Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sony Alpha DSLR-A850/A900 *

546 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony AF 24-70/2,8 ZA Vario-Sonnar T* SSM (Objektiv) 1 (0) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A900 (Systemkameror) 3 7 (1) Inga priser
Sony AF 16-35/2,8 ZA Vario-Sonnar T* SSM (Objektiv) 1 (0) Inga priser
Sony AF 70-400/4,0-5,6 G SSM (Objektiv) 1 (0) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A850 (Systemkameror) 5 (0) Inga priser
Sony Alpha DSLR-A850 + 28-75/2,8 SAM (Systemkameror) 5 (0) Inga priser
1 relaterade trådar

#501

Postad 19 juli 2010 - 08:56

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Kan verkligen 32-bitars XP dra nytta av 4GB? Har för mig att det bara känner av ungefär 3.

#502

Postad 19 juli 2010 - 09:09

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Kan verkligen 32-bitars XP dra nytta av 4GB? Har för mig att det bara känner av ungefär 3.

Stämmer bra, Windows XP 32bits kan bara adressera upp till 3,5GB.

#503

Postad 19 juli 2010 - 14:12

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0
Yep, jag gick på denna.

http://msdn.microsof...778(VS.85).aspx

A 32 bit OS can only use 4GB of memory total, that means if you have 4GB of ram and your graphic card has 1GB of ram, you have a total of 5GB of memory.

Out of that 5GB of memory, you can only use 4GB total. 1GB the graphic card will take up, so now the 32bit OS can only use 3GB.

[...]

Vista 32bit can see only 3.5GB of ram total. The new sp1 only reports how much memory you have intalled, not how much memory you can use

Har aldrig fattat att VRAM måste dela kakan med OS. Edit: Eller gäller det endast delat minne så som på mobila GPUs?

Redigerat av fastson, 19 juli 2010 - 14:18.


#504

Postad 19 juli 2010 - 15:46

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Och vad betyder det för mig i praktiken då? Fattar noll här.. :)

#505

Postad 21 juli 2010 - 10:17

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

Och vad betyder det för mig i praktiken då? Fattar noll här.. :lol:

Det betyder att du behöver en ny dator med minst en i5 750 2,66GHz, 6GB DDR3 1333MHz CL9 ramminne och en Intel X25 80GB SSD systemdisk. :P

#506

Postad 21 juli 2010 - 11:02

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Så det betyder inte att programmet är dåligt ihopsatt då det drar så ohyggligt med arbetsminne då? Inget annat program uppför sig som denna LR gör..

Nej jag skippar programmet helt enkelt..

#507

Postad 21 juli 2010 - 11:24

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Vad använder du för RAW-program nu som gör det effektivare? DxO? :P
24MP RAW känns ganska tungt generellt...

#508

Postad 21 juli 2010 - 13:31

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Tobbe, upplever du någon skillnad mellan A700 - A550 - A850 när det gäller resultat direkt ur kameran?
Av det jag läst producerar APS-C-kamerorna "varmare" toner direkt än om man jämför med A850/900.
Samtidigt har jag också fått känslan av att bilderna blir skarpare med FF än med APS-C, vilket vore hyffsat logiskt då det är dyrare kameror...

Blir säkert ett skutt till FF i framtiden för mig, och då skulle nog en begagnad A850/900 sitta fint, men det blir nog inte förrens om några år, och då vet man ju aldrig vad Sony har släppt ut på marknaden :)
Har redan börjat "planera" mina objektivköp, FF-kompatibelt måste det ju vara samt att optiken ska hålla hög kvalité...

#509

Postad 21 juli 2010 - 15:34

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Så det betyder inte att programmet är dåligt ihopsatt då det drar så ohyggligt med arbetsminne då? Inget annat program uppför sig som denna LR gör..

Nej jag skippar programmet helt enkelt..

En annan del utav datorn som får slita extra hårt med tunga bilder och dess program är grafikdelen.
En så enkel sak som att uppdatera/uppgradera drivrutinen till grafikkortet kan göra susen om man inte gjort det.

#510

Postad 21 juli 2010 - 16:14

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

En annan del utav datorn som får slita extra hårt med tunga bilder och dess program är grafikdelen.
En så enkel sak som att uppdatera/uppgradera drivrutinen till grafikkortet kan göra susen om man inte gjort det.




Hualigen.. Hur vet jag vad som sitter där då?.. Och hur vet jag hur man sedan uppdaterar ett sådant..




Ponisch..

Det ända jag väl egentligen kan säga är att A550 är en mer gångbar kamera som gör mer grejer klart utan man behöver fatta varför samt hur.. A850 levererar det du presterar själv i kunskap kan man säga..


Man kunde ju tro att alla kameror sköter sig på samma sätt. Men så verkar det inte vara då man "passerar" en nivå .. A850 liksom en kille som skrev om en Nikon prokamera funkar tydligen lika.. Och det handlar om att kamerorna underexponerar då dom får gå på sina auto och ljuset sjunker.... Och förklaringen skrevs på fotosidan att det var typ så dom gjorde.. Och att det var så dom bör göra..

Medans en mer vanlig mellanserie kamera samt startserie kamera exponerar upp av sig själv i stället..


Men gubbar.. Häng mig inte för jag försöker återberätta vad annan berättat .. Han kan sin sak han som förklarade.... Och jag försöker berätta vad han förklarade och missar nog det mesta.. ;)

Så därför Ponisch så får jag svårt att egentligen säga hur det skiljer.. Vad jag kan säga är att då det gäller exponering osv så liknar en A850 en A700 mycket mer än den liknar en A550.. A550 är en klart tryggare kamera i att leverera bilden..

Och jag hade önskat som en glad amatör man är att A850 mer uppfört sig som A550.. Men .. Jag kan ju också lära mig fota lite bättre med kameran .. Nu måste jag ju det.. Så får en NEX bli den idiotsäkra kameran då jag inte pallar med att ta urkassa bilder PGA mina egna begränsningar...

Det kan tyckas såsom jag inte gillar A850.. Och det gör jag inte heller på sätt o vis.. Den är besvärlig.. Exakt som A700.. Den var också besvärlig.. Ändå är det hatkärlek och inte hat med illvilja.. Jag hatar den för den visar mina brister direkt och utan minsta lilla lägga nått emellan.. Och älskar den för då jag bara gör mer rätt än fel så kommer belöningen direkt .. men jag är van sedan förr .. A700 belönar då man gör rätt.. Och avslöjar direkt då man gör fel..

Alla A700 ägare tror jag rätt snabbt skulle sätta sig in i en A850 kamera..

En sak jag däremot har lite problem med är det enormt enormt korta skärpedjupet man får med FF då objekt är nära... Det kommer ta en stund att lära sig.. Det är ohyggligt lätt att få fokus på en nästipp och resten av ansiktet blir bokeh.. Enormt lätt!..

Färgerna vetetusan om jag ser någon direkt skillnad på mer än att det är flera steg i nyanser med A850 än med A700 A550... I övrigt vet jag inte... Nej vill nog bara säga den biten.. DVS att det är flera steg utav nyanser..

Hoppas du får ut nått utav mina virriga tankar.. Men hatkärlek är grunden.. Och hade NEX inte kommit hade jag inte bytt till en A850 utan väntat in A700 ersättaren. Eller glatt fotat vidare med A550 som jag anser är den som helhet bästa kamera Sony byggt .. Med nu då ev NEX som en annan typ av kamera men som också verkar enormt duktig...

A850 är ett årgångsvin av hög klass.... A550 är go kall bärs bärs med polarna.. Båda är underbart skoj trevliga och oumbärliga egentligen.. Och med en senare införskaffat NEX har jag båda delarna... Både fina vinet och en go kall bärs.. Och kan välja vilket jag anser godast från dag till dag Eller situation till situation.. :)

#511

Postad 21 juli 2010 - 17:00

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Intressant att höra dina åsikter, inte ofta man vet någon som har testat på ett så stort antal kameror under en längre tid! :)

En liten baktanke jag hade med frågan var väl för att undersöka hur Sony kommer att göra i framtiden, man kan ju relativt lätt se på vad man som tillverkare verkar satsa lite mer på.
Eftersom A550 är APS-C och dessutom inte ens riktad till "proffs", mer mellansegment, så ser framtiden för pro-segmentet, både APS-C och FF, väldigt ljus ut för Sony ;)

Nu gäller det bara att få fram optik som passar all slags fotografering, även om det nu finns tredjepartsalternativ så är det viktigare att det finns "original" för dom som föredrar det. Annars kommer nog Sony aldrig riktigt etablera sig bland proffsen!

#512

Postad 22 juli 2010 - 04:50

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Hualigen.. Hur vet jag vad som sitter där då?.. Och hur vet jag hur man sedan uppdaterar ett sådant.

Eftersom du verkar ha en PC så går du in på "enhetshanteraren" på kontrollpanelen (under "system").
Där får du upp ett träd med datorns alla maskinvaror. Klicka på "bildskärmskort" så visas namnet på grafikkortet.
Kom ihåg detta, skriv upp eller kopiera det. Sedan googlar du bara med detta namn så hittar du tillverkarens hemsida där man oftast kan ladda ner drivers helt gratis till den typbeteckningen som du har på kortet.

Redigerat av Velodynamic, 22 juli 2010 - 04:54.


#513

Postad 22 juli 2010 - 13:40

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Kan Nvidia "Geforce 7900 GS" vara det jag söker efter?


Edit.. Tack för hjälpen. Har funnit rätt på uppdaterad drivrutin.. Samt faktiskt även drivrutin för min skärm som tydligen också fått sig en nyare version..

Så nu är detta uppdaterat i alla fall.. Fantastiskt med all hjälp man får här..!!

Redigerat av mayro, 22 juli 2010 - 21:37.


#514

Postad 22 juli 2010 - 13:58

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Kan Nvidia "Geforce 7900 GS" vara det jag söker efter?

Jepp! I så fall är det nog den här du kan kika på.

#515

Postad 22 juli 2010 - 16:11

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
A900 och ISO6400 kan med rätt inställningar/bearbetning se ut som ~ISO800 :)

Redigerat av Ponisch, 22 juli 2010 - 16:12.


#516

Postad 22 juli 2010 - 16:22

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

A900 och ISO6400 kan med rätt inställningar/bearbetning se ut som ~ISO800 :)

Rätt hantering i RAW gör stora lyft för alla digitalkameror. Det mest imponerande är att Adobe äntligen fått ordning på sin RAW-konverterare. Snart är de ikapp DxO, Capture One och märkenas egna konverterare :blush:

#517

Postad 22 juli 2010 - 17:04

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

A900 och ISO6400 kan med rätt inställningar/bearbetning se ut som ~ISO800 :)

När man jämför med kamerans jpeg blir allt bra. Sony har nog fått mkt skit i test för sin (tidigare) usla jpeg-motor. Dessutom verkar adobe fått till det som sagt så det är win-win :blush:

#518

Postad 22 juli 2010 - 17:26

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Rätt hantering i RAW gör stora lyft för alla digitalkameror. Det mest imponerande är att Adobe äntligen fått ordning på sin RAW-konverterare. Snart är de ikapp DxO, Capture One och märkenas egna konverterare :)

+1 :blush:

#519

Postad 22 juli 2010 - 19:21

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Jpeg A850 .. ISO 6400.. Med lite fix sedan.

Bifogad fil  DSC00565_1.jpg   311,28K   0 Antal nerladdningar

Och urklipp med lite minre fix gjort om jag inte minns galet..
Bifogad fil  DSC00565_1_2.jpg   72,97K   0 Antal nerladdningar

#520

Postad 22 juli 2010 - 19:47

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
En till Jpeg iso 6400. Jag personligen kan väl tycka att det ser lite anorlunda ut än "värdelöst" som en del påstår. Men jag kanske har fel på ögonen iofs..

Bifogad fil(er)



#521

Postad 22 juli 2010 - 20:00

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Och här som sagt kan man se vart samt hur ljuset är.. Inget direkt höjdarljus. Altan med tak utanför. Små fönster med persiener nerdragna . Och där uppepå skåpet i hörnet är det inte direkt bra ljus..

Bifogad fil  DSC00450_1.jpg   276,3K   0 Antal nerladdningar


Och en iso 3200 jpeg...
Bifogad fil  DSC00560_1.jpg   295,38K   0 Antal nerladdningar

#522

Postad 23 juli 2010 - 06:57

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Intressant att höra dina åsikter, inte ofta man vet någon som har testat på ett så stort antal kameror under en längre tid! :)

En liten baktanke jag hade med frågan var väl för att undersöka hur Sony kommer att göra i framtiden, man kan ju relativt lätt se på vad man som tillverkare verkar satsa lite mer på.
Eftersom A550 är APS-C och dessutom inte ens riktad till "proffs", mer mellansegment, så ser framtiden för pro-segmentet, både APS-C och FF, väldigt ljus ut för Sony :D

Nu gäller det bara att få fram optik som passar all slags fotografering, även om det nu finns tredjepartsalternativ så är det viktigare att det finns "original" för dom som föredrar det. Annars kommer nog Sony aldrig riktigt etablera sig bland proffsen!



Angående objektiv så tror jag som jag gjort hela tiden att Sony prioriterar inte detta därför dom anser att mellansegmentet finns redan i deras delägda bolag "Tamron". Men det är en gissning det.. Men eftersom där inget sker fast Sony släpper systemkameror så är det ändå inget man kan bortsee ifrån att där ändå finns en koppling.. För hade Tamron INTE funnits så hade ju Sony inte kunnat sälja egentligen startseriekameror eller mellanseriekameror.. Därför luckorna och hålen hade ju totalt dödat möjlighten att ha systemet som ett system för en till en del utveklad nivå som entusiast eller amatör.. Men som det är nu så fyller Tamron dessa hål hyfsat . Och Sony får in sina % ändå..


Då det gäller mer "Pro" nivån och övre entusiast så skrev ju Sony ett 5 årigt avtal med CZ . Så där kommer väl med tiden fler objektiv för den bemedlade proanvändaren.... Sedan har ju Sony ett stort stöd utav att gamla Minoltaobjektiven som legat i skåpen hos folk numera ramlat ut på begmarknaden.. Så dom fyller också luckor.

Men jag håller med dig. Det vore givetvis trevligt att ha märkesobjektiv i vettig prisklass liknande dom priser Tamron samt Sigma har.. Fast tror inte det sker i någon större omfattning så länge Sony är delägare i Tamron. Att konkurera med sig själv är ju inte direkt så smart. Dom byggde ju 28-75 SAM f2,8.. Och som är en kopia av Tamronet fast med egen motor.. Men jag tror få köper det då Tamronet ändå är billigare.. Men jag skulle gärna ha Sonymodellen .. Inte för kvaliteten då. För dom är ju rätt likvärdiga egentligen..Utan för den är snyggare...


Men nu finns NEX.. Och där tror jag personligen Sony sopat till systemkameramarknaden rejält... Säljsifrrorna i Japan säger väl detta också vad jag förstått.. Men den indikerar också att troligen Sony byter lite spår inom systemarna också framöver.. Och använder NEX tekniken i startserie samt mellanseriekamerorna... Vilket inte stör mig ett smack.. Alla förändringar som sker är ju spännande att se.. Jag ser det som en slags "Såpa" där vi kan sitta och titta hur hugg o slag delas ut från höger o vänster.. Skitskoj.. :lol:


Men för inte vara helt ot... :blink:

Sony A850 och då givetvis A900 är rätt grymma kameror.. Och jag är så förbaskat glad att NEX kom så jag kunde ta steget att skaffa en Fullformatskamera..NEX kommer ju fylla tomrummet efter A550. Men även fylla hålet att vi behöver ersätta våra tv småkameror med en nyare bättre... Så kombinationen blir perfekt för oss... :blush:

#523

Postad 23 juli 2010 - 12:24

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Idag kom tomten...

Bifogad fil(er)


Redigerat av mayro, 23 juli 2010 - 12:26.


#524

Postad 23 juli 2010 - 12:52

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Men föga anade jag att medans jag var inne och öppnade paketet så skulle dramatik startas utanför där vid trappan.. :)

För medans jag började lägga fram det som paketet innehöll så drog detta igång där bredvid trappen.. Jag höll ju redan i kameran. Så snabbt trycka en bild av den lite förvånande händelsen presis bredvid där jag står...

Bifogad fil  DSC00856.jpg   360,82K   0 Antal nerladdningar


Och Efter attacken så låg musen så här.. Chockad och förmodligen räddare än någonsin..
Bifogad fil  DSC00857.jpg   289,15K   0 Antal nerladdningar


Men givetvis la jag ifrån mig kameran direkt medans jag petade bort katten med foten.. Musen var som tur var inte skadad. Så tog den i handen och bar iväg den till skogen så den kan sticka iväg och få ett liv.. Som slutar "trevligare" än i klorna på en lekande katt får man hoppas. Hjärtattack vid "tillverkande" av nya småmöss verkar trevligare tex....

Som sagt. verkligen dramatik detta då man bara skulle utanför dörren fota vad som var i paketet..


Hur som.. Detta fanns däri..

Bifogad fil  DSC00858.jpg   306,53K   0 Antal nerladdningar.

#525

Postad 23 juli 2010 - 13:11

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Så här ser det ut sedan ihopsatt...

Bifogad fil(er)



#526

Postad 23 juli 2010 - 13:20

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Nu blir kombon A850 + 70-200 ännu tyngre :)
Men inte är det original? Eller är jag helt fel ute?

#527

Postad 23 juli 2010 - 13:34

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Hur stora händer har ni egentligen?? Jag tycker att den är väl stor utan grepp :)

#528

Postad 23 juli 2010 - 13:47

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

  • 1 812 inlägg
  • 0

Hur stora händer har ni egentligen?? Jag tycker att den är väl stor utan grepp :)

Vi som är födda på mitten av 70-talet fick helt enkelt inte så mycket mat :blush: Pentax K7 eller Nikon D90 känns precis lagom i mina händer.

#529

Postad 23 juli 2010 - 13:59

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Vi som är födda på mitten av 70-talet fick helt enkelt inte så mycket mat :) Pentax K7 eller Nikon D90 känns precis lagom i mina händer.

Ungefär vad mina skrivbordstassar gillar också :blush:

#530

Postad 23 juli 2010 - 14:02

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Ponisch
Nope. Piratgrepp är det.. Men det fungerar.. :)

Supernaut

Den är bitig nu... :blush:


Walkir

Nex är lagom egentligen.. Men man får väl vänja sig med anigen större kamera... :D

#531

Postad 23 juli 2010 - 15:08

Manord
  • Manord
  • Lärjunge

  • 274 inlägg
  • 0

Så här ser det ut sedan ihopsatt...


Hatten av. The bigger the better.

#532

Postad 23 juli 2010 - 17:42

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Ja verkligen "Big" blev den.. Och tung... :blush:

Hur som.. Idag sköt vår mellandotter 15 bast SM i "jakt" (tror jag det heter) med pilbåge. Och blev 2á. Hennes andra SM tävling någonsin.... Och så sitter man hemma och kunde inte hänga med och fota ... :)

#533

Postad 23 juli 2010 - 18:46

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Jädrans Mayro lurade mig just till att beställa ett vertikalgrepp till kameran. :blush:

Men det är himla bekvämt, när man väl har vant sig v.s. :)

#534

Postad 23 juli 2010 - 19:09

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Det gjorde du rätt i... Grattis till oss båda då... :)

#535

Postad 24 juli 2010 - 22:48

Mikael_R
  • Mikael_R
  • Über-Guru

  • 15 622 inlägg
  • 0
Fukar bildstabilisering bra i Sonys FF hus? Dom är ju dom enda som implementerat det i ett FF hus va? Krävs det jätte stora hus för att få det att funka tänker jag.

Anledningen till funderingen är inte att jag vill byta till Sony :D även fast jag skulle tänka mig det vid ett byte, utan jag väntar ju lite på att Pentax ska släppa FF (vilket inte lär hända i år).

Pentax har ju sin nich med små, kompakta, robusta hus (tex K-7) där allt ska rymmas på sån liten plats som möjligt.

Kan dom hålla ner storlek och fortfarande få in en FF sensor på gyros och allt vad det är?

#536

Postad 25 juli 2010 - 00:14

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Enligt vad jag ser ifrån bilderna så funkar det ypperligt bra. Kan inte se minsta negativ skillnad mot APS_C kamerorns stabilisering...


Och Mikael. Ser du en A850 för runt dom 13000 dom helt plötsligt såldes för en kort stund.. Tveka inte en sekund att köpa är mitt tips samt råd.. För dom pengarna är det rent sjukt mycke kamera.

Betänk att det är i stora drag exakt samma kamera som en A900. Med skillnaden den tar 3 bilder i sek i stället för 5.. Sedan en yttepytteliten skillnad via 98% i stället för 100% ... A900 Som kostar runt 24000-25000 kr idag på billigast ställe.. Och runt 30000 på mer "välkända ställen" typ Cyberphoto..

Så som sagt. Även om du inte har byta märke i tankarna.. Så ändå..Ser du en till salu.. Tveka inte en sekund.. Köp och sälj sedan av grejerna i efterskott för finnansiera ... Gluggar till en Sony FF kostar ingen förmögenhet... Och med till och med en sketen 35-70 f 4 kitzoom från 1985 för några hundringar tror jag du blev småsvett då du ser bilderna i full upplösning.. :P


Edit.
Igår sköt vår dotter sig till en tredjeplats.. :D Så två pallplaceringar på två dagar i Sm-tävling i bågskytte.. Och jag kan inte vara där med kameran..Verkligen ett missat skoj tillfälle att föreviga. ;)

Redigerat av mayro, 25 juli 2010 - 09:48.


#537

Postad 25 juli 2010 - 15:35

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Edit.
Igår sköt vår dotter sig till en tredjeplats.. :D Så två pallplaceringar på två dagar i Sm-tävling i bågskytte.. Och jag kan inte vara där med kameran..Verkligen ett missat skoj tillfälle att föreviga. :P

Kanske lite just därför det gick så pass bra för henne? :P

Bara ett grattulera m.a.o. ;)

#538

Postad 06 augusti 2010 - 10:29

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0

Kanske lite just därför det gick så pass bra för henne? :)

Bara ett grattulera m.a.o. :(



Ja verkligen skoj att hon lyckas så väl för att vara för henne relativt ny hobbyn/sporten..... Jag har provat hennes pilbåge .....givetvis. :D Och kan medela att det var inte som då man var liten pojke och lekte indian o cowboy inte.. Bara att träffa tavlan . Ja att ens träffa trä tavlavlan där sedan själva måltavlan satt på. Det var en utmaning. ;) .

1 pil träffade måltavlan. en själva trätavlan som måltavlan sitter på. Och en nedanför i ramverket som håller upp alltihop.. Så att det skulle vara enkelt var nått jag snabbt fick tänka om om.. Däremot så bjöd jag övriga bågskyttar ett gott skratt vid mitt lilla skyttetest.. För jag hade ju uttalat orden.. "" det kan väl inte vara såååå svårt väl?"" :P


För övrigt. För vara liiite on topic.. hur många är vi som har just Sony FF kameror på forumet? "Fastson" vet jag.. Men är det bara vi två? Har jag glömt nån?

Redigerat av mayro, 06 augusti 2010 - 12:59.


#539

Postad 12 augusti 2010 - 20:14

Drey123
  • Drey123
  • Veteran

  • 1 960 inlägg
  • 0
Nu mayro kan vi ta en sväng till studion med a850. Om det är ngn annan Växjö bo som vill hänga på är det ok.
Du kan ge mig ngt datum så kan jag se om jag kan då, gärna på en helg.

#540

Postad 12 augusti 2010 - 21:13

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Tog bort.. Detta då texten nu säkerligen var läst utav Drey.. Och därför inte tillför mer till själva topic. Jag borde ha skrivit via pm egentligen vilket jag vänligt fick en hint om via pm... Och då åsikten var klart vettig så följde jag tipset och tog bort texten...

Redigerat av mayro, 16 augusti 2010 - 13:35.


#541

Postad 18 augusti 2010 - 19:39

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
Var och testade ta några bilder till i ridskolan idag.. Och nog går det ta hyfsade bilder med A850 även på lite högre iso kan jag tycka.. Iofs kanske inte för pixelkrypande. Men ändå dugande för ett bildalbum eller forumstittande..

Make = SONY
Model = DSLR-A850
Exposure Time = 1/100"
F Number = F2.8
Exposure Program = Manual
ISO Speed Ratings = 2500
Bifogad fil  DSC00292_jpeg.jpg   362,78K   0 Antal nerladdningar

#542

Postad 19 augusti 2010 - 22:52

mayro
  • mayro
  • Mästare

  • 3 556 inlägg
  • 0
En liten bild till från Ridskolan..Och då det är halvdålig fart i denna topic då vi är så extremt få med FF Sonysar så får jag hålla igång lite ensam här med nån bild då och då.... :)

Make = SONY
Model = DSLR-A850
Exposure Time = 1/100"
F Number = F2.8
ISO Speed Ratings = 3200
Bifogad fil  DSC00315__3200.jpg   728,39K   0 Antal nerladdningar

#543

Postad 12 november 2010 - 12:54

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
Lång text om professionella alternativ för bröllopsfotografer.
Sony a900 får nästan pinsamt gott omdöme.... "The one and only"...
http://photo.net/wed...hy-forum/00V98v

#544

Postad 29 november 2010 - 10:38

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
Firmwareuppgradering!

Till slut är det dags för en firmwareuppgradering för a850 och a900.
Ska släppas nu på torsdag 2 dec.

Lite info om vad den innehåller:
http://www.sonyalpha...upgrade-leaked/

#545

Postad 30 november 2010 - 14:27

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
Två dagar kvar till ny firmware...

Länk till powerpoint-presentation angående uppdateringen:
http://www.docshare....re-upgrade-ver2

Pressrelease:
Press Release (2nd December 2010)

Sony announces free DSLR-A900/A850 firmware upgrade
Creative shooting enhancements for full-frame α cameras


A free firmware upgrade refines shooting responses and creative options with the α900 and α850 35mm full-frame DSLR cameras by Sony.
All new and existing customers are advised to install the upgrade that’s available for download from the ‘Support’ area of the Sony web site.
Autofocus is quicker and more responsive than ever, thanks to improved AF motor control and smarter distance detection of out-of-focus objects.

Creative options are extended by a broadened range of exposure value (EV) compensation settings, now increased from ±3EV to ±5EV. Selected compensation value is displayed in the navigation display on the main LCD screen of both cameras. This boosted EV compensation range gives extra headroom when composing extremely high- or low-key images.

Exposure bracketing range has also been increased from a maximum of 4.0EV (three shots at -2EV, 0EV, +2EV) to a maximum of 6.0EV (-3EV, 0EV, +3EV). This wider range gives added flexibility when capturing multiple frames at different exposure values – for example when acquiring images for the creation of powerful post-shooting HDR effects.

As a further refinement, a new menu option allows shutter release to be enabled, even when the camera body doesn’t detect an attached lens. It’s useful for specialist applications such as astrophotography when the camera is attached to a telescope.

The latest firmware upgrade by Sony for registered α900 and α850 DSLR customers is available free of charge from http://support.sony-.../DSLR/dslr.aspx.

- Ends -”

Källa:
http://www.sonyalpha...t-presentation/

#546

Postad 02 december 2010 - 17:58

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Ver. 2
http://support.sony-...amp;m=DSLR-A900

#547

Postad 19 december 2010 - 00:31

fastson
  • fastson
  • Lärjunge

  • 470 inlägg
  • 0
Nice, detta hade jag missat. Får ladda in det imorgon då. :D

Kör mest med min NEX nowadays, lättare att plocka fram och ha med sig. Grymt nöjd med den kameran. A900 blir "for those special moments". :D



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.