Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Videoprocessorer - Lumagen och MadVR

117 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 december 2020 - 22:51

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Tänkte dra igång en egen tråd - för att inte besudla de specifika projektortrådarna - om videoprocessorer. 

 

Videoprocessorer av av någon anledning ett rätt okänt och orört område i Sverige - förmodligen för att det är en nischprodukt som kostar i förhållande ganska mycket pengar. Dock tycker jag intresset borde öka markant med intåget av HDR och projektormaknad. Så länge projektorer inom konsumentnivå kommer säljas kommer också behovet att hantera HDR finnas. Den idag bästa inom gebitet är JVC och dess Dynamiska tonmappning - närmast efter Sony och dess HDR enhancer. Inget av de två lösningar har skuggan av en chans mot en extern videporcessor som t ex Lumagen Radiance Pro son jag nu haft i drygt en månad.och kan nu delge erfarenheter.

 

När jag själv bytte min föregående projektor JVC N5 var det med stor vånda då jag inte tyckte mitt då potentiella köp av Sony VW790 var en uppgradering av just hantering av HDR. Möjligen upplevt lika bra . men jag hade redan då börjat snegla på en extern videoporcessor. Efter några veckors utvärderade och trixande med VW790 bestämde jag mig. En videoprocessor är extremt mycket vanligare i USA än i Europa även om många tyskar och engelsmän också använder det - i många fall är videoprocessor första prioritet i bildkedjan för att sedan köpa projektor för resterande budget - vilket lät galet från början tyckte jag då . men inte längre. Hade jag gjort om idag vetetusan om jag jag siktat så högt som en VW790 - då jag är rätt övertygad om att TOTALT sätt gällande just HDR så hade jag fått en TOTALT bättre HDR-bild med N5 och Lumagen än en ensam VW790. Så mycket gör min Lumagen för bilden - och då inte bara i HDR.

 

Går igenom några punkter och börjar givetvis med HDR som var mitt primära argument för att satsa de pengar som krävdes på en extern videoprocessor

 

HDR

Hur och vad jag än har tittat på har jag alltid upplevt att en generell HDR-bild är mörkare än en SDR dito. Oavsett N% eller VW790 så har det varit  mörkt, även om JVCs dynamiska tonmappning lyfte och gjorde bilden ljusare. Allt detta är ändrat med Lumagen. Dess dynamiska tonmappning utklassar i alla fall de två jag sett hittills, dvs JVC och Sonys, de är inte ens i närheten. Av Lumagen får du en tonmappad bild exakt efter dina förutsättningar - med de exakta NITS du har och också möjligt att anpassa efter hur din miljö ser ut och hur väl din projektor hanterar dynamik och så. Jag har aldrig sett en så fullständigt HDR-bild i alla fall - galet full av dynamik, kontrast, svärta och pop och highlight species - exakt det man vill ha ut av HDR med anpassat till en display som inte har vare sig full färgrymd eller ljus nog att återge HDR som det är mastrat. Jag kände att jag fick ut 60 % av min projektor för HDR och så pratar vi ändå en high-end-projektor. Nu har jag inte den känslan mer - sitter och får konstanta haksläpp hela tiden och i varje film jag ser.

 

Bildkontroll

I både SDR och HDR mejslas ut en bild med STENHÅRD kontroll. Som om varje pixel är ditmejslad av en konstnär med precision. Inget tapp i skärpa - inget tapp av kontroll - bara en galet skarp bild med avgrundsdjup kontroll mejslas fram. Sanslöst. Lunagens Sharpness gör allt skarpare men utan artefakter och får blu-rays att se ut som 4k i sin upplösning. Även en TV-bild från Telias Fiber-TV blir skarpt, fint och riktigt bra. 

 

Auto Aspect

Jag har min VW790 utzoomad på 2.35 och Lumagen sköter all Aspect Ratio helt automastisk och helt galet bra. 16:9 skalas ner och visas som 16:9, jag har merat 2,40 till att fylla hela 2.35-ytan. Jag har t o m lägen där subtitle ligger utanför bildytan där jag lyfter bilden 40 pixlar upp så det får plats och sparar det som ett minne.- för t ex Netflix. Man kan till t o m använda sig av Non Linear Stretch, dvs 16:9 blir 2.35. Många i staterna kör så, stretchas mer i kanter än i mitten där fokus ligger. Jag kör inte med det - är aningen för mycket kontrollfreak för det antar jag.

 

Jag plockar ut ljud och skickar till min processor ut en HDMI och till projektor från den andra. Man kan styra EDID totalt, dvs lip-synch och även bildfördröjning - allt per ingång. Jag har t ex olika minnen frö SDR och HDR och vill att Lumagen ska skala allt under 2160p, så har ett läge till både ATV och UB-820 där jag tvingar 1080p med edid. Allt detta sköts med ett enkelt minne och en knapptryvckning - smidigt.

 

Liten tröskel att lära sig gränssnitt på Lumagen, det är klar DOS-varning på det :). Detta är sannerligen en världsklassprodukt som verkligen borde vara i ropet nu med HDR.

 

Fråga gärna på, jag hade ont i magen över att investera så mycket i en videoprocessor - men inte en enda dag då jag ångrat eller undrat om det var värt det. Lyftet generellt är magiskt bra med allt material - ngt oväntat för mig. Men är verkligen en deal breaker för dig som vill ha ut en bra HDR-bild - tänkt att det sitter bra många med senaste JVC-generation som ändå kör Lumagen eller MadVR. 



#2

Postad 31 december 2020 - 09:21

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0
Bra initiativ!
Jag använder och följer en del amerikanska forum rörande Madvr för HTPC men denna tråd handlar om externa videoprocessecorer och då finns en av Lumagens främsta konkurenter här:
https://madvrenvy.com

#3

Postad 31 december 2020 - 11:16

arcspin
  • arcspin
  • Forumräv

  • 663 inlägg
  • 0

Ok, några frågor.

Var köpte du din Lumagen Pro? (jag misstänker att den är den modellen du köpt)

Har de du köpte av möjlighet att samtidigt kalibrera Lumagen och/eller projektor?

 

Har du någon erfarenhet av Madvr till HTPC och kan ge din syn på den produkten i förhållande till Lumagen?

 

och den sista frågan, vad fick du betala för din magknipande dyra Lumagen ;o)

 

 

Ha det gott och gott nytt år alla hemmabiofantaster!



#4

Postad 31 december 2020 - 11:24

tomsk6
  • tomsk6
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Vad kostar dom ca?
Vill gärna handla inom Sverige så man kan prata svenska.

Eller om det finns länkar på namn eller pris.
Kul du startade tråden

#5

Postad 31 december 2020 - 12:26

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Jag köpte min av generalagent i UK. Han konfigurerade upp den med mina enheter, och gissade nits från projektorn för DTM. Han har lagt enormt med tid för att sätta upp enheten och svara på oändligt med frågor - både före och efter köp. Han skickade ett nytt input card när ett slutade fungera och även fixat med en config-fil på distans. Otrolig support måste jag säga - snabb och konkret på mail lika grymt bra även efter köp.

Jag kan inte dela priset jag fick av honom - men listpriset i USA * 10 är rimligt att anta alltså ungefär 50kkr.

Det går att fortfarande endast kalibrera sin display - vilket jag har gjort med hjälp av the rock i lLund. Svart och vitnivå sätta i både display och Lumagen resten går på en bra display att kalibrerar där. Du kan också kalibrera med hjälp av t ex Calman och automatisera en jäkla massa punkter i en sk Look up table- en 3D-lut-kalibrering som vi möjligen också ska ge oss på. Men man når 100% resultat med en ”vanlig” kalibrering i display - också viktigt att få fram just din ljusstyrka för DTM.

Har ingen annan erfarenhet av MadVR - men löser man de 100-tals sidor på avsforum så tänker jag mig ingen jätteskillnad mer än ett modernare gränssnitt på MadVR - som också är dyrare utifrån listpriset. Och större.

#6

Postad 31 december 2020 - 14:02

PEH61
  • PEH61
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Jag har och ganska nyligen köpt denna Lumagen från UK och har samma erfarenheter som lirsa, nu har jag inte Sony utan Jvc N7 men en funktion jag inte tänkte på så mycket innan köp var auto aspect, det är helt suverän att slippa ändra projektorinställningar även om det finns minne i projektorn.

Priset är lite högt men har man en bra projektor så är den absolut värd sitt pris.

Jag kör också all videoväxling i Lumagen och kör bara ljudet till processorn och det verkar som om handskakningen i projektorn går något snabbare nu.

 

Lumagen har väldigt täta uppdateringar av programvara men jag är lite osäker om egna intällningar blir nollställda så har inte vågat installera senaste.



#7

Postad 31 december 2020 - 15:56

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Det som är kul med ditt exempel PEH61 är att du har den projektor som har den absolut bästa DTM-lösning direkt i en projektor idag men att du ändå valde vägen med extern videoprocessor. Det finns många många exempel på seriösa hembios med JVCs NX-serie (N5, N7 och NX9) som trots denna generation kör Lumagen eller MadVR.

Du behöver inte vara rädd att uppdatera. Spara ner din config-fil till datorn för säkerhetsskull (ladda ner com-port-driver för att kunna ansluta win10). Uppdatering förändrar aldrig dina inställningar. Men kan verkligen rekommendera den senaste uppdateringen då det blev en markant bättre hantering av HDR (som redan var galet bra). Enkelt att installera och du kan alltid gå tillbaka om så skulle önskas. Hojta om du behöver hjälp!

#8

Postad 31 december 2020 - 21:33

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0
Kör också lumagen pro med en ub820 (jvc x7000 som bildvisare). Men hur tusan lyckas du uppskala bilden i lumagen? Panasonicen kör alltid samma upplösning ut. Så om jag någonsin kör 4k och därför ställer in den på det, uppskalar den allting till 4k. Jag kan ställa om den till 1080p men då missar jag upplösningen i 4k filmerna...

Har också problem att köra källorna via lumagen till min prepro, får allting i stereo (och där finns inga ljudinställningar i lumagen menynerna). Kör jag via prepron (Marantz AV8805) och sen till lumagen innan projjen funkar givetvis alla ljudformat (atmos etc) som det ska, men då kan jag inte längre köra autolipsync eftersom ljudprocessorn inte vet hur lång tid lumagen använder för att behandla bilden. Allting är ute ur synk. Några tips???

#9

Postad 01 januari 2021 - 12:23

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Alla dina problem är rätt så lätt att lösa.

1. Ställ in på den input du kör ub-820 och gå till hdmi och edid. Sätt 1080p där och spara på t ex mem b så skickar Lumagen att displayen Max supporterar 1080p och har du då ub-820 på automatic så kör du mem a med full upplösning och mem b med 1080p. Alltså detta är Lumagen som sköter inte ub-820.

2. Kör menu 0943 så får du multi channel på allt - det är därför du får endast 2ch - en inställning helt enkelt.

3. Du kan sätta vilken lip synch Lumagen ska skicka per input. Jag har olika för ub-820, ATV och fiber tv. I och med endast en utgång till receiver så skickar alla inputs de lip synch du vill ha - detta i Lumagen och inte i AVR.

Manualen är ett hett tips. Lumagen är ganska enkel när man väl kommit över tröskeln samt förstår vad Lumagen gör och vad t ex AVR eller display gör.

Hör av dig om du behöver mer exakta instruktioner.

#10

Postad 01 januari 2021 - 16:19

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen, det uppskattas verkligen!

1. Betyder det att du manuellt växlar mellan 1080p och 4k, eller kan lumagen automatiskt skifta mem platser beroende på input?

2. Det förstår jag inte helt. Vad är menu 0943? Jag ser inte några nummer på menyerna.

Tycker jag har kollat igenom manalen, men ser t ex ingen info alls om hur man ändrar ljudformat ( kan kanske bero på att jag har en gammal manual som inte innehåller fw ändringar med ljudinställningar) Har köpt begagnat.

Tack igen!

#11

Postad 01 januari 2021 - 18:36

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Tack för hjälpen, det uppskattas verkligen!

1. Betyder det att du manuellt växlar mellan 1080p och 4k, eller kan lumagen automatiskt skifta mem platser beroende på input?

2. Det förstår jag inte helt. Vad är menu 0943? Jag ser inte några nummer på menyerna.

Tycker jag har kollat igenom manalen, men ser t ex ingen info alls om hur man ändrar ljudformat ( kan kanske bero på att jag har en gammal manual som inte innehåller fw ändringar med ljudinställningar) Har köpt begagnat.

Tack igen!

1. Nope, inte automatiskt. Tänka på att UB-820 inte har ngt source direct-läge, den skickar antingen allt på 1080p eller 2160p. Men när enb display talar om via edid för ub-820 att jag kan bara hantera 1080p så skickar ub-820 endast 1080 oavsett läge. Så sätt ett minne där du tvingar 1080p via den input du använder och spara ner det till exempel på mem b, så när du ska se blu-ray så trycker du mem b så får du 1080p till Lumagen som skalar upp resten. Jag har t ex ett macro somheter UHD eller Blu-ray som sätter rätt minne på Lumagen men också öka eller sänker laser till rätt nivå på projektorn.

 

2. För att du ska kunna få ut multichannel från Lumagen så trycker du på följande knappar: menu 0943. När du gjort det får du ut atmos t ex och inte bara två kanaler.Enklare än man tror.

 

Kan verkligen rekommendera Avfsforums tråd om Lumagen, där finns sjukt mycket matnyttigt och användare som skrivt mer lättfattliga manualer t ex:

https://www.avsforum...3#post-44270602

 

Lycka till!



#12

Postad 01 januari 2021 - 22:26

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Är det främst med HDR som Lumagen skiner? För mig som främst har bluray och SDR, så är frågan om den ger verkligen 50K i mervärde. 



#13

Postad 02 januari 2021 - 18:09

PEH61
  • PEH61
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Är det främst med HDR som Lumagen skiner? För mig som främst har bluray och SDR, så är frågan om den ger verkligen 50K i mervärde. 

Är förmodligen inviduellt men jag märker en bättre skärpa på tv sändningar och streamade filmer, sedan är auto aspect väldig beroendeframkallande men om det är värt priset är bara du som kan veta.



#14

Postad 02 januari 2021 - 18:37

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
En annan aspekt är att När Lumagen Radiance pro släpptes 2015 så fanns inte ens HDR och DTM var inte ens påtänkt för Lumagen då.

Personligen skulle jag inte lägga de pengarna för endast SDR - men som PEH61 säger: bilden blir otroligt mycket skarpare, mindre artefakter och en helt bländade bild med stenkontroll. Så mycket skillnad gör det så en sämre bildvisare kan lyftas upp ett par klasser - så det handlar ju om att göra rätt kompromisser.

#15

Postad 02 januari 2021 - 19:23

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Kul tråd!

tycker det vore intressant att höra vad den kan göra med en epson 9400 eller sony hw65, kan den lyfta bilden att bli bättre än en ny sony 270 eller jvc N5? Har ni sett eller hört något om det? Vore kul att veta hur mycket den kan lyfta en billigare projektor. Har jag förstått rätt om man inte behöver linsminne på projjen och ändå kunna köra 2.35:1 duk? Eller nä det kan ju inte funka, kan det?



#16

Postad 02 januari 2021 - 20:03

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Den lyfter vilken display som helst! Definitivt. Bara kolla tråden som finns länkat till avsforum. Det fina är att Lumagen lägger HDR i en SDR-container dvs ”vanlig” gammakurva 2,4 t ex ist för EOTF vilket gör att du inte behöver en projektor som måste ha HDR alls. Klart det blir bättre ju mer ljusstyrka men fungerar fint

Du kan zooma ut till 2.35 ställ focus och rör aldrig mer zoom eller focus på projektorn och låt Lumagen sköta alla aspects. Så gör jag - det är helt klockrent. Aldrig behöva fundera eller zooma eller fundera på linsminne allt fungerar automatiskt- detta är den mest överraskande funktionen som jag inte tänkte på så mycket när jag skulle köpa - men klockren funktion!

#17

Postad 15 januari 2021 - 18:37

PEH61
  • PEH61
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Var ställer du in att bilden ska lyftas 40 pixlar? Har nu Netflix i gång och letat överallt men får inte till det, är det i en dold servicemeny?

 

 

Auto Aspect

Jag har min VW790 utzoomad på 2.35 och Lumagen sköter all Aspect Ratio helt automastisk och helt galet bra. 16:9 skalas ner och visas som 16:9, jag har merat 2,40 till att fylla hela 2.35-ytan. Jag har t o m lägen där subtitle ligger utanför bildytan där jag lyfter bilden 40 pixlar upp så det får plats och sparar det som ett minne.- för t ex Netflix. Man kan till t o m använda sig av Non Linear Stretch, dvs 16:9 blir 2.35. Många i staterna kör så, stretchas mer i kanter än i mitten där fokus ligger. Jag kör inte med det - är aningen för mycket kontrollfreak för det antar jag.



#18

Postad 16 januari 2021 - 16:00

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Gå till den input du vill göra det på. Kör en film och pausa. Gå till menu, input, in configs, den upplösning du har (i mitt fall just nu 1080p den som har en stjärna framför sig), sizing-2.35 och crop BotRght.

Som du ser så har jag -27.

Kolla John Wick medan så ser du båda textraderna. Glöm inte att spara på a, b, c eller d
Bifogad fil  3C22000C-0C3F-446A-9E1C-136735B2B8DC.jpeg   50,65K   8 Antal nerladdningar
Bifogad fil  3C22000C-0C3F-446A-9E1C-136735B2B8DC.jpeg   50,65K   8 Antal nerladdningar

Bifogad fil(er)



#19

Postad 16 januari 2021 - 19:16

PEH61
  • PEH61
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Gå till den input du vill göra det på. Kör en film och pausa. Gå till menu, input, in configs, den upplösning du har (i mitt fall just nu 1080p den som har en stjärna framför sig), sizing-2.35 och crop BotRght.

Som du ser så har jag -27.

Kolla John Wick medan så ser du båda textraderna. Glöm inte att spara på a, b, c eller d
attachicon.gif3C22000C-0C3F-446A-9E1C-136735B2B8DC.jpeg
attachicon.gif3C22000C-0C3F-446A-9E1C-136735B2B8DC.jpeg

Tack för detta



#20

Postad 20 januari 2021 - 10:23

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Är det någon här som har Madvr Envy?

#21

Postad 20 januari 2021 - 13:20

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Lumagenägare är få, lär vara ännu värre med MadVR då den inte skeppas för fullt ännu. Tips annars Pär är att köra dMadVR med en PC så får du känsla för vad den kan göra. Vad jag läst mig till så är MadVR och Lumagen rätt jämförbara i features, stora fördelen med Lumagen är att den är betydligt nättare och bevsligen sjukt grym support, nackdelen är att om man inte är supertekniskt lagd så är det en viss tröskel att lära sig - även om du får den preconfigured.



#22

Postad 20 januari 2021 - 22:16

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Lumagenägare är få, lär vara ännu värre med MadVR då den inte skeppas för fullt ännu. Tips annars Pär är att köra dMadVR med en PC så får du känsla för vad den kan göra. Vad jag läst mig till så är MadVR och Lumagen rätt jämförbara i features, stora fördelen med Lumagen är att den är betydligt nättare och bevsligen sjukt grym support, nackdelen är att om man inte är supertekniskt lagd så är det en viss tröskel att lära sig - även om du får den preconfigured.


Tack Peter för tipsen. Har en kontakt i Finland som levererar Envy till Norden. De får in Envy Pro nästa vecka så då får jag en rapport om hur den står sig mot Envy Extreme,

#23

Postad 21 januari 2021 - 10:25

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Bara av ren nyfikenhet Pär, vad är det som gör att MadVR intresserar mer än Lumagen t ex? Inget rätt eller fel - bara nyfilen :)



#24

Postad 21 januari 2021 - 14:13

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Bara av ren nyfikenhet Pär, vad är det som gör att MadVR intresserar mer än Lumagen t ex? Inget rätt eller fel - bara nyfilen :)


Har fått för mig att MadVr Envy är mer av plug and play. Har inte stängt dörren till Lumagen i alla fall.
Men just nu är jag riktigt nöjd med mina inställningar på Sony 790, så jag ”velar” lite fram och tillbaka :)

#25

Postad 22 januari 2021 - 13:20

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 1

Pär - har absolut inget egenintresse i detta, men bara som ren information tänkte jag:

 

Alla projektorer har ju sitt eget liv och sin egna miljö, det innebär att inget kan på distans ställa in eller kalibrera utifrån just dina förutsättningar. Där fick jag orhört god hjälp av Lumagen UK måste jag säga - kan bara rekommendera. Svarade på enorma mängder frågor, både för och efter och aldrig kort i tonen utan svarade faktabaserat och med lika stor entusiams som före köp. Bara det är en bonus. Att skriva på reglagen rent allmänt är nog rejält mycket lättare på MadVR då det har ett vettigt GUI. Lumagen har lagt all sin kraft på funktionalitet och mjukvara - oerhört lite på menyer och dylikt. Lumagen är inte helt lätt att komma in i - men det är ganska få saker man behöver mickla med själv. Jag är intersserad och därför satt mig in - men hade i princip klarat mig med faktiska nits, white and black level. 

 

Kul att du är nöjd, då är vi två .)



#26

Postad 26 januari 2021 - 09:10

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

En ny Lumagen har presenterats. Lumagen Pro 5348. Den har fler 18Ghz inputs - korta ner tiderna vid byte samt fokus på att mminska HDMI-jitter. I övrigt samma funktioaniltet och mjukvara som Lumagen Radaince Pro:

 

Läs mer och white paper här: https://www.avsforum...7/post-60445688



#27

Postad 26 januari 2021 - 09:58

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0
Madvr, är det nåt liknande man lekte med förr i tex xbmc på htpc?
Finns der nån gratisversion som man kan leka med om man har dator inkopplad till förstärkare-bildvisare?
Men och isf, finns det färdigconfade versioner?

#28

Postad 26 januari 2021 - 11:22

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

MadVR finns att ladda ner till PC eller HTPC. Gratis. Har inte en susning om vad/när och hur dock. Finns en mille inlägg på avsforum annars :)



#29

Postad 09 april 2021 - 11:49

sir_henrik
  • sir_henrik
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Ska man stänga av projektorns dynamiska iris om man har en Lumagen? Borde bli konstigt med Nitsen annars?



#30

Postad 11 april 2021 - 11:02

putte_53
  • putte_53
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Hej alla i forumet ville bara slänga ut meddelandet att min lumagen är till salu, ring helst har icke tid att skriva så mycket eftersom jag jobbar, mvh putte_53

https://www.minhembi...utte_53/marknad


Redigerat av putte_53, 11 april 2021 - 11:03.


#31

Postad 12 april 2021 - 14:57

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Ska man stänga av projektorns dynamiska iris om man har en Lumagen? Borde bli konstigt med Nitsen annars?

Nej absolut inte, jag kör med dynamisk iris med min kombo VW790 och Lumagen, har inget alls med bildprocssering att göra, däremot bättre svärt och en fejkad kontrast får du :)

 

 

Hej alla i forumet ville bara slänga ut meddelandet att min lumagen är till salu, ring helst har icke tid att skriva så mycket eftersom jag jobbar, mvh putte_53

https://www.minhembi...utte_53/marknad

Wow! Alla ni som kollar här inne och är sugna, här är en till i princip halva nypriset. Dessutom an av väldigt få lösningar att få ett vettig HDR-bild till en projektor idag. JVCs DTM-lösning i all ära, men den har inte en chans mot Lumagens. 



#32

Postad 12 april 2021 - 18:52

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Hade varit lite kul och testa här hemma. Tyvärr lite långt att åka tidsmässigt just nu, då den inte skickas..

Redigerat av mcmike, 12 april 2021 - 18:52.


#33

Postad 03 december 2021 - 21:54

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Har alla Lumagen stöd DTM? Eller är det endast "pro" modellen som har den funktionen?

 

Edit: Har läst på och förstår att jag måste ha en "pro" modell.

Funderar på att strunta i att köpa ny projektor och kanske satsa på en lumagen istället. Har en Jvc x5900. 

Curtpalme säljer Lumagen i (till) Sverige. Radiance Video Processor (curtpalme.com)


Redigerat av Duddits1, 04 december 2021 - 10:17.


#34

Postad 04 december 2021 - 20:41

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Trodde att det var en kvarleva från videokassettiden. Var nog före 2000 talet jag köpte en videoprecessor under en semester på Madeira och såg denna otroliga skapelse i ett skyltfönster.

Min ligger kvar på en hylla i källaren. Kanske dags att spola av den under duschen och koppla in den mellan Bl spelaren och projektorn. Var imponerad av resultatet på VHS tiden och ingen av mina vänner hade hört talas av denna skapelse!



#35

Postad 05 december 2021 - 01:49

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Trodde att det var en kvarleva från videokassettiden. Var nog före 2000 talet jag köpte en videoprecessor under en semester på Madeira och såg denna otroliga skapelse i ett skyltfönster.

Min ligger kvar på en hylla i källaren. Kanske dags att spola av den under duschen och koppla in den mellan Bl spelaren och projektorn. Var imponerad av resultatet på VHS tiden och ingen av mina vänner hade hört talas av denna skapelse!

En 20+ år gammal videoprocessor har nada att göra i ett bluray/UHD system idag.



#36

Postad 05 december 2021 - 08:38

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Däremot är dom intressanta för oss som fortfarande har en laserdiscspelare inkopplad. Har en dvdo iscan mellan spelare och tv. Utan blir det horribelt men faktiskt helt ok med.

Har en lumagen på vinden också som skulle fixa vertical stretch bättre i bion men har inte orkat koppla in den. (Kör med anamorph lins)

#37

Postad 08 december 2021 - 17:17

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Var, i Europa, kan man köpa Lumagen, så man slipper tull och moms?



#38

Postad 09 december 2021 - 00:41

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Du har PM. :)

 

Med vänlig hälsning, Jacob 



#39

Postad 13 december 2021 - 10:47

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 1

Jag har testat både Lumagen Radience Pro och MadVR Envy som det pratats om tidigare i tråden.

 

Skillnaderna finns och är mer eller mindre viktiga beroende på setup.

 

Om vi börjar med de rent fysiska skillnaderna så är Envyn VÄLDIGT mycket större än Radience. 

Envyn är ju byggd i ett HTPC-chassi medan Radience pro är superslimmad. 

Envy kväver oxå betydligt mer kylning (dvs mer luft kring sig) och låter betydligt mer.

Envyn låter så mycket så att det är på gränsen att det stör i ett vanligt rum om man har en hyffsat tyst projektor.

 

Har man ett eget teknikrum för elektroniken så spelare ingen av dessa saker någon större roll men väl viktiga att ta i beaktning om man ska ha den inne i sitt rum. 

Plats, oljud och värme går alltså till Lumagens fördel med stor marginal.

 

Sedan har Lumagen betydligt fler inställningar i menyn. 

Man kan forma bilden nästa hur man vill om installationen så kräver, vilket Envyn inte fixar.

Cropping, scaling, individuell keystone, mm, mm. 

Kort och gott har Lumagen en lite "warp-engine" som andra fabrikat valt att kalla det. 

Inget jag rekommenderar att man pillar med, men jag stöter ganska ofta på situationer där projektorn inte kan placeras optimalt och då är dessa funktioner fantastiska att ha. 

 

När det kommer till auto-format så har både Envyn och Radience Pro grymma justeringar som gör att bilden helt magiskt anpassar sig efter formatet. På "vanliga" projektorer så ska man dock vara tydlig med att man förlorar pixlar och upplösning på detta sättet, men det är otroligt smidigt, det ska medges. 

Har man tex en Barco Cinema Scope med konstant höjd och 5K (dvs 16:9 är 3840x2160 medan 2.35:1 är 5120x2160) så behåller man alltid 2160 pixlar på höjden och kan på så sätt både äta kakan och ha den kvar så att säga. 

Nu är paradoxen att just Barco har redan denna funktionen inbyggd och behöver därmed inte en extern scaler för att fixa det, men det är en annan historia. ;)

 

Här ska dock nämnas att Envy är KLART snabbare än Lumagen på att detektera formatswitchningar. Det finns klipp upplagda på Tuben för det som är intresserade, av Nolan filmer där man växlar format mellan varje klipp vilket Envyn gör HELT SÖMLÖST, medan Lumagenen inte riktigt hinner med. 

Undviker man Nolan-filmer så kommer man dock få ungefär samma funktion med både Lumagen och Envy på detta. 

 

Sedan har vi det här med HDR och tonmappning. Båda gör här ett bra jobb, men precis som Plundvik skriver så är MadVR mycket mer Plug-n-Play här, Lumagenen kräver ganska mycket handpåläggning, där de flesta i världen använder någon annans inställningar (dock beräknade på sin egen ljusstyrka), men resultatet blir bra oavsett. 

För nördarna finns det mer att hämta/tweaka på Lumagenen dock. 

Men pga att HDR på en projektor ALLTID är en kompromiss (såvida du inte råkar ha en projektor som studsar ut 1000 nits mot duken) så blir detta godtyckligt. Jag kan tycka att det blir mindre fel med Envyn, men det har säkerligen att göra med att det finns så mycket att trycka bort sig på med Lumagenen här.

 

Att göra en vettig tonmappning på sin 100-300 nits projektorbild tycker jag ändå har ett stort värde!

allt för ofta slinker det igenom HDR-content som man vill ska se bra ut, och då är det grymt. Men nästan alltid så ser projektorbild bäst ut med SDR. Kan man få HDR att inte bli sämre så har man IMHO lyckats med sin setup. 

 

Oavsett är detta två ruskigt fina kombattanter som båda är helt fantastiska på det de gör. 

Det kräver kanske att man har en lite finare anläggning för att kunna motivera en scaler av den här digniteten, men har man råd så tycker jag att detta är en riktigt bra investering!

 

 

MVH

/Jacob 



#40

Postad 16 december 2021 - 14:23

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Här har ni videon där man kan se hur mycket snabbare MadVR är än Lumagen. 

 

https://youtu.be/OfAUnf2YlQs?t=139

 

 

 

MVH

/Jacob



#41

Postad 17 december 2021 - 01:01

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Jag har testat både Lumagen Radience Pro och MadVR Envy som det pratats om tidigare i tråden.


 

Att göra en vettig tonmappning på sin 100-300 nits projektorbild tycker jag ändå har ett stort värde!

allt för ofta slinker det igenom HDR-content som man vill ska se bra ut, och då är det grymt. Men nästan alltid så ser projektorbild bäst ut med SDR. Kan man få HDR att inte bli sämre så har man IMHO lyckats med sin setup.

 

 

MVH

/Jacob 

Om jag skulle testa SDR istället för HDR, hur ska jag ställa in Panasonic 820?



#42

Postad 17 december 2021 - 08:13

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Om jag skulle testa SDR istället för HDR, hur ska jag ställa in Panasonic 820?

Måste väl finnas i settings? Våran samsung uhd har inte det tyvärr, att stänga av hdr… sneglat på bl pana 820, så hoppas det finns ett smidigt sätt att stänga av det
Ska gå att lägga in FW så den blir regionsfri med va?


Redigerat av Garrett, 17 december 2021 - 08:40.


#43

Postad 17 december 2021 - 09:26

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Det är Settings - HDMI - Color Gamut. Har för mig att man kan välja mellan HDR auto, SDR BT.2020 och SDR BT.709. Har ett vagt minne att på vissa äldre modeller såsom UB700 låg det under Advanced options men det borde vara enkelt att navigera sig rätt.



#44

Postad 17 december 2021 - 14:37

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 1

Om jag skulle testa SDR istället för HDR, hur ska jag ställa in Panasonic 820?

 

Setup/PlayerSettings/HDMI/DolbyVision/Off

Setup/PlayerSettings/HDMI/HDR10+/Off

 

...om jag kommer ihåg rätt. Var ett tag sedan jag rattade en 820.

Sedan längs ner (tror jag) under Advanced Settings så har du fler var om ColorSpace och HDR/SDR konverteringar. 

 

Men det var som sagt ett tag sedan jag var i en 820 så du får kika runt lite.

 

 

MVH

Jacob 


Redigerat av Colamannen, 17 december 2021 - 14:40.


#45

Postad 17 december 2021 - 18:29

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Har funderat på att skaffa Envyn till min Sony VW760, främst för tonmappningen men också auto aspect ration hanteringen som är sjukt smidig. Har dock min proj i vardagsrum och efter att ha läst kommentarerna från Jacob ovan är jag rädd att ljudnivån kan bli ett problem.

 

Finns det nån ÅF i Sverige som kan dema Envy?



#46

Postad 18 december 2021 - 10:12

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 1

Tror det blir svårt att hitta en ÅF med MadVR inne.

De har inte distribution i Sverige än. 
 

men du bor väl i mina Hoods?

…och jag kan troligtvis ordna demo hos slutkund i närheten av oss. 
Skicka PM så tar vi det därifrån. 
 

Lumagen däremot finns i Sverige med distribution genom NSHT (Procella, ScreenResearch, Trinnov, mfl).

 

Med vänlig hälsning, Jacob 



#47

Postad 18 december 2021 - 22:24

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

@ 04:02

 

https://youtu.be/iMMs8dhT1JE



#48

Postad 19 december 2021 - 09:50

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Mäktigt projekt! 
Jag skriver under på nästan allt.  :wub:

Sjukt bra högtalare, världsklass projektor, bra byggt och designat, en grym upplevelse helt enkelt. 
 

lite småsaker som stör bara…

- Hade dock själv aldrig kört microperforerad duk. När det finns vävda dukar som ger bättre bild och MYCKET bättre ljud.

- Jag förstår tänket med processorn att hålla det inom McIntosh. Men de ligger rätt långt efter när det gäller bio. Hade absolut satt en Trinnov där och höjt prestandan ett par snäpp för samma budget.

- Sedan har jag svårt för bioinstallationer där man inte ger LCR exakt samma förutsättningar. Jag fattar det till musik men i en bio är det bara dumt. De valde alltså bättre slutsteg till L o R än till C vilket är ett stort no-no då en klar majoritet av ljudet i en film kommer gå genom Centern. Man bör sträva efter att få den så identisk med L o R som mögligt för att undvika skillnader i panoreringar och annat. Allt som kan ta bort fokus från upplevelsen. 
Ställer mig även frågande till om GTZ380 är bästa lösningen om du tvingas ha projektorn inne i rummet. Fläktljudet för att kyla 10.000 ansi lumens hade kanske går att undvika med en hushbox eller en annan lösning. 
 

Men vad tusan!

För det första vet man inte hur diskussionerna gått med kunden, inte heller vilka krav och önskemål de ställt.

Det är ju i vilket fall en sjukt bra anläggning med riktigt smarta lösningar och i övrigt väl utförd systemdesign.

 

Riktigt kul att de visar mera MadVR funktioner.

 

 

Med vänlig hälsning, Jacob 



#49

Postad 20 december 2021 - 16:47

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Lite lustigt att rummet i videon är lite mindre än mitt eget. Häftigt projekt iaf, även om jag som Jacob, har några saker jag gjort annorlunda. Måste erkänna att jag än en gång blev sugen på en ny större duk än min futtiga 130". 



#50

Postad 18 januari 2022 - 16:29

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Är det någon som har Htpc och kör Madvr med tonemapping?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.