Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lurar anpassade för Xbox One S - vad bör jag köpa?

66 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 december 2016 - 20:57

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

Har gått totalt vilse i hörlurs-djungeln!

Tidigare har jag kört ett par Astro A50, men nu vill jag byta upp mig..

 

Vilka lurar fungerar bra med Xbox One S?

Önskar bra batteritid, trådlöshet, och framförallt "fejk 7.1" :)

 

Här är listan på de jag kollat på..

 

Någon som har något tips?

 

https://www.prisjakt...hp?b=s301840603



#2

Postad 27 december 2016 - 21:00

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Det bästa i virtuellt surround för Xbox har Astro och Turtle Beach imo. Så a50 eller motsvarande ifrån TB. Så tror inte du kan byta upp dig.

Menar dina a50 kostar ju några tusenlappar, saknar du en mix amp kan ju det vara en investering för att få mer kontroll på ljudet.

Update: efter en snabb sökning så kan ske inte just a50 stödjer mixamp utan sladd versionen a40 endast gör det... Nä då har du väl sparat 2500kr på att slippa köpa ett nytt headset

Redigerat av SKIBBE, 27 december 2016 - 21:14.


#3

Postad 27 december 2016 - 21:29

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Byta upp sig från Astro A50 när det gäller One-headset? Omöjligt när det gäller ljud- o mikkvalitet, tror jag.

#4

Postad 27 december 2016 - 21:42

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

alltså är det bara jag som är besviken på A50?

kort batteritid.. den tappar ofta kopplingen, ibland hänger de sig så att man måste göra en reset/uppdatering osv

har dessutom läst rätt många recensioner om andra användare som upplever samma problem

 

därav att jag önskar byta :)

men om man letar ett par vettiga lurar till just Xbox One, vad bör man kolla efter då?

gärna trådlöst, eller iaf så att man kan välja om man vill köra trådlöst/kabelanslutet..

 

tog en titt på dessa (vissa ej trådlösa):

https://www.prisjakt...t.php?p=3295112

 

https://www.prisjakt...php?rec=2983517

 

https://www.prisjakt...t.php?o=3294600



#5

Postad 27 december 2016 - 22:00

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Jag personligen tror inte att de blir lika bra virtuellt surroundljud när källan är stereo. Utan den bör tas via den optiska kabeln innan den skickas. (Verkade inte som nån av de du listade gjorde det)

Sen kan det ju bli en uppdatering så att surround levereras direkt ur kontrollen av MS då kan man ju egentligen använda vilket headset som helst i framtiden som har 3.5mm (men detta är bara rykten)

Har du senaste firmware i dina a50?

Har du justerat kanalerna på ditt wifi hemma så de ej stör ut dina lurar. Ljudet kan droppa vid höga nedladdningshastigheter, antar att även grannars wifi kanske kan störa om du har otur.

#6

Postad 27 december 2016 - 22:14

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

Jag personligen tror inte att de blir lika bra virtuellt surroundljud när källan är stereo. Utan den bör tas via den optiska kabeln innan den skickas. (Verkade inte som nån av de du listade gjorde det)

Sen kan det ju bli en uppdatering så att surround levereras direkt ur kontrollen av MS då kan man ju egentligen använda vilket headset som helst i framtiden som har 3.5mm (men detta är bara rykten)

Har du senaste firmware i dina a50?

Har du justerat kanalerna på ditt wifi hemma så de ej stör ut dina lurar. Ljudet kan droppa vid höga nedladdningshastigheter, antar att även grannars wifi kanske kan störa om du har otur.

 

Japp jag har senaste uppdateringen på A50.. och wifin bör inte störa ut, inte som jag märkt iaf..

 

Vad jag dock märkte var en sak som många påpekat kan hända, hela headsetet låste sig totalt.. så jag var tvungen att låta det ladda ur, och sedan ladda det fullt igen! Batteritiden är inte heller den bästa.. bör tilläggas!

Även de jag spelade med påpekade att ljudet var riktigt dåligt i micen... men detta kanske är vanligt på trådlösa headset?


Jag kör just nu ett par vanliga Marshall-lurar, pga att A50 inte har någon bra batteritid..

Egentligen skulle allt vara ett steg upp från marshall :)

Behöver ju inte vara 7.1.. eftersom marshall inte har det, och det inte är något som jag stört mig på!

 

Så om man bortser från 7.1.. bör man köpa trådlösa eller med kabel? (eller de med löstagbar kabel?)



#7

Postad 27 december 2016 - 22:20

Unregistered9a1f280a
  • Unregistered9a1f280a
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0
Satsa på dessa 👍🏻 https://www.prisjakt...t.php?p=2465372

Sen satsar du på en liten myggmic som du pluggar in i HK:n för att chatta.

Visst, du får ingen medhörning. Men 9.1 ljud 👌🏻😊

#8

Postad 27 december 2016 - 22:22

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

hehe.. 3400kr.. rätt dyrt! frågan är hur bra det blir med en liten myggmic - och hur man monterar den?

 

samt även var sjutton man får tag på en? har försökt söka på nätet + ebay... utan att hitta!


Redigerat av Unregisterededb978dd, 27 december 2016 - 22:26.


#9

Postad 27 december 2016 - 22:38

Unregistered9a1f280a
  • Unregistered9a1f280a
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0
http://www.gear4musi...BFeoaAqJ68P8HAQ

enkel att fästa på tröjan. Smidigt! Speciellt om man kanske inte snackar i party varje gång man lirar.
Jag kör m mygga när jag streamar twitch och kör party, har även den gamla chatboarden till kontrollen så jag enkelt kan muta mig själv till partyt om jag endast vill säga ngt till streamen.
Plockar in spelljud från konsol från optisk--> DAC --> 3ch mixer
Som jag även matar med ljud från streamingdatorn som kör Spotify 😊 Ljud som jag sen plockar ut i hifi lurar.

Det man ska tänka på med myggan är att man ska få rätt standard för 3.5mm pluggen.

Redigerat av Unregistered9a1f280a, 27 december 2016 - 22:41.


#10

Postad 27 december 2016 - 22:41

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

hmm.. skulle lurarna alltså ge 9.1 till tex. xbox one S eller PS4 Pro?

 

hur kopplar jag in dem för att verkligen nyttja bästa möjliga ljud?



#11

Postad 27 december 2016 - 22:48

Unregistered9a1f280a
  • Unregistered9a1f280a
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0
Du kopplar in dom via HDMI från konsol 👍🏻 Och sen vidare till tvn från den lilla surroundenheten som driver lurarna.
Men man får kolla upp om det kan bli någon form av strul med 4k signalerna om man kör med det.

In o läs lite om dessa här, skrevs i samband med releasen för 2 år sen. http://www.pcadvisor...review-3522629/

Redigerat av Unregistered9a1f280a, 27 december 2016 - 22:50.


#12

Postad 27 december 2016 - 22:53

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

hmm.. hemma kör jag en marantz SR7009 - och sedan Xbox One S / PS4 till den med hdmi

 

kopplar man alltså från konsol -> surroundenhet (lurarnas) -> tv ?



#13

Postad 27 december 2016 - 23:02

Unregistered9a1f280a
  • Unregistered9a1f280a
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0
Du ska nog sätta surroundenheten innan marantzen ( den verkar ha 3 ingångar och en out ) då behöver du "bara" använda en ingång på förstärkaren.

Men man kan väl även testa och sätta den efter för den delen med. Dvs Xbox/ps4 --> marantz --> surround --> tv. Därför HDMIn out på förstärkaren skickar ju väl bara vidare signalen oförändrad från ingångarna (plockar ut ljudet bara)

#14

Postad 27 december 2016 - 23:05

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

hmm.. men jag behöver koppla från "surroundenheten" vidare till tvn?

Kan man inte bara köra från surroundenhet -> marantz -> hdmi till ps4 pro / xbox one S?

 

känns ju trist om man köper dyra lurar och sedan fungerar inte 9.1 :)


saken är den att förstärkaren har 2st hdmi-ut / 7st hdmi-in

 

jag nyttjar ALLA i dagsläget eftersom vi kör till flera tv-apparater i hemmet + projektor!

hmm.. hur sjutton löser man det då? kör man med optisk från lurarnas surroundenhet?



#15

Postad 27 december 2016 - 23:12

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

förresten.. visst går det väl att hitta vettiga mygg-micar för omkring 200kr?

kändes saftigt med 500kr för en mic som endast skall användas till spel :)



#16

Postad 27 december 2016 - 23:18

Unregistered9a1f280a
  • Unregistered9a1f280a
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0
Här har du lite kopplingsalternativ från Sony själva http://helpguide.son...s/02/index.html

Du ska nog inte räkna med att kunna använda lurarna till alla bildvisare utan att behöva köpa ytterligare prylar 😊 I ditt fall skulle behövas en HDMI splitter med minst så många utgångar som du har bildvisare.

Xbox/ps4/blu-ray etc. --> marantz --> surround enhet --> HDMI -Splitter ---> tv1/tv2/projektor

Jo, nog finns det myggor för en billigare peng. Det beror väl lite på vilken kvalite man vill erbjuda sina polare 👍🏻 Alternativt om man använder ett trådat mobilheadset med rätt standard dock. Då kan man ju slänga in earpluggsen innan för tröjan o låta micen hänga ut bara 😊

Redigerat av Unregistered9a1f280a, 27 december 2016 - 23:24.


#17

Postad 27 december 2016 - 23:20

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

hmm.. så egentligen skulle alla micar med 3.5mm plug fungera?

undrar om det finns en bra prissatt sådan med separat mute-knapp? hade varit toppen :)



#18

Postad 27 december 2016 - 23:22

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
@Norton det går inte lösa medhöring i Xbox menyn? Finns ju en regel där. Men har ingen lös Mic att pröva med, antar du redan gjort det.

En annan har ju endast Mic vid party spelande.

#19

Postad 27 december 2016 - 23:25

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

fan vad jag hatar kopplingsscheman...... jag fattar aldrig något av dem! :)

undrar mest om jag kan nyttja nuvarande setup - utan allt för stora ändringar, och köra surroundenheten via optisk bara?


saken är den att vi har kopplat via förstärkaren både till tvn i vardagsrummet + tvn i sovrummet!

det bästa vore om man kunde koppla in dessa endast till konsolerna i fråga!

för då skulle man kunna köra varsin optisk kabel från varje konsol, och sedan bara välja vilken man kopplar in till surroundenheten.. men frågan är om detta är möjligt? eller någon liknande smidig lösning?

 

i dagsläget kör vi ju allt via förstärkaren, både ps4 pro, xbox one s, dator, dreambox, etc



#20

Postad 27 december 2016 - 23:27

Unregistered9a1f280a
  • Unregistered9a1f280a
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

@Norton det går inte lösa medhöring i Xbox menyn? Finns ju en regel där. Men har ingen lös Mic att pröva med, antar du redan gjort det.

En annan har ju endast Mic vid party spelande.


Där sa du något SKIBBE, det var ju en ny funktion som dykt upp. Har ej dock provat detta.
Jag kör ju med en mygga med trs som jag kör med en trrs adapter.

#21

Postad 27 december 2016 - 23:30

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

denna modell av myggmic borde ju fungera väl?

 

http://www.billebro....ign=pricerunner



#22

Postad 27 december 2016 - 23:32

Unregistered9a1f280a
  • Unregistered9a1f280a
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

fan vad jag hatar kopplingsscheman...... jag fattar aldrig något av dem! :)

undrar mest om jag kan nyttja nuvarande setup - utan allt för stora ändringar, och köra surroundenheten via optisk bara?

saken är den att vi har kopplat via förstärkaren både till tvn i vardagsrummet + tvn i sovrummet!

det bästa vore om man kunde koppla in dessa endast till konsolerna i fråga!

för då skulle man kunna köra varsin optisk kabel från varje konsol, och sedan bara välja vilken man kopplar in till surroundenheten.. men frågan är om detta är möjligt? eller någon liknande smidig lösning?

i dagsläget kör vi ju allt via förstärkaren, både ps4 pro, xbox one s, dator, dreambox, etc


Det finns ju optiska switchar för ett par hundra lappar, så den lösningen funkar ju oxå 👍🏻
Se bara till att enheterna kan skicka ut ljudet både via HDMI o optiskt samtidigt 👍🏻

#23

Postad 27 december 2016 - 23:34

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Där sa du något SKIBBE, det var ju en ny funktion som dykt upp. Har ej dock provat detta.
Jag kör ju med en mygga med trs som jag kör med en trrs adapter.


Kan man nyttja 1000x som headset med kabel till mobilen? Har ju ett par 950bt som endast har headset funktioner vid blåtand, vilket är rätt begränsande om t.ex batteriet skulle ta slut. Eller att använda dom till xboxen via handkontrollen.

#24

Postad 27 december 2016 - 23:41

Unregistered9a1f280a
  • Unregistered9a1f280a
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

denna modell av myggmic borde ju fungera väl?

http://www.billebro....ign=pricerunner


Nej, jag tror inte det. Den har varken trrs el trs hane.
Kom nu på att jag köpte min mygga på Biltema för 25 kr 😂 Och den funkar. Men jag var tvungen att köpa en sån här för att den skulle funka http://www.sunnycomp...litter/pic6.JPG

#25

Postad 27 december 2016 - 23:43

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Separerar den Mic och ljud? Isf kan jag skaffa en sådan till jobbet om jag vill smygchatta med en mygga 😋 och slippa ta med gaming headsetet

#26

Postad 27 december 2016 - 23:51

Unregistered9a1f280a
  • Unregistered9a1f280a
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Separerar den Mic och ljud? Isf kan jag skaffa en sådan till jobbet om jag vill smygchatta med en mygga 😋 och slippa ta med gaming headsetet


jag vet faktiskt inte hur den gör. Men det antar jag att den gör. Jag kan testa under morgondagen 😊 Adaptern sammanflätar ju till trrs.
Men då återstår frågan om det bara är den rosa honan som är trs eller om gröna är trrs.

Därför att bara koppla in myggan till HKn funkade inte, utan då behövde jag denna adapter.

#27

Postad 27 december 2016 - 23:53

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Hittade för 7kr på ebay, så beställde 2st men dröjer ju ett par veckor. 😀

#28

Postad 28 december 2016 - 01:36

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

Det finns ju optiska switchar för ett par hundra lappar, så den lösningen funkar ju oxå
Se bara till att enheterna kan skicka ut ljudet både via HDMI o optiskt samtidigt

hmm.. hur menar du nu?

 

kan jag inte ha nuvarande koppling kvar? (konsoller -> förstärkare -> tv)


Hittade för 7kr på ebay, så beställde 2st men dröjer ju ett par veckor.

länk? :D



#29

Postad 28 december 2016 - 02:23

Unregistered9a1f280a
  • Unregistered9a1f280a
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

hmm.. hur menar du nu?

kan jag inte ha nuvarande koppling kvar? (konsoller -> förstärkare -> tv)

länk? :D


Jo, du kan ha kvar nuvarande setup.
Det räcker väl att du skickar signalen via optisk antar jag. Och då kan du ju antingen välja om du ska skicka den separat från varje konsol eller välja att använda optiska out på förstärkaren.

Men för att få det bästa möjliga ljudet skulle jag personligen plocka ut ljudet direkt från konsolerna via HDMI och sen vidare till förstärkaren. Därför det är ju trots allt tre ingångar på surroundenheten.
Men vill du kunna använda lurarna till alla enheter som du har, så lär du nog skicka ut ljudet till surroundenheten via opt.out på marantzen.

#30

Postad 28 december 2016 - 08:37

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Siberia x800 kör jag med med separat mixamp, den är inte helt trådlös när du vill chatta tyvärr då du behöver kabeln till kontrollern (den kan dock nyttjas  trådlöst vid vanligt spelande)

I mixampen så laddar man även ett extra batteri som man får med så mao är man aldrig utan batteri utan bara byter när det är dags.

Grymt sköna att ha på sig är dom också.

I dagsläget kör jag den optiska kabeln från samsung One Connect switchen in i mixampen så jag även har trådlöst tvljud in i headsettet när jag inte spelar xbox (vid behov)



#31

Postad 28 december 2016 - 09:32

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

Jo, du kan ha kvar nuvarande setup.
Det räcker väl att du skickar signalen via optisk antar jag. Och då kan du ju antingen välja om du ska skicka den separat från varje konsol eller välja att använda optiska out på förstärkaren.

Men för att få det bästa möjliga ljudet skulle jag personligen plocka ut ljudet direkt från konsolerna via HDMI och sen vidare till förstärkaren. Därför det är ju trots allt tre ingångar på surroundenheten.
Men vill du kunna använda lurarna till alla enheter som du har, så lär du nog skicka ut ljudet till surroundenheten via opt.out på marantzen.

 

förstår helt resonnemanget! fast problemet blir ju att om jag kör konsolerna direkt till "surroundenheten", så kommer de vara frikopplade helt från förstärkaren - och då kommer vi inte kunna köra dem till bion tex (eftersom bions högtalare är kopplade mot förstärkaren) - och inte heller köra konsolerna på tv i sovrum/vardagsrum eftersom de då inte kommer vara kopplade till förstärkaren heller!

men det skall fungera med 9.1 och att man kör det via optisk från surroundenhet till förstärkare alltså?



#32

Postad 28 december 2016 - 09:37

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

Siberia x800 kör jag med med separat mixamp, den är inte helt trådlös när du vill chatta tyvärr då du behöver kabeln till kontrollern (den kan dock nyttjas  trådlöst vid vanligt spelande)

I mixampen så laddar man även ett extra batteri som man får med så mao är man aldrig utan batteri utan bara byter när det är dags.

Grymt sköna att ha på sig är dom också.

I dagsläget kör jag den optiska kabeln från samsung One Connect switchen in i mixampen så jag även har trådlöst tvljud in i headsettet när jag inte spelar xbox (vid behov)

 

hur skulle det fungera om man kör tvn via en dreambox som är kopplad till förstärkaren?

dvs.. kopplar jag in Siberia-lurarna via optisk till förstärkaren, så att den kan nyttja alla inkopplade signaler (via hdmi) ?



#33

Postad 28 december 2016 - 09:42

Unregistered9a1f280a
  • Unregistered9a1f280a
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Hittade för 7kr på ebay, så beställde 2st men dröjer ju ett par veckor. 😀


Den gröna honan på min var trs , då min trrs hane från ett par mobil headphones inte fastnade. Men det kan man ju lösa genom en adapter för trrs-->trs 😊

#34

Postad 28 december 2016 - 09:42

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

hur skulle det fungera om man kör tvn via en dreambox som är kopplad till förstärkaren?

dvs.. kopplar jag in Siberia-lurarna via optisk till förstärkaren, så att den kan nyttja alla inkopplade signaler (via hdmi) ?

 

Använder du din receiver som HDMI växlare så bör det fungera bra med bara en optisk ut till mixampen för headsettet så har du därmed ett par trådlösa lurar som funkar för allt som du då kör via din stärkare (mer el mindre så jag kör nu fast jag kör allt till samsungs One Connect HDMI switch).



#35

Postad 28 december 2016 - 10:05

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

Använder du din receiver som HDMI växlare så bör det fungera bra med bara en optisk ut till mixampen för headsettet så har du därmed ett par trådlösa lurar som funkar för allt som du då kör via din stärkare (mer el mindre så jag kör nu fast jag kör allt till samsungs One Connect HDMI switch).

 

Ja det känns som det skulle kunna fungera.. som du säger så kör den ju ut precis det ljud från den källa som är aktiv på förstärkaren - om jag tex "rattar in" Dreambox, så matar den ut ljudet via det optiska - men är det även via hdmi samtidigt?

 

Har ju alla källor inkopplade på varsin hdmi-in, så ja förstärkaren används ju rakt av som en hdmi-växlare antar jag!

Eller skall man välja att köra ljudet ut via optiskt för just det tillfälle när man vill använda lurarna och inte tv-ljudet?



#36

Postad 28 december 2016 - 10:31

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Look at this on eBay http://www.ebay.ca/itm/371494349157

#37

Postad 28 december 2016 - 11:39

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Ja det känns som det skulle kunna fungera.. som du säger så kör den ju ut precis det ljud från den källa som är aktiv på förstärkaren - om jag tex "rattar in" Dreambox, så matar den ut ljudet via det optiska - men är det även via hdmi samtidigt?

 

Har ju alla källor inkopplade på varsin hdmi-in, så ja förstärkaren används ju rakt av som en hdmi-växlare antar jag!

Eller skall man välja att köra ljudet ut via optiskt för just det tillfälle när man vill använda lurarna och inte tv-ljudet?

 

Jag skulle bli mycket förvånad om dom båda inte kan vara aktiva samtidigt.

Jag kan tex lyssna med hörlurarna med optisk kopplad  till mixampen samt även få ljud från min receiver samtidigt via HDMI (testade nyss tom)



#38

Postad 28 december 2016 - 11:55

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

Jag skulle bli mycket förvånad om dom båda inte kan vara aktiva samtidigt.

Jag kan tex lyssna med hörlurarna med optisk kopplad  till mixampen samt även få ljud från min receiver samtidigt via HDMI (testade nyss tom)

 

står lite i valet o kvalet.. antingen Sonys dyrare modell - eller Siberia (de du har)

men fungerar Siberia endast till Xbox one, eller även till PS4 samt dreambox/tv etc (dvs alla källor som är inkopplade till receivern)



#39

Postad 28 december 2016 - 12:19

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Min reciver har inte optisk ut och det är väldigt ovanligt. Tar man det via tv:en så klarar inte alla att skicka vidare signalen, utan vissa gör om signalen till stereo på den optiska utgången (se manual)

Där av kan jag endast använda mina lurar till xboxen. Då dom är kopplade direkt till den.

Tänk på att om ni råkar ha en optisk ut och kanske spelar film ifrån Kodi måste ni koda om ljudet till DD i nästan alla fall då ingen av tillverkarna brukar stödja dts (sen så har ju optisk en begränsning där så allt över, hd-ljud tex, måste ju också samplas om när man kör lurarna)

Redigerat av SKIBBE, 28 december 2016 - 12:21.


#40

Postad 28 december 2016 - 12:38

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

Min reciver har inte optisk ut och det är väldigt ovanligt. Tar man det via tv:en så klarar inte alla att skicka vidare signalen, utan vissa gör om signalen till stereo på den optiska utgången (se manual)

Där av kan jag endast använda mina lurar till xboxen. Då dom är kopplade direkt till den.

Tänk på att om ni råkar ha en optisk ut och kanske spelar film ifrån Kodi måste ni koda om ljudet till DD i nästan alla fall då ingen av tillverkarna brukar stödja dts (sen så har ju optisk en begränsning där så allt över, hd-ljud tex, måste ju också samplas om när man kör lurarna)

 

hmm... okej

 

men om jag kopplar med bara optisk direkt från Xbox One S - får jag full ljudbild med 9.1 till lurarna då?

tänkte samma med PS4 pro, för då skulle jag ju kunna koppla i varsin optisk till varsin konsol,

och sedan enkelt byta kabelanslutningen som går in i surroundenheten - beroende på vilken konsol jag vill använda?

 

gäller iofs samma på dreamboxen? den har ju optisk!



#41

Postad 28 december 2016 - 12:39

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

De är helt trådlösa för PC och Mac men för playstation så krävs det kabel mellan handkontroll och headset (på samma sätt som för xbox)men i övrigt ska dom funka.

Annars är de att betrakta som helt vanliga trådlösa hörlurar så mao allt som låter i din stärkare (såvida du har optical out min 7-8 år gamla har det tex men vet inte hur ovanligt det är) kommer låta i hörlurarna också.

 

Kopplar du direkt från boxen kommer du få virtuellt 7.1 surround (mer el mindre alla surround headsets kör virtuellt surround då det ytterst sällan sitter flera små tweeters i dessa).

Men använder du receivern som HDMI växlare och har en optical out till mixampen så är det enklast och du kommer inte missa ngt.


Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 28 december 2016 - 12:45.


#42

Postad 28 december 2016 - 12:46

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

De är helt trådlösa för PC och Mac men för playstation så krävs det kabel mellan handkontroll och headset (på samma sätt som för xbox)men i övrigt ska dom funka.

Annars är de att betrakta som helt vanliga trådlösa hörlurar så mao allt som låter i din stärkare (såvida du har optical out) kommer låta i hörlurarna också.

 

Kopplar du direkt från boxen kommer du få virtuellt 7.1 surround (mer el mindre alla surround headsets kör virtuellt surround då det ytterst sällan sitter flera små tweeters i dessa).

Men använder du receivern som HDMI växlare och har en optical out till mixampen så är det enklast och du kommer inte missa ngt.

 

Den har tydligen endast optisk in (2st) och ingen utgång..

 

men isf skulle jag alltså köra en optisk från vardera konsol (ev. till en optisk switch med fjärr) och sedan från den till surroundenheten?

har nämligen en optisk switch (köpt hos kjell o co. för 500kr) liggandes - och den optiska signalen blir väl inte försämrad/förändrad?

 



#43

Postad 28 december 2016 - 12:53

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Förr hade jag en DVD reciver med endast optiskt in. Funkade utmärkt med en optisk switch. Hade dator, Xbox och tv kopplat till en manuell switch.

Nä optisk funkar eller funkar inte.

#44

Postad 28 december 2016 - 13:02

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Den har tydligen endast optisk in (2st) och ingen utgång..

 

men isf skulle jag alltså köra en optisk från vardera konsol (ev. till en optisk switch med fjärr) och sedan från den till surroundenheten?

har nämligen en optisk switch (köpt hos kjell o co. för 500kr) liggandes - och den optiska signalen blir väl inte försämrad/förändrad?

 

Pratar vi om siberia eller Sony lurarna högre upp i tråden?

För siberia iaf så kan du ju köra med en optisk switch om du vill, jag köpte faktiskt en sån själv för att göra ungefär så som du ville göra innan jag upptäckte att jag bara kunde mata en optisk från samsungs one connect switch direkt till mixampen (och därmed alltid få ljudet som spelas på tvn)



#45

Postad 28 december 2016 - 13:04

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

Förr hade jag en DVD reciver med endast optiskt in. Funkade utmärkt med en optisk switch. Hade dator, Xbox och tv kopplat till en manuell switch.

Nä optisk funkar eller funkar inte.

 

Så med andra ord skulle det funka att köra antingen Sonyn eller Siberian kopplad till en optisk switch -> xbox one/ps4 pro kopplad till switchen?

med Sonyn blir det ju en myggmic.. men med Siberian stöder alltså bara mic-funktionen Xbox One S (och PS4 med kabel inkopplad?)

 

skulle det fungera att köra till PS4 med myggmic + Siberian för endast trådlöst ljud?


Pratar vi om siberia eller Sony lurarna högre upp i tråden?

För siberia iaf så kan du ju köra med en optisk switch om du vill, jag köpte faktiskt en sån själv för att göra ungefär så som du ville göra innan jag upptäckte att jag bara kunde mata en optisk från samsungs one connect switch direkt till mixampen (och därmed alltid få ljudet som spelas på tvn)

 

Egentligen både Sonyn och Siberian! :)

frågan är ju om det funkar (oavsett modell) att köra från optisk switch -> xbox one s / ps4 pro,

och sedan koppla från den optiska switchen direkt in till surround-enheten?

frågan är också.. om jag nu behöver en mygg-mic för att köra Sonys headset,

skulle det fungera att göra samma med Siberian? Dvs. ta mic-funktionen via mygg-mic, och endast ljudet via lurarna?

Eftersom Siberian nu ändå kräver kabel om jag vill kunna chatta när jag spelar PS4 tänkte jag..



#46

Postad 28 december 2016 - 13:15

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Du kan köra trådlöst ljud via siberia och koppla in en myggmic om du vill i kontrollern (du kan tom koppla in ett helt annat riktigt headset som du kan chatta och höra ljud i om man nu skulle vilja det).

Ang optisk sitch till mixampen ser jag heller inga problem med det.

Fast varför skulle du vilja ha en myggmic med Siberian?


Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 28 december 2016 - 13:17.


#47

Postad 28 december 2016 - 13:56

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

Du kan köra trådlöst ljud via siberia och koppla in en myggmic om du vill i kontrollern (du kan tom koppla in ett helt annat riktigt headset som du kan chatta och höra ljud i om man nu skulle vilja det).

Ang optisk sitch till mixampen ser jag heller inga problem med det.

Fast varför skulle du vilja ha en myggmic med Siberian?

 

Egentligen bara mygg-mic till Siberian om jag kör PS4.. fast å andra sidan blir det ju ändå en kabel från kontroll -> headset :)

 

Frågan är då.. vad är bäst? Siberia med 7.1, eller Sony med 9.1

Bägge ligger ju i en övre prisklass kan man säga, frågan är vilket man får mest kvalitet/ljud för pengarna hos!



#48

Postad 28 december 2016 - 14:27

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Egentligen bara mygg-mic till Siberian om jag kör PS4.. fast å andra sidan blir det ju ändå en kabel från kontroll -> headset :)

 

Frågan är då.. vad är bäst? Siberia med 7.1, eller Sony med 9.1

Bägge ligger ju i en övre prisklass kan man säga, frågan är vilket man får mest kvalitet/ljud för pengarna hos!

Ja det är nog svårare att svara på, ang ljudet så det enda jag kan klaga lite på hos Siberian är att maxvolymen borde kunnat vara lite högre (dock sällan jag kör max men känner att den borde nog kunnat gå några decibel högre).

Sonyn har ju onekligen mer lulllull och funktioner som 4k HDMI switching osv så om det är viktigt så är ju den självklar (den måste ju dock kompletteras med en mic för MP spelande i party då).

Misstänker att det är ganska svårt att testa dessa båda också side by side ngnstans, så det är nog bara läsa reviews och lite owner threads och se vad som kan passa.

Och jo dom är lite dyrare, Siberian sattes ju också ner från 3600:- till 1990:- detta året ngn gång (jag hade iaf 3690:- prislappen kvar på kartongen när jag köpte mina på Mediamarkt för 1990:- några månader sen).


Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 28 december 2016 - 14:30.


#49

Postad 28 december 2016 - 15:21

Unregisterededb978dd
  • Unregisterededb978dd
  • Mästare

  • 3 073 inlägg
  • 0

Ja det är nog svårare att svara på, ang ljudet så det enda jag kan klaga lite på hos Siberian är att maxvolymen borde kunnat vara lite högre (dock sällan jag kör max men känner att den borde nog kunnat gå några decibel högre).

Sonyn har ju onekligen mer lulllull och funktioner som 4k HDMI switching osv så om det är viktigt så är ju den självklar (den måste ju dock kompletteras med en mic för MP spelande i party då).

Misstänker att det är ganska svårt att testa dessa båda också side by side ngnstans, så det är nog bara läsa reviews och lite owner threads och se vad som kan passa.

Och jo dom är lite dyrare, Siberian sattes ju också ner från 3600:- till 1990:- detta året ngn gång (jag hade iaf 3690:- prislappen kvar på kartongen när jag köpte mina på Mediamarkt för 1990:- några månader sen).

 

Hur är ljudet med 7.1 på  Siberian överlag?

Är det märkbar skillnad mot vanlig stereo?

Hur är det med slitagedelar på Siberian? Tex knappar, fästen, bågar etc.. är det rakt av tunn plast, eller bra byggkvalitet?

 

Batteritiden är ju lite av en avgörande faktor också.. upplever du den som angiven, eller ligger den under gränsvärdet?

Om jag köpte Siberian skulle det alltså fungera att köra en optisk från min Vu Solo2 (tidigare dreambox som jag hade) och till surroundenheten som medföljer Siberian - och på så sätt få ut 7.1 i lurarna trådlöst?



#50

Postad 28 december 2016 - 15:37

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0

Ljudet är väldigt bra men då jag är van vid ett riktigt surroundsystem (använder oftast dessa på kvällarna bara) så blir det såklart inte alls lika bra separation.

Har testat kanske 5-10 olika surroundheadsets och tycker inget headset riktigt klarar av detta (av förklarliga skäl) även om det funkar relativt bra.

Byggkvaliten känns riktigt bra, nu har jag inte haft det så länge heller sen är jag inte så noga med hur jag hanterar det utan det är lite slit och släng och inga skavanker syns ännu iaf.

Tja vet inte riktigt hur lång tid batteriet varar men inget jag stör mig på iaf då jag bara går fram till mixampen och byter batteri.

Matar du mixampen med en optisk signal och slår på dolby i mixampen så kommer allt bli virtual 7.1 i hörlurarna (detta oavsett om du matar med en 2.0 optisk signal eller en 5.1 signal)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.