Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Olympus E-520: information, råd, diskussion

185 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Olympus E-520 (Systemkameror) 1 7 (1) Inga priser
Olympus E-520 + 14-42/3,5-5,6 (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
Olympus E-520 + 14-42/3,5-5,6 + 40-150/4,0-5,6 (Systemkameror) 1 7,33 (2) Inga priser
Olympus E-520 + 14-42/3,5-5,6 + 70-300/4,0-5,6 (Systemkameror) 1 (0) Inga priser
Olympus E-520 + 25/2,8 (Systemkameror) 0 (0) Inga priser

#151

Postad 17 juli 2009 - 08:13

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Kameran kan inte skriva så snabbt til kortet ändå, bara drygt 20mb/s du kommer inte få 3.5fps längre än den interna buffert klara av.

#152

Postad 17 juli 2009 - 08:50

Katana-chan
  • Katana-chan
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Finns det någonting att läsa om detta? Funderar på om man tjänar något på att köpa ett snabbare minneskort än 20/20 för mer bruk än när man ska föra över till datorn. ^^

#153

Postad 17 juli 2009 - 08:56

Chest
  • Chest
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

Chest: Varför köpte du inte denna fjärrkontroll som verkar ha fler funktioner?



Hur snabbt måste ett minneskort vara för att det inte ska vara en flaskhals i kameran?

MvH,
Jack Samuelsson


Storleken på den jag köpte var det avgörande. De "multifunktionsgrejjer" jag tittade på var 80x40x9 mm, huuuuuuge! Den jag köpte är liten och smidig i väskan. 40x25x6 tror jag. Precis lagom. Företen, känner du igen denna produkten från Dustinhome:
Fjärrkontroll


Ännu ett nytt inlägg: Hur vet man vilka blixtar som passar vilken kamera? ^^

Ang blixtar så har jag kikat på det litegrann. Det handlar inte så mycket om att passa som att de skall stödja rätt finesser i kameran. (Säger jag som jag vet något)... Som jag förstår det så kostar den billigaste Olympus blixten 2000 kronor och den billigaste piraten, men med hyffsad funktionallitet 1000 kronor...

Kameran kan inte skriva så snabbt til kortet ändå, bara drygt 20mb/s du kommer inte få 3.5fps längre än den interna buffert klara av.

Fast det gäller bara vid RAW fotografering, om man skjuter jpg så borde det gå att fylla minneskortet?

Jag kör ett xd M+ kort och det smattrar på bra, nu har jag kanske bara fotat 5 bilder som mest i ett svep...

När använder man denna finess förresten, att foto kontinuerligt? Hästhoppning? Simhopp?



Grattis till kameran förresten!

Du måste fått den sista, för nu är den out of stock på Siba? Mycket bra pris för en bra kamera!

#154

Postad 17 juli 2009 - 09:19

Katana-chan
  • Katana-chan
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

Storleken på den jag köpte var det avgörande. De "multifunktionsgrejjer" jag tittade på var 80x40x9 mm, huuuuuuge! Den jag köpte är liten och smidig i väskan. 40x25x6 tror jag. Precis lagom. Företen, känner du igen denna produkten från Dustinhome:
Fjärrkontroll

Ah. Din låter som ett bättre alternativ helt plötsligt. =P
Hur fick du så billig frakt?

Fast det gäller bara vid RAW fotografering, om man skjuter jpg så borde det gå att fylla minneskortet?

Jag kör ett xd M+ kort och det smattrar på bra, nu har jag kanske bara fotat 5 bilder som mest i ett svep...

När använder man denna finess förresten, att foto kontinuerligt? Hästhoppning? Simhopp?

Jag har tidigare använt sådant till när man ska fota någon göra något och man har svårt att time:a detta. Ta en golfsving t.ex.Tar man då fler finns det chanser till oanade fotografier. =D


Grattis till kameran förresten!

Du måste fått den sista, för nu är den out of stock på Siba? Mycket bra pris för en bra kamera!

Den blev OOS mindre än en halvtimma efter att jag beställt. Jag sitter på ett sommarjobb och jobbar på en dator så jag har förmågan att kunna uppdatera deras hemsida lite hela tiden. ^^

Det enda som är kvar nu (förutom att kameran ska komma hit, vilket troligen händer idag då den i morse 05.02 var i Örebro sorterad och skall till Västerås) är att köpa ett minneskort. ^^

MvH,
Jack Samuelsson

Redigerat av Katana-chan, 17 juli 2009 - 09:20.


#155

Postad 17 juli 2009 - 09:49

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Här står lite om fps och cf kort, och det är bara jpeg fine (inte ens super fine) man kan köra på utan att buffern tar slut.

Körde själv med ett:

När jag hade min E-510, och där var det inte kortet som var begränsningen <_<

Redigerat av Hamsteren, 17 juli 2009 - 09:50.


#156

Postad 17 juli 2009 - 09:57

Katana-chan
  • Katana-chan
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Det är alltså bara begränsning när man för över bilder till datorn. Verkar vara ett väldigt prisvärt och bra kort. ^^
Tack för tipset och länken!

MvH,
Jack Samuelsson

#157

Postad 17 juli 2009 - 09:59

Chest
  • Chest
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

Här står lite om fps och cf kort, och det är bara jpeg fine (inte ens super fine) man kan köra på utan att buffern tar slut.

Körde själv med ett:


När jag hade min E-510, och där var det inte kortet som var begränsningen <_<


Oi, intressant länk! Coolt att någon orkar göra sådana noggranna tester! Får nog hem och kika på vilken mode jag skjuter i.

Tack för den.

#158

Postad 17 juli 2009 - 10:09

Katana-chan
  • Katana-chan
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Detta kort: https://www.prisjakt...kt.php?e=245582
Det borde väl vara likvärdigt som det du länkade till Hamsteren?
Skulle väldigt gärna vilja köpa ett kort redan idag och bor i Västerås så det blir till att ta en titt. Är 16 GB värt 534 kronor enligt er som kanske har koll? ^^

#159

Postad 17 juli 2009 - 10:41

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Ja det är likvärdigt, och 534 är en ok pris om det är i en butik.

#160

Postad 17 juli 2009 - 11:20

Katana-chan
  • Katana-chan
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

Ja det är likvärdigt, och 534 är en ok pris om det är i en butik.

Och självklart finns den inte inne utan måste beställas. =(
Får väl ta en tur förbi de vanliga butikerna här i Västerås. ^^

MvH,
Jack Samuelsson

#161

Postad 17 juli 2009 - 11:27

Chest
  • Chest
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Men du, 16 Gb ??? Är inte det lite att ta i?

Nu skjuter jag ju iof jpg, men där får jag 450 bilder på 1Gb? man borde komma rätt långt med 4 Gb, eller 8 då tycker man, och dessutom spara ett par pesetas!

#162

Postad 17 juli 2009 - 11:33

Katana-chan
  • Katana-chan
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Indeed, jag sitter och funderar och räknar på det där just nu. 16 GB är ju aldrig fel ;D men jag ska se vad som finns inne också. ^^

Edit: Om man får 16 GB för samma pris som man annars bara får 4 GB så är det ju alltid värt det? ^^

MvH,
Jack Samuelsson

Redigerat av Katana-chan, 17 juli 2009 - 12:08.


#163

Postad 17 juli 2009 - 12:25

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
16gb är jo inte mycket om man fotar i raw = 1000 bilder, och fotar man raw+jpeg så er det inte ens så mycket (har själv taget 800+ bilder på en tur till Zoo <_<)

#164

Postad 20 juli 2009 - 12:13

Katana-chan
  • Katana-chan
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Köpte i fredags ett 1 GB M+-kort som tillfälligt kort i väntan på ett Transcend Compact Flash 133x 8GB.
Var riktigt roligt att fota, ska bara lära mig fota "på riktigt" också". Vi campade vid ett grustag så det blev inte så "roliga" bilder.
Bara någon/några frågor:
Någon som använt panorama-funktionen? Inte hunnit och undrar bara om den sätter ihop det automatiskt i kameran.
Finns det några funktioner för att byta ut en färg till en annan, likt Color Swap i vissa av Canons kameror och vad gör de olika Color Modes och liknande "Special Effects"?

MvH,
Jack Samuelsson

#165

Postad 20 juli 2009 - 12:45

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Panorama sätter ihop automatisk i kameran, men bara om man använder xD kort :ph34r:

#166

Postad 20 juli 2009 - 12:51

Katana-chan
  • Katana-chan
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Får väl testa funktionen när jag kommer hem.
Se inte så ledsen ut, för en hundring får man 1 GB xD-kort. Även om det är mycket/GB så är det inte så mycket pengar. Värt för att ha ett liitet reservkort. =)

Vet du skillnaden mellan M och M+ måntro?
Edit: Lyckades hitta skillnaden, 1.5 gånger snabbare skriv/läshastighet till hela 4 MB/s. =)

MvH,
Jack Samuelsson

Redigerat av Katana-chan, 20 juli 2009 - 12:53.


#167

Postad 20 juli 2009 - 13:04

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Hehe har inte mitt Olympus längre ändå, men är lite cheap av Olympus att det inte fungera med CF

#168

Postad 20 juli 2009 - 13:09

Katana-chan
  • Katana-chan
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Jodå, men de är ju ändå ett kapitalistiskt företag som vill tjäna pengar. ^^
Går kanske till och med att fulhacka på något sätt.

MvH,
Jack Samuelsson

#169

Postad 20 juli 2009 - 17:29

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Köp inte xD-kort, de är fullkomligt värdelösa! Om man har för mycket data/bilder på kortet så hänger sig överföringen i datorn. Och gör det inte det så tar det lång, lång tid innan överföringen är klar. Det är inte värt besväret.

#170

Postad 20 juli 2009 - 18:46

Katana-chan
  • Katana-chan
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Inga problem hittills. Ska jag vara ärlig tror jag att det inte är generella problem men upplys mig gärna om jag har fel. =)

MvH,
Jack Samuelsson

#171

Postad 20 juli 2009 - 19:08

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
xD-formatet har alltid varit plågsamt segt, men fungerar det så fungerar det :ph34r:

#172

Postad 21 juli 2009 - 12:26

Plugs
  • Plugs
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Vill passa på att tacka för tipset om sibas rea på E520 med 14-42, den hade jag helt missat. Började nyligen leta efter en vettig systemkamera, med D60 som utgångspunkt. Svängde först över mot Pentax K10/20D men fastnade till slut för just E520. Det avgörande för min del var de goda omdömen Olympus kitobjektiv generellt har fått.

Ett par frågor då... nu står jag som många andra inför valet av telezoom. Jag har läst precis allt som skrivits här och i andra relevanta trådar, men skulle fortfarande uppskatta om någon kan ge lite intryck av Olymous Zuiko Digital 40-150 https://www.prisjakt...kt.php?p=126015 samt 70-300 https://www.prisjakt...kt.php?p=212742, kanske främst ifall 40-150 inte riktigt räcker till som telezoom och i så fall i vilka lägen. Då jag inte får med 40-150-gluggen i paketet jag köper kan jag tyvärr inte testa det först för att sedan avgöra om jag har behov av mer eller ej. Annars hade det varit klockrent då paketet med 14-42 + 40-150 som redan nämnts är mkt prisvärt på många håll.

Vad gäller panoramafunktionen i kameran som kräver ett xD-kort; är det något att ha, med avseende på bildkvalitet/slutresultat? Är det värt att skaffa ett billigt Xd-kort för endast detta ändamål?

(Jag har f ö inte använt en systemkamera och/eller fotat lite mer seriöst sedan innan digitalkamerornas intåg, då med en Minolta 5000AF, endast i svartvitt och med eget fotorum. Helt andra förutsättningar nu förstås, ska bli riktigt kul att ta tag i det igen).

#173

Postad 21 juli 2009 - 13:17

Katana-chan
  • Katana-chan
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Hej, ska försöka ge mina nyblivna synpunkter =)
Testade Panorama-funktionen igår och datorn skötte det bra, jag hade tyvärr kameran snett så det blev ett konstigt panorama =P
Är man nybörjare inom Photoshop och allmän ihopklippning är det värt det men om man kan sätta ihop kort och kanske ändra lite vitbalans o.s.v. i efterhand kan du lika gärna göra panoraman manuellt med ett bättre resultat. Olympus' lösning är dock bra om man är lat och dålig på sådana program. =)

MvH,
Jack Samuelsson

#174

Postad 21 juli 2009 - 14:35

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Ett par frågor då... nu står jag som många andra inför valet av telezoom. Jag har läst precis allt som skrivits här och i andra relevanta trådar, men skulle fortfarande uppskatta om någon kan ge lite intryck av Olymous Zuiko Digital 40-150 https://www.prisjakt...kt.php?p=126015 samt 70-300 https://www.prisjakt...kt.php?p=212742, kanske främst ifall 40-150 inte riktigt räcker till som telezoom och i så fall i vilka lägen.

Ja då har du kanske redan läst vad jag skrivit? :)

Skillnaderna är förutom räckvidden priset, vikten och kvaliteten.

De väger 220g resp. 600g

70-300mm är bättre byggd rent mekaniskt, optiskt är den också bättre men inte avgörande sett till priset, anser jag.

För de pengar ett 40-150mm kostar får du mycket optik!

Den kanske största skillnaden är närgränsen, 70-300mm-objektivet är nästan som ett riktigt makroobjektiv, och räknar du om till motsvarande fullformat, så blir det faktiskt makro på 1:1, med tanke på förlängningsfaktorn på 2x för 4/3-objektiv.

Bifogad fil  HumlaSolros640.jpg   290,33K   0 Antal nerladdningar
Olympus ZD 70-300mm f/4,0-5,6

Bilden är inte beskuren.


Kolla även i mitt galleri Min digitalkamera Olympus E-510 för bildexempel tagna med objektiven och jämförelsebilder på objektiven, som jag tagit själv (egna "produktbilder")

Redigerat av FEA, 21 juli 2009 - 14:52.


#175

Postad 21 juli 2009 - 14:55

Plugs
  • Plugs
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Ja då har du kanske redan läst vad jag skrivit? :)


Japp, rubbet. Mycket bra med ett bildexempel där, tackar. Jag kommer troligtvis inte skaffa en dedikerad macroglugg på ett bra tag så jag har vissa krav åt det hållet på det telezoom jag väljer. Antar att man inte får lika lyckade närbilder med 40-150-objektivet som i ditt exempel... förstås. Ska ner på stan och klämma på grejerna nu, får se vad det blir.

#176

Postad 22 juli 2009 - 09:22

Chest
  • Chest
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Som glad amatör har jag tidigare märkt att man inte riktigt kan få nog av Zoom... Jag är så hysteriskt glad att jag köpte 70-300mm, för mig matchar det mycket bra till kit objektivet...

Men jag har märkt att en del mer erfarna lirare är av annan uppfattning.

För mig är det nog lättare att komponera en bra bild om jag har större zoomomfång, men för den mer erfarne så blir bildkvaliteten såpass mycket sämre att det fördärvar mer än det ger... (Om man jämför två objektiv med samma pris, fast olika zoom)

#177

Postad 28 juli 2009 - 21:36

Plugs
  • Plugs
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Tackar för tipsen. Jag har hämtat ut min 520 nu, känns helt rätt. Val av telezoom är fortfarande en öpen fråga, ska försöka pejla av mina behov efter en liten tid med enbart kitgluggen 14-42 som följde med. Att man kommer så pass nära med 70-300 var bra att veta, kan hända att jag inte behöver ett dedikerat makroobjektiv då...

#178

Postad 02 augusti 2009 - 09:33

TerjeJohnsson
  • TerjeJohnsson
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har köpt en 520 och är mycket nöjd. En sak som förvånar mig är blixtens funktion. När jag kör i autoläge och använder blixten så avfyrar den ibland väldigt många förblixtar. Det blir nästan som ett stroboskop innan bilden tas. Det verkar också sammanfalla med svårighet att hitta fokus. Det är inga extrema situationer utan sker vid fotografering av människor i normala miljöer.

Är det här normalt, kan det ändras, eller är det någon form av handhavandefel?
Någon som har en teori?

Tack på förhand.

#179

Postad 02 augusti 2009 - 09:37

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Skulle tro det, vissa använder blixten som hjälp för AF och andra har en separat lampa. Som du beskriver så är jag ganska övertygad om att Olympus använder blixten.

#180

Postad 02 augusti 2009 - 09:49

paccc
  • paccc
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Eh,
Har du ett objektiv med max förstoring 1:2 så gäller det på 4/3-systemet också.
Det beskriver vilken projicerad bild du har på bildsensorn och ett 1:1 macro kan ge
exakt samma storlek på sensorn som i verkligheten, enda skillnaden är att 4/3 har något mindre sensor.

Däremot kan bra objektiv och hög pixeldensitet ge mer pixlar på objektet,
och är objektet redan litet så har man ingen nytta av en större sensor.

#181

Postad 02 augusti 2009 - 16:44

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0

Hej!
Jag har köpt en 520 och är mycket nöjd. En sak som förvånar mig är blixtens funktion. När jag kör i autoläge och använder blixten så avfyrar den ibland väldigt många förblixtar. Det blir nästan som ett stroboskop innan bilden tas. Det verkar också sammanfalla med svårighet att hitta fokus. Det är inga extrema situationer utan sker vid fotografering av människor i normala miljöer.

Är det här normalt, kan det ändras, eller är det någon form av handhavandefel?
Någon som har en teori?

Tack på förhand.

Det är precis som que skriver, och det finns beskrivet i bruksanvisningen också :(
Funktionen kan stängas av, om man upplever den som störande.

Redigerat av FEA, 02 augusti 2009 - 16:45.


#182

Postad 02 augusti 2009 - 17:58

Manks
  • Manks
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Efter 1 månad med kamera kan jag inte annat säga än att jag är kanon nöjd. Har 14-42 kitobjektivet och har tagit en hel del okej bilder med det. Ville inte skaffa mig nåt annat objektiv innan jag visste hur jag skulle använda kameran, men nu har jag insett att jag måste skaffa mig ett makroobjektiv. Kitobjektivet saknar det riktiga "stinget" som jag är ute efter

och som sagt var, den använder blixten till att belysa objektet för att på det sättet hitta fokus

#183

Postad 02 augusti 2009 - 19:34

Plugs
  • Plugs
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Efter 1 månad med kamera kan jag inte annat säga än att jag är kanon nöjd. Har 14-42 kitobjektivet och har tagit en hel del okej bilder med det. Ville inte skaffa mig nåt annat objektiv innan jag visste hur jag skulle använda kameran, men nu har jag insett att jag måste skaffa mig ett makroobjektiv. Kitobjektivet saknar det riktiga "stinget" som jag är ute efter


Visst är den härlig? Själv har jag bara haft den (och 14-42 kitobj.) en dryg vecka men är också mkt nöjd. Efter att ha tvingat mig själv att vänta med objektivköpsplanerna ett tag har jag annamat samma approach, och väntar ett tag. Var först helt inne på att skaffa just ett hyfsat makro inom kort (satt med fingret på köpknappen för en Sigma EX 18-50 2,8 DC Macro), men har faktiskt blivit rätt imponerad och överraskad av kitobjektivets närbildsegenskaper och närgräns. För mina än sålänge blygsamma makrobehov räcker det bra. Istället har jag lite oväntat börjat känna ett sug och behov efter en UWA. Så nu lutar det åt att första objektivköpet blir en ZD 9-18 4-5,6.

#184

Postad 12 augusti 2010 - 11:35

Katana-chan
  • Katana-chan
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Hej alla glada. =)
Efter att nu ungefär ett år haft kameran, har jag faktiskt kommit fram till att den är mer än overkill för mig. Jag orkar oftast inte ha med den, p.g.a. storleken och att jag är rädd att den skall komma bort/bli stulen/gå sönder, och tänkte därför upp/nedgradera mig till en enklare kompaktkamera.
Enligt prisjakt ligget kameran+kitobjektivet på 5300 kronor. Vad kan man sälja en ett år gammal , inte mycket använd, repfri kamera+14-42 med något form av UV-filter, inklusive 8 GB Compact-flash? Har sedan även ett 25 mm pancake som också skulle kunna säljas... några idéer?

#185

Postad 12 augusti 2010 - 12:06

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
Olympus E-520 har ju ett par år på nacken, så räkna inte med mer än 2000:- max 2500:- inkl paketobjektivet.

25 mm objektivet är mer eftertraktat, och du kan kanske få 1500:- max 1800:- för den.

Som alltid med begagnat så kan du få mer beroende på skicket, samt om du hittar rätt köpare.

#186

Postad 12 augusti 2010 - 12:12

Katana-chan
  • Katana-chan
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Man tackar för de snabba svaren. =)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.