Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Värdelös analog TV-bild

33 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 februari 2008 - 19:17

spetsen
  • spetsen
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Kör MediaPortal med ett Hauppauge HVR-1300 PCI kort. Kortet fungerar, Mediaportal hittar både analoga och digitala delen och alla analoga kanaler (kör via ComHems analoga grundutbud, inte beställt digitalt än)

men nu till problemet...

BILDEN! Den är helt förskräckligt dålig. Grådassig, oskarp mm på alla kanaler. Jag jämför inte med en digital bild. Jag jämför med TV-Bilden på min TV direkt via den analoga, vilken är helt okej faktiskt.

Så...

ComHem Analog kabel --> Samsung LE32R3 = schysst bild
ComHem Analog kabel --> PC med HVR 1300 kort --> Samsung LE32R3 = urkass bild

Hittar ej heller några inställningar i MediaPortal för ljusstyrka eller någon på tv-kortet, är jag blind eller finns inte det?

För övrigt är det bra bild på HDmaterial, dvdfilmer, divx´s mm.

Någon som har en lösning på problemet?

#2

Postad 13 februari 2008 - 21:48

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0
misterd har jobbat mycket med den analoga delen det senaste. Han lägger in förändringarna i SVN i omgångar för att inte råka sabotera något.

http://forum.team-me...og-cards-33290/

#3

Postad 14 februari 2008 - 05:15

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Jag har ett likadant tv-kort och kan bara bekräfta att analog mottagning ger supersunkig bild. Men detta gäller enligt min mening ALLA analoga tv-kort och jag kan inte begripa hur någon kan kolla på tv via dessa?

För att över huvud taget kunna kolla på tv via datorn är digital mottagning ett måste. Men även den digitala delen i Hauppauge-kortet ger mycket sämre bild i Mediaportal än min digitalbox (Dreambox) kopplad direkt till tv:n.

Tycker iofs att även DVD-uppspelning i Mediaportal ger sunkig bild. Mycket bätte bild när jag kör Zoomplayer trots att jag använder samma codecs.

Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 14 februari 2008 - 05:16.


#4

Postad 14 februari 2008 - 08:43

spetsen
  • spetsen
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

misterd har jobbat mycket med den analoga delen det senaste. Han lägger in förändringarna i SVN i omgångar för att inte råka sabotera något.

http://forum.team-me...og-cards-33290/


får testa SVN patchar då... lite skraj bara att nu när det funkar riktigt buggfritt ska man krångla till allting....

men det finns alltså inga inställningar för tv-kortets typ brightness, contrast eller något i Mediaportal? Det låter riktigt skummt.... Men jag hittar det verkligen inte

#5

Postad 14 februari 2008 - 10:10

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0

misterd har jobbat mycket med den analoga delen det senaste. Han lägger in förändringarna i SVN i omgångar för att inte råka sabotera något.

http://forum.team-me...og-cards-33290/


får testa SVN patchar då... lite skraj bara att nu när det funkar riktigt buggfritt ska man krångla till allting....

men det finns alltså inga inställningar för tv-kortets typ brightness, contrast eller något i Mediaportal? Det låter riktigt skummt.... Men jag hittar det verkligen inte


Vet inte om det funkar för just den där modellen, men annars är ju Hauppauge Tweak Tool ett måste. Sharpness är nedställd till ett alldeles för lågt värde som default, iaf på pvr-150.

#6

Postad 16 februari 2008 - 21:19

Nybbe67
  • Nybbe67
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Jag kan bara hålla med dig. Har skitbra bild med analog signal direkt i TVn. Köpte en ny HTPC med ett HVR1100 kort som jag aldig fick ordning på. Köpte ett PVR500 kort och testade det. Skitdålig bild är bara förnamnet, det var som om man hade tvättat rutan med en skitig disktrasa. Testade Mediaportal under XP och Vista. Körde Vista Media Center, inget dög. Körde DVI-> HDMI p åmin 42PF7621D. Testade med antennförstärkade, köpte nytt graffekort, inget hjälpte.
Så nu i veckan köpte jag ett FloppyDTV kort och ett abonnemang hos Comhem för att få digital tv. OCH det blev äntligen riktigt bra. Inte helt nöjd än men jag tror det är lite codec problem. Bilden är dock förbaskat skarp. Vid snabba panoreringar så är det en viss eftersläpning som är lite jobbig för ögonen. Men jag ska nog lösa det på något sätt.

#7

Postad 18 februari 2008 - 09:18

spetsen
  • spetsen
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Jag kan bara hålla med dig. Har skitbra bild med analog signal direkt i TVn. Köpte en ny HTPC med ett HVR1100 kort som jag aldig fick ordning på. Köpte ett PVR500 kort och testade det. Skitdålig bild är bara förnamnet, det var som om man hade tvättat rutan med en skitig disktrasa. Testade Mediaportal under XP och Vista. Körde Vista Media Center, inget dög. Körde DVI-> HDMI p åmin 42PF7621D. Testade med antennförstärkade, köpte nytt graffekort, inget hjälpte.
Så nu i veckan köpte jag ett FloppyDTV kort och ett abonnemang hos Comhem för att få digital tv. OCH det blev äntligen riktigt bra. Inte helt nöjd än men jag tror det är lite codec problem. Bilden är dock förbaskat skarp. Vid snabba panoreringar så är det en viss eftersläpning som är lite jobbig för ögonen. Men jag ska nog lösa det på något sätt.


Synd... Jag trodde bilden skulle bli lika bra som med analog signal direkt till TVn. Blev riktigt besviken. Grejen är att jag inte planerar att köpa digital tv än på ett tag, vet ej hur länge vi bor kvar i ComHem lägenheten med mera. Tyckte analoga kvalitén "dög" ändå och villa lira det genom datorn.

Tråkigt bara att man inte fick reda på att bilden skulle vara helt kass trots fipplande med codecs, sladdar mm

#8

Postad 18 februari 2008 - 10:37

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0

Synd... Jag trodde bilden skulle bli lika bra som med analog signal direkt till TVn. Blev riktigt besviken. Grejen är att jag inte planerar att köpa digital tv än på ett tag, vet ej hur länge vi bor kvar i ComHem lägenheten med mera. Tyckte analoga kvalitén "dög" ändå och villa lira det genom datorn.

Tråkigt bara att man inte fick reda på att bilden skulle vara helt kass trots fipplande med codecs, sladdar mm


Efter fipplande med lite postprocessing och framförallt, hauppauge tweak tool (som jag nämnde tidigare i tråden, testat ännu?), så blev bilden om än inte lika bra som direkt in i TV'n, iaf inte kass.

Dock går det få helt sjukt bra bild med DVB-C....

#9

Postad 18 februari 2008 - 17:53

Nybbe67
  • Nybbe67
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0

Synd... Jag trodde bilden skulle bli lika bra som med analog signal direkt till TVn. Blev riktigt besviken. Grejen är att jag inte planerar att köpa digital tv än på ett tag, vet ej hur länge vi bor kvar i ComHem lägenheten med mera. Tyckte analoga kvalitén "dög" ändå och villa lira det genom datorn.

Tråkigt bara att man inte fick reda på att bilden skulle vara helt kass trots fipplande med codecs, sladdar mm


Jag lider med dig men jag har själv gjort samma misstag. Jag har dock kontaktat samtliga tänkbara forum, detta, Hauppauge och Mediaportal, men ingen har kommit fram till ett vettig lösning. Min HTPC har därför blivit ca dubbelt så dyr som den var från början, och jag har inte köpt dåliga(billiga) saker men blivit tvungen att införskaffa fler och dyrare grejor. Och kostar numera även pengar varje månad i form av Comhem abonnemang. :blink:

Nu sitter jag här med en ännu dyrare utrustning och får huvudvärk när jag ser bilden, den är jäkligt skarp och så men nåt är fel, får inte 100%igt flyt i bilden (tror jag). Det är nåt med kodec'arna tror jag. Eller uppskalningen. Eller så letar man efter nåt i bilden som inte finns. Jag vågar inte fundera en gång hur många timmar jag lagt ner på detta, usch.

Jag ångar verkligen att man gav sig på detta, hade ingen aning om att det var så meckigt. Och jag lovar, jag är pc kunnig (18 år i IT-branchen).

#10

Postad 19 februari 2008 - 00:10

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Kan nämna att igår kollade jag ett klipp på TV4:s web-tv. Bildkvalitén var långt bättre än från mitt analoga tv-kort vilket väl säger en del..... :)

#11

Postad 19 februari 2008 - 09:05

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0

Kan nämna att igår kollade jag ett klipp på TV4:s web-tv. Bildkvalitén var långt bättre än från mitt analoga tv-kort vilket väl säger en del..... :)


SÅ dålig bild får inte jag på mitt PVR-150 iaf. Eller, ja, innan jag körde hauppuage tweak tool var den sjukt kass. Nu är den bara "ganska dålig" :)

#12

Postad 19 februari 2008 - 12:27

patbys
  • patbys
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Jag har också problem med dålig bild. Sedan kan jag inte få bilden att täcka hela TV:n. Det finns ju inte alternativet 16:9 i MediaPortal. Jag har ett hauppauge prv-150. Vad har du för inställningar med Tweak-toolen för den? Och kan du få bilden i 16:9?

#13

Postad 19 februari 2008 - 14:15

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0

Jag har också problem med dålig bild. Sedan kan jag inte få bilden att täcka hela TV:n. Det finns ju inte alternativet 16:9 i MediaPortal. Jag har ett hauppauge prv-150. Vad har du för inställningar med Tweak-toolen för den? Och kan du få bilden i 16:9?


16:9 har aldrig varit ett problem för mig. Vad kör du för codec? Och vilka "aspect"-alternativ har du enablat i MP?

Kommer inte ihåg på rak arm vad jag har för inställningar, men framförallt så måste man dra upp sharpness och färg och slå av all form av brusreducering om jag minns rätt.

#14

Postad 20 februari 2008 - 16:14

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Jag vet att det är stor skillnad på hur olika codecs hanterar 16:9 (och även bildkvalité). En del av dem känner av signalen i utsändningen och växlar automatiskt till 16:9 och en del får man växla manuellt. Minns tyvärr inte vilken codec som funkade bäst när jag provade....

#15

Postad 21 februari 2008 - 15:26

spetsen
  • spetsen
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Synd... Jag trodde bilden skulle bli lika bra som med analog signal direkt till TVn. Blev riktigt besviken. Grejen är att jag inte planerar att köpa digital tv än på ett tag, vet ej hur länge vi bor kvar i ComHem lägenheten med mera. Tyckte analoga kvalitén "dög" ändå och villa lira det genom datorn.

Tråkigt bara att man inte fick reda på att bilden skulle vara helt kass trots fipplande med codecs, sladdar mm


Efter fipplande med lite postprocessing och framförallt, hauppauge tweak tool (som jag nämnde tidigare i tråden, testat ännu?), så blev bilden om än inte lika bra som direkt in i TV'n, iaf inte kass.

Dock går det få helt sjukt bra bild med DVB-C....


Har testat hauppauge tweak tool och tyvärr så stödjer inte den HVR-1300 kortet. har testat olika codecs såsom ffdshow eller mediaportals egna men ingen direkt skillnad. vissa snackar om antennförstärkare mm eftersom sändningen passerar bra mycket fler stopp... om man jämför:

Comhem uttag --> analog kabel --> tv
Comhem uttag --> analog kabel --> tv kort --> bild-behandling i datorn --> grafikkort --> tv

#16

Postad 21 februari 2008 - 15:41

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
För mig hjälpte inte antennförstärkare alls, men om du har svag signal kan det nog hjälpa. Men... dålig signal borde framförallt innebära störningar i bilden, inte "trist" bild.

#17

Postad 21 februari 2008 - 17:05

tyve
  • tyve
  • Veteran

  • 1 618 inlägg
  • 0

För mig hjälpte inte antennförstärkare alls, men om du har svag signal kan det nog hjälpa. Men... dålig signal borde framförallt innebära störningar i bilden, inte "trist" bild.


Kan du ta en skärmdump så man får se vad som avses med "trist" bild?

Jag har ett Hauppauge WinTV PVR-500 MCE som jag använde till Comhem och fick precis lika bra (eller dålig) bild som genom TV:ns mottagare. Hade två olika TV-apparater under tiden jag bodde i Comhem huset och de gav ungefär samma bild även om störningarna syntes mkt tydligare på LCD-tvn. Nu var det inga speciellt avancerade TV-apparater som jag hade så det kan ju finnas de med bildförbättring o.dy. som kanske skulle ge bättre bild.

Vill dra mig till minnes att jag fick usel bild ett tag men att det löstes med drivrutiner / firmware eller så var det att bilden blev mkt bättre med GBPVR än i Mediaportal. Hmmm, jobbigt när man inte kommer ihåg.

#18

Postad 21 februari 2008 - 21:45

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja påstå att det är en omöjlighet att få bra bild med ett analogt kort. Kan ju sedan givetvis diskuteras vad som menas med bra bild. Men som jag förstått det är det bara de som annars skulle kört analogt via tv:n som även kan nöja sig med analogt i pc:n.

Men för att få riktigt bra bild krävs givetvis ett digitalt kort. Kan väl knappast finnas någon som är van vid digital-tv som kan tycka att ett analogt kort ger "bra" bild och skulle nöja sig med detta.

Skulle kunna gå så långt som att säga att den som är nöjd med ett analogt tv-kort har aldrig sett på tv digitalt. :)

Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 21 februari 2008 - 21:48.


#19

Postad 21 februari 2008 - 22:10

tyve
  • tyve
  • Veteran

  • 1 618 inlägg
  • 0

Jag skulle vilja påstå att det är en omöjlighet att få bra bild med ett analogt kort. Kan ju sedan givetvis diskuteras vad som menas med bra bild. Men som jag förstått det är det bara de som annars skulle kört analogt via tv:n som även kan nöja sig med analogt i pc:n.

Men för att få riktigt bra bild krävs givetvis ett digitalt kort. Kan väl knappast finnas någon som är van vid digital-tv som kan tycka att ett analogt kort ger "bra" bild och skulle nöja sig med detta.

Skulle kunna gå så långt som att säga att den som är nöjd med ett analogt tv-kort har aldrig sett på tv digitalt. :)


Ja, vi vet att du tycker det men jag är intresserad av att ta reda på varför det är så många som får USEL analog bild med hauppauge kort men får acceptabel bild genom TV:ns mottagare. Om du inte har nått att bidra annat än att tjata om digital-TV vill jag vänligen uppmana dig att lämna den här tråden.

#20

Postad 21 februari 2008 - 23:08

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Är väl bara att inse att du aldrig kan få lika bra bild med ett analogt kort även om du jämför med analoga bilden i tv:n.

VARFÖR kan jag tyvärr inte svara på men en gissning kan ju vara stora skillnader i elektroniken. Jämför hur mycket elektronik som sitter i en vanlig tv-mottagare och kolla sedan på tv-kortet till datorn. En viss skillnad. Kanske inte alls har med saken att göra....bara en tanke från min sida.

Tjatar inte........bara nämner fakta. ;-)

I'm out of here...

#21

Postad 22 februari 2008 - 11:10

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0

För mig hjälpte inte antennförstärkare alls, men om du har svag signal kan det nog hjälpa. Men... dålig signal borde framförallt innebära störningar i bilden, inte "trist" bild.


Kan du ta en skärmdump så man får se vad som avses med "trist" bild?

Jag har ett Hauppauge WinTV PVR-500 MCE som jag använde till Comhem och fick precis lika bra (eller dålig) bild som genom TV:ns mottagare. Hade två olika TV-apparater under tiden jag bodde i Comhem huset och de gav ungefär samma bild även om störningarna syntes mkt tydligare på LCD-tvn. Nu var det inga speciellt avancerade TV-apparater som jag hade så det kan ju finnas de med bildförbättring o.dy. som kanske skulle ge bättre bild.

Vill dra mig till minnes att jag fick usel bild ett tag men att det löstes med drivrutiner / firmware eller så var det att bilden blev mkt bättre med GBPVR än i Mediaportal. Hmmm, jobbigt när man inte kommer ihåg.


Har just nu inte PVR-150't inkopplat, men, tja, det är framförallt inte riktigt lika bra skärma som via VHS och uppskalat av projektorn, men även lite mer störningar i bilden. Bilden är inte kass (den var det innan tweaks dock) men den är bra mycket bättre direkt via VHS->projektor.

#22

Postad 22 februari 2008 - 12:11

tyve
  • tyve
  • Veteran

  • 1 618 inlägg
  • 0
Några saker att testa och kolla upp:

1. Vilken mottagare (tuner) sitter det på era kort? Det har vist varit problem med bilden på de kort som har Samsung men Philips ska vara bra.

2. Hur gamla är era kort? När jag höll på med mitt fanns det firmware uppgraderingar men kan inte hitta nått sånt på hauppauges sidor nu.

3. Är det lika dålig bild oberoende av applikation? Kan ni prova med GB PVR som kan köra Live View där bilden visas direkt från kortet?

4. Är det lika dåligt på alla kanaler?

5. En skärmdump eller inspelad snutt vore bra så man kan se vad som avses med dålig bild.

#23

Postad 22 februari 2008 - 13:09

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0
Kommer inte göra dylika tester just nu, men, kortet köpte jag ett tag innan jul. Endast testat i MediaPortal TV2 och TVE3. Det är inte lika dålig bild på alla kanaler, vissa är bra vissa är dåliga.

#24

Postad 22 februari 2008 - 23:10

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Jag har två Hauppauge HVR-1300 och ett HVR-1100 i min burk. Jag har analog kabel + boxer-kanalerna digitalt via samma kabel. Kör med MPV codec i MP, bara default-inställningar. Grafikkortet är ett ATI Radeon 9800 Pro. Bilden på Kanal 5 analogt är nästan lika bra som TV4 digital; skarp och bra färger. TV3 är oftast usel, men det är den på TVn också. Tittar mestadels på inspelad TV, inte så ofta live, men har inte noterat någon stor skillnad. Bilden visas dels på en 42" Panasonic plasma, dels på en Sanyo Z3. Undrar också vad ni menar med dålig bild?

#25

Postad 02 mars 2008 - 10:17

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0

Jag har två Hauppauge HVR-1300 och ett HVR-1100 i min burk. Jag har analog kabel + boxer-kanalerna digitalt via samma kabel. Kör med MPV codec i MP, bara default-inställningar. Grafikkortet är ett ATI Radeon 9800 Pro. Bilden på Kanal 5 analogt är nästan lika bra som TV4 digital; skarp och bra färger. TV3 är oftast usel, men det är den på TVn också. Tittar mestadels på inspelad TV, inte så ofta live, men har inte noterat någon stor skillnad. Bilden visas dels på en 42" Panasonic plasma, dels på en Sanyo Z3. Undrar också vad ni menar med dålig bild?


FWIW så tycker jag MPV ger en kass bild. Suddig/oskarp och mycked banding med mera. Kör man med codec som ger riktigt bra bild på digital-tv blir skillnaden mellan digital och analog tv mycket större.

#26

Postad 03 mars 2008 - 19:15

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Vilken codec rekommenderar du då? Jag testat MPV, Dscaler, PowerDVD och Pure Video. Har inte märkt någon större skillnad, men jag är som sagt nöjd med bilden redan från början. Men man undrar ju vad det är man missar, om det nu går att få så mycket bättre bild som ni säger. Att digital bild är lättare att få ordning på är väl tydligt, men nu handlar det som sagt om analog signal i denna tråd.

#27

Postad 04 mars 2008 - 21:37

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

  • 1 229 inlägg
  • 0

Vilken codec rekommenderar du då? Jag testat MPV, Dscaler, PowerDVD och Pure Video. Har inte märkt någon större skillnad, men jag är som sagt nöjd med bilden redan från början. Men man undrar ju vad det är man missar, om det nu går att få så mycket bättre bild som ni säger. Att digital bild är lättare att få ordning på är väl tydligt, men nu handlar det som sagt om analog signal i denna tråd.


Jag använder själv ffdshow och menade bara att skillnaden på min bild från DVB-C och från analog källa är enorm. Det beror säkert på en massa olika saker, men jag har verkligen gjort allt jag kunnat för att få min analoga bild bra. Men då den aldrig blev lika bra som "utanför" HTPC'n så skaffade jag digital-tv istället och fick mycket mycket bättre bild.

#28

Postad 10 mars 2008 - 18:52

spetsen
  • spetsen
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
har klåpat ihop några skärmdumpar där ni kan se skillnaden... och vad jag menar med trist bild...

de "skarpa" bilderna är analogt comhem jack direkt till en samsung 32 lcd tv....
de "trista" bilderna är ifrån samma jack, till samma tv... men via ett haupaugee 1300 kort...

Bifogad fil(er)



#29

Postad 10 mars 2008 - 20:03

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Ajdå, det såg ju inte så kul ut. Är det lika illa när du kör WinTV eller är det bara i Mediaportal? Har du testat Sharpen och Noise filtren i ffdshow? Vad har du för anslutning mellan PC och TV? Komponent, VGA, DVI/HDMI? Har du kollat att grafikkortet är rätt inställt (upplösning etc)? Har du ett ATI eller nVidia-kort?

#30

Postad 10 mars 2008 - 20:37

tyve
  • tyve
  • Veteran

  • 1 618 inlägg
  • 0
Äntligen lite skärmdumpar. För mig ser det ut som du har utmärkt mottagning på ditt TV-kort men att bilden skulle behöva mer skärpa och kontrast. Synd att det inte funkade med Tweak tool. Du har bra bild i övrigt från Mediaportal om jag förstått det hela rätt?

Det du skulle kunna prova i alla fall är att stänga av VMR9 Filtering Mode och sen minska ljus och öka kontrast i inställningarna för ditt grafikkort. Kanske måste du också fixa till färghanteringen. Kolla mina blogginlägg:
http://tyve.se/blog/...-i-mediaportal/
http://tyve.se/blog/...tis-grafikkort/

Tror även det skulle gå att fixa en hel del med lite processering i FFDShow t.ex. sharpen och lanczos uppskalning.

#31

Postad 10 mars 2008 - 22:40

spetsen
  • spetsen
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Ajdå, det såg ju inte så kul ut. Är det lika illa när du kör WinTV eller är det bara i Mediaportal? Har du testat Sharpen och Noise filtren i ffdshow? Vad har du för anslutning mellan PC och TV? Komponent, VGA, DVI/HDMI? Har du kollat att grafikkortet är rätt inställt (upplösning etc)? Har du ett ATI eller nVidia-kort?


Tror det är lika kasst i WinTV. Kör via VGA emellan PC och TV. Grafikkortet är kalas för allt annat så tror inte det kan vara det...

Äntligen lite skärmdumpar. För mig ser det ut som du har utmärkt mottagning på ditt TV-kort men att bilden skulle behöva mer skärpa och kontrast. Synd att det inte funkade med Tweak tool. Du har bra bild i övrigt från Mediaportal om jag förstått det hela rätt?

Det du skulle kunna prova i alla fall är att stänga av VMR9 Filtering Mode och sen minska ljus och öka kontrast i inställningarna för ditt grafikkort. Kanske måste du också fixa till färghanteringen. Kolla mina blogginlägg:
http://tyve.se/blog/...-i-mediaportal/
http://tyve.se/blog/...tis-grafikkort/

Tror även det skulle gå att fixa en hel del med lite processering i FFDShow t.ex. sharpen och lanczos uppskalning.


ska läsa igenom dom imorgon. problemet med att lattja i ffdshow är ju att jag har fått xvid´s, 720p filmer och allting att se bra ut.... jag kan väl inte köra en ffdshow config för tv-sändningarna och en för "resten"? samma problem där om jag ökar kontrast med mera på grafikkortet.... vill inte få sämre kvalité på filmuppspelningarna...

tweak-toolen funkade ej... vilket är surt eftersom det inte verkar finnas något annat sätt att ställa in sharpness, contrast mm på tv-kortet... vilket jag tycker är riktigt skumt

men som sagt, ska kolla igenom dina inlägg här ovan imorgon och testa lite

Redigerat av spetsen, 10 mars 2008 - 22:40.


#32

Postad 11 mars 2008 - 16:27

Unregisteredc6e77bda
  • Unregisteredc6e77bda
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0

Kör MediaPortal med ett Hauppauge HVR-1300 PCI kort. Kortet fungerar, Mediaportal hittar både analoga och digitala delen och alla analoga kanaler (kör via ComHems analoga grundutbud, inte beställt digitalt än)

men nu till problemet...

BILDEN! Den är helt förskräckligt dålig. Grådassig, oskarp mm på alla kanaler. Jag jämför inte med en digital bild. Jag jämför med TV-Bilden på min TV direkt via den analoga, vilken är helt okej faktiskt.

Så...

ComHem Analog kabel --> Samsung LE32R3 = schysst bild
ComHem Analog kabel --> PC med HVR 1300 kort --> Samsung LE32R3 = urkass bild

Hittar ej heller några inställningar i MediaPortal för ljusstyrka eller någon på tv-kortet, är jag blind eller finns inte det?

För övrigt är det bra bild på HDmaterial, dvdfilmer, divx´s mm.

Någon som har en lösning på problemet?


TROR detta är till ditt kort. prova och se om det hjälper.
ref: http://www.xpmediace...movement-3.html

HKLM\System\CurrentControlSet\Services\HCW88tse\Pa rameters

dword:"IsStaticSpatial" (default = 0)
dword:"IsStaticTemporal" (default = 1)
dword:"StaticSpatialLevel" (default = 0)
dword:"StaticTemporalLevel" (default = 8)

These values apply to the 88X driver only(HVR-1300, PVR-160).

I would suggest setting "IsStaticSpatial"=1, and "StaticTemporalLevel"=4 (or lower if the user prefers).

#33

Postad 11 mars 2008 - 18:32

tyve
  • tyve
  • Veteran

  • 1 618 inlägg
  • 0
Kolla det här verktyget http://www.chris-pc.com/tweak/ som ska klara PVR-1300. Fanns nämnt i tråden som lar282 länkade till...

#34

Postad 11 mars 2008 - 18:57

tyve
  • tyve
  • Veteran

  • 1 618 inlägg
  • 0
Provade att "förbättra" ett område av hauppauge 1300 bilden i Photoshop lite snabbt och det blir ganska stor förändring med lite nivåer och extra skärpa. Inte riktigt bra men de var ju trots allt en bild tagen på en TV att utgå ifrån.
Bifogad fil  post_32056_1205171466b.jpg   790,59K   0 Antal nerladdningar



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.