Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Långa och billiga komponentkablar

233 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 06 september 2004 - 19:31

Camilla-25
  • Camilla-25
  • Lärjunge

  • 425 inlägg
  • 0
Hur är det egentligen med Kjell & Companys komponent kabel. Är det verkligen en KOMPONENT kabel. För i sådant fall så är ju deras bild missvisande.
Någon som pratat med Kjell & Company om detta?

http://www.kjelloco....1300000,1330000

#102

Postad 06 september 2004 - 19:36

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0

Hur är det egentligen med Kjell & Companys komponent kabel. Är det verkligen en KOMPONENT kabel. För i sådant fall så är ju deras bild missvisande.
Någon som pratat med Kjell & Company om detta?

http://www.kjelloco....1300000,1330000

Bilden är ju inte alls missvisande. Komponent består ju av 3 RCA till 3 RCA, bilden visar båda ändarna (alltså 6 st RCA totalt)

#103

Postad 06 september 2004 - 19:46

Unregistered8fbef245
  • Unregistered8fbef245
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Det finns massor av kablage som skulle kunna bestå av 3 RCA:er i vardera ände, men bilden visar ett med KOMPOSIT, AUDIO L samt AUDIO R, och detta är inte den typ av kablage som passar till KOMPONENT överföring.
Tydligen får man ett annat kablage än det på bilden om man beställer hos Kjell, så det är safe, ELFA har mycket riktigt inte detta (HC400-XXXX), men sålde gladerligen 3st lösa 75-ohms kablar till mig i dag till rabatterat pris eftersom dom sålt det felaktiga till mig i fredags.

/Magnus

#104

Postad 06 september 2004 - 19:57

Unregistered8ee75b8b
  • Unregistered8ee75b8b
  • Mästare

  • 3 283 inlägg
  • 0

Det finns massor av kablage som skulle kunna bestå av 3 RCA:er i vardera ände, men bilden visar ett med KOMPOSIT, AUDIO L samt AUDIO R, och detta är inte den typ av kablage som passar till KOMPONENT överföring.
Tydligen får man ett annat kablage än det på bilden om man beställer hos Kjell, så det är safe, ELFA har mycket riktigt inte detta (HC400-XXXX), men sålde gladerligen 3st lösa 75-ohms kablar till mig i dag till rabatterat pris eftersom dom sålt det felaktiga till mig i fredags.

/Magnus

Det kunde då inte jag läsa på den lilla bilden... :)

Iaf, vad är skillnaden mellan en kabel med gul, röd och vit för stereoljudoch kompositbild samt en komponentkabel då? Om båda håller 75 Ohm så ser jag inte riktigt problemet...?

Det är ju samma sak som att en subwooferkabel är en helt vanlig RCA sladd, bara oftast lite mer skärmad, och att en coaxialkabel likaså är en vanlig RCA kabel (eller iaf går en vanlig RCA kabel utmärkt att använda).

#105

Postad 06 september 2004 - 20:05

rayrod
  • rayrod
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Har sinnsykt lyst på denne kabelen. Er det noen andre steder i sverige(eller norge) der du kan få tak i denne komponent kabelen fra clicktronic? Kjell.com sender ikke til norge hvis summen er under 1500 SEK.

Hjelp mottas med stor tack :)

Ray

#106

Postad 06 september 2004 - 20:06

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0
Jag blev lurad och beställde fel kabel, den ni pratat om.
Sen fick jag hjälp av AAKEE och det blev 37898 men det
var väldigt lurigt med bilderna :)
Jag är väldigt nöjd med kablarna. Eftersom de är sammanfogade
i bredd är de lite breda men det framgår ju av testet som Pacman
gjorde i Component.

Är det ingen som provat deras scartkabel. Det borde ju vara
samma kvalite med lite tur? Kanske vi kan få fram en snuskbillig
scart oxå. Kommer själv att beställa den i december.
Men om någon har tid, ork och pengar vore det ju kul med en ny
tråd :D

#107

Postad 06 september 2004 - 23:31

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

Hur är det egentligen med Kjell & Companys komponent kabel. Är det verkligen en KOMPONENT kabel. För i sådant fall så är ju deras bild missvisande.
Någon som pratat med Kjell & Company om detta?

http://www.kjelloco....1300000,1330000

Yepp, enligt mitt inlägg från igår: Det ÄR en äkta komponentkabel....ingen 3*RCA för bild+stereo. 37898 är numret för den 10m långa som både jag och Evert kör med. Fungerar bra.

Det står "YUV-component cable" på kartongen, vilket innebär just komponentkabel. :)

Har inte kollat bilden nu...men såvitt jag minns så visar den rätt kabel med en R + en G + en B .


Till Evert: Yepp, jag kommer nog att skaffa en kortkort sån scart. kör nu den scartkabel som föjde med min digitalbox mellan boxern och min scart-> komponentkonverter....e lite skeptisk till den kabeln...och hursomhelst så behöver jag en till kort. Sen om jag kan göra nån bra jämförelse, det vet ja int...men det får vi se sen.

#108

Postad 06 september 2004 - 23:35

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Klart att det är en komponentkabel, hur många butiker har inte
felaktiga produktbilder... titta i datavärlden som ett exempel.

#109

Postad 07 september 2004 - 11:36

rayrod
  • rayrod
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Kun kjell.com som selger denne kabelen i sverige?

#110

Postad 07 september 2004 - 14:09

big_swede70
  • big_swede70
  • Forumräv

  • 913 inlägg
  • 0
www.kjelloco.se säljer clicktronic på internet

#111

Postad 08 september 2004 - 12:56

rayrod
  • rayrod
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Er clicktronic s-video kabelen av like god kvalitet? Noen som har testet den?

Skal brukes fra parabol-tuner(force 1189) til prosjektor 4805.

#112

Postad 08 september 2004 - 18:47

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0

Hur är det egentligen med Kjell & Companys komponent kabel. Är det verkligen en KOMPONENT kabel. För i sådant fall så är ju deras bild missvisande.
Någon som pratat med Kjell & Company om detta?

http://www.kjelloco....1300000,1330000

Yepp, enligt mitt inlägg från igår: Det ÄR en äkta komponentkabel....ingen 3*RCA för bild+stereo. 37898 är numret för den 10m långa som både jag och Evert kör med. Fungerar bra.

Det står "YUV-component cable" på kartongen, vilket innebär just komponentkabel. ;)

Har inte kollat bilden nu...men såvitt jag minns så visar den rätt kabel med en R + en G + en B .


Till Evert: Yepp, jag kommer nog att skaffa en kortkort sån scart. kör nu den scartkabel som föjde med min digitalbox mellan boxern och min scart-> komponentkonverter....e lite skeptisk till den kabeln...och hursomhelst så behöver jag en till kort. Sen om jag kan göra nån bra jämförelse, det vet ja int...men det får vi se sen.

Jag har dyrare scart att låna dig för test som duger för referens.
Är clictronic lika bra som den har vi en klar "snuskbillig scart"

#113

Postad 09 september 2004 - 20:40

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Hej!


Evert---> Yepp jag har en lite dyrare också som jag köpt hos T&T på deras rekommendation...så jag antar att den är ok som referens. Kommer it´ ihåg namnet på den, den är tre meter iallafall.

Tänkte mer på min förmåga at avgöra bildkvallan...när man kör boxer och provbyter då kan man ju inte köra samma bild om och om igen, utan det blir ju det som teve sänder för tillffället. Man kanske kan koppla in den till dvdn för att få en bättre möjlighet att jämföra.

#114

Postad 10 september 2004 - 08:14

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0

Hej!


Evert---> Yepp jag har en lite dyrare också som jag köpt hos T&T på deras rekommendation...så jag antar att den är ok som referens. Kommer  it´ ihåg namnet på den, den är tre meter iallafall.

Tänkte mer på min förmåga at avgöra bildkvallan...när man kör boxer och provbyter då kan man ju inte köra samma bild om och om igen, utan det blir ju det som teve sänder för tillffället. Man kanske kan koppla in den till dvdn för att få en bättre möjlighet att jämföra.

Japp det var så jag tänkt. Dessutom har jag två likadana titlar o 2 DVDspelare
så man kan jämföra lite mer avancerat.
Offtopic:
Sen har jag sett i en tråd att man kan använda vissa dvdspelare som scaler
genom att skicka signalen igenom. Detta kanske bara fungerar på
dvd-recorder men skulle det funka med din samsung blir det ju DVI upp
till Projen.

#115

Postad 10 september 2004 - 11:37

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
ok, tror inte min samsung stöjder det på så vis(men är inte säker).

Kanske enklast att du lånar min scart(när jag fått tummen ur och beställt den).

Vet inte vad en kort som med säkerhet är bra kostar hos T&T...eftersom det blir frakt mm så kanske det lönar sig att lägga 3-400 hos T&T, så vet man att den iallafall inte är kass....?

#116

Postad 12 september 2004 - 14:47

Bråkis
  • Bråkis
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Ingen annan som upplever ghosting med dessa komponentklablar?
För mig är det ganska påtagligt när jag kör från min dvd-spelare Yamakawa 375 till projektorn hitachi pj-tx100.

Har inte haft möjlighet att testa med några andra kablar ännu dessvärre.

#117

Postad 13 september 2004 - 09:29

BosnianX
  • BosnianX
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0
Blir det kvaliteförlust om man kör 15 m istället för 10m mellan projektor oh dvd spelare?

Hos mig är 10 m för kort

#118

Postad 13 september 2004 - 20:07

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

Ingen annan som upplever ghosting med dessa komponentklablar?
För mig är det ganska påtagligt när jag kör från min dvd-spelare Yamakawa 375 till projektorn hitachi pj-tx100.

Har inte haft möjlighet att testa med några andra kablar ännu dessvärre.

Njae, för mig ser det klockrent ut(boxer-rgb-signal som konverteras till komponent).
Kabeln är 10m och bilden riktigt bra...ser ingen ghosting alls. Kan ioffsg inte jämföra med nån superdyr värstingkomponentkabel, då jag inte har tillgång till nån sån....men som sagt, kan inte se några direkta defekter.

Jag sitter nöjd för tillfället, så jag lär inte lägga ut flera lusentappar för att kolla :P

#119

Postad 19 september 2004 - 15:17

awesom-o
  • awesom-o
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Nån som har någon erfarenhet av eller kan säga nåt om dessa kablar?
http://www.webhallen...od.php?id=28604

skall ha dem å koppla xboxen till min Z2... kanske eventuellt dvd senare....

#120

Postad 19 september 2004 - 16:46

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0

Nån som har någon erfarenhet av eller kan säga nåt om dessa kablar?
http://www.webhallen...od.php?id=28604

skall ha dem å koppla xboxen till min Z2... kanske eventuellt dvd senare....


Räcker inte 15m av den som vi kör här?
Länk:

http://64.4.34.250/c.....00000,1330000

#121

Postad 19 september 2004 - 16:51

awesom-o
  • awesom-o
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
jag behöver 17 m....
den här var dessutom billigare, ska köpa tillsammans med hd-kit till xbox...

#122

Postad 19 september 2004 - 21:26

davvie
  • davvie
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Undrar vad det är det för skillnad på den här kabeln, och den här?

Redigerat av davvie, 19 september 2004 - 21:27.


#123

Postad 19 september 2004 - 22:25

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0
37898 är den sista som du visar den är garanterat bra då det är den hela tråden
handlat om trots en del förväxlingar. Det är väl ingen som testat den första
antar jag. Dock är vi minst 2 ialla fall som lyckats beställa 3RCA kabel för
ljud och komosit vilket är fel.

#124

Postad 19 september 2004 - 22:28

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0

Ingen annan som upplever ghosting med dessa komponentklablar?
För mig är det ganska påtagligt när jag kör från min dvd-spelare Yamakawa 375 till projektorn hitachi pj-tx100.

Har inte haft möjlighet att testa med några andra kablar ännu dessvärre.

Jag tror det kan vara konturskuggor som man får vid analog matning
ibland.

#125

Postad 21 september 2004 - 23:08

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

  • 614 inlägg
  • 0
Funderar på att skaffa en 20meters när jag köpt projj.

Nån som kan mäta tjockleken och bredden på kabeln? kommer behöva ha den i kabelränna.

/Magnus

#126

Postad 21 september 2004 - 23:33

Unregisteredde1d8897
  • Unregisteredde1d8897
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
PiZZaMaN: 19*7 mm får jag Clicktronic varianten till.

Redigerat av Unregisteredde1d8897, 21 september 2004 - 23:35.


#127

Postad 23 september 2004 - 09:24

Unregisteredb98c9d15
  • Unregisteredb98c9d15
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Jag gjorde mina egna kablar och jag är ju en väldigt glad amatör hehe men  jag hade hem en Supra komponent för att jämföra!
Dra på trissorna jag tyckte att min hemma gjorda kabel slog Supra med ”nästan” hästlängder..  jag har bara testat under rena tittarförhållande (vilket jag tycker är viktigast hehe)
Jag spanade in denna Länk sen så inhandlade jag lite material!

En relaterad fråga:

Det sägs ju vara bättre med crimpade kontakter istället för lödning. Ändå så beskriver alla sådana här "gör-det-själv-instruktioner" hur man löder kontakterna. Är en crimptång väldigt dyr, kräver enorm kraft - eller är det något jag fattat fel?

Jag gjorde mina egna kablar och jag är ju en väldigt glad amatör hehe men  jag hade hem en Supra komponent för att jämföra!
Dra på trissorna jag tyckte att min hemma gjorda kabel slog Supra med ”nästan” hästlängder..  jag har bara testat under rena tittarförhållande (vilket jag tycker är viktigast hehe)
Jag spanade in denna Länk sen så inhandlade jag lite material!

En relaterad fråga:

Det sägs ju vara bättre med crimpade kontakter istället för lödning. Ändå så beskriver alla sådana här "gör-det-själv-instruktioner" hur man löder kontakterna. Är en crimptång väldigt dyr, kräver enorm kraft - eller är det något jag fattat fel?


Förstår inte var ifrån ni fått att lödning generellt skulle vara någon dålig sammanfogningsmetod. Lödning är snarare ett utmärkt sätt att sammanfoga två ledare. Möjligheten att impedansanpassa en kabel ligger nämligen snarare vid kontaktens utforming än på vilket sätt den ansluts, vare sig det är skruv, lödning mm.

När det gäller fördelarna med krimpning så ligger de just i kontaktens utforming då krimpningen gör det enkelt att få en relativt hftät övergång mellan din kabel och kontakt. Vilket i sin tur gör det möjligt att bibehålla impedansen.

Problemet är nämligen att de flesta av kontakterna som används inom hemelektroniken inte är eller går att impedansanpassa, tex RCA, SCART. Tillverkarna har här istället låtet konstnaden styra och räknar med att den lilla övergången mellan kabel och kontakt skall vara försumbar, vilket den också är i de flesta tillämpningar.

En av de bättre och smartare kontakterna idag är annars F-kontaken som alla parabolägare flitigt använder. Denna kontakt typen är nämligen konstruerad på ett sätt som gör övergången mer eller mindre förlustfri. Men även där finns det skillnader på utformingen som kan ställa till det. Twist-on typen där man skruvar på kontaken kan nämligen lätt leda till skador på kabeln och därmed uppstår förluster.

Samtidigt skall man komma ihåg att de signalförluster som uppstår pga av impedansskillnader kontakteringen är mycket liten. De flesta försluster beror snarare på att man kör med dåligt skärmade kablar som leder till överhörning mm. Det positiva med dett är att man inte behöver slänga ut flera tusenlappar för att få bra bild.

Oftast räcker det tom med en helskärmad scartkabel för ca 50kr för att få perfektbild mellan tv:n och dvdspelaren. Givetvis inverkar långa kabellängder negativt på alla signaler men det är definitivt inte tjockleken på kabelisoleringen mm som avgör kvaliteten på kabeln som många så kallade highend kablar stoltserar med.

Min åsikt när det gäller kablar är att de dyra kablarna enbart är till för de "troende". Har man betalat hundra eller tusenlappar för en kabelstump måste ju ljudet/bilden bli bättre, annars kan ju hjärnan få för sig att man har blivit lurad.

Betalar man mer än runt 20kr/m är det inte för bättre ljud eller bildkvalitet man betalar. Så därför tror jag inte en sekund på att en supra/jenvig eller marcuskabel skulle vara ett dugg bättre än tex den kjellocokabel som tas upp här i tråden.

#128

Postad 23 september 2004 - 09:47

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

  • 2 279 inlägg
  • 0
På tal om F-kontakten...

I tråden Eluttagslist med nätfilter? så kom Monster HT800 upp till "diskussion".

Jag skulle vilja ha ett överspänningsskydd till plasma-TV:n / satellit-dekodern / kabel-TV-dekodern. De modeller som ha en inbyggd F-kontakt är för dyra för min budget, men ovan nämnda HT800 har ett pris jag kan tåla. Den har dock ingen F-kontakt, utan vanliga kontakter för kabel-TV. Är det möjligt att använda HT800 i alla fall? Man skulle sätta på en vanlig "kabel-TV-kontakt" på kabeln från parabolen, sedan en kort kabel mellan "monstret" och satellit-dekodern med en kabel-TV-kontakt i ena änden och en F-kontakt i andra.

Finns det i så fall "vanlig kabel-TV-kontakter" av lite bättre kvalitet/konstruktion, för att inte försämra signalen mer än nödvändigt?

#129

Postad 07 oktober 2004 - 15:45

Unregistered41144
  • Unregistered41144
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Er det noen som har testet ITEC komponent kabler fra Clas Ohlson?Kablene ligner veldig på Kjell&Co sine ClickTronic kabler

#130

Postad 07 oktober 2004 - 17:54

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0

Er det noen som har testet ITEC komponent kabler fra Clas Ohlson?Kablene ligner veldig på Kjell&Co sine ClickTronic kabler

Länka gärna så det blir lättare att hitta.

#131

Postad 07 oktober 2004 - 18:51

Unregistered41144
  • Unregistered41144
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Hei evert

jeg burde selvsagt lagt inn linken til ITEC komponent kabler på Clas Ohlson. Her er den

http://www.clasohlso.....:42 PM#q14368

#132

Postad 10 oktober 2004 - 12:08

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0

Hei evert

jeg burde selvsagt lagt inn linken til ITEC komponent kabler på Clas Ohlson. Her er den

http://www.clasohlso.....:42 PM#q14368

Det ser ut att vara vår snuskbilliga komponent.
Jag bor i Luleå och skall gå upp till Clas O i veckan och titta.
Lovar att höra av mig snarast.

#133

Postad 10 oktober 2004 - 18:21

Unregistered41144
  • Unregistered41144
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Jeg venter spent evert!

#134

Postad 10 oktober 2004 - 21:48

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

Hei evert

jeg burde selvsagt lagt inn linken til ITEC komponent kabler på Clas Ohlson. Her er den

http://www.clasohlso.....:42 PM#q14368

Det ser ut att vara vår snuskbilliga komponent.
Jag bor i Luleå och skall gå upp till Clas O i veckan och titta.
Lovar att höra av mig snarast.

Tja!

Var på Clasisjön/Lulä alldeles nyligen, såg ingen kabel då som skulle ens kunna kallas komponent...men det kanske finns endå.

ps. Jag köpte en IXOS-scart samma dag....behövde en kort till dotterns teve/dvd så då köpte jag en sån på T&T, och använder mellan boxer och min scart-komponentkonverter...så jag kommer nog inte att behöva beställa nån kjelloco/Clictronic-scart.

#135

Postad 26 oktober 2004 - 07:30

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0

Hei evert

jeg burde selvsagt lagt inn linken til ITEC komponent kabler på Clas Ohlson. Her er den

http://www.clasohlso.....:42 PM#q14368

Det ser ut att vara vår snuskbilliga komponent.
Jag bor i Luleå och skall gå upp till Clas O i veckan och titta.
Lovar att höra av mig snarast.

Tja!

Var på Clasisjön/Lulä alldeles nyligen, såg ingen kabel då som skulle ens kunna kallas komponent...men det kanske finns endå.

ps. Jag köpte en IXOS-scart samma dag....behövde en kort till dotterns teve/dvd så då köpte jag en sån på T&T, och använder mellan boxer och min scart-komponentkonverter...så jag kommer nog inte att behöva beställa nån kjelloco/Clictronic-scart.

Jag har nu själv varit och tittat på Clas Ohlsson och det är som AAKEE
skriver en icke förtroendeingivande kabel. Den är bara snarlik på avstånd.
De hade slut 10m längder vilket tyder på att några kör denna kabel.

Jag lovade ju att titta på denna men AAKEE hann först. Ledsen att jag
inte hann då jag lovade.

Kabeln kommer från ITEC och de har ett komplett kabelutbud.
Jag köpte en opto 5m till min Xbox så nu är allt klart för HD-packet.
Så nú blir det pixelmappning till min AE500 på NTSC jag är mycket
nyfiken på bild o ljudkvalite i XBOX. Jag har ju en tråd om
digitala ljudutgångar på DVD-spelare som jag nu kan komplettera.

Jag vill inte döma ut Clas Ohlsons ITEC förrän någon provat.
Frakten till Kjell o Kompani är ju faktiskt 90kr.

#136

Postad 26 oktober 2004 - 21:08

Mr Fabio
  • Mr Fabio
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Hur är det med ghosting på denna kabel???? Har ni haft några tendenser?

#137

Postad 26 oktober 2004 - 22:40

Unregistered41144
  • Unregistered41144
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Takk for svar evert!

AAKEE fant ikke denne kabelen, men jeg har sett på den selv og det er
ekte komponenet, det vises også på linken til Clas Ohlson. Selv om den ikke er lik Kjells kabel så kan den være like god. Er det noen som har testet denne kabelen som kan fortelle oss hvordan den er? og eventuell
ghosting som også Mr Fabio lurer på?
Jeg er fra Norge så jeg hadde fortrukket å kunne kjøpe en slik kabel på Clas Ohlson butikk her i Norge

http://www.clasohlso.....:42 PM#q14368

#138

Postad 26 oktober 2004 - 23:15

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0

Takk for svar evert!

AAKEE fant ikke denne kabelen, men jeg har sett på den selv og det er
ekte komponenet, det vises også på linken til Clas Ohlson. Selv om den ikke er lik Kjells kabel så kan den være like god. Er det noen som har testet denne kabelen som kan fortelle oss hvordan den er? og eventuell
ghosting som også Mr Fabio lurer på?
Jeg er fra Norge så jeg hadde fortrukket å kunne kjøpe en slik kabel på Clas Ohlson butikk her i Norge

http://www.clasohlso.....:42 PM#q14368

Så här ser den ut och det är äkta komponent du har rätt.

#139

Postad 26 oktober 2004 - 23:17

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0

Hur är det med ghosting på denna kabel???? Har ni haft några tendenser?

Beskriv din ghosting?

#140

Postad 27 oktober 2004 - 10:47

Mr Fabio
  • Mr Fabio
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Skuggor runt objekten i bilden. Skuggorna brukar synas mest på texter. Folk menar på att detta skapas i kabeln pga dålig skärm, bandbredd osv.

MVH

#141

Postad 27 oktober 2004 - 19:55

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0

Skuggor runt objekten i bilden. Skuggorna brukar synas mest på texter. Folk menar på att detta skapas i kabeln pga dålig skärm, bandbredd osv.

MVH

Det bli konturskuggor runt objekt om filmen är av dålig kvalitet,
eller rättare sagt vissa filmer. Min uppfattning är att den ger låg
ghosting bättre än scart vad jag sett.
Sen tror jag att digital matning är enda sättet att slippa ghosting.

#142

Postad 28 oktober 2004 - 20:32

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0
Tja!

Jag kan berätta om jämförelsen mellan en annan kabel från clas-olson (INTE den där ni pratar om nu) och den billiga kjell&co-kabeln.

Köpte ett kabelkit ett tag innan jag skaffade projje skulle ha en svideoslang, där fanns med en 10m "komponentkabel"(är nog egentligen en komposit+stereoljud)...det är en markant skillnad just vad avser ghosting och skärpa mellan de två kablarna. Kjell&Co(clictronic) är helt ok, men den andra är inge vidare. Så det kan skilja en hel del, och ge ghosting av kabeln också, verkar det som.

Hoppas att den clasolson-kabeln ni snackar om nu är bra...

#143

Postad 28 oktober 2004 - 20:39

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0

Tja!

Jag kan berätta om jämförelsen mellan en annan kabel från clas-olson (INTE den där ni pratar om nu) och den billiga kjell&co-kabeln.

Köpte ett kabelkit ett tag innan jag skaffade projje skulle ha en svideoslang, där fanns med en 10m "komponentkabel"(är nog egentligen en komposit+stereoljud)...det är en markant skillnad just vad avser ghosting och skärpa mellan de två kablarna. Kjell&Co(clictronic) är helt ok, men den andra är inge vidare. Så det kan skilja en hel del, och ge ghosting av kabeln också, verkar det som.

Hoppas att den clasolson-kabeln ni snackar om nu är bra...

Jag ställde frågan om Claes Ohlsson kabeln i Component forum.
De var inte intresserade. AAKEE skall vi dela på kostnaden och
testa den? Du får behålla kabeln efter testet. Det är ju bara skoj
om man hjälpa någon att köpa billigt. Vi är ju prisjägare :huh:
Samtidigt kan vi ta Scarten på öppet köp o testa mot mina
sen lämnar vi tillbaka den. Det kan ju bli en vinstlott för Claes O :(

Redigerat av Unregisteredafe9e410, 28 oktober 2004 - 20:41.


#144

Postad 30 oktober 2004 - 00:18

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Jag ställde frågan om Claes Ohlsson kabeln i Component forum. De var inte intresserade.

Såg det, men glömde bort att skriva nått...sorry :blink:

Själv tycker jag lågpris är mer intressant än dyrt. Jag menar, hur svårt är det att göra något bra av något som är snordyrt? Att göra något bra av "budget" är dock en bedrift. :)

Kan man köpa Clabbe-kabeln på öppet köp tro?

#145

Postad 30 oktober 2004 - 20:35

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0

Jag ställde frågan om Claes Ohlsson kabeln i Component forum. De var inte intresserade.

Såg det, men glömde bort att skriva nått...sorry :rolleyes:

Själv tycker jag lågpris är mer intressant än dyrt. Jag menar, hur svårt är det att göra något bra av något som är snordyrt? Att göra något bra av "budget" är dock en bedrift. :)

Kan man köpa Clabbe-kabeln på öppet köp tro?

Du får pengar till hälften av kabeln om du provar den!
Är det någon mer som kan tänkas ge nån krona till packman
Component bedriver ju testverksamhet så nog kan vi väl få ihop
lite pengar. Men pacman måste ge sin syn först.
Men anmäl om ni är intresserade av sponsring. Är vi några stycken
som satsar en 50 lapp var så behöver ju inte ens packman betala :D

#146

Postad 30 oktober 2004 - 21:32

Unregistered44e39cb3
  • Unregistered44e39cb3
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Vill bara säga att jag & några polare har testa denna kabel

mot en massa dyra kablar & vi såg ingen skillnad :rolleyes:

vi körde en nad 533 & en denon 2900 & en pana 100 projje vid testet

jag köpte den :)

#147

Postad 30 oktober 2004 - 22:09

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0
Vi behöver en proje med lite skarpare bild.
Men perfekt att den passar er, man ska inte behöva betala 1500 kr
för en kabel i ditt läge :)

#148

Postad 31 oktober 2004 - 00:53

Unregistered44e39cb3
  • Unregistered44e39cb3
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Jag viste att det var nån som skulle skriva om projen så vi tog hit en TOSHIBA MT200 (tack Marcus) & en Panasonic PT-AE700E (tack peter)

vi vart 6st till detta test


samma kablar som förut

1 ca 250:-
2 ca 800:-
3 ca 3200:-

dvd nad 533 & denon 2900



ingen av oss såg nån skillnad även om vi ville så gick det inte att säga att den ena vart bättre än den andra

200 mot 700 vilken hade bästa bilden ? det vart vart det 3-3 :)

#149

Postad 31 oktober 2004 - 02:20

Unregistered41144
  • Unregistered41144
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Takk Ebbek!

Da tror jeg at jeg kjøper Clas Ohlson komponent kabelen

#150

Postad 31 oktober 2004 - 13:35

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

Jag ställde frågan om Claes Ohlsson kabeln i Component forum. De var inte intresserade.

Såg det, men glömde bort att skriva nått...sorry :rolleyes:

Själv tycker jag lågpris är mer intressant än dyrt. Jag menar, hur svårt är det att göra något bra av något som är snordyrt? Att göra något bra av "budget" är dock en bedrift. :)

Kan man köpa Clabbe-kabeln på öppet köp tro?

Du får pengar till hälften av kabeln om du provar den!
Är det någon mer som kan tänkas ge nån krona till packman
Component bedriver ju testverksamhet så nog kan vi väl få ihop
lite pengar. Men pacman måste ge sin syn först.
Men anmäl om ni är intresserade av sponsring. Är vi några stycken
som satsar en 50 lapp var så behöver ju inte ens packman betala :D

Tja!

Har missat din fråga om test....visst vore det kul. Kanske "enklare" att låta Pacman testa?...jag e på för en sponsring....kanske kunde man rent snacka med clasisjön om att få låna för test...de kan nog sälja en hel del kablage om dessa är bra på vårt testande.


Skall vi testa här uppe bland isbjörnarna så borde vi få låna nån referenskabel...kanske fråb T&T ? ...jag har nog ingen komponent som kan kallas det(om inte kjell&co-clictronic kan kallas det :D )



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.