Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Från Laptop HDMI -> Marantz NR1501 -> Projektor??

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 april 2012 - 19:08

Tegheim
  • Tegheim
  • Lärjunge

  • 497 inlägg
  • 0
Hej!
Jag vet inte vart jag ska lägga denna frågan, då den rör alla möjliga forumdelar. Ser moderatorn en bättre plats är det välkommet!

Till saken:


Idag insåg jag att sambons Laptop hade HDMI-utgång. Har aldrig noterat detta tidigare och tänkte direkt att jag var tvungen att testa det i hemmabiorummet.

Hela händelseförloppet nedan:
Datorn var igång, jag hade redan dragit igång Kanal5-play med bild och ljud. Nätkabel och Ethernetkabel satt i datorn. Tog ur HDMI-kabeln ur Xboxet och tryckte in i datorn. Vips så blinkade det till, och allt var klonat och klart utan en knapptryckning!! Woho, s*tan så nöjd jag var. Började organisera bland kablar och ställde datorn åt sidan medan jag kollade på Arga Snickaren på Kanal5-play via Projektorn.
Gick in under inställningarna på laptopen och kollade så att inte datorn skulle stängas av när jag slog igen locket. Allt var grönt, och jag stängde locket... Det skulle jag aldrig gjort...

Bild och ljud försvann, allt dog.
Öppnade snabbt, och insåg att ljudet kom tillbaka, men inte bilden.
Har hållt på nu i en timme, startat om, återställt, börjat om, gjort om, ändrat... ja allt jag kan komma på...
Men jag får bara ljud, och ingen bild.
Projektorn känner av signal, för den visar svart bild, och går aldrig in i viloläge som den brukar när signalen försvinner.

Laptopen är en Toshiba, operativsystemet är Windows 7.
Recievern är en Marantz NR1501
Projektorn är en Epson EH-TW3200

Det var en lång noname-kabel till Xboxet, så jag trodde jag tappat signalstyrka, bytte till 0.5m Supra utan resultat.
Har ändrat att jag som jag kan komma på att ändra inne i både Marantzen och under bildskärmsinställningar på datorn. Men stendött. Bara ljud (bra ljud dessutom:)).

Vad hände när jag stängde locket, som inte återställdes när jag öppnade igen?!
Hade jag bara tur att det funkade direkt?

Paniken över att inte fatta är gastronomisk...

#2

Postad 24 april 2012 - 14:31

Nystrom
  • Nystrom
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0
Får du inte bild under uppstart av datorn heller, om du inte har HDMI-kabeln ansluten?
Prova använd snabb-knapp för att växla mellan kloning, brukar vara att hålla in Fn-knappen och sen trycka F7 eller liknande. Tryck F7 (eller vad du nu har) två gånger och sedan Enter, upprepa några gånger om du inte får bild.
Testa annars ansluta datorn till en annan extern skärm om du har möjlighet.

Ibland händer det att grafikdrivrutinen "låser" sig när den inte fattar vilken skärm som ska visa bilden, jag har varit med om liknande när jag stängt locket på min laptop.

#3

Postad 24 april 2012 - 15:00

Tegheim
  • Tegheim
  • Lärjunge

  • 497 inlägg
  • 0
Det blinkar och håller på under uppstart. Ser "Windows startar" på projen, sen blir det svart. Har kört med "windowsknapp + P" som betyder samma som du beskriver. Det blinkar till och går tillbaka.
Däremot kan jag köra direkt från datorn till projektorn via HDMI och få bild.

Hade det inte varit för att det funkade innan jag stängde locket hade jag beskyllt Marantzen direkt :-)

#4

Postad 24 april 2012 - 20:30

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Det blinkar och håller på under uppstart. Ser "Windows startar" på projen, sen blir det svart. Har kört med "windowsknapp + P" som betyder samma som du beskriver. Det blinkar till och går tillbaka.
Däremot kan jag köra direkt från datorn till projektorn via HDMI och få bild.

Hade det inte varit för att det funkade innan jag stängde locket hade jag beskyllt Marantzen direkt :-)


På din beskrivning låter det som om datorn och din stärkare inte kommunicerar på rätt sätt. Kan det vara så att datorn skickar ut en upplösning som Marantzen inte tycker om? Nyare laptops har ofta valbar grafik, kan det vara det som spökar? Har du möjlighet så sätt din stärkare i passthrough-läge, på sätt "pratar" datorn direkt med projjen angående upplösning.

Just det faktum som du skriver att du ser "Windows startas" och sedan försvinner bilden tyder på att när windows laddar in drivrutiner för grafikkortet så blir det något fel i upplösningen, har du testat köra med olika upplösningar?

I och för sig lite märkligt att det funkade först men det känns ändå som ett kommunikationsproblem i HDMI-gränssnittet, frågan är bara var.

#5

Postad 24 april 2012 - 20:52

Tegheim
  • Tegheim
  • Lärjunge

  • 497 inlägg
  • 0
Har testat massor olika upplösningar snart. Samma sak.
Gjorde en systemåterställning idag. Hjälpte inte, men nu har jag iaf hela proj-bilden lila färg istället för svart med lila streck igår...

Stängde av "Video Convert" i Marantzen, ingen skillnad. Den har stått på auto så länge jag haft den.

Kollade drivrutinens ålder på grafikkortet, och det var senaste versionen.

Nånting gör att Marantz och Laptop inte gillar samma sak HELT PLÖTSLIGT. För direkt-ansluten, så funkar det...

Var det bara tur när det funkade första gången?! Ljudet funkar fortf bra....

#6

Postad 24 april 2012 - 21:34

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Har testat massor olika upplösningar snart. Samma sak.
Gjorde en systemåterställning idag. Hjälpte inte, men nu har jag iaf hela proj-bilden lila färg istället för svart med lila streck igår...

Stängde av "Video Convert" i Marantzen, ingen skillnad. Den har stått på auto så länge jag haft den.

Kollade drivrutinens ålder på grafikkortet, och det var senaste versionen.

Nånting gör att Marantz och Laptop inte gillar samma sak HELT PLÖTSLIGT. För direkt-ansluten, så funkar det...

Var det bara tur när det funkade första gången?! Ljudet funkar fortf bra....


Har du testat göra om samma procedur som när det funkade, dvs dra ur sladden från xboxen (efter att du haft igång den) och sedan plugga in i datorn? Har du testat köra med utökat skrivbord istället för kloning?

#7

Postad 24 april 2012 - 21:42

Tegheim
  • Tegheim
  • Lärjunge

  • 497 inlägg
  • 0
Det skulle jag kunna testa iof. Dock vet jag inte vilka "fabriksinställningar" jag hade i datorn. Men enligt vad jag förstått av det jag läst på nätet, så ska Windows 7 automatiskt känna av vad som kopplas in och köra på det.
Ett livstecken är väl att det står "NR1501" i rullgardinen bland skärmar i Windows.

Nu blir det bingen, men imorgonkväll kör jag ett race till :)
Fler ideér är välkomna under tiden :)

#8

Postad 25 april 2012 - 19:26

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Det skulle jag kunna testa iof. Dock vet jag inte vilka "fabriksinställningar" jag hade i datorn. Men enligt vad jag förstått av det jag läst på nätet, så ska Windows 7 automatiskt känna av vad som kopplas in och köra på det.
Ett livstecken är väl att det står "NR1501" i rullgardinen bland skärmar i Windows.

Nu blir det bingen, men imorgonkväll kör jag ett race till :)
Fler ideér är välkomna under tiden :)


Att du får upp skärmen i Windows är ett gott tecken, testa sätta Marantzen som huvudskärm, skärm 1.

#9

Postad 25 april 2012 - 19:50

Tegheim
  • Tegheim
  • Lärjunge

  • 497 inlägg
  • 0
Gjorde det igår, men det blev ingen skillnad tyvärr.

#10

Postad 26 april 2012 - 16:46

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Känns som det är strul i handskakningen i HDCP, har du flera ingångar på din Marantz? Har du möjlighet att uppdatera firmware på Marantzen?

#11

Postad 26 april 2012 - 18:42

Jonas_GBG2
  • Jonas_GBG2
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0
När jag fått liknande problem går jag in under bildskärmsinställningar, klickar i så datorn speglar bilden till både dator och extern skärm. Jag får då bild på min tv och datorns skärm. Därefter under bildskärmsinställningar klickar jag på endast extern skärm.
Datorns skärmen slocknar och tv visar rätt bild.

Varför det funkar kan jag inte förklara men det funkar för mig.

#12

Postad 26 april 2012 - 18:59

Tegheim
  • Tegheim
  • Lärjunge

  • 497 inlägg
  • 0
Jag ändrat fram och tillbaka på alla datorns inställningar om vilken skärm som gör vad. Ingen skillnad. Det går från avstängd, till lila bild.
Har även kört alla hdmi-ingångar på marantzen.

Blir mest irriterad att första försöket var så fruktansvärt plug n play-simpelt. Sen dog det när jag la igen locket....

#13

Postad 26 april 2012 - 23:32

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Jag ändrat fram och tillbaka på alla datorns inställningar om vilken skärm som gör vad. Ingen skillnad. Det går från avstängd, till lila bild.
Har även kört alla hdmi-ingångar på marantzen.

Blir mest irriterad att första försöket var så fruktansvärt plug n play-simpelt. Sen dog det när jag la igen locket....


Finns väl inget problem som är så irriterande som när det en gång funkat och nästa gång inte. Vad har du för grafikkort?

#14

Postad 02 juni 2013 - 19:27

Tegheim
  • Tegheim
  • Lärjunge

  • 497 inlägg
  • 0
Hade lagt detta bekymret bakom mig.
Igår var det dags att avnjuta Viaplay på altanen. Bar upp min bildskärm från min stationära dator och kopplade in via HDMI från sambons laptop utan några som helst bekymmer. Självklart kom jag då på detta, och var tvungen att testa idag.
Samma som tidigare! Jag blir tokig.
Nu funkar laptopen med alla externa enheter utan just combon marantz->proj.
Bara proj funkar, bara lcd-skärm funkar. Via marantz, endast ljud....



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.