Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken av de nya konsolerna ur hembio/mediaperspektiv?

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 augusti 2020 - 11:44

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Har bestämt mig för en ny TV ur Sony XH90-serien med hdmi 2.1.
Vår gamla LG plasma dog häromdagen...äntligen :)

Så: PS 5 vs Xbox series x...

Skulle gärna ha lite input från er som har haft senaste generationen konsoler, hur de funkar som blu-ray spelare, mediauppspelare m.m.
Kommer inte bli uppskattat här hemma om man måste in i massa undermenyer osv för att starta skivan.

Om jag köper PS5 t.ex., kommer jag kunna styra UHD-uppspelningen med Sony-TVns fjärr då? Vore ju supersmidigt.
Kommer X boxen vara tystare vid uppspelning tack vare större fläkt? Har inte sett PS5ans kylsystem än, men har svårt att tänka mig att de får in lika stor fläkt i den (potential för lågt varvtal).
Kommer bägge ha stöd för Dolby Vision och dylikt?
Flytta undertexter kanske en del är intresserade av?

Intresserad av allt UTOM vilken konsol som kommer ha de bästa spelen.

Redigerat av Cruentuz, 27 augusti 2020 - 13:02.


#2

Postad 27 augusti 2020 - 12:04

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

PS4 virker ok som spelare av fysiska skivor, det dyker upp en skiva som du trycker på.

 

Som mediaspelare är den under all kritik. På PS3 (och i början av PS4 menar jag) så kunde man lägga f.kes Netflix som en ikon direkt på "skrivbordet" men som det är nu så måste man först in i en app som heter typ "media och tv" och så ligger allt där f.eks netflix, hbo osv, denna är trög och dålig och medför flera extra klick, dom har troligtvis gjotrt så för att kunna fylla denna med sina egna filmer som ligger där och skräpar.



#3

Postad 27 augusti 2020 - 15:44

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0
Om Microsoft inte gör någon förbättring av mjukvaran så kommer Xbox Series X inte vara speciellt bra som mediespelare. Xbox One gör ett antal fel i hur färg, gamma och bitdjup hanteras, vilket inte verkar ha lika mycket med hårdvaran att göra som att de inte prioriterar att mjukvaran beter sig korrekt.

#4

Postad 27 augusti 2020 - 17:31

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Ingen som vet..eller, de som vet får förmodligen inte säga något ännu. En liten fingervisning kan kanske vara att det kommer att finnas en "vanlig" fjärrkontroll att köpa till PS5:an



#5

Postad 27 augusti 2020 - 19:45

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

Om Microsoft inte gör någon förbättring av mjukvaran så kommer Xbox Series X inte vara speciellt bra som mediespelare. Xbox One gör ett antal fel i hur färg, gamma och bitdjup hanteras, vilket inte verkar ha lika mycket med hårdvaran att göra som att de inte prioriterar att mjukvaran beter sig korrekt.


Ajdå, det bådar ju inte gott för kommande modell, om de inte orkat fixa nuvarande fel på så lång tid.
 

Ingen som vet..eller, de som vet får förmodligen inte säga något ännu. En liten fingervisning kan kanske vara att det kommer att finnas en "vanlig" fjärrkontroll att köpa till PS5:an


Så är det ju. Såg den lilla vita fjärren med, men hoppas ju lite på att Sony kan släppa på tyglarna inom "familjen" iaf. Förresten, är det någon som vet om moderna smart tv-fjärrar kör blåtand mot TVn? Antar att röststyrning och sånt inte funkar över IR..

 

*edit: Hittade svaret själv i en youtubekommentar till recension av XH90 serien.

"UX is super fast and the bluetooth remote is great (controls PS4 also)."


Redigerat av Cruentuz, 27 augusti 2020 - 23:15.


#6

Postad 03 september 2020 - 13:37

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Ps5 lätt för mig

#7

Postad 17 september 2020 - 09:54

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

Jaha...såg på Sweclockers forum idag att folk skriver att PS 5 inte kommer stöda Dolby Vision eller Dolby Atmos. :(

De har hittat på ett eget 3D-ljud till spelen..

Hur faan tänkte de där om detta stämmer?


Redigerat av Cruentuz, 17 september 2020 - 09:54.


#8

Postad 17 september 2020 - 10:01

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0

Jaha...såg på Sweclockers forum idag att folk skriver att PS 5 inte kommer stöda Dolby Vision eller Dolby Atmos. :(
De har hittat på ett eget 3D-ljud till spelen..
Hur faan tänkte de där om detta stämmer?

Detta är mitt stora huvudbry med. LG OLED stödjer ju både DB vision och Atmos vilket ps5 inte stödjer.
Som det ser ut i nuläget är xbox x det enda alternativet om man även tänkt använda konsollen till hembioanläggningen.
Hur många tillverkare av kringutrustning har stöd för Sonys egna format? Som det ser ut är det endast deras egna special lurar som klarar av detta.
Min reciver är årets modell med 8k stöd och hela fallerullan...käns som ett hån att koppla in en ps5a i den när de nyaste filmerna har atmos osv.
Spelen struntar jag i, men filmerna har jag ju köpt för att avnjutas i bästa bild och ljudformat.

Har man imte hårdvara för sonys egna format simmuleras ljudet i vanliga högtalare. Det vet vi ju hur bra det är jämfört med dedikerad hårdvara 😵

Redigerat av King Cobra, 17 september 2020 - 10:06.


#9

Postad 17 september 2020 - 19:00

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Detta är mitt stora huvudbry med. LG OLED stödjer ju både DB vision och Atmos vilket ps5 inte stödjer.
Som det ser ut i nuläget är xbox x det enda alternativet om man även tänkt använda konsollen till hembioanläggningen.
Hur många tillverkare av kringutrustning har stöd för Sonys egna format? Som det ser ut är det endast deras egna special lurar som klarar av detta.
Min reciver är årets modell med 8k stöd och hela fallerullan...käns som ett hån att koppla in en ps5a i den när de nyaste filmerna har atmos osv.
Spelen struntar jag i, men filmerna har jag ju köpt för att avnjutas i bästa bild och ljudformat.

Har man imte hårdvara för sonys egna format simmuleras ljudet i vanliga högtalare. Det vet vi ju hur bra det är jämfört med dedikerad hårdvara

Det är väl främst spel som inte (inledningsvis) kommer ha stöd för Atmos. Jag skulle vara förvånad om den inte kan skicka Atmos från blurayskiva då det är bitströmmat och ingen avkodning sker i spelaren. Spelaren skiter väl i vad ljudspåret innehåller utan skickar bara vidare till receivern.



#10

Postad 18 september 2020 - 09:01

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

Det är väl främst spel som inte (inledningsvis) kommer ha stöd för Atmos. Jag skulle vara förvånad om den inte kan skicka Atmos från blurayskiva då det är bitströmmat och ingen avkodning sker i spelaren. Spelaren skiter väl i vad ljudspåret innehåller utan skickar bara vidare till receivern.


Atmos funkar säkerligen från BD, men Dolby Vision funkar väl inte utan certifierad hårdvara? Undrar om de kan/vill lägga till detta i efterhand, eller om det dröjer till en Pro modell.

#11

Postad 18 september 2020 - 09:38

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 748 inlägg
  • 0

Atmos funkar säkerligen från BD, men Dolby Vision funkar väl inte utan certifierad hårdvara? Undrar om de kan/vill lägga till detta i efterhand, eller om det dröjer till en Pro modell.


Räcker det inte om TVn har Dolby Vision då precis som det borde räcka om förstärkaren har Atmos?

#12

Postad 18 september 2020 - 14:38

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0

Räcker det inte om TVn har Dolby Vision då precis som det borde räcka om förstärkaren har Atmos?

Nej, spelaren måste ha stöd för Dolby Vision, annars blir det bara vanligt HDR.

 

Även om det inte blir stöd för det på Spel, så är det ju underligt om PS5:an inte kan spela upp UHD filmer med Dolby Vision.

Speciellt som deras vanliga UHD spelare har stöd för det.



#13

Postad 21 september 2020 - 20:42

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Dolby Vision kommer tydligen 2021 enligt Dolby till Xbox series X/S.
"In games and streaming".

https://www.engadget...-qDBH25vJicPTPn

Varför kan de inte nämna om detta även gäller film man kör via skiva??? Suck.
Microsofts techspec nämner Atmos 5.1 men inget om Dts:x. Känns som de endast pratar om spelfinesser. Synd att uhd bd-spelarens förmåga utelämnas helt.

*Edit*

DTS:X planeras till release, men verkar inte vara bekräftat ännu.

https://www.engadget...-082918532.html

Redigerat av Cruentuz, 21 september 2020 - 20:50.


#14

Postad 01 oktober 2020 - 22:05

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
XBox Series X förbokad.

Verkar få stöd för allt viktigt. Och tyst under drift.

Köpte även 3 årskort för gamepass gold på Eneba, avmarkera automatisk förnyelse när du reggar dem, och konvertera sedan de 36 månaderna till gamepass ultimate i 36 månader för 10kr.
Slutkostnaden blev under 40:-/månaden tror jag.

#15

Postad 02 oktober 2020 - 21:59

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Här är länken till konverteringen. Anledningen till att avmarkera automatisk förnyelse vid inlösning av gold-årskorten är att man annars får en gratismånad för varje, och då överskrids 36 månader totalt(max), och då kan man inte lösa in det tredje årskortet.
Jag löste in mina gold-kort i nya gamepass-appen i Windows 10 för jag har ingen Xbox.
Kolla prisjakt för lägsta dagspris av 12 månaderskorten.

https://www.xbox.com...ve/gold/upgrade

#16

Postad 02 oktober 2020 - 23:49

King Cobra
  • King Cobra
  • Forumräv

  • 724 inlägg
  • 0

Om Microsoft inte gör någon förbättring av mjukvaran så kommer Xbox Series X inte vara speciellt bra som mediespelare. Xbox One gör ett antal fel i hur färg, gamma och bitdjup hanteras, vilket inte verkar ha lika mycket med hårdvaran att göra som att de inte prioriterar att mjukvaran beter sig korrekt.

De hade l fixat det med en patch?

#17

Postad 09 oktober 2020 - 22:47

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0

Här är länken till konverteringen. Anledningen till att avmarkera automatisk förnyelse vid inlösning av gold-årskorten är att man annars får en gratismånad för varje, och då överskrids 36 månader totalt(max), och då kan man inte lösa in det tredje årskortet.
Jag löste in mina gold-kort i nya gamepass-appen i Windows 10 för jag har ingen Xbox.
Kolla prisjakt för lägsta dagspris av 12 månaderskorten.

https://www.xbox.com...ve/gold/upgrade

Förbokade XSX ikväll. Gick in på Eneba, är det där som man hittar bäst pris för gold? Lite lustigt att 6st 6 månaders är billigare än 3st 12 månaders eller har jag missat något?  :unsure:

Edit: hittade 12 månaders som var billigare via länk från prisjakt till Eneba


Redigerat av JMKbiker, 09 oktober 2020 - 23:00.


#18

Postad 19 oktober 2020 - 09:00

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

Förbokade XSX ikväll. Gick in på Eneba, är det där som man hittar bäst pris för gold? Lite lustigt att 6st 6 månaders är billigare än 3st 12 månaders eller har jag missat något?  :unsure:

Edit: hittade 12 månaders som var billigare via länk från prisjakt till Eneba

 

Jag köpte också via Eneba. Var lite strul först då det inte ville funka via paypal, och sen strulade authentication med kreditkort tror jag. När jag körde via Ubuntudatorn isf Win10 funkade det med en gång.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.