Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

JBL 7-serien och Synthesis

108 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 18 september 2016 - 20:02

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 1
De lät väldigt bra även med en vanlig receiver (Pioneer SC-LX89) men det blev förstås ett klart lyft med deras egna steg med EQ. Det blev bättre kontroll och ljudet kändes mer neutralt. Svårt att förklara ljud, men lite som att hoppa från ett mindre bra akustiskt behandlat rum till ett bättre. Ljudet blev liksom stramare.

Har tyvärr inte koll på de olika stegen så kan inte svara på dina övriga frågor.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

#102

Postad 19 september 2016 - 05:56

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Tack för trevlig input i ämnet!
 
Hur fungerade JBL utan deras N-slutsteg då? En rätt kalibrerad högtalare/uppsättning är ju alltid rätt, så jag undrar hur dom presterade med en vanlig reciver, är det mer än själva kalibreringen/EQn som spelar in på 7-serien? Alltså att högtalarnas egna filter inte håller måttet?
 
Och en fråga till, har du samma möjligheter i N-slutstegen som i SDEC 3500? Om inte, vad skiljer?



Filterna i högtalarna har inte så mycket att göra med saken utan mer om hur mycket högtalaren tål att korrigeras.
Tänk dig en 15" sub med minimal låda som inte korrigeras i lägsta basen vs en med korrigering i lägsta basen.
Det gäller alla register för det är mycket lättare och bättre att göra det elektroniskt än via analoga filter om det ens är möjligt.
Plus att användaren får fria händet att korrigera.

Sdec är långt mer acancerad än dci-n stegen, lägg sen till att den kan styras med Arcos.
Dci programeras med presets för den högtalaren man använder, och jag är inte hundra på hur mycket man kan fixa till med mjukvara.
Sdec och Arcos kan typ det mesta men är fortfarande "bara" en peq med möjligheter som ingen annan peq har.

En väg man kan gå är via minidsp, alla korrigeringskurvor för M2 finns ute och används av Diy:arna.
Med tur så kommer 7 seriens kurvor med.

#103

Postad 19 september 2016 - 08:21

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Filterna i högtalarna har inte så mycket att göra med saken utan mer om hur mycket högtalaren tål att korrigeras.
Tänk dig en 15" sub med minimal låda som inte korrigeras i lägsta basen vs en med korrigering i lägsta basen.
Det gäller alla register för det är mycket lättare och bättre att göra det elektroniskt än via analoga filter om det ens är möjligt.
Plus att användaren får fria händet att korrigera.

Sdec är långt mer acancerad än dci-n stegen, lägg sen till att den kan styras med Arcos.
Dci programeras med presets för den högtalaren man använder, och jag är inte hundra på hur mycket man kan fixa till med mjukvara.
Sdec och Arcos kan typ det mesta men är fortfarande "bara" en peq med möjligheter som ingen annan peq har.

En väg man kan gå är via minidsp, alla korrigeringskurvor för M2 finns ute och används av Diy:arna.
Med tur så kommer 7 seriens kurvor med.

 

Stort tack för ett bra svar!

 

Jag känner spontant att om jag nu ska bygga ett flerkanalssystem med LSR708i/705i så är en SDEC 3500 en för dyr produkt (75 000kr).

 

Jag känner att man kan hitta andra mer kostnadseffektiva lösningar och ändå få ett väldigt bra ljud.



#104

Postad 19 september 2016 - 08:39

Unregistered1893
  • Unregistered1893
  • Forumräv

  • 592 inlägg
  • 0
Det var just filter och steg som jag kände var kantboll ang JBL M2, men då jag vart erbjuden bättre steg, ändå lägre pris plus att de erbjöd stor hjälp när jag installerade dem gjorde saken biff.

Skulle jag, viker jag är sugen på, bygga ett flerkanalsystem hade jag dock inte gått på M2 osv.

#105

Postad 06 oktober 2016 - 20:48

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Sjukligt intresserad av synthesis serien, någon som har en länk med alla Jbl:s värstingar? Vill bara kika vad som finns😀 Sitter och dreglar på k2 5800, 9800,9900 m.m! Alltså, vilka monster😀 Lät habegär, dock inget man nånsin kommer köpa😂

#106

Postad 07 oktober 2016 - 05:49

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

http://www.jblsynthesis.com/

:)



#107

Postad 09 februari 2017 - 11:48

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

JBL har nu utannonserat en ny modell i Synthesis SCL-serien, nämligen SCL-2.

 

Denna modell kommer vara extremt potent!



#108

Postad 02 februari 2021 - 19:25

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

En del nytt finns ute på Synthesis sida, dock så är det inte billigt.

Intressant är att JBL släpper sin första sub som faktiskt går under 20hz.

https://www.jblsynth...nt&cgid=scl-ssw

 

En nätt liten sak....

1358 x 609 x 558mm

159kg (!)

 

Och sen skjuter dom sig i foten, 7500Usd

Fast det är ju billigt, nya frontarna kostar 15000 Usd, styck



#109

Postad 02 februari 2021 - 20:38

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0

En del nytt finns ute på Synthesis sida, dock så är det inte billigt.
Intressant är att JBL släpper sin första sub som faktiskt går under 20hz.
https://www.jblsynth...nt&cgid=scl-ssw

En nätt liten sak....
1358 x 609 x 558mm
159kg (!)

Och sen skjuter dom sig i foten, 7500Usd
Fast det är ju billigt, nya frontarna kostar 15000 Usd, styck


Kan ju inte sluta dregla haha.
Dessa är ju inte riktade för hemmabruk på samma sätt som resten av SCL kan funka riktigt bra till.

Till den kundgruppen tror jag inte priset är avgörande.
Basarna är ju även passiva.

Hoppas möjligheten kommer att man kan provlyssna.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.