Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Råd angående placering av högtalare

9 svar till detta ämne högtalare pioneer klipsch biorum
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 februari 2021 - 12:18

SandmanNet
  • SandmanNet
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Så, efter ett LotR-maraton i helgen så bestämde jag mig för att uppgradera ljudbilden hemma. Jag har en Pioneer SC-LX57, inte en fantastik stärkare, men den har de funktioner som jag behöver, plus 8+1 HDMI-IN och 2+1 HDMI-OUT.

 

Så, tidigare har jag använt ett 5.1 högtalarpaket från Pioneer, med basen S-W250S, centern S-C80 och två surroundhögtalare (S-F80). På grund av platsbegränsningar så valde jag att sätta upp ett par Canton In-Ceiling 480-8 som bakre surround. Dom här högtalarna hänger inte riktigt med längre, så jag har gjort lite uppgraderingar.

 

Jag beställde två stycken Klipsch RP4000F som front och front high surround (bi-ampade tänkte jag), samt en Klipsch RP404C som centerhögtalare, samt deras SPL-120 baslåda.

 

Så, jag tänkte gå från 5.1 till 9.2 i ett svep, så jag tänkte behålla befintliga högtalare som surround och montera dem som i bilden. Som ni ser så har biorummet en del begränsningar, och både surround och back surround måste takmonteras. Så min tanke var att använda Cantons för surround och Pioneer för bakre surround. Frågan är väl om jag borde byta plats på dem? Borde S-F80-högtalarna vara surround så får Canton fortsätta vara bakre surround? Det är ju lite mer effekt i S-F80 så det kanske är bättre?

Tankar?

Bifogad fil  A60DA29B-D31C-4D23-A4DB-C3FAABD1E1E0.png   787,38K   0 Antal nerladdningar



#2

Postad 23 februari 2021 - 13:59

SandmanNet
  • SandmanNet
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

En bild på högtalarnas placering i höjdled, tar gärna emot kommentarer på det med. Som ni ser på första bilden så finns det ju lite begränsningar angående dörrar och liknande

Bifogad fil  Placering.png   337,93K   0 Antal nerladdningar



#3

Postad 23 februari 2021 - 15:26

SandmanNet
  • SandmanNet
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Eller borde jag köpa tre par av dessa Dynavoice vinklade högtalare och använda istället för Pioneer S-F80 och Canton? Känns ju som att man inte behöver ha så mycket effekt för surround, men vill gärna ha bra råd :)



#4

Postad 25 februari 2021 - 16:15

SandmanNet
  • SandmanNet
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Då ingen svarat så fick jag ta lite beslut själv, så såhär blev det. Jag har beställt fyra stycken Dynavoice Magic Around som surround och wide surround, dom ska sitta på väggen. Sedan har jag beställt två Dynavoice Magic FX-4 som bakre surround. Dessa är ju relativt billiga högtalare men dom passar bra i rummet och surroundet behöver ju inte ha så mycket effekt egentligen. Så här kommer det se ut:

 

Bifogad fil  Canvas 1.png   765,97K   0 Antal nerladdningar

 

Placeringen av högtalarna är utefter manualen för min förstärkare, men det följer ju rätt så gängse uppfattning om vart surroundhögtalarna ska sitta. Positionen är utifrån de främre två sätena, vilka är dom som oftast används.

 

Bifogad fil  Canvas 2.png   799,84K   0 Antal nerladdningar



#5

Postad 25 februari 2021 - 18:34

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Jag har noll erfarenhet av produkterna du nämner.
Och jag tycker det ser ganska bra ut med ditt placeringsval.

Ev lyfta upp centern så högt du kan, och ha i åtanke att ge subsen stöd av väggen bakom.

Med lyssningsposition mitt i rummet så kan din placering vara bättre än att ge dom stöd av bakre väggen.



#6

Postad 26 februari 2021 - 08:02

SandmanNet
  • SandmanNet
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Jag har noll erfarenhet av produkterna du nämner.
Och jag tycker det ser ganska bra ut med ditt placeringsval.

Ev lyfta upp centern så högt du kan, och ha i åtanke att ge subsen stöd av väggen bakom.

Med lyssningsposition mitt i rummet så kan din placering vara bättre än att ge dom stöd av bakre väggen.

 

Pioneer-subben har två element, ett i varje ända, så den kan tyvärr inte stå i ett hörn eller inbyggd. Men Klipschbasen kan funka, jag har eventuellt en plan att bygga om plattformen för bakre stolsraden så här:

 

Bifogad fil  Biorumsplatå.png   257,68K   0 Antal nerladdningar



#7

Postad 26 februari 2021 - 08:17

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Om du delar på dom så glöm inte att du måste kunna tidskorrigera dom separat :)



#8

Postad 26 februari 2021 - 09:05

SandmanNet
  • SandmanNet
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 1

Om du delar på dom så glöm inte att du måste kunna tidskorrigera dom separat :)

 

Absolut, men det sköter Pioneers MCACC om rätt så bra, den har två separat sub-kanaler. Så länge jag har både i fronten så kan jag daisychaina dem (pioneer-subben har en line out) men ska ena stå i platån så blir det via andra subkanalen.



#9

Postad 26 februari 2021 - 11:23

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
När du ändå bygger saker så varför inte bygga basarna själv?

#10

Postad 26 februari 2021 - 12:57

SandmanNet
  • SandmanNet
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

När du ändå bygger saker så varför inte bygga basarna själv?

 

Mest på grund av tid helt enkelt, vet att jag kan spara lite pengar på det, och har en kompis som bygger billjud på proffsnivå, så hade säkerligen fått hjälp, men var lat och köpte färdigt :)






Även taggad med högtalare, pioneer, klipsch, biorum

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.