Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Knivslipar

9 svar till detta ämne Elektriska brynen stenar
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 augusti 2018 - 11:46

Askungen
  • Askungen
  • Veteran

• 2 124 inlägg
  • 0
Hej,tänkte starta en tråd om slipning av köksknivar. Det är ju rätt dyrt att skicka iväg på slipning. Personligen har jag inga jättedyra knivar. Jag skickat efter denna.
https://www.netonnet...67/162195.9428/.
Den första jag fick lossnade en slipstav så jag väntar en ny.
Nån med erfarenhet av denna? Jag hann slipa nåra knivar innan staven lossnade och visst,de blev riktigt vassa och efter efterbryning riktigt bra. Men inte som hos knivbrev.
Här följer en kanonvideo om hur man slipar sin kniv.🤣🤣
https://youtu.be/SO-FUbmEY1Q

Redigerat av Askungen, 06 augusti 2018 - 11:47.

Postad 06 augusti 2018 - 14:48

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 117 inlägg
  • 0

Mycket bättre att investera i slipstenar tycker jag. Det är iof också dyrt men inte så dyrt på sikt och blir särklass bäst. Om man inte vill lägga mycket kan man nog komma undan med endast en 1000 sten och en läderstropp. Helst vill man nog ha tre stenar dock. 

Postad 06 augusti 2018 - 15:02

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0

Slipstenar eller en Spyderco Sharpmaker.

Rullslipar är djävulens påfund.

Postad 06 augusti 2018 - 15:16

per2
  • per2
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jah har bra erfarenhet av Tormek slipar,finns på Clas o
Den sk ”japansk sjösten” tycker jag är bäst på global knivar

Postad 06 augusti 2018 - 16:30

DGBG
  • DGBG
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Jag använder en King 1000 6000 (dubbelsidig) sten med mycket bra resultat till mina köksknivar (Global) Dock inget som rekommenderas till stämjärn eller liknande verktyg då 6000-sidan sätter igen sig snabbt och behöver planas ofta vid skärpning av den typen av verktyg. Men till köksknivar är den riktigt bra.

Känner du dig osäker med en slipsten så finns det slipstöd att köpa (dock ej testat detta.)

Postad 06 augusti 2018 - 16:36

Vintervilan
  • Vintervilan
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0

Jag varierar mig mellan Sharpmakern och riktiga stenar. Sharpmakern funkar riktigt bra för underhållning av eggen. Vill jag däremot få sådär riktigt rakbladsvasst så tar jag fram stenarna.

Postad 06 augusti 2018 - 18:44

Askungen
  • Askungen
  • Veteran

• 2 124 inlägg
  • 0
När det gäller brynstav,hur mycket bättre är en keramisk en vanlig i stål. Det skiljer ju några hundra i pris.

Postad 07 augusti 2018 - 10:18

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 117 inlägg
  • 0

Det finnas olika stavar som används för olika syften. Vissa stavar används för att slipa kniven och andra för att underhålla eggen. Skulle tro att det är lätt att göra bort sig med brynstav om man inte vet vad man håller på med. 

Postad 07 augusti 2018 - 15:00

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2 525 inlägg
  • 0

Att bryna är endast att räta upp eggen igen. Kör man en stav i keramik så kommer stål att avverkas och man slipar således kniven.

Så om man är ute efter något att bryna med > Brynstål

Postad 07 augusti 2018 - 15:37

dasve
  • dasve
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Att bryna är endast att räta upp eggen igen. Kör man en stav i keramik så kommer stål att avverkas och man slipar således kniven.

Så om man är ute efter något att bryna med > Brynstål

Vill dock hävda att brynstål är en mindre korrekt benämning på stålpinnarna som rätar ut eggen då man vid bryning skärper/finslipar verktyget.
Samtidigt är ju orden sällan helt korrekta för vad saker egentligen är, speciellt då mina gamla brynstenar och brynstickor avverkar stål, och slipar/bryner således kniven... Blir lätt att man blandar ihop uttrycken.

Jag kör keramisk stav för snabba touch-ups och riktiga japanska våtstenar till resten... Bandslip till grovgörat om det är mycket.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2019 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.