Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Infinite baffle 4x18"

120 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 november 2014 - 08:49

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Hej på er. Hoppas jag kan få lite hjälp med ett projekt som jag känner att jag inte har 100% koll på (ännu).

Funderade tidigare på att bygga ihop ett par subwoofers till ett nytt hembiorum jag håller på att iordningställa. Efter lite studier inser jag dock att det dels kommer att bli lite väl mycket jobb att bygga två lådor med den finnish som jag vill ha och dels kommer de att bli väldigt stora och otympliga.

Då slog mig tanken att jag kanske har goda möjligheter att bygga infinite baffle istället. Biorummet är ca 4x6,5 meter och duken ska sitta i en av kortändarna. Väggen duken ska monteras på är en nyuppsatt innervägg och bakom denna finns numera ett mindre rum med måtten 4x1 meter. I denna vägg funderar jag nu på att montera två 18" element.

Min plan är att såga upp så stora hål jag kan mellan reglarna, ca 400x400mm. Sedan skruva lite större "lådor" (ca 100mm djup) utanpå väggen för att kunna montera elementen som ju kräver ca 420mm runda monteringshål.

- Innerväggen är byggd för att vara så tunn som möjligt p.g.a. utrymmesbrist. Det innebär tvärställda 45x70mm träreglar (satta CC45), OSB + gips med isolering imellan. Sammanlagt ca 80mm tjock. Väggen är nog så stabil den kan bli med dessa mått men slår jag med handen på väggen ger den ifrån sig lite boom-ljud. Är detta något jag måste göra något åt, och går det ens? Hur stort tror ni problemet är? Kan det räcka med den förstäkning som blir med de extra "monteringslådorna" jag skruvar dit? Dessa kan jag ju göra rejält stabila.

- Hur viktigt är det att utrymmet som används till "låda" är helt tät? Det sitter självklart en dörr in till det lilla rummet och denna är förstås inte av luftslusskvalitet. Dörren är dessutom ganska nära den nya uppsågade dörröppningen in till biorummet. Räcker det med att täta dörren med tätningslist?

- Hur nervös behöver jag vara för placeringen? Jag har förstått att placering av subwoofers mellan fronthögtalarna är den minst riskfyllda, men kan det fortfarande bli "helt fel"? Hur långt in från sidoväggarna bör man sätta dem?

- Jag har kollat lite på Dayton UM18-22 18" som möjliga element (mest för att jag från början var inne på att bygga med deras UM15). Några synpunkter på detta i ett IB-system? Några andra förslag i samma prisklass?

Phew, många frågor blir det och erfarenheten säger mig att när jag rätt ut dessa dyker lika många till upp :)

Bifogar en icke skalenlig konceptbild.

Alla andra synpunkter mottages tacksamt. Vill ha på fötterna innan jag lägger en beställning och sätter sågen i väggen så jag slipper ångra mig :)

Bifogad fil(er)


Redigerat av Loco.spk, 02 juli 2015 - 13:38.


#2

Postad 07 november 2014 - 16:41

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0
Om jag vore du så skulle jag bygga en "tunnel" in med elementen monterade mot varandra på samma axel. Då gärna med dem skedade, dvs en spelande med magneten utåt. Då får du utsläckning av vibrationerna som konens rörelser ger och även utsläckning av tredjetonsdisten, dvs olinjäriteter i elementets motor.

#3

Postad 07 november 2014 - 16:57

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Tycker Tvett´s ide verkar bra dock så får du en samlad utstrålningspunkt vilket mkt väl kan ge skvalpigare resultat avseende jämnhet I basutbredning.

#4

Postad 07 november 2014 - 17:06

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0
Hellre 4st 15" än 2st 18". Så två mynningar är möjliga. Fler källor är av godo som Trigger skriver.

#5

Postad 07 november 2014 - 18:39

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Om jag vore du så skulle jag bygga en "tunnel" in med elementen monterade mot varandra på samma axel. Då gärna med dem skedade, dvs en spelande med magneten utåt. Då får du utsläckning av vibrationerna som konens rörelser ger och även utsläckning av tredjetonsdisten, dvs olinjäriteter i elementets motor.


Har läst på lite under dagen och kommit fram till samma sak. Har dock inte riktigt lyckats läsa ut exakt hur mycket vibrationer man slipper på detta viset. Alla? Väggen är lite för klen för att jag ska vara helt lugn över denna detaljen.

Jag funderar på om det på något sätt går att förstärka den ytterligare med exempelvis stålprofiler eller liknande. Men jag kanske bara är nojjig.

Tycker Tvett´s ide verkar bra dock så får du en samlad utstrålningspunkt vilket mkt väl kan ge skvalpigare resultat avseende jämnhet I basutbredning.


Hellre 4st 15" än 2st 18". Så två mynningar är möjliga. Fler källor är av godo som Trigger skriver.


Ja, planen just nu ser ut att ändras till fyra 15" istället för att leda ut ljudet i två portar mellan fronthögtalarna. De jag hittat för ett vettigt pris är återigen Dayton (!?) http://www.parts-exp...woofer--295-455

Några synpunkter på dem?

#6

Postad 07 november 2014 - 19:12

ssoep
  • ssoep
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0

- Hur viktigt är det att utrymmet som används till "låda" är helt tät? Det sitter självklart en dörr in till det lilla rummet och denna är förstås inte av luftslusskvalitet. Dörren är dessutom ganska nära den nya uppsågade dörröppningen in till biorummet. Räcker det med att täta dörren med tätningslist?

På en infinite baffel ska det inte finnas någon låda bakom elementen, så nej den behöver inte vara tät.
Ju större kavitet ju bättre.

#7

Postad 07 november 2014 - 23:05

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

På en infinite baffel ska det inte finnas någon låda bakom elementen, så nej den behöver inte vara tät.
Ju större kavitet ju bättre.


Jag var mest orolig för närheten till öppningen in till biorummet och att det kunde bli problem där. Det är dock inget jag oroar mig för längre, det verkar som du säger helt ok även om det skulle vara lite otätt.

#8

Postad 08 november 2014 - 00:15

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0
Det är riktigt att lådan bakom inte behöver vara tät, vilket beteckning oändlig baffel också antyder. Om det inte vore lite opraktiskt så kunde man ha elementen i en yttervägg. :)
Däremot så är det viktigt att det är tätt mellan "lådan" och rummet du ska lyssna, annars kan man få utsläckning av ljudet och tappa effektivitet i subben. Det enklaste för dig torde vara att täta dörren till biorummet.

Här finns en tråd om en IB byggd på liknande sätt som du först tänkt. Jag har hört denna och det låter mycket bra. Som nämnts tidigare ger den här konstruktionen reaktionskrafter i väggen, vilket kan vara besvärligt att motverka.

Du funderade på hur mycket man minskar vibrationerna med elementen mot varandra i en låda. Med två element som spelar samma signal mot varandra ska det inte bli några vibrationer alls, blir det några lär de komma från att ljudet sätter huset i svängning. Arean på öppningen på lådan ska vara minst lika stor som elementens sammanlagda area. Så om du kan ändra dig är denna konstruktion att föredra.

Angående valet av element så vet jag inget om de du länkar till. Såg att Vas är ungefär 250 liter per element, det blir alltså 1000 liter för fyra. För att utrymmet bakom elementen ska ses som "oändligt" bör det vara minst Vasx10, d.v.s. 10 m2 i det här fallet.
Du skrev att rummet bakom är 4x1 m, då behöver det vara 2,5 m i tak för att du ska komma upp i 10m2; och större är ingen nackdel.

Jag planera själv att bygga med två BMS 18N862 monterade mot varandra i en låda nersänkt i golvet, jag har en stor källare under rummet.

Om du vill läsa om ett bygge med nästan samma element kan du göra det här, där finns även en hel teori om IB. Samma person har skrivit om sitt föregående IB-bygge här. Ytterligare ett bygge, av en annan person, och med andra element finns här.

Nu har att läsa en stund! Blir spännande att följa fortsättningen på ditt projekt!

#9

Postad 08 november 2014 - 18:15

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Det är riktigt att lådan bakom inte behöver vara tät, vilket beteckning oändlig baffel också antyder. Om det inte vore lite opraktiskt så kunde man ha elementen i en yttervägg. :)
Däremot så är det viktigt att det är tätt mellan "lådan" och rummet du ska lyssna, annars kan man få utsläckning av ljudet och tappa effektivitet i subben. Det enklaste för dig torde vara att täta dörren till biorummet.


Väggen mellan "lådan" och biorummet är så gott som 100% tät. Stålreglar med gummilist mot väggar golv och tak. Två vattenrör går genom väggen och dessa har jag tätat med latexfog. Kvarstår några VPrör för högtalarkablar och el som har öppningar på båda sidor. Om det blir ett problem så tätar jag dem lätt.

Här finns en tråd om en IB byggd på liknande sätt som du först tänkt. Jag har hört denna och det låter mycket bra. Som nämnts tidigare ger den här konstruktionen reaktionskrafter i väggen, vilket kan vara besvärligt att motverka.

Du funderade på hur mycket man minskar vibrationerna med elementen mot varandra i en låda. Med två element som spelar samma signal mot varandra ska det inte bli några vibrationer alls, blir det några lär de komma från att ljudet sätter huset i svängning. Arean på öppningen på lådan ska vara minst lika stor som elementens sammanlagda area. Så om du kan ändra dig är denna konstruktion att föredra.


Jag kommer inte att montera elementen direkt i väggen, lösningen med en låda bakom är rätt väg att gå. Dessutom kommer jag att ha två "utblås" för att jämna ut basen i rummet. Däremot funderar jag på om det måste sitta två element i varje låda.

Jag funderar på om jag inte kan använda de två 18"-elementen jag funderade på först. Ett element i varje låda och sedan förbinda de två lådorna mekaniskt med exempelvis en ordentlig stålprofil. Det borde ge samma effekt som två lådor med två element i varje och borde vara enkelt att bygga.

Angående valet av element så vet jag inget om de du länkar till. Såg att Vas är ungefär 250 liter per element, det blir alltså 1000 liter för fyra. För att utrymmet bakom elementen ska ses som "oändligt" bör det vara minst Vasx10, d.v.s. 10 m2 i det här fallet.
Du skrev att rummet bakom är 4x1 m, då behöver det vara 2,5 m i tak för att du ska komma upp i 10m2; och större är ingen nackdel.


Jag har inte riktigt fastnat för dessa element själv. De känns inte helt klockrena.

Hur som helst, jag har bara 210cm i takhöjd så jag har redan insett att jag inte kommer att ha fullständig IB. Jag tror nog att det är "close enough" och om det skulle knipa så ligger det ett pannrum i anslutning så då får jag helt enkelt öppna dörren dit.

Jag planera själv att bygga med två BMS 18N862 monterade mot varandra i en låda nersänkt i golvet, jag har en stor källare under rummet.


Ska kolla upp de elementen lite nogrannare, ser intressanta ut.


Om du vill läsa om ett bygge med nästan samma element kan du göra det här, där finns även en hel teori om IB. Samma person har skrivit om sitt föregående IB-bygge här. Ytterligare ett bygge, av en annan person, och med andra element finns här.


Tack, ögnade igenom länkarna och det verkade finnas mycket nyttigt där. Ska sätta mig och läsa dem lite noggrannare när jag har lite mer tid.

Nu har att läsa en stund! Blir spännande att följa fortsättningen på ditt projekt!


Jodå, "projekt" minst sagt. Allt började med att jag insåg att jag behövde en större subwoofer i det nya biorummet efter att ha haft en 2x8" Audiopro-sub i lägenheten vi flyttade från. Nu sitter jag och planerar en infinite baffle. Galet! Men kul :)

Tack för hjälpen.

#10

Postad 08 november 2014 - 18:50

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0
Efter lite studier så inser jag att en IB kommer att behöva betydligt mer högtalaryta för samma ljudtryck som en låda. Jag TROR att jag läst mig till att detta beror på att en IB spelar så mycket djupare än en låda p.g.a. att "luftdämpning" saknas.

Om jag helt enkelt sätter ett HP-filter som klipper allt under 20Hz, kommer jag att få samma "verkningsgrad" som om jag byggt i en låda då eller kommer jag helt enkelt att få leva med lägre ljudtryck, alt. fler element?

#11

Postad 09 november 2014 - 00:33

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0
Har väggen någon annan nytta? Maskinrum?

#12

Postad 09 november 2014 - 00:48

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Har väggen någon annan nytta? Maskinrum?


Nej, utrymmet bakom denna väggen är nästan helt "nyttolöst" (förstärkare etc. kommer stå där också). Pannrummet är ett annat rum med en dörr in i min IB.

#13

Postad 09 november 2014 - 01:03

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0
Maskinrum är där man ställer slutsteg etc...

#14

Postad 09 november 2014 - 01:45

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0
Ok, då är det ett maskinrum. Är inte helt insatt i facktermerna :)

#15

Postad 09 november 2014 - 11:06

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0
Om du ska filtrera bort allt under 20 Hz så tycker jag att det känns som att du tappar lite av poängen med IB, fast det kanske funkar att köra en IB som mer "vanlig" sub också? Det är inte jag rätt person att svara på, får hoppas att någon av basexperterna här tittar in och ger tips om vilket koncept som är bäst för dig. Själv är jag ute efter att få infrabasen, inte extremt ljudtryck.

Hur mycket ljudtryck vill du ha? I första inlägget i en av trådarna jag länkade till redovisas mätningar på en IB med fyra BMS 18N860 och matat med 10 Hz-signal får han ut 115 dB. Enligt kommentaren till mätningarna är det då slutsteget som klipper, elementen ligger på cirka 50 % av max slaglängd 20 % av sin effekttålighet. Med två 18-tummar blir det förmodligen lite lägre ljudtryck, jag vet inte hur mycket, men jag tror att det kommer att räcka till för min del.

Angående konstruktionen med två lådor med stag mellan så kan det nog funka, jag har inte sett någon sådan konstruktion än. Är nog viktigt att stagen kan ta upp både tryck och drag då. Gör det så stor skillnad att få ut basen ur två hål?
Ett annat alternativ kunde vara att du bygger en låda med två element på den ena platsen du tänkt först. Om du inte blir nöjd, och/eller sparat ihop några kronor till, så bygger du en likadan på andra sidan i rummet. :)

#16

Postad 09 november 2014 - 21:46

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Om du ska filtrera bort allt under 20 Hz så tycker jag att det känns som att du tappar lite av poängen med IB, fast det kanske funkar att köra en IB som mer "vanlig" sub också? Det är inte jag rätt person att svara på, får hoppas att någon av basexperterna här tittar in och ger tips om vilket koncept som är bäst för dig. Själv är jag ute efter att få infrabasen, inte extremt ljudtryck.

Hur mycket ljudtryck vill du ha? I första inlägget i en av trådarna jag länkade till redovisas mätningar på en IB med fyra BMS 18N860 och matat med 10 Hz-signal får han ut 115 dB. Enligt kommentaren till mätningarna är det då slutsteget som klipper, elementen ligger på cirka 50 % av max slaglängd 20 % av sin effekttålighet. Med två 18-tummar blir det förmodligen lite lägre ljudtryck, jag vet inte hur mycket, men jag tror att det kommer att räcka till för min del.


Inser att en del av poängen går förlorad och jag hoppas att jag får tillräckligt ljudtryck utan att klippa de lägsta frekvenserna. Men det skulle kännas skönt att veta att det är en möjlig lösning om det behövs. Om jag tänker rätt borde det fungera.

Angående konstruktionen med två lådor med stag mellan så kan det nog funka, jag har inte sett någon sådan konstruktion än. Är nog viktigt att stagen kan ta upp både tryck och drag då. Gör det så stor skillnad att få ut basen ur två hål?
Ett annat alternativ kunde vara att du bygger en låda med två element på den ena platsen du tänkt först. Om du inte blir nöjd, och/eller sparat ihop några kronor till, så bygger du en likadan på andra sidan i rummet. :)


Jag tror att två hål ut gör en hel del för jämnare spridning i rummet så jag tror definitivt att det är värt det extra jobbet.

Att staga upp mellan lådorna tror jag inte är jättesvårt men det bästa vore kanske trots allt fyra element.

#17

Postad 10 november 2014 - 08:55

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Vad menar du med "två hål ut"?
Ska du försöka dej på någon form av "basreflex-IB"...?

#18

Postad 10 november 2014 - 09:12

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0
Eftersom jag tror att jag är skyldig till den formuleringen så svarar jag. Det som avsågs var två öppningar in i rummet som lådan (-orna) med element sitter i. Tunnel tror jag tvett kallade det; om det är mer korrekt?

Det handlar alltså inte om några öppningar till rummet utöver den som lådan med element sitter i. TS är dock ute efter att fördela basen bättre i rummet genom att göra två lådor med ett element i vardera, jag tänker satsa på ett hål med en låda och två element.

#19

Postad 10 november 2014 - 12:31

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Eftersom jag tror att jag är skyldig till den formuleringen så svarar jag. Det som avsågs var två öppningar in i rummet som lådan (-orna) med element sitter i. Tunnel tror jag tvett kallade det; om det är mer korrekt?

Det handlar alltså inte om några öppningar till rummet utöver den som lådan med element sitter i. TS är dock ute efter att fördela basen bättre i rummet genom att göra två lådor med ett element i vardera, jag tänker satsa på ett hål med en låda och två element.


Korrekt, tack för förtydligandet. Två lådor (manifolds) blir det med säkerhet. Om det däremot blir ett eller två element i varje beror till stor del på om jag hittar element till rätt pris som jag är nöjd med. Jag har fortfarande inte avskrivit 4 x Daytons 15" IB och då blir det två i varje låda.

#20

Postad 10 november 2014 - 18:20

pjotor
  • pjotor
  • Användare

  • 238 inlägg
  • 0
http://www.aespeaker...hp?driver_id=70
Kan detta vara nått för dig?
Har läst Steveo1234,as medlemspresentation på faktiskt.se, och jag är själv lite sugen på dom.

#21

Postad 10 november 2014 - 19:34

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
Jaha.. Det var ju bra. Funderade på vad fan ni höll på med. :D

#22

Postad 10 november 2014 - 20:26

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

http://www.aespeaker...hp?driver_id=70
Kan detta vara nått för dig?
Har läst Steveo1234,as medlemspresentation på faktiskt.se, och jag är själv lite sugen på dom.


Tack för tipset men en VAS på närmare 400L är lite för mycket för att det ska fungera med 4 st i mina ca 8500L. Redan de Dayton 15" som jag länkat till innan kräver egentligen mer och de ligger på "bara" 250L.

Dessutom är väl dessa inte ett lika stort kap längre när de kostar $250/st? Från början gick de väl på ca en tredjedel. De känns lite över budget iaf.

Jag tror faktiskt att det lutar åt 4 Dayton IB just nu för ca 6.000:- levererat, tullat, och klart. Meningen var ju egentligen bara att köpa en lite större köpe-subwoofer från början så man kan lätt säga att det redan spårat ur lite :) Jag tror att de kommer att räcka och bli över för tillfället, i framtiden går det alltid att byta ut dem.

Men vill någon komma med bättre förslag som inte drar iväg allt för mycket i pris så lyssnar jag förstås.

Jaha.. Det var ju bra. Funderade på vad fan ni höll på med. :D


Haha, kan förstå det. Men vem vet, IB med basreflex, next big thing?

#23

Postad 12 november 2014 - 13:03

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0
Lite uppdatering. Har börjat ta upp hål i väggen för de två lådorna. Lite surt att såga sönder den precis efter jag byggt den men vad gör man inte :)

Jag har dessutom svängt i elementvalet. När jag läste på lite om andra byggen dök ett element som verkar väldigt prisvärt upp imellanåt. Stereo Integritys HT18 finns att köpa för $159 styck + frakt/tull till Sverige vilket känns väldigt överkomligt.

Data på elementen är så vitt jag kan se bra men eftersom jag är total nybörjare på just högtalarparametrar vore det bra om någon av er som är lite kompetentare kunde ge en kommentar på dem:

http://stereointegri...8-18-subwoofer/

Planerar att driva 4 stycken med ett Behringer 3000dsp. Bör jag välja dual 2 eller dual 4 ohm på elementen?

#24

Postad 12 november 2014 - 16:40

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0
Hur kan du ta upp hål innan du vet vilket element du ska använda? Hålets bredd bestäms ju av motorsystemets storlek.
Det självklara här är ju att du bygger dem push-pull, dvs skedade.

#25

Postad 12 november 2014 - 16:59

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
IB verkar häftigt, skulle ett par 15" Ultimax funka med IB? "Lådan" skulle hamna på ca 7-8000liter

Ursäkta för OT, hoppas du får ihop nått ballt :)
MVH Henrik

#26

Postad 12 november 2014 - 18:21

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Det självklara här är ju att du bygger dem push-pull, dvs skedade.


Jag såg att du skrev om detta även tidigare i tråden och det är en intressant tanke, orsaken du la fram i det tidigare inlägget låter logisk. I det bygge jag planerar ser jag inga hinder att göra så, det enda extra arbetet blir en genomföring för ledningarna till det ena elementet.

När jag tittat på t.ex. IB subwoofer FAQ page och bilder på installationer så verkar det vara väldigt få som gjort så här. Man undrar om det beror på okunskap eller om det inte har bedömts viktigt?
Om man tittar på färdiga baslådor, och en del hembyggen i "vanliga" lådor så verkar det vara vanligare. Det exempel jag kan komma på direkt är Procella P860.

Sen funderar jag lite på det här med flera "grenrör" (manifolds). Med "vanliga" subbar framhålls ofta fördelarna med två, eller fler, för att få jämn bas i rummet. Är det direkt jämförbart med flera grenrör till en IB?
Om man tittar på byggen som andra gjort så verkar det vara få som har flera grenrör, det verkar betydligt vanligare att man bygger ett stort; vissa drar iväg till såväl 6 som 8 element. Beror vinsten på det här med flera subbar (grenrör) något på vid vilken frekvens man delar mot övriga högtalare?

#27

Postad 12 november 2014 - 22:04

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Hur kan du ta upp hål innan du vet vilket element du ska använda? Hålets bredd bestäms ju av motorsystemets storlek.
Det självklara här är ju att du bygger dem push-pull, dvs skedade.


Så vitt jag har läst mig till så är storleken på hålet inte så oerhört viktigt så länge det inte är på tok för litet. För stora kan de inte bli. De jag tagit upp är 45x45cm och bör med marginal räcka till för två av de element jag länkade till (var det ingen element-kompetent medlem som hade några synpunkter på dem förresten?).

Jag har läst en del om fördelen med att ha "innie + outie" men det verkar råda delade meningar om det gör speciellt mycket för ljudet. Jag har inte tagit ställning om jag ska eller inte än och behöver väl knappt det innan det är dags att montera elementen? Lådan kommer ju att se likadan ut förutom kabelgenomföringen.

Sen funderar jag lite på det här med flera "grenrör" (manifolds). Med "vanliga" subbar framhålls ofta fördelarna med två, eller fler, för att få jämn bas i rummet. Är det direkt jämförbart med flera grenrör till en IB?
Om man tittar på byggen som andra gjort så verkar det vara få som har flera grenrör, det verkar betydligt vanligare att man bygger ett stort; vissa drar iväg till såväl 6 som 8 element. Beror vinsten på det här med flera subbar (grenrör) något på vid vilken frekvens man delar mot övriga högtalare?


Fördelen bör vara exakt samma som med en vanlig "lådwoofer" om jag inte missat något.

#28

Postad 12 november 2014 - 22:07

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

IB verkar häftigt, skulle ett par 15" Ultimax funka med IB? "Lådan" skulle hamna på ca 7-8000liter

Ursäkta för OT, hoppas du får ihop nått ballt :)
MVH Henrik


Ledsen men som jag nämnde tidigare så är jag inte speciellt hemma på att läsa elementdata och få ut något vettigt av det. Elementen jag är inne på grundar sig enbart i att priset verkar helt ok och att det är ett relativt vanligt element att använda till just infinite baffle. 15" ultimax vet jag inte om jag sett nämnas i detta sammanhang ö.h.t.

#29

Postad 12 november 2014 - 23:58

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0

Jag har läst en del om fördelen med att ha "innie + outie" men det verkar råda delade meningar om det gör speciellt mycket för ljudet. Jag har inte tagit ställning om jag ska eller inte än och behöver väl knappt det innan det är dags att montera elementen?


Har en känsla av att det diskuteras av folk som hellre lyssnar öppet än ser till teorin bakom. Ett högtalarelement arbetar inte symmetriskt och introducerar tredjetonsdist. Då man lätt kan cancelera detta med push-pull behöver man inte diskutera upplevelserna så mycket ;)

Så länge man gjort hålet brett nog för att polstycket går fritt från konens rörelse så är det ju fritt fram att välja senare, men en kabelgenomföring är ju inget att hänga upp sig på...

#30

Postad 13 november 2014 - 00:16

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Har en känsla av att det diskuteras av folk som hellre lyssnar öppet än ser till teorin bakom. Ett högtalarelement arbetar inte symmetriskt och introducerar tredjetonsdist. Då man lätt kan cancelera detta med push-pull behöver man inte diskutera upplevelserna så mycket ;)

Så länge man gjort hålet brett nog för att polstycket går fritt från konens rörelse så är det ju fritt fram att välja senare, men en kabelgenomföring är ju inget att hänga upp sig på...



Monteringsdjupet är knappt 25cm och Xmech är 43mm så 45cm är god marginal. Är det inga andra nackdelar med att montera elementen så finns det ingen anledning att inte göra det.

#31

Postad 13 november 2014 - 19:47

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0
Då var fyra Stereo Integrity HT18 beställda och på väg till ShopUSA. Leveranstid beroende på om det går att få på det på flyget utan att betala mer i frakt än vad de kostade att köpa. Annars får det bli båt och 4-6 veckors väntande.

Dags att leta upp något ställe i Kalmar som kan såga till bitarna för lådorna. Någon som har tips om vart man ska börja leta? Jag vet att Bauhaus sågar, men med 25:- snittet kommer det att bli dyrt.

#32

Postad 13 november 2014 - 19:53

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0
Byggmax mdf-skivor och en cirkelsåg?

#33

Postad 13 november 2014 - 20:47

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Byggmax mdf-skivor och en cirkelsåg?


Tror du man reder ut det med en cirkelsåg? Jag förkastade den idén för jag trodde precisionen behövde vara bättre än vad det blir med en sådan. I.o.f.s. är det ju inte "lådor" i samma bemärkelse som om de vore slutna. Dessa ska ju "bara" leda luft in i biorummet så det kanske klarar sig med silikon om det skulle skeva sig lite.

#34

Postad 13 november 2014 - 21:23

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Jag har läst en del om fördelen med att ha "innie + outie" men det verkar råda delade meningar om det gör speciellt mycket för ljudet. Jag har inte tagit ställning om jag ska eller inte än och behöver väl knappt det innan det är dags att montera elementen? Lådan kommer ju att se likadan ut förutom kabelgenomföringen.


När jag läst om "innie" resp. "outie" så har jag tolkat det som att man syftar på om grenröret (manifold) är vänt in i rummet eller infällt i vägg eller golv, inte hur elementen är vända i grenröret; men jag kanske har fattat fel här? :unsure:

Har en känsla av att det diskuteras av folk som hellre lyssnar öppet än ser till teorin bakom. Ett högtalarelement arbetar inte symmetriskt och introducerar tredjetonsdist. Då man lätt kan cancelera detta med push-pull behöver man inte diskutera upplevelserna så mycket ;)

Så länge man gjort hålet brett nog för att polstycket går fritt från konens rörelse så är det ju fritt fram att välja senare, men en kabelgenomföring är ju inget att hänga upp sig på...


Ja, det är väl antagligen så det ligger till. Tack för svaret tvett!

#35

Postad 13 november 2014 - 22:56

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

När jag läst om "innie" resp. "outie" så har jag tolkat det som att man syftar på om grenröret (manifold) är vänt in i rummet eller infällt i vägg eller golv, inte hur elementen är vända i grenröret; men jag kanske har fattat fel här? :unsure:


Jag har också sett båda och båda är ju rätt. Man kan också prata om navlar eller kvinnliga könsorgan :) Nu pratar vi iaf om högtalarelementen.

Jag kommer nog att montera dem på det viset eftersom jag inte hittat några direkta nackdelar med det (bortsett att det blir en asymmetrisk viktfördelning i lådan).

#36

Postad 14 november 2014 - 19:48

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0
Phew, de här hålen i väggen visade sig vara en jobbigare historia än vad jag intalade mig ifrån början. Nu har jag iaf kommit så långt att det bara är finliret kvar.

För att få det jämt kommer jag att behöva spackla en del och jag är lite osäker på vad jag bör använda. Vanligt väggspackel känns för sprött för att använda här där det är utsatt för vibrationer regelbundet. Har någon förslag på vad man skulle kunna använda? Jag funderar på om det kanske är värt att kolla vad som finns i bilbranschen, där känns det som om styrkan måste vara några snäpp högre. Förslag?

Och just det ja, elementen anlände till ShopUSA idag så nu håller jag tummarna för att de kommer med flyget nästa vecka utan att ruinera mig.

#37

Postad 14 november 2014 - 21:01

Unregistered5816b3ad
  • Unregistered5816b3ad
  • Amatör

  • 82 inlägg
  • 0
Fyll upp med fogskum eller latex fog som är övemålningsbar


#38

Postad 15 november 2014 - 00:05

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Fyll upp med fogskum eller latex fog som är övemålningsbar


Jag har inte sågat så illa att det behövs fogskum :)

Latexfog känns inte heller rätt. Jag har använt det en del och inbillar mig att det är svårt att "spackla" eftersom det är sjukt kladdigt. Går det ens att slipa efter det torkat. Nej jag behöver nog något som benämns som just spackel men inte spricker så lätt som vanligt finspackel för väggar.

Tack för tipset iaf.

#39

Postad 15 november 2014 - 00:26

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
plastic padding? :)

#40

Postad 15 november 2014 - 01:02

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

plastic padding? :)


Tanken har slagit mig. Funderar bara på hur bra det häftar mot trä.

#41

Postad 15 november 2014 - 01:33

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1 158 inlägg
  • 0

Tanken har slagit mig. Funderar bara på hur bra det häftar mot trä.

Plastic padding fäster bra och vill du ha ännu stadigare så är det glasfiber spackel som gäller det spricker inte.
Går bra att slipa med grovt papper och turbinslip mm.
Har jobbat med båda produkterna i många år.

#42

Postad 15 november 2014 - 02:24

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
men blir det inte problem när man kommer till "fin" slipningen med så hårt spackel och trä? tänker att det lätt blir att det tar mkt på träet runt om spacklet?

Mvh Henrik

#43

Postad 15 november 2014 - 02:46

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1 158 inlägg
  • 0

men blir det inte problem när man kommer till "fin" slipningen med så hårt spackel och trä? tänker att det lätt blir att det tar mkt på träet runt om spacklet?

Mvh Henrik

Det är inte svår att slipa i men fibrerna går åt alla håll där av att det inte spricker om du ser bilen på avataren min.
Det är mycket glasfiber spackel för att rätta till alla fel på den karossen jag har lika bra toleranser som en ny Ferrari.

#44

Postad 15 november 2014 - 18:51

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0
Elastic Plastic Padding inköpt. Enligt beskrivningen perfekt för ändamålet. Kommer dessutom att slå i några nubb där spacklingen blir som tjockast (ca 5-6mm) för ge spacklet något att bita tag i. Om det släpper blir jag förvånad.

#45

Postad 15 november 2014 - 18:54

cobra-427
  • cobra-427
  • Beroende

  • 1 158 inlägg
  • 0

Elastic Plastic Padding inköpt. Enligt beskrivningen perfekt för ändamålet. Kommer dessutom att slå i några nubb där spacklingen blir som tjockast (ca 5-6mm) för ge spacklet något att bita tag i. Om det släpper blir jag förvånad.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  images.jpg   2,95K   0 Antal nerladdningar


#46

Postad 20 november 2014 - 21:54

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0
Plastic padding fungerade utmärkt men det var själva f*n vad slipdamm som fick städas upp. Nu är iaf båda hålen spacklade, slipade och grundmålade. Ska måla dem svarta imorgon så anser jag att just den projektdelen är klar.

Lådor till högtalarna beställda av en snickare. Eller iallafall de individuella bitarna så jag har lite att limma nästa vecka.

I övrigt kom elementen med flyget idag så de bör vara framme till nästa helg. Toppbetyg till ShopUSA som visade sig väldigt smidiga att ha att göra med när vi blev lite oense om vad det egentligen skulle kosta. Rekommenderas.

#47

Postad 20 november 2014 - 22:12

pjotor
  • pjotor
  • Användare

  • 238 inlägg
  • 0
Utan bilder så tror vi dig inte ;)

#48

Postad 20 november 2014 - 22:26

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Utan bilder så tror vi dig inte ;)


På slipdammet? Det är ju bortstädat :)

Ska se om jag kan fota något i helgen. Hittills har jag inte velat ta med mig varken kamera eller mobil in i damm****t.

#49

Postad 22 november 2014 - 00:03

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0
Fotat från baksidan av väggen med risig mobilkamera. Hålen svartmålade och klara. Om någon undrar så är det två skivor 19mm MDF som sitter skruvade bakom för att ge lite extra stabilitet.

Bifogad fil(er)



#50

Postad 22 november 2014 - 09:52

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0
Ser ut som att du fick till det bra med slipningen! Kul att se lite bilder på hur det går framåt.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.