Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

EKK vs Supra högtalarkablar

304 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 04 oktober 2005 - 12:53

Martins
  • Martins
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Jag tror inte att man sliter bort lacken på kablarna så där jätte enkelt, det tog en stund att skrapa bort den för att löda dit banankontakterna.
Ljudet från flätan är mer detaljerat och med en bättre kontroll på musiken, särskilt bas och mellanregistret låter bättre.

Signalkabeln(flätan) har jag jämfört med mina tidigare Van den Hul. som kostade
400:-
Skillnaden här är att när jag kopplar in vdh.kabeln så låter det som att man har hängt ett lakan framför högtalarna. Svalander säger att det här är en "ärlig"kabel,och jag håller med, jämfört med vdh. och en billig Qedkabel.
Jag tycker att flätan har ett renare ljud och låter bättre på alla sätt.

Det roliga med det här är att man kan göra så stor förbättring för så lite pengar,
sen är det ju lite roligt att tillverka grejorna själv.

Bifogad fil(er)



#52

Postad 04 oktober 2005 - 14:00

swirve
  • swirve
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Ok, kan någon klargöra exakt förfarande?? Kan man ta en vanlig EKK 4*1,5 och sprätta upp isoleringen (alltså ytterisolering) och fläta dessa kablar till en 4-fläta med gott resultat?? Eller ska man istället skaffa koppartråd som man trär på PFTE-isolering o göra fyrfläta av? Eller kan man använda en EKK rakt av utan att fläta eller tvinna?
Till detta ska man bruka lödda bananer typ som svalanders billiga? Hur löda på bästa sätt?

#53

Postad 04 oktober 2005 - 14:36

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Tack Martins för ditt svar. Intressant att höra intryck av fyrfläta. Respekt för flätningen av signalkabeln. Måste ha tagit tid!

Swirve: alla tre saker du nämner borde funka. Det jag funderar på är att sprätta upp en EKK och göra 4-fläta av ledarna (som är inbördes isolerade). Den tråd som säljs av Svalander är lackad. Annars kan man säkert köpa lackad koppartråd på Elfa som har fler dimensioner att välja på. Det jag var orolig för var att lacken skulle nötas eller spricka och orsaka kortis. Då kanske det känns bättre med PFTE-isolering som extra skydd.

Om man utgår från Elfas så kan man kanske göra bi-wirefläta med olika tjocklekar på bas/diskant. Kanske något i stil med 1.5mm2 för bas och 0.8mm2 för diskant. Kommentarer?

Edit: Med bi-wirefläta menar jag två flätor och inte att man blandar olika tjocklekar i samma fläta.

Redigerat av Supernaut77, 04 oktober 2005 - 14:39.


#54

Postad 04 oktober 2005 - 15:04

swirve
  • swirve
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Tack Martins för ditt svar. Intressant att höra intryck av fyrfläta. Respekt för flätningen av signalkabeln. Måste ha tagit tid!

Swirve: alla tre saker du nämner borde funka. Det jag funderar på är att sprätta upp en EKK och göra 4-fläta av ledarna (som är inbördes isolerade). Den tråd som säljs av Svalander är lackad. Annars kan man säkert köpa lackad koppartråd på Elfa som har fler dimensioner att välja på. Det jag var orolig för var att lacken skulle nötas eller spricka och orsaka kortis. Då kanske det känns bättre med PFTE-isolering som extra skydd.

Om man utgår från Elfas så kan man kanske göra bi-wirefläta med olika tjocklekar på bas/diskant. Kanske något i stil med 1.5mm2 för bas och 0.8mm2 för diskant. Kommentarer?

Edit: Med bi-wirefläta menar jag två flätor och inte att man blandar olika tjocklekar i samma fläta.

<{POST_SNAPBACK}>


Läser man på Svalander så verkar det inte som det ska vara någon fara alls med den lackade tråden. Enligt honom skulle det nästan vara mer nöttåligt och låta bättre utan någon PFTE-isolering. dock kan jag inte riktigt bli klok på varför riktningen på kabeln skulle spela roll...Och jag har precis som du funderat på o sprätta upp EKK då farsan nog har en hel del sån liggande...

#55

Postad 04 oktober 2005 - 15:20

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Ojoj.. nämn inte riktningsskillnader på forumet för du kommer kabelfanatikerna fram ;) Svalander tycker tydligen att det är skillnad och marcus från Marcus Cables har sågat denna kabelparameter i en annan tråd vill jag minnas... Han säger att det ju handlar om växelström i högtalarkabeln och då är riktning rent nonsens. Jag köper förklaringen!

Bra att höra om nötningsförmågan. Man kanske skulle fläta lite iaf!

#56

Postad 04 oktober 2005 - 16:05

Martins
  • Martins
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Mina första flätor gjorde jag av ekk som jag sprättade upp och flätade.
Den lackade tråden låter bättre, troligtvis för att ledarna kommer närmare varandra.
Jag har prövat att lyssna på kablarna i båda riktningarna och har inte uppfattat någon skillnad, det kanske krävs dyrare kringutrustning för att kunna uppleva detta fenomen.
Men att det gör skillnad tror jag på, köper man kablar i dyrare prisklasser så är ju vissa riktningsbestämda. Det finns ju massor av andra saker som inte ska kunna funka men funkar ändå.

Tips: Om ni ska fläta, gör det med lackadtråd istället för ekk mkt.lättare att fläta.

#57

Postad 05 oktober 2005 - 06:16

Unregistered5376ab7e
  • Unregistered5376ab7e
  • Forumräv

  • 523 inlägg
  • 0
Låter som intressant läsning..

Länk till Svalander tack.
PMa gärna mig länken.

Mvh Andreas

#58

Postad 09 oktober 2005 - 13:05

Unregisteredd8f31aef
  • Unregisteredd8f31aef
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Oki oki...

Men var köper man alla dessa kablar bäst/billigast? :o

#59

Postad 09 oktober 2005 - 14:19

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Ni som får för er att fläta EKK-kabeln, kör ni biwirat eller pressar ni in 2-4 kablar i ett kontaktdon? Bilder? :o

#60

Postad 09 oktober 2005 - 15:57

swirve
  • swirve
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Ni som får för er att fläta EKK-kabeln, kör ni biwirat eller pressar ni in 2-4 kablar i ett kontaktdon? Bilder? :o

<{POST_SNAPBACK}>


Är väl inga problem o få in 2 st 1,5 mm^2 ledningar i en banan??

#61

Postad 09 oktober 2005 - 18:01

Martins
  • Martins
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Enligt Svalander ska man ej använda en fläta som bi-wiringkabel trots att den har fyra ledare. Då ska man istället använda två flätor till varje högtalare.
Jag har prövat att använda två flätor per kanal,men tyckte att det lät bättre med en fläta.

#62

Postad 09 oktober 2005 - 23:32

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Men ni virar de två kanalerna runt varandra? Vad händer om man inte gör det, utan bara låter dem ligga kvar i isoleringsmaterialet?

#63

Postad 08 november 2005 - 23:22

erik eklund
  • erik eklund
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
svalander säger nog så för att sälja mer kabel?

ja flätade ekk till fyrflläta á la svalander å körde bi- wirat, låter ruskigt bra(tack för tipset KMJ) . Han menar kanske att man inte ska bi - ampa med en fläta? Nä han vet nog va han menar...

#64

Postad 09 november 2005 - 05:22

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0

Men ni virar de två kanalerna runt varandra? Vad händer om man inte gör det, utan bara låter dem ligga kvar i isoleringsmaterialet?

Nej, pluspolen runt minuspolen och ett kabelknippe till varje kanal. Ingen aning hur det låter om det bara ligger i materialet.

svalander säger nog så för att sälja mer kabel?

Troligen inte med tanke på hur lite kabeln kostar oflätad. Sen så är jag ingen elektroingenjör eller så kunnig men jag har för mig att fyrflätan inte är ett direkt nytt påfund. Det har nog varit med ett tag.

tack för tipset KMJ

Billigt e bra :) (hur känns nävarna?)

#65

Postad 09 november 2005 - 11:17

erik eklund
  • erik eklund
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
det gjorde ont i fingrarna efter allt slit med att fläta kablarna, men när ja kopplade in å testade så liksom försvann det, för det va värt det! Såhär kan det bli om man använder 100% biltemagrejjer:

Bifogad fil  P1010025.JPG   434,08K   928 Antal nerladdningar

Redigerat av erik eklund, 10 november 2005 - 10:23.


#66

Postad 10 november 2005 - 10:54

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

det gjorde ont i fingrarna efter allt slit med att fläta kablarna, men när ja kopplade in å testade så liksom försvann det, för det va värt det! Såhär kan det bli om man använder 100% biltemagrejjer:

Bifogad fil  P1010025.JPG   434,08K   928 Antal nerladdningar

<{POST_SNAPBACK}>


Hej.

Är det Kabelarea 5G1,5 mm². Ytterdiam. 11,5 mm som du har använt och dumpat jordkabeln??
Är det vanlig krympslang som du använt?

MVH Kribban

#67

Postad 10 november 2005 - 11:23

erik eklund
  • erik eklund
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Stämmer bra det. Allt inhandlat på biltema för en lagom slant. Det finns även dräparkabel med 2,5mm tråd i samma affär. Sedan läste ja på: "http://www.svalander...blar/flata.htm" om hur ja ska gå tillväga. Det ä skitenkelt, fast tråkit då förstås. Ett tips är att börja på mitten. Skala först halva den tilltänkta längden, å fläta den. Vänd sedan, skala å fläta resten, så slipper man ha massa meter kabel flygandes i rummet när man flätar. En annan grej är att om du skalar å flätar 4 m kabel, så blir det inte 4 m fläta, snarare 2,5 - 3 m. Tänk på det.

#68

Postad 10 november 2005 - 12:22

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
ok tack för informationen :)

#69

Postad 10 november 2005 - 18:35

Martins
  • Martins
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
va kul att ni andra också provat fyrflätan, förvånande hur man kan höja ljudkvalitén genom att placera ledarna på ett speciellt sätt i förhållande till varandra.
Jag rekomenderar er som har tänkt uppdatera erat signalkablage att även där prova Svalanders variant.
Jag lånade hem ett par kablar för att prova hur signalkabeln står sig, hemma hos mig kom jag fram till att fyrflätan släpper fram lika mkt.detaljer och ger ett ljud som känns lungt och "homogent"
Med den lånade kabeln blev ljudet lite ljusare och kändes "spretigt" dock ingen stor skillnad.
Dom lånade kablarna var av märket Purist Audio och kostar 1800:-. Säljaren i butiken trodde att felet satt i min billiga cd-spelare eftersom att en DIY kabel lät bättre.

Det finns säkert kablar som låter mkt.bättre än fyrflätan, men troloigtvis inte för dom pengarna.
det kostade mig 350:- att tillverka mina egna. Men det roliga med det här är ju fortfarande att göra sakerna själv.

#70

Postad 11 november 2005 - 21:25

Erick
  • Erick
  • Beroende

  • 1 233 inlägg
  • 0
Intressant detta!
Har vart på biltema idag och köpt en rejäl rulle med ekkj kabel! Tänkte bygga nåt snyggt av detta, med kabelstrumpor, krympslang och bananstift. :D :D

#71

Postad 11 november 2005 - 21:49

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0
även jag har handlat lite mer, måste ha ett par till inför stundande bi-ampning. Är det nån som har koll på om krympslang krymper även på längden? jag har nämnligen 10m som jag hade tänkt skulle räcka till 4st 2-2,5m längder

#72

Postad 11 november 2005 - 22:29

Erick
  • Erick
  • Beroende

  • 1 233 inlägg
  • 0
Krympslang ska inte krympa på längden. :D Sen finns det väll alla kvaliteter även på krympslang antar jag..

#73

Postad 12 november 2005 - 00:08

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0
Fint, tackar :D

#74

Postad 12 november 2005 - 01:58

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0

Krympslang ska inte krympa på längden. :D Sen finns det väll alla kvaliteter även på krympslang antar jag..

<{POST_SNAPBACK}>

Ska och ska, mina krympslangar jag använt på jobbet och hemma (alltifrån proffsslang till biltema) har krympt lite på längden också. Krympningen längdmässigt är dock marginellt, så länge man värmer fast ändarna och arbetar sig inåt mitten.

(Erick, hur går det med hemmabion, något nytt på himlen ?)

Redigerat av Unregistered1041101d, 12 november 2005 - 02:00.


#75

Postad 12 november 2005 - 09:45

Erick
  • Erick
  • Beroende

  • 1 233 inlägg
  • 0

Krympslang ska inte krympa på längden. :D Sen finns det väll alla kvaliteter även på krympslang antar jag..

<{POST_SNAPBACK}>

Ska och ska, mina krympslangar jag använt på jobbet och hemma (alltifrån proffsslang till biltema) har krympt lite på längden också. Krympningen längdmässigt är dock marginellt, så länge man värmer fast ändarna och arbetar sig inåt mitten.

(Erick, hur går det med hemmabion, något nytt på himlen ?)

<{POST_SNAPBACK}>

Jodå finns ny bilduppdatering i min projekttråd nu, även med foto på kabeln jag köpt :D

#76

Postad 04 januari 2006 - 18:11

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

  • 399 inlägg
  • 0
Försöker skaka liv i den här tråden då jag har nåra funderingar.

Blir ljudet bättre pga att man flätar eller gör man det enbart för att få en större area?
Lite OT kanske men biltema har ju 4mm2 10m för 119 kr och 25m för 229 kr.
Är säkert ute och cyklar men det skulle vara bra med en förklaring + att det
skulle vara kul och höra om nån kan ge en recention av den ;)

MVH / pl1sk3n

#77

Postad 04 januari 2006 - 18:23

JONTRE
  • JONTRE
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
ekk överhuvudtaget är inget vidare som högtalar kabel då det endast är en hel kardel. kollar man på riktiga högtalar kablar så har dom flera hundra kardeler!

#78

Postad 04 januari 2006 - 18:43

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Försöker skaka liv i den här tråden då jag har nåra funderingar.

Blir ljudet bättre pga att man flätar eller gör man det enbart för att få en större area?
Lite OT kanske men biltema har ju 4mm2 10m för 119 kr och 25m för 229 kr.
Är säkert ute och cyklar men det skulle vara bra med en förklaring + att det
skulle vara kul och höra om nån kan ge en recention av den ;)

MVH / pl1sk3n

<{POST_SNAPBACK}>

om man kör en ekk kabel som är 4 ledare så tvinna bara ändarna 2 och två

#79

Postad 04 januari 2006 - 18:45

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

ekk överhuvudtaget är inget vidare som högtalar kabel då det endast är en hel kardel. kollar man på riktiga högtalar kablar så har dom flera hundra kardeler!

<{POST_SNAPBACK}>

även svin dyra kablar baserar sina kablar på hela kardelar då skinneffekten minskar med en stor kardel men ökar med mångakardelar .

#80

Postad 04 januari 2006 - 19:14

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Vid vilka frekvenser får man skineffect? Jag har fått för mig att det är utanför det hörbara spektrat.

#81

Postad 04 januari 2006 - 19:33

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
höga frekvenser springer före låga (="vasst" ljud)
höga frekvenser kommer på efterkälken = "time smear"
höga frekvenser dämpas mer eller mindre resistivt
skin liknar induktans där man har en frekvens avrullning högt upp
men en tydlig faspåverkan även långt därunder.

#82

Postad 04 januari 2006 - 20:49

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

  • 399 inlägg
  • 0
Skulle den här kunna funka, med tanke på priset!

Artnr: Benämning: Pris: Antal:
ekk-u4x1,5 EKK-U 4x1,5 (utan skyddsjord) 2,50 /m

#83

Postad 04 januari 2006 - 21:11

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Skulle den här kunna funka, med tanke på priset!

Artnr: Benämning: Pris: Antal:
ekk-u4x1,5 EKK-U 4x1,5 (utan skyddsjord) 2,50 /m

<{POST_SNAPBACK}>

japp den funkar men skala den ca 10-15cm och twinna 2 och 2

#84

Postad 05 januari 2006 - 15:15

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

  • 399 inlägg
  • 0
Tack för svaret, tror att jag ska testa det innan man köper dyrt.
Jag behöver trots allt c:a 50m totalt.
När du säjer skala och tvinna menar du då att man skalar även det inre lagret( ner till kardellerna)?
Som du förstår så är jag helt grön på det här :)
Alltid kul om man kan spara in lite zloty här o där!!

#85

Postad 07 januari 2006 - 11:07

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Tack för svaret, tror att jag ska testa det innan man köper dyrt.
Jag behöver trots allt c:a 50m totalt.
När du säjer skala och tvinna menar du då att man skalar även det inre lagret( ner till kardellerna)?
Som du förstår så är jag helt grön på det här :)
Alltid kul om man kan spara in lite zloty här o där!!

<{POST_SNAPBACK}>

ett foto hur du gör det är enklare

#86

Postad 07 januari 2006 - 12:56

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

  • 399 inlägg
  • 0
Man tackar o bockar.
Nu e de bara o lägga iväg en beställning.

#87

Postad 10 januari 2006 - 17:26

Tabl
  • Tabl
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Sa jag ska alltso koepa 10 m 35-053 189,00 kr 4 x 2,5 mm². Ytterdiameter 14 mm.


Skala upp den... twinna den och sedan hur klaer man den med strumpa so det blir snyggare?

#88

Postad 01 mars 2006 - 08:50

foose
  • foose
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
hej hej

även jag sitter och funderar på hur man ska göra med högtalarkabel! sitter i dagsläget med supra rondo 4x2,5 och har funderingar på att byta ut dessa mot ekkj 4x2,5

alternativet är att köra supra ply 3,4 till basen samt ixos 511t för diskant men det kanske är dumt att köra blandat? det är alltså biwirat som gäller.

har fått den uppfattningen att en solid ledare är bättre än flera kardeler, någon vänlig själ som kan förklara varför? :huh:

tack på förhand!
michael

#89

Postad 04 mars 2006 - 00:09

infectious
  • infectious
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Nu har jag gjort ett par egna kablar av 4x2,5mm EKK. Klippte till två 3m längder EKK, skalade och körde igång och det blev bra med fyrfläta (man träder in i någon form av psykos efter en stunds flätande och känner sig nästan som en robot).

Lyssnade på dem idag och det låter inte dåligt i alla fall, mkt möjligt att det snyggade till S-ljud och sånt en aning och det gjorde gott. Ska piffa upp dom lite nu bara och även sätta en alufolieskärm runt. Ska på slang, strumpa, kontakter osv också för att dom ska se riktigt fina ut när jag är klar! :)

#90

Postad 04 mars 2006 - 14:53

foose
  • foose
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
hur blev basen med dessa kablar? du sa att du tog 3 meter kabel och flätade, hur lång blev kabeln efter att du hade flätat?

#91

Postad 05 mars 2006 - 00:47

infectious
  • infectious
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Dom blev ungefär 2.10, kan mäta mer exakt imorn.. Basen låter som den ska, märker inga gigantiska förändringar men jag har inte märkt något negativt med dom i alla fall. Tycker att det låter bättre men man får tänka på att jag just skaffat högtalarna också och inte har så mkt att sätta emot referensmässigt i kabelväg. Testade bara igår hur det lät, nu är dom i garaget igen för att göras klara. Dom blir smällfeta kan man väl säga...

#92

Postad 09 mars 2006 - 21:55

infectious
  • infectious
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Hallå igen, min gissning på 2,10 verkade stämma väldigt bra. Nu är mina kablar klara så när som på yttreligare lite krympslang i ändarna för den sista slutfinishen. Passa gärna på att kolla på dem i galleriet och berätta vad ni tycker! Det blev en rätt speciell effekt av att ha folieklädd kabel i transparant slang som man till sist drog över med svart kabelstrumpa. Om man belyser dem eller fotar med blixt ser man igenom halva så pass att den folielindade fyrflätan syns! Men är det vanligt ljus eller lite mörkade ser det bara ut som svart kabelstrumpa.. :unsure:

#93

Postad 12 mars 2006 - 18:36

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Är det en svart huggorm som letat sig in i din subb?

Den ser ganska fet ut :angry: Ser riktigt läcker ut.

#94

Postad 12 mars 2006 - 18:41

foose
  • foose
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
shajt, den kabeln va verkligen fet! själv har jag bara flätat 1 kabel. Ska bara orka fläta den andra med nån gång :angry: Måste testa hur de låter med ekk light kabel!

#95

Postad 12 mars 2006 - 21:46

infectious
  • infectious
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Hehe, jo dom blev rätt feta! Men det ser riktigt bra ut och bara jag går tag på stooor krympslang ska jag ta närbilder på kontakterna (Ska vara runt 32-35mm okrympt). Dock lutar det åt att åka till Elfa - IGEN... Och det är surt för lite krympslang... :angry:

#96

Postad 25 maj 2006 - 20:58

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0
Jag är väldigt nöjd med Supras kablar och det fungerar utan problem med dessa kablar som dessutom har en väldigt hög kvallitet som få kablar har och så är deom snygga dessutom :(
//Golfen

#97

Postad 12 augusti 2006 - 17:58

Unregistered1009
  • Unregistered1009
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Intressanta diskussioner detta.

Jag var på claes ohlson och kikade lite på ekk-kablar idag.

I sökandet efter den fyr-ledade EKK-light som jag tänkte prova till mina surrounder (4 x 1,5mm) fann jag följande artikel:
"EKRK KULO-ledning Entrådiga kopparledare med PVC-isolering och aluminiumfoliemantel. "

Kabeln finns från 2-5 ledare, och den jag tänkte på var den med två ledare. på så sätt slipper jag en eventuell tredje ledare, och får en smidigare kabel jämfört med den 4-ledade. Priset är förstås lägre än EKK-kabeln med fyra ledare, vidare är alltså den skärmad och lika böjlig som de andra 1.5mm-kablarna.

Jag har dock inte läst att någon här har kommenterat den, men som jag har förstått det skiljer den sig från de övriga EKK:arna genom sin folieskärmning, ungefär likt supra link.

EKRK alltså; Vad tror ni om denna kabel?
Räcker det (som i vanlig ordning) med 2x1.5mm till mindre surround-högtalare, eller rekommenderar ni att i så fall köpa 4x1.5mm och tvinna ändarna (det rör sig f.ö. om singel wire) så som illustrerats ovan i tråden?

(Slutligen en snabb kommentar ang personalen på claes ohlsson... jag möttes nämligen av dumförklarande miner, och att jag borde titta på just "högtalarkablar", och inte "strömkablar"... någon förklaring varför flertrådiga kablar skulle vara bäst hade de dock inte, men var likväl fast beslutade om att jag var ute och cyklade.
:)

Nåväl. Jag gick i alla fall inte ens nära högtalarkablaget på claes ohlsson. mitt experiment rör ju alltså EKK-kablar i allmänhet, och EKRK-kabeln i synnerhet...och jag är därmed inte ute efter vilken flertrådig kabel som helst.)

Tacksam för svar
mvh

#98

Postad 08 september 2006 - 23:22

Ophe
  • Ophe
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Fick klart min 2.5mm fyrfläta idag, stenhårt flätad. 10 meter ekk blev 5,5 meter fläta som är så ###### styv att den trorligtvis blir oanvändbar. :P

#99

Postad 27 september 2006 - 16:01

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
I annan tråd sade jag att jag skulle prova om jag kunde höra skillnad på EKK
och min befintiliga högtalarkabel ( QED Anniversery silver 80 kr/m )

Jag svarar här för det är här svaret hör hemma...

Nu har jag testat .. i två olika anläggningar ..

Det var stor skillnad i basen .. den flippade ut och lät som om den mådde dåligt :)

Mellanregistert blev dovt ..

Diskanten lite avtunnad men okey ..

Slutsats .. mina billiga Qed kablar låter bättre hemma hos mig i mina anläggningar
och jag kan inte rekomendera att man väljer Elkabel istället för en billig högtalarkabel
som är tillverkad för sitt ändamål, utefter min erfarenhet och mina öron..
Detta betyder inte att jag säger att EKK inte låter bra hemma hos er andra, utan
bara att EKK låter inte bra hemma hos mig .. :)

MaVeRiC :D

#100

Postad 05 oktober 2006 - 13:19

misc100
  • misc100
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Vilket är bättre: att fyrfläta lackerad koppartråd eller ekk?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.