Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

"Blurrig" bild när det är sport?

38 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 maj 2008 - 07:45

Unregisteredb9c26555
  • Unregisteredb9c26555
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Hej!

Jag kör MP/TVServer med RC1. Det funkar över förväntan till större delen men jag har ett problem jag inte har lyckats lösa.

När det är sportsändningar tycker jag bildkvaliten blir dålig. Nu har det ju varit hockey-VM och att sitta och titta på de matcherna tröttar ut ögonen. Bilden blir "blurrig" när det är mycket rörelser.

Jag vet inte om detta har att göra med hur bilden är kodad/komprimerad, vilka codecs som används, eller vilken skärm det visas på. Jag har provat flera olika codecs och spelare (MPC, VLC, PowerDVD, etc) men utan nämnvärt bättre resultat. Jag har provat att spelat på olika skärmar men tycker inte det heller gör någon större skillnad. Skulle vara om kodningen i sig inte ger bättre kvalite men jag kan inte påminna mig att bilden upplevdes som blurrig när jag hade en vanlig DVB-T dekoder även om det var några år sedan vid det här laget.

Någon som har några idéer eller förslag på hur man kan komma åt detta? När man tittar på "vanliga" program är bilden mycket bra.

MVH

/Peter

#2

Postad 18 maj 2008 - 07:46

tyve
  • tyve
  • Veteran

  • 1 618 inlägg
  • 0
Vad har du för grafikkort?

#3

Postad 18 maj 2008 - 12:08

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0
Detta beror med stor sannolikhet på att bilden sänds interlaced. Den enda decoder jag tycker gör deinterlacing bra är Kernel Bob i ffdshow. Du kan lägga till ffdshow raw som post processor och låta den deinterlace:a bilden och använda en annan video decoder.

#4

Postad 18 maj 2008 - 21:26

Nybbe67
  • Nybbe67
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Ett tips:
Se till att (beroende på kort och drivrutin) att (fritt översatt) vänta på vsynken, Wait for v-sync, alltid är på. Se även till att köra i 50 Hz läget i upplösningen. Det löste mitt problem.
Kolla även på forumräven Tyves sida, han har bra tips (tack förresten Tyve, för bra läsning)

Redigerat av Nybbe67, 19 maj 2008 - 17:25.


#5

Postad 07 juni 2008 - 16:55

Unregisteredb9c26555
  • Unregisteredb9c26555
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Hej igen!

Tack för tipsen, nu är bilden bättre i all fall. Det här gjorde jag:

- Ställde in så den väntar på vsync
- Kör PowerDVD codec för både SDTV och HDTV
- Ändrade uppdateringsfrekvens till en jämn multipel av 25 Hz, i mitt fall 75 Hz
- Kör ffdshow raw som post-proc filter för TV
- I ffdshow kör jag Deinterlace->Kernel Bob och Sharp->Unsharp

Eftersom ffdshow raw som filter stänger av HW acc (verkar det som) så fixade jag två olika profiler i ffdshow (som väljs beroende på bildupplösningen) så att ovanstående enbart gäller för SDTV. För HDTV passerar signalen genom ffdshow utan förändring.

MVH

/Peter

#6

Postad 12 juni 2008 - 07:20

Unregisteredb9c26555
  • Unregisteredb9c26555
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Jag provade också att byta codec till Avivo MPEG Video Decoder och tycker nog att bilden blev ett snäpp bättre.

/Peter

#7

Postad 12 juni 2008 - 09:48

hellmelt
  • hellmelt
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Jag provade också att byta codec till Avivo MPEG Video Decoder och tycker nog att bilden blev ett snäpp bättre.

/Peter


Nu blir jag förvirrad igen. Jag trodde inte ATI hade någon "egen" videoavkodare. Berätta mer om vad Avivo MPEG Video Decoder är och hur man får tag i den.

/hellmelt

#8

Postad 13 juni 2008 - 15:53

Unregisteredb9c26555
  • Unregisteredb9c26555
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Tanka ner Avivo package från http://game.amd.com/...radeonxavivo-xp

Kör filen och gå sedan till något i stil med C:\ATI\SUPPORT\8-5_xp32-64_xcode_63033\AVIVO och kör setup.exe. Då installeras Avivo codecs.

/Peter

Redigerat av Unregisteredb9c26555, 13 juni 2008 - 15:54.


#9

Postad 14 juni 2008 - 10:56

Nybbe67
  • Nybbe67
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Om du har ett ATI HD2x00 kort rekomenderar jag tweakscriptet som du hittar här: http://exdeus.home.c...eus/ati-hd2x00/

#10

Postad 15 juni 2008 - 22:26

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Jag har också haft mycket problem med eftersläpningar på TV. Dock kör jag Nvidia-grafik och genom Mediaportal, så det kanske inte funkar likadant. En av de (till synes) sista pusselbitarna för mig var att avaktivera allt hårdvarustöd i PowerDVD (även genom Mediaportal), det ledde till mycket jämnare rörelser och, tycker jag, betydligt mycket mindre eftersläpningar.

#11

Postad 16 juni 2008 - 14:50

hellmelt
  • hellmelt
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Tack petsa och Nybbe67, nu har jag fått lite att testa när jag kommer hem... Tänk om jag får till riktigt bra bild till matchen på onsdag...

#12

Postad 18 juni 2008 - 14:07

hellmelt
  • hellmelt
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Tack petsa och Nybbe67, nu har jag fått lite att testa när jag kommer hem... Tänk om jag får till riktigt bra bild till matchen på onsdag...


Tack, det gick att hitta AVIVO på ungefär de sätt som beskrevs ovan... Jag installerade, confade i MediaPortal och - det blev lika dåligt som förut. Alltså borde det vara något annat än dekodern som (för)störde. Då tog jag bort post-processningen i ffdshow, och sedan var jag riktigt nöjd med bilden. Synken med ljudet var också bättre.

Men igår installerade jag ett annat program (VideoRedo), och efter det var bilden sämre igen.. Suck. Jag kunde se mha GraphEdit att DScaler var default MPEG2 avkodare i mitt system. Jag tankade ner Radlight filter manager, och såg att DScalers avkodare hade fått HÖG merit. Satte ner den till normal, höjde lite på ATI, och fick ATI att bli default. Sedan blev bilden bättre igen! Fast inte helt så bra som jag mindes från dagen innan? Sedan körde jag registryhacket ovan, och stängde av DNIe i min Samsung TV, och nu är bilden ganska bra.

Jag testade med ATI MPEG decoder även för HD, och det såg bra ut. Men jag har nu börjat inse att man inte alltid kör med den avkodare man valt i MPs konfiguration. Jag skulle vilja kolla med GraphEdit, men jag får ingen "Remote Graph" att connecta till. Läste någonstans att det är struligt i Vista. Någon som vet hur man ska göra?

Det här med avkodare och filter är sannerligen en djungel, men jag tror att vi egentligen gillar det här pillet - man har teoretiskt sett alla möjligheter, och lyckas man får man en bild som slår alla boxar med hästlängder... Alternativet för mig vore ComHems HD box, och den är ju en katastrof....
/hellmelt

#13

Postad 18 juni 2008 - 22:00

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0
Testa GraphStudio istället.

#14

Postad 19 juni 2008 - 07:10

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Är det inte någon här som har klockren bild och helt enkelt kan dela med sig av sin setup?

Själv kör jag PowerDVD och ffdshow som efterbehandling. Under matchen igår satt jag och experimenterade lite med de olika deinterlacing-inställningarna i PowerDVD. Hårdvaru-deinterlacing-BOB verkade ge bäst resultat då, men det var ändå långt från bra. När kameran stod stilla var bilden finfin, men så fort den panorerade förvandlades alla spelare till suddiga olikfärgade rektanglar typ.

Ni som använder PowerDVD, vad kör ni för inställningar? Och finns det någon som inte använder ffdshow för uppskalning? Jag tycker att det är en otrolig skillnad mellan uppskalat och ej, men det kanske kommer fram väldigt mycket mer på en 50" TV. Kan ffdshow föra in den här typen av blur?

Redigerat av Unregistered735fb370, 19 juni 2008 - 07:29.


#15

Postad 19 juni 2008 - 08:19

hellmelt
  • hellmelt
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Är det inte någon här som har klockren bild och helt enkelt kan dela med sig av sin setup?

Själv kör jag PowerDVD och ffdshow som efterbehandling. Under matchen igår satt jag och experimenterade lite med de olika deinterlacing-inställningarna i PowerDVD. Hårdvaru-deinterlacing-BOB verkade ge bäst resultat då, men det var ändå långt från bra. När kameran stod stilla var bilden finfin, men så fort den panorerade förvandlades alla spelare till suddiga olikfärgade rektanglar typ.

Ni som använder PowerDVD, vad kör ni för inställningar? Och finns det någon som inte använder ffdshow för uppskalning? Jag tycker att det är en otrolig skillnad mellan uppskalat och ej, men det kanske kommer fram väldigt mycket mer på en 50" TV. Kan ffdshow föra in den här typen av blur?


Först poängterar jag återigen att jag inte får till GraphEdit (och inte har hunnit prova GraphStudio), så jag vet egentligen inte säkert vilka avkodare och filter jag kört med. Så det jag skriver här kanske inte stämmer helt.

Jag var missnöjd med bilden, blurrig är ett bra ord, och trodde det var en dållig avkodare. Bytte till ATI MPEG och såg ingen skillnad. Jag körde då ffdshow med sharpen / x-sharp och resize (kanske inte heter precis så, jag skriver ur minnet). Tog bort ffdshow, och tyckte bilden blev bra mycket bättre. Med ATI MPEG ska man ju få deinterlacing och uppskalning i hårdvaran (om man har ett skapligt modernt ATI-kort), då finns det kraft att implementera en bra algoritm. (Fast det vet jag inte om ATI gjort).

Sammanfattningsvis, min gissning är: Ja, ffdshow kan införa "blurr".

/hellmelt

#16

Postad 19 juni 2008 - 10:10

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Men jag tror att ffdshow kan hantera det också! Jag experimenterade just lite. Detta är vad jag kom fram till:

1. Om jag aktiverar hårdvarustöd i PowerDVD och stänger av ffdshow-post-processing flyter bilden utmärkt, å andra sidan är den oskarp och verkar vibrera.

2. Om jag avaktiverar hårdvarustöd i PowerDVD blir flytet sämre, oavsett vilken deinterlacing jag ställer in i PowerDVD och oavsett om jag använder ffdshow post-processing eller inte.

3. Om jag avaktiverar hårdvarustöd i PowerDVD (både i programmet och i Mediaportals kontrollpanel), stänger av PowerDVD:s deinterlacing, aktiverar ffdshow som post-processing och aktiverar ffdshows deinterlacing verkar flytet bli mycket bättre! Det här är ju en subjektiv upplevelse, men jag tycker verkligen att rörelser ser mjukare ut samtidigt som blurret verkar mycket mindre påtagligt. Det kanske går att tweaka ffdshows deinterlacing till perfektion? Nu kör jag bara Kernel Bob rätt av som den är.

Små framsteg!

Redigerat av Unregistered735fb370, 19 juni 2008 - 10:11.


#17

Postad 19 juni 2008 - 20:15

Unregisteredb9c26555
  • Unregisteredb9c26555
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Hej seeco,

Jag har samma erfarenheter som du, den bästa bilden verkar det bli med Deinterlacing->Kernel Bob i ffdshow. Den är i alla fall bättre än "Bob" i PowerDVD.

Utöver detta kör jag som sagt Sharpen->Unsharp Mask i ffdshow. För mig gör det en väsentlig skillnad, tex med rullande banners a la SVT24, men också för sport.

/Peter

#18

Postad 19 juni 2008 - 22:10

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Det finns ju så fruktansvärt lite information om det här, men jag har läst antydningar om att det ska finnas deinterlacing-script för AVIsynth som ska kunna ge mycket bättre resultat än den inbyggda deinterlacingen. AVIsynth-forum tenderar ju dock tyvärr att bli mer än lovligt tekniska... :) Dessutom verkar diskussionerna alltid bara handla om rippning av skum anime-film, jag antar att det är viktigt med bra deinterlacing då.

#19

Postad 20 juni 2008 - 10:42

Makaronen
  • Makaronen
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Jag har testat både Vista MCE och Mediaportal och upplever att MCE är mycket bättre med samma codecs.
Detta gäller endast för sportsändningar som fotboll och hockey m.m..........Annars är ju bilden bra vid annan tv så som filmer osv....

Jag har försökt med alla tänkbara inställningar för att få Mediaportal att få lika bra bild som MCE, men inte lyckats...
Börjar nästan tro att det är Mediaportal i sig som är problemet.......

Har 50 hertz, Väntar på vertical sync, tilldelat Mediaportals servicar hög prioritet, Testat alla codec med både VMR 9 och EVR.... (VMR 9 funkar bäst)

Nu under Fotbolls Em så var skillnanden på bild som natt och dag emellan MCE och MP.....
Med MCE blev det ju riktigt bra....

Tyvärr så saknar ju MCE en massa bra funktioner så man vet ju inte direkt vilket ben man ska välja........
OS kommer ju att sändas i SVT HD och det fixar ju inte MCE.....
Sportsändningar i SVTHD via Mediaportal har inte alls samma problem som vanlig standard tv....
Där funkar det alldeles utmärkt här.....

Skulle man få till sportsändningar perfekt i Mediaportal så skulle jag vara skitnöjd..........

Redigerat av Makaronen, 20 juni 2008 - 10:43.


#20

Postad 20 juni 2008 - 11:10

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Ja visst verkar det som att Mediaportal har en massa egen påverkan, det har jag anat många gånger när det har varit svårt att sätta fingret på olika felkällor. Man kan kanske hoppas att den slutgiltiga versionen av MP 1.0 håller bättre, annars blir det väl till att vänta på MP 2. Jag är tyvärr inte tillräckligt kunnig för att kunna förstå hur MP kan påverka så mycket, trots att man använder samma codecs som i MCE osv. Ett exempel är ju att det kan vara grymt stor skillnad i beteende mellan fönsterläge och fullskärmsläge för MP, jag har haft en massa problem med osynk, tearing, judder osv som bara visat sig i fullscreen, man kan ju undra varför. Jag tror att det är kopplat till VMR exclusive mode, men jag är inte säker.

Det låter skumt att du inte har fått bättre resultat med EVR, man hör ju alltid annars att den renderaren ska hantera rörelse bättre!

EDIT:
För den som är intresserad hittade jag lite mer info om Kernel Bob-deinterlacing. Där förklaras vad de olika reglagen gör, t.ex. Threshold och hur den kan tweakas:

http://leak.no-ip.or...lDeintHelp.html

Redigerat av Unregistered735fb370, 20 juni 2008 - 14:03.


#21

Postad 21 juni 2008 - 11:22

Makaronen
  • Makaronen
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Ja visst verkar det som att Mediaportal har en massa egen påverkan, det har jag anat många gånger när det har varit svårt att sätta fingret på olika felkällor. Man kan kanske hoppas att den slutgiltiga versionen av MP 1.0 håller bättre, annars blir det väl till att vänta på MP 2. Jag är tyvärr inte tillräckligt kunnig för att kunna förstå hur MP kan påverka så mycket, trots att man använder samma codecs som i MCE osv. Ett exempel är ju att det kan vara grymt stor skillnad i beteende mellan fönsterläge och fullskärmsläge för MP, jag har haft en massa problem med osynk, tearing, judder osv som bara visat sig i fullscreen, man kan ju undra varför. Jag tror att det är kopplat till VMR exclusive mode, men jag är inte säker.

Det låter skumt att du inte har fått bättre resultat med EVR, man hör ju alltid annars att den renderaren ska hantera rörelse bättre!

EDIT:
För den som är intresserad hittade jag lite mer info om Kernel Bob-deinterlacing. Där förklaras vad de olika reglagen gör, t.ex. Threshold och hur den kan tweakas:

http://leak.no-ip.or...lDeintHelp.html


Håller med dig och tror också att det handlar om att Meiaportal inte fixar fullskärmsläge....
När man har ett mindre fönster rullar allt på perfekt....

Redigerat av Makaronen, 21 juni 2008 - 11:26.


#22

Postad 21 juni 2008 - 12:56

Unregisteredb9c26555
  • Unregisteredb9c26555
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Kan det i så fall ha att göra med hur bilden skalas upp?

/Peter

#23

Postad 21 juni 2008 - 15:04

Nybbe67
  • Nybbe67
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Jag höll på att bli galen av den dåliga kvalitén som jag hade tidigare, körde då analogt Hauppauge kort på min 42" TV med upplösningen 1280x720. Bytte mottagare till Digital Everywhere och Comhem men blev inte nöjd. Tänkte att det kunde vara ett skalningsproblem så jag sänkte upplösningen till SDTV definitionen 720x576 och vips, standard TV och DVD filmer ser kanon ut. Det är dock lite tråkigt att köra så låg upplösning på en 42"-are men bildkvalitén blev så otroligt mycket bättre pga det. Så i mitt fall var det iaf ett skalningsproblem, så petsas tips kan nog vara bra.

#24

Postad 21 juni 2008 - 19:33

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Bara en snabb kommentar, får skriva mer en annan dag.

Men det som blir ABSOLUT bäst är att köra med Nvidia Purevideo codes för all bildhantering, det ger en stabilitet och bildkvalitet dom andra inte ens kommer i närheten av. Provade att slå av purevideo och körde med ffdshow deinterlacingen som ni skrev om, väldigt väldigt mycket sämre måste jag säga.

Purevideo är för övrigt de enda codecsen på en datorn som ger helt korrekt färgavkodning också.

#25

Postad 21 juni 2008 - 20:50

tyve
  • tyve
  • Veteran

  • 1 618 inlägg
  • 0
Följer den här tråden med spänning eftersom jag hoppas ni hittar en lösning. Har precis som er varit inne på tanken att det är något i MP som ställer till med problemet. Provade idag att installera WinDVD och slog på DXVA (hårdvaru-acceleration) men det blev inte bättre än med MPV tills jag tog bort Postprocessing i FFDShow. Kom på att det inaktiverar DXVA.

Nu blev det en helt annan bild. Precis lika bra i rörelse som min digitalbox och ännu bättre bild i övrigt. Problemet blev istället att jag inte kunde byta Zoom läge.

Kör Vista med EVR som rederare och tänkte att det skulle gå bättre med VMR9 men fick ingen bild alls. Har ett gammalt nVidia 6200 kort och tidigare hackde det när jag provade med moderkortets grafik (ATI x1200) och samma inställningar.

Ska testa mer nu och se om jag hitta något sätt att byta Zoom läge.

#26

Postad 21 juni 2008 - 20:51

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

  • 825 inlägg
  • 0
hmm...förklara gärna mer havocsi!

"Purevideo decodern" gick att köpa från nvidia för mer än typ 2 år sedan. Dock bestämde sig nvidia att sluta med detta. Istället licensierade man ut decodern till alla som ville betala. Använder man idag powerdvd eller windvd codec används just "purevideo" om du har ett nvidia-kort. Således får man än bättre, mer vidareutvecklad de-interlacing med powerdvd 7.3/8.0 än med den äldre "purevideo" decodern direkt från nvidia.

Iallafall så har jag förstått situationen. Om jag skulle försöka få till en bra bild med tv i mediaportal hade jag definitivt använt powerdvd codec istället för ffdshow som har värdelös deinterlacing av video...

#27

Postad 21 juni 2008 - 21:39

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
Det var intressant faktiskt, det visste jag inte att det var så.

Jag köpte och installerade den "rena" purevideo och har inte velat byta sedan dess då dens hantering är bättre än det andra jag testat. (gör ju mycket recentioner och reviews av produkter och är ansvarig för ISF i norden numera för bildkalibrering) Purevideo är en av de få codecsen jag sett som gör all färgbehandling rätt, faktiskt mer rätt än 99% av alla DVD-spelare och 100% av alla digitalboxar.

När jag senast provade powerdvd så blev färgavkodningen just skruvad, men jag ska installera en ny version av den för att se om de vidareutvecklat purevideo.

#28

Postad 21 juni 2008 - 23:04

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Trots en del framgång med ffdshow känner jag mig ändå inte nöjd... Om jag avaktiverar ffdshow post-processing och aktiverar hårdvarustöd både i PowerDVD och Mediaportals powerdvd-inställningar, blir deinterlacingen riktigt bra. Det går i princip inte att se en enda eftersläpningar vid panoreringar och dylikt. Däremot är bilden orolig, det ser ut som att den vibrerar några mm upp och ned i vissa partier, speciellt i partier med hög kontrast mellan olika ytor. Dessutom känns det som att resultatet blir lite väl oskarpt på en 50-tums TV, när man går miste om ffdshows uppskalning och skärpning. Finns det någon gyllene medelväg, så att man kan använda hårdvaru-deinterlacing men ändå få skärpa och stabilitet i bilden? Eller tvärtom, finns det nån riktigt bra metod/decoder för mjukvaru-deinterlacing?

#29

Postad 21 juni 2008 - 23:35

Unregisteredbcf28cba
  • Unregisteredbcf28cba
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Prova med DScaler 5 - Alpha MPEG Filters

http://sourceforge.n...p?group_id=7420

Helt klart den bästa mpeg2 codecen för sport

0.0.6 versionen funkar kanon i Mediaportal

#30

Postad 22 juni 2008 - 10:14

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Ska testas idag, jag har läst mycket positivt om Dscaler! Men det verkar som att det projektet är nedlagt eller? Deras forum verkar rätt dött. Funkar inte 0.0.8-versionen verkar ju vara den senaste?

Redigerat av Unregistered735fb370, 22 juni 2008 - 10:17.


#31

Postad 22 juni 2008 - 11:46

Unregisteredbcf28cba
  • Unregisteredbcf28cba
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
jag fick problem med att ljudet gled ur synk med v0.0.8

så jag bytte till v0.06 och problemet försvann

#32

Postad 22 juni 2008 - 12:23

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Okej, då har jag testat Dscaler 0.0.6. Resultatet är mycket likt (identiskt?) med PowerDVD + hårdvarustöd aktiverat. Deinterlacingen är mycket fin, långt mycket bättre rörelsehantering än ffdshows deinterlacing. DÄremot är bilden orolig, den verkar vibrera lite upp och ned, speciellt där det är en skarp kontrast mellan mörkt och ljust (t.ex. undertexter har en distinkt vibration). Jag upplever också bilden som pixligare och oskarpare, men det beror antagligen på att jag är van vid ffdshows uppskalning. Jag försökte aktivera ffdshow som post processing, men det fungerar inte. När jag kollar grafen i Graphedit så verkar det som att ffdshow raw tas in, men den connectar inte utan ligger vid sidan av. Funkar inte Dscaler med ffdshow som efterbehandling, eller är det nåt annat fel? Är det några speciella inställningar som ska göras i Dscaler via Mediaportal-configen?

Tack så mycket för feedback ialla fall! Förresten barkmarket, du joinade minhembio för sex år sedan och har gjort sex inlägg? ;)

Redigerat av Unregistered735fb370, 22 juni 2008 - 12:24.


#33

Postad 22 juni 2008 - 14:46

Unregisteredbcf28cba
  • Unregisteredbcf28cba
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Prova med att ställa om linjedubblingen til Forcebob i Graphedit eller någon spelare där du kommer åt filtrets inställningar

Jag tror det var bara den jag ställde om

jag provade också med FFdshow RAW men fick det inte att funka

Jag kör med
Dscaler forcebob till TV och
Nvidias gamla codec till DVD (Purevideo)

6 inlägg på 6 år = smygläsare

Prova med att bocka i (keep mediaportal always on top)
i Mediaportal configuration under General fliken

Jag hade bockat ur den igår när jag provade en massa codecs
och då skakade bilden precis så som du beskrev
jag tror den har nått med Vmr9 Exclusive göra

Redigerat av Unregisteredbcf28cba, 22 juni 2008 - 15:15.


#34

Postad 22 juni 2008 - 16:21

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Jag kom på varför ffdshow inte kickade in: Jag hade fortfarande markerat "set interlace blabla in output flags" eller vad det heter. När jag avmarkerade det funkade det! Nu måste jag säga - bloody fantastic! Det blev en otrolig skillnad inte bara i rörelser utan också i skärpa, helt plötsligt ser det lika bra (om inte bättre) än mottagaren i min gamla PX70!

Några aber ska det såklart vara: På vissa kanaler ser det lite skumt ut, jag tror att det är tecken på att deinterlacing inte utförs. Objekt i rörelse får liksom ett kam-mönster i konturerna. Nu när jag sitter och skriver det här ser det ut såhär (ett urval):

Uppvisar kam-mönstret:
Sportsändningar på TV2
Barnprogram på Barnkanalen
Fotboll på 4:an
Ngt bmx-program på 6:an
Cocktail-kings på Discovery Travel & Living
TV4 Plus
Viasat Sport 1,2,3

Ser finfint ut:
Faktaprogram på Kanal 1
Ngn tv-serie på femman
Reklam på Discovery
Z-TV
Bullerbyn på TV4 Film

Någon inställning jag har missat? Jag ska testa force bob och "keep on top". Så skönt med lite riktig framgång i alla fall! ;)

EDIT: OK, jag avaktiverade ffdshow post processing och ovan nämnda fenomen försvann, så det är visst något som uppkommer med ffdshow. Ska se om jag kan ta reda på hur det sker, jag vill ogärna mista ffdshows uppskalning. Jag tror att fenomenet jag beskriver är Weave-deinterlacing, eller hur? Dessutom hjälpte tyvärr inte "keep always on top" mot mitt vibrations-problem.

Jag kan tänka mig att jag måste aktivera "force bob" i själva dscaler-codecens inställningar också, hittills har jag bara gjort det via Mediaportals config.

Redigerat av Unregistered735fb370, 22 juni 2008 - 17:31.


#35

Postad 22 juni 2008 - 19:54

Unregisteredb9c26555
  • Unregisteredb9c26555
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Intressant diskussion med många kloka och hjälpsamma inlägg. Jag är förvånad över hur olika resultat som redovisas. Jag provade med Dscaler och Nvidia Purevideo men ingen av dem ger något vidare bra bild när det är sport etc. Tycker fortfarande att ATI codec med ffdshow raw med Kernel-Bob för deinterlacing och Unsharp mask är klart bäste.

Men smaken är liksom baken... Dock tror jag inte att vi har så olika inställning till vad en bra bild är så jag funderar på om detta också kan hänga ihop med vilken LCD-skärm man använder. Själv kör jag en Samsung 1366x768 via DVI.

Vad kör ni för paneler?

/Peter

#36

Postad 22 juni 2008 - 19:57

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Jag har en Pioneer 5080XA, kör 1920x1080@50Hz.

Det irriterar mig nu att ffdshow inte låter mig forcera Bob-deinterlacing, så fort jag aktiverar ffdshow som post processing verkar det bli Weave automatiskt. Någon här som känner till någon ffdshow-inställning som kan påverka det?

Vad är det förresten som gör att bara vissa sändningar ger Weave-deinterlacing, är det bara vissa sändningar som är interlacade eller? Nu går det t.ex. nån barock serie om dansk överklass på ettan, och där är det minsann inga kam-mönster... Jo faktiskt, när textremsorna skiftar kan jag se att det blir streck-mönster i skiftningarna. Vete tusan om jag lyckas aktivera Bob-deinterlacing över huvud taget då?

Redigerat av Unregistered735fb370, 22 juni 2008 - 20:15.


#37

Postad 22 juni 2008 - 20:29

Unregisteredb9c26555
  • Unregisteredb9c26555
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Jag brukar använda SVT24 med sina rullande banners i nerkant för att kolla deinterlacingen och Unsharp Mask. Man ser helt klart skillnad med KernelBob och de andra map "streck-mönstren".

/Peter

#38

Postad 23 juni 2008 - 20:21

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Uj uj uj... Nu har jag kommit en liten bit längre. Jag har (tror jag) för första gången lyckats aktivera hårdvarustöd i PowerDVD ordentligt, jag gjorde den omtalade quartz-dll-fixen och aktiverade hårdvarustöd både i mediaportal och i PowerDVD. Resultatet av detta blev katastrof, när jag gick in i MyTV kom det bara upp en ruta där det stod "TV", med ett kryss i hörnet. TV-mottagningen funkade inte alls, bara svart. Jag testade då att gå över till fönsterläge, och vips fick jag bild. Jag drog mig då till minnes andra problem jag har haft med Mediaportals fullscreen-läge, och gick därför in i config och avaktiverade "exclusive mode" för VMR9. Vips, så funkade TV igen, och vilken fin deinterlacing! Detta är helt klart den bästa deinterlacing jag har sett hittills, nära nog perfekt och mil från allt jag har åstadkommit innan.

Tyvärr är inte sagan slut där. Jag måste ha exclusive mode aktiverat, annars får jag tearing (bl.a. vid uppspelning av h.264-material). Såhär är det allltid, att få hela systemet att funka är som Freuds teori om psykologiska ventiler, trycker man ned problemen på ett ställe kommer de garanterat pysa ut någon annanstans! :blink:

#39

Postad 16 juli 2008 - 07:34

hellmelt
  • hellmelt
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Förra veckan var jag tillräckligt nöjd med bilden i MP. Men så anlände senaste leksaken, en 17" LCD touchscreen. Jag tänkte mig att det skulle vara najs att slippa slå igång Plasma-TVn bara för att lyssna på musik, utan i stället bara gå och peta lite på touchskärmen.

Jag fick igång touchskärmen, och visst var det najs. Men dagen efter upptäckte jag att bilden i MP hade fått en "ryckighet" som syntes tydligast vid panoreringar. Jag tänkte att någon inställning kanske blev knas när jag började med dubbla skärmar, och gick igenom allt. Uppgraderade ATIs drivare och CCC, AVIVO mpeg. Men det blev lika iaf. Igår såg jag något på ett forum om problem med tearing som uppkom vid dubbla skärmar - jag provade att konfa bort touchskärmen, och vips var bilden i MP bra igen!

När jag tittar på film med PowerDVD finns INTE samma problem - det flyter fint även med dubbla skärmar. Det förbryllar mig, jag trodde att uppspelningen gick till på samma sätt, en massa jox med avkodare och filter och DirectX, spelarprogrammet bara tillhandahåller fönstret. Men uppenbarligen inte.

För tillfället har jag löst det med profiler i CCC, med ett snabbkommando kan jag byta mellan en eller två skärmar. Det kan jag leva med (ett tag...)

Sammanfattningsvis, om någon har problem med bilden och kör med dubbla skärmar, testa med bara en skärm.

Det här med bra bild verkar hänga ihop med 10000 faktorer, och skiter sig en enda blir bilden inte bra...

/hellmelt

Redigerat av hellmelt, 16 juli 2008 - 07:35.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.