Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HIGH-END

1938 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon AH-D5000 (Hörlurar) 4 8,82 (10) Inga priser
HiFiMAN HE-500 (Hörlurar) 3 8,33 (2) Inga priser
Philips Fidelio L1 (Hörlurar) Rapporterad 3 (0) Inga priser
Bang Olufsen BeoPlay H6 Over-ear Headset (Hörlurar) Rapporterad 9 8,6 (14) Inga priser
HiFiMAN HE-560 Over-ear (Hörlurar) 6 8 (3) Inga priser
Oppo PM-1 (Hörlurar) 8 8 (2) Inga priser
Denon AH-MM400 Over-ear (Hörlurar) Rapporterad 6 8,4 (4) Inga priser
Pioneer SE-Master1 Over-ear (Hörlurar) 6 5,67 (2) Inga priser
Sennheiser HD 800S Over-ear (Hörlurar) 4 9,18 (10) 18 990:-
Focal Utopia II (2022) Over Ear (Hörlurar) 8 (0) 57 890:-
4 relaterade trådar

#1851

Postad 10 april 2019 - 20:03

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Hej

Har en fråga till Stax-fantasterna här.

Jag har testat Sennheiser HD800S och Audeze LCD-X, men blev inte såld på någon av dem. Jag tyckte att HD800S var för tunn i mellanregistret och hade för stor bredd i ljudbilden. LCD-X lät bara för fet och fläskig. Så kom jag tänka på att jag har en Stax SRM-006tS och en SR-407. Visserligen tycker jag att SR-407 låter tunn och inte särskilt imponerande, men hur skulle jag uppleva kombinationen av SRM-006tS och SR-L700 gentemot HD800S med en rörförstärkare (Feliks Audio Elise) tror ni?

Idag använder jag en Beyerdynamic T1 (gen 1) tillsammans med Feliks Audio Elise och är hyfsat nöjd, men vill testa något bättre. Tycker faktiskt min gamla HD600 låter väldigt bra med tillsammans med  Feliks Audio Elise också. Speciellt med rock och blues.



#1852

Postad 11 april 2019 - 20:41

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0
Köpte en annan Rca kabel (Chord Shawline) och det blev stor skillnad när det kommer till hur jag upplever det vassa i ljudet med Thx 789 - HD800S. Så nu låter inget direkt vasst jämfört med min Chord chrimson plus. Det är ingen fullträff till kabel för min del dock. Tycker basen är lite för tunn på dom.

Iallafall kabel rullning är effektivt för att ändra ljudbilden istället för att rör rulla på SS förstärkare.

Redigerat av axion84, 11 april 2019 - 20:41.


#1853

Postad 12 april 2019 - 06:57

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Njae det finns nog mer färgade förstärkare än kablar. Men jag kan absolut rekommendera hd800s med thx 789 och den balanserade standarekabeln. Jag har ingenting vasst och jag gillar basen.

#1854

Postad 12 april 2019 - 09:35

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Hej

Har en fråga till Stax-fantasterna här.

Jag har testat Sennheiser HD800S och Audeze LCD-X, men blev inte såld på någon av dem. Jag tyckte att HD800S var för tunn i mellanregistret och hade för stor bredd i ljudbilden. LCD-X lät bara för fet och fläskig. Så kom jag tänka på att jag har en Stax SRM-006tS och en SR-407. Visserligen tycker jag att SR-407 låter tunn och inte särskilt imponerande, men hur skulle jag uppleva kombinationen av SRM-006tS och SR-L700 gentemot HD800S med en rörförstärkare (Feliks Audio Elise) tror ni?

Idag använder jag en Beyerdynamic T1 (gen 1) tillsammans med Feliks Audio Elise och är hyfsat nöjd, men vill testa något bättre. Tycker faktiskt min gamla HD600 låter väldigt bra med tillsammans med  Feliks Audio Elise också. Speciellt med rock och blues.

 

Sennheiser HD800 och HD800S låter båda alldeles för ljust och tunnt. HD600/650/660 är mer i min smak med en fylligare klang! Bästa jag hört HD800 var med en Leben CS300 (rörbestyckad) som gav lite kropp och värme till ljudet. Jag har ägt några Audeze LCD lurar och de låter lite för mörkt och är för gryniga i toppen. Tycker att både HD800s och LCD-X har för stora brister för att man ska kunna leva med dem. Ingen av dessa dynamiska lurar kan mäta sig med en elektrostatlur i samma prisklass.  Problemet med Stax är inte deras lurar utan deras stärkare som inte håller måttet ljudmässigt. Jag levde många år med Stax SRM-007tA som jag moddade och byggde om. Ändå tyckte jag att ljudet inte var så värst mycket bättre än en toppklassig dynamisk rigg. Det var först när jag införskaffade stärkaren KGSShv Carbon som det stora genombrottet i ljudet kom. Carbon tillsammans med Stax SR007mk1 är en oslagbar kombination. Jämförde denna kombo med Stax topp rigg SR009s/SRM-007tA och det är nästan komiskt. Det är som att komma från en konsert in till en foaje. All magi i ljudet är som bortblåst. Tunt kliniskt och tråkigt kan väl beskriva det jag hörde. Kolla gärna in förstärkarna för Stax som Mjölnir Audio bygger:  https://mjolnir-audio.com/products/   Även deras enklaste förstärkaren låter bättre än Stax toppmodell.  Nya lambda serien från Stax låter klart bättre än de tidigare Lambda serierna förutom de absolut äldsta modellerna. Skaffa någon av Lambdorna SR-L700/500/300 tillsammans med en stärkare från Mjölnir Audio så är du hemma ljudmässigt. 



#1855

Postad 13 april 2019 - 20:21

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0

Njae det finns nog mer färgade förstärkare än kablar. Men jag kan absolut rekommendera hd800s med thx 789 och den balanserade standarekabeln. Jag har ingenting vasst och jag gillar basen.

Jo jag använder också den balancerade standard kabeln. Det här var en kommentar om Rca kablar kopplat mellan Dac och hörlurs förstärkare.

#1856

Postad 15 april 2019 - 17:08

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

@hammer65

Jättetack för informationen. Funderade på att köpa L700 hos HiFi Freaks för 10 200:- (med 30 dagars returrätt) men började fundera lite på Stax SR007mk2 som de också har. Visserligen betydligt dyrare än L700 men detta blir med all säkerhet mina sista lurar. Och ska man köpa en Mjölnir förstärkare kostar det ju en duktig slant till. Förstår bara inte riktigt vilka som är rörbestyckade av dem. Får väl lägga ett mail till Mjölnir Audio. Bör väl få ett hyfsat ljud med SRM-006tS ändå, tills jag har har råd till en Mjölnir.

Vet du skillnaden mellan Stax SR007mk1 och Stax SR007mk2? 



#1857

Postad 15 april 2019 - 19:09

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0

Sennheiser HD800 och HD800S låter båda alldeles för ljust och tunnt. HD600/650/660 är mer i min smak med en fylligare klang! Bästa jag hört HD800 var med en Leben CS300 (rörbestyckad) som gav lite kropp och värme till ljudet. Jag har ägt några Audeze LCD lurar och de låter lite för mörkt och är för gryniga i toppen. Tycker att både HD800s och LCD-X har för stora brister för att man ska kunna leva med dem. Ingen av dessa dynamiska lurar kan mäta sig med en elektrostatlur i samma prisklass.

Jag tycker HD800S är en mycket bra hörlur. Tycker den är bättre en HD650 som jag också har. Med rätt förstärkare tycker jag basen på HD800S är tillräckligt nog. Tex med Sennheisers egna HDV 820 lät basen mycket bra och allt med högupplösning. Även med min Lake People RS 02 som har ganska mycket kraft låter den mycket bra.

Skulle jag köpa en highend förstärkare är jag mest intresserad av denna https://www.cma.audi...mps/niimbus-us4

Billigare version
https://www.cma.audi...ps/niimbus-us-4


https://www.head-fi....roundup.886668/

#1858

Postad 16 april 2019 - 14:36

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Stax SR007mk1 (guldfärgad med bruna kuddar) är den gamla Omegamodellen. De låter lite bättre än den senare modellen SR007mk2 (den som säljs idag).

Tyvärr är det mycket svårt att hitta ett fint par SR007mk1 med rätt serienummer (beroende på serienummer låter de olika). Jag har lyckats få tag i 4 st Mk1 lurar i fint skick med rätt serienummer. Brukar ibland dyka upp något par i head-fi bland sälj annonserna om du är intresserad Simna?

Satsa på en Mjölnir Carbon förstärkare om du ändå ska ta steget fullt ut! Värd alla kronor!

 

HD800S är inte en dåligt lur men tyvärr kan jag inte leva med dess brister. Fattas en oktav i djupbasen och så är den alldeles för ljus för min smak.

HD650 låter inte lika detaljerad som HD800S men lider inte av dess brister. Jag har svårt för lurar med brister som stör lyssnandet. Samma gäller för Focals lurar som jag inte kommer överrens med! Provlyssnade nya Focal Stella som jag tyckte lät väldigt hårt. Ändå tycker jag att de låter bäst i Focals sortiment. Jämnast frekvensgång och inte den jobbiga diskanten som de andra modellerna lider av. Jag är nog för elektrostat skadad  :P


Redigerat av hammer65, 16 april 2019 - 14:36.


#1859

Postad 23 april 2019 - 15:17

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Hmm... Detta tål att fundera över. Ska först vänta (tror jag) och se om vikariatet jag har blir ett fast arbete. Finns lite mer ekonomiska muskler då:)

Många tack för infon hammer65.



#1860

Postad 29 april 2019 - 03:37

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Tyvärr är utbudet hos oss inte så stort, men då lokala hifibutiken tig in Focal var det klart jag tog chansen. Tyvärr hade jag inte tid för några långsittningar utan blev lite spontanlyssning.

Elear, första som slår mig är ljudbilden, känns inte alls som ett par lurar utan stort och öppet. Dock kändes de väldigt tråkigt ljudmässigt. Lyssnar mycket på extrem metal och var som de inte riktigt orkade spela i den hastighet som kan behövas.

Lyssnade även på 2 storlekar upp (ej utopia) och måste säga att det blev bara bättre och bättre. Dock börja jag känna att över 15papp är lite väl mycket. Inga beslut fattade då jag vill ha längre lyssningstund och även pröva hur de reagerar med mina förstärkare, Ifi och Chord mojo.

Audeze cb och Sennheiser 820 snabbbprövades även men fick inget större intryck av dem förutom att Sennheiser kändes otroligt plastig.

Iallafall någon vecka senare (helgen) så var jag i Stockholm och hade Audio Consept för Stax på listan och ljudmakarn för Audeze, Hifiman och Focal igen.

Stax lyssnade jag på med deras näst minsta förstärkare (minsta hade de inte inne) och l300 och l500 (l700 sålt). Tyvärr hade de ingen streamer och tog lite slumpartad musik jag hittade på skivor hos dem.

Men gisses vilket ljud! Låt så naturligt, ända jag kan anmärka på är skulle vilja ha lite bättre ljudbild, här tror jag l700 hade varit rätt. Synd bara att jag inte kunde pröva dem med "min musik."

Ljudmakarn blev det Hifiman Anada (kändes som en knapp uppdatering från mina 400i) och Audeze lcdx. Audeze gillade jag botten men tyckte de klämde en del och väldigt tunga, dock så lät de så onaturligt i jämnförelse med Stax i minnet. Sedan upplevde jag de lite nonchalanta så blir inge köp där iallafall.

Ville bara dela med mig av mina tankar. Inget är beslutat än.

#1861

Postad 05 maj 2019 - 18:12

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Iallafall någon vecka senare (helgen) så var jag i Stockholm och hade Audio Consept för Stax på listan och ljudmakarn för Audeze, Hifiman och Focal igen.

Stax lyssnade jag på med deras näst minsta förstärkare (minsta hade de inte inne) och l300 och l500 (l700 sålt). Tyvärr hade de ingen streamer och tog lite slumpartad musik jag hittade på skivor hos dem.

Men gisses vilket ljud! Låt så naturligt, ända jag kan anmärka på är skulle vilja ha lite bättre ljudbild, här tror jag l700 hade varit rätt. Synd bara att jag inte kunde pröva dem med "min musik."

 

Stax nya Lambdaserie är lovande! Det är inte så stor skillnad mellan lurarna i lambdaserien ljudmässigt. Viktigare är nog vilken förstärkare man väljer att driva dem med. Stax förstärkarutbud är ok men vill du ha det lilla extra är det andra märken som gäller!



#1862

Postad 05 maj 2019 - 19:19

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Hej hammer65

 

Jag har bestämt mig för att köpa ett par Stax SR-007 Mk2 (leta efter Mk1 känns lite överkurs:)). Har varit i kontakt med Birgir på Mjölnir Audio och han menar, som du, att Carbon är det bästa valet. Men han gav även tips på två andra modeller som skulle passa bra; KGST och KGSSHV. KGST är både intressant och inte intressant. Intressant eftersom den använder rör, vilket jag gillar. Inte intressant eftersom den använder 6S4A rör, vilka jag inte alls känner till, inte verkar så vanliga och därför inte lätta att testa olika märken av.

Har du jämfört din Carbon med KGSSHV eller KGST?



#1863

Postad 06 maj 2019 - 10:03

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Hej Simna

 

SR-007MK2 är ett mycket bra val. Enl Birger är den senaste modellen förbättrad och låter iklass med gamla MK1.

Jag har faktiskt inte lyssnat på varken KGSShv eller KGST. Carbon använder en ny typ av transistorer som har en ljudkaraktär som påminner om trioder.

Jämför man Carbon med t.ex Stax egna rörstärkare SRM-007tA låter Carbon mjukare mer välupplöst. Man skulle tro att Carbon var en rörstärkare och SRM-007tA en transistor dito. Tänk också på driftsäkerheten i en rörförstärkare kontra transistor. Jag sprängde ett element i mina SR007Mk2 när ett rör gick sönder i Staxdrivern. Inte kul och det blev dyrt med nya element!

 

Jag skulle satsa på en KGSShv eller om du vill gå hela vägen en Carbon!

Bor du i Stockholm får du gärna komma och provlyssna min Carbon med SR-007mk1.



#1864

Postad 07 maj 2019 - 19:59

Unregistered02274f6e
  • Unregistered02274f6e
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 0

Hej hammer65

 

Tack för inbjudan, men jag bor i Skåne. Blir lite långt:)

 

Om jag förstår det rätt så är Carbon lite mjukare och mörkare i karaktären än KGSSHV. Birgir skriver ju att Carbon är ett utmärkt val för 009, som är ljusare i karaktären än 007 Mk2.

 

Tänkte höra hur 007 Mk2 låter med min SRM-006tS för att få en uppfattning om hur ljusa/mörka 007 Mk2 låter. Jag förväntar mig inte att min SRM-006tS ska kunna få 007 Mk2 att låta bra, men jag bör i alla fall få en uppfattning om karaktären på dem.



#1865

Postad 08 maj 2019 - 18:30

hammer65
  • hammer65
  • Forumräv

  • 697 inlägg
  • 0

Hej Simna,

 

Carbon är ett utmärkt val för 007:an med! Jag hade ett par 009:or men sålde dem eftersom skillnaden till 007 växte i och med Carbon.

SRM-006tS är lite för klen för 007mk2. Du kommer ändå få en uppfattning om hur de låter klangmässigt! Tänk på att 007mk2 kräver några hundra timmars

inkörning innan de börjar blomma fullt ut.



#1866

Postad 01 juli 2019 - 20:36

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Har nu börjat samla på mig fler lurar, dock billiga men riktigt grymma. Köpte Sennheiser HD6XX ifrån Massdrop/Drop. Riktigt grymma! En väldigt balanserad ljudbild, ett fantastiskt mellanregister för priset! Som de flesta av er vet så är det en HD650. Passar klockrent med THXAAA789.

Har även beställt Tin HiFi P1 ifrån Massdrop/Drop, IEM lurar med planar element. Fått stående ovationer ifrån ”experter”. Skall bli riktigt intressant att lyssna på dem när de kommer.

Nästa köp är en DAC. Bilen gick sönder i vintras och vi ville inte laga den, damen ville då ha en spritt ny bil denna gång vilket kostade lite 😵. Dacen har då fått stå tillbaka lite, men den kommer.

Någon som har tips på en bra DAC eller en som passar till mina övriga prylar? Hörlurar: Sennheiser HD800S, Sennheiser HD6XX, Tin HiFi P1, förstärkare: THXAAA789. Har nu en Chord Mojo som Dac. Är inne på någon av dessa: Chord Qutest eller en RME ADI-2. Pristak på ca 20.000:-

#1867

Postad 03 juli 2019 - 10:13

oatp1b1
  • oatp1b1
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Har nu börjat samla på mig fler lurar, dock billiga men riktigt grymma. Köpte Sennheiser HD6XX ifrån Massdrop/Drop. Riktigt grymma! En väldigt balanserad ljudbild, ett fantastiskt mellanregister för priset! Som de flesta av er vet så är det en HD650. Passar klockrent med THXAAA789.

Har även beställt Tin HiFi P1 ifrån Massdrop/Drop, IEM lurar med planar element. Fått stående ovationer ifrån ”experter”. Skall bli riktigt intressant att lyssna på dem när de kommer.

Nästa köp är en DAC. Bilen gick sönder i vintras och vi ville inte laga den, damen ville då ha en spritt ny bil denna gång vilket kostade lite . Dacen har då fått stå tillbaka lite, men den kommer.

Någon som har tips på en bra DAC eller en som passar till mina övriga prylar? Hörlurar: Sennheiser HD800S, Sennheiser HD6XX, Tin HiFi P1, förstärkare: THXAAA789. Har nu en Chord Mojo som Dac. Är inne på någon av dessa: Chord Qutest eller en RME ADI-2. Pristak på ca 20.000:-

SMSL SU8 brukar väl anses som en kompetent partner till THX789.



#1868

Postad 03 juli 2019 - 16:07

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

rme adi-2 OCH thx 789 AAA är en dröm till mina HD 800S så kan helt klart rekommenderas.



#1869

Postad 04 juli 2019 - 14:11

Master j3n5
  • Master j3n5
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

Har nu börjat samla på mig fler lurar, dock billiga men riktigt grymma. Köpte Sennheiser HD6XX ifrån Massdrop/Drop. Riktigt grymma! En väldigt balanserad ljudbild, ett fantastiskt mellanregister för priset! Som de flesta av er vet så är det en HD650. Passar klockrent med THXAAA789.

Har även beställt Tin HiFi P1 ifrån Massdrop/Drop, IEM lurar med planar element. Fått stående ovationer ifrån ”experter”. Skall bli riktigt intressant att lyssna på dem när de kommer.

Nästa köp är en DAC. Bilen gick sönder i vintras och vi ville inte laga den, damen ville då ha en spritt ny bil denna gång vilket kostade lite . Dacen har då fått stå tillbaka lite, men den kommer.

Någon som har tips på en bra DAC eller en som passar till mina övriga prylar? Hörlurar: Sennheiser HD800S, Sennheiser HD6XX, Tin HiFi P1, förstärkare: THXAAA789. Har nu en Chord Mojo som Dac. Är inne på någon av dessa: Chord Qutest eller en RME ADI-2. Pristak på ca 20.000:-

 

Har också ett par TinHiFi P1 som jag väntar på. Ska bli roligt att höra ett par IEM-planares som inte ska behöva EQ:as. iSine20 var grymma med rätt inställning men lika diskreta som en ölkeps + att lite av poängen med IEMs på resande fot försvann då de är öppna.. Dags att byta ut DM6orna som dessutom glappar lite.. Har sett att TFZ kommit ut med ett par planares de kallar Balance 7 nu också. Finns att beskåda på Penon..


Redigerat av Master j3n5, 04 juli 2019 - 14:42.


#1870

Postad 04 juli 2019 - 14:18

Master j3n5
  • Master j3n5
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

Tyvärr är utbudet hos oss inte så stort, men då lokala hifibutiken tig in Focal var det klart jag tog chansen. Tyvärr hade jag inte tid för några långsittningar utan blev lite spontanlyssning.

Elear, första som slår mig är ljudbilden, känns inte alls som ett par lurar utan stort och öppet. Dock kändes de väldigt tråkigt ljudmässigt. Lyssnar mycket på extrem metal och var som de inte riktigt orkade spela i den hastighet som kan behövas.

Lyssnade även på 2 storlekar upp (ej utopia) och måste säga att det blev bara bättre och bättre. Dock börja jag känna att över 15papp är lite väl mycket. Inga beslut fattade då jag vill ha längre lyssningstund och även pröva hur de reagerar med mina förstärkare, Ifi och Chord mojo.

Audeze cb och Sennheiser 820 snabbbprövades även men fick inget större intryck av dem förutom att Sennheiser kändes otroligt plastig.

Iallafall någon vecka senare (helgen) så var jag i Stockholm och hade Audio Consept för Stax på listan och ljudmakarn för Audeze, Hifiman och Focal igen.

Stax lyssnade jag på med deras näst minsta förstärkare (minsta hade de inte inne) och l300 och l500 (l700 sålt). Tyvärr hade de ingen streamer och tog lite slumpartad musik jag hittade på skivor hos dem.

Men gisses vilket ljud! Låt så naturligt, ända jag kan anmärka på är skulle vilja ha lite bättre ljudbild, här tror jag l700 hade varit rätt. Synd bara att jag inte kunde pröva dem med "min musik."

Ljudmakarn blev det Hifiman Anada (kändes som en knapp uppdatering från mina 400i) och Audeze lcdx. Audeze gillade jag botten men tyckte de klämde en del och väldigt tunga, dock så lät de så onaturligt i jämnförelse med Stax i minnet. Sedan upplevde jag de lite nonchalanta så blir inge köp där iallafall.

Ville bara dela med mig av mina tankar. Inget är beslutat än.

Hm, håller inte med om att Ananda låter som 400i. Lite mer lik HE560 men mycket snabbare och bättre detalj på alla nivåer. Tycker den luren är riktigt bra med grym detalj, snabbhet och liiite värme. Inte så där så de låter för fläskig som en del Audeze utan bara lagom för att nästan allt ska funka. Har haft både LCD-2/3 men reser nu så mycket så jag vill ha något som går att köra med små apparater och där känns Ananda så rätt.



#1871

Postad 04 juli 2019 - 17:48

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Tror jag gjorde mitt livs misstag idag men någon gång ska man bli vuxen. Min LCD-2 Rev 2 pre fazer ev såld. Om man får ågren vilken modell ska man köpa tro som gör samma sak men förhoppningsvis bättre?



#1872

Postad 05 juli 2019 - 11:45

Master j3n5
  • Master j3n5
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

Tror jag gjorde mitt livs misstag idag men någon gång ska man bli vuxen. Min LCD-2 Rev 2 pre fazer ev såld. Om man får ågren vilken modell ska man köpa tro som gör samma sak men förhoppningsvis bättre?

 

Hm, jag förstår, den där svärtan som finns i dom trots att detaljåtergivningen är på topp är svår att ersätta. Tänker att det liksom är Audeze husljud.. Har iof aldrig testat ZMF som en del verkar vara nöjda att byta till. 



#1873

Postad 05 juli 2019 - 14:44

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Har också ett par TinHiFi P1 som jag väntar på. Ska bli roligt att höra ett par IEM-planares som inte ska behöva EQ:as. iSine20 var grymma med rätt inställning men lika diskreta som en ölkeps + att lite av poängen med IEMs på resande fot försvann då de är öppna.. Dags att byta ut DM6orna som dessutom glappar lite.. Har sett att TFZ kommit ut med ett par planares de kallar Balance 7 nu också. Finns att beskåda på Penon..

Vad kul! De känns riktigt spännande.


Tack för förslagen ang DAC.

Läser en del på nätet och desto mer jag läser ju mer sugen blir jag på en RME ADI-2. Lutar mot en sådan. Priset är ändå humant.

Redigerat av Unregistered3f868d20, 05 juli 2019 - 14:45.


#1874

Postad 08 juli 2019 - 08:19

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0

Tror jag gjorde mitt livs misstag idag men någon gång ska man bli vuxen. Min LCD-2 Rev 2 pre fazer ev såld. Om man får ågren vilken modell ska man köpa tro som gör samma sak men förhoppningsvis bättre?

HiFiMAN Sundara ($499) 3950 kr Prisjakt verkar mer välbalanserar alternativ om du vill ha det? bra pris i sverige.

Från wall of fame innerfidelity

"I think this may be the best HiFiMAN headphone to date. Maybe not in absolute terms, but in terms of being a very well balanced product offering. It looks good; it feels good; it appears to be well built; I think it's priced fairly; and the sound—though a tad cool—is well behaved top to bottom and delivers a coherent musical picture.
I could nit-pick and complain the headband adjustment is a bit gritty, and a small carry sack should have probably been included, but I'm going to stop right there. I think this is a solid product offering from HiFiMAN.

Yup, the Sundara is going to make it onto the Wall of Fame for not only providing a slightly bright, and probably better balanced, worthy alternative to the slightly warm Audeze LCD2C and the even warmer MrSpeakers Aeon Flow Open, but also for doing it at a little over half the price! Well done, HiFiman."

#1875

Postad 08 juli 2019 - 08:32

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0
Quad Era-1 6999kr verkar också intressant. Blev vald produkt of the year 2018 av innerfidelity.

Verkar vara en varm hörlur som inte låter vass.
https://www.innerfid...oduct-year-2018

https://hifi-freaks....1RoCV7EQAvD_BwE

Redigerat av axion84, 08 juli 2019 - 09:02.


#1876

Postad 08 juli 2019 - 09:06

Master j3n5
  • Master j3n5
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

Ang Quad Era-1, var de en rebranding av asiatiska Jogada JPM-1 eller inte? Har för mig att det var en snackis när de kom. Även Brainwavz Alara ryktades vara samma lur. Har dock läst att många vittnar om att just Era-1 och Alara inte alls låter lika i alla fall.. 



#1877

Postad 08 juli 2019 - 14:33

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

HiFiMAN Sundara ($499) 3950 kr Prisjakt verkar mer välbalanserar alternativ om du vill ha det? bra pris i sverige.

Från wall of fame innerfidelity

"I think this may be the best HiFiMAN headphone to date. Maybe not in absolute terms, but in terms of being a very well balanced product offering. It looks good; it feels good; it appears to be well built; I think it's priced fairly; and the sound—though a tad cool—is well behaved top to bottom and delivers a coherent musical picture.
I could nit-pick and complain the headband adjustment is a bit gritty, and a small carry sack should have probably been included, but I'm going to stop right there. I think this is a solid product offering from HiFiMAN.

Yup, the Sundara is going to make it onto the Wall of Fame for not only providing a slightly bright, and probably better balanced, worthy alternative to the slightly warm Audeze LCD2C and the even warmer MrSpeakers Aeon Flow Open, but also for doing it at a little over half the price! Well done, HiFiman."

Tyll kör bose i sin husvagn nu om jag kom ihåg rätt :)

Hifiman är man ju sugen på att testa. Osäker på om jag verkligen vill ha den bright dock men de vore ju kul då jag bara har hört magneplanar med mjuk diskant. T50RP, LCD-2 Audeze Mobius. Hur är diskanten jämte HD 800S?



#1878

Postad 08 juli 2019 - 15:47

Master j3n5
  • Master j3n5
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

Tyll kör bose i sin husvagn nu om jag kom ihåg rätt :)

Hifiman är man ju sugen på att testa. Osäker på om jag verkligen vill ha den bright dock men de vore ju kul då jag bara har hört magneplanar med mjuk diskant. T50RP, LCD-2 Audeze Mobius. Hur är diskanten jämte HD 800S?

 

Testa Ananda, som en lite mjukare 800s men med mycket bättre bas. 



#1879

Postad 10 juli 2019 - 06:39

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Testa Ananda, som en lite mjukare 800s men med mycket bättre bas.


Mer bas eller bara mindre distad? Blir nog ett köp att den är lättare är ett stort plus. Men att inte 12000 räcker för swivel. Gäller ha tur att den passar annars får man ingen bas.

#1880

Postad 10 juli 2019 - 08:45

Master j3n5
  • Master j3n5
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

Alltså inte djupare bas. Inget subbas-monster alls. Snabb, punchig och detaljerad. Inte alls vass. Skulle säga att det är lite av lurens bästa egenskap, att den är så pass detaljerad och snabb utan att bli vass eller kännas för mörk. Sedan, på mig passar den bra utan svivel. Men visst borde sådant kunna vara på plats på en sån dyr lur. Faktum är att om jag ska prata negativt så finns det en del plast-gnäll när jag trycker lite på kåporna. 

 

Jag som haft några år med Audeze men tröttnat lite, både på vikt och svärta, känner att dessa passar mig utmärkt just nu. Har tidigare haft HE 400i, HE560 och nu senast HE4XX. Ingen av de lurarna tycker jag är nära Ananda. Jag gillade HE560 när jag hade den men det var innan jag föll för Audeze. Nu tycker jag den är på tok för ljus. Köpte ett par HE4XX vilka jag tycker funkar minst lika bra som HE400i, samma typ, Men Ananda när nått annat. Blev gåshudsläge med flera favvolåtar och det är inte ofta. 

 

Jag har inget avancerat förstärkeri heller. Kör dom oftast med Radsone ES100 när jag går omkring hemma i huset/gården. I soffan kopplar jag in dom i NuPrime DAC-10H som har en hyfsad balanserad förstärkare. 

 

Tycker du ska prova den först, men jag ögnade igenom denna tråd: https://www.head-fi....-ananda.879628/ och köpte sedan..


Redigerat av Master j3n5, 10 juli 2019 - 08:49.


#1881

Postad 10 juli 2019 - 18:37

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0
Läste denna. Finns en jämförelse med ananda som kan beskriva hur den är. Aldrig hört nån hifiman hörlur själv men kul att läsa om. Ananda verkar som en trevlig lur som Masterj3 n5 beskriver den.

https://headfonics.c...he6se-review/2/

Redigerat av axion84, 10 juli 2019 - 18:39.


#1882

Postad 10 juli 2019 - 19:18

Master j3n5
  • Master j3n5
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

Läste denna. Finns en jämförelse med ananda som kan beskriva hur den är. Aldrig hört nån hifiman hörlur själv men kul att läsa om. Ananda verkar som en trevlig lur som Masterj3 n5 beskriver den.

https://headfonics.c...he6se-review/2/

 

 

Alltså, faktum är att jag sorterade bort Ananda som mellanmjölk när den kom. Var liksom totalt ointresserade av den och tittade på MrSpeakers Aeons och sånt istället. Fick chans att lyssna lite på MrSpeakers och kom på att de faktiskt är en hel del varmare och snällare än jag egentligen vill ha just nu efter lång tid m Audeze. Samtidigt gillar jag inte för ljusa lurar som t ex HE560 och dåligt förstärkt HD800. Började läsa runt lite, kollade på nya Arya, läste vidare och såg plötsligt en hel del positivt kring Ananda. Läste på ett dygn och spontanköpte. Är än så länge mycket nöjd. 

 

Nästa uppgift blir att hitta nått strömstarkt i förstärkningsväg som kan passa just dessa lurar. 



#1883

Postad 10 juli 2019 - 20:54

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Hifiman Ananda är mycket trevlig. Passar min skalle bra måste bara lita ut vilken av alla miljoner fits som är optimal. Närmast värre än HD 800S gällande antal positioneringsmöjligheter.  Förvånansvärt komfortabel med glasögon. Brukar ha skalmarna utanför men här märker jag knappt skillnad.

Känns inte som en planar den är ju fjäderlätt på skallen så där är ett stort plus.

Väldigt praktiskt med 3.5 mm termineringen. Focal elear kabeln går på utmärkt.

Ljudsignaturen mer HD 800S än LCD-2 men fortfarande egen karaktär. Tillräckligt neutral för att fixa det mesta verkar det som.  Började med thx 789 men blev lite nervös kändes som den hade samma tonalitet som HD 800S men den går betydligt bättre att köra på rörförstärkaren än LCD-2n som grötar ihop alldeles. Den är inte superlättdriven jag får dra på betydligt mycket mer än ex focal elear på rörförstärkaren ända upp till 12 vilket jag inte är van vid. Behöver dock kolla med db mätare :)

Blir testa THX 789 AAA i morgon men jag tror inte på den riktigt för denna hörlur.

Kört en del The Hunter Call of the wild. Jägarspel med mycket naturljud som jag är ytterst bekant med. HD 800S har en ljudbild som inte verkar gå att slå men den är klart duglig på Ananda även om den verkar lida lite av samma som LCD-2n med bra spridning mot sidorna men sen är det en deadzone innan fokuserade blobben i centrum. Svårt förklara.

Vapenljuden har inte samma ihålighet som på HD 800S. Är väl ringdrivaren som gör att alla ljudvågor bara indirekt träffar örat som orsakar det. Så fungerade inte AK 4:an i lumpen iaf. Focal Elear är lite aggressivare där men den har ju en ljudbild där allt är koncentrerat på mycket mindre yta.

 



#1884

Postad 11 juli 2019 - 07:49

Master j3n5
  • Master j3n5
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

@oqvist hojta gärna till om du hittar roligt förstärkeri!



#1885

Postad 11 juli 2019 - 20:35

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Thx 789 aaa och trafomatic audio head one fungerar bra iaf. Happy camper men skulle jag leta skulle det nog bli rörförstärkeri :)

Jämfört med hd 800s och de är nog lite onödigt ha bägge. Tekniskt tycker jag nog hd 800s presterar lite bättre totalt sett. Bättre dämpad känns de som ger mer dynamik och tydligare detaljer. Upplever den mer neutral. Ananda reagerar dåligt på volymkontrollen som om den komprimerar när man drar på. Rent musikaliskt återstår att se tror inte jag kommer störa mig på anandas signatur.

Komforten ananda är skönare faktiskt. Inte van vid magneplanar med sån komfort. Dock bygger den lite mer värme över tid så verkar som jag får bra seal.

#1886

Postad 15 juli 2019 - 09:08

Master j3n5
  • Master j3n5
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

Alltså, jag testar nog och beställa hem en Little Bear B4-X och testar med Ananda. Tänker att den kan funka bra med TinHiFi P1:orna när de kommer också. 



#1887

Postad 15 juli 2019 - 12:32

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Den var billig. Ananda låter oförskämt bra rakt ur min oneplus 3t och bärbara. Skalar dock således inte upp lika mycket på bättre förstärkeri som hd800s ex. Inte så stor mening med mer effekt om den komprimerar. Men som sagt jag lider inte så värst av det jag får den volym jag vill ha 24/7.

#1888

Postad 17 juli 2019 - 09:41

Master j3n5
  • Master j3n5
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

Nä, det verkar rätt sant att styrkan i Ananda ligger i att de är så lättdrivna även om snittet av reviews hävdar annorlunda. Har testat runt lite och de låter riktigt bra med iOs lightning-3.5mm, rakt ur en MacBook air/iMac. Sedan är de rätt avslöjande mot dåliga inspelningar. T ex är en del skramlig britpop från 90-talet är i princip olyssningsbar.. 

 

Men jag ska testa lite förstärkeri åt det varmare hållet nu också för att höra vad det gör med ljudbilden. 

 

Tillägg: Testade en lite äldre förstärkare AMI Musik DDH-1 som bygger på Texas PCM1795 och har en lite varmare återgivning. Den visade sig fungera riktigt bra tillsammans med Ananda. Var på väg o sälja den men den kommer få tjänstgöra vid datorn tills jag hittat något annat!


Redigerat av Master j3n5, 17 juli 2019 - 16:28.


#1889

Postad 18 juli 2019 - 04:50

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Trafomatic Audio Head One ger lite värme också. Säljs inte längre tyvärr nu säljer de head two för trippla priset.



#1890

Postad 19 juli 2019 - 09:20

Master j3n5
  • Master j3n5
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

Den var billig. Ananda låter oförskämt bra rakt ur min oneplus 3t och bärbara. Skalar dock således inte upp lika mycket på bättre förstärkeri som hd800s ex. Inte så stor mening med mer effekt om den komprimerar. Men som sagt jag lider inte så värst av det jag får den volym jag vill ha 24/7.

 

 

Håller med om att dom komprimerar, men det är dock vid rätt hög volym. Högre än jag pallar att lyssna på egentligen. 



#1891

Postad 19 juli 2019 - 21:46

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Intressanta diskussioner angående Ananda! Någon som hört Arya och har något att säga om dem?

Någon som lyssnat på Ananda och Arya som instämmer i det som sägs i videon?
https://youtu.be/CBGBHfxOvw4

#1892

Postad 20 juli 2019 - 08:51

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Inte hört. Nyfiken på high end med deras nya drivare. Är väl nästa drag kanske. Lär inte vilja betala för kalaset dock :P

#1893

Postad 12 september 2019 - 18:31

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Då har man lyssnat på Tin HiFi P1 under två veckor. Riktigt imponerad, bra upplösning och bra balans i ljudet. Riktigt nöjd, kräver dock mycket kraft för att komma till sin fulla rätt. Summa summarum riktigt nöjd!

Har även fått tummen ur ars... och beställt en dac. Det blev en Chord Hugo 2. Den kommer nästa vecka och jag är väldigt förväntansfull. Den kommer att användas både i stereon och i hörlursanläggningen.

#1894

Postad 27 september 2019 - 06:37

Master j3n5
  • Master j3n5
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0

Jag är också rätt imponerad av P1:orna. Kompetent liten rackare! Samtidigt tycker jag att det är lite överdrivet hur mycket kräm de behöver. Visst, mer kräm än snitttelefonen, men redan ut min iPad Air3 låter de helt OK. Något bättre i NuPrime DAC-10 men inte tokmycket.. Bättre än vad jag mins iSine20. Extremt prisvärda!

Då har man lyssnat på Tin HiFi P1 under två veckor. Riktigt imponerad, bra upplösning och bra balans i ljudet. Riktigt nöjd, kräver dock mycket kraft för att komma till sin fulla rätt. Summa summarum riktigt nöjd!

Har även fått tummen ur ars... och beställt en dac. Det blev en Chord Hugo 2. Den kommer nästa vecka och jag är väldigt förväntansfull. Den kommer att användas både i stereon och i hörlursanläggningen.



#1895

Postad 01 oktober 2019 - 05:00

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

Har någon här reterminerat ex focal elear cabeln till 4-pin xlr? Vad krävs? Letar alternativ för balancerat för ananda och elear som inte kostar 3000 och uppåt...



#1896

Postad 01 oktober 2019 - 07:58

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Ebay hade en del. Blev denna https://www.ebay.co....r-/202742612130

#1897

Postad 02 oktober 2019 - 10:46

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
https://oidiosound.co.uk/

Köpte en balanserad kabel till mina Sennheiser HD6XX därifrån. Bra kvalité och bra priser 👍

#1898

Postad 03 oktober 2019 - 09:42

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0
Hehe blev sågad på SweClockers för att jag inte köpte därifrån.

#1899

Postad 09 oktober 2019 - 20:00

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
😂

Kablarna är riktig bra faktiskt, välbyggda. Funderar på en balanserad kabel till mina HD800S, kablarna som följer med är alldeles för stela och längden på 3m är på tok för långt. Är väldigt nöjd med den jag har till mina 6XX.

Är väldigt nöjd med den nya dacen, Chord Hugo 2. Väldigt detaljerad, stram och detaljerad basåtergivning. Endast kört den i hörlursanläggningen hittills.

#1900

Postad 09 november 2019 - 15:15

Unregisteredef73030a
  • Unregisteredef73030a
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Äntligen har jag fått smaka på Audeze! Har beställt ett par LCD-2C som jag velat ha länge. Dessvärre uppstod förseningar med leveranser till min återförsäljare så jag har inte fått hem dem ännu. Dem var dock bussiga och skickade hem en demo lur som jag skulle få njuta av medan jag väntar.

Konstigt nog, var det inte LCD-2C som dök upp, utan ett par LCD-X...

 

I bästa världar så hade jag velat undvika att dema ett par lurar som förmodligen är bättre än vad jag beställt. Dels för att detta bara kommer leda till att jag kommer sukta efter LCD-X när mina 2C väl kommer. Det kommer alltid att finnas något bättre, men är man omedveten om det så kan det hända att man nöjer sig ett tag. Vanligtvis brukar jag bara ha kvar ett par lurar ett år eller så, sedan vill jag ha mer, bättre eller annat.

 

Jag har dock lite förhoppningar på att LCD-2C ihop med en bra DAC och förstärkare kommer mätta min hunger. Just nu har jag inget vettigt att driva låne lurarna med, annat än ljudutgången på min dator som ska driva hörluarar upp till 600Ohm (TI NE5532). Å andra sidan, så är jag super nöjd med ljudet just nu, även utan dedikerad DAC annat än skräpet som sitter i moderkortet på min dator.

 

Om ni bara fick välja ett av dessa alternativ, vilket hade ni valt?

 

1. LCD-2C ihop med ex. Grace Design M900 DAC/AMP eller liknande med en budget på 6-7000kr?

 

2. LCD-X med moderkortets förstärkare

 

Priset för LCD-X är det dubbla mot 2C i sverige. Medan det i USA skiljer mycket mindre (799$ mot 1199$). Har därför svårt att se att LCD-X skulle vara värda 16000kr som dem kostar här. Det är ungefär max jag vill lägga ner på lur och förstärkare just nu så därav frågan ovan.


Redigerat av Unregisteredef73030a, 09 november 2019 - 15:19.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.