Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Akustikråd i knepigt rum

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Rotel RA-1070 (Stereoförstärkare) 1 8,83 (5) Inga priser
B&W CM1 (Surroundhögtalare) 3 9,15 (38) Inga priser
Cambridge Audio DacMagic (DAC & hörlursförstärkare) 2 8,91 (106) Inga priser
34 relaterade trådar
B&W-klubben (535 inlägg) 3 år sedan
Köpråd högtalare med varmt ljud (131 inlägg) 4 år sedan
Rotel-klubben (528 inlägg) 5 år sedan
DAC (Externa) (732 inlägg) 5 år sedan
ROTEL RA-12 tillräcklig för B&W CM1? (11 inlägg) 8 år sedan
Hegel, Rotel samt lite digitalt Cambridge, lyssningstest (7 inlägg) 9 år sedan
Dags att köpa en DAC. (340 inlägg) 10 år sedan
Vilka högtalare till marantz nr1403 (15 inlägg) 10 år sedan
Cambridge DacMagic Plus (39 inlägg) 11 år sedan
* Officiell tråd - Cambridge DacMagic * (645 inlägg) 11 år sedan
Inställning för att koppla dac till ps3-slim? (9 inlägg) 11 år sedan
Monitor audio Rx1 eller B&W Cm1 (34 inlägg) 12 år sedan
B&W utökar CM-serien (152 inlägg) 13 år sedan
Stereo/Surroundförstärkare 2-5k (3 inlägg) 13 år sedan
Billiga B&W CM1 i England (64 inlägg) 13 år sedan
H/K HD990 vs CAMBRIDGE Azur 840C (269 inlägg) 13 år sedan
stativare till rotel-ra06 (14 inlägg) 14 år sedan
Hur får jag bra ljud ut från dator till förstärkare? (32 inlägg) 14 år sedan
Sub till B&W CM1 (8 inlägg) 14 år sedan
Rotel RA-1070 till 683 (17 inlägg) 14 år sedan
Bästa förstärkare under 8000 beg (12 inlägg) 14 år sedan
NAD C355 vs Rotel RA-06 (4 inlägg) 14 år sedan
B&W CM1 (90 inlägg) 15 år sedan
XTZ 99.25 eller B&W CM1 (4 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare till B&W 704 (11 inlägg) 16 år sedan
Stativare eller golvare, runt 10.000 till rotel? (64 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsrunda i Stockholm (26 inlägg) 16 år sedan
Reciver till B&W CM1 (3 inlägg) 17 år sedan
Åsikter på blivande anläggning (380 inlägg) 17 år sedan
Förstärkare + högtalare - 20 000 kr (15 inlägg) 17 år sedan
Rookie behöver råd! (56 inlägg) 17 år sedan
Ultimata förstärkare till MA RS8 (21 inlägg) 17 år sedan
B&W´s nya CM1 (38 inlägg) 17 år sedan
Inköp av ny 2-kanalare... (18 inlägg) 17 år sedan

#1

Postad 08 september 2010 - 15:47

Unregistered85c1235f
  • Unregistered85c1235f
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Hej!

Jag behöver hjälp med akustikförbättring i min lägenhet. Den lider av högt klappeko. Ljudbilden är "liten" när jag lyssnar på musik.
Jag vet att lyssningspositionen är för långt från högtalarna men det är inte det som är problemet.
Alla fönster utom de till vänster om LF är stora. Hallen som går bakåt är stor och klappekot där är väldigt högt. Väggen mellan kök och vardagsrum som är streckad på bilden finns inte i verkligheten.
Vad ska jag göra för att få bättre akustik i detta svåra rum utan att göra för mycket åverkan på rummet. Det är som synes mitt vardagsrum som även min sambo ska trivas i. Är rummet, och därmed min anläggning, dömd till att låta skit?
Jag har lite idéer själv men är tacksam för input.


Bifogad fil  rum_nuvarande.JPG   95,64K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered85c1235f, 08 september 2010 - 15:50.


#2

Postad 08 september 2010 - 16:22

Blixten_no1
  • Blixten_no1
  • Lärjunge

  • 408 inlägg
  • 0
finns inga genvägar ur ekon... enda lösningen är typ av olika slag mattor och gardiner av olika slag.

hur lång är avståndet emellen högtalarna? och hur långt är det från högtalarna till soffan?

#3

Postad 08 september 2010 - 16:29

Unregistered85c1235f
  • Unregistered85c1235f
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Är inte hemma just nu men vill minnas att det är ca 210 cm mellan högtalarna. Drygt 3 meter till lyssningsposition. Borde vara ca 2,5 m men det är lätt att justera genom att flytta på soffan. Har lyssnat mycket på "rätt" avstånd också.

#4

Postad 08 september 2010 - 17:05

Blixten_no1
  • Blixten_no1
  • Lärjunge

  • 408 inlägg
  • 0
jo precis borde va ca 2.5 meter.

men sen ekot går inte att trolla bort tyvärr...

#5

Postad 08 september 2010 - 18:18

Unregistered85c1235f
  • Unregistered85c1235f
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Nej jag förstår det. Är mer ute efter vilka åtgärder som skulle ge störst effekt. Vill ha mest bang for the buck och börja i rätt ände så att säga.
Klart störst problem har jag med rock, som blir väldigt skränigt och man blir lyssningstrött snabbt. Så fort jag drar på bara lite grann får jag en impuls av att jag vill sänka direkt p.g.a. att det låter obehagligt. Tyder väl på att det är diskant/mellanregister som bråkar.
Just nu har jag ställt stora soffkuddar bakom högtalarna samt lagt madrasser och täcken på golvet. Har även satt för ett överkast för fönsterpartiet på bakväggen. Ljudet är bättre men fortfarande inte bra.

Redigerat av Unregistered85c1235f, 08 september 2010 - 18:26.


#6

Postad 11 september 2010 - 07:39

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Hej!
En lägenhet med en öppen planslösning får alltid akustiska problem med lång efterklang. Har själv en sådan lägenhet. Tyvärr är inte mitt galleri helt uppdaterat så alla aukustiska åtgärder som vi gjort syns inte. Problemetuppstår i att ljudvågen hinner gå långt innan den når något som den kan reflekteras/diffunderas/dämpas mot. Har ingen egen apparat för akustiska mätningar med det kan vara lite lärorikt att få sitt rum uppmätt.

Men garanterat har du en lång efterklang vilket ställer till det. Samtidigt är det för lite material och saker som diffunderar och/eller dämpar ljudvågen. Du har en bra ritning men bilder av rummet är självklart positivt för att kunna ge förslag till hur man göra. Som du redan vet går det att göra åtgärder som förbättrar ljudet men det kan behövas många.

Man bör skilja på tidiga och sena relfexer. Och ett råd är att försöka komma åt reflexen så tidigt som möjligt.

Möbler, mattor, gardiner och dukar kan ha positiv effekt. Tyg på soffa och stolar är att föredra framför läder. Stor och helst tjock matta under soffbordet. Varför inte en snygg matta bakom soffan. Man kan också om man har bokhyllor skära till absorbenter och placera de bakom böckerna eller vad man nu har i sina hyllor.
Bifogad fil  absortion_003.jpg   62,63K   0 Antal nerladdningar
SJälv har jag också byggt absorbenter bakom högtalarna. De gör ljudet klarare. Och åtgärden kantestas med madrasser. Men använd helst bra akustiska skivor och som är så tjocka som möjligt. Det estetiska sätter ju gränser för vad man eller eventuella partners vill göra. Men så härgjordde jag till slut. Innan fanns det lösa absorbenter bakom högtalarna.
Bifogad fil  absortion_001.jpg   27,25K   0 Antal nerladdningar


Sen kan du göra något på väggen bakom soffan. Gardin och/eller absorbenter. Själv har jag placerar ett antal absorbenter i samma utförandepå olika ställen. Neutral utfromning såatt den kan placeras lite hur somhelst.Går att ha ovan fönster.Då gärna snett ställda.

Bifogad fil  absortion.jpg   47,6K   0 Antal nerladdningar


Det finns en del att läsa omakustisk på nätet. Hittar inte en del gamla länkar men här kommer ett ex. Sök själv
[url="http://www.analogue....akustik.htm"]ht

Redigerat av Kronkan, 11 september 2010 - 07:47.


#7

Postad 11 september 2010 - 19:24

Unregistered85c1235f
  • Unregistered85c1235f
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Tack för utförligt svar Kronkan!

Idag var jag iväg och handlade material till absorbenter. Markskivor, reglar, skruv och lim. Byggde två st (50 mm markskiva, 45 mm luftspalt) 180 x 60 cm som nu sitter monterade bakom varje högtalare. Sitter ungefär kant i kant med högtalarens inre kant. Nu hänger dom där "råa" men ska såklart kläs i tyg så småningom.

Tycker inte att skillnaden blev så stor. Lite mindre skränigt i diskanten och mellanregistret (elgitarrer) men helt klart mindre effekt än vad jag hade hoppats på tyvärr.

Nästa steg får bli en stor matta eller två. Nuvarande matta är ganska liten. Rund med diameter på ca 150 cm.

#8

Postad 11 september 2010 - 21:59

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0

Tack för utförligt svar Kronkan!

Idag var jag iväg och handlade material till absorbenter. Markskivor, reglar, skruv och lim. Byggde två st (50 mm markskiva, 45 mm luftspalt) 180 x 60 cm som nu sitter monterade bakom varje högtalare. Sitter ungefär kant i kant med högtalarens inre kant. Nu hänger dom där "råa" men ska såklart kläs i tyg så småningom.

Tycker inte att skillnaden blev så stor. Lite mindre skränigt i diskanten och mellanregistret (elgitarrer) men helt klart mindre effekt än vad jag hade hoppats på tyvärr.

Nästa steg får bli en stor matta eller två. Nuvarande matta är ganska liten. Rund med diameter på ca 150 cm.

Tyvärr finns det inget enkelt sätt att komma åt problemet med aukustiken i det stora rum som skapas med öppna planlösningar. Desto större rum destor större andel dämpning/diffusion behövs för att skapa en god akustisk miljö. Det du beskriver händer med dämpningen bakom högtalaren är nog vad jag själv skulle tro skulle hända. Något mindre skrikigt. Men tror att stora rum behöver upp till 30-40% dämpande material av ytan. Var och lyssnade på en HiFi-mässa idag.Lyssningsrummen var bra konferensrum. Hela taket var dämpat. Heltäckningsmatta och mycket tjocka gardiner. Ändå inte perfekt enligt en av utställarna som har tillgång till ett riktigt akustikdämpat rum.

Men du harju en massa fönster. Har ni krukväxter. Allt som difuserar/dämpar vid första reflexen bedömmaer jag är en liten förbättring. Men vänta inte att allt ordnar sig av en åtgärd.

Redigerat av Kronkan, 11 september 2010 - 22:01.


#9

Postad 12 september 2010 - 11:00

Unregistered85c1235f
  • Unregistered85c1235f
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Ja det står krukväxter i alla fönster. Inte jättemycket men ett par i varje fönster. Funderar på att ställa någon stor växt/träd i hörnet bakom soffan men jag tvivlar på att det kommer göra någon hörbar skillnad.

De största problemen, som dessutom är svårt att göra något åt, är dels köket med hårda släta skåpluckor. Där går det inte att få till någon dämpning alls. Dels är det den stora hallen som öppnar sig bakåt. Jag kan tänka mig att den åtgärd som skulle ge störst akustisk vinst skulle vara att hänga ett draperi i lämpligt tyg för hela öppningen till hallen. Det är tyvärr inget alternativ, vare sig för mig eller min sambo.

#10

Postad 21 oktober 2010 - 19:41

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Kan du inte montera en dragdörr mellan hallen och vardagsrummet? Delar av på ett snyggt sätt och diskret när man drar åt sidan.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.