Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BK Electronics xxls400 låter konstigt ibland

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 oktober 2020 - 20:57

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Har idag en BK-xxls400 12" sub som tar lite hjälp av en DSPeaker antimode och allt har väl varit bra med den fram till nu...

Har märkt att det ibland kan låta illa ur den, kan väl beskriva det som att den "bottnat" eller slagit igenom, detta fast den inte spelas så hårt, jag menar att den kan låta fast den inte gör några vidare stora konutslag. Tänkte också en tanke att det var något i lådan som tex låg emot konen eftersom det bara kommer ibland men idag så rev jag ner den utan att hitta något tokigt.

Med basen ur så prövade jag att "trycka" den både inåt och utåt ganska mycket och den följde med fint utan några skrap eller andra konstiga ljud så jag vet inte vad det kan vara som låter.

Efter närmare inspektion av lådan så bestämde jag mig för att staga upp den med ett extra stag och lägga i dämpull som jag tror varit i den då jag såg limplättar runt om i lådan som det satt kvar dämpull på så jag vet inte varför någon tagit ur det?

Nåja ,efter det monterade jag tillbaka basen och satte igång den igen och tyvärr så lät det likadant efter min "uppgradering".

Djupt besviken började jag att ändra inställningen på DSPeakern, satte den på LIFT25 och subsonic på(höjer vid 25hz och sätter subsonic på de lägsta frekvensen) och då tystande oljudet!

Vad kommer man fram till nu om detta?

För mig känns det som basen inte klarar de lägsta frekvenserna eftersom oljudet försvann när jag satte på subsonic?

Är det basen som är på väg att ge upp tro?  Har nämligen inte upplevt detta förut men misstänker att min son spelat på "lite" för högt när pappa inte är hemma...

Vad tror ni??

Lite surt om så är fallet då Peerless xxls basen kostar närmare 3000kr om man vill byta den.


Redigerat av flygsfors, 27 oktober 2020 - 20:58.


#2

Postad 31 oktober 2020 - 13:38

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Det viktigaste att konstatera är huruvida det är elementet eller elektroniken som är problemet.

 

Vad händer om du hel skippa DSPeaker i din uppkoppling, kan du testa att skifta och köra högnivå. Luktar det bränd elektronik eller ser du några svullna kondingar vid en närmare koll på elektroniken i din sub....osv.

 

Skulle ju vara riktigt illa om du först köper ett nytt element och sedan inser att det var förstärkerit som strular.
Då kan du ju nästa köpa en ny bas istället.


Redigerat av Blåtand, 31 oktober 2020 - 13:39.


#3

Postad 01 november 2020 - 12:12

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Det viktigaste att konstatera är huruvida det är elementet eller elektroniken som är problemet.

Vad händer om du hel skippa DSPeaker i din uppkoppling, kan du testa att skifta och köra högnivå. Luktar det bränd elektronik eller ser du några svullna kondingar vid en närmare koll på elektroniken i din sub....osv.

Skulle ju vara riktigt illa om du först köper ett nytt element och sedan inser att det var förstärkerit som strular.
Då kan du ju nästa köpa en ny bas istället.


Ingen bränd lukt och förstärkeriet såg ok ut. Då jag i en annan tråd frågade om miccen till min Denon avr-x2500 som tydligen försvann i ett inbrott för ett år sedan så beslutade jag mig för att "ställa" in ljudet manuellt runtomkring och lät dspeakern köra sitt frekvenssvep( tror det blev 6 svep) och det är inte snällt i början av svepet, det skallrar i skåpen men jag fick inte fram något oljud från den? Kortfattat kan man säga att det tystnade när jag aktiverade subsonic men jag ska försöka lite mer att få reda på vad som hände.

#4

Postad 03 november 2020 - 08:39

Ghorun
  • Ghorun
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0

Med filtret avstängt ("Out LFE") på min XLS200 så hade vissa filmer konstiga ljud för sig, som gjorde att basen lät trasig.

 

Förutsätter att det i de fallen handlade om ljud i LFE-kanalen, som var av högre frekvens än det borde vara. För med filtret på, och frekvensratten ställd till 120 Hz, så försvann detta.

 

Kanske inte alls det problem du upplever, men tänkte att det kan vara värt att nämna.



#5

Postad 04 november 2020 - 19:33

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Med filtret avstängt ("Out LFE") på min XLS200 så hade vissa filmer konstiga ljud för sig, som gjorde att basen lät trasig.

Förutsätter att det i de fallen handlade om ljud i LFE-kanalen, som var av högre frekvens än det borde vara. För med filtret på, och frekvensratten ställd till 120 Hz, så försvann detta.

Kanske inte alls det problem du upplever, men tänkte att det kan vara värt att nämna.


Kollade faktiskt det och jag hade glömt bort det filtret så det stod på "IN LFE" och jag hade splittat rca-n till 2 ut och kopplat 2 in på subwoofern, alltså dubbelfel om man började lusläsa instruktionerna till den. Så jag kopplade det "rätt" istället LFE out och en rca in (mono),körde ett nytt svep med dspeakern och nu är basen nästan obefintlig, trodde att den inte var på så det blir att koppla om allt "fel" igen (enligt tillverkaren) o köra ett nytt svep för som sagt har jag inte fått fram missljudet sedan dspeakern körde ett nytt svep.

#6

Postad 04 november 2020 - 21:05

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Oj, det ovanstående inlägget förstår jag knappt. Vill dock tipsa om att på vissa DSPeaker Antimode med dubbla utgångar är den ena fasvänd. Men du kanske inte har kopplat in båda till subben (och det ska man inte heller)?

#7

Postad 04 november 2020 - 21:52

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Oj, det ovanstående inlägget förstår jag knappt. Vill dock tipsa om att på vissa DSPeaker Antimode med dubbla utgångar är den ena fasvänd. Men du kanske inte har kopplat in båda till subben (och det ska man inte heller)?


Nä jag kan förstå att det ser rörigt ut!
Fattar knappt själv när jag läser det och jag var nog lite trög när jag läste instruktionerna också för på subwoofern finns ett vred som har LFE in och LFE out och där började jag röra ihop det för mig själv. LFE in var när subwoofern skulle sköta delningen och LFE out var när recievern skötte delningen (som nog de flesta gör inklusive mig) men jag var som sagt lite trög och satte på LFE in och körde mono in till subwoofern istället för splittad rca och det kom jag på att jag testat en gång tidigare och det blir mycket lägre "basnivå" om man förklarar det lite luddigt.
Ang dspeakern så har jag som du säger bara kopplat in en utgång för jag har den med två utgångar.

#8

Postad 05 november 2020 - 08:29

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

Nä jag kan förstå att det ser rörigt ut!
Fattar knappt själv när jag läser det och jag var nog lite trög när jag läste instruktionerna också för på subwoofern finns ett vred som har LFE in och LFE out och där började jag röra ihop det för mig själv. LFE in var när subwoofern skulle sköta delningen och LFE out var när recievern skötte delningen (som nog de flesta gör inklusive mig) men jag var som sagt lite trög och satte på LFE in och körde mono in till subwoofern istället för splittad rca och det kom jag på att jag testat en gång tidigare och det blir mycket lägre "basnivå" om man förklarar det lite luddigt.
Ang dspeakern så har jag som du säger bara kopplat in en utgång för jag har den med två utgångar.


Okej, då verkar du ha gjort rätt! Har själv fyra BK-subbar men har inte stött på just det problemet du haft.

#9

Postad 05 november 2020 - 10:28

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Okej, då verkar du ha gjort rätt! Har själv fyra BK-subbar men har inte stött på just det problemet du haft.


Trevligt med 4st BK-subbar! Vilken modell har du och har du beställt dom från BK-s hemsida? Vill också ha! 😋
Nä allt det här krånglat bevisade ju bara att man INTE ska läsa instruktionerna! 😁
Men slutkontentan av allt detta är trots allt att det inte låter illa från basen mer så jag tänker mer o mer att det måste gått spöken i dspeakern eftersom det blev bra efter nytt svep med den.

#10

Postad 05 november 2020 - 13:08

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

Trevligt med 4st BK-subbar! Vilken modell har du och har du beställt dom från BK-s hemsida? Vill också ha! 😋
Nä allt det här krånglat bevisade ju bara att man INTE ska läsa instruktionerna! 😁
Men slutkontentan av allt detta är trots allt att det inte låter illa från basen mer så jag tänker mer o mer att det måste gått spöken i dspeakern eftersom det blev bra efter nytt svep med den.

Skönt att allt verkar ok nu! Jag hade ett liknande problem med en REL-sub som bottnade vid ett tillfälle och lät riktigt illa. Tror den hade för lite kraft för sig eget bästa då konen gjorde så stora utslag att den ibland tippade bakåt. Man fick alltid flytta tillbaka den till sin plats efter en film i mörkret 😅

Efter REL blev det BK. Har två Monolith DF+ i bion och två XXLS400 i vardagsrummet. Tre av dem köpta från BK i England och en från en tidigare svensk ÅF. Monoliterna har båda haft problem med på/av-kretsarna. I det ena fallet skickade Bkelec nytt steg till mig och i det andra lyckades jag själv byta en konding som blivit ”tjock”.

Jag tycker de spelar väldigt bra för sitt pris. I bion levererar Monoliterna fint ner till ca 16 Hz!

#11

Postad 05 november 2020 - 19:14

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Skönt att allt verkar ok nu! Jag hade ett liknande problem med en REL-sub som bottnade vid ett tillfälle och lät riktigt illa. Tror den hade för lite kraft för sig eget bästa då konen gjorde så stora utslag att den ibland tippade bakåt. Man fick alltid flytta tillbaka den till sin plats efter en film i mörkret 😅

Efter REL blev det BK. Har två Monolith DF+ i bion och två XXLS400 i vardagsrummet. Tre av dem köpta från BK i England och en från en tidigare svensk ÅF. Monoliterna har båda haft problem med på/av-kretsarna. I det ena fallet skickade Bkelec nytt steg till mig och i det andra lyckades jag själv byta en konding som blivit ”tjock”.

Jag tycker de spelar väldigt bra för sitt pris. I bion levererar Monoliterna fint ner till ca 16 Hz!


Trevligt att du också gillar dom, jag är nöjd med min förutom att den brummar lite ibland men det är väl min el som spökar lite kanske?
Någon av modellerna du håller högre än den andra? Är själv sugen på fler men det blir dyrt om JAG (utan regeringens vetskap hemma) får bestämma, det hade helt plötsligt stått 4 st i rummet isåfall hehe..
Du har inte kollat på bkelec hemsida på deras 12"element som de säljer som "reservdel", kanske kunde vara något att bygga 4 st egna på? Tror att det ev suttit i monolith innan men jag kan ha fel. Tyvärr inte mycket info om högtalaren att gå på för att kunna räkna ut en låda.

#12

Postad 05 november 2020 - 20:32

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
De lösa elementen vet jag inget om, men tveksamt om det blir billigare eller bättre med hemmabygge. Av de två håller jag monoliterna högst. De har en tight spelstil och det hörs inga portljud. Dessutom kan de spela både högt och djupt, gör alltså inte bort sig till musik heller.

XXLS400 i vit pianolack köpte jag mest för den nimma storleken och relativt hyfsade prestanda. De går dock inte särskilt djupt enligt mina mätningar. I mitt biorum med minidsp och i princip optimal placering började de rulla av strax över 25 Hz och lämnar inte mycket output under 20 Hz. Så jag hade gått på Monolith DF/FF+ om jag var du. Ett tips är att köpa dem via E-bay som enligt vissa ska ge snabbare leverans.

#13

Postad 25 november 2020 - 20:17

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

  • 808 inlägg
  • 0

Kan väl tipsa om att om du har haft problem med att det låter som XLS400 bottnar eller slår igenom, då kan det vara två små kondensatorer som strulat, svällt och gått sönder. Det råkade min pappa ut för och efter att de vara bytta för ngn hundring så var allt fixat. Du nämnde dock att felet var borta nu så inte säkert att det är det som är felet.

 

Ett enkelt sätt att testa är ju att köra XLS400 via högnivå istället för lågnivå. Låter den bra på högnivå men dålig på lågnivå så är det säkert dessa kondensatorer som gått sönder. Inte helt ovanligt enligt BK support.

 

Vad gäller jordbrum så upplever jag också detta på båda mina XLS200. Vet inte om det är extra känsliga eller om lägenheten inte är helt hundra med jordningen.

 

MVH
Flingan



#14

Postad 27 november 2020 - 19:56

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Kan väl tipsa om att om du har haft problem med att det låter som XLS400 bottnar eller slår igenom, då kan det vara två små kondensatorer som strulat, svällt och gått sönder. Det råkade min pappa ut för och efter att de vara bytta för ngn hundring så var allt fixat. Du nämnde dock att felet var borta nu så inte säkert att det är det som är felet.

Ett enkelt sätt att testa är ju att köra XLS400 via högnivå istället för lågnivå. Låter den bra på högnivå men dålig på lågnivå så är det säkert dessa kondensatorer som gått sönder. Inte helt ovanligt enligt BK support.

Vad gäller jordbrum så upplever jag också detta på båda mina XLS200. Vet inte om det är extra känsliga eller om lägenheten inte är helt hundra med jordningen.

MVH
Flingan


Ja den fungerar faktiskt än,inga missljud. Men jag ska ha ditt inlägg i minnet då jag är lite misstänksam mot den, det verkade som att det gjorts något i den då det fanns limkladd med dämpmaterial kvar inuti. Så ändå, bra info som jag självklart ska titta på om den börjar spöka igen.

#15

Postad 21 februari 2021 - 12:27

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Kan väl tipsa om att om du har haft problem med att det låter som XLS400 bottnar eller slår igenom, då kan det vara två små kondensatorer som strulat, svällt och gått sönder. Det råkade min pappa ut för och efter att de vara bytta för ngn hundring så var allt fixat. Du nämnde dock att felet var borta nu så inte säkert att det är det som är felet.
 
Ett enkelt sätt att testa är ju att köra XLS400 via högnivå istället för lågnivå. Låter den bra på högnivå men dålig på lågnivå så är det säkert dessa kondensatorer som gått sönder. Inte helt ovanligt enligt BK support.
 
Vad gäller jordbrum så upplever jag också detta på båda mina XLS200. Vet inte om det är extra känsliga eller om lägenheten inte är helt hundra med jordningen.
 
MVH
Flingan



Uppdaterar lite här då problemet med oljud kom tillbaka ( var nog aldrig borta men man spelade nog med lägre volym så det uppenbarade sig inte) och rivning nr 2 startades. Såg inga svullna kondensatorer men tack vare ett Youtube klipp på samma bas med samma problem så kom jag vidare med att ta kontakt med Tom på Bkelec och han var säker på 2 trasiga kondensatorer.
Dessa inköptes för 4kr/styck och frakt 75kr , lite lödningsskills senare och basen fungerar perfekt! Kostnad strax över 80kr, kan inte klaga på det! Det konstiga är också att jag upplever den "tystare" när den tex inte är på eller ingen bas igång, kunde förut höra jordbrum eller något men den är helt tyst nu.

#16

Postad 21 februari 2021 - 13:33

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0

Uppdaterar lite här då problemet med oljud kom tillbaka ( var nog aldrig borta men man spelade nog med lägre volym så det uppenbarade sig inte) och rivning nr 2 startades. Såg inga svullna kondensatorer men tack vare ett Youtube klipp på samma bas med samma problem så kom jag vidare med att ta kontakt med Tom på Bkelec och han var säker på 2 trasiga kondensatorer.
Dessa inköptes för 4kr/styck och frakt 75kr , lite lödningsskills senare och basen fungerar perfekt! Kostnad strax över 80kr, kan inte klaga på det! Det konstiga är också att jag upplever den "tystare" när den tex inte är på eller ingen bas igång, kunde förut höra jordbrum eller något men den är helt tyst nu.

Kul! Tom är en bra snubbe. Vilket Youtube-klipp?

#17

Postad 21 februari 2021 - 19:53

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Min lät som denna när det kommer "lägre" frekvenser i tex filmer typ explosioner men inte riktigt så mycket som i klippet. Kommer vid 46 sek in men min var inte lika mycket som denna. Gick in på kommentarer på klippet och förstod att det troligen var elektronik problem så jag hamnade efter lite googlande på AVS-forumet o kom i kontakt med Tom. Sedan var ju Flingan här i tråden på rätt spår från början, men det kändes långsökt men jag får bara buga och bocka för för all hjälp.

https://youtu.be/a7FTgZB4LpQ

Redigerat av flygsfors, 21 februari 2021 - 20:10.


#18

Postad 22 februari 2021 - 06:54

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 056 inlägg
  • 0
Tack, kan vara bra att känna till om man råkar ut för detta!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.