Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad mellan DTS och DTS-HD?

85 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 13 juli 2009 - 12:23

lystriod
  • lystriod
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0
Alla former av digitalt ljud kan ju ses som komprimering beroende på vem man frågar. Missuppfattningen här ligger mellan psykoakustisk reduktion (MP3, mixtra med upplevelsen av ljudet och vad man ska anses höra) datareduktion (alla format nästan, trixar med databilden av ljudet utan att vågformen påverkas) sampingskomprimering (PCM, trixa med hur vågformen avbildas och återskapas på så ursprungslikt vis som möjligt) De flesta formaten använder sig av samtliga dessa, vissa av ett par.

Men oavsett vad man anser om den saken så bör alla kunna vara överens om att DTS MA, LPCM och TruHD är de minst ljudupplevelsereducerande formaten vi har just nu.


DTS har två olika ljudformat till Blu-ray. Det ena är DTS-HD High Resolution Audio, som man brukar kalla bara DTS-HD.


Är det inte fler än så egentligen? Förutom de båda HD-formaten du nämner finns ju
även DTS+ samt den vanliga DTS på en del BD, den sista även inbakad i alla varianter av de övriga som jag fattat det.

Fast DTS+ där rör kanske mer om högre bithastighet än stora olikheter i standarden antar jag, men om man interedan är förvirrad nog så finns även DTS Neo, Ultra, EX, Alpha, Beta, gaga och fan och hans moster att roa sig med. :)

#52

Postad 13 juli 2009 - 13:13

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
DTS har två bit rate-altrernativ: på DVD oftast 754 kb/s på blu-ray oftast1.5 Mb/s.
DTS-HD High Resolution är bättre än vanlig DTS med högre bit rates och bättre kompression. (Notera att DTS-HD HR ibland kallas "DTS-HD", vilket kan vara förvirrade). Det är inte lossless.
DTS-HD MA = lossless komprimering.

outdoor_miner: Eller så har jag kassa öron. :) Jag vill understryka att jag hör skillnad, men den är liten tycker jag.
Förresten, jobbar du i Aitikgruvan med det nicket??

Redigerat av hassesolo, 13 juli 2009 - 13:14.


#53

Postad 13 juli 2009 - 13:22

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Är det inte fler än så egentligen? Förutom de båda HD-formaten du nämner finns ju
även DTS+ samt den vanliga DTS på en del BD, den sista även inbakad i alla varianter av de övriga som jag fattat det.

Vad är DTS+ för format? Jag har missat det helt. DD+ känner jag till men inte att DTS har ett "+"-formtat.

#54

Postad 13 juli 2009 - 13:27

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Kanske han menar full rate DTS dvs 1,5 Mb/s? Det finns inget DTS+.

#55

Postad 13 juli 2009 - 18:24

lystriod
  • lystriod
  • Användare

  • 154 inlägg
  • 0

Kanske han menar full rate DTS dvs 1,5 Mb/s? Det finns inget DTS+.


Nejdå jag menar alltid vad jag skriver, men fel var det ju helt klart. :)

Jag måste ha blandat ihop det med detta, "DTS-HD Master Audio, previously known as DTS++" eller nått.

Annars förstår jag inte var jag ens fått det ifrån då ingen av de skivor (av de som borde ha lite tyngre ljud då) jag granskade nu, på vare sig BR eller DVD har nån sån märkning. DD+ alltså.

Som jag fattat det stödjer även DVD uppåt 1500 Mb på DTS och 650 för DD, men att detta inte används för att blir ett utrymmesproblem för andra spår. Mest frekvent i praktiken verkar runt 450 vara för DD och 750 för DTS.

Redigerat av lystriod, 13 juli 2009 - 18:26.


#56

Postad 13 juli 2009 - 18:52

ottarn
  • ottarn
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Vad ska du med det till? Tror du att ljudet automatiskt blir hörbart bättre bara för att samplingsfrekvensen ökar och att det är fler bitar?

Så är inte fallet, och det finns i pirncip noll och inga filmer som arbetas fram med mer än 24/48. Visserligen blir folk väldigt upphetsade när det står 96 kHz på en skiva, men det är ingefär som att dekaltrimma bilen, det blir inte snabbare för det. Ursprungsmaterialet är fortfarande inte bättre än det som använts vid mastringen, och det blir inte bättre än 24/48.

MVH
/Chuck


Det finns helt klart en övertro på att en högre samplingfrekvens nödvändigtvis skulle innebära bättre ljud. Det finns vissa fördelar med att spela in vid 96 eller t.o.m. 192 kHz vilket kan läsas om här: http://en.wikipedia....ki/Oversampling. Om signalen är bra behandlad finns dock ingen anledning att lagra den med högre frekvens än 48 kHz. Själv kollar jag hellre på antalet bitar än på samplingfrekvensen om jag vill ha en Bluray med bra ljud.

Redigerat av ottarn, 13 juli 2009 - 18:54.


#57

Postad 13 juli 2009 - 19:05

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Som jag fattat det stödjer även DVD uppåt 1500 Mb på DTS och 650 för DD, men att detta inte används för att blir ett utrymmesproblem för andra spår. Mest frekvent i praktiken verkar runt 450 vara för DD och 750 för DTS.

Det stämmer. I början när DTS kom släpptes det en del skivor med fullrate-spår men i 99% av fallen är DTS-spåren halfrate. När det gäller DD så tror jag inte att det används bitrate över 448 kbps på dvd. Vanligast är 384 eller 448.

#58

Postad 15 juli 2009 - 09:17

clarken
  • clarken
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Om man kollar på en Blu-Ray med DTS-HD ljud fast att inte förstärkaren stödjer det och det skickas som Bitstream (eller vad det heter) DTS ut i högtalarna.. Vad för DTS är det då.. vanlig 768kbits som på DVD eller är det något annat?

Förstår ni frågan tro?

#59

Postad 15 juli 2009 - 11:26

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Om man kollar på en Blu-Ray med DTS-HD ljud fast att inte förstärkaren stödjer det och det skickas som Bitstream (eller vad det heter) DTS ut i högtalarna.. Vad för DTS är det då.. vanlig 768kbits som på DVD eller är det något annat?

Förstår ni frågan tro?


Hm. Bra fråga. Hoppas det är fullrate. Alltså "vanlig" DTS-fullrate.

#60

Postad 15 juli 2009 - 11:34

Ghorun
  • Ghorun
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0
DTS Core som finns med i DTS HD MA-spåren är 1.5 mbit/s, så är fullrate.

#61

Postad 15 juli 2009 - 20:07

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

  • 1 021 inlägg
  • 0

DTS Core som finns med i DTS HD MA-spåren är 1.5 mbit/s, så är fullrate.



Japp, så rent teoretiskt så låter det bättre än "vanlig" DTS.

#62

Postad 17 januari 2010 - 09:46

Unregisteredbda217ff
  • Unregisteredbda217ff
  • Användare

  • 186 inlägg
  • 0
Har precis köpt en Yamaha RX-V1900 och håller på testar detta med HD-ljudformaten.

Enligt det jag läst i tråden så ska ljudvolymen vara högre på HD formaten. Hos mig är det tvärtom, ställer jag in pcm i PS.3 så sjunker volymen ganska rejält.

Jag får heller inte något annat meddelande i recieverns display.

Vad kan jag ha missat här?

#63

Postad 17 januari 2010 - 09:57

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0

Har precis köpt en Yamaha RX-V1900 och håller på testar detta med HD-ljudformaten.

Enligt det jag läst i tråden så ska ljudvolymen vara högre på HD formaten. Hos mig är det tvärtom, ställer jag in pcm i PS.3 så sjunker volymen ganska rejält.

Jag får heller inte något annat meddelande i recieverns display.

Vad kan jag ha missat här?


Det är bara PS3 Slim som stödjer HD ljud via bitstream, alltså så att receivern avkodar ljudet.Den gamla modellen av PS3 stödjer bara HD ljud via PCM, om det blir någon skillnad i ljudkvalite vet jag ej, men DTS-HD loggan syns ej, så det är nog inget fel hos dig. Däremot kanske du har olika inställningar på receivern, tex att du har höjt några db på DTS läget, därför får du lägre ljud när du kör med en annan ljudinställning.

#64

Postad 17 januari 2010 - 10:12

Unregisteredbda217ff
  • Unregisteredbda217ff
  • Användare

  • 186 inlägg
  • 0
Jag vet att gamla modellen inte visar DTS-HD i logga. Menade mer att det skulle stå LPCM. Men nu har jag faktiskt sett att det står det i en liten flik. Skillnaden i ljud verkar dock sämre i HD, konstigt nog. Men det som förbryllar mig är varför sjunker ljudvolymen när man ändrar till PCM??? Alla har ju nämnt att det stiger.

Filmen som ligger i är den första Transformers och på den finns bara ett DOLBY HD spår, inget DTS alltså som kan orsaka ljudskillnaden.

#65

Postad 17 januari 2010 - 13:40

Unregisteredbda217ff
  • Unregisteredbda217ff
  • Användare

  • 186 inlägg
  • 0
Nu hittade jag en del av problemet, det var dynamic range control som var på on i PS3.
Stängde av den och ljudet höjdes en bra bit, dock låter det fortfarande inte lika högt när man har bitstream.

Har verkligen svårt att tro att jag inte skulle höra skillnad på HD-ljud och icke HD-ljud, eller som nu att icke HD låter bättre....

Någon med samma problem som kan hjälpa???

#66

Postad 17 januari 2010 - 16:51

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Nu hittade jag en del av problemet, det var dynamic range control som var på on i PS3.
Stängde av den och ljudet höjdes en bra bit, dock låter det fortfarande inte lika högt när man har bitstream.

Har verkligen svårt att tro att jag inte skulle höra skillnad på HD-ljud och icke HD-ljud, eller som nu att icke HD låter bättre....

Någon med samma problem som kan hjälpa???


Visst skickar du ljudet med HDMI?

#67

Postad 17 januari 2010 - 17:18

Unregisteredbda217ff
  • Unregisteredbda217ff
  • Användare

  • 186 inlägg
  • 0

Visst skickar du ljudet med HDMI?


Jo, de gör jag.

#68

Postad 15 februari 2010 - 18:09

trumtajkon
  • trumtajkon
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

Jo, de gör jag.


Jag har lite liknande erfarenheter:
Jag har suttit och VERKLIGEN försökt höra skillnad på The dark Knight vanlig Dolby och Dolby trueHD, och jag kan inte höra skillnaden.
Jag har PS3 (gamla), pioneer lx71 förstärkare och B&W högtalare så tycker ju att jag borde kunna höra skillnaden. Jag har heller ingen volymskillnad mellan ljudspåren

Redigerat av trumtajkon, 16 februari 2010 - 15:44.


#69

Postad 17 februari 2010 - 15:45

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Jag har lite liknande erfarenheter:
Jag har suttit och VERKLIGEN försökt höra skillnad på The dark Knight vanlig Dolby och Dolby trueHD, och jag kan inte höra skillnaden.
Jag har PS3 (gamla), pioneer lx71 förstärkare och B&W högtalare så tycker ju att jag borde kunna höra skillnaden. Jag har heller ingen volymskillnad mellan ljudspåren

Jag måste hålla med dig, har också suttit lite här med ett par titlar, bl.a Dark Knight och det är fan omöjligt att höra skillnad. Nu har jag inga värsting grejer heller men...

Någon som vet någon specifik film där det är väldigt uppenbart mycket bättre?

#70

Postad 17 februari 2010 - 16:29

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Falcy: Med tanke på ditt inlägg i den andra tråden så borde du väl känna till en hel del titlar där skillnaden är uppenbar?

Det går inte att jämföra ett bra spår i DD kontra DD-TrueHD, här behövs inga guldöron.



#71

Postad 17 februari 2010 - 16:58

trumtajkon
  • trumtajkon
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Jag satt lite igår igen med TDK och försökte höra skillnader, och visst, kanske går att höra liiiite skillnad mellan spåren. Men man blir ju ändå orolig för sin hörsel när så många upplever otroliga skillnader mellan DD och TrueHD :rolleyes:

#72

Postad 17 februari 2010 - 18:47

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Falcy: Med tanke på ditt inlägg i den andra tråden så borde du väl känna till en hel del titlar där skillnaden är uppenbar?

Läs gärna alla mina inlägg i den tråden också innan du yppar luft här! Jag är sjukt trött på folk som inte läser och/eller klipper citat ur sammanhang. Alla kan väl inte ha svårt för att läsa här inne?

Jag "trodde" skillnaden var uppenbar, men det är den verkligen inte om man synar lite extra. Och det gör mig mycket fundersam...

#73

Postad 17 februari 2010 - 18:59

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

  • 845 inlägg
  • 0
Rovdjuret med Arnold märks det skillnad på, en annan sak: hur gör ni när ni jämför? Jag lyssnar först tex på basen, sedan på en del andra saker för då är det lättare att jämföra, att bara lyssna på ALLT i en scen är svårare för mig än att koncentrera sig på få utvalda saker.... Lycccckkkkaaa tiiiiilllll :rolleyes:

#74

Postad 17 februari 2010 - 19:24

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

en annan sak: hur gör ni när ni jämför? Jag lyssnar först tex på basen, sedan på en del andra saker för då är det lättare att jämföra, att bara lyssna på ALLT i en scen är svårare för mig än att koncentrera sig på få utvalda saker...

Intressant frågeställning.

Rätt eller fel, men jag testar alla kanaler samtidigt som man gör när man tittar på en film. Att eventuellt hitta något litet i basen eller där i mellan är, enligt mig, helt ointressant om inte helheten påverkas så det är hörbart bättre.

hmm :rolleyes:

#75

Postad 17 februari 2010 - 19:26

Fredrik HL
  • Fredrik HL
  • Forumräv

  • 980 inlägg
  • 0
Känslan jag har fått av de nya högupplösta ljudspåren att det är mera drag i ljudet, kraftigare explosioner, tydligare tal osv osv.

#76

Postad 17 februari 2010 - 19:28

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

  • 845 inlägg
  • 0

Intressant frågeställning.

Rätt eller fel, men jag testar alla kanaler samtidigt som man gör när man tittar på en film. Att eventuellt hitta något litet i basen eller där i mellan är, enligt mig, helt ointressant om inte helheten påverkas så det är hörbart bättre.

hmm :rolleyes:


Inte riktigt vad jag menade, utan ta tex filmen 300, när de miljoner pilarna skjuts upp och kommer ner i marken, då lyssnar och känner jag mest på nedslagen i marken, inte hela ljudbilden, blir svårare för mig då, i den scenen märker man skillnad på dynamik i pilnedslagen, sedan lyssnar jag till allt, lite som när man jämför en viss låt, anslagen i en kyrkorgel tex

#77

Postad 17 februari 2010 - 19:32

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Inte riktigt vad jag menade

:rolleyes:

#78

Postad 17 februari 2010 - 20:00

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0
En miss som många verkar göra när de vill jämföra lossy komprimering med "HD" ljud, är att de jämför en DVD-utgåva med Bluray.

Ljudet på en europeisk DVD-utgåva har genomgått sample-konvertering för att kunna synkas ihop med bilden (25fps). Lägg därtill tidiga kodare och låg bitrate (384kbit var vanligt i början). Det har blivit bättre med tiden, men många av de filmer som man nu köper på BD har ju funnits på DVD i "många" år.

Ett bra exempel på hur kass det kan låta är Dolby Digital intron på riktigt tidiga DVD-släpp (med åska osv). Ljudet är så komprimerat att det låter "schloff floff floff floff" :rolleyes:

Detta ska inte jämföras med 640kbps Dolby Digital som finns lagrat på Bluray, eller DTS Core (lossy-delen) på 1500kbps.

Hur man än vänder på det så är alltid lossless kodning bättre. Hur mycket hörbar skillnad det är varierar från film till film, pga bitrate, kvalitet på kodaren osv. Ibland är det knappt någon skillnad, medans det på andra är klart hörbart, inte minst i surroundkanalerna.

Ljudet på Bluray har förövrigt ofta en lägre signalnivå än på DVD, vilket gör att man får höja mer (bättre dynamik). Detta gäller oavsett om man avkodar i spelare eller förstärkare. Notera att det inte gäller lossy vs lossless på samma BD-skiva, utan skillnaden mellan DVD och BD.

#79

Postad 17 februari 2010 - 20:07

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0
Ageve: Tack!
Jag måste ställa mig i skamvrån, hur har jag kunnat missa det uppenbara. Missen jag har gjort är precis som du beskriver. Jämföra DD på DVD kontra DD på BD, herregud hur dum får man bli alltså... :lol: :rolleyes:

Dock kvarstår det facto att jag inte hör skillnad på DD och TrueHD(på BD skivan), det oroar mig lite. Dags att uppgradera center och surround nu.

Redigerat av Falcy, 17 februari 2010 - 20:08.


#80

Postad 18 februari 2010 - 08:20

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Ageve: Tack!
Jag måste ställa mig i skamvrån, hur har jag kunnat missa det uppenbara. Missen jag har gjort är precis som du beskriver. Jämföra DD på DVD kontra DD på BD, herregud hur dum får man bli alltså... :P :)

Dock kvarstår det facto att jag inte hör skillnad på DD och TrueHD(på BD skivan), det oroar mig lite. Dags att uppgradera center och surround nu.


Få inte panik. :) Efter vad jag har läst så har erfarna testare jämfört DD och Dolby TrueHD samt DTS och DTS-HD-MA i Dolbys och DTS egna referenssalonger och de vittnar om att det finns små skillnader men att det verkligen oftast är små.

#81

Postad 18 februari 2010 - 08:32

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 2 850 inlägg
  • 0

Efter vad jag har läst så har erfarna testare jämfört DD och Dolby TrueHD samt DTS och DTS-HD-MA i Dolbys och DTS egna referenssalonger och de vittnar om att det finns små skillnader men att det verkligen oftast är små.


Och deras referenssalonger kan vi utgå ifrån är en bra bit över vad som finns i Gallerierna här på minhembio.

Fan vad besviken jag känner mig, rent grundlurad faktiskt :)

#82

Postad 18 februari 2010 - 09:36

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Det är ju iofs inte så konstigt att man med dagens välutvecklade encoders och BD-bitrate klarar av göra skillnaden i det närmaste obefintlig mellan lossy komprimerat vs lossless komprimerat/okomprimerad. Givetvis finns det en gräns för vad våra öron och hjärna klarar av - även om den gränsen kanske kommer tidigare än vad många tror. :)

#83

Postad 18 februari 2010 - 19:09

Unregistered1470cd9f
  • Unregistered1470cd9f
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0
Hej och hallo

Varför inte njuta av filmerna istället för att koncentrera sig på vad som låter bäst??

Själv märker jag den största skillnaden när huvud scenen är tyst och det är mycket bakgrundsljud allt blir mycket tydligare med de nya HD ljuden. Där märker jag iallafal den största skillnaden.

#84

Postad 19 februari 2010 - 20:40

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Rovdjuret med Arnold märks det skillnad på, en annan sak: hur gör ni när ni jämför? Jag lyssnar först tex på basen, sedan på en del andra saker för då är det lättare att jämföra, att bara lyssna på ALLT i en scen är svårare för mig än att koncentrera sig på få utvalda saker.... Lycccckkkkaaa tiiiiilllll :D


Jag lyssnar alltid på diskanten. Är det mer luft kring detaljerna i ljudbilden, tex. Basen borde vara svår att höra en kvalitetsskillnad på.

Men allt hänger på hur de mixar filmen. En dålig mastrare kan få ett DTS-MA och låta värre än Dolby Digital. Det är det som gör en jämförelse så svår. Man måste vara säker på att båda spåren är omanipulerade när man ska jämföra.

#85

Postad 19 februari 2010 - 20:43

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Hej och hallo

Varför inte njuta av filmerna istället för att koncentrera sig på vad som låter bäst??

Själv märker jag den största skillnaden när huvud scenen är tyst och det är mycket bakgrundsljud allt blir mycket tydligare med de nya HD ljuden. Där märker jag iallafal den största skillnaden.


De e ju inge roligt att bara njuta. Ett stort nöje är att analysera, peta och moja omkring med ljudprylar. :D

#86

Postad 21 februari 2010 - 01:28

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Känslan jag har fått av de nya högupplösta ljudspåren att det är mera drag i ljudet, kraftigare explosioner, tydligare tal osv osv.

Det är väl just detta som är den verkliga skillnaden

Jag lyssnar alltid på diskanten. Är det mer luft kring detaljerna i ljudbilden, tex. Basen borde vara svår att höra en kvalitetsskillnad på..

Stämmer detta också. Men en del hör inte skillnaden varken på det ena eller det andra. Det är samma fenomen som när det gäller 2 kanal osv.
Att tex du/jag kan höra en skillnad men inte andra, kan beror på hörseln men också på vilka högtalare man valt.
Tror det är svårt att bena ut och framför allt att övertyga den som inte hör, att det verkligen finns en skillnad.
Omöjligt, skulle jag vilja säga .. efter att ha försökt i andra sammanhang så många gånger :)

De e ju inge roligt att bara njuta. Ett stort nöje är att analysera, peta och moja omkring med ljudprylar. :lol:

Ja, vad skall man annars göra när man sett alla filmer på hyllan ett antal gånger .. :rolleyes:

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 21 februari 2010 - 01:29.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.