Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips: Vilken digital systemkamera skall jag köpa?

391 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 19 mars 2007 - 12:28

Kung Orre
  • Kung Orre
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Jag sitter i samma situation som trådskaparen och berhöver nog bara en sista push för att göra slutvalet. Jag har skalat ner antalet val till två, Pentax K10D och Canons 400D. Hade Canon haft skakreducering hade valet varit enkelt. Hur mycket ska jag hänga upp mig på detta? Jag har sett bilder med skakreducering on/off och tyckte det var rätt stor skillnad eller gäller det bara att man är stadig på handen/stativ?

Till valet ska även nämnas att jag idag kör canon analogt, har två gluggar 18-76 och 75-300 som jag har varit väldigt nöjd med. Dock blir ju dessa värden lite annorlunda när de kommer i en digital kamera (x1.5).

Har klämt lite på Pentaxen och den kändes bra, min canon idag är också rätt plastig men det är ok för mig sålänge jag vet att den hålller, att den är lätt ser jag som positivt.

Så slutligen, hilfe! Pentaxen eller Canon? :(

Mvh
Kung Orre

#52

Postad 20 mars 2007 - 11:12

paccc
  • paccc
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Med en 18-76 glugg (om du inte menade 28) så har du ju en väldigt bra start på
ett canon-kit med ok vidvinkel. Är det fullstorleksobjektiv blir väl kvaliteten något
lite bättre i digitalkamerans mindre sensor (med reservation för lite kromatiska effekter kanske).

Visst så hade du haft nytta av bildstabilisering vid 300 mm men det gäller kanske ändå
inte för rörliga motiv och köper du pentaxen kanske du ändå inte har tillgång till den räckvidden
med detsamma. Jag hade satsat på pentaxen om jag skulle på en skumpig och dammig safari
nu i sommar, men avvaktar själv beslutet på canonen eftersom jag tycker att den borde vara
något lite billigare om man kollar på prisstatistiken.

#53

Postad 21 mars 2007 - 10:55

sn3jk
  • sn3jk
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

Men när jag läser i trådarna för just D40 så klagar alla över att kit objektiven
är skit dåliga, att man inte använder kamerahuset fullt ut. Jag är inte sugen på att lägga
flera tusen på ett nytt objektiv så nära köpet utav kameran utan väntar gärna 1-2år.

<{POST_SNAPBACK}>


Verkar konstigt det där, vad jag har läst och kommit framt till så är just D40 en utav dom vassare kitgluggarna.. Canons däremot är det inte många som talar för.

#54

Postad 07 april 2007 - 12:42

Splix
  • Splix
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0
Har det hänt något mer för er?
De av er som haft svårt att bestämma er, har ni bestämt er nu? Vilken blev det i så fall och varför?

Intressant det här, har läst på en del forum nu och alla verkar vara överens om att det i stort sätt är känslan som skiljer de tre (Canon, Nikon & Pentax) åt så länge man inte ska ha massor av objektiv...

Som sagt tidigare, vilket objektiv är bäst av kit-varianterna? Tycker aldrig man fick något riktigt svar.


//Splix

#55

Postad 08 april 2007 - 13:01

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Vilken är igentligen bäst canon eos 400d eller Pentax K10D? Vilken ska man välja? Står mellan dem för mig. Vad tycker ni?

Mvh Nygren

#56

Postad 08 april 2007 - 14:14

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Tekniskt och funktionsmässigt sett så är K10D överlägsen. Objektiven till Pentax är i regel väldigt prisvärda när man köper dem nya. Däremot är 400D billigare, Canon och tredjepartstillverkare erbjuder ett större utbud av objektiv och det finns mycket objektiv och tillbehör att köpa på begagnatmarknaden.

#57

Postad 08 april 2007 - 14:36

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Okej tack för svaret! Det lutar dock mest åt Pentax eftersom jag kommer köra på objektivet som följer med. Har inte direkt tä'nkt köpa till något uber objektiv ;) Isåfall borde ju pentax bli mycket bättre om jag kör med orginal objektivet. Pentax är väl inte så mycket dyrare? Skillnaden på lägsta priset för k10d och 400d är bara några hundrigar? Dock måste jag tänka på att jag är en nybörjare, 400d säger dem är perfekt för nybörjare, men hur är det på K10D? Är den enkel att hantera? Tacksam för svar :)

Redigerat av Mr_nygren, 08 april 2007 - 14:37.


#58

Postad 08 april 2007 - 15:09

John P
  • John P
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Jag har en K10D, och det är min första digitala systemkamera. Men jag har aldrig haft några problem på grund av att jag är nybörjare.
Här är en bra recension, där tar de upp att det inte är en kamera för de som bara vill ta bra bilder utan att tänka så mycket, utan snarare en kamera för de som vill ta väldigt bra bilder och tänka en del. http://imaging-resou.../K10D/K10DA.HTM
Men förutom att ställa färgtemperaturen på lampa när man är inomhus tycker jag inte att det är något annat att hålla reda på.
Justdet, den har inga motivprogram heller, men det brukar jag aldrig använda ändå. Det tycker jag inte att man ska behöva på en systemkamera. Min åsikt är att man ska fotografera aktivt och inte bara toktrycka. Ta tid på sig, och experimentera.

#59

Postad 08 april 2007 - 15:40

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0

Pentax är väl inte så mycket dyrare? Skillnaden på lägsta priset för k10d och 400d är bara några hundrigar?

<{POST_SNAPBACK}>

Lite drygt tusenlappen: Produktjämförelse

#60

Postad 08 april 2007 - 19:17

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Yes okej, men blir nog 400d just pga priset. Tycker även den är snyggare ;) Dock har jag även funderat på en D80, men då stiger priset upp emot 10 000kr. Men får se vad det blir för någon :)

#61

Postad 09 april 2007 - 01:39

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
har mer och mer fastnat för Nikon d200 :) hehe. Vad tycker ni om den? Såg att lanseringsåret var 2005 så det var 2år sedan, är den ute eller? Håller den kraven den lovar? Stor skillnad på den och k10d, 400d?

#62

Postad 09 april 2007 - 07:11

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Varken D80 eller D200 är särskilt prisvärd i jämförelse med vad K10D erbjuder för sitt pris. Det bästa tips som kan ges är att åka till butik och känna på kamerorna. De ska kännas bra i handen annars blir det inget kul i längden att äga kameran.

#63

Postad 09 april 2007 - 11:18

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Nej okej, ja jag har testat en 400d och en k10d, båda två satt perfekt i min hand :) Just nu så står det mellan dem. Dock kändes 400d rätt så liten, men jag gillar små kameror. Men man vill ju ändå ha en stabil kamera så att säga.

#64

Postad 09 april 2007 - 15:30

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Har nu även varit inne på en Canon eos 20D, vad tycker ni om den? Håller den kraven vad den lovar? Eller är den ute? Eftersom den är några år gamal? Lär man sig att hantera den fort? Någon som har erfarenhet ut av den? Som sagt några frågor som jag skulle vilja ha besvarat.

Tacksam för svar.

#65

Postad 09 april 2007 - 18:32

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0
Men jösses vad du svänger.. :-D
Om "den håller för kraven vad den lovar", vilka krav har du..?

Köp ev en begagnad Canon 350D och ett begagnat EF 50 1,8 och se efter om dslrfoto är något du fastnar för..

/Benny

#66

Postad 09 april 2007 - 22:33

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Det finns i dag inga digitala systemkameror som är särskilt dåliga. Alla håller en rätt så hög standard. Det handlar mer om personliga krav och önskemål samt prisvärdhet. Jag tycker som föregående författare, köp en riktigt billig modell och känn efter om det överhuvudtaget är något för dig. Kanske är det så att du inte behöver en digital systemkamera. Visst har de sina klara fördelar, men även sina klara nackdelar också.

Lite förslag på begagnatpriser, betala inte mer tycker jag:

300D 2500:-
10D 3000:-
D70(s) 3500:-
350D 4500:-
20D 5500:-

Över den här prisnivån finns det ett flertal nya budgetmodeller att välja på. Över 7tkr upp till 15tkr tycker jag att det är K10D som gäller än så länge.

Det finns ett oändligt antal recensioner och användaromdömen på nätet att läsa om alla de modeller som säljes i dag.

#67

Postad 09 april 2007 - 23:03

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Nej, det har ni rätt i. Har faktiskt hittat en på fotosidan för 7000kr med objektiv en 20d. Men kasnke är bäst som ni säger och kasnke införskaffa en ex 400d, har redan använt en 350d. Så den går nog bort. Men funderar helt klart på en 400d. Men men får se vad det blir ;)

#68

Postad 09 april 2007 - 23:05

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0

Över 7tkr upp till 15tkr tycker jag att det är K10D som gäller än så länge.

<{POST_SNAPBACK}>


Varför har du en 400d då? Om jag får fråga. ;) :lol:

#69

Postad 09 april 2007 - 23:23

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0

har redan använt en 350d. Så den går nog bort. Men funderar helt klart på en 400d.

Varför går 350D bort? Den är i princip likadan som 400D med några mindre relativt obetydliga skillnader. Gillade du inte 350D så lär du nog inte gilla 400D heller. Och väljer du den nyare modellen enbart för nyhetens behag så kommer du nog snabbt bli besviken, 400D erbjuder inte mycket nytt.

Varför har du en 400d då? Om jag får fråga.

Jag har en 300D, en två generationer äldre modell (den första budgetvarianten bland de digitala systemkamerorna). Härnäst blir det antagligen K10D, den än så länge mest prisvärda kameran i mitt tycke åtminstone.

#70

Postad 09 april 2007 - 23:34

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Nej jag är medveten om det, men det är alltså inte någon skillnad nästan alls på 350d och 400d?
Okej, jag har för mig att du använt en 400d.
Är det någon större skillnad på 350d och K10d? Har också varit inne på en pentax, men vet inte om jag skulle gilla en pentax ;)

#71

Postad 10 april 2007 - 09:31

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0
De största skillnaderna är nog bildstabilisering i huset, vädertätning, och större bättre sökare hos K10D. Sen skiljer det ganska mycket i handhavande också, där K10D har ett mer "proffsinriktat" handhavande med många direktknappar, däremot saknas tex saknas motivprogram som kan förenkla för nybörjaren.

Pentax K10D är mer i nivå med Nikon D200 eller Canon EOS 5D när det gäller handhavande och funktioner. Något som är trevligt för den avancerade användaren, men som kanske kan vara lite jobbigt för den som bara är ute efter bättre bildkvalitet men vill ha enklast möjliga handhavande.

Pentax har också en lite annorlunda syn på fotografering än de flesta andra tillverkare och har även några helt unika funktioner. (en favorit är att man kan ställa in så att automatiken tar hänsyn till hur objektiven presterar och kameran väljer då bländare där objektiven ger skarpast bilder)

Här är en ganska bra recension som också förklarar Pentax filosofi.
http://imaging-resou.../K10D/K10DA.HTM

#72

Postad 11 april 2007 - 09:25

Official_P
  • Official_P
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har läst på och sorterat ut två kameror som det tillslut står mellan; Nikon D80 och Pentax K10D.

Kan någon kunnig/faktisk användare tala för varför man bör välja Nikon D80 framför K10D?

Uppenbara fördelar med K10D:
- Väder- och dammskydd
- Bildstabilisering
- Kamerahus i rostfritt stål (även om höljet är i plast)
- 22 bit A/D
- 1 000 kronor billigare

Tack så mycket på förhand.

#73

Postad 11 april 2007 - 12:47

Unregistered832ce377
  • Unregistered832ce377
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Den största anledningen att köpa D80 istället enligt mig är objektiv/begagnat-utbudet för Nikon. Jag har en K10D och är väldigt nöjd med den, men det är lite tråkigt att många tredjepartstillverkares objektiv inte finns till Pentax. Dessutom är det så gott som omöjligt att hitta lite nyare begagnade tillbehör.

Dock är bildstabiliseringen på K10D guld när man fotar tele på frihand, använde aldrig den i början men med mitt nya tele använder jag den hela tiden. Väderskydd tycker jag är ganska meningslöst om man inte väntar på de nya vädertätade objektiven, och det är väl bara 2 änsålänge?

Redigerat av Unregistered832ce377, 11 april 2007 - 12:50.


#74

Postad 11 april 2007 - 16:58

Official_P
  • Official_P
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0
Det är väl inte fel att vara framtidsutrustad med en kamera som idag troligtvis har bäst prestanda sett till sitt riktpris? :)

Hade en kollega från Danmark på besök igår och han hade med sig sin Nikon D2X och D200. Måste erkänna att jag gillade användargränssnittet bättre på Nikon, men att K10D på många andra plan kändes bättre.

Det mesta talar för att det blir en K10D/GX-10 inom en snar framtid ;)

#75

Postad 27 april 2007 - 10:05

d-nilsson
  • d-nilsson
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Kika gärna på begagnatmarknaden. En Nikon D70 ligger ju väldigt bra i pris nu, man kan ju få en för runt 3000kr och det är verkligen mycket kameran för pengarna.

Men välj en kameran man trivs med och som känns bekväm. Man ska heller inte stirra sig blind på antal megapixlar då jag kan lova att man kommer väldigt långt på 4-6 mp. Det är ju optiken som är det viktigaste för bildkvaliteten.

#76

Postad 30 april 2007 - 23:04

Lacariuz
  • Lacariuz
  • Lärjunge

  • 373 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa mig en ny digitalkamera och vill inte lägga allt för mycket pengar.
Så det lutar åt ett begangnat köp men jag vet inte riktigt var man ska leta.

Ni som har lite mer koll var ska man börja leta ?

Har kollat lite på blocket och tradera

Mvh Andreas

#77

Postad 01 maj 2007 - 04:49

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Använd Fotosidan samt Annonsguiden för att söka på olika sajter inkl Blocket och Tradera.

#78

Postad 04 maj 2007 - 18:15

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Nu står det mellan 2kameror för mig. Dessa är dem: Pentax K100D.
Till pentaxen ingår följande: kit-objektiv, halsrem, batteri, minneskort 2gib.
Pris: 5000kr

Nästa kamera är Nikon D70s, till denna ingår:
2 objektiv, Nikon 28-100 & Sigma 70-300.
3 Filter; Uv, FLD & PL.
Tillsats, 0.5x Wide Angle lens with Macro.
2 Minneskort; 3Gig & 512M
och stativ.
Pris: 8500kr begat, ord priset: 20.000kr

Vilken hade ni satsat på? Enligt mig tycker jag D70s lär nog bli betydligt bättre, med alla tillbehören, dock skiljer det 2500kr i pris. Är det prisvärt enligt er?

#79

Postad 05 maj 2007 - 10:28

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Har du inte köpt kamera än? :)

Pruta ner Nikon-paketet till ~6500, annars kan du lika gärna gå på Pentaxen tycker jag. Du måste ändå köpa till ett extra objektiv till D70s eftersom att det som ingår inte ger någon vidvinkel.

#80

Postad 05 maj 2007 - 16:43

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0

haha nej, har besluts ångest.
Okej, men hur är kit objektivet till pentax? Något att satsa på? Eller ska man köpa ett nytt bättre. Eller kasnke att man satsar på en K10d :) Har riktigt svårt för o bestämma mig.

<{POST_SNAPBACK}>

Kör på K100D tycker jag. Börja med det medföljande kitobjektivet och bygg vidare objektivsamlingen senare. Det är ett riktigt prisvärt paket.

#81

Postad 07 maj 2007 - 11:17

sn3jk
  • sn3jk
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0

haha nej, har besluts ångest.
Okej, men hur är kit objektivet till pentax? Något att satsa på? Eller ska man köpa ett nytt bättre. Eller kasnke att man satsar på en K10d :) Har riktigt svårt för o bestämma mig.

<{POST_SNAPBACK}>


Kitobjektivet är ett av det bättre i klassen tydligen.. Finns ett litet test här: Pentax SMC-DA 18-55mm f/3.5-5.6 AL Review / Test Report

Själv valde jag just en pentax K100D för bara nån vecka sedan och är en så länge väldigt nöjd med den kameran :P

Gällande k10 och k100 så ska tydligen k10an ha lite problem med äldre pentaxobjektiv av vad jag läst. K100an ska vara bättre om man vill använda äldre typer utav pentaxobjektiv.

Redigerat av sn3jk, 07 maj 2007 - 11:19.


#82

Postad 07 maj 2007 - 17:31

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Okej, det lutar åt en pentax k100d. Har hittat en för runt 4000kr som bara är några veckor gamal, det är nog en rätt kurs för mig. Men hur är användarvänligheten? Är den liten?, "Oäkta"? Och hur är menyerna? Svåra eller enkla? Hur tycker du den är rent allmänt sn3jk som har erfarenhet ut av den? :)

Tacksam för svar

Redigerat av Mr_nygren, 07 maj 2007 - 17:33.


#83

Postad 07 maj 2007 - 18:47

sn3jk
  • sn3jk
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0
Själv tycker jag kameran känns väldigt gedigen, men den är ju byggd kring ett chassi i metall oxå så :) Gällande menyerna osv så tycker jag det inte är några större problem, kanske lite bökigt till en början innan man lär sig vart allt ligger men det lär man sig nog ganska snabbt.

Just nu väntar jag på att posten ska komma med ett 55-200mm objektiv, känner att jag saknar zoomomfånget lite :P

#84

Postad 14 maj 2007 - 11:51

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Nikon D100 (3700kr) och AF Nikkor 35-70 2,8D(2500kr) 6200kr för båda, låter det rimligt? Är det något bra nybörjarpaket att satsa på?

#85

Postad 14 maj 2007 - 12:36

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Nej, det är inte ett lämpligt nybörjarpaket på något sätt tycker jag. Objektivet är visserligen ljusstarkt, men du måste köpa till ett objektiv för att täcka vidvinkel som detta objektiv inte kommer att ge. Nikon D40/x eller Pentax K100D med kitobjektiv kommer passa bättre som nybörjarpaket.

Finns det fortfarande någon modell kvar du inte har övervägt att köpa? :rolleyes:

#86

Postad 15 maj 2007 - 08:33

Melle B.
  • Melle B.
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har blivit erbjuden en Nikon D70 med 18-55 objektiv till ett attraktivt pris.

Har letat efter skillnader mellan D70 och D70s och kommit fram till att s modellen verkar ha lite större skärm och lite bättre batteri.

Finns det även andra skillnader dessa kameror emellan? (nyare programvara?)

Tack på förhand.

#87

Postad 15 maj 2007 - 23:00

sn3jk
  • sn3jk
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0
Ja det är tydligen annan programvara men som jag förstått det så kan man köra med d70s programvara i vanliga d70 oxå.

D70in är säkerligen en bra kamera men som dock börjar till att bli rätt gammal vid detta laget, så försök att ta reda på hur många exponeringar osv den gjort. Ett slutarbyte är väl inte det billigaste.

#88

Postad 27 maj 2007 - 09:58

Gnutten75
  • Gnutten75
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Halloj!

Nu har jag till slut bestämt mig för en 400D då jag valde mellan denna & Sony A100.
Har haft förmånen att prova dem båda då min svärfar äger en 400D och far min en A100.
Är som sagt helt grön på systemkamera men är villig att lära mig så det verkar roligare än
vanlig kompaktkamera. Efter att ha läst mkt om 400D så blir det att köpa enbart kamerahuset och köpa ett nytt objektiv. Många talar varmt om Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Asp IF Macro till Canon så ev blir det ett sådant dock så har jag en fråga ang objektiv.

Nu kommer jag inte fota fåglar på långt avstånd utan är mer inne på att ta bilder på rörliga bilder på motorcyklar samt bilar. Har prövat med både 400D samt A100 dock i auto läget och har fått bättre bilder med 400D även om jag inte har ställt in nåt. Att observera är att jag körde med kitobjektivet till både 400D & A100. Kunde ha prövat ett EF-S 17-85mm f/4-5,6 IS USM men det kändes lite som overkill då det kostar nästan lika mkt som kameran så provade med kitobjektivet först!

Lägger en maxgräns på 4000:- för ett objektiv som jag ska kunna använda framförallt för rörliga bilder
samt närbilder på grabben mm. Kommer ett Sigma 17-70 räcka eller?

Tackar på förhand!

#89

Postad 30 maj 2007 - 11:40

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Intressant tråd... :mellow:

Jag är oxo sugen på en "riktig" kamera och här diskuteras alla alternativ jag är intresserad av, förrutom olympus.

Olympus har nämnts ett par ggr och Joakim har även länkat till Olympus E-510 vilken jag tycker verkar vara en riktigt intressant kamera då den är minst/lättast och har sin "live" funktion som gör att man akn se motivet i LCD:n. Och med stabilisatorn i huset så blir ju marknaden för objektiv härligt stor!

Ska bli intressant att se denna i verklighet när den kommer ut i butik i juni samt att läsa vad specialisterna tycker om den!




Redigerat av Matsen, 30 maj 2007 - 11:45.


#90

Postad 30 maj 2007 - 14:58

paccc
  • paccc
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Gnutten,
räcker 70mm för dig om du ska zooma in på rörliga bilar etc?
För den typen av foton är nog kamerans autofokus viktigast
och ett ljusstarkt objektiv kanske kan hjälpa autofokusen något.

Annars tror jag varken bildstabilisering (panning stöds visserligen av vissa canon-is)
eller jättesnabba tider är det bästa. Kolla in flickr och försök hitta
en bild du gillar med exif'en bevarad, jag antar att man behöver ha
relativt långa tider och följa objektet för att få en bra fartkänsla men
jag undrar som sagt om 70 mm räcker.

#91

Postad 03 juni 2007 - 07:31

Gnutten75
  • Gnutten75
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Väntar på skattepengarna sen blir det en Canon EOS400D dock ej med kitobjektivet. Var inne hos en fotobutik och provade Sigma 17-70/2,8-4,5 & Sigma EX 18-50/2,8 och då var det bara att glömma kitobjektivet. Visst man får kitobjektivet för ett ytterst liten peng men den kommer garanterat bara ligga och skräpa!

Så nu ligger det mellan dessa objektiv vilket jag ska välja alt finns det ett Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD som verkar intressant!

#92

Postad 03 juni 2007 - 07:32

Gnutten75
  • Gnutten75
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

Gnutten,
räcker 70mm för dig om du ska zooma in på rörliga bilar etc?
För den typen av foton är nog kamerans autofokus viktigast
och ett ljusstarkt objektiv kanske kan hjälpa autofokusen något.

Annars tror jag varken bildstabilisering (panning stöds visserligen av vissa canon-is)
eller jättesnabba tider är det bästa. Kolla in flickr och försök hitta
en bild du gillar med exif'en bevarad, jag antar att man behöver ha
relativt långa tider och följa objektet för att få en bra fartkänsla men
jag undrar som sagt om 70 mm räcker.

<{POST_SNAPBACK}>


Ok vad rekommenderar du för nära håll???

#93

Postad 10 juni 2007 - 12:44

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Hej igen!, det blev tillslut en Sony Alpha 100. Vad tycker ni om mitt val? Bra dåligt? Några nack-fördelar?

Mvh Joakim

#94

Postad 10 juni 2007 - 14:20

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Det där har vi hört förr! :) Kom tillbaka när du har kameran i handen :)

#95

Postad 13 juni 2007 - 09:54

j0nkan
  • j0nkan
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Jag söker en kompakt digitalkamera i prisklassen 1500-2000:-

Den ska kunna ta flera bilder snabbt, minst 3x optisk zoom, sk optisk sökare & givetvis ska den kunna ta så bra bilder som möjligt :o

Det är en jungel med kameror så lite tips skulle sitta fint. Tack på förhand! ;)

#96

Postad 13 juni 2007 - 22:44

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0
En av många anledningar att köpa A100


http://forums.dprevi...essage=23620065

"
Just try taking a few shots with both cameras using normal JPEG settings. You'll favour the Sony unless you have a colour vision problem. To get colour as good as the A100 from Canon, you have to buy their EOS 5D. Their Rebel versions just are not anything like as natural and vivid, three-dimensional, realistic (whatever you want to call it) in colour and tonal rendering.

There is a technical explanation - it has to do with the density of the filter dye colours used on the sensor, which in turn connects to Canon's legendary low noise and good high ISO. They use weaker colour filters and simply process the image differently to extract colour values. The KM 7D and 5D used dense colour filters - 'narrow cut RGB' - and that gave them incredible colour differentiation, ask anyone on the Sony/KM forums. Sony A100 uses moderate density filters, not quite as good at subtle differences within skin tones and pastels, or distintions between saturated hues. Canon use low density filters, reducing colour noise (imagine if there were no colour filters - no colour noise at all and the sensor would be a native ISO 800 minimum speed!). They increase saturation and calculate the colour channels to restore colour (the same way you can use colour restoration when scanning a faded slide). The result is 'similar' to the best natural colour, but always has a slightly false look to it, which in the early days was considered 'plastic' or 'putty' on skin tones and always looked really flat on landscape greens. The XT is far removed from the first Canon DSLRs and you have to be aware of the difference to spot it.

But if you value colour quality and fine detail sharpness at ISO 100 more than you value getting a usable picture at 1600, go for the Sony. .

Other way round, go for the Canon. Canons make great wedding cameras because half the pix these days are converted to BW or special FX - why? Because pros say they don't 'like digital colour as much'!
David
"


Kommentar av David Kilpatrick , han som driver Dpreview.com

Redigerat av ekke, 13 juni 2007 - 22:45.


#97

Postad 13 juni 2007 - 22:46

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Hej igen!, det blev tillslut en Sony Alpha 100. Vad tycker ni om mitt val? Bra dåligt? Några nack-fördelar?

Mvh Joakim

<{POST_SNAPBACK}>



Ett bra val ;) nu fattas bara lite fina objektiv, börja med ett billigt 50mm 1.7

#98

Postad 14 juni 2007 - 07:56

j0nkan
  • j0nkan
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Jag söker en kompakt digitalkamera i prisklassen 1500-2000:-

Den ska kunna ta flera bilder snabbt, minst 3x optisk zoom, sk optisk sökare & givetvis ska den kunna ta så bra bilder som möjligt  ;)

Det är en jungel med kameror så lite tips skulle sitta fint. Tack på förhand!  :wub:

<{POST_SNAPBACK}>


Funderade på en "Cyber-shot W35", någon med erfarenhet av den kameran? Kostar 1695:- nkl 1gb minne på Dustin för tillfället. Vad finns det för alternativ till denna modell?

#99

Postad 14 juni 2007 - 14:20

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
j0nkan: Det här är lite fel tråd att diskutera kompaktkameror i, som rubriken avslöjar så behandlar den här tråden digitala systemkameror. Gör en sökning i forumet och skapa en ny tråd om du inte hittar något som passar :wub:

#100

Postad 14 juni 2007 - 15:34

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

  • 2 792 inlägg
  • 0
Nu har Cyberphoto fått klämma lite på Olympus E-510 och de säger såhär i sin slutsats:

Slutsats
Liten och kompakt gör att man verkligen orkar ta den med sig. Hanteringen är bra. Automatisk rengöring av sensorn är ett klart plus och den inbyggda bildstabiliseringen är ett ännu större plus. Kameran tar bra bilder och har bruset under förvånansvärt god kontroll. E-510 är helt klart ett mycket bra köp.


Redigerat av Matsen, 14 juni 2007 - 15:35.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.