Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Förbättra ljudet från TVn

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 mars 2020 - 11:38

PatrikNystrom
  • PatrikNystrom
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hej!
Jag skulle behöva förbättra högtalarna från tvn.. Har idag en Samsung qled 65Q60r.
Börjar tröttna på de integrerade högtalarna i tvn.. Har 0 kunskap om detta område.

Har idag 1st sonos move som går att koppla upp med blåtand, men det känns som en B-lösning.

Kom med tips, budget på 5-6000.
Soundbar, 2.1/5.1 högtalare med förstärkare - nytt som begagnat.

Harman kardon brukar ju ha en Soundbar på bra rea titt som tätt, SB26??

Redigerat av PatrikNystrom, 29 mars 2020 - 11:39.


#2

Postad 04 april 2020 - 21:04

marcusjutila
  • marcusjutila
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har nu hunnit prova flera olika ljudlösningar, bland annat

Sonos Playbase, med och utan 2st Sonos One, och med Sonos Sub.

Det var lätthanterligt på så sätt att man bara behövde koppla in en optisk kabel mellan Sonos enheten och TVn och den stängdes av och sattes på efter TVn. Man kunde också justera volymen enkelt via tv fjärrkontrollen.

Ljudet var flera hundra gånger bättre än Sony x9005e inbyggdas högtalare, men inte i närheten av normal-stora högtalare..

 

Från det gick jag över till en stereoförstärkare (Hegel Röst) och dyrare golvhögtalare (Audiovector mi3), visst blev ljudet betydligt mycket bättre, det blev djupare, bredare och större... Det var verkligen som natt och dag, ljudet blev så mycket klarare och basen maffigare, djupare.

 

Problemet vi stötte på var att stereoförstärkaren krävde sin egna fjärrkontroll och hade inte t.ex Spotify Connect, det gick ju att lösa igenom att streama till tvns chromecast, men två fjärrkontroller gick inte hem hos sambon.

 

Så det gick vidare till en Bluesound Powernode 2i

https://www.hifiklub...-med-streaming/

mycket praktisk och fin pryl!

Den levererade förvånadsfullt bra ljud trots sin storlek och låga uteffekt. Den kopplades enkelt med hdmi mot tvn och allt styrdes från tv fjärrkontrollen. Ljudet lät relativt mäktigt och bra, och tillräckligt högt för sambon men inte för mig, hade gärna velat ha 10% högre för dom dagarna man verkligen ville spela.

OBS, Audiovector mi3 högtalarnas dB sensitivity ligger på 91dB, denna lösning hade kanske fungerat bättre med något i stilen med Klipsch? Dom ligger väl på 98dB+ ...

 

Hur som, lämnade tillbaka powernoden mot en surroundförstärkare (Denon X3500H) som har samma streaming möjligheter som powernoden och kopplas enkelt med hdmi mot tvn och justerar volym med tv fjärrkontrollen.

Med denna förstärkare har jag försökt para ihop ett antal olika högtalare och har till slut fastnat för ett par KEF R700, dock ligger dom några tusenlappar över din budget.

 

Hade jag vetat allt jag vet idag så hade jag förmodligen slagit till på ett par Audio Pro A36 aktiva högtalare.

https://www.prisjakt...t.php?p=5222841

https://www.youtube....h?v=eKuoL5HuInw

 

Dom låter väldigt, väldigt bra för sin peng, kräver ingen extern förstärkare eller liknande. Bara koppla upp mot tvn så är det klart. Vill man komplettera med surround eller baslåda kopplas det enkelt in på högtalaren.

 

Jag har jämfört dessa mot flera soundbars (bl.a bluesound pulse 2i, dali, sonos playbar m.m) och inget kommer i närheten. Större element låter helt enkelt bättre.

 

Uppdatera gärna med vad du hittade för lösning! :) All lycka Mvh Marcus



#3

Postad 11 april 2020 - 09:35

PatrikNystrom
  • PatrikNystrom
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Hej,

Jag har nu hunnit prova flera olika ljudlösningar, bland annat

Sonos Playbase, med och utan 2st Sonos One, och med Sonos Sub.

Det var lätthanterligt på så sätt att man bara behövde koppla in en optisk kabel mellan Sonos enheten och TVn och den stängdes av och sattes på efter TVn. Man kunde också justera volymen enkelt via tv fjärrkontrollen.

Ljudet var flera hundra gånger bättre än Sony x9005e inbyggdas högtalare, men inte i närheten av normal-stora högtalare..

 

Från det gick jag över till en stereoförstärkare (Hegel Röst) och dyrare golvhögtalare (Audiovector mi3), visst blev ljudet betydligt mycket bättre, det blev djupare, bredare och större... Det var verkligen som natt och dag, ljudet blev så mycket klarare och basen maffigare, djupare.

 

Problemet vi stötte på var att stereoförstärkaren krävde sin egna fjärrkontroll och hade inte t.ex Spotify Connect, det gick ju att lösa igenom att streama till tvns chromecast, men två fjärrkontroller gick inte hem hos sambon.

 

Så det gick vidare till en Bluesound Powernode 2i

https://www.hifiklub...-med-streaming/

mycket praktisk och fin pryl!

Den levererade förvånadsfullt bra ljud trots sin storlek och låga uteffekt. Den kopplades enkelt med hdmi mot tvn och allt styrdes från tv fjärrkontrollen. Ljudet lät relativt mäktigt och bra, och tillräckligt högt för sambon men inte för mig, hade gärna velat ha 10% högre för dom dagarna man verkligen ville spela.

OBS, Audiovector mi3 högtalarnas dB sensitivity ligger på 91dB, denna lösning hade kanske fungerat bättre med något i stilen med Klipsch? Dom ligger väl på 98dB+ ...

 

Hur som, lämnade tillbaka powernoden mot en surroundförstärkare (Denon X3500H) som har samma streaming möjligheter som powernoden och kopplas enkelt med hdmi mot tvn och justerar volym med tv fjärrkontrollen.

Med denna förstärkare har jag försökt para ihop ett antal olika högtalare och har till slut fastnat för ett par KEF R700, dock ligger dom några tusenlappar över din budget.

 

Hade jag vetat allt jag vet idag så hade jag förmodligen slagit till på ett par Audio Pro A36 aktiva högtalare.

https://www.prisjakt...t.php?p=5222841

https://www.youtube....h?v=eKuoL5HuInw

 

Dom låter väldigt, väldigt bra för sin peng, kräver ingen extern förstärkare eller liknande. Bara koppla upp mot tvn så är det klart. Vill man komplettera med surround eller baslåda kopplas det enkelt in på högtalaren.

 

Jag har jämfört dessa mot flera soundbars (bl.a bluesound pulse 2i, dali, sonos playbar m.m) och inget kommer i närheten. Större element låter helt enkelt bättre.

 

Uppdatera gärna med vad du hittade för lösning! :) All lycka Mvh Marcus

Wow, tack för ett grymt svar :) 

Dina förslag på lösningar ligger lite ovan min tänkta budget.

 

Funderar på att sälja Move'en och köpa en Sonos Beam och sätta under tvn och sen eventuellt komplettera med Sonos one SL / Symfonisk som bakre högtalare för lite surround-känsla. 

Känns som ett rejält lyft utifrån dagens situation samt överkomligt pris.

Hört att det finns någon Dialog-förstärkare-funktion i Sonos beam med surround. Det är nog egentligen mest det jag vill åt. 

Efter kl. 8 sover 3st barn inte allt för långt från vardagsrummet så vill inte (längre) åt det maffiga, höga ljudet. Utan mer lite känsla och tydligare ljud.

 

Testat MOVE med blåtand från TVN och bara det är en sinnessjuk förbättring. Så pass mycket bättre att jag nästan lagt de andra förslagen på hyllan ... Men köpsuget kvarstår som vanligt ändå..





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.