Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljudbygge i garage?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 06 november 2019 - 17:21

Moskvich
  • Moskvich
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Hej, jag har ett garage på ca 180kvm fördelat i två sektioner enligt bild. I den högra sektionen skruvas det bil och i den vänstra sektionen förvaras andra bilar. Takhöjden är endast 2,6m.

 

I den högra sektionen står det bänkar och diverse maskiner  och hyllor längs två väggytor, garageportar i en vägg och den fjärde är avskiljningsväggen.

 

Nu funderar jag som oinsatt på hur jag kan få till ett lyckat ljudbygge i den högra sektionen. Man vistas ju lite överallt i rummet, och mängden mjuka absorbenter är ju väldigt begränsat. Funderar om man kan bygga något brandsäkert att sätta i de övre sektionerna av väggarna om nödvändigt? Finns ju risk att det flyger glödande metallspån och dylikt.

 

Jag förstår att miljön är svår att bygga något riktigt bra i, men jag antar att det finns bättre och sämre lösningar, men det är utanför mina kunskaper att se vad som skulle kunna fungera och vad som absolut inte blir bra. Men detta är alltså främst för musik medan man skruvar ska tilläggas.

 

Det jag ser framför mig är att man fäller in samtliga högtalare i den avdelande väggen, men hur många eller stora vet jag inte heller riktigt hur man ska tänka med. Tänker mig typ Double Bass Array / baffelvägg.

 

Jag har fastnat lite för tanken på att utnyttja infinite baffle subbar då jag kan använda den vänstra sektionen som "låda". Men har ingen aning om ifall det är en bra lösning.

 

I detta läget fiskar jag alltså efter lite råd och tips om hur jag ska börja och hur jag ska tänka med utgångsläget jag har. Man är ju ändå ute efter lite wow-faktor så att säga och att man gärna känner sig omsluten av bra ljud var man än är i utrymmet, eller vad som nu är möjligt att åstadkomma.

 

Så snälla, hur skulle ni gjort, och vad ska jag passa mig för?

 

Kan tillägga att jag vill lära mig och nörda ned mig så bygger gärna egna lådor, delningsfilter etc snarare än att köpa färdiga prylar. Är någon form av DSP en förutsättning för att få detta bra?

 

 

 

MVH N

Bifogad fil(er)


Redigerat av Moskvich, 06 november 2019 - 17:33.


#2

Postad 07 november 2019 - 07:32

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Om vi bortser från att det är en verkstad så gäller samma regler som i ett vardagsrum.

Som jag ser det så kommer det största bekymret bli att akustiken hela tiden kommer ändra sig beroende på hur bilarna står o hur många bilar där är.

 

Double bass Aray har specifika placeringskrav så kolla upp det.

IB kräver oftast "låda" på ett par kubik.

 

Med det sagt, var har du för budget :)



#3

Postad 07 november 2019 - 17:27

Moskvich
  • Moskvich
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Tjena,

 

Har jag tolkat det rätt eller fel att man vid DBA måste ha motsvarande basar på den motstående väggen, som är fasvända? Eller fungerar det med att endast ha en basvägg så att säga?

 

Det som bryter av rummet från att vara helt "kubformat" är att taket är nästan upp till nockhöjd just över den vänstra bilen på bilden då det finns en tvåpelarlyft där med förhöjda takstolar lokalt.

 

 

Problemet med akustiken gör att jag funderar just på ifall en "vägg" med lite billigare högtalare lämpligt utspridda över delningsväggen skulle kunna ge en högre medelnivå av ljudkvalitet än ifall jag har ett par välplacerade högtalare av bättre kvalitet?

 

Budget har jag inte riktigt någon aning om i nuläget, tänker lite att man kanske får hitta en bra layout/setup som i teorin skulle fungera bra, sen titta på vad kostnaden blir. Jag får för mig att rummet i sig är det stora problemet att överkomma.

 

Om jag fixar mätutrustning, finns det något bra sätt att mäta mig fram till vad som skulle kunna fungera, utan att lägga alltför mycket på just ljudbiten först? Alltså för att få en uppfattning om hur rummet beter sig?

 

Blir högtalare infällda i taket bara konstigt? Tänker att det iallafall inte är en massa bilar och grejer ivägen om ljudet kommer ovanifrån, men kanske blir helknepig ljudbild/upplevelse?


Redigerat av Moskvich, 07 november 2019 - 17:36.


#4

Postad 07 november 2019 - 22:14

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 516 inlägg
  • 0

För IB rekommenderas att "lådan" är minst tio gånger Vas. För de artontummare jag har är Vas 350 liter, för två bör man alltså ha minst 7 m3. Jag får volymen på den vänstra sektionen till drygt 187 m3, så det ska nog räcka även när du ställt in lite grejer där. :)



#5

Postad 08 november 2019 - 06:35

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Tjena,

 

Har jag tolkat det rätt eller fel att man vid DBA måste ha motsvarande basar på den motstående väggen, som är fasvända? Eller fungerar det med att endast ha en basvägg så att säga?

Rätt och allt ska vara placerat med samma avstånd på alla leder. Och om du har tex 1 meter från vänster högtalare till den vänsta sidoväggen men 2m från höger högtalare till den högra sidoväggen då fungerar inte konceptet fullt ut.

1 basvägg är Single bass array och då behövs den bakre väggen dämpas ganska rejält.

Googla double bass array så finner du en massa nyttigiheter

 

Det som bryter av rummet från att vara helt "kubformat" är att taket är nästan upp till nockhöjd just över den vänstra bilen på bilden då det finns en tvåpelarlyft där med förhöjda takstolar lokalt.

 

 

Problemet med akustiken gör att jag funderar just på ifall en "vägg" med lite billigare högtalare lämpligt utspridda över delningsväggen skulle kunna ge en högre medelnivå av ljudkvalitet än ifall jag har ett par välplacerade högtalare av bättre kvalitet?

 

Budget har jag inte riktigt någon aning om i nuläget, tänker lite att man kanske får hitta en bra layout/setup som i teorin skulle fungera bra, sen titta på vad kostnaden blir. Jag får för mig att rummet i sig är det stora problemet att överkomma.

Jag hade utan tvivel satt en budget först o sedan gett mig på resten. En sak jag kom på som ev kan bli problem är att lösa saker kommer att väsnas.

Saker som verktyg o annat man har i en verkstad.

 

Om jag fixar mätutrustning, finns det något bra sätt att mäta mig fram till vad som skulle kunna fungera, utan att lägga alltför mycket på just ljudbiten först? Alltså för att få en uppfattning om hur rummet beter sig?

Jag tycker inte det är lönt att mäta än då teori fungerar bra. Bestäm storlek på "rummet" ut ifrån det.

Resten tar man efterhand alt hyra in en akustiker som kan mer än vi andra glada amatörer :)

 

Blir högtalare infällda i taket bara konstigt? Tänker att det iallafall inte är en massa bilar och grejer ivägen om ljudet kommer ovanifrån, men kanske blir helknepig ljudbild/upplevelse?

Frontar ska helst in i vägg men surround kan givetvis sättas i taket.


Redigerat av johan b-lund, 08 november 2019 - 06:36.


#6

Postad 08 november 2019 - 13:36

Moskvich
  • Moskvich
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Tjena,

 

Ja IB verkar vara en kul grej, dock faller varianten med DBA litegrann med sånna då jag gillade idén att bygga två eller fyra i en låda med öppning genom väggen, då deras rörelsemassor tar ut varandra utsätts inte väggen för påfrestningarna på samma sätt som om 4st är infällda i väggen och spelar åt samma håll.

 

Budgeten kan jag väl tänka mig upp till 25-30k. På parts express säljer de ibland ut batcher med högtalare ganska billigt, alltså under hundringen styck, så det var väl den kategorin jag fundera på att köpa en hög av och bygga någon typ av line arrays. Låter det vettigt?

 

Tänker om man bygger med en rad 6,5" t.ex. och diskanter, sen kanske en låda över huvudhöjd (för utrymmesskäl) som sticker ut från väggen med 2 eller 4 IB subbar i, som då förstås spelar sida-sida/upp-ned?


Redigerat av Moskvich, 08 november 2019 - 13:40.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.