Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Nikon D90 *

1190 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 12 december 2008 - 12:16

stroy
  • stroy
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Jag är väldigt sugen på att ge mig in i systemkameraträsket och den här kameran ligger i mitt blickfång. Dock har jag mycket att lära och undrar om någon gått de där nybörjarkurserna som Nikon har och om det kan ges lite tips om någon bok man bör införskaffa för att bättre kunna hantera kameran och dess funktioner?

Har en Sony S3IS nu.

Redigerat av stroy, 12 december 2008 - 12:20.


#152

Postad 12 december 2008 - 12:57

Unregistered352fe889
  • Unregistered352fe889
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Jag är väldigt sugen på att ge mig in i systemkameraträsket och den här kameran ligger i mitt blickfång. Dock har jag mycket att lära och undrar om någon gått de där nybörjarkurserna som Nikon har och om det kan ges lite tips om någon bok man bör införskaffa för att bättre kunna hantera kameran och dess funktioner?

Har en Sony S3IS nu.


Till en början så brukar Nikon manualer vara VÄLDIGT välskrivna (har inte läst just D90s dock). Har inte gått nån sådan Nikon kurs, inte heller hört nåt om hur dom är men kan säkert vara matnyttigt om man är helt ny.
Om du är seriös och villa lära dig minsta finess med din nya kamera så kan jag rekomendera Tom Hogans skrifter. Tror att dom bara går att beställa via nätet (på engelska dock): http://www.bythom.co...kond90guide.htm
Till min första systemkamera köpte jag hans guide (Nikon D70). Och det fanns inte en mm på kameran som han inte gick igenom och förklarade.

Mer allmänt om fotografering har Scott Kelby skrivit den del bra böcker. "Digitalfotografi - Lär dig yrkesfotografernas hemligheter" (finns även del 2) är bra om man är nybörjare, dom ger allmänna tips om saker som man bör tänka på när man börjar fotografera. En bra start tycker jag.
http://www.adlibris....isbn=9163609150

Sen om du vet med dig att det är vissa speciella motiv du ska fota så finns det en massa böcker om just det ämnet, tex landskap, porträtt osv.

#153

Postad 12 december 2008 - 13:43

robertk
  • robertk
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Idag beställdes ett styck D90 + 18-200 VR. Redan otålig på att den ska anlända! :rolleyes:

mvh, Robert

#154

Postad 19 december 2008 - 20:18

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
Började snegla på D80 som verkar bra. Jag är fotar bara på hobbynivå (knappt) så bildkvalitén räcker säkert till för min del, men så kan man ju inte låta bli att titta på vad som finns i klassen ovanför.

Live view lockar.
Filmfunktion har jag saknat. Är den användbar med kitobjektiv, utan stativ och specialknep?
Har inga jättekrav på bildkvalitén i film, men det får ju vara titt-bart.
Vill kunna fånga när barnen hittar på något kul utan att behöva släpa med mig en extra videokamera.

Någon som kan råda utan att lägga in för stora proffsambitioner utan se det mer på lekmannanivå?
Det är svårt att få en uppfattning om nivån på inläggen i sådana här forum.

#155

Postad 19 december 2008 - 20:54

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Filmfunktionen funkar ju bara med manuell fokus så du vet!

#156

Postad 19 december 2008 - 21:44

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Filmfunktion har jag saknat. Är den användbar med kitobjektiv, utan stativ och specialknep?
Har inga jättekrav på bildkvalitén i film, men det får ju vara titt-bart.
Vill kunna fånga när barnen hittar på något kul utan att behöva släpa med mig en extra videokamera.

Med de kraven funkar filmfunktionen helt ok. Men med manuell fokus som sagt (vilket inte är något större problem om du filmar med vidvinkel eller stora bländartal = dagsljus utomhus).

Dock är det en riktigt bra stillbildskamera.

Edit: menade stora bländartal (=små bländaröppningar) - hade skrivit stora bländaröppningar...

Redigerat av morberg, 20 december 2008 - 12:39.


#157

Postad 20 december 2008 - 12:01

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0

Med de kraven funkar filmfunktionen helt ok. Men med manuell fokus som sagt (vilket inte är något större problem om du filmar med vidvinkel eller stora bländaröppningar = dagsljus utomhus).

Dock är det en riktigt bra stillbildskamera.


Tack för snabba svar. Jag får försöka hitta en butik där de faktiskt har batteri i kameran så att man kan känna på det själv.

Är 50Hz-flimmret mycket störande?

#158

Postad 20 december 2008 - 12:17

Unregistered352fe889
  • Unregistered352fe889
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Är 50Hz-flimmret mycket störande?


Ja, tyvärr så är det det. Man få meka och pilla så kan man komma undan flimmret men det antar jag du knappast har tid med om du snabbt vill fånga ungarnas hyss. Men visst, även med flimmret så går det ju se på filmen, även om det inte är snyggt.

Är du intresserad så kan jag slänga upp nån film där man märker av flimmret.

#159

Postad 21 december 2008 - 13:37

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0

Ja, tyvärr så är det det. Man få meka och pilla så kan man komma undan flimmret men det antar jag du knappast har tid med om du snabbt vill fånga ungarnas hyss. Men visst, även med flimmret så går det ju se på filmen, även om det inte är snyggt.

Är du intresserad så kan jag slänga upp nån film där man märker av flimmret.


Gärna. Tack för hjälpen!

#160

Postad 21 december 2008 - 14:27

Thomassouth
  • Thomassouth
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Någon som har en aning om varför kittet med 18-55-objektivet försvunnit ifrån de flesta kedjor, och dessutom prishöjts? Varken Siba, Onoff eller Elgiganten har kvar det. De kör bara med 18-105. Kommer förmodligen bli 18-105 jag köper men tycker det verkar lite konstigt.. verkar som om dom inte ens har kvar d90!?

Redigerat av Thomassouth, 21 december 2008 - 14:29.


#161

Postad 21 december 2008 - 18:48

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Tror det kan vara så att butikerna har märkt att kunderna vill ha en mer varierad brännvidd,

#162

Postad 22 december 2008 - 00:10

PlasmaPredator
  • PlasmaPredator
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Vilket kit ska man välja då? 18-55 eller 18-105? Ska fota småbarn och lite natur.

#163

Postad 22 december 2008 - 00:32

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
skulle råda dig till 18-105

#164

Postad 24 december 2008 - 00:14

PlasmaPredator
  • PlasmaPredator
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Blev till slut combon d90 och 16-85 objektivet...lite dyrare men det är ju en julklapp till frugan(och även till mig) :) :lol:
Hon har klagat på alla sunkiga inomhusbilder som tagits med compactkameran.

Blev lite dyrare än jag tänkt mig från början där jag hade 9-10 tusen som maxpris......nu blev det 13 ist :P . Får spara in på nyårsraketerna ;) och fota andras fyrverkerier :D .

Längtar tills hon ska öppna paketet......

#165

Postad 24 december 2008 - 01:30

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

  • 582 inlägg
  • 0
Grattis till en kanonkamera och dito objektiv :)

#166

Postad 29 december 2008 - 19:44

BruteBonk
  • BruteBonk
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Går i kameraköpgångar och gillar D90.

En generell fråga:
Varför vill man ta bilder i höga iso-tal när bilden - i eget tycke - blir bättre i låga?
Blir ju bara brus i höga tal.

Ref:
Cyberphoto's testbilder

#167

Postad 29 december 2008 - 19:58

halmstaden
  • halmstaden
  • Lärjunge

  • 327 inlägg
  • 0

Går i kameraköpgångar och gillar D90.

En generell fråga:
Varför vill man ta bilder i höga iso-tal när bilden - i eget tycke - blir bättre i låga?
Blir ju bara brus i höga tal.

Ref:
Cyberphoto's testbilder


Tex inomhus är det dålig belysning, för att få korta slutartider behöver du höja ISO. Varje steg halverar slutartiden, ISO 3200 ist för 200 innebär 1/16 av slutartiden, 1600 1/8 osv. Till hjälp finns också bildstabilisering, men fotar du människor så rör de sig också vilket stabiliseringen inte kan göra något åt, så då är det enda som gäller att få kortare slutartider = höja ISO. Hoppas det hjälpte.


/M

#168

Postad 06 januari 2009 - 20:27

riggley
  • riggley
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Jag går i tankarna att köpa min första systemkamera och har snurrat in mig på just en D90. Många verkar tycka att de är dumt att köpa en så pass dyr leksak som första systemkamera. Men ett intresse inom foto har vuxit inom mig och jag ser ingen direkt anledning att köpa en sämre men billigare kamera om jag ändå måste uppgradera om något eller några år. Jag är dock inte riktigt säker på vilket paket jag ska välja. Jag har jämfört lite mellan följande objektiv, 18-105/3,5-5,6 VR och 18-200/3,5-5,6 VR där den sistnämnde verkar uppfylla det förstnämnda objektivet plus lite till.

Är ett 18-200 objektiv på något sätt sämre än ett 18-105 objektiv?

#169

Postad 06 januari 2009 - 20:52

robertk
  • robertk
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Är ett 18-200 objektiv på något sätt sämre än ett 18-105 objektiv?


Nope, inte enligt de otaliga test jag hårdläst innan jag slog till häromveckan i varje fall. Förutom priset då, som är lite sämre ;)

mvh, Robert

Redigerat av robertk, 06 januari 2009 - 20:52.


#170

Postad 07 januari 2009 - 07:47

Unregistered352fe889
  • Unregistered352fe889
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0

Är ett 18-200 objektiv på något sätt sämre än ett 18-105 objektiv?


Snarare tvärtom, 18-200 är skarpare bland annat och med den extra brännvidden så är det verkligen ett
allround. Jag var ganska skeptisk till det från början men det har bevisat sig klara av bra mkt mer än jag vågat
tro. Så har du de extra pengat som krävs, satsa på 18-200, helt klart.

#171

Postad 08 januari 2009 - 00:20

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

  • 582 inlägg
  • 0
Vad gäller objektiv finns det ett fåtal guldklimpar. De flesta relativt dyra.

18-55, 18-70, 18-105, 18-135, 18-200 och 16-85. Alla prisvärda objektiv men med sina respektive brister. Gå in på Photozone om du vill läsa i detalj.

Läser man testerna är 16-85 följt av 18-55 de bästa objektiven. Självklart är brännvidden på 18-135 och 18-200 lockande. Men man får i slutändan betala för det stora omfånget med brister i optiken som t.ex. förvrängning, vinjettering, skärpa och kontrast.
Det finns en anledning att Nikons objektiv med 2.8 f-tal är betydligt dyrare, de är oftast bättre.

De flesta zoomobjektiv har en "sweetspot" men på andra brännvidder är det sämre. Samma sak med fasta objektiv som ger olika resultat med olika f-tal. Även om man inte får maximal skärpa med ett riktigt lågt f-tal som 1.4 blir den upplevda kavlitén oftast bättre iom högre kontrast och kortare slutartider.
Det märkte jag tydligt för ett tag sen då vi var två som tog bilder med för min del 50/1.4 och för hans del 18-135/3.5-5.6. Mina var påtagligt skarpare även fastän jag inte var i objektivets "sweetspot" runt 5.6 utan på 1.4.

Man kan argumentera att de flesta objektiv presterar bäst runt ett f-tal på 5.6. Så då är det strunt samma om man kan plåta med 2.8? Eller?
F-talet anger ju det högsta ljusinsläppet som objektivet har. Sen tar iris över och bländar ner ljuset ytterligare. Så med det i åtanke kommer alltid ett objektiv med lägre f-tal att prestera bättre om vi bortser från alla andra parametrar. För det släpps mer ljus igenom glaset innan iris. Med mer ljus kommer kortare slutartider=skarpare och även högre kontrast.

Nu vet jag att många inte vill lägga mycket pengar på objektiv men ha detta i åtanke när du väljer bland Nikons DX-objektiv. Av dessa skulle jag välja 16-85. Om jag var tvungen... Men nu har jag istället fyra objektiv: 50/1.4, 24-70/2.8, 150/2,8 och 70-200/2.8. Alla passande både DX och FX, med högt ljusinsläpp och riktigt bra optisk prestanda genom i princip hela omfånget.

#172

Postad 08 januari 2009 - 08:50

riggley
  • riggley
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Editman,

Tack för ditt utförliga svar. Och visst, objektiv med högre ljusinsläpp är bättre. Ingen tvekan om det. Tyvärr så är dom förjäkla dyra. Ett 17-55/2.8 kostar 11000... usch. Jag får börja med ett bra all-around objektiv och testa mig fram. Jag lär väl se efter ett tag vad jag behöver mer framöver.

#173

Postad 08 januari 2009 - 10:00

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Editman,

Tack för ditt utförliga svar. Och visst, objektiv med högre ljusinsläpp är bättre. Ingen tvekan om det. Tyvärr så är dom förjäkla dyra. Ett 17-55/2.8 kostar 11000... usch. Jag får börja med ett bra all-around objektiv och testa mig fram. Jag lär väl se efter ett tag vad jag behöver mer framöver.

Jag går och funderar på Tamrons 17-50/2.8 som ska vara riktigt prisvärt. Det kanske kan vara ett alternativ? Jag har idag Nikons 18-105, 50/1.8 och en 70-300/4-5.6 samt ett Tamron 90mm/2.8 makro. Jag är ute efter bättre ljusstyrka (och bättre fokusering) vid inomhusbilder än vad jag får med min 18-105 och då känns en 2.8-zoom som rätt väg att gå.

Sen har jag inte förstått skillnaden mellan de två olika versionerna, men det kanske någon annan gör?




#174

Postad 08 januari 2009 - 10:15

riggley
  • riggley
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
På den sistnämnde står det "Ny version med inbyggd autofokusmotor (mars 2008)"

https://www.prisjakt...kt.php?e=281171

Redigerat av riggley, 08 januari 2009 - 10:16.


#175

Postad 08 januari 2009 - 10:37

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Det är för att den ska fungera med D40/x/D60. På en D90 spelar den ingen roll, ta den billigare.

#176

Postad 08 januari 2009 - 11:17

Unregistered352fe889
  • Unregistered352fe889
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
Ett billgare alternativ till Tamron 17-50 är deras 28-75 f/2.8 som jag verkligen kan rekomendera, väldigt skarpt och fint att jobba med.

https://www.prisjakt...ukt.php?p=32426

#177

Postad 08 januari 2009 - 11:29

Unregistered05a7d42c
  • Unregistered05a7d42c
  • Beroende

  • 1 345 inlägg
  • 0

Ett billgare alternativ till Tamron 17-50 är deras 28-75 f/2.8 som jag verkligen kan rekomendera, väldigt skarpt och fint att jobba med.

https://www.prisjakt...ukt.php?p=32426

Den må vara billigare, men den är ju egenligen anpassad för småbild, så 17-50 blir i mitt tycke klart mer användbar på en kamera med APS-C storlek på sensorn. Att helt bli utan vidvinkel är inte så kul.

#178

Postad 08 januari 2009 - 16:56

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

  • 582 inlägg
  • 0
Underskatta inte fasta brännvidder heller! Min 50/1.4 används väldigt mycket och även om man kan sakna kortare/längre brännvidd lär man sig snabbt var man ska stå för att få det utsnitt man vill. 150/2.8 är också riktigt kul att knata omkring med då man kan få extremt kort skärpedjup och vara långt från motiven men ändå komma nära :)

#179

Postad 08 januari 2009 - 21:17

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0
Fick min D90 idag. Köpt från Japan Foto.
Blev förvånad över att det endast följde med en cd-skiva med en engelsk manual.
Ingen tryckt manual, ingen quick start guide etc.

Hur har det sett ut i era?

#180

Postad 08 januari 2009 - 21:47

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Fick min D90 idag. Köpt från Japan Foto.
Blev förvånad över att det endast följde med en cd-skiva med en engelsk manual.
Ingen tryckt manual, ingen quick start guide etc.

Både quick start och svensk manual (dock med några av sidorna på finska - fick en ny hemskickad direkt från Nikon efter att ha sagt till i affären jag köpte den).

#181

Postad 08 januari 2009 - 23:14

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0

Både quick start och svensk manual (dock med några av sidorna på finska - fick en ny hemskickad direkt från Nikon efter att ha sagt till i affären jag köpte den).


Menar du en tryckt manual eller på cd?

Vad trött man blir på att det alltid ska vara något att klaga på...

#182

Postad 08 januari 2009 - 23:38

morberg
  • morberg
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Menar du en tryckt manual eller på cd?

Tryckt. Ring till Japan Photo så kan de fixa så att Nikon skickar en manual direkt hem till dig. Det gjorde den Expertbutiken där jag handlade.

#183

Postad 09 januari 2009 - 00:24

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0

Tryckt. Ring till Japan Photo så kan de fixa så att Nikon skickar en manual direkt hem till dig. Det gjorde den Expertbutiken där jag handlade.


Ja, jag får göra det. Tack för hjälpen.

#184

Postad 09 januari 2009 - 11:22

Unregistered0c76fa55
  • Unregistered0c76fa55
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Hej,

Är nybörjare på detta med systemkameror men har nu tänkt slå till på en Nikon D90. Har tittat på följande kit Nikon D90 + 18-105/3,5-5,6 VR och vill bara försäkra mig om att det är ett bra "startpaket". Någon som rekommenderar något annat som startpaket? Mina kunskaper om systemkameror är ytterst begränsad än så länge men jag ser fram emot att lära mig detta från grunden.

Kan även passa på och fråga om någon har tips på bra inköpsställe för ovan nämnda paket? Vill naturligtvis ha det så billigt som möjligt och alla butikskedjor (t ex mediamarkt) finns inte med på prisjakt. Om någon vet något hett erbjudande på detta paket just nu vore jag mycket tacksam om ni vill dela med er.

Mvh

#185

Postad 09 januari 2009 - 12:57

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Någon mer än mig som har fått problemet med att det är glapp mellan objektivet och huset med kitet 18-105? Väldigt bra kamera annars måste jag säga, helt underbar att ha och göra med.

Hej,

Är nybörjare på detta med systemkameror men har nu tänkt slå till på en Nikon D90. Har tittat på följande kit Nikon D90 + 18-105/3,5-5,6 VR och vill bara försäkra mig om att det är ett bra "startpaket". Någon som rekommenderar något annat som startpaket? Mina kunskaper om systemkameror är ytterst begränsad än så länge men jag ser fram emot att lära mig detta från grunden.

Kan även passa på och fråga om någon har tips på bra inköpsställe för ovan nämnda paket? Vill naturligtvis ha det så billigt som möjligt och alla butikskedjor (t ex mediamarkt) finns inte med på prisjakt. Om någon vet något hett erbjudande på detta paket just nu vore jag mycket tacksam om ni vill dela med er.

Mvh


Här är en recension på kitobjektivet som du nämner, jag har samma:
http://www.slrgear.c...uct/1221/cat/13

Det är väldigt bra skärpa för det stora omfånget som det har och till det priset så tycker jag du ska slå till. Det gjorde jag och ångrar mig inte en enda sekund förutom att jag verkat fått ett måndagsex av objektivet då det glappar lite. Men det ärendet går på garanti.
inet är billiga och pålitliga: https://www.inet.se/...k...;a=6201652
Billig frakt och möjlighet till faktura.
Själv gav jag 10200:- inkl frakt från dustinhome, men det var före julen.

#186

Postad 09 januari 2009 - 13:23

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0

Hej,

Är nybörjare på detta med systemkameror men har nu tänkt slå till på en Nikon D90. Har tittat på följande kit Nikon D90 + 18-105/3,5-5,6 VR och vill bara försäkra mig om att det är ett bra "startpaket". Någon som rekommenderar något annat som startpaket? Mina kunskaper om systemkameror är ytterst begränsad än så länge men jag ser fram emot att lära mig detta från grunden.

Kan även passa på och fråga om någon har tips på bra inköpsställe för ovan nämnda paket? Vill naturligtvis ha det så billigt som möjligt och alla butikskedjor (t ex mediamarkt) finns inte med på prisjakt. Om någon vet något hett erbjudande på detta paket just nu vore jag mycket tacksam om ni vill dela med er.

Mvh


Förutom att jag inte fick med en svensk manual (men det hoppas jag löser sig i efterhand) så funkade det bra att beställa från Japan foto som är i särklass billigast (8.990:-). De har även fysiska butiker, vilket jag tycker är en fördel om det blir något strul.

#187

Postad 09 januari 2009 - 13:38

Unregistered0c76fa55
  • Unregistered0c76fa55
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Förutom att jag inte fick med en svensk manual (men det hoppas jag löser sig i efterhand) så funkade det bra att beställa från Japan foto som är i särklass billigast (8.990:-). De har även fysiska butiker, vilket jag tycker är en fördel om det blir något strul.


Tack för era svar

Har också funderat på Japan foto men de säljer importerade kameror (ej från Nikon Sverige), kanske iofs inte spelar någon roll. Objektivet som följer med är nog ett bra startobjektiv.

En dum fråga, varför skickar Nikon med ett objektiv med AF då det redan finns AF-motor i kamerahuset? Eller har jag missat något elementärt i hur det fungerar?

Redigerat av Unregistered0c76fa55, 09 januari 2009 - 13:38.


#188

Postad 10 januari 2009 - 13:33

Unregistered958
  • Unregistered958
  • Forumräv

  • 582 inlägg
  • 0
DX objektiven har intern fokusering så att det passar D40/50/60 men även D/70/80/90/etc som har fokuseringsmotor. De passar för alla Nikons kameror med DX-sensor med andra ord.

Redigerat av Unregistered958, 11 januari 2009 - 22:18.


#189

Postad 12 januari 2009 - 08:50

Unregistered0c76fa55
  • Unregistered0c76fa55
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

DX objektiven har intern fokusering så att det passar D40/50/60 men även D/70/80/90/etc som har fokuseringsmotor. De passar för alla Nikons kameror med DX-sensor med andra ord.


Tack för tydligt svar!

#190

Postad 13 januari 2009 - 22:50

lanfear
  • lanfear
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Ja, jag får göra det. Tack för hjälpen.


Lyckades du få tag i en svensk pappersmanual? Jag går och funderar på Japan Photo men vill gärna ha en svensk manual...

#191

Postad 15 januari 2009 - 00:40

PlasmaPredator
  • PlasmaPredator
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Det står på Japan Fotos hemsida att det endast ingår eng pdf manual.......

Konstigt....för jag fick helt klart en svensk variant av d90 när jag handla av dem!
Fast jag handla inte över nätet utan va inne i butiken i göteborg. Fick kom igång manual o en riktig tjock manual på svenska,
fick även ett värdepaket som innehöll Check & Clean i 3år och Dschool Basic.
Fick även prutat ner priset till 8000kr för huset och 5000kr för 16-85 objektivet. :)

Den tar riktigt fina kort btw :)

#192

Postad 15 januari 2009 - 15:36

Unregistered0c76fa55
  • Unregistered0c76fa55
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0
Köpte min D90 igår på Media Markt med ett 18-200mm objektiv. Har hittills bara hunnit småtesta lite men första intrycket är klart bra.

Paketet innehöll svensk manual samt fotokurs och rengöring i 3 år.

#193

Postad 15 januari 2009 - 20:42

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0

Köpte min D90 igår på Media Markt med ett 18-200mm objektiv. Har hittills bara hunnit småtesta lite men första intrycket är klart bra.

Paketet innehöll svensk manual samt fotokurs och rengöring i 3 år.


Pris?

#194

Postad 16 januari 2009 - 09:25

AndreasG
  • AndreasG
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0
Hur ser garantin ut för de kameror Japan Foto säljer?

Normalt sett ska det väl vara "svenska" kameror för att garantin ska gälla här i Sverige. Om man själv importerar så sker garantiärenden i det land man köpte kameran. Objektiv har dock världsgaranti.

#195

Postad 16 januari 2009 - 10:29

BlinkingLEDs
  • BlinkingLEDs
  • Lärjunge

  • 363 inlägg
  • 0

Hur ser garantin ut för de kameror Japan Foto säljer?

Normalt sett ska det väl vara "svenska" kameror för att garantin ska gälla här i Sverige. Om man själv importerar så sker garantiärenden i det land man köpte kameran. Objektiv har dock världsgaranti.


Jag trodde att det var europa garanti som gällde på kamera husen.

#196

Postad 16 januari 2009 - 11:25

AndreasG
  • AndreasG
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0

Jag trodde att det var europa garanti som gällde på kamera husen.


Så sant, de behöver inte vara svenska, det räcker om de är europeiska. Det betyder alltså att Japan Fotos kameror ska vara importerade från land i europa (EU?) för att garantin skall kunna användas i Sverige - om de inte löst det på något annat sätt. Japan Foto får iaf mig osökt att tänka på Japan, men de kanske inte är importerade därifrån?

Redigerat av AndreasG, 16 januari 2009 - 11:25.


#197

Postad 16 januari 2009 - 12:34

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0

Hur ser garantin ut för de kameror Japan Foto säljer?

Normalt sett ska det väl vara "svenska" kameror för att garantin ska gälla här i Sverige. Om man själv importerar så sker garantiärenden i det land man köpte kameran. Objektiv har dock världsgaranti.



Jag tror att det är oväsentligt var kameran kommer ifrån. Du har som kund 3 års reklamationsrätt på utrustningen enligt konsumentköplagen. Du vänder dig alltså till affären där du köpte den och kan nog strunta i varifrån de har importerat den. Det viktigaste tycker jag är att det finns en fysisk butik att vända sig till om man får problem. (Om någon är intresserad så står det Nikon BV the Netherlands som distributör på mitt garantikvitto).

När det gäller Japan Photo så kör de alltså med en egen import, i alla fall när det gäller D90+18-105 kit.
Det var därför de kunde droppa priset 1700 kr från sitt ordinarie .

På grund av detta ingår bara en engelsk manual (på cd). Det går att ladda hem en svensk manual från Nikons hemsida (när ni registrerat er kamera). Det tråkiga med pdf-manualerna är att de är låsta för utskrift.
Men...
Sådant går ju alltid att lösa. Jag importerade filen till ett program som heter Gsview (Ghost View) och konvertrade filen till PDFWrite och vips så går det att skriva ut. Dock 300 sidor att tugga igenom...

Inte heller Nikon school (495:- ord. pris) eller Check & Clean ingår vid köp av kamera som inte gått via Nikon sverige. Någon som kan uttala sig om kursen är bra? Vissa av deras instruktionsfilmer finns att få tag i på annat håll...

Funderar ni på att köpa från Japan Photo som i dagsläget är åtminstone en tusenlapp billigare än närmsta konkurrent så fråga er själva:

* Orkar/klarar jag fixa en svensk manual själv
* Vill jag gå kursen gratis (495:- annars)
* Kommer jag utnyttja Check & Clean

Det sistnämnda låter bra att göra men jag undrar om jag själv, som inte bor nära en auktoriserad verkstad, skulle orka bry mig om att packa ner grejorna och skicka iväg kameran (vilket inte blir så gratis om man tänker sig att man får ta det som ett rek. paket) och vara utan den någon vecka. Om tre år kommer jag ändå sukta efter en 3D-kamera med dubbla överliggande objektiv eller vad som nu finns då...

Jag blev lite irriterad över manualen, men hade jag gjort om valet igen så hade jag gjort samma val och lägger hellre de sparade pengarna på en blixt.

Långt inlägg, men hoppas att det hjälper er som står inför köpet att bestämma er.

#198

Postad 16 januari 2009 - 16:12

lanfear
  • lanfear
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

* Kommer jag utnyttja Check & Clean

Vad innebär Check & Clean? Man skickar iväg kameran för kontroll & rengöring?

Långt inlägg, men hoppas att det hjälper er som står inför köpet att bestämma er.

Stort tack för inlägget, det hjälper beslutsfattandet.

I det här tidigare inlägget skrev Morberg att han kontaktat Expert och att de fick Nikon att skicka en honom en svensk pappersmanual. Tror ni det skulle funka med Japan Photo också, om man köpte sin kamera där? Hans omständigheter kanske var lite annorlunda, vad vet jag...

Tack för PDF-tipset också!

#199

Postad 16 januari 2009 - 18:06

Slim Shady
  • Slim Shady
  • Användare

  • 141 inlägg
  • 0

Vad innebär Check & Clean? Man skickar iväg kameran för kontroll & rengöring?


Ja, vad jag vet.

Tror ni det skulle funka med Japan Photo också, om man köpte sin kamera där? Hans omständigheter kanske var lite annorlunda, vad vet jag...

Tack för PDF-tipset också!


Har varit i kontakt med både Japan Photo och Nikon support, men det verkar vara kört om man inte köper en kamera som importerats via de "rätta" kanalerna.

Dock så står det på Nikons hemsida att man kan få en manual utbytt till valfritt språk om man skickar in den gamla (i nyskick). Alltså, om du köper en "fulimporterad" så försök att få med en tryckt manual om den så är på gammelgrekiska. Utbytet sker dock genom ett Nikonkontor på Irland så det kan nog ta ett par veckor innan du får en i retur.

Ni som köpt ett "svenskt" 18-105 kit - har ni fått med motljusskydd till objektivet? Manualen visar på att detta är ett tillbehör men det följde i alla fall med mitt objektiv.

Redigerat av Slim Shady, 16 januari 2009 - 20:23.


#200

Postad 18 januari 2009 - 17:02

lanfear
  • lanfear
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Alltså, om du köper en "fulimporterad" så försök att få med en tryckt manual om den så är på gammelgrekiska.

Man får inte nån pappersmanual alls från Japan Photo? Inte ens en på engelska?

Ni som köpt ett "svenskt" 18-105 kit - har ni fått med motljusskydd till objektivet? Manualen visar på att detta är ett tillbehör men det följde i alla fall med mitt objektiv.

Jag antar att du tänkte skriva att ett motljusskydd inte följde med ditt objektiv?

Stort tack för all din info!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.