Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Guide: Optimal inställning av PS4 till TV

71 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 juli 2014 - 14:00

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 7
Det kanske är självklart för en del, men här är iaf en guide för hur man ställer in sin TV (i det här fallet en LG LCD) för bäst bild, och låg input lag. Liknande inställningar fungerar för andra tillverkare, men det är inte alla som stödjer full RGB (0-255). Om inställningen är fel blir det antingen grå svärta, eller så klipps den mörkaste informationen bort.

1. Ställ in videoutmatning i PS4 som på bilden (bildstorlek spelar ingen roll...):

Bifogad fil  20140726141116.png   543,48K   175 Antal nerladdningar


2. Byt namn på HDMI-ingången där PS4 är ansluten till "PC". Det är viktigt, eftersom TVn aktiverar 4:4:4 (full färgupplösning), 0-255 nivåer, stänger av inställningar som kan ge input lag, och förhindrar overscan.

Bifogad fil  ingangslista.png   1,04MB   78 Antal nerladdningar

Bifogad fil  pclage.png   869,79K   71 Antal nerladdningar


3. Välj läget "Spel" i TVns inställningar:

Bifogad fil  spel.png   1,16MB   67 Antal nerladdningar


4. Välj svartnivå "hög" i bildalternativ. Det är viktigt, eftersom signalen annars tolkas som video-nivå, och allt i mörka områden blir svart/klipps bort.

Bifogad fil  svartniva.png   978,34K   73 Antal nerladdningar


När det är klart ser man skillnad direkt. Här är ikonen nere i hörnet:

Före:
Bifogad fil  ring2.png   64,78K   77 Antal nerladdningar

Efter:
Bifogad fil  ring1.png   76,01K   69 Antal nerladdningar


Till vänster: PC-läge och rätt svartnivå.
Bifogad fil  lastofus.png   1,29MB   66 Antal nerladdningar


För att kontrollera att svartnivån är rätt inställd, öppna denna bilden i PS4ans webbläsare:
http://www.cheats.co...02/rgb-test.jpg

Bifogad fil  rgb-test.jpg   48,66K   61 Antal nerladdningar

Om bakgrunden är svart, och de flesta av fälten syns, så är det ok.

Om hela bilden är svart, så klipps den mörkaste informationen bort. Det gör att mörka miljöer i spel kan bli helt svarta. En del upplever denna inställning som "mer kontrastrik" vid direkt jämförelse, men det beror bara på att bilden helt enkelt är mörkare.

Om bakgrunden är grå istället för svart, så är svartnivån för hög.

Anledningen till att inställningar för svartnivå och RGB-omfång finns, är att standarden för TV-sändningar, DVD, Blu-ray osv är 16-235 (videonivåer).

På datorskärmar är färgomfånget 0-255, dvs röd, grön och blå kan ha 256 olika värden.

4:4:4 (RGB) som aktiveras i TVns PC-läge innebär att både färg och gråskala har full upplösning. Datorskärmar använder alltid det, medans videoformat på DVD, Blu-ray osv lagrar färgen med lägre upplösning för att spara bandbredd. Att köra 4:4:4 RGB ger bättre bild (se bilden på "ikonen" längre upp) och en signalomvandling mindre, vilket kan ge mindre input lag.

Här är en lista på input lag:

Hittade en ganska bra sida med databas över input-lag för olika TV apparater.
http://www.displaylag.com


Lägger till en:
LG 55LM620T: 32ms (PC-läge)

Redigerat av Ageve, 09 augusti 2014 - 00:06.


#2

Postad 27 juli 2014 - 18:47

WarpGuN
  • WarpGuN
  • Forumräv

  • 587 inlägg
  • 0
Toppen, Tack :)

#3

Postad 07 augusti 2014 - 07:23

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Grym tråd Ageve!

Eftersom det i stort funkar på liknande sett till många andra tv-apparater så tycker jag du kan stryka LG i rubriken och be Zoiler göra denna tråd till en sticky.

#4

Postad 07 augusti 2014 - 13:47

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0
Hur gör man på samsung? Bilden blir grymt suddig i pc läget... Och går inte ändra till spelläge när pc läge är på, men det kanske inte är så konstigt :)
Skulle funnits en snabbknapp på fjärrkontrollen, så man kunde skifta mellan spel, och filmläge! :P

Sen en grej till... När jag kör HDMI genom min onkyoförstärkare, så märker jag att inputlaget blir högre... Så kör HDMI direkt till TVn istället...

Redigerat av Garrett, 07 augusti 2014 - 13:49.


#5

Postad 07 augusti 2014 - 14:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Sen en grej till... När jag kör HDMI genom min onkyoförstärkare, så märker jag att inputlaget blir högre... Så kör HDMI direkt till TVn istället...


Ja, det är ett bra tips. Till spel funkar det lika bra med optiskt till ljudet. Ska man se film och vill ha HD-ljud däremot, så får man köra HDMI genom förstärkaren.

Anledningen till att jag inte nämnde Samsung, är att jag helt enkelt inte har lika bra koll på vilka inställningar som ska användas där.

#6

Postad 07 augusti 2014 - 14:57

FluBBa
  • FluBBa
  • Lärjunge

  • 385 inlägg
  • 0
Hittade en ganska bra sida med databas över input-lag för olika TV apparater.
http://www.displaylag.com

#7

Postad 07 augusti 2014 - 18:54

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

  • 1 193 inlägg
  • 0
Har en Panasonic VT50 som jag är jävligt nöjd med.
Men den har typ inga inställningar av dom du nämner.
Brukar köra THX mode vilket får allt att se jävligt bra ut så jag antar att jag är nöjd ändå.
Fast om nån har nått tips om något till den så säg gärna till.
Allt kan bli bättre!

Edit: Men ska kolla svartnivån på Ps4an senare!

Redigerat av Megaman1, 07 augusti 2014 - 18:56.


#8

Postad 08 augusti 2014 - 12:22

Mr Fabio
  • Mr Fabio
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Nu känner jag mig som ormen i paradiset, men om både tv och ps4 stöder rgb full betyder väl inte att bildkvaliten för spel och film blir bättre? Huvudsak är väl att både tv och ps4 är inställda på samma, full eller limited?

Om Ps4 är inställd på full outputtar den 48bit per pixel (16bit för varje färg, röd, grön och blå). Väljs limited outputtar ps4 32bit per pixel. Jag håller med trådskapare att man vill undvika konvertering innan bild visas. Men jag har hört att spel skapas och renderas med 32bit, dvs som limited, precis som film/bluray. Att då ställa in ps4 och tv som full innebär ju att vi just skapar en onödig konverting som inte medför några förbättringar. 32bit har ju blivit en standard för film och jag tror det även smittat av sig på spelutvecklare. Tyvärr är jag inte hundra på detta. Men jag är kritisk till att man alltid skulle få bäst bildkvalite om man ställde in ps4 och tv som full. Men om spel skulle renderas som 48bit är inställningen full att föredra.

Vad tror ni?



#9

Postad 08 augusti 2014 - 14:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0
Jag tror att du blandar ihop RGB-inställningar och Deep Colour.

Full RGB är normalt sett PC-nivåer, dvs 0-255 per färg (8-bit), medans begränsad är videonivåer (16-235). Om både TV och källa stödjer det, ska man använda full, och ställa in det rätt. Om stöd saknas måste man köra begränsad, annars tappar man information i bilden på samma sätt som när man kör med full RGB och fel inställningar.

På min LG fungerar kombinationerna full+svartnivå hög, och begränsad+svartnivå låg.

Ställer man in full+svartnivå låg så försvinner detaljer i mörka områden. Information klipps bort eftersom TVn förväntar sig en 16-235 signal när man ställer in svartnivå låg.

Om du aktiverar Deep Colour, och TVn stödjer det, så blir det 48-bit (edit: totalt då, inte per färg ;) ). Du har helt rätt i att inga spel renderas med deep colour.

Redigerat av Ageve, 08 augusti 2014 - 14:52.


#10

Postad 08 augusti 2014 - 15:33

Mr Fabio
  • Mr Fabio
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Ok. Det jag menar är att det är viktigt att display och ps4 har samma rgb-inställningar? Men att använda full (0-255) i både tv och ps4 borde inte vara den bästa inställning om spel renderas med videonivåer (16-235)? Om så är fallet konverteras svärtenivåerna 16 till 0 och 235 till 255, vilket borde ge problem med bandingeffekter.

Det jag menar är att det borde inte vara någon större synbar (om ens någon) om både display och ps4 har samma rgb-inställning, oavsett full eller limited? Självklart uppstår problem om dessa blandas, vilket vi är överens om och som visas i bild ovan. Nu har jag själv inte gjort någon test med att jämföra limited mot full, men jag hittade en lirare på avsforum, post #69:

http://www.avsforum....put-talk-3.html

Enligt hans test är limited att föredra. Se bilder i länken. Han kör både tv och ps4 med samma rgb-inställning.

Har du själv gjort något liknande eller varför använder du full istället för limited?

Mvh

Redigerat av Mr Fabio, 08 augusti 2014 - 18:22.


#11

Postad 08 augusti 2014 - 15:39

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0
Det är kanske därför man ska ha full, om man ställer i på TVn att det är en PC inkopplat... Alltså PC läget..?

#12

Postad 08 augusti 2014 - 16:22

Mr Fabio
  • Mr Fabio
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0
Men om spel renderas som 0-255 är full att föredra. Men renderas spel som 0-255 eller 16-235? Film/bluray lagras som 16-235.

#13

Postad 08 augusti 2014 - 22:30

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0
Jag kör på limited och input label game. Ser ingen skillnad så länge både bildvisare och ps4 är inställt på samma, men vet att det gäller för blu-ray och där är jag mer kräsen. Dock klarar varken tv;n (lg-led) eller projektorn (sony hw50) chroma range test på spears and munsil-skivan oavsett inställning och input label. Vet inte om det är ps4ans firmware som är kasst eller om receivern gör nåt knas. Men gissar på det första.

#14

Postad 11 augusti 2014 - 01:50

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Jag kör på limited och input label game.


Limited kan du köra om du ställer in TVn så att den matchar det. Skillnaden där är inte så stor. Full kan också skapa problem om man kör genom en receiver som inte stödjer det.

Att du inte ser skillnad på game- och PC-läget beror troligtvis på att receivern komprimerar färgen så att det inte blir någon skillnad. Testa att köra direkt till TVn.

#15

Postad 11 augusti 2014 - 09:22

Unregisteredfaa967e4
  • Unregisteredfaa967e4
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0
Jag kan inte välja tv storlek alls? Den "raden" finns inte ens med!

#16

Postad 11 augusti 2014 - 16:40

bjornengqvist
  • bjornengqvist
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

Jag kan inte välja tv storlek alls? Den "raden" finns inte ens med!


Samma här. Hur kommer man åt den inställningen?

#17

Postad 11 augusti 2014 - 16:47

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Jag kan inte välja tv storlek alls? Den "raden" finns inte ens med!


Har för mig att inställningen bara finns om man har en TV med 3D.

Redigerat av Ageve, 11 augusti 2014 - 16:48.


#18

Postad 11 augusti 2014 - 19:33

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0

Limited kan du köra om du ställer in TVn så att den matchar det. Skillnaden där är inte så stor. Full kan också skapa problem om man kör genom en receiver som inte stödjer det.

Att du inte ser skillnad på game- och PC-läget beror troligtvis på att receivern komprimerar färgen så att det inte blir någon skillnad. Testa att köra direkt till TVn.


Kan ligga nåt i det, kanske måste välja pc-ingången på receivern.

#19

Postad 27 augusti 2014 - 15:16

solitarypredator
  • solitarypredator
  • Lärjunge

  • 440 inlägg
  • 0
I menyn på tvn så är min bildalternativ grå och jag kan inte ändra där?

#20

Postad 01 september 2014 - 17:42

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

I menyn på tvn så är min bildalternativ grå och jag kan inte ändra där?


Det mesta stängs av när du väljer PC-läge. Det enda man ska kunna ändra (förutom standardkontrollerna, dvs ljusstyrka osv) är svartnivå.

Brusreducering, dynamisk kontrast osv kan man inte aktivera, eftersom det fördröjer signalen och försämrar bilden.

Redigerat av Ageve, 01 september 2014 - 17:42.


#21

Postad 04 januari 2015 - 10:43

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
En fråga om ljudinställning. Netflix ljud blir multichannel istället för Dolly digital? Hur fixar jag det?

#22

Postad 07 januari 2015 - 11:00

FluBBa
  • FluBBa
  • Lärjunge

  • 385 inlägg
  • 0
Vet inte om du kan tvinga ljudet att gå via spdif fast du har en förstärkare/tv(?) som klarar att ta emot multichannel? Då borde du få Dolby komprimerat i kabeln. Varför vill du ha det, tror du din förstärkare gör ett bättre jobb än PS4an? (riktig fråga)

#23

Postad 08 januari 2015 - 11:33

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0
Vart hittar man svartnivå hög på Samsung? Eller är det HDMI low/normal som är motsvarande..?

#24

Postad 25 mars 2015 - 12:10

davvekulneff
  • davvekulneff
  • Lärjunge

  • 346 inlägg
  • 0
Hur kan man ändra ljuset på ps4? HAr en kompis som undrar. Han tycker det är för mörkt och vill ändra så att det blir ljusare i själva konsolen, inte på tv

#25

Postad 25 mars 2015 - 13:06

(SiC)
  • (SiC)
  • Beroende

  • 1 025 inlägg
  • 0

Hur kan man ändra ljuset på ps4? HAr en kompis som undrar. Han tycker det är för mörkt och vill ändra så att det blir ljusare i själva konsolen, inte på tv

Det brukar du kunna göra i inställningarna för vissa spel.



#26

Postad 25 mars 2015 - 13:38

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
din vän kanske kör full RGB(på ps4) fast tv:en bara kan visa limited RGB, det kan göra bilden mörk och bilden visas då inkorrekt.

#27

Postad 25 mars 2015 - 16:41

davvekulneff
  • davvekulneff
  • Lärjunge

  • 346 inlägg
  • 0
Så lösningen kan vara?

#28

Postad 25 mars 2015 - 16:53

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Under settings -> sound and screen -> ps4 RGB Output är default på automatic, tvinga den till Limited (detta allternativet kan han ha kvar även om det inte gör något, då fullRGB endast funkar på tv(oftast) om den kör i pc-läget eller om den är kopplad till en monitor.

#29

Postad 25 mars 2015 - 17:29

davvekulneff
  • davvekulneff
  • Lärjunge

  • 346 inlägg
  • 0
Så alternativet är att välja pc-läge på TV, eller välja RGB limited? Om man ändrar till PC läge, ska man köra vidare på limited RGB då eller köra full? Tänkte på ljust/ mörkt?

Annars får han väl installera om gta

#30

Postad 02 april 2015 - 07:22

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0
"En fråga om ljudinställning. Netflix ljud blir multichannel istället för Dolly digital? Hur fixar jag det?"

Ändra inställning från pcm till Dolby

#31

Postad 07 april 2015 - 09:16

Unregistered2413ad54
  • Unregistered2413ad54
  • Lärjunge

  • 303 inlägg
  • 0

"En fråga om ljudinställning. Netflix ljud blir multichannel istället för Dolly digital? Hur fixar jag det?"

Ändra inställning från pcm till Dolby

Ett tillägg. Det viktigaste när det gäller ljud ut från både PS3 och PS4 och även andra ljudkällor är att kolla att man får multichannel i sin förstärkare! Sedan om det står Dolby True-HD eller DTS True-HD MA eller PCM spelar ingen roll eftersom det från början i alla fall är PCM ljud! PCM är liksom råljudsignalen från en digital ljudkälla oavsett ljudformat. Enda gången man inte kan få ljudet som PCM i förstärkaren är när man skickar multichannel (Dolby Digital eller DTS) över en optisk eller koaxial kabel.



#32

Postad 08 december 2015 - 20:43

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0

Tar jag PC läget på min samsung js8005 så kan jag tex inte välja spel läget i tv:n och inte kan jag röra svartnivån heller?

 

Sen i Ps4:ans inställningar kan jag inte välja Y Pb/Cb PR/CR- intervall. Men det kanske inte spelar någon roll?



#33

Postad 16 december 2015 - 06:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Tar jag PC läget på min samsung js8005 så kan jag tex inte välja spel läget i tv:n och inte kan jag röra svartnivån heller?

Sen i Ps4:ans inställningar kan jag inte välja Y Pb/Cb PR/CR- intervall. Men det kanske inte spelar någon roll?

Det är lixom det som är lite av poängen. :)

#34

Postad 16 december 2015 - 07:47

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Vill dock påpeka att RGB alltid har "full färgupplösning", och bör inte på något sätt blandas ihop med 4:4:4 då det åsyftar på chromasamplingen i YCbCr (eller YPbPr också för den delen). Till skillnad från YCbCr där bildinformationen är uppdelad i två färgkomponenter och en luminanskomponent med synk så erhålls all färg- och luminansinformation fullkomligt intakt i respektive färgkomponent när man använder RGB. Sedan finns det olika svartnivåer även för RGB, vilket förklaras på ett bra sätt av TS i huvudinlägget.



#35

Postad 22 december 2015 - 00:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Ja, RGB kallas ibland 4:4:4 för att visa att det har full färgupplösning, men du har såklart rätt i att det inte har något med componentvideo att göra.



#36

Postad 14 januari 2016 - 18:38

Petter Lindgren
  • Petter Lindgren
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0
Men vad säger ni om nedanstående påståenden från referencehometheater angående Full / Limited RGB på spelkonsoler?



Q: Since video games use the Full RGB palette, shouldn’t I use Full RGB when playing video games and then Limited RGB for movies?

A: No. Most video games are designed using the Full RGB spectrum since they are designed on computers which use that. However, when you are playing a Full RGB game and your video game console is set to Limited, it takes this into account. The video levels are shifted from 0-255 down to 16-235 and the gamma curve is adjusted to match a TV as well. You aren’t losing anything as the system is accounting for this.


Q: My TV supports Full mode, shouldn’t I use this?

A: No. TVs support Full to make them easier to calibrate. Most TVs will not display a black level below 16 because video content should never have it. By letting you see Black 15 or 14, it can make it easier to calibrate the display and get the black level correct. However, you really should not use this as your main setting as most displays are not designed to display levels below 16, and often introduce color tints when doing white levels past 240 or so. Additionally, if you restrict yourself to levels 16-235 you wind up with a brighter image with a better contrast ratio, as you can turn up the contrast level higher. Contrast Ratio is the thing your eye notices most, and so it will produce a more pleasing image.

Also, since any non-video game content will only use 16-235, these picture settings will work for all inputs and sources, not just a single source.

Mer info:
http://referencehome...ull-vs-limited/

Redigerat av Petter Lindgren, 14 januari 2016 - 18:40.


#37

Postad 15 januari 2016 - 05:24

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Det där är egentligen bara relevant info om man använder samma kalibrering för film som för spel och samtidigt använder Ps4:an för film (vilket jag inte gör). Jag kör med RGB 0-255 och det räcker med att kolla på en testbild för svart- och vitnivå så ser man att det finns information både under 7.5 IRE och över 93.5 IRE. Gör det inte det så klipps signalen och återges felaktigt. Så länge man har data där behöver man inte oroa sig om något medan man spelar.

 

Ska tilläggas att inställningarna jag använder för TV-spel i överlag skiljer sig oerhört mycket från när jag kollar på film. Skulle jag byta plats på dem så skulle båda se ut som skit.


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 15 januari 2016 - 05:26.


#38

Postad 29 januari 2016 - 09:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Vad yrar snubben i länken om? Det är klart att man tappar lite precision, bitdjup mao, då man konverterar RGB 0-255 material till en RGB 16-235 signal.

Redigerat av pacman, 29 januari 2016 - 09:43.


#39

Postad 05 februari 2016 - 14:18

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Men vad säger ni om nedanstående påståenden från referencehometheater angående Full / Limited RGB på spelkonsoler?



Q: Since video games use the Full RGB palette, shouldn’t I use Full RGB when playing video games and then Limited RGB for movies?

A: No. Most video games are designed using the Full RGB spectrum since they are designed on computers which use that. However, when you are playing a Full RGB game and your video game console is set to Limited, it takes this into account. The video levels are shifted from 0-255 down to 16-235 and the gamma curve is adjusted to match a TV as well. You aren’t losing anything as the system is accounting for this.


Q: My TV supports Full mode, shouldn’t I use this?

A: No. TVs support Full to make them easier to calibrate. Most TVs will not display a black level below 16 because video content should never have it. By letting you see Black 15 or 14, it can make it easier to calibrate the display and get the black level correct. However, you really should not use this as your main setting as most displays are not designed to display levels below 16, and often introduce color tints when doing white levels past 240 or so. Additionally, if you restrict yourself to levels 16-235 you wind up with a brighter image with a better contrast ratio, as you can turn up the contrast level higher. Contrast Ratio is the thing your eye notices most, and so it will produce a more pleasing image.

Also, since any non-video game content will only use 16-235, these picture settings will work for all inputs and sources, not just a single source.

Mer info:
http://referencehome...ull-vs-limited/

 

 

Nä fy, vad detaljer försvann och mörkt det blev vid spel! Bättre ha RGB full eller auto. Auto funkar bra med tycker jag. 


Redigerat av Garrett, 05 februari 2016 - 14:18.


#40

Postad 06 februari 2016 - 10:19

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 1

Nä fy, vad detaljer försvann och mörkt det blev vid spel!

Det beror ju iofs på att du har tvn felinställd i det läget.

Det är ju lixom en av poängerna med tråden, att man ska förstå att man måste matcha signalnivåerna i källan med displayen.

Redigerat av pacman, 06 februari 2016 - 10:33.


#41

Postad 06 februari 2016 - 11:57

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0
Tyckte det blev skit med HDMI level Low eller normal vilket fall.. :/
Ska testa en gång till sen nån dag...
Bästa tycker jag är när jag har ps4 till en egen HDMI ingång, och RGB full hela vägen och pc läge på TVn.. Blir lite suddigare med pc läget, men jäkligt låg inputlagg :)

#42

Postad 06 februari 2016 - 12:08

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Försök att knäcka lagget på min plasma i PC-läge: 82ms :D



#43

Postad 06 februari 2016 - 12:55

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Bästa tycker jag är när jag har ps4 till en egen HDMI ingång, och RGB full hela vägen och pc läge på TVn.. Blir lite suddigare med pc läget, men jäkligt låg inputlagg :)

 

Om det blir "suddigare" så har du skärpefilter på i de andra lägena.



#44

Postad 07 februari 2016 - 07:59

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Om det blir "suddigare" så har du skärpefilter på i de andra lägena.

 

"Skärpefilter"? Har alltid alla förbättringslägen av, oavsett Movie, eller Normal läge, det är dom två lägena jag använder bara... och PC läge då när det är onlinespel, läste nånstans att med allt vad förbättringar avstängt, så hade den TVn ca 30ms inputlag, och PC läge starx under 20.

Men det allra bästa om jag ska panga online, det är när jag orkar flytta den till PC skärmen, jäklar vad det svarar bra då! :) 



#45

Postad 02 mars 2016 - 12:26

novaland
  • novaland
  • Veteran

  • 2 004 inlägg
  • 0
Är det någon som har nån "referensinställning" för ps4 på en Benq w1070 tro?

#46

Postad 05 april 2016 - 13:36

Lias08
  • Lias08
  • Mästare

  • 2 705 inlägg
  • 0

Jag har en 

och på den jag kan inte ens välja inställningar, tv väljer allt själv och jag har noll kontroll. T ex om TVn är av men när jag sätter på min PS4 tvn sätts på av sig själv och väljer rätt hdmi osv. 

Gäller dessa inställningar även Sony TV? 



#47

Postad 05 augusti 2016 - 15:05

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 0
Nu har jag testat fram och tillbaka och läst runt och sett olika bud att det är bra och köra på full och att det är mindre bra.

Testade på full RGB och ändrade även till Normal på HDMI Svärta på min Samsung och tycker mig se rikare färger men är detta bara nåt jag inbillar mig eller blir det skillnad. Kör jag svärtan på låg antar jag att det blir krock och jag ser inte hela test mönstret. Nästan hälften är svart. Men på normal ser jag nästan alla förutom den första. Men den är väl svart.

Har inte behövt sätta ingenången till "PC" utan har ingången på "spelkonsoll" och kommer även då åt inställningen under svärta.

Är det även full RGB på spelkonsoll inställningar på nya Samsung apparater?

TV:n är en UE55KU6075

#48

Postad 05 augusti 2016 - 15:37

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Har inte behövt sätta ingenången till "PC" utan har ingången på "spelkonsoll" och kommer även då åt inställningen under svärta.

 

PC-läget har inget med svartnivån att göra. Det aktiverar som sagt RGB vilket ger bättre bild. Det ska alltid användas när man kör från PC, och det är en klar fördel även från PS4 och Xbone.

 

Här är en instruktion för en annan Samsungmodell:

 

On Samsung UE55F8005:
Source button - Highlight the relevant HDMI input - push the up button - Tools - Change name of input. There, I could choose PC from a long list of predefined names. 

 

Svartnivån får du sen ställa in så att testbilden visas korrekt. Den sista stapeln är inte helt svart, men väldigt nära. Om hälften är svarta däremot, så har du ett problem ;)

 

Det är det som påverkas av full eller limited i PS4-inställningarna. Det bästa är om full och t ex HDMI svartnivå hög i TVn fungerar ihop, men annars är det bara att välja limited och låg. Det viktiga är att testmönstret visas korrekt.


Redigerat av Ageve, 05 augusti 2016 - 15:45.


#49

Postad 05 augusti 2016 - 16:36

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 0

PC-läget har inget med svartnivån att göra. Det aktiverar som sagt RGB vilket ger bättre bild. Det ska alltid användas när man kör från PC, och det är en klar fördel även från PS4 och Xbone.

Här är en instruktion för en annan Samsungmodell:

On Samsung UE55F8005:
Source button - Highlight the relevant HDMI input - push the up button - Tools - Change name of input. There, I could choose PC from a long list of predefined names.


Svartnivån får du sen ställa in så att testbilden visas korrekt. Den sista stapeln är inte helt svart, men väldigt nära. Om hälften är svarta däremot, så har du ett problem ;)

Det är det som påverkas av full eller limited i PS4-inställningarna. Det bästa är om full och t ex HDMI svartnivå hög i TVn fungerar ihop, men annars är det bara att välja limited och låg. Det viktiga är att testmönstret visas korrekt.


Menar att det är så Samsung verkar kalla RGB. HDMI svärta låg är från 16 och Normal är från 0. Så har jag förstått det. Men ska kolla om man ser nån skillnad mellan pc läge eller inte.

#50

Postad 22 november 2016 - 23:01

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0
Köpte en pro idag ;) ska man köra rgb på automatisk eller på full? Kollar jag så blir den blåa färgen i menyn mycket mer klarblå annars pp automatisk så är den lite blek. Kör på en samsung js 8005 tv. Lite råd



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.