Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

väggmontage projektor

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 juli 2022 - 10:07

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 710 inlägg
  • 0

Finns det någon anledning till varför upp o ner montage och ett takfäste är vanligast ? kanske snyggast ? 

 

Men jag har inte så bra tak att fästa i och om jag pendlar ner 0,5 meter blir det extra känsligt med belastningen i taket om man råkar stöta till projen pga av vridmomentet .

 

Jag har mkt lättare att placera den på en hylla med 3 st hyllvinklar under som tar upp vikten . det går väl lika bra ? dvs stående på en vägghylla



#2

Postad 16 juli 2022 - 10:35

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Beror på vad det är för projektor, alla modeller har olika kastmöjligheter. Tex så har många DLP-maskiner en fast offset så att projektorn är låst att skjuta bilden uppåt. Ställer man en sådan på en hylla högt upp så kommer bilden delvis i taket.

Även avståndet måste förstås stämma mellan väggarna, så att projektorns zoom ligger rätt.

Bortsett från detta är det ingen direkt nackdel att placera på hylla.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#3

Postad 16 juli 2022 - 10:59

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 710 inlägg
  • 0

aha på tidigare modeller vill jag minnas man kunde välja i menyn om dom stod eller hängde upp o ner, , fast det är klar är offseten fast blir det ju fel i så fall får man han den på bordet o det funkar inte för mig .

 

Men om jag väljer mellan epson 1200 eller sony 5000 båda laser, dessa kan jag väl ha på en hylla på väggen stående typ i samma höjd som om jag hade ett takfäste som pendlar ner ca 50 cm , dvs jag kommer inte exakt med linsen i dukens mittpunkt i alla fall inte lodrätt men vågrätt kan jag nog pricka den det ,



#4

Postad 16 juli 2022 - 11:16

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0

Vägghylla fungerar väl så bra och har den fördelen att du kan flytta projektorn någon cm på hyllan enkelt. Du använder då också max avstånd mellan bakre vägg och duk vilket kan vara bra om man som i mitt fall är begränsad i hur stor bild man kan ha. Min 120¨ duk kräver minst 4.10m mellan baken på projektorn och duken och det är precis vad där är.

 

Om du har andra förutsättningar med ett mycket djupt rum kan det vara så att max tele-läge på zoomen inte räcker till och du kan inte få tillräckligt liten bild. I ett sådant läge fungerar inte vägghylla utan du måste hänga projektorn i taket. Ett tredje alternativ är att ställa projektorn på en hylla. Jag hade en Ikea Kallax som rumsdelare/projektorhylla bakom stolarna när jag hade ett alldeles för stort vardagsrum till hemmabion. 



#5

Postad 16 juli 2022 - 18:24

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 039 inlägg
  • 0
Ja, både Epson EH-12000B och Sony VPL-XW5000ES utgår från centrum av linsen och sen kan du shifta bilden upp eller ned. Så de båda funkar utmärkt både på hylla eller takmonterade.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

Redigerat av Marcus_TheRock, 16 juli 2022 - 18:24.


#6

Postad 31 juli 2022 - 19:04

Wicap
  • Wicap
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Har för mig Sony 5000 har fläktutblås bak och kräver viss distans där. Förmodligen irrelevant men min hw40 flimrade en hel del i lampan när jag hade den alldeles vid väggen. Inget flimmer alls efter flytt och fyra meter fritt bakåt.

#7

Postad 31 juli 2022 - 23:36

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Har för mig Sony 5000 har fläktutblås bak och kräver viss distans där. Förmodligen irrelevant men min hw40 flimrade en hel del i lampan när jag hade den alldeles vid väggen. Inget flimmer alls efter flytt och fyra meter fritt bakåt.

Enligt manualen så är minimum distans 10cm baktill.



#8

Postad 01 augusti 2022 - 07:05

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 710 inlägg
  • 0

Enligt manualen så är minimum distans 10cm baktill

Står det inte alls ! 30 cm sidorna och bak : 5 cm (2 inches) om du nu pratar om Sony 5000 


Redigerat av nyborjare, 01 augusti 2022 - 07:38.


#9

Postad 01 augusti 2022 - 08:28

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Står det inte alls ! 30 cm sidorna och bak : 5 cm (2 inches) om du nu pratar om Sony 5000 

Du har rätt, var nog för trött i går ;)



#10

Postad 01 augusti 2022 - 09:05

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 710 inlägg
  • 0

Citat Marcus The Rock :

XW5000ES har sitt utblås bakåt och från min sida fanns det en viss oro att det skulle behövas bra med utrymme för att den inte ska bli för varm. Men jag har kört vår maskin placerad nästan helt mot bakvägg nu i 10 timmar. Inga problem alls och tempen ligger stadigt på 27 grader oavsett.



#11

Postad 01 augusti 2022 - 11:28

Gersson
  • Gersson
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0

Någon som har nån teori om varför xw5000 kräver 30 cm fritt utrymme på sidorna? Kanske skulle ställt frågan i Sony-tråden, men eftersom det redan diskuterats utrymme här. :P



#12

Postad 01 augusti 2022 - 12:30

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 710 inlägg
  • 0

Någon som har nån teori om varför xw5000 kräver 30 cm fritt utrymme på sidorna? Kanske skulle ställt frågan i Sony-tråden, men eftersom det redan diskuterats utrymme här. :P

Det kan jag tala om ! har man mindre avstånd än så till sidorna får värmen svårt att evakueras bort från baksidan och då skulle det krävas ännu mer avstånd bak vilket skulle vara en nackdel för en del som kanske har en bakvägg o vill ha så stor bild som möjligt , som jag . Man anser att sidoutrymme bör de flesta inte ha problem med 



#13

Postad 01 augusti 2022 - 13:13

Gersson
  • Gersson
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0

Det kan jag tala om ! har man mindre avstånd än så till sidorna får värmen svårt att evakueras bort från baksidan och då skulle det krävas ännu mer avstånd bak vilket skulle vara en nackdel för en del som kanske har en bakvägg o vill ha så stor bild som möjligt , som jag . Man anser att sidoutrymme bör de flesta inte ha problem med 

 

Jag har ju min Epson 9300 i en typ av "hushbox", så jag klarar typ bara 2 cm på varje sida. Bakom projektorn är det säkert 25 cm fritt utrymme. Att fixa till så att kablar kan gå in i sidan funkar, men att ta bort sidorna helt är inget alternativ.



#14

Postad 01 augusti 2022 - 13:58

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 710 inlägg
  • 0

Jag har ju min Epson 9300 i en typ av "hushbox", så jag klarar typ bara 2 cm på varje sida. Bakom projektorn är det säkert 25 cm fritt utrymme. Att fixa till så att kablar kan gå in i sidan funkar, men att ta bort sidorna helt är inget alternativ.

Precis det jag menade , du har väl utblås på sidorna därför tror jag epson vill ha större avstånd än vad du har , men det kompenserar du ju med att du har bra med luft bakom så värmen kan expandera från projen .

 

Sen tror jag det är hängsel o livrem från tillverkaren , går säkert med mkt mindre avstånd , se bara vad Marcus kom fram till .

Dom vet ju inte var du bor o hur du använder projen , kör den max ljusnivå i ett helt dygn i ett rum där det blir över 30 grader varm eller du bor i ett varmt land utan airkondition .

 

Blir den varm lär man få veta det , att den slår av eller larmar , har aldrig hört någon som drabbats av detta !



#15

Postad 01 augusti 2022 - 17:56

Gersson
  • Gersson
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0

Precis det jag menade , du har väl utblås på sidorna därför tror jag epson vill ha större avstånd än vad du har , men det kompenserar du ju med att du har bra med luft bakom så värmen kan expandera från projen .

 

Sen tror jag det är hängsel o livrem från tillverkaren , går säkert med mkt mindre avstånd , se bara vad Marcus kom fram till .

Dom vet ju inte var du bor o hur du använder projen , kör den max ljusnivå i ett helt dygn i ett rum där det blir över 30 grader varm eller du bor i ett varmt land utan airkondition .

 

Blir den varm lär man få veta det , att den slår av eller larmar , har aldrig hört någon som drabbats av detta !

 

Både insug och utblås är fram på Epson, så avståndet baktill är nog inte så viktigt ändå, men det kanske kan kompensera lite om jag bestämmer mig för Sony. 



#16

Postad 01 augusti 2022 - 20:30

Wicap
  • Wicap
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0

Ber så hemskt mycket om ursäkt att jag mindes så(alt läst fel..) fel. 
 

Står det inte alls ! 30 cm sidorna och bak : 5 cm (2 inches) om du nu pratar om Sony 5000 

 

 

Enligt manualen så är minimum distans 10cm baktill.

 

 

 

Citat Marcus The Rock :

XW5000ES har sitt utblås bakåt och från min sida fanns det en viss oro att det skulle behövas bra med utrymme för att den inte ska bli för varm. Men jag har kört vår maskin placerad nästan helt mot bakvägg nu i 10 timmar. Inga problem alls och tempen ligger stadigt på 27 grader oavsett.

 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.