Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Nikon D90 *

1190 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 23 september 2008 - 14:22

lanfear
  • lanfear
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Jag har ett par frågor:

1) Är D90 för "overkill" för mig som en första DSLR-kamera? Jag vill ha något som ger bilder med mer stuns och som har fler inställningsmöjligheter än min Canon Ixus, men har inte tagit steget ännu. Jag är i "research-träsket", men priset på D90an känns fortfarande lite väl blodigt...

2) Ni som redan har köpt D90, är Live View läget användbart eller är fokuseringen för långsam? Live View är självklart mest användbart i situationer där man inte kan titta igenom sökaren (hålla kameran högt / lågt) eller om man använder stativ. Men när nu Live View börjar dyka upp i fler och fler DSLR-kameror så vill jag nog ha en användbar sådan.

#52

Postad 23 september 2008 - 23:24

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

  • 582 inlägg
  • 0
Jag hämtade ut min förbeställda D90 ikväll och lekte med den några timmar. Kameran är riktigt smidig att använda. De flesta kontroller sitter där man vill ha dem och det var hyfsat lätt att trixa i manuellt läge med alla inställningar.

Huset är lite plastigt men ytorna som är gummerade känns stabila. Slutarljudet är otroligt härligt :)

Displayen är högupplöst, stor och ljusstark och kamerans storlek känns precis rätt i handen. Något större än den D40x jag hade innan. Liveview funkar väl bra men i de flesta situationer är sökaren bäst. Den har färre val för AF så den är nog inte lika smidig som sökaren.

Det har figuerat bilder tagna på höga ISO och visst går det att maxa med 6400 och ändå få schyssta bilder. Men det är inga underverk. Det blir brusigare för varje steg upp och är man petig vill man nog hålla ISO så lågt som möjligt. Däremot är bruset riktigt behagligt och ger en analog kornkänsla.

Filmfunktionen behöver en firmware uppdatering. Den saken är klar. Maken till korkat var det länge sen jag varit med om. För att filma inomhus med takbelysning måste slutaren stå på helst 1/50. Annars får man rullande vågor genom hela bilden. Men manuell inställning av slutare medges ej utan man får "lura" kameran att komma ner i slutare genom att stänga apperaturen väldigt mycket. Då har man förlorat mycket av den stora sensorn ljusinsläpp... korkat.

Sen finns det rent tekniska problemet med en rolling shutter som böjer objekt och får dessa att se ut som gelé om man panorerar snabbt.

Så sammanfattningsvis. En riktigt smidig DSLR som levererar fina bilder med behagligt brus även vid maxat ISO men med en filmfunktion som får ses som experimentell.

Redigerat av Unregistered958, 24 september 2008 - 09:17.


#53

Postad 24 september 2008 - 09:45

Unregisteredf8d251da
  • Unregisteredf8d251da
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Nu har vi lagt upp ett test på Nikon D90, du hittar det här. Vår bildredaktör gillade den...

#54

Postad 24 september 2008 - 17:26

Unregistered4a4d9088
  • Unregistered4a4d9088
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Jag har lagt upp ett par bilder tagna med D90 i mitt album.. Har ökat färgmättnaden något i vivid-läget.
Bif. ytterligare en här..
Tycker inte att D90 är overkill för en nybörjare - man kan ju börja med att fota på automatläget och sedan prova sig fram med de andra inställningarna.

Bifogad fil(er)



#55

Postad 25 september 2008 - 13:46

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0
jcoboy: Om du kan/orkar/har lust att lägga upp lite bilder på höga ISO med brusreduceringen helt avslagen skulle jag vara oerhört tacksam!!

#56

Postad 25 september 2008 - 20:03

Unregistered4a4d9088
  • Unregistered4a4d9088
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Hej.
Klistrade in 2 bilder med ISO 3200 utan brusredusering enl. önskemål i mitt album under D90.
Hur tycker du att dom verkar ?

/ Christer

Redigerat av Unregistered4a4d9088, 25 september 2008 - 20:04.


#57

Postad 25 september 2008 - 20:16

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Svært at se noget brus på så små billeder :P

#58

Postad 25 september 2008 - 20:52

Unregistered4a4d9088
  • Unregistered4a4d9088
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Då lägger vi väl dom här då.

Bifogad fil(er)



#59

Postad 25 september 2008 - 21:37

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Meget bedre, og man må jo sige den klarer iso 3200 temmelig godt :P

#60

Postad 26 september 2008 - 14:31

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0
Tackar! Var ute på Mediamarkt igår och klämde både på denna och Canons 50D, 50D var skönare ergonomiskt, tyvärr tar den ju bara CF så jag kunde inte ta några testbilder.

Med D90 kändes väldigt bra den med, och vilken skärm! Otrolig skillnad från min GX10.

#61

Postad 29 september 2008 - 10:19

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

  • 582 inlägg
  • 0
Jag gjorde en testfilm ihelgen och det blev en lärorik helg!

D90 som videokamera är något knepig att hantera för att få stabila bilder. Det krävs träning för att kunna få vettiga bilder utan stativ. Rolling shutter-effekten blir alltför tydlig om man skakar runt med kameran men med ett stabilt kameraarbete går det att få riktigt fina bilder. Skärpedjupet i kombination med färgerna, skärpan och den progressiva hanteringen i 24fps gör det hela till en njutning i slutändan.

Den lilla displayen funkar inte riktigt för att kunna ställa fokus perfekt. Speciellt i dagsljus. Men med rätt redigeringsprogram där man kan hantera filerna i sitt genuina format, lite färgbearbetning och kodat till typ WMV9 inser man vilket häftigt verktyg D90 verkligen är!

Nu väntar jag bara på firmwareuppdatering så att man kan filma med ljussatta scener också för elnätets 50hz flicker gör sig påmint hela tiden som rullande balkar eftersom man inte kan sätta slutarhastigheten till något jämnt delbart med 50.

#62

Postad 29 september 2008 - 16:14

lanfear
  • lanfear
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Hur bra är Live Viewn i praktiken? Jag är rädd att det mest blir en onödig kuriosafunktion om fokuseringen är så långsam som t ex dpreview.com säger.

#63

Postad 02 oktober 2008 - 16:14

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Full review hos cameralabs.com!

"Good points
Great handling and ergonomics.
Big viewfinder and detailed screen.
First DSLR with movie mode.
4.5fps shooting & 11-point AF.

Bad points
Motion artefacts in movie mode.
Tough rival in Canon EOS 40D.
Resolution not a big step from D80.
Remote & RAW software costs extra."



#64

Postad 02 oktober 2008 - 21:19

Unregisteredfe29246a
  • Unregisteredfe29246a
  • Lärjunge

  • 316 inlägg
  • 0
Var på Expert idag och kännde lite på en d90, har tidigare haft en d50 och det första man märkte var ju vikten på den, den känndes betydligt tyngre än d50, liveview funktionen är bra men en viss fördröjning blir det ju då den måste hålla slutarn öppen och sedan stänga den på nytt då man tar själva kortet, man kan väll säga att det blir som med en kompakt kamera förutom slut resultatet, provade även att filma lite grann men där kräver det säkert lite träning för att behärska konsten med att zooma och fokusera samtidigt, det går jättebra att filma på stillastående personer, men då det börjar röra på sig då blir det en helt annan femma :D, nåja detta till trotts så är det ju ändå bild kvaliten som talar för d90, och som det känns idag och för dom pengarna så får man nog inte så mycket bättre kamera om man köper nytt, jag kommer dock att vänta med inköpet med hopp om lägre priser :P sen vill jag passa på att nämna, om någon hittar denna kamera till bra pris utomlands då kan ni väll skicka ett PM till mig, men dock bör priset vara inklusive eventuella tull avgifter/moms.

Redigerat av Unregisteredfe29246a, 02 oktober 2008 - 23:26.


#65

Postad 03 oktober 2008 - 19:29

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

  • 582 inlägg
  • 0
Idag monterade jag ihop den första filmriggen med D90. Väntar ett axelstativ och sen ska jag klura på en fokuslösning.

#66

Postad 06 oktober 2008 - 13:39

pqvist
  • pqvist
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Idag monterade jag ihop den första filmriggen med D90. Väntar ett axelstativ och sen ska jag klura på en fokuslösning.

Snygg RIgg.

Var ute på lunchen och köpte min D90 och det skall bli mycket spännande att testa den ikväll!

Vad rekommenderar du för glugg när man skall filma?

#67

Postad 06 oktober 2008 - 15:50

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

  • 582 inlägg
  • 0
Gluggar beror på vilken brännvid du vill filma i såklart. Men om vi lägger det åt sidan så länge vill du helst ha en så ljusstark glugg som möjligt. Alltså runt 1.4-2.8. Det är även med dessa skärpedjupet blir härligt kort.
Optimalt ska det även vara ett "D" objektiv med apperatureringen kvar. Alla "G" objektiv har ingen sån och man är mycket begränsad vad gäller vilka objektiv som lämpar sig bäst för att filma.

Nikons 50/1.4D är en mycket bra glugg såväl till stillbilder som till att filma. Ljusstark, kortskärpedjup och apperaturringen kvar. Fokus sköts helt manuellt vid filmning så hur objektivets fokusering sker är ointressant ur den funktionens perspektiv. Perfekt till inomhusfilmning eller då det är kvällsljus utomhus.

Nikons 16-85/3.5-5.6G är visserligen ett objektiv utan apperaturring, men med väldigt bra optiska egenskaper, ett relativt brett brännvidsområde 24-127 ungefär och den har VRII. Nyttan med detta objektiv vid filmning är givetvis zoomomfånget och även VR-funktionen. För det är svårt och kräver träning om man ska få till skakfria bilder. VR hjälper en hel del och ger en skön handkamerakänsla utan att vara direkt skakigt. Den här skulle jag använda utomhus i bra/okej ljusförhållanden.

#68

Postad 06 oktober 2008 - 20:23

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

  • 582 inlägg
  • 0
Idag fick jag mitt axelstativ från Indien! Ett platt paket som efter ett par minuters skruvande blev till en komplett konstruktion. Man ser axelstödet som är mot kameran och handtagen som pekar ner. En lätt, enkel och hyfsat billig konstruktion. Den funkar också! Så lätt att gå omkring med kameran och få skakfria bilder :blush:

Det finns ju en rad begränsningar med kameran som filmkamera. Men rätt hanterad blir bilderna otroligt fina och filmiska. En tips från dvxuser.com är att justera för att få lågt brus med hjälp av en apperaturring men jag har ett till tips som funkar hyfsat för att få bilder utan att det går 50hz vågor över hela bilden när man filmar med artificell belysning.

Rikta kameran mot en tänd lampa. Sätt handen framför objektivet tills det slutar att synas vågor och lås snabbt i det läget exponeringen med AF/AE-L knappen. Observera att den måste stå i "hold" under menyvalet för den knappen. Sen blir bilden fri från vågor och med en apperaturring kan man dessutom justera bländaren.

#69

Postad 06 oktober 2008 - 22:16

pqvist
  • pqvist
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Gluggar beror på vilken brännvid du vill filma i såklart. Men om vi lägger det åt sidan så länge vill du helst ha en så ljusstark glugg som möjligt. Alltså runt 1.4-2.8. Det är även med dessa skärpedjupet blir härligt kort.
Optimalt ska det även vara ett "D" objektiv med apperatureringen kvar. Alla "G" objektiv har ingen sån och man är mycket begränsad vad gäller vilka objektiv som lämpar sig bäst för att filma.


Film:
Jag tog mitt enkla, billiga, men ack så bra Nikkor 50mm 1:1.8D och fick några bra sekvenser.

Körde även lite med min semesterzoom Nikkor 18-200mm 1:3.5-5.6 VR utan aperturring, men jag tycker inte att det blev inte hållbart utan rigg/filmstativ när jag zommade in (skak).

Testade även lite macro-film med Micro Nikkor 60 mm 1:2:8D. Blir till att testa mer när ljusförhållanderna är lite bättre

Positivt:

  • Skön filmkänsla med 24p.
  • Gott att kunna styra skärpedjupet.

Problem med videofunktionen efter några korta provskott:

  • Skakningar. Blir till att ta fram ett riktigt videostativ och kanske bygga en rigg likt editmans. Fotostativ räcker inte.
  • Senare på kvällen fick jag interferensproblemen med 50 Hz ljuskällor precis som du beskrev ovan. Får hoppas på en 25p version av firmware snart...
  • Jag tycker att jpeg-artefakterna var störande. Gissar att det inte löses med firmware, då ny HW behövs för att byta till en effektivare videokodning.
  • Känns lite jobbigt att de skippade ljudingångar. Blir ju lite trixigt att alltid eftersynka.

Stillbilder:
Då jag var väldigt sugen på filmdelarna blev det inte så mycket stillbilder ikväll, men det lilla jag testade verkade väldigt lovande.

Redigerat av pqvist, 06 oktober 2008 - 22:17.


#70

Postad 07 oktober 2008 - 09:59

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

  • 582 inlägg
  • 0
Tydligen fungerar codecen lite så att desto mer komplicerade bilder desto högre bitrate.
Interferensproblemet kommer sig av att vi har 50hz elsystem så att lampor blinkar i 50hz. Det har alltså inget med själva frameraten att göra. För att slippa detta måste man låsa slutarhastigheten till 1/50s vilket inte går att göra utan att lura kameran ner till det värdet och sen låsa exponeringen.

Redigerat av Unregistered958, 07 oktober 2008 - 21:52.


#71

Postad 08 oktober 2008 - 10:06

Unregistereda4cbe2cf
  • Unregistereda4cbe2cf
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

  • Senare på kvällen fick jag interferensproblemen med 50 Hz ljuskällor precis som du beskrev ovan. Får hoppas på en 25p version av firmware snart...


Är väl snarare shutterspeeden som spelar rol, inte fpsen.

Så själv hoppas jag på en firmware-uppdatering för att kunna ändra shutterspeed, iso och bländare manuellt. Och så såklart mindre komprimering och bättre filtrering på deras nerskalning eller vad det nu är som skapar alla fula trappsteg. För filmningen är långtifrån perfekt. Förstår inte att man kan lyckas göra såna missar som dom faktiskt har gjort...

#72

Postad 08 oktober 2008 - 10:27

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

  • 582 inlägg
  • 0
Nikon tänkte nog i banorna att "Varför inte spela in Liveview?" Därför är det outvecklat. Räkna med att nästa generation fixar det mesta och med en gnutta tur ger FW-uppdatering oss tillgång till manuella inställningar och justering av kodningen med D90.

#73

Postad 08 oktober 2008 - 11:00

Unregistereda4cbe2cf
  • Unregistereda4cbe2cf
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Nikon tänkte nog i banorna att "Varför inte spela in Liveview?" Därför är det outvecklat. Räkna med att nästa generation fixar det mesta och med en gnutta tur ger FW-uppdatering oss tillgång till manuella inställningar och justering av kodningen med D90.


Exakt så jag tänker också. Men man kan ju alltid hoppas, för då skulle enda problemet vara wobblet som nog tyvärr är omöjligt att fixa med en firmware. :\

#74

Postad 09 oktober 2008 - 13:24

pqvist
  • pqvist
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Är väl snarare shutterspeeden som spelar rol, inte fpsen.

Så själv hoppas jag på en firmware-uppdatering för att kunna ändra shutterspeed, iso och bländare manuellt. Och så såklart mindre komprimering och bättre filtrering på deras nerskalning eller vad det nu är som skapar alla fula trappsteg. För filmningen är långtifrån perfekt. Förstår inte att man kan lyckas göra såna missar som dom faktiskt har gjort...

Visst har du rätt!

Om framerate (FPS) matchar en multipel av växelspänningens frekvens (50Hz i EU) kan du använda vilken slutartid du vill eftersom exponeringen kommer att ske under samma del av cykeln varje gång. Om framerate är som i fallet D90 är 24p och därmed lägre än växelspänningens frekvens kan du mycket riktigt sätta slutartiden till växelspänningens frekvens (1/50s) för att eliminera flicker. Varje frame kommer att fånga en hel cykel - inga problem!

Jag tänkte dock att slutartiden var kanske svårare för Nikon att fixa än fps och tror att 25fps skulle ge effekten att exponeringen sker på samma ställe i cykeln - oberoende av slutartid (så länge den är konstant). 25 fps skulle således kunna eliminera/minska problemen....

#75

Postad 10 oktober 2008 - 20:47

FEA
  • FEA
  • Guru

  • 4 196 inlägg
  • 0
"I mellanklassen finns nu Nikon D90, som förutom att vara
första systemkameran med filmläge även har Live View,
finfin serietagning, bra skugglättning och möjlighet till
viss redigering redan i kameran. Ljusmätaren däremot
väljer ibland fel, och filmläget lämnar en del att önska.



PLUS

■ Mycket skarp 3-tums
monitor med Live View
■ Mycket god bildkvalitet
direkt från kameran
■ Lågt brus, användbar bild
t.o.m. vid ISO 6400
■ Vibrerande dammfilter
framför bildsensorn
■ Bra sökare
■ Mycket bra batteri
■ Videoinspelning i
HD-Ready upplösning
(1280x720 pixlar)
■ Active D-Lighting
– automatisk skugglättning
■ Möjlighet till RAWkonvertering
och viss bildredigering
redan i kameran


MINUS

■ Evaluerande ljusmätaren
är inte helt pålitlig
■ Aningen små knappar
■ Videoinspelningen har
begränsningar – ingen
autofokus och vertikal
eftersläpning i bilden.
■ Medföljande programmet
Nikon View NX klarar
endast rudimentär
RAW-konvertering
"

Tidningen FOTO 11/2008

Vill du läsa hela det omfattande testet? Köp FOTO som kommer ut 21 oktober!

#76

Postad 11 oktober 2008 - 12:30

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

...massa vettigt från FOTO...

Väldigt bra sammanfattning av D90:n. Jag köpte en D90 i veckan med ungefär dessa förväntningarna och håller med om i stort sett allt. Jag är själv inte missnöjd med ljusmätningen, men har inte hunnit ta så mycket bilder än.

ViewNX kan jag inte uttala mig om då jag inte använder det.

Att kunna ta vettiga bilder vid ISO 1600-3200 känns närmast magiskt. Sen är 18-105-objektivet mitt första med VR och det var en positiv överraskning hur pass väl VR fungerar.

#77

Postad 15 oktober 2008 - 09:37

Unregistereda4cbe2cf
  • Unregistereda4cbe2cf
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Jag tänkte dock att slutartiden var kanske svårare för Nikon att fixa än fps och tror att 25fps skulle ge effekten att exponeringen sker på samma ställe i cykeln - oberoende av slutartid (så länge den är konstant). 25 fps skulle således kunna eliminera/minska problemen....

Jag tror faktiskt att den ändrar slutartiden samt ison automatiskt beroende på ljuset. Men jag ser inte vad

Att kunna ta vettiga bilder vid ISO 1600-3200 känns närmast magiskt. Sen är 18-105-objektivet mitt första med VR och det var en positiv överraskning hur pass väl VR fungerar.

Jag tycker det är ganska roligt att höra folk som inte tycker man ska gå över 400, 800 iso osv för att bruset blir för högt och sen sitter man här själv o leker med fullt användbar 3200 iso. Det som är skönt är ju att bruset som syns mest är vanligt brus och inte färgbrus. För det är ju färgbruset som förstör bilder mest imo.


För övrigt så verkar det som att film-moden är ganska taffligt gjord. För tydligen filmar kameran i 1280x800 och sen skalar den ner filmen tll 1280x720 med nearest neighbor filtrering. Alltså sämsta möjliga filtreringen för att kameran inte har tillräckligt med power för att köra nån bättre samtidigt som den filmar.
Och iom att den gör det så uppstår det fula jaggis vart nionde rad. Det finns en hyfsad fix för detta, även fast jag heller skulle se att Nikon släppte en firmwareuppdatering för att fixa det istället.
Läs mer och tanka en AFX fix här.

#78

Postad 15 oktober 2008 - 14:13

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0
DPReview.com har testat D90:
http://www.dpreview....views/nikond90/

Conclusion - Pros

* Image quality comparable with its peers
* Excellent viewfinder
* Superb high resolution LCD monitor
* Automatic chromatic aberration correction improves performance from all lenses
* Punchy but not un-natural colors (and plenty of control if you want to change them)
* Good dynamic range - and Active D-Lighting to help make the most of it
* Useful in-camera RAW processing option
* Excellent degree of customization (reversible dials and meter ease transition from other systems)
* Fast Autofocus with useful control options
* High sensitivity performance up there with the best we've seen
* Sophisticated wireless flash commander built-in
* Programmable FUNC button with useful list of functions
* Configurable 'My Menu' (and option for FUNC button to access the top item on it)
* Excellent build quality, tight shut lines, quality materials
* Instant power on, very responsive in-use
* Auto-focus assist lamp rather than requiring flash to be raised
* Control over high sensitivity noise reduction
* Vignetting correction
* Customizable automatic sensitivity (ISO)
* Easy to use playback / delete combination
* Status LCD panel on top of camera (we still like them)
* Fast continuous shooting mode
* Good SD card throughput and USB 2.0 transfer speed
* Extensive retouching features including D-Lighting, Red-eye reduction and distortion correction
* Good battery life and precise charge-level indication
* Dedicated help button provides in-menu assistance
* HD video

Conclusion - Cons

* Over-enthusiastic metering a little prone to blown highlights
* Very soft JPEG output compared to its peers
* We believe more of the captured dynamic range could be incorporated into Jpegs
* Menus getting long and complex (though well organized and differentiated)
* Bundled software pretty limited
* Arbitrary 100-shot limit on continuous shooting
* Disappointing automatic white balance performance in incandescent light
* In-camera RAW conversion could provide more control
* Video capabilities limited in a number of ways


Själv tycker jag det är synd att D90 INTE håller samma bildkvalitet som D300 :) "Samma" sensor stämde inte riktigt. Hoppas på en Nikon D400 istället som en D700 med DX-sensor ;)

Redigerat av Walkir, 15 oktober 2008 - 14:16.


#79

Postad 15 oktober 2008 - 18:38

Unregistered4a4d9088
  • Unregistered4a4d9088
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Är det en personlig reflexion eller har du läst någonstans att bildkvaliten skulle vara bättre på D300 än på D90 ?
/ Christer

#80

Postad 15 oktober 2008 - 18:44

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Är det en personlig reflexion eller har du läst någonstans att bildkvaliten skulle vara bättre på D300 än på D90 ?

Det nämns på DPReview bland annat och är "ganska" tydligt i RAW-jämförelsen;
http://www.dpreview....nd90/page33.asp

"Unfortunately, for those people hoping that the D90 would effectively be a half-price D300, the RAW results appear consistent with those from the JPEGs. Although the underlying silicon is likely to be closely related, it's not necessarily safe to assume that it shares the D300's multi-channel read-out, or downstream processing componentry (Nikon's Expeed branding doesn't refer to a specific processor). Most importantly, there is nothing to suggest that the D90 shares the same low-pass filter assembly (which can be more expensive than the sensor itself and would be an obvious place to reduce costs for a camera in this price-bracket), which would explain the difference in per-pixel-sharpness we see here."

#81

Postad 15 oktober 2008 - 19:46

Unregistered4a4d9088
  • Unregistered4a4d9088
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Ok. Det är deras slutsats.
Jag kontrar med Ken Rockwell:
"The Nikon D90 is a fantastic camera. It's Nikon's newest and best DX format DSLR. I prefer it to the old D300, which costs almost twice as much. That's the way it goes with digital cameras: new is almost always better, even for much less cost. The D90 has identical, or slightly better technical image quality than the D300, the exact same rear LCD, and adds several very useful ergonomic features for faster handling compared to the D300. These handling improvements will let you react faster to conditions, meaning you're more likely to get better pictures by being better prepared.
If you're considering a D300, forget it. Get the D90 instead.
The Nikon D90 is Nikon's newest and smartest DSLR. It has the same or better technical image quality as the D300 that costs much more, and it handles better and it makes movies, too!
The D90 is newer and better than the D300, for a fraction of the price, so long as you prefer the D90's lighter plastic body. "
Men det går säkert att hitta fler recensioner som pekar åt var sitt håll.
Var och en får skaffa sej en egen uppfattning.

/ Christer

#82

Postad 15 oktober 2008 - 20:46

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

If you're considering a D300, forget it. Get the D90 instead.
The Nikon D90 is Nikon's newest and smartest DSLR. It has the same or better technical image quality as the D300 that costs much more, and it handles better and it makes movies, too!
The D90 is newer and better than the D300, for a fraction of the price, so long as you prefer the D90's lighter plastic body. "

Ken Rockwell förespråkar iofs enbart fotografering i JPEG och där glänser D90. Men vill man kräma ur så mycket detaljer som möjligt, så är det RAW som gäller. Och där har fortfarande D300 ett övertag (14bit RAW jfm 12bit i D90 ).

Vet man hur Ken Rockwell tänker, så är det enkelt att se varför han föredrar D90. D300 är helt enkelt inte tillräckligt bra för honom då han istället kan välja sin Nikon D700 eller D3 :) Istället föredrar han den minsta och lättaste kameran som kan ge likvärdiga bilder i JPEG-format.

På DPreview ser man även att skillnaden mellan Nikon D80 och D90 är minimal vid jämförelse av RAW-bilder i lägsta ISO.

Så D80-ägare gör bäst i att köpa ny optik om de vill ha bättre bildkvalitet :rolleyes:

#83

Postad 16 oktober 2008 - 00:31

Unregistereda4cbe2cf
  • Unregistereda4cbe2cf
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Såvitt jag vet så hanterar D90n brus bättre än D300n (fast jag läste nåt om en firmware på g som skulle bättre på D300ns isohantering) medans D300n som sagt kan trycka ut 14bit medans D90n bara ligger på 12bit.

#84

Postad 16 oktober 2008 - 02:12

ekke
  • ekke
  • Veteran

  • 2 466 inlägg
  • 0

Såvitt jag vet så hanterar D90n brus bättre än D300n (fast jag läste nåt om en firmware på g som skulle bättre på D300ns isohantering) medans D300n som sagt kan trycka ut 14bit medans D90n bara ligger på 12bit.



d90n applicerar bara kraftigare NR, spciellt med tanke på målgruppen. Inget plus med andra ord.

#85

Postad 16 oktober 2008 - 10:45

AndreasG
  • AndreasG
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0
Det kanske finns små skillnader jmf med d300, men i praktiken är de obefintliga, varesig det gäller brus, upplösning eller andra parametrar. Det kan vara så att d90 har ett något starkare aliasingfilter för att förhindra moiréeffekter. I praktiken är bildkvaliten densamma. Skillnaden ligger i andra saker som vädertätning, fps, AF, osv...

http://forums.dprevi...thread=29700563

D90 verkar ha samma, eller något högre, upplösning än 450d.

http://www.cameralab...esolution.shtml

Sedan verkar det nya 18-105 objektivet presera helt ok i jämförelse med Canon 18-55 IS som sägs vara hyfsat skarpt

http://www.cameralab...r_results.shtml

Redigerat av AndreasG, 16 oktober 2008 - 10:46.


#86

Postad 21 oktober 2008 - 22:36

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

  • 582 inlägg
  • 0
Filmriggen med follow focus och monitor.

#87

Postad 22 oktober 2008 - 15:53

Unregistereda7124cf7
  • Unregistereda7124cf7
  • Forumräv

  • 570 inlägg
  • 0
läkert

#88

Postad 25 oktober 2008 - 16:51

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

  • 582 inlägg
  • 0
Mitt galleri innehåller flera bilder.

#89

Postad 27 oktober 2008 - 11:51

Aouseus
  • Aouseus
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Här kommer en länk till några bilder vi tagit med vår Nikon D90, observera att kameran än så länge används i läge AUT på de lägen som går att gälla, skulle det vara andra inställningar står detta i bild-texten. Bilderna är tyvärr nedskalade men ger ändå en schysst bild på hur kameran är.

Länk till exempelbilder, klicka här!

Vi har tidigare haft KonicaMinolta Dimage A200 men var inte nöjda med den, Nikon som vi har nu är vi MYCKET nöjda med vad gäller bilder, hastighet m.m. Fördelen med denna är att man inte behöver vara alltför stadig på hand MAO. behöver man inte alltid använda VR på objektivet särskilt ofta. Har några bilder tagna med VR läget på men tyckte inte skillnaden ens var märkbar så därav att vi inte lagt upp några bilder med VR aktivt.

Redigerat av Aouseus, 27 oktober 2008 - 11:52.


#90

Postad 27 oktober 2008 - 12:06

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

behöver man inte alltid använda VR på objektivet särskilt ofta. Har några bilder tagna med VR läget på men tyckte inte skillnaden ens var märkbar så därav att vi inte lagt upp några bilder med VR aktivt.

Eftersom du kör auto skruvar kameran upp iso så slutartiderna blir högre än där bildstabiliseringen gör nytta. Inget konstigt alltså :)

#91

Postad 27 oktober 2008 - 12:56

Aouseus
  • Aouseus
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Förvisso MEN då jag "bara" kan jämföra med den KM A200 Bild på A200vi hade tidigare så gick det inte fota på annat sätt än med VR med den kameran OM man inte var väldigt stadig på handen vilket gjorde att objektet inte alltid var kvar i sökaren alt. man fick ta om några ggr. på grund av att man inte blev nöjd med bilden. Med denna kameran (D90) är det verkligen "slå på on" och fota direkt.

MEN om det hjälper folket här så kan vi även lägga ut vilken ISO fortsättningsvis...

Redigerat av Aouseus, 27 oktober 2008 - 14:16.


#92

Postad 27 oktober 2008 - 13:49

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Jag förklarade bara varför du troligen upplever den stora skillnaden. Att byta sensor från en äldre "kompakt" till en modern systemare öppnar för andra möjligheter :)

#93

Postad 29 oktober 2008 - 13:23

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0
Klämde på Nikon D90 för ett par dagar sedan och måste bara säga att jag tycker den har sjukt mycket bättre ergonomi än D80. Klart skönare grepp (i min hand) och de små förändrigarna på knapplayouten är mycket välkomna.

Så för er som tror att D90 endast är en upphottad D80 får tänka om :( Ut och kläm på kameran :) Hade det inte varit för att jag klämde på D700 samtidigt, så hade kärleken varit total :)

#94

Postad 31 oktober 2008 - 12:47

Unregistereddb68e602
  • Unregistereddb68e602
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Hejsan!
Jag har en D90 med optik till salu för bra pris om någon är intresserad (Nikon D90 m/Nikon 18-105mm, f/3.5-5.6 G VR, 12.3MP, 4,5 bps, HDMI, film). Den är helt ny, oöppnad med kvitto och full garanti och kommer från inwarehouse.
Anledning till försäljning är att jag har vunnit den och att jag redan har en D60 (vunnen den med).
Jag kommer att få den levererad hem till mig nästa vecka.

Om någon är intresserad så PMa mig så kan vi diskutera pris och övrigt.

/ Tobbe

#95

Postad 31 oktober 2008 - 15:28

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Hejsan!
Jag har en D90 med optik till salu för bra pris om någon är intresserad (Nikon D90 m/Nikon 18-105mm, f/3.5-5.6 G VR, 12.3MP, 4,5 bps, HDMI, film). Den är helt ny, oöppnad med kvitto och full garanti och kommer från inwarehouse.
Anledning till försäljning är att jag har vunnit den och att jag redan har en D60 (vunnen den med).
Jag kommer att få den levererad hem till mig nästa vecka.

Om någon är intresserad så PMa mig så kan vi diskutera pris och övrigt.

/ Tobbe


Men, varför säljer du inte D60:n istället?

#96

Postad 31 oktober 2008 - 15:40

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Han är nog nöjd med den kameran han har, han får nog troligtvis mer pengar för D90 + optiken än sin D60 :rolleyes:

#97

Postad 31 oktober 2008 - 17:25

Unregistereddb68e602
  • Unregistereddb68e602
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0

Men, varför säljer du inte D60:n istället?


Därför jag är nybörjare och jag fick hem min d60 för någon vecka sedan och den är redan använd och allt, så fort något är använt så brukar priset sjunka därför väljer jag att sälja d90 istället. Förmodar att D90 dock är några strå vassare än D60. Jag hämtade precis ut kameran från posten så om någon är intresseradd så kontakta mig.

#98

Postad 31 oktober 2008 - 17:28

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Han är nog nöjd med den kameran han har, han får nog troligtvis mer pengar för D90 + optiken än sin D60 :(



Därför jag är nybörjare och jag fick hem min d60 för någon vecka sedan och den är redan använd och allt, så fort något är använt så brukar priset sjunka därför väljer jag att sälja d90 istället. Förmodar att D90 dock är några strå vassare än D60. Jag hämtade precis ut kameran från posten så om någon är intresseradd så kontakta mig.


Med tanke på att du ändå inte betalat något för någon av kamerorna tycker jag att du gör ett misstag om du behåller D60, inget fel på den, men D90 är ju helt klart en betydligt vassare kamera...

#99

Postad 31 oktober 2008 - 17:48

Unregistereddb68e602
  • Unregistereddb68e602
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0

Med tanke på att du ändå inte betalat något för någon av kamerorna tycker jag att du gör ett misstag om du behåller D60, inget fel på den, men D90 är ju helt klart en betydligt vassare kamera...


Visst betalar jag för kamerorna, fast inte till det pris som de går att köpa i butik. Priset varierar beroende på hur mkt "tur" man har. Är D90 en bra kamera för en amatör fotograf tro? Är det värt de extra tusen mot en D60?

#100

Postad 05 november 2008 - 12:10

Unregistereddb68e602
  • Unregistereddb68e602
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Då var min D90 inlagd på blocket: http://www.blocket.se/vi/18944921.htm

Om någon härifrån är intresserad kan jag ge 1000kr rabatt (alltså 8000kr).

Böjar dock bli lite sugen på att behålla den själv :P

PMa mig vid intresse!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.