Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalarkabel!

660 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 16 februari 2004 - 14:22

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 1
Jag har även märkt att Enyas "Shepherd moons" låter aningen bättre om jag har blå t-shirt på mig, nån annan som lagt märke till hur ens kläder färgar ljudet?

Ironi, javisst.. Men undra egentligen hur mycket saker i hemmet och hos en själv som påverkar ljudet mångdubbelt mer än vilken sladd som sitter mellan förstärkar- och högtalarterminal. Har jag tvättat öronen? Hur e det möblerat? Har vänster kanal mer basstöd/stadga från bakväggen än höger osv?

Det psykiska och fysiska välmåendet tror jag påverkar ljudet mest, mår man bra och är postitivt inställd kan anläggningen som när jag igår var förbannad lät skitkasst istället låta kanonbra. Dricker jag en god Whisky eller Konjak till förstärks upplevelsen ytterligare.

Hårddrar man det är det ju huvudsaken att vi själva är nöjda, det är ju vi som har grejorna hemma som måste fälla avgörandet. Vill jag betala för en dyr kabel så gör jag ju det, oavsett om det nu blir skillnad eller inte. Kanske är det mest en psykisk "kick" som gör att det känns så. Men då är det ju iallafall positivt.

Men att bara säga "så är det" och "jo jag hör skillnad" det duger inte som några bevis på att det är så. Jättekul om man hör den skillnaden, men då ska man väl våga ställa upp och bevisa det då en gång för alla. Jag känner lätt skillnaden på grön, rosa och vit ahlgrensbil efter en halvtimmes smakande. Har gjort blindtest och haft rätt 10/10 flera gånger. Men med högtalarkabel på en anläggning för 15.000 kronor (frontar + förstärkare), inte en chans.

#102

Postad 16 februari 2004 - 17:05

DrunkenMaster
  • DrunkenMaster
  • Lärjunge

  • 276 inlägg
  • 0
Eftersom detta måste vara den längsta topic:en om kablar, så måste här vara någon som kan svara på detta.

Jag har läst eller hört något om att när man ska köra Bi-Amping eller Bi-Wire,
så ska man helst köra en kabel med färre och grövre trådar till basen,
och en kabel med fler och tunnare trådar till mellanregister/diskant.
Stämmer detta och isåfall varför? ;)

Och en liten fundering:

QUOTE 
Bara undrar om någon har öppnat några högtalare och sett vilken "kvalitetskabel" som man använder ifrån högtalarkabel anslutningarna till delningsfiltret



Well duhh....

If the distance between your speaker terminals and the crossover would be the same as between your speaker and your amplifier you might want to consider better cables... 


Menar bara att det i varje fall för mig skulle kännas lite "overkill" att slänga ut en 5 lax på högtalarkabel om den som sitter i högtalaren är en fk på 1,5mm2

Men men soliga hade "säkert" hört en jätteskillnad hehe... 


Är det inte så att ens anläggning inte är starkare än den svagaste länken, oavsett hur kort den "länken" är?


/Jim

#103

Postad 16 februari 2004 - 17:25

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0
Nja, kan inte se hur antalet kardeler i kablen skulle påverka ljudet. I basens fall är väl huvudsaken att den är tillräckligt grov för att kunna transportera all ström som ska fram och "basa".

Fler kardeler e ju dessutom bra för att få bra kontaktyta om man nu inte löder kontakter osv. Går ju att köra solid koppar oxå, men då är det svårt med kabeldragning osv. Ser man internt i slutsteg osv används ju ofta solida ledare från t.ex kretskort till högtalarterminaler.

#104

Postad 16 februari 2004 - 20:07

zsh
  • zsh
  • Forumräv

  • 822 inlägg
  • 0
nevermind...

Redigerat av zsh, 16 februari 2004 - 21:00.


#105

Postad 16 februari 2004 - 23:01

Unregistereddcdbc111
  • Unregistereddcdbc111
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0
Jag satt och räknade lite och körde simuleringar i PSpice och jag har svårt att förstå hur en högtalarkabel kan låta ljust?

Induktansen ligger i serie och kapacitansen ligger parallellt. Alltså blir det väääldigt svårt att skapa en högtalarkabel som är ett högpassfilter, det går bara att skapa en som är mer eller mindre lågpassfiltrerande. Kabeln kan alltså ses som ett höspassfilter med 12 dB/oktav.

Men nivåerna är sjukt låga så jag har svårt att tro att man kan höra skillnad. OBS! Jag har inte gjort en massa lyssnartester själv, så jag säger inte att det är omöjligt. Men när man tittar på siffrorna undrar man om det går ;)

Exempel:

Supra Ply 3.4 har en dämpning på max 0,0056185 dB vid 20000 Hz och ännu lägre ju lägre man går i frekvens. Beräknat på 1 m kabel och 25pF (eftersom kapacitansen inte angavs). 25 pF är väl tilltaget, så siffrorna är sannolikt bättre än anbivet.

Supra Classic 2,5 har en dämpning på 0,0078075 dB, också beräknat på 1 m kabel och 25 pF. Sett till siffrorna måste man höra en skillnad på max 0,002 dB för att höra skillnad på dessa högtalarkablar. Men jag säger inte att det är omöjligt.

#106

Postad 17 februari 2004 - 07:17

Unregisterede456c62f
  • Unregisterede456c62f
  • Lärjunge

  • 385 inlägg
  • 0
Ta min kabel till vilket test ni vill..Jag hör direkt vilken kabel som är innkopplad, så det så!! Min låter nämligen bara när jag tillverkar den...dessutom gjord på bruna bönor :P ;) :lol:

"sorry...kunde ej låta bli"

#107

Postad 18 februari 2004 - 09:54

matså
  • matså
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0
Bengt O, har du provat den där kabeln för 100 tkr? Jag vet inte själv om det är värt pengarna (är mycket tveksam till det, men jag gafflar inte om att den inte är det). Tänk också på att en sådan kabel är för dyrare anläggningar och mer högupplösta. Men jag tror också att de inte är värda pengarna men man vet ju inte :)

#108

Postad 18 februari 2004 - 10:51

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0
Näe självklart har jag inte testat nån kabel från 100.000 kronor.

Jag ser inte riktigt användningsområdet, anläggningen må väl kosta miljontals kronor innan man ens börjar fundera på nåt liknande. Jag gör nog hellre nåt annat för de pengarna.

Det skulle dock vara kul om nån kabelguru fick göra ett blindtest på dessa jämfört med några "normalkablar" samt nåt för 5-10.000.

#109

Postad 18 februari 2004 - 17:05

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

  • 2 031 inlägg
  • 0
Tycker det är bra att du, BengtO, kan bevisa vad vi andra upplever. Är det så j ä v l a svårt att förstå att folk kan ha sina egna uppfattningar om saker och ting? Rättar du alltid folk som inte tycker som du, vad det än gäller? Jag verkligen avskyr människor som lever för att klaga på allt. Låt folk tycka som de vill!

Redigerat av nurfen, 18 februari 2004 - 17:06.


#110

Postad 18 februari 2004 - 17:42

Unregistered81035205
  • Unregistered81035205
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
oj, vilken tråd.. varken mer eller mindre klok i ämnet.. håller nog fast vid min egna lilla teori ett tag till..

rätt tjocklek (mm2) till förhålandet på stärakre/slutsteg/högtalare man använder.

jag lägger heller ner pengar på passande mm2 vanlig hederlig högtalar kabel än en tunnare lyx kabel. men det är min lilla egna teori som passar mig bra än så länge. ;)

#111

Postad 18 februari 2004 - 17:56

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0
nurfen> Fattar inte vad du menar? Jag redovisar helt och hållet vad jag tycker och skriver även tidigare att jag respekterar åsikterna hos motparten, men sånt läses ju inte så klart.

Jag står för min åsikt rakt av, respekterar er men förstår inte varför ni inte ställer upp på blindtestet om ni är så säkra på er sak.


Redigerat av Unregistered6de8f2a4, 18 februari 2004 - 17:58.


#112

Postad 18 februari 2004 - 18:16

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

  • 2 031 inlägg
  • 0
Men det är ju svårt att kunna bevisa en åsikt.

Angående blindtestet.. Ett par kablar som man tycker låter annorlunda i ens egen anläggning kanske inte alls gör någon förändring i Olles anläggning för 1 miljon. Men jag vet att folk med utvalda (dyra som billiga) kablar skulle märka skillnad på dessa och andra i sina egna anläggningar. Några aha-upplevelser brukar det faktiskt inte vara, inte för mig iallafall, det är mer när man byter tillbaka till det gamla som man inser hur dåligt det faktiskt lät.

#113

Postad 18 februari 2004 - 23:41

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Är det så j ä v l a svårt att förstå att folk kan ha sina egna uppfattningar om saker och ting? Rättar du alltid folk som inte tycker som du, vad det än gäller? Jag verkligen avskyr människor som lever för att klaga på allt. Låt folk tycka som de vill!

Detta ska klassas som något annat anser jag, demokrati. Demokrati är när alla har yttrandefrihet och rösträtt. Problemet med det systemet är att alla kan inte ha rätt, men de har rätten till sin åsikt. Inte ens i en demokrati kan man lyssna till alla, för det finns ju alltid några som har mera rätt (varierar efter samtalsämne).

Visst nurfen, du får tro och ha dina egna uppfattningar så mycket du vill. Tar du upp dem för granskning, var beredd på att ta "lite skit" om de inte håller....

#114

Postad 19 februari 2004 - 10:50

Unregisterede10ee2d9
  • Unregisterede10ee2d9
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Jag har personligen hört om EV:s blindtest av Olle Mirsch (10 år eller nåt sedan...) och han intygade att det inte var någon som hörde skillnad. Då var bl a Bertil Hellsten med och han är ju inget blåbär precis... (inte Olle Mirsch heller som kanske är/var Sveriges främste högtalarkonstruktör).

Visst måste kabeln vara tillräckligt grov för att hantera effekten, men redan vanlig lampsladd klarar av det mesta... (telefonsladdar ska kanske undvikas...)

Vidare önskar jag att någon kunde förklara hur vissa digitalkablar anses ge bättre/sämre diskant/bas, dvs hur vet kabeln vilka ettor och nollor som är diskant/bas etc?

Man hör skillnad när man vet vad man lyssnar på, i blindtest så kan man bara gissa, vilket testerna även brukar uppvisa... var det inte nån här som gjorde ett test hemma och det i princip blev 50/50.

#115

Postad 19 februari 2004 - 11:45

zsh
  • zsh
  • Forumräv

  • 822 inlägg
  • 0
tur att det finns folk som Finska Kungen, Bengt mfl istället för en del präster här som håller tal om varma/mjuka/kalla/etc kablar och (o)medvetet lurar massa newbies som kommer till forumet och undrar om kablar. Det "bästa" man hittils har sett var svaret till en användares fråga om kablar....vad ska han köpa? Jo svaret på frågan var "Vilka kablar vill du ha? Kablar som är lite mer analytiska?" <- wtf #¤%¤#""#@!!!

Ingen här förutom Finska Kungen & Bengt(?) har kommit med konkreta argument / vetenskapligt bevisade, så känn är ägda helt enkelt och sitt där hemma och inbilda är att er feta kabel har gett er tightare bas mm mm.

Det är patetiskt av vissa att försöka argumentera mot det som är bevisat samt gå tvärtemot vad vissa grejor inom fysik / el säger . Så kom med vettiga argument or forever hold your peace :D

my 2¢
;)

#116

Postad 19 februari 2004 - 13:05

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

tur att det finns folk som Finska Kungen, Bengt mfl istället för en del präster här som håller tal om varma/mjuka/kalla/etc kablar och (o)medvetet lurar massa newbies som kommer till forumet och undrar om kablar. Det "bästa" man hittils har sett var svaret till en användares fråga om kablar....vad ska han köpa? Jo svaret på frågan var "Vilka kablar vill du ha? Kablar som är lite mer analytiska?" <- wtf #¤%¤#""#@!!!

Ingen här förutom Finska Kungen & Bengt(?) har kommit med konkreta argument / vetenskapligt bevisade, så känn är ägda helt enkelt och sitt där hemma och inbilda är att er feta kabel har gett er tightare bas mm mm.

Det är patetiskt av vissa att försöka argumentera mot det som är bevisat samt gå tvärtemot vad vissa grejor inom fysik / el säger . Så kom med vettiga argument or forever hold your peace  :D 

my 2¢
;)

Jag är av samma åsikt, fakta ställs mot vidskeplighet. Om man bara vill, så går det ju att bevisa! Till er kabel-gurus, om ni verkligen vill veta så finns det ett sätt att ta reda på vad som kan anses vara sant eller inte.
Jag vet var ni står och vad ni går för, ansträng er inte för min skull, gör det för er egen. Er ovilja att göra det säger mer om er själva än om kablarna.

Tyvärr uppskattas det inte när man vill gå till botten med något som jag och Bengt O velat göra. Skulle ni andra ha visat lite intresse så skulle detta tjafs inte förekommit, för då hade NI vetat. Som sagt, er ovilja att görå det säger mer än ni tror.

Jag fick ett personligt meddelande av supermoderatorn av lite hotfullare karaktär. Jag tycker att han borde lagt upp den här istället så ni också kan läsa det. Jag gör det istället.

Dr Bob skrev:

"Jag tycker att det är dags att du lägger av med din kaxiga attityd i kabelforumet. Vi är alla här för att göra ett bättre forum och det blir inte bättre med en sådan attityd.
Kablar är ett ämne som har diskuterats och kommer att diskuteras i all oändlighet.
Lika lite som du kan bevisa för någon över nätet här på forumet att det inte är någon skillnad, lika lite kan någon annan bevisa för dig att det fungerar.

MVH drbob Moderator


Till Dr Bob,
jag förstår din poäng men du har aldrig förstått min. Du kan fortsätta och "irra runt i dimman", tro på allehanda ljudförbättrande kablar m.m
Jag vill att ni raderar mitt konto helt från forumet då jag till er glädje inte tänker delta mer. Budskapet har nog nått fram ändå!

H/ Finska ex-kungen (detroniserad av kabel-skojare).

Redigerat av Unregistered49fd2ce7, 19 februari 2004 - 13:17.


#117

Postad 19 februari 2004 - 14:19

Unregisteredc6baa34c
  • Unregisteredc6baa34c
  • Lärjunge

  • 411 inlägg
  • 0

Till Dr Bob,
jag förstår din poäng men du har aldrig förstått min. Du kan fortsätta och "irra runt i dimman", tro på allehanda ljudförbättrande kablar m.m
Jag vill att ni raderar mitt konto helt från forumet då jag till er glädje inte tänker delta mer. Budskapet har nog nått fram ändå!

H/ Finska ex-kungen (detroniserad av kabel-skojare).

Anledningen till mitt PM har inget att göra med om kablar gör någon skillnad eller inte, oavsett vad jag anser om frågan. PMet berör endast din attidyd här på forumet.
Vidare diskussioner tas upp i kommentera eller via PM till någon av administratörerna.

#118

Postad 19 februari 2004 - 15:34

Unregisteredbce890b4
  • Unregisteredbce890b4
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag ahr bara varit tvungen att lägga mig i denna diskution då det känns så himla kul att läsa alla inlägg från personer som uppenbarligen tror sig veta så mycket och som generaliserar vilt !!!

Att säga att det bara sitter standardkablar inuti produkter är helt befängt..Har du kollat i en riktigt bra högtalare/förstärkare/cdspelare så ser du att det kan sitta riktigt bra kablage... Mina högtalare har tex silverkablage inuti, och skillnaden mellan den variant som finns där det sitter koppar är klart hörbar...

Det ÄR skillnad på kablar och hör man inte detta så kan det vara av flera anledningar...

1. Man vill inte höra skillnaderna då man helt enkelt inte kan förstå varför det är skillnader mellan kablar.

2. Man har helt enkelt för dålig anläggning som beslöjar och beskär allt ljud så allt låter lite dåligt.

3. Man har dålig hörsel av nån anledning.

4. Man hör skillnader och har blivit övertygad, emn är för stolt att erkänna att man har haft fel och står därför på sig.


Om vi gör över på vad det är för skillnader mellan kablar osv så kan vi börja på kontaktsidan...

Olika kontakter har olika material i sig med olika ledbarhet, därför leder dom signalen på olika sätt. Detta gäller också kopparen i ledaren ( om det är det som nu används ), den kan variera i renhet och detta kan påverka.

Sen är skärmning, kabelgeometri, isolationsmaterial osv saker som på verkar kabeln elektriska profil.

Induktans/kapacitans m.m varierar mellan olika konstruktioner, detta i samverkan med just de produkter man kopplar in dom till gör att det blir olika resultat ( ska matchning ), detta är varför en kan få ett sämre resultat i sin anläggning med en kabel och en annan ett helt annat, just den kabeln fungerade bättre elektriskt i det systemet...


Jag har jobbat med hifiprodukter i många år och det är många gånger man vart tvungen att nypa sig i armen då man testat och jämfört kablar, ibland har det knappt varit nån skillnad mellan en och en annan, men sen satte man in en tredje och... NIRVANA !!!



Så att säga att det inte är skillnad på ljudet mellan olika kablar tycker jag bygger på ren okunnighet och ovilja att lära sig...

/Martin

#119

Postad 19 februari 2004 - 16:01

Unregisterede10ee2d9
  • Unregisterede10ee2d9
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

Det ÄR skillnad på kablar och hör man inte detta så kan det vara av flera anledningar...

1. Man vill inte höra skillnaderna då man helt enkelt inte kan förstå varför det är skillnader mellan kablar.

2. Man har helt enkelt för dålig anläggning som beslöjar och beskär allt ljud så allt låter lite dåligt.

3. Man har dålig hörsel av nån anledning.

4. Man hör skillnader och har blivit övertygad, emn är för stolt att erkänna att man har haft fel och står därför på sig.


Om vi gör över på vad det är för skillnader mellan kablar osv så kan vi börja på kontaktsidan...

Olika kontakter har olika material i sig med olika ledbarhet, därför leder dom signalen på olika sätt. Detta gäller också kopparen i ledaren ( om det är det som nu används ), den kan variera i renhet och detta kan påverka.

Sen är skärmning, kabelgeometri, isolationsmaterial osv saker som på verkar kabeln elektriska profil.

Induktans/kapacitans m.m varierar mellan olika konstruktioner, detta i samverkan med just de produkter man kopplar in dom till gör att det blir olika resultat ( ska matchning ), detta är varför en kan få ett sämre resultat i sin anläggning med en kabel och en annan ett helt annat, just den kabeln fungerade bättre elektriskt i det systemet...


Jag har jobbat med hifiprodukter i många år och det är många gånger man vart tvungen att nypa sig i armen då man testat och jämfört kablar, ibland har det knappt varit nån skillnad mellan en och en annan, men sen satte man in en tredje och... NIRVANA !!!



Så att säga att det inte är skillnad på ljudet mellan olika kablar tycker jag bygger på ren okunnighet och ovilja att lära sig...

/Martin

MH72, ditt resonemang kan lika bra vändas:

Det ÄR INGEN skillnad på kablar och hör man trots detta skillnad så kan det vara av flera anledningar...

1. Man vill höra skillnaderna då man helt enkelt inte kan förstå varför det inte skulle vara skillnader mellan kablar.

2. Man hör inga skillnader och har blivit övertygad, men är för stolt att erkänna att man har haft fel och står därför på sig.

Kan man inte mäta upp skillnader så finns det inga. Dvs, man borde enkelt kunna se hur signalen skiljer sig.

Hur förklarar du då de blindtest som gjorts där ingen (och vi pratar kompetenta människor) hört någon skillnad.

Jag kan köpa att det finns mycket små skillnader i analog överföring av växelström, men hur en digitalkabel skulle kunna påverka ljudet stridet helt enkelt mot allt sunt förnuft. Visst, en riktigt usel digitalkabel kan självklart försämra ljudet och det kan enkelt simuleras genom att hålla en optisk kabel en bit från mottagaren.

Men i största allmänhet är allt kabelsnack mest en massa mubojumbo... men det är var och ens val, vill man bränna pengar på det så fine. Men nog fasen får man betydligt mer valuta för pengarna genom att förbättra den övriga utrustningen...

Men varför ställer ni inte upp på 'finnens' utmatning??? Jag tror inte ni törs! :)

Jag har aldrig hört nån skillnad och jag har ändå hyfsade prylar och erfarenhet... men kör ändå med 2,5 mm2-kabel bara för sakens skull, men den kostar bara några kronor metern ändå...

jaja, det är kul att läsa folks argumentering, men hittills har "kabelförespråkarna" inte visat något som kan tolkas som fakta, utan enbart subjektiva åsikter...

men hej, om man tycker att cd-skivor låter bättre om en 14-årig oskuld kissar på dem i månskenet på midsommarafton så är det väl bra...

#120

Postad 19 februari 2004 - 16:59

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
Martin,

du säger att det är skillnader mellan kablar och då vore det lätt att bevisa. Ingen så vitt jag vet har gjort det hittills iaf, under 30 års testande, så länge kablarna haft relevanta dimensioner.

T

#121

Postad 19 februari 2004 - 17:42

zsh
  • zsh
  • Forumräv

  • 822 inlägg
  • 0

Martin,

du säger att det är skillnader mellan kablar och då vore det lätt att bevisa. Ingen så vitt jag vet har gjort det hittills iaf, under 30 års testande, så länge kablarna haft relevanta dimensioner.

T

Tror Martin var huvudkaraktären i den serien Sentinel (http://www.tvtome.com/Sentinel/)

:) :)

#122

Postad 19 februari 2004 - 18:08

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Till Marcus

Hejsan Marcus.

Du påpekade tydligt i din "gör din egen kabel" guid att du inte hörde någon som helst skillnad mellan din nybyggda och din qued-kabel. Känns lite lustigt att läsa det du skriver nu med tanke på vad du skrev för dryga året sedan.

Ps vart hittar jag priser på dina sladdar?

MVH Samuel Rönnqwist

Redigerat av Unregistered2ba2233b, 19 februari 2004 - 18:09.


#123

Postad 19 februari 2004 - 18:14

zsh
  • zsh
  • Forumräv

  • 822 inlägg
  • 0

Till Marcus

Hejsan Marcus.

Du påpekade tydligt i din "gör din egen kabel" guid att du inte hörde någon som helst skillnad mellan din nybyggda och din qued-kabel. Känns lite lustigt att läsa det du skriver nu med tanke på vad du skrev för dryga året sedan.

Ps vart hittar jag priser på dina sladdar?

MVH Samuel Rönnqwist

http://www.marcuscables.com/

#124

Postad 19 februari 2004 - 18:37

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Tack zsh

#125

Postad 19 februari 2004 - 18:49

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

  • 1 119 inlägg
  • 0

Till Marcus

Hejsan Marcus.

Du påpekade tydligt i din "gör din egen kabel" guid att du inte hörde någon som helst skillnad mellan din nybyggda och din qued-kabel. Känns lite lustigt att läsa det du skriver nu med tanke på vad du skrev för dryga året sedan.

Ps vart hittar jag priser på dina sladdar?

MVH Samuel Rönnqwist

Hej Samuel!!

Jag vet nog inte riktigt vad du menar? Mitt inlägg i den här tråden behandlade högtalarkabel, och vad jag vet har jag inte skrivit någon högtalarkabelskola. Jag har däremot i Kabelskolan 1 påpekat att den jag byggde lät minst lika bra som den betydligt dyrare QED Silver Spiral. Det står jag fortfarande för. Den kabel som finns på MarcusCables.com är som du kan se inte samma produkt som byggdes i Kabelskolan 1 då jag använder en nyare kabelmodell och helt andra betydligt mer påkostade kontakter.

Mvh,
Marcus

#126

Postad 19 februari 2004 - 19:04

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
Tack marcus för ditt svar.

Sant som du säger att du inte byggde högtalarkablar. Fick lite för mig att du propagerade för att kablar inte gör skillnad så jag blev lite förvirrad när jag läser det du skriver nu.

MVH Samuel rönnqwist

#127

Postad 19 februari 2004 - 20:33

Unregisteredf0ab1868
  • Unregisteredf0ab1868
  • Lärjunge

  • 257 inlägg
  • 0
Personligen har jag hittils inte gjort några seriösa h-talarkabel-tester så jag kan varken säga bu eller bä men jag ska jämföra mina EKK light (när jag byggt dom) med mina Biltema och Hifi-kit-sladdar när jag får tid :) Lovar att återkomma med resultaten.


Mvh / Christian

Redigerat av Unregisteredf0ab1868, 19 februari 2004 - 20:41.


#128

Postad 19 februari 2004 - 23:31

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Att säga att det bara sitter standardkablar inuti produkter är helt befängt..Har du kollat i en riktigt bra högtalare/förstärkare/cdspelare så ser du att det kan sitta riktigt bra kablage... Mina högtalare har tex silverkablage inuti, och skillnaden mellan den variant som finns där det sitter koppar är klart hörbar...

Jag kan inte dela din åsikt, hittils har jag bara sett "kabel a´la Jula" internt i elektronik/högtalare.
Jag fick chansen att se ett grymt svettigt bilslutsteg i slutet på 90-talet, ett Rockford-Fosgate av den grymmaste kaliber jag sett. Slutsteget var för tävlingsbruk, kostade enl. uppgift 60-70 000 kr, lämnade flera hundra watt kontinuerligt, klarade av att gå under 1 ohm bla bla bla......
Interna högtalarterminalerna var lödda på ca 2.5 mm kablar av simpel kvalitet, visserligen korta i längd. Ägaren påpekade detta själv också.
Så kan det vara!

#129

Postad 20 februari 2004 - 00:22

amund
  • amund
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

Jag kan inte dela din åsikt, hittils har jag bara sett "kabel a´la Jula" internt i elektronik/högtalare


Finska Kungen:
Öppna en Totem Signature modell(finns flera att välja mellan) och se om det sitter "kabel a´la Jula" innuti. Finns flera men just Totem som jag har själv har jag oxå sett själv.


/Amund

Redigerat av amund, 20 februari 2004 - 00:23.


#130

Postad 20 februari 2004 - 07:54

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0
Det vore väl jäkligt konstigt om allt hade billigast tänkbara kabel invändigt. Men nog tror jag man hittar standardvarianter i 90% av den elektronik som säljs upp till säg 20.000 spänn. Även om man tittar på stora PA-högtalare och Studio-grejor som ska hantera enormt med effekt hittar man oftast ganska klena interna kablar.

En fråga till er som tycker er höra skillnad på kabel a och b. Påverkar kabel A fortfarande ljudet om det sitter kabeltyp B mellan terminal och element internt i högtalaren eller måste det sitta samma kabeltyp hela vägen?

#131

Postad 20 februari 2004 - 10:55

Unregistered3f180e10
  • Unregistered3f180e10
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Tänkte bara fråga om någon har synpunkter på Primares "platta" högtalarkablar!

Ser rätt tunna ut men ska tydligen vara bra!

Någon som vet?

Kör med gamla hederliga runda 6 mm2 kablar just nu och d låter bra!

/R

#132

Postad 20 februari 2004 - 13:23

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Mina högtalare har tex silverkablage inuti, och skillnaden mellan den variant som finns där det sitter koppar är klart hörbar...

Intressant, silver kanske låter annorlunda? Här skulle jag kunna ge efter lite, men inte helt då skillnaden i resistans mellan silver och koppar är superfin.

Koppar = 0,0175 Ω mm2/m
Silver = 0,0163 Ω mm2/m

Räknar man på dem så är skillnaden väldigt liten. Här KANSKE man kan höra skillnad, men jag är mycket tveksam.
Däremot hör jag skillnad mellan Kanthaltråd och koppar :)

#133

Postad 20 februari 2004 - 14:49

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0
Okej, kommer säkert att hamna OT snart.
Vill bara säga att jag tillhör skalan som åtminstonde TROR att jag kan höra skillnad på högtalarkablar, om det istället gäller signalkablar så skulle jag vilja påstå att jag VET att jag kan höra skillnad.

Jag säger bara det att jag blir lite bekymrad av att höra att man pga att man själv inte kan höra skillnad eller att andra inte lyckas lägga fram absoluta bevis för att det går att HÖRA skillnad helt förkastar andra människors uppgifter om att dom faktiskt hör skillnad.
Jag tycker att man helt enkelt måste vara lite mera öppen än så, annars kommer man ganska garanterat att missa nåt bra bara för att man inte trodde att det var möjligt.

Ett par exempel:
Det är inte många hundra år sedan mänskligheten trodde att jorden var PLATT och det fanns ingen som motbevisade det....alltså var jorden platt.
Inte ens när någon bevisade att den var rund trodde man på det (inte till en början i alla fall).

Einsteins relativitetsteori är ju det som vi baserar mycket av våran mest avancerade fysik/kemi och matematik formler och forskning på i dag.
Hur många vet om att han själv senare i livet tog avstånd från denna teori med motiveringen "jag känner på mig att det inte är hela sanningen"
Om han nu var så fruktansvärt smart att han "kom på" den till att börja med, varför lyssnade vi inte när han ratade den sen ???


Summa summarum vill jag bara konstatera att det enda jag vet helt säkert är att vi ännu inte vet allt :)

#134

Postad 20 februari 2004 - 15:05

Unregistered6de8f2a4
  • Unregistered6de8f2a4
  • Veteran

  • 1 504 inlägg
  • 0
Jag helt öppen i frågan, och erkänner mig givetvis ha fel när ett oberoende blindtest görs som helt klart visar att det är skillnad mellan olika kablar.

Lägger mig heller inte i på vilket sätt detta test utförs, med vilken utrustning och i vilken prisklass. Men testet måste givetvis klart visa (inget 5 rätt av 10 försök) att skillnad hörs.

Givetvis är det (utan detta test) ändå bra om folk upplever postitiva skillnader vid byten av kablar. Allt som får positiv effekt av lyssningsupplevelsen är ju av godo, om det nu är kablar, sprit eller tillsatser av andra saker som påverkar.

Men jag tycker ändå det är konstigt när jag enligt läkare har perfekt hörsel att jag själv inte kan höra skillnad mellan alla de kombinationer av högtalarkablar jag testat.

Gällande lågnivå-signalkablar och dylikt låter jag det vara osagt, efter att i flertalet år hållit på med bilstereobyggande så vet jag att det är stor skillnad i hur vissa kablar är skärmade mot störningar. Har dock aldrig råkat ut för liknande störningsfält i hemmamiljö.

#135

Postad 20 februari 2004 - 15:50

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Tjena!
Tänkte bara nämna att jag upplevde en nivåsänkning när jag bytte från QED singlewire till Supra Rondo Bi-wire. Det spelade igentligen ingen rorr då jag upplevde förbättringar på annat håll. I kväll skall Audioquest Type4 (Bi-Wire) kopplas in med butikslödda terminaler så då kanske jag kan släppa ett utlåtande om en vecka.

#136

Postad 20 februari 2004 - 16:43

Unregistered4b026b86
  • Unregistered4b026b86
  • Beroende

  • 1 292 inlägg
  • 0

Men jag tycker ändå det är konstigt när jag enligt läkare har perfekt hörsel att jag själv inte kan höra skillnad mellan alla de kombinationer av högtalarkablar jag testat.

Perfekt hörsel är ju i denna andemening ett ganska grundläggande krav, för även om jag är rätt säker på att min hörsel har försämrats från att jag var säg 10-12år tills nu så kan jag fortfarande spika ett hörselprov och därmed ha "perfekt" hörsel......bara mindre perfekt än förut. :)

En sak som jag däremot tror har större inverkar på att vissa hör skillnad och andra inte är övrig utrustning, men framför allt rummets inverkan på ljudet.

Säg att rummets påverkan på ljudet hos vissa förstärker skillnaden mellan ett par kablar så kanske det i detta rum är hörbart emedans det i ett annat rum inte är hörbara skillnader.
Eller som det helt klart är hemma hos många, att man har alldeles för mycket ljudreflexer från väggar och tak etc. som helt enkelt dränker de små skillnader som finns.

#137

Postad 20 februari 2004 - 17:37

Hellgun
  • Hellgun
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Så, om man alltså MÅSTE ha ett perfekt lyssningsrum för att höra skillnad på kablar är det väl ändå ingen ide att ha dyra kablar till sin hemmabio/hemmastereo.

Den teorin talar ju dessutom för att det är bättre att lägga pengarna på bra inredning och möblering än på kablarna.

#138

Postad 20 februari 2004 - 18:12

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Så, om man alltså MÅSTE ha ett perfekt lyssningsrum för att höra skillnad på kablar är det väl ändå ingen ide att ha dyra kablar till sin hemmabio/hemmastereo.

Den teorin talar ju dessutom för att det är bättre att lägga pengarna på bra inredning och möblering än på kablarna.

Att fixa rummet akustiskt är det bästa man kan göra för ljudet. :rolleyes:
Dock måste man nästan ha ett dedikerat rum för att få det bra.

Jag hör dock till en av dom som hör skillnad på kablar också :D
Särskilt signalkablar, har inte jämfört så mkt på olika högtalarkablar.

edit: här är en intressant länk som beskriver bygget av ett riktigt fint bygge av ett dedikerat rum Vägen till ett harmoniskt lyssningsrum

Redigerat av Martin.M, 20 februari 2004 - 18:18.


#139

Postad 21 februari 2004 - 01:29

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Till alla som har deltagit i denna debatt!

Tänk om det blev bekräftat idag, 100 av de kompetentaste inom hifi & elektronik, konstruktörer, tekniker, ingenjörer, doktorer m.m skulle bevisa att det INTE går att höra någon skillnad på kablar. Hur skulle världen se ut i morgon?

Jag tror med stor säkerhet att Tara labs, Van Den Hul och Nordost skulle sälja precis lika många kablar som igår.
Varför?
Jag antar att folk vill bli lurade!

Vad tror ni?

#140

Postad 21 februari 2004 - 01:46

Unregistered80766140
  • Unregistered80766140
  • Lärjunge

  • 478 inlägg
  • 0

Jag antar att folk vill bli lurade!


Ad hoc anyone?

#141

Postad 21 februari 2004 - 02:04

Unregistered1a1b9ea8
  • Unregistered1a1b9ea8
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Jag antar att folk vill bli lurade!


Ad hoc anyone?

Du som påstår att man kan höra skillnad på olika kablar och alla dess karaktärer, vad är det du hör ,är det ett lyft i diskanten eller rent av en höjning av basen eller bägge delar. Jag menar att den bästa kabeln är den som man inte hör någon skillnad på.....

#142

Postad 21 februari 2004 - 02:56

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Jag helt öppen i frågan, och erkänner mig givetvis ha fel när ett oberoende blindtest görs som helt klart visar att det är skillnad mellan olika kablar.

Lägger mig heller inte i på vilket sätt detta test utförs, med vilken utrustning och i vilken prisklass. Men testet måste givetvis klart visa (inget 5 rätt av 10 försök) att skillnad hörs.

Ja, då kan du erkänna det direkt. Bara att ta en kabel med så mkt motstånd att man knappt får igenom signalen alls så är det fixat.
Men enligt "vissa" så går ju inte detta att göra. :D

#143

Postad 21 februari 2004 - 09:05

Unregistered2fabb675
  • Unregistered2fabb675
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0
Till alla skeptiker..... Skall börja med att säg att jag sällar mig till dem som hör skillnad mellan olika kablar.

För ca ett år köpte jag en ny stereo utrustning någon jag inte haft under många år pga olika skäl. I alla fall... de första månaderna körde jag med vanliga kablar som jag köpt hos ELFA. En dag bytte jag till TARA LABS Nexa Kabel (100 kr metern). Jag hörde en viss förbättring i diskanten men mest i basen/mellanregistret. Det roligste var doch att min flickvän efter att ha kommit hem från plugget frågade mig vad som hänt med min utrustning då hon lyssnade på musiken som var på. Hon började anklaga mig för att ha spenderat ännu några tusen lappar på utrustning etc. men så var det ju inte, det var bara högtalar-kabel- byte.

En annan erfarenhet var när jag för första gången kom i kontakt med HIFI. runt 94 hade jag köpt en billig Yamaha reciver med tillhörandes en billig cd-spelare och ett par billiga högtalare. Kom ihåg att jag nått halvår efter det kom i kontakt med en HIFI klubben katalog (genom min bror som gjorde sin prao hos hifi kit i STHLM). Kom ihåg att jag blev ytterst förvönad att man kunde köpa didikerade högtalatkablar och signalkablar. Blev minst sagt väldigt skeptiskt men även nyfiken så jag beställde ändå ett par kablar. Samma intryck som min flickvän för ett tag gjorde gjorde jag och vid denna tid var jag en nybörjare och VÄLDIG skeptiskt till detta med dedikerade kablar.

Hur gjorde jag mitt test då? Jo väldigt enkelt. På höger högtalare kör jag ena kabeln och på vänster en annan kabel, på så sätt kan man väldigt snabbt få ett första intryck. Kör man mellan billiga och mycket bättre kablar på den andra kan man även höra hur stor diskrespansen är mellan höger/vänster och hur tunt den ena mot den andre hörs.

Till alla andra som inte hör någon skillnad! Synd för er. ...faktiskt.

PS: Jag behöver inte bevisas om att att syre finns för att veta att jag behöver det och inte heller de gamla grekerna som inte kunde bevisa med mätinstrument om att syre och väte existerade. ..men försök att hålla andan så vet du om att något finns. Vetenskap = lika med bevis? Inom juridiken kan man inte bevisa ett skit ändå så fungerar hela vårt samhälle.....

Juristen och hifi intrsserad/ Paulo

#144

Postad 21 februari 2004 - 13:33

Unregisteredc63dc36e
  • Unregisteredc63dc36e
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0

Hur gjorde jag mitt test då? Jo väldigt enkelt. På höger högtalare kör jag ena kabeln och på vänster en annan kabel, på så sätt kan man väldigt snabbt få ett första intryck. Kör man mellan billiga och mycket bättre kablar på den andra kan man även höra hur stor diskrespansen är mellan höger/vänster och hur tunt den ena mot den andre hörs.


Hur många rätt hade du blint? 18 av 20 möjliga i ett blindtest? Vem gjorde de slumpmässiga bytena och kontrollerna? Visa mig ett enda publicerat test där man hört skillnad. 1000-tals blinda tester har gjorts och inte ett enda positivt.

Till alla andra som inte hör någon skillnad! Synd för er. ...faktiskt.


Varför är det synd om oss? Vi slipper spendera pengar på kablar och lägga dessa pengar där de verkligen betyder nåt, på rummet/högtalarna.

#145

Postad 21 februari 2004 - 13:44

Unregistered80766140
  • Unregistered80766140
  • Lärjunge

  • 478 inlägg
  • 0
Person A: "Noone can hear a difference between cables!"
Person B: "Well I do"
Person A: "No, you don't. Tests have shown that some people don't, so you don't!"
Person B: "I beg to differ, not only do I hear difference, but a friend of mine does also!"
Person A: "You are being fooled by cable companies!"
Person B: "Well, the first time a heard cable difference was between two no-name cables at Siba... Maybe mr. Noname is trying to fool me!"
Person A: "You like to be fooled you kinky pervert!"
Person B: "No I don't, I recently returned a pair of cables because they sounded worse than my chepaer ones"
Person A: "Why should there be a difference anyways, scientists have shown, as I read in cosmpopolitan, that the difference is so marginal that no audable difference should be noticed"
Person B: "So you are saying that there actually IS a difference, you just can't hear it!?"
Person A: "Aaa, uuuhhhh...."

Then all of a sudden Person A died.

#146

Postad 21 februari 2004 - 13:47

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Skönt inlägg Drengur :D

#147

Postad 21 februari 2004 - 14:45

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Hur gjorde jag mitt test då? Jo väldigt enkelt. På höger högtalare kör jag ena kabeln och på vänster en annan kabel, på så sätt kan man väldigt snabbt få ett första intryck. Kör man mellan billiga och mycket bättre kablar på den andra kan man även höra hur stor diskrespansen är mellan höger/vänster och hur tunt den ena mot den andre hörs.

Har du provat panorera mellan höger/vänster högtalare med samma kablar i? En stereo låter speciellt (dåligt) med en högtalare. Dessutom så har man inte samma signal in i båda högtalarna, stereo = 2 kanaler.

Som sagt, många säger att de hör men det har inte bevisats ännu, men när?

Jag ska ge ett exempel, jag köpte en ny cd-spelare för ett antal år sedan, en av de bästa som fanns då (under 10 000 kr). Jag for hem, hade bråttom som attan för att lyssna på dess "fantastiska ljud". Väl inkopplad så märkte jag inget direkt, min förra cd var rätt skaplig den också.
Utan att förklara varför, 3 månader senare kopplade jag in min gamla cd igen och spelade en skiva som jag kände igen. Snacka om sensation! Nu hörde jag skillnaden! Den gamla cd'n lät ju hur iskallt som helst i jämförelse. Det hade tagit några månader att "bränna in ljudet i minnet". Det kanske går på en vecka eller ett par dagar också??? Nu snackar vi om elektronik, där finns som sagt skillnader även om de är små de också.

#148

Postad 21 februari 2004 - 14:54

Unregistered49fd2ce7
  • Unregistered49fd2ce7
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0

Jag helt öppen i frågan, och erkänner mig givetvis ha fel när ett oberoende blindtest görs som helt klart visar att det är skillnad mellan olika kablar.

Lägger mig heller inte i på vilket sätt detta test utförs, med vilken utrustning och i vilken prisklass. Men testet måste givetvis klart visa (inget 5 rätt av 10 försök) att skillnad hörs.

Ja, då kan du erkänna det direkt. Bara att ta en kabel med så mkt motstånd att man knappt får igenom signalen alls så är det fixat.
Men enligt "vissa" så går ju inte detta att göra. :rolleyes:

nin,
jag blir besviken på ditt sätt att argumentera. Exemplet du anger är irrelevant och har inget med saken att göra. Vi snackar om högtalarkablar, inte spik eller taggtråd. Frågan är om någon kan urskilja en Van Den Hul från en Tara Labs, inte taggtråd mot en Van Den Hul. :D


Vad Bengt säger är helt korrekt, ett blindtest ska ge så bra resultat att det inte går att misstolka, alltså inte 5 av tio möjliga. Klarar man 9 av 10 så är jag övertygad.
Har jag tolkat er rätt så låter era kablar så mycket bättre att ni inte ska ha några problem med detekteringen.

Veckans Fråga: Vilket är bästa köp och vilket ger bästa ljud för pengarna?

1, Yamaha 640 + Nordost kablar, pris ca 8000 kr.
2, Yamaha 1400 + 2.5 mm noname-kabel, pris ca 8000 kr.

Var ska man lägga sina pengar?

Redigerat av Unregistered49fd2ce7, 21 februari 2004 - 15:04.


#149

Postad 21 februari 2004 - 15:04

Unregistered863dc400
  • Unregistered863dc400
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0

Jag helt öppen i frågan, och erkänner mig givetvis ha fel när ett oberoende blindtest görs som helt klart visar att det är skillnad mellan olika kablar.

Lägger mig heller inte i på vilket sätt detta test utförs, med vilken utrustning och i vilken prisklass. Men testet måste givetvis klart visa (inget 5 rätt av 10 försök) att skillnad hörs.

Ja, då kan du erkänna det direkt. Bara att ta en kabel med så mkt motstånd att man knappt får igenom signalen alls så är det fixat.
Men enligt "vissa" så går ju inte detta att göra. :rolleyes:

Bra Nin du är gåtans lösning på spåret!
Allt du behöver göra nu är att ta två par sådana kablar med lika mycket "så mkt motstånd att man knappt får igenom signalen"
och gör DBT på dem.

Lycka till med att höra skillnad :D

#150

Postad 21 februari 2004 - 15:06

Unregistered863dc400
  • Unregistered863dc400
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
Attans! Finske kungen han före :D



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.