Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vass diskant i MB-50... (SQ-50?)

345 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Valutronic DIY MB-50 (Surroundhögtalare) 1 7,75 (3) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 23 augusti 2006 - 13:13

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
En kompis till mig har byggt 3 st. Valutronic MB-50 till sin anläggning. Han har tänkt att ha ett 5.1 system med 2 SQ-50 som frontar och MB-50 som center och surroundkanaler.

Ivrig att komma igång byggde han de 3 MB-50 först eftersom vi hade en halv 16mm spånplatta liggandes. Enda skillnaden mot Valutronics MB-50 ritningar är att vi försänkte elementen, vilket bara kan vara en fördel.

Efter han lyssnat så lugnade diskanten ner sig men inte nog... Inspelningen räckte helt klart inte. Så han bad mig att kolla på det...

Min första tanke var:

Ok, jag får justera dämpningen av diskanten så är det fixat.

Vi lyssnade på högtalarna och visst fanns där en vass diskant, men distade inte det också?

Sagt och gjort jag tog han högtalare och mätte diskant och bas. Konstruerade filtret i min CAD och tittade på resultatet med ideala komponenter:
Bifogad fil  MB_50_orginalfilter.png   13,66K   40 Antal nerladdningar
Detta var ju inte speciellt bra... Så jag tog och mätte up de koponenter som leverades med filtret stoppade in dem i min CAD och detta var resultatet:
Bifogad fil  MB_50_orginalfilter_Uppm_tta_komponenter.png   13,85K   25 Antal nerladdningar
Nu när jag för första gången verkligen funderade på filtret så undrade jag: Varför är diskanten fasvänd? Det gör man ju i 2:a ordningens butterworth filter... Men detta är ju ett första i diskanten? Sagt och gjort jag vände på diskanten:
Bifogad fil  MB_50_orginalfilter_Uppm_tta_komponenter_Diskant_ej_fasv_nd.png   13,29K   19 Antal nerladdningar
Bättre???
Nja, fasen verkar bra men inte SPL-kurvan. Detta kommer inte låta bra Men den har i alla fall inte den stora dippen...

Efter detta tycker jag mig förstå att den vassa diskanten inte kanske är ett enkelt dämpproblem, utan värre... Både disten och den vassa diskanten verkar hänga ihop med att filtret inte fungerar som jag skulle tycka att det skall. Så jag trixade med komponentvärden lite:
Bifogad fil  MB_50__ndrade_komponenter_schema.png   4,34K   23 Antal nerladdningar
Bifogad fil  MB_50__ndrade_komponenter_SPL.png   13,19K   20 Antal nerladdningar
Det blir lite bättre men jag tyckte inte om impedanskurvan, basen är ju okompenserad:
Bifogad fil  MB_50__ndrade_komponenter_IMP.png   8,9K   16 Antal nerladdningar

Nej... jag tror att jag vill ha ett andra ordningen filter... i både diskanten och basen... Sagt och gjort fram med digitalfiltret.... här skall testas... Jag optimerade fram ett antal filter till Behringen och vi satte oss och testade...

Redigerat av GrodanB, 15 november 2011 - 12:41.


#2

Postad 23 augusti 2006 - 15:51

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

  • 633 inlägg
  • 0
hehe, "Orginalet" med den fas vända diskanten ser ju inte rolig ut...

Man undrar hur många kit och färdigbyggda högtalare som inte är "optimerade" eller dåligt byggda.

Har själv ett par jamo surroundisar som jag mätte upp; varken frekvens eller impedanskurva var imponerande.

/Johan

#3

Postad 23 augusti 2006 - 21:33

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Problemet med produktutveckling är att även om man vill och kan bättre måste man välja pris/prestanda... Billiga högtalare låter därför oftas sämre än dyra...

I alla fall...

Vi satte oss ner framför högtalarana. Jag hade simulerat fram ett antal filter plus ett som motsvarade orginal...

I slutänden kom vi fram till att ett Linkvitz-Riley delat vid 1700Hz skulle vara bra. Ganska lågt jämnför med orginalfiltret vilken innebär att det blir lite dyrare (större) komponenter.
Detta är kurvan som vi valde att implementera i passiva komponenter:
Bifogad fil  MB_50_Nytt_filter_SPL.png   13,21K   122 Antal nerladdningar
Schemat på filtret blev detta:
Bifogad fil  MB_50_Nytt_filter_schema.png   10,23K   496 Antal nerladdningar

Vi kan nu spela högre utan att det låter illa (distproblemet verkar försvunnit :blink: ) och den vassa diskanten är också borta.

Undra om detta filter fungerar lika bra på SQ-50?

#4

Postad 23 augusti 2006 - 22:46

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

  • 633 inlägg
  • 0
KUL grodan!

Låter det mycket bättre nu då ?

Hmm nästan 4 db i differans mellan 6500-8500hz, något som man hör ?

Du får väl ta anställning som produktutvecklare hos dom som tillverkar MB-50... :blink:

/Johan

#5

Postad 24 augusti 2006 - 12:37

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Spikarna i diskanten är "features" man tyvärr måste leva med... Det är diskantens karaktär :unsure:.

Ja, jag tror man "hör" detta men inte som ett missljud utan att om de inte fanns skulle du uppleva resultatet som bättre. Ljudet som når örat är inte speciellt rakt efter att rummet (och övriga ströljud) har spökat till det även med en rak frekvensgång så örat är ganska van vi att "fylla" i.

MEN det är bättre om dessa dalar och toppar inte fanns redan i högtalaren.

Det är fult möjligt att med en avancerad EQ (dsp) ta bort dem. Men med billiga element vill man ju inte köpa en dyr EQ för att få bra ljud... Då är det bättre att köpa dyrare element.

Lådan har ingen kantavfasning vilket skulle kunna förbättra något i 15000Hz+ regionen. Men som du ser finns de höga spikarna i Monacors egna SPL kurvor. Så det hör till diskanten.
Bifogad fil  Monacordiskant_SPL.jpg   14,07K   12 Antal nerladdningar

Valutronic har gjort en helt ok låda av helt ok element. Genom att dela så högt som de gör kan de ha små värden på filterkomponenterna vilket ger låg kostnad.

Jag tycker inte att man skall dela denna bas och diskant så högt som de gjort. (filterpriset steg)...

Jag tycker inte att man skall dela denna bas och diskant med olika ordning. (filterpriset steg)...

Vad jag är nyfiken på är hur ett par SQ-50 låter med dessa filter. Det är ju samma element och frågan är om lådans volym påverkar i 1700Hz som vi delar. Jag tror att man skulle kunna spela "tuffare" på en SQ-50 med detta filter. Men eftersom jag inte vet om det är konutslaget i de låga frekvenserna som begränsar eller om det är den vassa diskanten och den dist jag hörde som gör att man säger att de "bottnar"

Redigerat av GrodanB, 28 november 2006 - 12:53.


#6

Postad 25 augusti 2006 - 23:14

oakim
  • oakim
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Jag försöker och försöker men jag kan inte höra en vass diskant på varken mina SQ-50 eller MB-50. Jag har dock inte kunnat jämföra med några andra högtalare vid sidan av. Antingen har jag blivit vann vid det eller....

GrodanB, är dina kurvor enbart efter spec eller egen inspelning? Valutronic testar ju elementen innan de skickas vidare och om de inte skulle kvalificera sig så "tyngds" dem till rätta mått.

#7

Postad 25 augusti 2006 - 23:47

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
De är efter inspelning. Valutronics modifiering spelar ingen roll i detta sammanhanget. Det är inte fel i lådan eller i elementet. Det är i filtret som problem ligger.

Valutronics demoexeplar låter inte heller speciellt vass. Men alla de jag har hört på senare tid har varit lite vassa och ingen har tålt att man spelar hårt.

Högtalarna i fråga har spelat i mer än 100 timmar innan vi gav oss på dem. Då mätte vi upp den kurva som de gav. Inga teoretiska kurvor är inblandade här. Så om Valutronic glömt att modda basen på dessa eller inte spelar ingen roll...

Sen är diskantkaraktären helt "standard" från tillverkaren Monacor, i alla fall så vitt jag förstår.

Jag vet att det har nämnts på detta forum av ett antal personer att de tycker diskanten är lite vass. Någon har även nämt att de "bottnar" tidigt...

#8

Postad 26 augusti 2006 - 11:28

MarkusT
  • MarkusT
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Hur mycket på ett ungefär kostar filterna?

Jag håller på att bygga nya lådor till mina sq-50 och har funderat om man inte skulle kunna byta till lite bättre filter...

Skulle de filterna du designat fungera på sq-50 (den stora lådan)?

#9

Postad 26 augusti 2006 - 14:04

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Med de billigaste komponenterna på HIFI kit:


Elektrolyt Kondensatorer (15 uF) 5005 4 28:-
Elektrolyt Kondensatorer (10 uF) 5004 2 14:-
Luftlindade Spolar 0,8mm tråd (0,60 mH) 5132 2 44:-
Luftlindade Spolar 1,4mm tråd (1,0 mH) 5178 2 132:-
EFFEKTMOTSTÅND (1,2 Ohm) 6021 2 12:-
EFFEKTMOTSTÅND (8,2 Ohm) 6031 2 12:-
EFFEKTMOTSTÅND (4,7 Ohm) 6028 2 12:-
------------------------
Summa: 254:-

Sen tar hifikit 140:- i frakt...

Jag har ändrat 2 komponenter, spolen i diskantfiltret till 0,60mH och basens konjugatlänk kondensator till 10 uF. Vilket ger denna kurva:
Bifogad fil  MB_50_Nytt_filter_schema_SPL_Hifkit.png   13,06K   107 Antal nerladdningar
Schemat blir då:
Bifogad fil  MB_50_Nytt_filter_schema_Schema_Hifkit.png   10,23K   455 Antal nerladdningar

Skillanden här är att brytfrekvensen har sjunkit något till 1600Hz istället.

Jag hade använt plastfilm / polypropylen kondensatorer i serie med diskantfiltret som en lite förbättring. Sen tycker jag att man inte behöver 1,4 mm koppartråd i spolen till basen utan 1,2 räcker, men HIFI kit hade inte 1.0 mH spole i den tjockleken.

Men det är bara att kolla på ELFA, ljudia eller någon annan som säljer filterkomponenter.

Vill du ha ett ännu bättre filter är det bara att byta ut mot finare komponenter...

Toleransanalysen visar att med de komponenter jag föreslagit kan filtret variera på följande vis:
Bifogad fil  MB_50_Nytt_filter_Tolerans_SPL_Hifkit.png   10,18K   96 Antal nerladdningar
(spolarna +/-5%, kondensatorerna +/-10% och resistorerna +/-10%)

Jag ser inte varför de inte skulle fungera till SQ-50 då det är samma element i och det är basens djup som kraftigt förändras i SQ-50 istället för MB-50. Men jag har inte några SQ-50 att testa på så jag vet inte hur det låter.

Redigerat av GrodanB, 28 november 2006 - 12:56.


#10

Postad 26 augusti 2006 - 14:18

MarkusT
  • MarkusT
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Helt överkomligt.. :rolleyes:

Då blir det så då. Fast först om ett par veckor när jag har lite mer tid....

Redigerat av MarkusT, 26 augusti 2006 - 14:20.


#11

Postad 07 september 2006 - 18:23

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0
Äsch, nu blev jag ju sugen på att bygga nya filter till mina SQ-50 bara för att se om det blir bättre. <_<
Jag upplever dock inte diskanten som speciellt skrikig (fast jag har ju vant mig vid dem i två år nu).

Men en sak undrar jag: Var står det att diskanten "ska" vara fasvänd? Jag är nästan helt säker på att jag inte såg något om det och helt enkelt kopplade den "rättvänt" eftersom det borde vara det logiska med ett första ordningens filter. Eller kan det vara så konstigt att det är minusterminalen som är märkt med en röd färgplutt (det fanns inga andra markeringar vad jag kommer ihåg)?

EDIT
En sak till: Påverkar konjugatlänken ljudet/filtret eller är det "bara" för att snygga till förstärkarlasten?

Redigerat av Unregistereddcdbc111, 07 september 2006 - 19:07.


#12

Postad 07 september 2006 - 18:54

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Skrikig kanske är att ta i men vass... Jag tror att jag har adresserat ett problem med dist också. Detta tror jag kan göra att man kan spela högre... Om man vill...

Ritningen som skickades med visar att minuspolen skall kopplas till filtrets "pluspol".

Ju finare komponenter man väljer ju mindre kommer filtret att sprida. Jag rekommenderar att man tar lite finare komponenter (dvs. komponenter med högre nogrannhet) så kommer det att fungera bra. Även att de värden som man inte kan köpa rakt av kombineras ihop istället för att man tar det närmaste.

Utan konjugatlänken fungerar inte mitt filter som jag tänkt. Den är till för att göra delningsfrekvensen stabil. Utan den kommer delningsfrekvensen att ändras.

Redigerat av GrodanB, 07 september 2006 - 19:21.


#13

Postad 07 september 2006 - 20:01

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0
OK, det var det jag trodde.

Jag är klart sugen på att uppgradera mina filter, hade varit kul om man kunde vara först med att testa på ett par SQ-50. Med polyesterkondensatorer till diskanterna blir det 481:- inkl. frakt från Hifikit. Med elektrolyter (det som är listat ovan) blir det 394:- totalt.

#14

Postad 07 september 2006 - 21:15

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Ja, det är en dyr frakt tycker jag... Men jag kanske inte vet var Posten tar ut...

Polypropylen kondensatorer är de dyrare?

Det är ett alternativ...

Jag har modifierat mitt filter för att passa HIFI kit. Man kan göra lite justeringar om du hittar en annan försäljare... Eller i alla fall kolla om man kan...

#15

Postad 07 september 2006 - 22:50

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0
Polypropylen är ytterligare ett snäpp dyrare. Polyester kostar 55:-/st och polypropylen kostar 75:-/st (15 uF).

Man kan dock förskottbetala och då sjunker fraktkostnaden till 99:-.

Hos Elfa blir det dyrare. Dels för att det inte kan gå som brev (väger över 1 kg) så frakten blir 75:- istället för 32:- (om man betalar med kort). Dessutom är deras bipolära elektrolyter dyrare (17:- + moms) och dessutom med 20% avvikelse <_<, och de andra sakerna är också lite dyrare (dock har de 0,68 mH-spolar) så det blir ungefär 520:- med frakt från Elfa med sämre kondensatorer. De har dessutom inga 15uF polyesterkondensatorer så ska man ha annat än elektrolyter så blir det polypropylenkondensatorer (dyra).

Så det lutar nog åt Hifikit ändå. Man kanske kan minska frakten lite genom förskottsbetalning eller liknande. Jag ska dock undersöka Ljudias sortiment och fraktkostnader först.

Redigerat av Unregistereddcdbc111, 07 september 2006 - 22:52.


#16

Postad 08 september 2006 - 09:45

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Ok... kollat in Ljudia?

Förskottsbetala är ju ett alternativ då detta är en firma som är ganska känd...

#17

Postad 08 september 2006 - 12:51

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0

Ok... kollat in Ljudia?

Förskottsbetala är ju ett alternativ då detta är en firma som är ganska känd...

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, nu har jag det och det är det sämsta alternativet. De säljer bara effektmotstånd i 4-pack (om man inte tar de dyra metalloxidmotstånden för 30:-/st), de har inga 1,2-ohms motstånd (finns dock som metalloxid) och ingen polyesterkondensatorer i 15uF heller (bara elektrolyter utan synlig toleransangivelse och polypropylen för 99:-/st). Och den enda 1 mH-spolen de har är 0,8 mm med ferritkärna.

Så Hifikit är bästa alternativet så här långt.

#18

Postad 28 november 2006 - 00:48

Valhalla
  • Valhalla
  • Lärjunge

  • 287 inlägg
  • 0
Men..!
Nu blev jag ordentligt sugen på att testa detta! Efter att ha spelat riktigt högt med mina SQ-50 så har jag också upplevt att de distar en aning... Men vid lägre volym låter de kanon.

Fasen, det var ju inte ens dyrt att införskaffa dessa filter (jag bor i Sthlm och slipper därmed frakten från hifikit)! Ska se om jag har tid inom de närmsta dagarna. Victor, hur går det med dina filter? Blev det något?

#19

Postad 28 november 2006 - 13:02

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Det vore MYCKET intressant att höra vad du tycker.

Ett råd bara: Gör inte sönder dina gamla filter. Montera in de nya så du relativ enkelt kan byta om du inte gillar vad du hör. (Jag hade lödat dit de nya filtren men inte limmat fast nått innan jag är säker på att allt är rätt och att jag verkligen gillar det jag hör.)

Redigerat av GrodanB, 28 november 2006 - 13:03.


#20

Postad 28 november 2006 - 22:34

Valhalla
  • Valhalla
  • Lärjunge

  • 287 inlägg
  • 0
Inhandlat.

Nu ska jag strax löda ihop dem tänkte jag. Men det blir väl inte någon provlyssning i dag i alla fall.

Jag kommer att spara de gamla filtrena, då de monterades på en platta som skruvades fast i ett stag i lådan. Blir även ganska enkelt att montera de nya filtrena på samma sätt.

Om detta visar sig fungera bra så kanske man skulle droppa ett mail till Valutronic och skicka en länk till denna tråd. Vore kanon om de kunde göra en bra högtalare ännu bättre.

Redigerat av Valhalla, 28 november 2006 - 22:36.


#21

Postad 28 november 2006 - 23:01

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Är inte säker på att de är så intresserade. Då priset skulle helt klart bli ett annat. Sen kan detta resultera i ett ljud de inte heller är förjusta i. Men jag tror att vi inte skall hoppa händelserna i förväg utan i alla fall vänta några dagar :).

Jag väntar med spänning på hur du upplever skillanden.

Jag citerar mig själv från ett tidigare inlägg:

Vad jag är nyfiken på är hur ett par SQ-50 låter med dessa filter. Det är ju samma element och frågan är om lådans volym påverkar i 1700Hz som vi delar. Jag tror att man skulle kunna spela "tuffare" på en SQ-50 med detta filter. Men eftersom jag inte vet om det är konutslaget i de låga frekvenserna som begränsar eller om det är den vassa diskanten och den dist jag hörde som gör att man säger att de "bottnar"

<{POST_SNAPBACK}>


Nu kanske man kan få ett svar ;)

Redigerat av GrodanB, 28 november 2006 - 23:07.


#22

Postad 29 november 2006 - 00:38

Valhalla
  • Valhalla
  • Lärjunge

  • 287 inlägg
  • 0
Ja, lådan kanske är en påverkande faktor. Hoppas bara inte det påverkar alltför mycket, då 250 spänn ändå motsvarar ca 15-25 portioner mat för mig :). Annars får jag väl ta och spara filtrena tills jag orkat snickra ihop ett par MB-50. Förresten så används väl samma filter till både SQ-50 och MB-50?

#23

Postad 29 november 2006 - 07:46

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Japp samma filter används. Men Jag vill bara höja ett litet finger och påpeka att jag inte har SQ-50 tillgänglig för test. Så jag kan inte lova att det löser alla problem...

Men jag tror att det blir bättre.

Jag kan ju inte ens lova att jag löst alla problem i MB-50 trots att jag har dem tillgängliga :).

Jag hoppas också att jag nu inte satt dig på ofrivillig diet... ;) Jag väntar med spänning på resultatet...

Ett litet råd till bara... Dämpkretsen på diskanten... Sätt inte den så att du inte kan justera den ifall du upplever diskanten som för låg (eller för hög). Vanligt fel är att man bygger in den för mycket så man inte kan fippla om man vill med den...

Redigerat av GrodanB, 29 november 2006 - 09:33.


#24

Postad 29 november 2006 - 20:37

Valhalla
  • Valhalla
  • Lärjunge

  • 287 inlägg
  • 0
Helt otroligt alltså, det är nästan som ett par nya högtalare! Jag antar att den där 5kHz dippen gjorde sitt, för nu hörs små detaljer tydligare (t.ex "skimmret" i mp3-filer). Och det är som du antog, man kan spela "hårdare" nu utan att ljudet blir "skrikigt". Diskanten låter en gnutta högre nu (kanske för att 5kHz dippen försvann..?), men det verkar vara en helt ok nivå för mig, efter en kvarts lyssnande.

Men en sak jag inte förstår, hur kan basen ha föränrats på det sätt den gjort..?? För jag upplever det, helt otippat, som att basen är mycket mycket bättre än innan. Jag har alltid tyckt att kraften saknas, men nu verkar den finnas där. Den är både djup och känns kraftfull och om jag drar på mer bas så krämar högtalarna på som tusan!!! Och nu kanske jag inbillar mig i detta lilla rus, men det verkar som att konutslagen inte behöver vara så stora för samma kraft i basen, som innan. Kan det vara någon skum fasvridning i det gamla filtret, som spökade?!

Redigerat av Valhalla, 29 november 2006 - 20:38.


#25

Postad 29 november 2006 - 20:42

Valhalla
  • Valhalla
  • Lärjunge

  • 287 inlägg
  • 0
Nä det är ta mej tusan underbart!

Redigerat av Valhalla, 29 november 2006 - 20:42.


#26

Postad 29 november 2006 - 21:36

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
:)

Ok, Då har du SAMMA åsikt som killen jag fixade MB-50 till...

Jag kan lite senare komma med liten utläggning om varför jag tror det blev den förändring du upplever.

Konutslaget är sannolikt lika stort...

Vad menar du med att du krämar på bas? Vrider du på bas kontrollen eller spelar du högre?

Kolla gärna hur det låter med bas/treble kontrollen på noll och lite högre volym (inte så att öronen pajar eller så att grannarna får dig vräkt ;) ). Förblir basen och diskanten balanserade vid lite högre ljudvolym?

Men återkom gärna med mer intryck. Om du inte har lödat dit de nya kan det vara lite skoj att sätta dit de gamla och se om du tycker samma sak när du stoppar in "mitt" filter igen... (jobbigt jag vet)

Redigerat av GrodanB, 29 november 2006 - 22:23.


#27

Postad 29 november 2006 - 22:30

Valhalla
  • Valhalla
  • Lärjunge

  • 287 inlägg
  • 0
Blev han också helt till sig när han testade? :)

Jag menar att om jag vrider basratten till max så känns det som att det blir mer bas än det blev tidigare när jag vred lika mycket. Testlyssningen skedde till 90% med tonkontrollerna på 0. Huruvida nivåerna förblir balanserade vid högre volym är jag inte helt säker på. På vissa inspelningar kändes det som att diskanten ökar mer än basen om man höjer volymen, men de låtarna är "vassa" i allmänhet, och det kanske blir mycket jobbigare att lyssna på vid hög volym (därav kanske man tror att diskanten låter starkare). En del inspelningar lät skitbra vid hög volym. Återkommer nog imorgon efter mer testlyssning.

Tyvärr kommer jag inte att slänga in de gamla filtrena, då jag lött de nya samt skruvat fast dem inuti. Kanske hade varit kul att göra filtrena externa så man kan byta dem snabbt och höra skillnaden.

Redigerat av Valhalla, 29 november 2006 - 22:30.


#28

Postad 29 november 2006 - 22:40

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Kul att du verkar gilla det... Det är lurigt att ha rätt balans med diskanten... Många gillar den stark. Jag personligen vill ha den nästan balanserad... liiiite högre än basen... (kanske det du märker)

Tycker det ger en "närvaro" i högtalaren. Om man lägger den precis på samma nivå upplever jag den som allt för "torr"... "trist" är ett annat ord... MEN vi pratar om lite nu, inga +3 dB...

Men tycker du den är vass? (stör) eller bara högre?

Det var bara en liten idé att fippla med de gamla filtren... Hade varit kul om det gått men det verkar som du tycker skillnaden är tillräckligt stor för att inte det skall vara nödvändigt :). Vet inte ens om jag hade orkat ;). Externa filter är inte smidiga om man inte vill leka...

#29

Postad 30 november 2006 - 18:35

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0
Visstja, det här hade jag nästan glömt. Jag har inte bytt filter än, har haft annat att göra.

Om man skulle vilja dämpa diskanten lite mer än 1,2 dB, är det bara att öka seriemotståndet till diskanten lite (t.ex. till 2,72 ohm som i första versionen vilket ger 2,54 dB dämpning) eller påverkar det några andra komponentvärden (jag tänker främst på dämpmotståndet parallellt med diskanten)?

#30

Postad 30 november 2006 - 20:57

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Att göra som du föreslår gör STOR inverkan på filtret... Jag har satt ett 2.7Ohms motstånd i stället för 1.2 Ohms motståndet:
Bifogad fil  MB_50__ndrat_motst_nd_2.7Ohm.png   13,22K   15 Antal nerladdningar
Inte riktigt vad du tänkt?
Jag har ändrat så dämpningen är lite hårdare:
Bifogad fil  MB_50__ndrad_D_mpkrets.png   13,17K   46 Antal nerladdningar
Schemat för denna ändring:
Bifogad fil  MB_50_Nytt_filter_schema__ndrad_d_mpkrets.png   10,23K   186 Antal nerladdningar
Vill man ha lite mindre dämpning än detta kan man byta ut 3.3 Ohm resistorn mot en 3.9 ohms dito...

Redigerat av GrodanB, 03 december 2006 - 22:51.


#31

Postad 06 december 2006 - 17:27

Adam Eng
  • Adam Eng
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Väldigt intressant tråd detta!

Jag har ett par SQ-50 som jag gillar riktigt bra faktiskt men efter att ha sett mätvärdena från orginalfiltret och det nya som du fixat så kunde jag inte hålla mig längre. Har beställt filterkomponenterna från elfa idag och får dom imorrn.

Ska bli kul o se ifall det blir bättre eller inte. Teoretiskt tycker jag att det borde bli bättre med basen delad lite lägre än i orginalfiltret men man vet ju aldrig.
Har inga problem med diskanten (vad jag kan höra iaf :D) men det Valhalla sa om att basen blev lite mer kraftfull fick mig lite extra intresserad då jag saknar lite av kraften i den känns det som. De spelar både djupt och tydligt i basen men det saknas lite tryck ibland tycker jag.

Hör av mig igen när jag testat de nya filtrena.

mvh Adam

#32

Postad 06 december 2006 - 20:59

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Kul... Jag följer med stort intresse... Det är VÄLDIGT intressant att hör hur ni upplever det... Jag försöker inte att berätta vad jag tyckte men det är mer eller mindre omöjligt :D...

Ju fler som testar ju roligare...

#33

Postad 07 december 2006 - 11:36

Valhalla
  • Valhalla
  • Lärjunge

  • 287 inlägg
  • 0

men det Valhalla sa om att basen blev lite mer kraftfull fick mig lite extra intresserad då jag saknar lite av kraften i den känns det som. De spelar både djupt och tydligt i basen men det saknas lite tryck ibland tycker jag.


Det kan ju mycket väl vara jag som inbillar mig, eftersom jag inte har A/B testat mellan de olika filtrena. Men det är ändå konstigt att jag upplevde att basen blev bättre, när jag inte ens hade väntat mig någon skillnad i det området. Kanske beror det på att delningsfrekvensen är lägre och basen därmed arbetar bättre...? Äh, jag är ingen expert inom detta område. Men du får ju själv avgöra hur det låter. Ska bli kul att höra vad du tycker!

#34

Postad 07 december 2006 - 13:15

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Filtret påverkar bägge elementen eftersom den hanterar brytningen mella elementen. Det sitter komponenter mellan terminalen och basen... Som har andra egenskaper än orginalfiltret...

Så en förändring är inte konstig men beskriv hur du upplever det... detta är mycket användbart eftersom jag kan fundera på vad jag gjorde och se lite hur ni reagerar :D

Har du ändrat åsikt om basen eller vidhåller du att den är annorlunda nu efter några dagar?

Redigerat av GrodanB, 07 december 2006 - 13:16.


#35

Postad 07 december 2006 - 18:16

Adam Eng
  • Adam Eng
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Nu har jag fixat filterkomponenterna iaf. Tyvärr hinner jag nog inte testa de nya filtrena förän till helgen.

Bifogad fil  krafs_008.jpg   573,71K   209 Antal nerladdningar

#36

Postad 07 december 2006 - 19:50

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
ohh... de fina kondensatorerna... De använder jag helst...

synd att du är upptagen :P

#37

Postad 08 december 2006 - 23:11

oakim
  • oakim
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Skulle gärna höra.. kommer det vara en hörbar skillnad?

#38

Postad 09 december 2006 - 01:24

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Ok... Inser att tråden har börjat spreta...

Så jag summerar....

I detta inlägg presenteras det bästa filtret: Inlägg nummer 3

Men för att göra det lite enklare att köpa/göra förändrar jag filtret så det använder bara komponentvärden som finns enkelt att tillgå: Inlägg 9

Sen kommer frågan upp om man kan dämpa diskanten ytterligare, och visst går det. Men helst inte som frågeställaren föreslår. Så jag tar fram 2 alternativ med olika hård dämpning av diskanten: Inlägg 30

Det som förändras här är L-Paden i serie med diskanten. Vill ni leka och tycker er ha råd köp då de extra motstånden det handlar om och testa om ni gillar det mer. Finns intresse kan jag ta fram en L-Pad som INTE dämpar diskanten lika mycket som mitt original förslag. Dvs. höjer diskanten något.

Hoppas jag nu har återfört lite ordning i detta. Det är alltså filtret i inlägg 9 som de som har testat byggt. Jag vill nog rekommendera er att ta det eftersom jag nog måste ifrågasätta ev. vinst kontra kostnad mot att bygga det bästa filtret i inlägg 3. Tror inte att ev. ljudvinst är så stor att det motiverar joxet att fixa de komponentvärden som inte finns enkelt att tillgå.

Redigerat av GrodanB, 09 december 2006 - 01:26.


#39

Postad 09 december 2006 - 01:37

Adam Eng
  • Adam Eng
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Hallå igen!

Jag har nu lött ihop de nya filtrena (som för övrigt är alt. 2 i inlägg #30) och monterat ett av dom. Provspelade lite snabbt med en högtalare och tyckte att det verkar kunna bli en lagom nivå på dikanten i mitt rum med detta filter. Ska montera ihop högtalare 2 imorrn förmiddag tänkte jag och sen blir det mer seriös provlyssning.

Men det bådar iaf gott så här långt!

mvh Adam

Edit:

Gomorgon!

Nu har jag testat lite mer med det nya filtret och jämfört lite mot det gamla. Väldigt vetenskapligt då jag helt enkelt kör en högtalare med nytt och en med gammalt filter och sitter och vrider på balance...
Tog även in brorsan och hans tjej för att kolla om de upplever samma sak som mig: Mycket mindre burkigt ljud. Mellanregistret fick en helt ny karaktär som jag gillar mycket bättre.

So far so good! Nu ska jag ner i källaren igen och slänga i filter nr 2. :wub:

Edit 2:

Nu är allt klart och monterat. Har provlyssnat lite under dagen här och jag vidhåller att mellanregistret låter mycket bättre. Diskanten har också blivit mer lättlysnad och blir inte så jobbig vid högre volym.
Kort sagt ett lyckat filterbyte!

Stort tack till dig GrodanB!

/Adam

Bifogad fil  krafs_010.jpg   544,42K   231 Antal nerladdningar

Redigerat av Adam Eng, 09 december 2006 - 15:03.


#40

Postad 09 december 2006 - 15:02

mrzpliff
  • mrzpliff
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Gomorgon!

Nu har jag testat lite mer med det nya filtret och jämfört lite mot det gamla. Väldigt vetenskapligt då jag helt enkelt kör en högtalare med nytt och en med gammalt filter och sitter och vrider på balance...
Tog även in brorsan och hans tjej för att kolla om de upplever samma sak som mig: Mycket mindre burkigt ljud. Mellanregistret fick en helt ny karaktär som jag gillar mycket bättre.

So far so good! Nu ska jag ner i källaren igen och slänga i filter nr 2.  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>


Låter bra !

det var ju minst sagt en rätt kraftig dipp vid 5 kHz med de gamla filtrena så resultatet borde bli
som du beskriver det. Ljudet kan dock bli väldigt "jobbigt" om de frekvenserna (4 - 6 kHz) blir
för framträdande...

Lyckades beställa spolar på 0,68mH istället för 0,60mH, men jag skulle inte tro att skillnaden blir
speciellt stor.

#41

Postad 09 december 2006 - 15:03

mrzpliff
  • mrzpliff
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Gomorgon!

Nu har jag testat lite mer med det nya filtret och jämfört lite mot det gamla. Väldigt vetenskapligt då jag helt enkelt kör en högtalare med nytt och en med gammalt filter och sitter och vrider på balance...
Tog även in brorsan och hans tjej för att kolla om de upplever samma sak som mig: Mycket mindre burkigt ljud. Mellanregistret fick en helt ny karaktär som jag gillar mycket bättre.

So far so good! Nu ska jag ner i källaren igen och slänga i filter nr 2.  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>


Låter bra !

det var ju minst sagt en rätt kraftig dipp vid 5 kHz med de gamla filtrena så resultatet borde bli
som du beskriver det. Ljudet kan dock bli väldigt "jobbigt" om de frekvenserna (4 - 6 kHz) blir
för framträdande...

Lyckades beställa spolar på 0,68mH istället för 0,60mH, men jag skulle inte tro att skillnaden blir
speciellt stor. Tänkte köra med polypropylen-kondingar och metallfilmsmotstånd åtminstonde till frontarna.

#42

Postad 09 december 2006 - 17:13

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0

det var ju minst sagt en rätt kraftig dipp vid 5 kHz med de gamla filtrena så resultatet borde bli
som du beskriver det. Ljudet kan dock bli väldigt "jobbigt" om de frekvenserna (4 - 6 kHz) blir
för framträdande...

<{POST_SNAPBACK}>

Menar du att de nya filtren ev. är för kraftiga i 4-6 regionen eller orginal?
Intressant att veta...

Lyckades beställa spolar på 0,68mH istället för 0,60mH, men jag skulle inte tro att skillnaden blir
speciellt stor. Tänkte köra med polypropylen-kondingar och metallfilmsmotstånd åtminstonde till frontarna.

<{POST_SNAPBACK}>

0.68mH borde inte ställa till det för mycket... Men jag kan kolla senare...

#43

Postad 09 december 2006 - 17:48

mrzpliff
  • mrzpliff
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
[quote name='GrodanB' date='Dec 9 2006, 17:13 ']
[quote name='mrzpliff' date='Dec 9 2006, 16:03 ']det var ju minst sagt en rätt kraftig dipp vid 5 kHz med de gamla filtrena så resultatet borde bli
som du beskriver det. Ljudet kan dock bli väldigt "jobbigt" om de frekvenserna (4 - 6 kHz) blir
för framträdande...

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]
Menar du att de nya filtren ev. är för kraftiga i 4-6 regionen eller orginal?
Intressant att veta...

.. näe, det var bara en allmän reflektion, tänkte högt :rolleyes: ...
ser riktigt bra ut på kurvan + att valahalla har testat och tycker det låter bra... sen är det ju en smaksak också, det den ena gillar kanske den andre tycker låter tunt o.sv.

Generellt sett så brukar ju 4-6 kHz upplevas som närhet och "punch" i ljudet, men blir det för mycket så låter det jobbigt. likaså upplevs 200-500Hz (ungefär) som värme, men för mycket som burkigt och låda..... så det gäller ju att hitta den balans man själv gillar.

Jag personligen är t.ex. inte så där jätteförtjust i mycket diskant, utan gillar när det låter fett och lite avrullat i toppen.

#44

Postad 14 januari 2007 - 18:05

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0
Av förekommen anledning förtydligar (OBS ingen förändring... hittar ni en så är det av misstag) jag komponentlistan i inlägg 9:

Komponenter för 2 filter:
4 stycken: Elektrolyt Kondensatorer (15 uF) 5005
2 stycken: Elektrolyt Kondensatorer (10 uF) 5004
2 stycken: Luftlindade Spolar 0,8mm tråd (0,60 mH) 5132
2 stycken: Luftlindade Spolar 1,4mm tråd (1,0 mH) 5178
2 stycken: EFFEKTMOTSTÅND (1,2 Ohm) 6021
2 stycken: EFFEKTMOTSTÅND (8,2 Ohm) 6031
2 stycken: EFFEKTMOTSTÅND (4,7 Ohm) 6028

(Pris är meningslöst att ha kvar eftersom det snart kan vara en information som är inaktuell)

Länk till inlägg 9 som har kopplingsschema och lite grafer...

På begäran visar jag en "beställning" från ELFA med det mer kompromisslösa filtret i inlägg 3:
Bifogad fil  MB_50_elfa.png   10,72K   24 Antal nerladdningar

Varukostnad inkl moms 751.85 (då med 3% internetrabatt) men exklusive frakt.

Spolarna är dem samma som på HIFIkit skulle jag tro...
Resistorerna parallellkopplas 4 st. för att ge lite effekttålighet...
Kondensatorerna är av prolypropylentyp som är på 5% och har bättre livstid...

Man kan spara lite genom att byta ut alla parallella kondensatorer mot elytar.

Sen kan man kanske hitta en billigare levernatör än elfa också :)

Redigerat av GrodanB, 15 januari 2007 - 00:14.


#45

Postad 15 januari 2007 - 05:46

jahadu
  • jahadu
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Tack så jättemycket Grodan!! Nu ska det beställas :)

Edit: Hmm. Innan jag beställer. Kan Grodan, eller kanske nån annan, göra ett "Kopplingsschema For Dummies" tro? Kan väl tyckas att jag inte borde ge mig in på nåt sånt här då jag inte fattar ett smack, men jag vill verkligen prova! Man kanske kan numrera komponenterna och sätta ut siffrorna på schemat, det skulle nog underlätta för mig.

Enligt kopplingsschemat i inlägg #3 så ska det finnas nån komponent som har "8.20 Ohm", men i kundvagnen så ser jag inget som har 8.20 Ohm. Så mycket nybörjare är jag :)

Jag vet att jag är jobbig och krävande nu, men så fort jag byggt klart ska ni få mitt utlåtande och sen försvinner jag (såvida jag inte råkar bli torsk på att bygga högtalare nu) :)

Tack!

Redigerat av jahadu, 15 januari 2007 - 06:10.


#46

Postad 15 januari 2007 - 08:16

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

  • 2 661 inlägg
  • 0

Resistorerna parallellkopplas 4 st. för att ge lite effekttålighet...

<{POST_SNAPBACK}>

Detta betyder att man lägger 4 st bredvid varandra (tvinna ihop de 4 ledarna i varje ände) så du får nått som liknar en packe med 4 rullar i... Lite som en klassisk dynamit packe :)

Gör man på detta viset kommer värdet på varje resistor delas med 4. Dvs. 33/4 = 8,25 vilket är ca 8.20. Precisionen förbättras på samma sätt. Så du får alltså mindre spridning på komponenterna. (Dvs. bättre kvalitet)

De resistorer som hänvisas till i första beställningslistan är mer effekttåliga än dessa. Men genom att man använder 4 så blir de ungefär lika tåliga.

4,7 / 4 = 1,175 dvs. ca 1.2
18 / 4 = 4,5 dvs. ca 4.7 (detta är den sämsta passingen av värdet men inom 5 % felmarginal så det hade inte blivit bättre att ta ett ensamt 4.7 motstånd)

Redigerat av GrodanB, 15 januari 2007 - 08:19.


#47

Postad 15 januari 2007 - 10:38

jahadu
  • jahadu
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Tack så himla mycket Grodan! Elfa drog precis ca 840 kronor eller vad det blev från mitt kort :)

#48

Postad 15 januari 2007 - 11:34

mrzpliff
  • mrzpliff
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Hejsan !

Jag skruvade ihop en av mina SQ-50 med Grodans filter igår kväll..., men hann bara provköra lite.
Verkar lovande... :)

Ska göra klar den andra idag och låta dem stå och gå så att de blir inspelade innan jag testar på allvar...

#49

Postad 17 januari 2007 - 16:02

jahadu
  • jahadu
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hur går det mrzpliff? Låter det bra?
Jag hämtade precis ut paketet från ELFA :(

#50

Postad 17 januari 2007 - 22:39

mrzpliff
  • mrzpliff
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Hur går det mrzpliff? Låter det bra?
Jag hämtade precis ut paketet från ELFA


:( har fortfarande bara hunnit köra dem i några timmar, men jag
tycker att de låter mycket bra ! tror inte att du kommer att bli missnöjd.
...beror ju på vilka förväntningar man har, förstås :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.