Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Colorimeter

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 oktober 2008 - 22:11

Unregisteredf0eacfec
  • Unregisteredf0eacfec
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0
Har en fråga om monitorkalibrering och testade i tv tråden utan framgång (där jag trodde att kunskapen skulle finnas omkring bildkalibrering). Provar nu här i fotodelen.

Vill kalibrera mina LCD skärmar för att få ordning på ljus och färger. Kör två lcd skärmar till ett grafikkort (utökat skrivbord), men samma bild ser helt olik ut på de två skärmarna. Vill att de bilder jag fixar till i Photoshop/Lightroom även skall se lika dana ut oavsett skärm.

Har kollat lite på Pantone X-Rite/GretagMacbeth Eye-One Display 2 samt ColorVision Spyder 3 Elite.

Båda ligger rätt budgetmässigt samt i förhållande till den kvalitet på lcd skärmar jag har.

Eye-One Display 2 har några år på nacken medans Spyder 3 är relativt ny. Dock har Eye-One fått mycket bra kritik.

Tar gärna emot tips och råd gällande val av colorimeter. Ett krav är dock att dubbla skärmar skall stödjas, vilket inte samtliga mjukvaror verkar stödja.

#2

Postad 20 oktober 2008 - 09:11

kinjon
  • kinjon
  • Beroende

  • 1 015 inlägg
  • 0
Jag har använt GretagMacbeth Eye-One Display 2 till min skärm hemma och den fungerade utmärkt. Var väldigt smidig i kalibreringen och den skötte sig i stort sätt själv. Jag var även väldigt nöjd med resultatet med bättre färger. Märker en rätt stor skillnad när jag kollar på bilderna hemma på min kalibrerade och när jag kollar på jobbet.

Vet dock inte om den stödjer dubbelskärm, men google är nog din vän där :)

#3

Postad 20 oktober 2008 - 09:39

andreasp79
  • andreasp79
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
När ni kallibrerar skärmarna gör ni det mot en spec färgrymd, typ adobeRGB eller gör ni det mot er skrivare?

#4

Postad 20 mars 2009 - 16:50

Unregisteredeae16f67
  • Unregisteredeae16f67
  • Användare

  • 159 inlägg
  • 0
Skulle också vilja veta hur man gör.
jag har kalibrerat min skärm med Huey pro men när jag skriver ut på min nya fina epson r1900 så blir bilderna inte alls som jag ställt in på skärmen. Så det känns bortkastat (dyrt) om jag nu måste köpa en skrivarkalibreringsapparatur utöver skärmkalibreraren för att mina foton skall se ut som på skärmen.
Vilka skrivarinställningar använder ni annars i ps elements 7? finns ju ett gäng!


Hur gör Ni?

Mvh

naffats

#5

Postad 20 mars 2009 - 23:48

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Ställ in med dom gratisprogram som finns för kalibrera....Här finns ett ställe för grovjustera lite...

http://www.imaging-r...L/CALIBRATE.HTM


Sedan går ni till proffsens bilder på FS och tittar runt.. Och dom flesta av dom har ju väl kalibrerade skärmar.. Titta då på naturbilder samt djurbilder så ni kan assosiera till verklighetens färger ungefär och ställ sedan in det sista utifrån flera olikas "proffsbilder".... Då bör ni hamna hyfsat rätt i alla fall utan betala massa mer för saker att kalibrera efter...

Obs.. Så ingen hänger mig för det inte alls ger exakt rätt resultat...

Hyfsat lite rättare i alla fall än inställt på känn.. Det blir det i alla fulla fall.. ;)

prova kostar inget...

Redigerat av mayro, 20 mars 2009 - 23:49.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.