019 - 12:17

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Om man inte har ett allt för krångligt rum (läs helt rektangulärt utan massa öppningar) kan man alltid börja med att simulera med REW. I mitt rum blev det t.ex. ett resultat som var mycket likt verkligheten.

 

Det lär i.a.f. ge en fingervisning om var på ett ungefär som placeringen bör ske.



#8

Postad 20 februari 2019 - 13:57

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Rumsmåtten ger bra med info o redan där kan man se om man ska fortgå.

Även resonanser o annat får man reda på så man kan förbereda sig på lämpligt sätt.

Hur tätt rummet är påverkar mycket när man går under 20hz så ett trähus är tex inte det bästa.

 

IB borde också påverkas av väggar, hörn så Eriks placering låter logisk i dom flesta fallen.

 

@ Anton

Vilka mått har rummet?



#9

Postad 20 februari 2019 - 14:31

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 516 inlägg
  • 0

Ja, jag har ett putsat (reverterat) trähus och det är inte stabilt, dessutom började det skallra i del fönster. Det senare löste jag genom att kitta om de yttre glasen och lägga transparent fog runt de inre glasen i vardagsrummet. :)

 

Det är även träbjälklag i mitt hus och det blir inte heller stumt, så akustiskt är det säkert inte optimalt. Genom att man trycksätter rummet samtidigt som man skapar ett undertryck i källaren så blir gungningarna i golvet kännbara. Det är kanske inte korrekt, men det ger en bra känsla när det skakar i filmerna. :)

 

Normalt har jag en stor öppning till rummet då det är ett par skjutdörrar där. Drar man igen dem så vinner man några decibel vid de lägsta frekvenserna, vi mätte lite på det vid injusteringen. Jag föredrar oftast att få in lite mer luft i rummet, det låter tillräckligt åt mig ändå.



#10

Postad 20 februari 2019 - 14:37

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Här kommer snabb skiss haha

Bifogad fil(er)



#11

Postad 20 februari 2019 - 15:07

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 516 inlägg
  • 0

Det ser ut som att du har bättre förutsättningar än jag. Mitt rum är 4,2x4,5 m med 2,52 m i tak, 2,27 m med akustiktaket. Eftersom sidorna är ganska lika och takhöjden nära hälften av dessa så får jag rätt mycket förstärkning vid vissa frekvenser. 

 

Måtten på ditt rum bör vara bättre. Hur högt har du i tak?

 

Bra med ett avlångt rum för att kunna ha sittplatser en bit från bakväggen. Jag har soffan mot bakre väggen och bara surround på sidorna, är rädd för att bakre högtalare skulle komma för nära lyssningsplatserna.

 

Det är nog bara att börja bygga och kapa ett hål på lämplig plats där fram! :)



#12

Postad 20 februari 2019 - 15:24

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Ja tanken är att det ska bli bra, jag har 2.5meter i tak höjd

#13

Postad 20 februari 2019 - 18:36

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Ja, jag har ett putsat (reverterat) trähus och det är inte stabilt, dessutom började det skallra i del fönster. Det senare löste jag genom att kitta om de yttre glasen och lägga transparent fog runt de inre glasen i vardagsrummet. :)

 

Det är även träbjälklag i mitt hus och det blir inte heller stumt, så akustiskt är det säkert inte optimalt. Genom att man trycksätter rummet samtidigt som man skapar ett undertryck i källaren så blir gungningarna i golvet kännbara. Det är kanske inte korrekt, men det ger en bra känsla när det skakar i filmerna. :)

 

Normalt har jag en stor öppning till rummet då det är ett par skjutdörrar där. Drar man igen dem så vinner man några decibel vid de lägsta frekvenserna, vi mätte lite på det vid injusteringen. Jag föredrar oftast att få in lite mer luft i rummet, det låter tillräckligt åt mig ändå.

Jag var inte så tydlig, det är ju "lådan" som är det viktiga och eftersom du har den i källaren så vinner du en massa.

Som ett gungande golv tex, måste kännas helrätt!

 

 

@Anton

Vart i Skåne bor du?

Jag kan komma o mäta.

 

Dina rumsmått pekar på primära resonanser vid:

31hz - halvering = 15hz på längden

46hz - räknar jag inte med eftersom en Null ligger mitt i rummet (utsläckning)

68hz - ............

 

Infra är inget man normalt räknar på när man kollar in akustik så min kunskap är begränsad där.

Men jag misstänker att man kan tvinga fram saker med IB som vanliga högtalare dör av.

Och med det jag vet från Eriks bygge så borde det fungera.



#14

Postad 20 februari 2019 - 21:20

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Jag bor i kvidinge ca 3 mil från Helsingborg.
Det vore väldigt bra om du hade möjlighet att göra det 👍

#15

Postad 20 februari 2019 - 21:55

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Infra är inget man normalt räknar på när man kollar in akustik så min kunskap är begränsad där.

Men jag misstänker att man kan tvinga fram saker med IB som vanliga högtalare dör av.

Och med det jag vet från Eriks bygge så borde det fungera.

 

Mja, det beror ju lite på vad du menar med "tvinga fram". Det är ju förstås inget magiskt med en IB. Det är ju en sluten låda med oerhört stor volym. Detta ger ju en del fördelar, som exempelvis respons långt ner i frekvens. Men eftersom fysikens lagar fortfarande gäller så kommer ju elementen att flytta mängder med luft vid dessa frekvenser, vilket gör att man lättare bottnar elementen.

 

Man måste m.a.o. använda stora element om man verkligen ska spela infra på någon vettig nivå. Och dör, det gör de nog snarare lättare i en IB.

 

Det är väl därför man sällan ett par 10" i en IB-installation ;)



#16

Postad 20 februari 2019 - 22:57

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Råkade deleta hela inlägget :(

 

 

Nåja...

Vi är inne på samma spår Loco.

Men har man bara tillräckligt stort bakre utrymme så kan man fylla på med element o hitta på saker vanliga subs bara kan drömma om.
 


Redigerat av johan b-lund, 20 februari 2019 - 23:12.


#17

Postad 20 februari 2019 - 23:06

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Jag bor i kvidinge ca 3 mil från Helsingborg.
Det vore väldigt bra om du hade möjlighet att göra det

Jag bor mellan Ljungbyhed och Röstånga så det är ju bara runt om knuten.

 

Pm:a så fixar vi något!



#18

Postad 20 februari 2019 - 23:17

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Ja det va var ju lysande ! Jag skickar pm 👍

#19

Postad 21 februari 2019 - 17:42

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 516 inlägg
  • 0

Ska bli roligt att följa fortsättningen på det här! :)



#20

Postad 21 februari 2019 - 17:59

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Jag hoppas jag ska kunna få till något bra, dock är inte min sambo lika sugen på min idé 🤔

#21

Postad 21 februari 2019 - 19:19

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Du får sälja in henne på den närmast osynliga installationen. Det var faktiskt den som tilltalade mig mest från början.



#22

Postad 21 februari 2019 - 19:24

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Usch sluta nu. Jag har många år kvar innan mitt rum blir ledigt o jag kan bygga baffelvägg och IB:P

#23

Postad 21 februari 2019 - 20:49

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0

Du får sälja in henne på den närmast osynliga installationen. Det var faktiskt den som tilltalade mig mest från början.


Bra idé, men hon tycker redan att vår bas räcker 🙂
Jag får muta med något annat 👍

Usch sluta nu. Jag har många år kvar innan mitt rum blir ledigt o jag kan bygga baffelvägg och IB:P


Gör som jag bygg bio i storarummet ! 👍

#24

Postad 21 februari 2019 - 20:50

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Hjälper det om jag sågar dina subs jäms med fotknölarna?



#25

Postad 21 februari 2019 - 20:51

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Haha ja gör det för då måste jag bygga nytt, vill du låna min tigersåg? 😎

#26

Postad 21 februari 2019 - 20:52

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

:lol: Deal!



#27

Postad 21 februari 2019 - 20:56

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0

Bra idé, men hon tycker redan att vår bas räcker 🙂
Jag får muta med något annat 👍

Gör som jag bygg bio i storarummet ! 👍

Jag har mitt i de "stora" rummet.
Bor i ett 1 1/2 plans hus på 127m2 och 4 i familjen.
Nu är de ett vardagsrum på nedervåningen som gäller tills ett av barnen flyttar om 15 år:P Sen har jag övervåning med kattvindar alternativt stora vinden.

Hur står sig en baslåda på 4-800 liter per element kontra IB?

Redigerat av Fellow88, 21 februari 2019 - 20:56.


#28

Postad 21 februari 2019 - 20:59

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0

:lol: Deal!

Haha 😀

#29

Postad 21 februari 2019 - 21:03

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0

Jag har mitt i de "stora" rummet.
Bor i ett 1 1/2 plans hus på 127m2 och 4 i familjen.
Nu är de ett vardagsrum på nedervåningen som gäller tills ett av barnen flyttar om 15 år:P Sen har jag övervåning med kattvindar alternativt stora vinden.

Hur står sig en baslåda på 4-800 liter per element kontra IB?


Ja min vision är med att ha dedikerat bio rum i framtiden,
Hur en baslåda vs ib står sig mot varandra kan jag inte uttala mig om då jag aldrig hört en ib sub .

#30

Postad 21 februari 2019 - 21:05

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Sen Anton kan jag säga att jag har Johan att tacka för justering av bas hemma. Hade inte han hjälpt mig med avläsa mätningar samt lärt mig grunderna med Rew hade jag inte haft såpass bra integrering som jag har idag. Säkert massor med amatörfel i mina inställningar men jag är nöjd för tillfället. Nästa gång blir de 4st 18" istället för 2 15"

#31

Postad 21 februari 2019 - 21:16

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Hur står sig en baslåda på 4-800 liter per element kontra IB?

 

Det beror på elementen. Man brukar säga att 10xVas = IB. En högtalare med 80L Vas klarar sig m.a.o. på 800L låda.



#32

Postad 21 februari 2019 - 21:18

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Mitt största problem med mina basar just nu är nog integrationen.
Jag har testat mini dsp och umik innan,
men jag sålde det för mitt tålamod tog slut.. haha
Jag sitter redan med 4x18 🤔

#33

Postad 21 februari 2019 - 21:24

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Sen Anton kan jag säga att jag har Johan att tacka för justering av bas hemma. Hade inte han hjälpt mig med avläsa mätningar samt lärt mig grunderna med Rew hade jag inte haft såpass bra integrering som jag har idag. Säkert massor med amatörfel i mina inställningar men jag är nöjd för tillfället. Nästa gång blir de 4st 18" istället för 2 15"

 

:blush: 
Tack!

 

Det beror på elementen. Man brukar säga att 10xVas = IB. En högtalare med 80L Vas klarar sig m.a.o. på 800L låda.

 

Du som vet, där finns ingen övre gräns på volym?

Som att Vas är på typ 100L och utrymmet är flera kubik eller till o med kopplat utomhus?



#34

Postad 21 februari 2019 - 21:41

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 1

Nej, tanken är att lådans inverkan ska vara försumbar. Vid 10xVas säger man att den är det. Vid 100x är den helt enkelt försumbarare :)



#35

Postad 21 februari 2019 - 21:55

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Nej, tanken är att lådans inverkan ska vara försumbar. Vid 10xVas säger man att den är det. Vid 100x är den helt enkelt försumbarare :)

Tackar :)



#36

Postad 21 februari 2019 - 23:30

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 516 inlägg
  • 0

Jag har mitt i de "stora" rummet.
Bor i ett 1 1/2 plans hus på 127m2 och 4 i familjen.
Nu är de ett vardagsrum på nedervåningen som gäller tills ett av barnen flyttar om 15 år:P Sen har jag övervåning med kattvindar alternativt stora vinden.

Hur står sig en baslåda på 4-800 liter per element kontra IB?

 

Han som hjälpte mig mäta m.m. hade IB med 4 st BMS 18N860 då. Efter att han flyttat hade han inte möjlighet till IB och satte elementen i två slutna lådor på vardera 525 liter. Det ska funka väldigt bra det med. Han gjorde en lite egen lösning på lådor, som man kan se här: http://www.component...=16324&p=201158

 

Sen så har jag sett att en person på Faktiskt har 4 st BMS 18N862 (samma som jag har i min IB) i fyra lådor på 100 liter per styck, och det verkar också ha funkat bra. De är till salu nu för 4000 kr/st, inkl. lådorna. Det är ungefär hälften av vad bara elementen kostar. https://www.faktiskt...2e3e24#p2034744


Redigerat av Erik_N, 21 februari 2019 - 23:43.


#37

Postad 23 februari 2019 - 19:15

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Hej alla!
Måste börja med att ge Johan ett stort tack!

Johan har varit här och vi har gått igenom allt möjlig och mätt lite.

Det visar sig att jag har mer kapacitet kvar i mina basar.

Så nu väntar följande:
Jag/vi ska höja upp djupbasen
Sen ska systemet, finjusteras (basarna framförallt)

Då får vi se om det räcker för att jag ska bli nöjd.

Nu väntar ett par veckors testande innan slutgiltiga beskedet om ib bygget blir av eller inte.
Det var allt för tillfället.

#38

Postad 23 februari 2019 - 19:47

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 1

Hej alla!
Måste börja med att ge Johan ett stort tack!

Johan har varit här och vi har gått igenom allt möjlig och mätt lite.

Det visar sig att jag har mer kapacitet kvar i mina basar.

Så nu väntar följande:
Jag/vi ska höja upp djupbasen
Sen ska systemet, finjusteras (basarna framförallt)

Då får vi se om det räcker för att jag ska bli nöjd.

Nu väntar ett par veckors testande innan slutgiltiga beskedet om ib bygget blir av eller inte.
Det var allt för tillfället.

Tack själv, är alltid trevligt att träffa folk :)

 

Kapacitet?

Jo du där är att hämta och rummet är hel rätt över större delen av frekvensgången.

Frågan är hur mycket basarna klarar men jag betvivlar att det inte ska gå.

Ett enkelt test med sinus @ 15hz satte golvet i gung o elementen rörde sig inte så mycket.

Jag har tyvärr inte tid på en vecka men Anton fick låna en minidsp 2x4 att leka med så länge.

 

IB eller inte det är frågan!



#39

Postad 24 februari 2019 - 11:12

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 516 inlägg
  • 0

Alltid roligt med uppföljning och intressant att höra hur det gick!

 

Mäta är att veta! :) Först då man ser vilken potential som finns och hur man ska få fram den.

 

Jag visste att min IB krävde EQ för att den skulle fungera som det var tänkt. Innan den blev inställd så spelade jag ändå en del för att mjuka upp elementen och hitta vibrationer i rummet. Lät egentligen ingenting då, mot hur det blev när det var klart.



#40

Postad 24 februari 2019 - 14:36

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Ja, visst är det så.

problemet just nu är att jag står mitt i köksrenovering.

Och jag har en sambo som inte vill ge med sig att ib är vägen vi måste gå ..😄

Jag kan slänga upp en mät kurva hur det såg ut när vi mätte, om någon är intresserad.

#41

Postad 25 februari 2019 - 10:09

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0


Jag kan slänga upp en mät kurva hur det såg ut när vi mätte, om någon är intresserad.

 

DO IT!



#42

Postad 25 februari 2019 - 21:58

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Dina lådor är förmodligen en del för små, men jag kan inte riktigt se att du inte skulle klara dig med den riggen i det rummet.

Jag tror att det har fastnat lite skit bakom spakarna. ;)



#43

Postad 25 februari 2019 - 22:06

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0

Dina lådor är förmodligen en del för små, men jag kan inte riktigt se att du inte skulle klara dig med den riggen i det rummet.
Jag tror att det har fastnat lite skit bakom spakarna. ;)

Har 180 liter till vart element, och har 4 18”.

Jag tror med att det hela handlar om okunskap,att justera in dom .

Redigerat av Anton9101, 25 februari 2019 - 22:06.


#44

Postad 26 februari 2019 - 18:26

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Ska bara se till o komma hem så ska det rattas lite :)

Tar tillfället i akt o checkar fas så alla tider är rätt sen ska lägsta basen bumpas upp med en minidsp 2x4.



#45

Postad 26 februari 2019 - 21:35

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0

Ska bara se till o komma hem så ska det rattas lite :)
Tar tillfället i akt o checkar fas så alla tider är rätt sen ska lägsta basen bumpas upp med en minidsp 2x4.


Ja det låter bra det ! 😀

#46

Postad 12 mars 2019 - 16:44

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Hej igen alla glada, får uppdatera lite nu då.

Johan var här i helgen och mätte och justera in lite.

Dock visa det sig att ena baslåda levde lite av sitt egna liv, så efter diverse felsökning visar det sig att jag har slarvat när jag lödda kontakterna...

Så beslutet togs att skruva ihop det, men som vanligt gick något sönder.
Så nu måste jag fixa nya högtalar terminaler innan utvärderingen kan börja.

Vi får höra med Johan om han har sparat några mätningar och om han kan kanske ladda upp dom här 👍
Det var allt just nu .

#47

Postad 13 mars 2019 - 04:52

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Jag jobbar som en gris precis nu, om Antons element klarar hög volym i det lägre registret så kommer fullt blås ner till 15hz inte vara några problem.

Det går faktiskt rakt till 10hz men ett högpass filter borde nog sättas in vid 15hz.

Jag ska se i ef vad jag har sparat :)



#48

Postad 13 mars 2019 - 15:29

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Nu när du prata om högpass, det satte vi väl vid 16 Hz 🤔 jag får in i dspn sen o kolla 👍

#49

Postad 13 mars 2019 - 21:45

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Som Anton skrev så hade vi en massa konstiga ljud, vi hade inte en susning vad det kom ifrån och visst finns oron att man pressar högtalare/slutsteg för hårt.

Nu var det ju inte som tur är!

Sist jag var över så gjorde vi bara mindre korrigeringar o meningen var att det skulle trimmas in helt.

 

Fasen han vi fixa till :)

YV808GX.png

 

Vi han aldrig direkt börja med tonkurvan så bry er inte om bashöjningen.

Dock så visar här finns potential

wUUVJHv.png


Nu när du prata om högpass, det satte vi väl vid 16 Hz jag får in i dspn sen o kolla

Stämmer, ovanstående mätningar är utan.



#50

Postad 13 mars 2019 - 21:58

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Jag har nu fått ordnat basen igen, har dock inte hunnit lyssna hur det låter med musik o film än !

Det ligger ett högpass filter på 16 Hz som vi nog la in när vi hade mätt färdigt.

Men nu när basen spelar som den ska får vi väl försöka och justera in det sista nån dag 👍



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.