Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pentax K-x

294 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Ricoh-Pentax K-x (Systemkameror) 5 6,5 (1) Inga priser
Ricoh-Pentax K-x + 18-55/3,5-5,6 (Systemkameror) 3 7,75 (7) Inga priser

#251

Postad 14 mars 2010 - 00:05

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0
DxO är alltid kul att länka till. Nog få sidor som kan vara så missvisande om man inte vet hur datan ska tolkas. En sensor med högre pixel pitch (större pixlar) får nästan alltid högre betyg än övriga kameror. Dvs det tas ingen hänsyn alls till själva upplösningen i "Overview"-diagrammen. Går att välja "Print" i vissa diagram för att kunna jämföra kameror med olika sensorstorlekt och pixel pitch.

Jämför gärna med "gamla" Nikon D90 annars som har liknande sensor fast får bättre värden (framför allt i dynamiskt omfång och ISO-prestanda) :D

#252

Postad 14 mars 2010 - 00:23

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0

DxO är alltid kul att länka till. Nog få sidor som kan vara så missvisande om man inte vet hur datan ska tolkas. En sensor med högre pixel pitch (större pixlar) får nästan alltid högre betyg än övriga kameror. Dvs det tas ingen hänsyn alls till själva upplösningen i "Overview"-diagrammen. Går att välja "Print" i vissa diagram för att kunna jämföra kameror med olika sensorstorlekt och pixel pitch.

Jämför gärna med "gamla" Nikon D90 annars som har liknande sensor fast får bättre värden (framför allt i dynamiskt omfång och ISO-prestanda) :D


Som alltid: "There are three kinds of lies: lies, damned lies, and statistics." :P

DxOs egna måttstock "DxOMark Sensor" är ju extra roligt då det är lite arbiträrt valt att ⅓ steg av "RAW-kvalitet" (vad det nu är) motsvarar 5 poäng… så man får ju enorma skillnader i poäng utan att det eg skiljer något på själva bilden annat än om man "pixel peepar".

#253

Postad 14 mars 2010 - 00:46

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Den där lilla KX verkar va en riktig liten goding den..Har läst en del om den från folk som "kan kamera" som provat den.... Och den anses mycket bra... :D

#254

Postad 14 mars 2010 - 02:14

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0
Mayro vi kanske får se dig konvertera om till Pentaxianer? :D

Redigerat av RedMarathon, 14 mars 2010 - 02:22.


#255

Postad 14 mars 2010 - 08:47

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Mayro vi kanske får se dig konvertera om till Pentaxianer? :D

Han var det en gång har jag för mig. Eller nja, ingen äkta eftersom han bytte :P :D

#256

Postad 15 mars 2010 - 20:46

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Mayro vi kanske får se dig konvertera om till Pentaxianer? :(



Ja jag var Pentax k10D ägare förut..Fick ju sälja den pga sjukdom i familjen vilket blev kostsamt.. Så pengarna behövdes mer än kameran.. Och skulle nog kunnat blivit pentaxian igen..

Jag har inget heligt då det gäller märke.. Jag ifrågasätter mitt märke "Sony" stenhårt varje kamerabyte .Tro inget annat.. Jag har vid byten som skett rätt bra koll på varenda märke som finns inom räckhåll. Även beg tittas det på... Och drar mig rakt inte för sälja objektiv mm för byta kamera.. Eller om jag skulle vilja byta system..
Vilket nog alla sett redan så säljs grejerna "rätt av" bara utan pardon om jag får en tanke i skallen jag vill göra...

Inget är heligt...Kameror samt objektiv är enbart materia med logga påklistrad och inte ett skit mer eller mindre..

Så släpps en Pentaxkamera jag vill ha så tvekar jag inte en sekund att byta till Pentax igen.. Men om detta skall ske får nog kamerahusen "växa på sig" liiite mer än idag som en startgrej. 7án är lite för liten tycker jag även om den har utmärkt grepp...

Men för tillfället är det A700áns efterträdare som inväntas..och dessutom sitter jag enormt nöjd för tillfället med min nuvarande lilla A550 kamera...

Fast jag kan rakt inte dölja glädjen jag känner då jag såg mätvärden ifrån KX kameran.. Riktigt skoj!.. Och kameran har massa funktioner osv för bra pris... En riktig liten höjdarkamera verkar det som...Har ju innan mätresultaten kom givetvis tagit del utav vad som sagts här o där om kameran.. Så mätningarna kom liksom en spiken i kistan liksom..

bara gratta er Pentaxianer.. Stenkul!!... :)

Redigerat av mayro, 15 mars 2010 - 20:47.


#257

Postad 15 mars 2010 - 21:10

maximm
  • maximm
  • Guru

  • 4 105 inlägg
  • 0
Sen är det najs att ha något som inte alla andra har också :)

#258

Postad 04 juli 2010 - 23:36

CyberTron
  • CyberTron
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
hej allesammans!

är på väg att eventuellt bli ägare till en Pentax K-X. Behöver ha ett komplement till min Sony HX5v (jo, ni läste rätt, ett komplement till.... :D )

Vi har insett (jag och frugan) att vi behöver en vettig kamera som klarar att ta lite "bättre" bilder när man har tid/plats/ork att ta med en större kamera. Ex. när man åker till barnens mormor eller är ute på en utflykt (med bilen)
sedan behåller man den lilla kameran för alla andra ändamål

men, det var inte det jag tänkte fråga om, jag tänkte bara kolla om någon kan berätta vilka objektiv man kan köpa, jag är ute efter ett hyffsat billigt superzoom objektiv. Har kollat prisjakt och där finns det lite olika Pentax fästen, vilket är det jag skall ha? och vad skiljer dem åt?

#259

Postad 05 juli 2010 - 00:43

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

  • 1 883 inlägg
  • 0
Inte för att vara oförskämd så gå in på tråden Pentax objektiv så kommer du att finna svar på din fråga, det är ju enklast om vi försöker samla det på ett ställe! Detta gynnar alla som har funderinga runt Pentax objektiv.

Pentax SMC-DA 55-300/4,0-5,8 ED, fortsätt gärna med dina funderingar i denna tråd rörande ditt objektivval! :D

Grattis till ett bra val Cyber Tron!

Redigerat av RedMarathon, 05 juli 2010 - 00:48.


#260

Postad 05 juli 2010 - 21:49

CyberTron
  • CyberTron
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Inte för att vara oförskämd så gå in på tråden Pentax objektiv så kommer du att finna svar på din fråga, det är ju enklast om vi försöker samla det på ett ställe! Detta gynnar alla som har funderinga runt Pentax objektiv.

Pentax SMC-DA 55-300/4,0-5,8 ED, fortsätt gärna med dina funderingar i denna tråd rörande ditt objektivval! :)

Grattis till ett bra val Cyber Tron!



Sådärja, då var kameran beställd, med 18-55mm + ett 55-300 (tror att det är det som du nämner ovan) såldes som ett kit med en väska, minneskort ger 6900:- för detta...tycker det är ok pris..
http://www.pixmania....ktiv-da-18.html

/Micke, ny i systemkamera världen...

Redigerat av CyberTron, 05 juli 2010 - 21:50.


#261

Postad 05 juli 2010 - 22:11

mwelin
  • mwelin
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

Sådärja, då var kameran beställd, med 18-55mm + ett 55-300 (tror att det är det som du nämner ovan) såldes som ett kit med en väska, minneskort ger 6900:- för detta...tycker det är ok pris..
http://www.pixmania....ktiv-da-18.html

/Micke, ny i systemkamera världen...


Bra val. 55-300 ärmycket trevlig, bättre än den kostar:)

#262

Postad 06 juli 2010 - 14:02

CyberTron
  • CyberTron
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Bra val. 55-300 ärmycket trevlig, bättre än den kostar:)


Härligt!!

Kommer att använda kameran främst för kort på djur och natur samt mina barn (även om kompaktkameran alltid kommer finnas till hands)
Känns som att detta kommer fungera utmärkt!! det verkar som att alla är nöjda med sina Pentax K-X

#263

Postad 01 augusti 2010 - 08:34

azek99
  • azek99
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Hej!
Är det fler om hör ett missljud under inspelning med kameran. Jag har testat på min och kamera i butik och hör samma sak. Klart besviken på Pentax om det visar sig vara så på alla. Som det verkar läcker/genererar bildstabiliseringen ljud när man filmar och genererar mycket missljud när filmen sen spelas upp. Så störande att det inte går att ha funktionen på i mitt tycke.

En annan sak, K-7 har fått ny firmware någon som hört om det kommer ny fimware till K-x (skulle möjligen bildstabiliseringsljudet och "spegeldunkoskärpan" (läste i K-7 forumet) kunna reduceras med en firmware)

#264

Postad 01 augusti 2010 - 09:59

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

En annan sak, K-7 har fått ny firmware någon som hört om det kommer ny fimware till K-x (skulle möjligen bildstabiliseringsljudet och "spegeldunkoskärpan" (läste i K-7 forumet) kunna reduceras med en firmware)

Tror inte ljudet går att påverka med en FW. Har inte hört om problemet tidigare men det låter ju trist om det smittar från stabiliseringen :)

K-x ska inte ha samma slutarorsakad oskärpa som K-7 vad jag vet. Det har funnits fall liknande detta men då har det gått på garantin eftersom det handlat om ett fel vad jag läst. Inget som en FW kan fixa iaf då det är mekaniskt.

#265

Postad 01 augusti 2010 - 10:45

azek99
  • azek99
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Tror inte ljudet går att påverka med en FW. Har inte hört om problemet tidigare men det låter ju trist om det smittar från stabiliseringen :D

K-x ska inte ha samma slutarorsakad oskärpa som K-7 vad jag vet. Det har funnits fall liknande detta men då har det gått på garantin eftersom det handlat om ett fel vad jag läst. Inget som en FW kan fixa iaf då det är mekaniskt.


Det vore kanon om fler kunde testa sina K-x med bildstabilisering vid filmning. "Hoppas" att det är ett fel som går att åtgärda i så fall.

Hur kan jag testa om min kamera är drabbad av slutaroskärpan?

Annars en riktigt bra kamera för pengarna annars, roligt också att svärfars gamla smc 1:2.5 135mm och 1:2 50mm går att hänga på :) manuellt är ju riktigt kul!

#266

Postad 01 augusti 2010 - 10:53

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Hur kan jag testa om min kamera är drabbad av slutaroskärpan?

Jag tror det är värst i tiderna 1/25-1/60 vad jag minns. Google på K-x mirror slap problem eller nåt :)
Det borde dessutom bli bättre på längre tider än så vilket ju inte är helt normalt.

#267

Postad 01 augusti 2010 - 13:30

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Det vore kanon om fler kunde testa sina K-x med bildstabilisering vid filmning. "Hoppas" att det är ett fel som går att åtgärda i så fall.

Hur kan jag testa om min kamera är drabbad av slutaroskärpan?

Annars en riktigt bra kamera för pengarna annars, roligt också att svärfars gamla smc 1:2.5 135mm och 1:2 50mm går att hänga på :) manuellt är ju riktigt kul!


Ljudet vid filmning är som det är och inget fel. Jag har också ljudet i min K-7, det knorrar och knäpper och speciellt när man filmar med ett zoom objektiv och zoomar in och ut. Det är en effekt av att stabiliseringen får arbeta ganska mycket.

K-7 är lite mer ljudtät än K-x bara!

"mirror slap" hos K-x: Det är ett känt problem som beror på spegeln. Bör omfattas av garantin!
"slutar oskärpan" är ett problem i K-7'an vid vissa slutar hastigheter. Från 1/60 och mest vid 1/100 tror jag

För att testa "mirror slap" så tror jag du måste titta in på Pentax Forums och leta dig fram till trådarna som berör det. Även DPreview har trådar angående problemet.

Edit: letade fram en tråd om det
http://www.pentaxfor...ur-problem.html

Redigerat av Mikael_R, 01 augusti 2010 - 13:38.


#268

Postad 01 augusti 2010 - 15:23

azek99
  • azek99
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Ljudet vid filmning är som det är och inget fel. Jag har också ljudet i min K-7, det knorrar och knäpper och speciellt när man filmar med ett zoom objektiv och zoomar in och ut. Det är en effekt av att stabiliseringen får arbeta ganska mycket.

K-7 är lite mer ljudtät än K-x bara!

"mirror slap" hos K-x: Det är ett känt problem som beror på spegeln. Bör omfattas av garantin!
"slutar oskärpan" är ett problem i K-7'an vid vissa slutar hastigheter. Från 1/60 och mest vid 1/100 tror jag

För att testa "mirror slap" så tror jag du måste titta in på Pentax Forums och leta dig fram till trådarna som berör det. Även DPreview har trådar angående problemet.

Edit: letade fram en tråd om det
http://www.pentaxfor...ur-problem.html


Tack för svaret, tråkiga nyheter men men det går ju att leva med, får kolla upp bättre nästa gång. Ska bli spännande och se om K7 får en uppföljare eller vad som kan tänkas hända med Pentax framledes!

#269

Postad 04 augusti 2010 - 11:38

azek99
  • azek99
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
fjärrkontroll F som varit restad en längre tid har kommit till gross focusnordic för den som varit ut efter den

#270

Postad 13 augusti 2010 - 21:52

foxy83
  • foxy83
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Hej! Känner mig redo för att utforska SLR-världen och efter att ha kollat runt en massa så har jag fastnat för Pentax K-x. Dels för att den ligger rimligt i pris (känns lite surt att plöja ner tusenlapp efter tusenlapp OM man nu råkar tröttna efter nåt år), men framför allt för alla positiva omdömen den fått. Den andra jag kikat lite på är Canon EOS 550 som ju är liiite saftigare prissatt, vad säger ni som är erfarna, går det att jämföra dem och är Pentaxen fortfarande ett bra val isf?

Nästa fundering jag har är vilket/vilka minneskort ni använder i era Pentax K-x? Hur stort och hur snabbt? Är det smartare att ha ett kort med mycket minneskapacitet eller ska man satsa på flera mindre istället?

Jag undrar även ifall ni har några tips på bra kameraväskor, har kikat lite på Lowepro (adventura och nova) och de verkar vettiga, men jag har egentligen ingen aning vilken modell och storlek som skulle funka isf. Det ska vara modell axelväska, få plats med kamera inkl kitobjektiv + nåt extra objektiv, och förstås batterier och minneskort. Gärna någorlunda vatten(regn)tålig.


Hoppas någon har tid och lust att svara, och jag ber om ursäkt ifall ni redan diskuterat detta i tråden! Minne guldfisk.. :)

#271

Postad 14 augusti 2010 - 08:00

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Hej! Känner mig redo för att utforska SLR-världen och efter att ha kollat runt en massa så har jag fastnat för Pentax K-x. Dels för att den ligger rimligt i pris (känns lite surt att plöja ner tusenlapp efter tusenlapp OM man nu råkar tröttna efter nåt år), men framför allt för alla positiva omdömen den fått. Den andra jag kikat lite på är Canon EOS 550 som ju är liiite saftigare prissatt, vad säger ni som är erfarna, går det att jämföra dem och är Pentaxen fortfarande ett bra val isf?

Nästa fundering jag har är vilket/vilka minneskort ni använder i era Pentax K-x? Hur stort och hur snabbt? Är det smartare att ha ett kort med mycket minneskapacitet eller ska man satsa på flera mindre istället?

Jag undrar även ifall ni har några tips på bra kameraväskor, har kikat lite på Lowepro (adventura och nova) och de verkar vettiga, men jag har egentligen ingen aning vilken modell och storlek som skulle funka isf. Det ska vara modell axelväska, få plats med kamera inkl kitobjektiv + nåt extra objektiv, och förstås batterier och minneskort. Gärna någorlunda vatten(regn)tålig.


Hoppas någon har tid och lust att svara, och jag ber om ursäkt ifall ni redan diskuterat detta i tråden! Minne guldfisk.. :)


Du gör imo ett bra val med K-x, men EOS'en är en rikigt bra kamera den med. Det är svårt att tala om för dig vad du ska köpa. Köp den som du tycker "känns" bäst rent spontan och stirra dig inte blind på siffror mellan kamerorna.

Om du verkligen får upp intresset så kanske du kommer att vilja ha bättre objektiv om ett halvår eller ett år. Det är då ditt val av märke har störst betydelse.

Pentax fördel är: Optiken är tiktigt bra för priset, även de lyxigaste variantera. Kameran har inbyggd bildstabilisering vilket gör att ALLA objektiv från Pentax, Tamron, Sigma blir stabiliseade.

Jag skulle rekomendera Sandisk's SDHC 8gb Extreme III, jag kör med två sådana och de täcker upp mina amatör behov mer än väl. De för över bilderna snabbt också. Min 14 megapixlars kamera får in 306 bilder på 8gb.

Det finns en tråd idenna del forumet som behandlar väskor, där jag och andra recenserat väskor och disskuterat. Finns bilder där på mina senaste inköp. Har en liten axelväska Vanguard Up-Rise 22, som jag kan rekomendera. Den har storleken du önskar. Finns på Fotokungen.

Redigerat av Mikael_R, 14 augusti 2010 - 08:08.


#272

Postad 14 augusti 2010 - 10:04

foxy83
  • foxy83
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Tack för tipsen, ska kika! hade inte tänkt på att det säkert finns egna trådar för väskor och annat.. :) Men den såg ju vettig ut den där väskan med!
Det där minneskortet kikade jag faktiskt på, men det är alltid bra att fråga folk som har mer koll! Det finns ju som 20MB/s och 30MB/s, stor skillnad?

Redigerat av foxy83, 14 augusti 2010 - 10:31.


#273

Postad 14 augusti 2010 - 12:58

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Det finns ju som 20MB/s och 30MB/s, stor skillnad?

10MB/s skillnad :)

De där hastigheterna är mest till för att det ska fort att ladda ner bilderna till datorn

#274

Postad 14 augusti 2010 - 17:47

foxy83
  • foxy83
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

10MB/s skillnad :)

De där hastigheterna är mest till för att det ska fort att ladda ner bilderna till datorn



Ehm.. :rolleyes: Tänkte mest på om det har någon betydelse för själva fotograferandet B) Men då vet jag. Skiljer ju en del i pris mellan dem också ju.

#275

Postad 14 augusti 2010 - 18:52

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Ehm.. :rolleyes: Tänkte mest på om det har någon betydelse för själva fotograferandet B) Men då vet jag. Skiljer ju en del i pris mellan dem också ju.

Precis! Har ingen betydelse för fotandet! :)

#276

Postad 15 augusti 2010 - 07:40

azek99
  • azek99
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

Hej! Känner mig redo för att utforska SLR-världen och efter att ha kollat runt en massa så har jag fastnat för Pentax K-x. Dels för att den ligger rimligt i pris (känns lite surt att plöja ner tusenlapp efter tusenlapp OM man nu råkar tröttna efter nåt år), men framför allt för alla positiva omdömen den fått. Den andra jag kikat lite på är Canon EOS 550 som ju är liiite saftigare prissatt, vad säger ni som är erfarna, går det att jämföra dem och är Pentaxen fortfarande ett bra val isf?

Nästa fundering jag har är vilket/vilka minneskort ni använder i era Pentax K-x? Hur stort och hur snabbt? Är det smartare att ha ett kort med mycket minneskapacitet eller ska man satsa på flera mindre istället?

Jag undrar även ifall ni har några tips på bra kameraväskor, har kikat lite på Lowepro (adventura och nova) och de verkar vettiga, men jag har egentligen ingen aning vilken modell och storlek som skulle funka isf. Det ska vara modell axelväska, få plats med kamera inkl kitobjektiv + nåt extra objektiv, och förstås batterier och minneskort. Gärna någorlunda vatten(regn)tålig.


Hoppas någon har tid och lust att svara, och jag ber om ursäkt ifall ni redan diskuterat detta i tråden! Minne guldfisk.. ;)


Hej Foxy83!
Jag instämmer med Mikael_R i det han skriver. Jag är nybörjare och kan inte lägga någon längre erfarenhet bakom det jag säger, det är med det jag spontant uppmärksammat. Det är två saker jag vill höja ett varningens finger för, det ena är filmning med bildstabilisering, den läcker ljud som jag skrev om tidigare här. Har varit i kontakt med dem som tar in pentax och det finns inget att göra åt saken tyvärr. Det går inte att lösa med en extern mic. Om du ska filma mycket är mitt råd att försökta ta reda på om objektiv med bildstabilisering (canon) läcker ljud.
Det andra är att de saknas fokuspunkter i sökaren, så man ser vart kameran tar fokus.

Det var det som jag upplever som inte fullt så bra med K-x, annars är väldigt mycket kamera för pengarna, och som Mikael_R säger är objektiven fina. Själv skaffade jag, efter att ha läst den otroliga pentaxtråden om objektiv, ett fast 35mm som var ljusstarkt och har macro. Även om det kostade en del, fick det mig att trilla av stolen. En annan rolig grej är att pentax har samma fattning på objektiven på dagens och tillbaka till dinosaurietiden. (minns inte exakt, står i objektivtråden) Min svärfar rotade fram sin kamera kan köpte i början av 80talet och dessa gluggarna fungerar klockrent. Manuellt förstås det är riktigt roligt att ta med dem . K-x är verkligen smidig att ha med sig (beror förstås på glugg) då kamerahuset är riktigt skönt att hålla i för att vara så litet. Jag har ganska stora händer stl 11-12 och upplever trots det K-x som behändig och skön att hålla i. Jag tycker batterierna är en befrielse och ser det som ett plus att kunna köpa om det kniper. Har fotat under våren och sommaren nu och är jättenöjd med bilderna den tar för mig och familjen, den här kameran kommer jag inte byta ut men däremot slita ut :)
Lycka till!

#277

Postad 15 augusti 2010 - 10:40

foxy83
  • foxy83
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
azek99: Bra med åsikter från andra nybörjare också!
Filma tror jag inte att jag kommer göra speciellt mycket, nån snutt här och där kanske det blir och då duger den säkert bra ändå. Min nuvarande kamera filmar hyfsat bra men trots det har det inte blivit många klipp.
Det att man inte ser fokuspunkterna är förstås lite dumt, men det tror jag också jag kan leva med.
Precis som du ser jag det som en fördel att man i nödfall kan gå in på närmsta mack och köpa batterier, även om jag planerar att ha dubbla uppsättningar laddningsbara.
Det där att objektiven haft samma fattning i evigheter är ju kanon om man känner för att köpa/låna gamla gluggar! Jag är lite avis på kompisen som just skaffat (fått!) en K-x, och som dessutom har en svärfar som har en bunt gamla gluggar hemma. Men jag planerar att fråga snällt om jag också kan få låna! :)
Då jag var och pillade och kände på kameror så fastnade jag för K-x delvis för att det är bland de minsta modellerna, med små händer blir det bara klumpigt och krångligt att hålla en stor kloss. Men sen är väl det kanske en vanesak också, då man går från kompakt (om än långzoom) till system så är det ju skillnad helt enkelt.

Känns som att det blir en K-x, bara jag kollat lite på finanserna först, hehe. Det är ju så mycket "extragrejer" man vill köpa till men det kanske är idé att hejda sig lite och börja med bara det viktigaste ;)

#278

Postad 15 augusti 2010 - 12:24

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0

Hej Foxy83!
Jag instämmer med Mikael_R i det han skriver. Jag är nybörjare och kan inte lägga någon längre erfarenhet bakom det jag säger, det är med det jag spontant uppmärksammat. Det är två saker jag vill höja ett varningens finger för, det ena är filmning med bildstabilisering, den läcker ljud som jag skrev om tidigare här. Har varit i kontakt med dem som tar in pentax och det finns inget att göra åt saken tyvärr.

På min K-7 tycker jag inte det är något större problem med att stabiliseringen hörs i video, så jag kan inte tänka mig att det är ett så mycket större problem på K-x. Men det gäller att man verkligen anstränger sig för att hålla kameran stadigt, för om stabiliseringen får jobba så mycket att sensorn når sina ändlägen börjar det låta, men det krävs rätt stora rörelser om man använder måttligt lång brännvidd. Canon och Nikons optiska stabilisering är mig veterligen inte tystare än Pentax, men för långre brännvidd kan de fungera bättre för video, men då det även går att få tag på objektiv med optisk stabilisering även till Pentax så är det ingen större skillnad.

Om stabiliseringen i K-x låter väldigt mycket i video så är det något fel på kameran, eller ett handhavande fel och att användaren har för höga förhoppningar om vad en DSLR kan klara när det gäller video. Något som jag upplever som ett större problem är ljudet från vinden. Det behöver inte blåsa mycket innan vindljudet dränker allt annat ljud.

#279

Postad 15 augusti 2010 - 13:17

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

azek99: Bra med åsikter från andra nybörjare också!
Filma tror jag inte att jag kommer göra speciellt mycket, nån snutt här och där kanske det blir och då duger den säkert bra ändå. Min nuvarande kamera filmar hyfsat bra men trots det har det inte blivit många klipp.
Det att man inte ser fokuspunkterna är förstås lite dumt, men det tror jag också jag kan leva med.
Precis som du ser jag det som en fördel att man i nödfall kan gå in på närmsta mack och köpa batterier, även om jag planerar att ha dubbla uppsättningar laddningsbara.
Det där att objektiven haft samma fattning i evigheter är ju kanon om man känner för att köpa/låna gamla gluggar! Jag är lite avis på kompisen som just skaffat (fått!) en K-x, och som dessutom har en svärfar som har en bunt gamla gluggar hemma. Men jag planerar att fråga snällt om jag också kan få låna! :)
Då jag var och pillade och kände på kameror så fastnade jag för K-x delvis för att det är bland de minsta modellerna, med små händer blir det bara klumpigt och krångligt att hålla en stor kloss. Men sen är väl det kanske en vanesak också, då man går från kompakt (om än långzoom) till system så är det ju skillnad helt enkelt.

Känns som att det blir en K-x, bara jag kollat lite på finanserna först, hehe. Det är ju så mycket "extragrejer" man vill köpa till men det kanske är idé att hejda sig lite och börja med bara det viktigaste ;)


(Köp min, köp min :) )

#280

Postad 15 augusti 2010 - 16:42

foxy83
  • foxy83
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

(Köp min, köp min ;) )



Haha jaså, har du tröttnat på din eller är det nåt nytt och fräscht som hägrar? :)

På min K-7 tycker jag inte det är något större problem med att stabiliseringen hörs i video, så jag kan inte tänka mig att det är ett så mycket större problem på K-x. Men det gäller att man verkligen anstränger sig för att hålla kameran stadigt, för om stabiliseringen får jobba så mycket att sensorn når sina ändlägen börjar det låta, men det krävs rätt stora rörelser om man använder måttligt lång brännvidd. Canon och Nikons optiska stabilisering är mig veterligen inte tystare än Pentax, men för långre brännvidd kan de fungera bättre för video, men då det även går att få tag på objektiv med optisk stabilisering även till Pentax så är det ingen större skillnad.

Om stabiliseringen i K-x låter väldigt mycket i video så är det något fel på kameran, eller ett handhavande fel och att användaren har för höga förhoppningar om vad en DSLR kan klara när det gäller video. Något som jag upplever som ett större problem är ljudet från vinden. Det behöver inte blåsa mycket innan vindljudet dränker allt annat ljud.


Okej! Kanske beror mycket på hur man använder den då. Och, å andra sidan, var det filmning som lockade så skulle jag nog kika på filmkameror istället tror jag. Som sagt, i de små snuttar jag eventuellt filmar lär inte ljudet göra så mycket.

#281

Postad 15 augusti 2010 - 17:31

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Haha jaså, har du tröttnat på din eller är det nåt nytt och fräscht som hägrar? ;)



Okej! Kanske beror mycket på hur man använder den då. Och, å andra sidan, var det filmning som lockade så skulle jag nog kika på filmkameror istället tror jag. Som sagt, i de små snuttar jag eventuellt filmar lär inte ljudet göra så mycket.


SKickade ett pm för några dagar sedan

#282

Postad 15 augusti 2010 - 19:13

foxy83
  • foxy83
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

SKickade ett pm för några dagar sedan



Stupid me som inte kollar PM regelbundet ;)

#283

Postad 15 augusti 2010 - 20:07

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

(Köp min, köp min ;) )

Nu får du tala om vad du har för planer!

Systembyte?

#284

Postad 15 augusti 2010 - 20:50

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Näe, men den används så lite då jag är en äkta skogsmulle och vill ha vädertätningar på allt. Det är iofs roligt med en inomhuskamera också.

Redigerat av Unregistered0b884712, 27 augusti 2010 - 16:09.


#285

Postad 27 augusti 2010 - 18:03

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

Näe, men den används så lite då jag är en äkta skogsmulle och vill ha vädertätningar på allt. Det är iofs roligt med en inomhuskamera också.

Då blir det en ny lanserad kamera i Oktober då :)

Eller blir det en K-7? Jag känner en som kanske byter sin K-7 i vinter, mot en av de nya som kommer......
:) Han är pedant och kameran är i topp skick, strax över 10.000 exponeringar.

#286

Postad 27 augusti 2010 - 18:18

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
har just börjat spara till en av de nya :)

#287

Postad 27 augusti 2010 - 19:29

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0

har just börjat spara till en av de nya :)

Låter fint det! hoppas båda blir vädertätade den här gången!

#288

Postad 02 september 2010 - 07:48

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Pentax k-x säljs för 4444:- med kitobjektiv på mediamarkt i umeå

#289

Postad 02 september 2010 - 15:34

foxy83
  • foxy83
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Pentax k-x säljs för 4444:- med kitobjektiv på mediamarkt i umeå



Skulle det här ha varit Facebook så hade jag klickat "gilla" på det :) Bra att det kommer nya grejer så de gamla sjunker i pris! *Tittar på min undernärda spargris*

#290

Postad 02 oktober 2010 - 14:46

xavien
  • xavien
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Tänkte köpa min första systemkamera och har vart insnöad på nikon d5000 eller d3100 som nyligen släppts..

Fick dock upp ögonen nu för Pentax K-x. Så jäkla svårt!

Har iaf möjlighet att köpa denna från usa nu för 800 dollar (5500):

PENTAX - K-x 12.4-Megapixel Digital SLR Camera 2-Lens Kit - Black
Model: K-x with 18-55mm & 55-300mm Lens Kit

Finns även med 55-200 som ki för 700 mindre.

Borde ju vara ett bra köp, hinner dock inte känna på den?

Vad tycker ni?

#291

Postad 02 oktober 2010 - 14:50

GroKKen
  • GroKKen
  • Veteran

  • 2 487 inlägg
  • 0

Tänkte köpa min första systemkamera och har vart insnöad på nikon d5000 eller d3100 som nyligen släppts..

Fick dock upp ögonen nu för Pentax K-x. Så jäkla svårt!

Har iaf möjlighet att köpa denna från usa nu för 800 dollar (5500):

PENTAX - K-x 12.4-Megapixel Digital SLR Camera 2-Lens Kit - Black
Model: K-x with 18-55mm & 55-300mm Lens Kit

Finns även med 55-200 som ki för 700 mindre.

Borde ju vara ett bra köp, hinner dock inte känna på den?

Vad tycker ni?

K-x är en bra kamera :). Men se till att välja det paketet då 55-300 ingår, ska vara grymt mycket bättre än 55-200

#292

Postad 02 oktober 2010 - 19:55

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Vad tycker ni?

Kläm på den på Mediamarkt om du har möjlighet ;)
Ska köpet inte ske omedelbart skulle jag titta på helt nya K-r också. Den har bl.a fokuspunktsindikering vilket var den största nackdelen som testare hittade på K-x.

#293

Postad 02 oktober 2010 - 21:18

xavien
  • xavien
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Mmm, såg precis att K-x saknade autofokuspunkter i sökaren.
Det är alltid ngt...

Ska kolla K-r direkt, tack för tipset!

#294

Postad 15 januari 2011 - 19:22

millstream
  • millstream
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Jag har en K-x sedan ett halvår och blir inte klok på blixtens funktion. På analogtiden så synkade blixten på 1/125 men på K-x:en så verkar blixten synka på slutartiden som kameran valt utan blixt, åtminstone är det vad kamerans info visar. Ska jag ställa in slutartiden själv på t ex 1/125 för att slippa skak- och rörelseoskärpa eller hur är det tänkt?
/Anders

#295

Postad 15 januari 2011 - 21:02

access
  • access
  • Forumräv

  • 512 inlägg
  • 0
K-x synkar ner till 1/180s och du får ställa slutartiden (ner till 1/180s) själv. Sen finns det lite olika synklägen också. Sid 67 och framåt i manualen har lite information: http://www.pentaxima...en_official.pdf

Redigerat av access, 15 januari 2011 - 21:02.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.