Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Backup för Hemnätverk!

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 juli 2019 - 09:59

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Totalt oinsatt i detta med backuper i nätverk etc.

 

Men nu har det hänt 3 gånger hittills att filer har skrivits över i misstag och gått förlorade!

 

Finns det någon enkelt sätt att skapa en egen liten server hemma eller dylikt som man kan spara över filer på? 

 

Tanken är att (om möjligt) att detta ska ske per automatik så man inte behöver sitta och fundera på vad som ska sparas etc.

 

Exempel att mina datorer ska kunna ha backuper emot en lagringsenhet/server i hemmet där det viktigaste sparas! Skulle något gå förlorat så vill jag kunna gå in där och hämta tillbaka detta.

 

Finns det något simpelt sätt? Är endast ute efter att kunna spara filer etc, inget intresse av att streama material etc. 

 

Tips mottages gärna! :)

 

 



#2

Postad 22 juli 2019 - 10:02

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Men om du skriver över en fil så kommer den nya filen bli backuppad också.



#3

Postad 22 juli 2019 - 10:13

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Men om du skriver över en fil så kommer den nya filen bli backuppad också.

 

Jaha.. :( Jag trodde det kanske gick och få så den lägger backuperna efter datum.. 

 

På jobbet har vi något system som läser över alla program till maskinerna till Servern. Då skapas det mappar för tid och datum för varje tillfälle. Blir ju massa data iofs. Men programmen är inte större än 1MB så brukar inte bli mycket utrymme som försvinner. Lite samma sak här hemma, är mest foton och dokument som är av intresse att få sparat. 



#4

Postad 22 juli 2019 - 11:47

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Jag kör en ”enklare” Dell-server som huvud-NAS med unRaid (allt är mappat till den, inga lokala filer på någons dator). I den har jag schemalagt rsync 1 ggn/vecka till en Synology-NAS.

Går att göra detsamma mot en PC/laptop om den är på.

Eller så använder du en USB-disk och kör någon regelbunden backup.

#5

Postad 22 juli 2019 - 12:56

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Jaha.. :( Jag trodde det kanske gick och få så den lägger backuperna efter datum..

På jobbet har vi något system som läser över alla program till maskinerna till Servern. Då skapas det mappar för tid och datum för varje tillfälle. Blir ju massa data iofs. Men programmen är inte större än 1MB så brukar inte bli mycket utrymme som försvinner. Lite samma sak här hemma, är mest foton och dokument som är av intresse att få sparat.

Ja det finns olika sätt att lösa det, jag bara påpekade att en regelbunden backup inte direkt fixar problemet, man måste oavsett lösning få en rutin och i exemplet du visar til så blir den rutinen att sudda gamla saker regelbundet eller allra helst ta ut disken (eller kopiera ut datan) och lagra offline/offsite. Personligen har jag inget program utan bara en rutin att ta ut disken, kopiera til ny disk, lägga gammal disk utanför lägenheten och har byggt upp en del generationer nu med data.

Redigerat av Demon Slayer, 22 juli 2019 - 12:58.


#6

Postad 22 juli 2019 - 15:08

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 075 inlägg
  • 0

Vi får hoppas att den version av OpenVMS som är på gång till Xeon servrar blir någorlunda billig när de gäller licenser. I OpenVMS skriver man aldrig över en fil utan det skapas en ny fil för OpenVMS har versioner på sina filer så man kan ha 32767 versioner av samma fil.

 

T.ex. du skapar ett dokument och ger den namnet dok.txt och spara och den får då namnet DOK.TXT;1 du öppnar dokumentet och ändrar och sparar och nu har du två filer  DOK.TXT;1, DOK.TXT;2 som är två riktiga filer så du kan öppna båda som vanligt. I OpenVMS är det därför extremt ovanligt att ta tillbaka någon fil från en backup.

 

Vill man ta bort tidigare versioner av filerna skrivare man i detta fall PURGE DOK.TXT och efter det finns bara senaste versionen av filen.

Man kan också ange antal versioner av filer som kan finnas i en katalog t.ex. 10 version och då finns där alltid de 10 senaste versionerna av alla filer som finns i den katalogen.

 

OpenVMS finns bara som server version och är dessutom världens mest stabila OS. Eller vad säger ni att rekordet sedan boot är 17 år. Detta är dock ett kluster så troligen finns ingen maskin kvar från början. En enskild server vi tittade på hade gått i drygt 8 år sedan boot. Det var dock inte vad vi tyckte var märkvärdig utan att vid booten hade en process anslutit sig mot databasen och låg kvar och hade en uptime på över 3000 dagar.



#7

Postad 23 juli 2019 - 04:45

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

  • 2 231 inlägg
  • 0
Kör du PC eller Mac?
Båda har ju egna lösningar inbyggda i operativsystemet där du får versionshistorik på dina filer så du kan gå tillbaka till innan du skrev över filerna.
Detta fungerar både lokalt och via nätverket om jag inte minns helt fel.

Sedan finns det tredjepartslösningar med. Dropbox t ex sparar olika versioner så du kan gå tillbaka om det skulle bli fel.

#8

Postad 23 juli 2019 - 09:28

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Kör du PC eller Mac?
Båda har ju egna lösningar inbyggda i operativsystemet där du får versionshistorik på dina filer så du kan gå tillbaka till innan du skrev över filerna.
Detta fungerar både lokalt och via nätverket om jag inte minns helt fel.

Sedan finns det tredjepartslösningar med. Dropbox t ex sparar olika versioner så du kan gå tillbaka om det skulle bli fel.

 

PC är det som rullar här hemma :)



#9

Postad 23 juli 2019 - 09:34

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Är det inga större datamängder, och man har någorlunda kvickt bredband, kan ju
tex google drive vara ett alternativ.

Tror man får oändligt med utrymme med ett .edu-konto, och de kostar 1$ på eBay.

#10

Postad 02 augusti 2019 - 09:42

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Tack för alla tips och svar! :)

 

Det blev en ny USB disk kopplad till routern, sedan la jag in SyncToy på alla datorer och skapade ett schema att den ska synka varje dag.

Har testat detta nu i en vecka och som det ser ut så han den sparat över allt nytt som skapats.

 

Finns säkerligen smidigare och bättre lösningar som många nämnda ovan, men detta verkar fungera iaf, och det är huvudsaken :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.